Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Een hacker heeft een kwetsbaarheid gevonden in het systeem dat stoplichten regelt in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het is onbekend of het kwetsbare systeem ook in Nederland in gebruik is.

Dankzij de hack kan een kwaadwillende valse data naar stoplichten sturen, waardoor die bijvoorbeeld lang op rood blijven staan en zo een verkeersinfarct kunnen veroorzaken. Het is onbekend of er systemen zijn om deze hack te voorkomen of de sensoren uit te schakelen, waardoor de hack geen effect zou hebben. De fabrikant is sinds de zomer van vorig jaar op de hoogte van de kwetsbaarheid, maar vindt hem 'niet belangrijk'.

De kwetsbaarheid zit in de sensoren in het wegdek die registreren hoeveel verkeer er bij verkeerslichten langskomt of staat te wachten, schrijft ontwikkelaar Cesa Cerrudo op zijn blog. Daarbij gaat het om de sensor VDS240 van Sensys Networks, waarvan er wereldwijd 50.000 in gebruik zijn, onder meer in grote steden als Londen en New York.

De sensoren geven draadloos hun input door aan het access point bij de verkeerslichten, maar dat verkeer is niet versleuteld en gaat ook niet via een beveiligde verbinding. Het zou ongeveer werken als Zigbee, het protocol om thuis lampen en andere domotica-toepassingen aan te sturen.

De hack vereist wel hardware, maar die kost minder dan 80 euro, zo zegt Cerrudo. Bovendien kan het ook vanuit de lucht: een drone op ongeveer 200 meter hoogte bleek ook de controle over te kunnen nemen over de sensoren. Cerrudo houdt de technische details nog even voor zich, omdat hij die wil onthullen op beveiligingscongres Infiltrate 2014, die binnen enkele weken zal plaatsvinden in de Verenigde Staten.

Update, 9:55: Tweaker WVL_KsZeN meldt dat de sensoren in Nederland niet in gebruik zijn en dat de verkeerssystemen in Nederland werken met inductie in plaats van de gehackte sensoren.

Sensys Network VDS240

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Als iemand die in het vakgebied werkt kan ik zeggen dat deze systemen in Nederland niet gebruikt worden. In Nederland is het gebruikelijk om lussen in het wegdek te leggen waarvan de inductie gemeten wordt.
Kun je ook iets vertellen over hoe die informatie dan wordt doorgegeven? Daar zit nu juist de kwetsbaarheid in het systeem. Gaat dat in Nederland bedraad?
Bedraad ja. Je ziet de lussen geslepen in de weg, en van de lus zie je ook een stuk naar de rand van de weg gaan. Daar loopt de kabel doorheen die naar de automaat gaat.

http://www.djtoegangscont...jlagen/detectielussen.jpg

[Reactie gewijzigd door Bart « op 1 mei 2014 09:52]

Dit zorgt voor veel duidelijkheid :+

Ik heb nooit begrepen waar die strepen in het wegdek voor bedoeld waren! ;)

[Reactie gewijzigd door Eloy op 1 mei 2014 11:31]

ik meende dat we ook zo'n systeem hadden voor de hulpdiensten.
Ook bij KAR voorzie ik problemen, omdat dit signaal over FM verstuurd wordt.
Als iemand die in het vakgebied werkt kan ik zeggen dat deze systemen in Nederland niet gebruikt worden. In Nederland is het gebruikelijk om lussen in het wegdek te leggen waarvan de inductie gemeten wordt.
Klopt inderdaad, zelfde systeem als in Belgie. Je kan meestal zelfs zien waar die lussen in het wegdek liggen.
Die lussen worden ook gebruikt voor roodlicht flitscameras. Een moto die bvb langs de lussen rijdt wordt niet geflitst omdat die niet gedetecteerd wordt.
Ook in BelgiŰ weet ik locaties waar gebruik gemaakt wordt van Sensys.
In Nederland zijn daar aparte lussen voor. Maar die worden steeds minder geplaatst en gebruikt, dus met de motor ertussen rijden zou ik ook niet meer doen.
Op dat niet geflitst worden met de moto zou ik niet al te veel rekenen. Ik kan zelfs met mijn fiets zo'n detectielus activeren. Ik ken een kruispunt waar er vanaf 23u de zijstraat enkel nog met de detectielus groen krijgt (of om de 5 minuten om een defecte lus op te vangen, vermoed ik) en dat licht veranderde altijd exact op het moment wanneer ik over die lus reed.
Klopt, je ziet tegenwoordig zelfs lussen in het wegdek van fietspaden (Amsterdam bijv.).
Utrecht (stad) ook, het mooie is daar staan ook nog knoppen
(die lijken op deze http://www.ed.nl/polopoly...800_600/image-3646822.JPG)
En de tekst "wacht op Groen" licht al op als je met je fiets op de lus komt, dus og niet eens op de knop hebt gedrukt.
Dat zijn toch 'touch' knoppen? Die zie je niet zo veel meer, terwijl ik dat toch de evolutie van de drukknoppen vind.
Maar de detectielus voor fietsers is eigenlijk de volmaakte evolutie voor fietspaden.
In Eindhoven zijn deze er heel veel! Ik zie ze vaker dan normale druk knoppen :p
Hier in Utrecht dus ook, vooral voor fietsers, voor voetgangers, vaak nog de drukknoppen met een cirkel die oplicht na gedrukt te hebben.
Maar hoe werkt Vetag/Vecom dan, toch ook met sensoren in de weg? Of heb ik dat mis?
Werkt met een lusdetector in combinatie met een transponder aan het voertuig.
Zoals nvdbosch schrijft werkt dat idd ook met detectielussen in het wegdek. Bij VECOM is er sprake van 2-weg communicatie. De lus werkt als een soort antenne om te verzenden en ontvangen. De transponder in het voertuig moet echter behoorlijk precies over de lus heen komen om communicatie te laten krijgen. Maximale hoogte is iets van 1 meter (zoiets, ik weet het niet precies). Het storen van het signaal gaat je niet lukken tenzij je midden in de weg boven op de lus gaat staan met je stoorzender.
Gedeeltelijk waar. Het overgrote deel in Nederland is voorzien van inductielussen, maar er zijn wel degelijk systemen in Nederland die apparatuur van deze fabrikant gebruiken. Hoeveel het er zijn durf ik niet te zeggen. Het zal niet meteen tot levensgevaarlijke problemen leiden, maar het zou wel tot een hoop irritatie bij de weggebruiker kunnen leiden...
Hey Niels (toch?) ,

Ik ken geen enkele grote wegbeheerder dit dit systeem gebruikt, heb je misschien een voorbeeld? Ik weet wel dat ze in sommige parkeergarages worden gebruikt om de bezetting te bepalen.
Hey Niels (toch?) ,
Klopt inderdaad :)
Ik ken geen enkele grote wegbeheerder dit dit systeem gebruikt, heb je misschien een voorbeeld?
Er zijn in Nederland geen wegbeheerders, die dit op grote schaal gebruiken. Wat ik weet zijn er een aantal wegbeheerders geweest die kruispunten hiermee hebben uitgerust om het systeem te testen. In ieder geval in het oosten van het land, ga hier verder geen namen noemen. Meestal zijn het locaties waar geen inductielus gebruikt kan worden, bijvoorbeeld in de buurt van veel wapeningsstaal.
Dit is niet helemaal waar, voor het openbaar vervoer wordt ook een voorrang systeem gebruikt die werken met korte afstand communicatie technieken. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslichtbe%C3%AFnvloeding
Je faked een, hey er staan hier auto's signaal. Wat er voor zorgt dat op een kruispunt met 4 stroken er 1 vaker of langer op groen gaat dan de andere 3.

Een stoplicht permanent op rood zetten lukt je hiermee niet, want de verkeersregeling zal door het continue bezet signaal op zijn inefficiŰnte timing gebaseerde regeling gaan zitten.

Op een drukke weg is dit best vervelend en zal het zeker impact hebben. Maar ergens begrijp ik wel dat de fabrikant zegt "Joh het is niet heel boeiend". Voordat je een stad hebt lamgelegd is er allang een monteur bij de regelinstallatie geweest met verdenking van een brakke sensor.
Hoe gaat die monteur daar komen als de halve stad vast staat in de spits?
Op de fiets, te voet, motor. Zat vervoersmiddellen te bedenken ;)
Iets later..
Inderdaad. Verkeerslichten in Nederland houden in de gaten of een detector (welk soort dan ook) een x tijd wel of niet actief is geweest en zal indien deze tijd wordt overschreden een storing melden aan de centrale.
Meeste VRI's in Nederland werken met detectielussen in de weg, en de alternatieven zoals videodetectie of microgolf/infrarood-detectie zitten ook gewoon met een kabel op de regelinstallatie aangesloten. Ik lig er in ieder geval niet wakker van.
Geen medelijden met Britse of Franse verkeerdeelnemers?
Is een verkeersinfarct niet het minst erge gevolg van deze hack? Veel erger lijkt het me dat stoplichten onterecht op groen kunnen staan. Of is dat niet mogelijk?
Dat is niet mogelijk, als er conflicterende richting groen krijgen, springt de installatie automatisch gelijk op geelknipperen. Waardoor de gewone verkeersregels in werking treden.
maar als een hacker toegang heeft kan dat misschien toch gebeuren als die de software weet te manipuleren of is dat een los staand systeem.

@PuzzleSolver & @Bart« we kunnen gelukkig weer veilig de weg op.

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 1 mei 2014 10:02]

Volgens mij wordt dit inderdaad apart gedetecteerd in een losstaande module. Die module checkt volgens mij ook of de lampen nog werken en kan indien teveel lampen stuk zijn ook de VRI in storingsmode zetten. Huidige VRI's zijn ook een stuk flexibeler qua configuratie dan vroeger. Tegenwoordig kan men gewoon met een ADSL lijn inloggen op dat apparaat en live de groentijden aanpassen. Heb er toevallig een keer wat foto's van een van de beheerssystemen geschoten tijdens een rondleiding in een verkeerscentrale: https://www.flickr.com/ph...in/set-72157638705303854/
Ah, daar is dus nog een ingang om het remote te hacken, zelfs zonder drone boven het kruispunt. Daarmee kan je nog steeds de zijstraat permanent groen geven en de hoofdweg op rood laten lijkt me? Kwestie van de hoofdweg 1 seconde groen geven, en de zijweg de langst mogelijke tijd.

Alles tegelijk groen wordt vast voorkomen door zo'n beveiliging (geen dom idee om dat los te houden!), maar een verkeersinfarct veroorzaken kan je daarmee niet voorkomen.
Hoe kwetsbaar deze ingang is weet ik niet, want ik heb geen zicht op de beveiliging van die ADSL lijnen en hoe kwetsbaar het standaard in VRI's gebruikte IVERA protocol is voor eventuele aanvallen.
Ik weet het ook niet, ik merk het alleen op als een andere potentiele aanvalsvector (die wellicht praktischer is dan drones boven kruispunten hangen om de sensoren te overschreeuwen met je eigen signaal). Of dat ook gaat werken weet ik niet, ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt. Ik ben software developer, geen hacker.
Als je zoekt op MobiMaestro krijg je al direct een heel mooi filmpje dat inzicht geeft in het systeem waar je naar verwijst: http://www.youtube.com/watch?v=SHQl04ysulY#t=594.

Leuk om eens te zien :)
Is een los systeem, tussen de automaat en de lampen in. Is dus niet te be´nvloeden van buitenaf. Alle films waarin alles op groen wordt gezet zijn fabeltjes ;).
Dat is waar maar jekunt wel je weg forceren dat jou ligt op groen blijft staan door te zeggen dat het zeer druk is op jou weg en de rest niet zo heel druk.
Klinkt bijna hetzelfde als het fabeltje 'stoplicht systemen zijn niet te hacken/manipuleren' :+

Spreek je overigens uit ervaring op basis van de NL systemen of de aansturings systemen die aangesloten zitten op de sensoren van Sensys Networks? Ik zie het namelijk als volgt;

Ook losstaande systemen (interpreteer ik even als: gescheiden van internet) worden eens geconfigureerd, hoop dat dat fysieke handelingen vereist en het liefst bedraad gaat, anders gaat je reactie niet helemaal op in dit verhaal.

Ook op gescheiden netwerken blijven protocollen gelijk. En realiteit is zelfs, dat bedrijven/instellingen dat ook nog eens extra slecht beveiligen onder het mom van 'tja, het zit toch niet op internet. Laat die routeringen lekker alle kanten op lopen zonder controlle'.

Daarbij, wat gebeurd er als je tussen de 'echte' aansturing en de PLC van de lamp-aansturing zou gaan zitten en heel de tijd 'groen groen groen' zou roepen naar de PLC? Liefst nog 'ik ben rood, ik ben rood, ik ben rood' terug blijven roepen naar het aansturings systeem (MITM-attack als het ware).

Misschien te simplistisch hoor, ik weet eerlijk waar niets van deze systemen. Maar bij voorbaad al zeggen dat het niet kan is eigenlijk waarmee ik deze reactie begon. Anders had je zelf nu wel in het nieuws gestaan met deze ontdekking, dat er misschien dingen toch wel kunnen ;)
Het is maar hoe creatief je bent, met het verzinnen van manieren, om het systeem te manipuleren.

Ik ben het wel met je eens, dat dit meer een 'voor de gek houd trucje' lijkt te zijn en niet echt hackwaardig te noemen is met classificatie: inbreken op de aansturing.

[Reactie gewijzigd door LinuX-TUX op 1 mei 2014 11:40]

Tsja, je kunt ook gewoon de bedrading van de stoplichten aanpassen om alleen groen te laten branden.

Het gaat erom of je dat remote kunt doen, en dat is dus volgens Bart niet mogelijk.
Even later in de reacties reageerde Bart « met:
In grotere steden zijn ze vaak wel verbonden met een verkeerscentrale, waarvandaan ze op afstand uitgeschakeld kunnen worden, of op geelknipperen, of op rood. Maar een firmware update, dat is wel tricky op afstand. Software wordt in principe alleen lokaal ingeladen.
Dus zo erg direct op een stoplicht paal met bedrading hoef je dus niet te zitten en er kan dus wel degelijk iets remote lijkt het.

Mis alleen nog de schematische tekening, blauwprint en de omschrijving van 'lokaal'. (op de paal zelf, op het kruispunt waar 2...N verkeerslichten op aangesloten zitten...) en we kunnen verder filosoferen :Y)

Stoplichten die geel knipperen zijn ook desastreus voor de doorstroming tijdens de spits in een grote stad. Rood heb je meer de aankomende snelwegen mee te pakken. Beiden even prettig :+

[Reactie gewijzigd door LinuX-TUX op 1 mei 2014 15:01]

Dit artikel ging over het hacken van de sensor data, niet het systeem dat de lichten regelt. Dat is vast ook wel te hacken maar hopelijk alleen met fysieke toegang. En verder hoop ik dat de controle voor het geel knipperen hardwarematig is ingebouwd.
Je begrijpt het niet helemaal. Het punt is dat men de sensoren die doorgeven of (en hoeveel) verkeer er staat te wachten kan overrulen door een sterker signaal uit te zenden.

Hierdoor kan het stoplicht "denken" dat er niemand staat te wachten en dus mooi rood blijven. Als het stoplicht doorkrijgt dat er overal verkeer is gaan natuurlijk niet ineens alle richtingen op groen. Dan wordt er gewoon om en om geschakeld (zoals je nu ook al in de spits ziet).

Het is dus "vervelend", maar niet "gevaarlijk".
Uiteindelijk wordt dat vervelend vanzelf "gevaarlijk". Als zoiets lang genoeg duurt, dan gaan automobilisten de signalen vanzelf negeren. Dat veroorzaakt gevaarlijke situaties.

Bovendien wordt de stad ook voor hulpdiensten niet meer om door te komen, en ook dat kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Zet het verkeer rondom een plek waar je wat wil uithalen vast, en het wordt een stuk lastiger voor diensten als politie en brandweer om snel ter plaatse te zijn.
Dat vraag ik mij ook af inderdaad. Een extra lange wachttijd is natuurlijk irritant, maar je krijgt er geen ongelukken van.

Zijn dit soort apparaten trouwens met internet verbonden? Ik kan mij voorstellen dat dit probleem met een firmware update wellicht te fixen is, oftewel zouden ze dit dan niet snel op kunnen lossen?
In grotere steden zijn ze vaak wel verbonden met een verkeerscentrale, waarvandaan ze op afstand uitgeschakeld kunnen worden, of op geelknipperen, of op rood. Maar een firmware update, dat is wel tricky op afstand. Software wordt in principe alleen lokaal ingeladen.
Dan veroorzaak je toch een verkeersinfarct? Of begrijp ik jou niet?
Lijkt me onwaarschijnlijk. Deze bug be´nvloed de sensoren. Dus, als een rijstrook vol autos staat laat hij niks zien en blijft het licht rood. Je override de sensor input, maar de normale software blijft lopen.
Lijkt me niet. Als ik het goed begrijp werkt het door kunstmatige sensor data aan de controller door te geven, waardoor die beslissingen neemt op basis van verkeerde data. (De hoofdverkeersader is *helemaal* leeg, terwijl er een constante stroom verkeer uit dat zijstraatje komt.)

Maar de beslissing kan nooit groen voor alle richtingen zijn.

[Reactie gewijzigd door Mijzelf op 1 mei 2014 10:00]

De fabrikant is sinds de zomer van vorig jaar op de hoogte van de kwetsbaarheid, maar vindt hem 'niet belangrijk'.
Het moet blijkbaar eerst goed fout gaan voordat ze het belangrijk gaan vinden.
Als je rotzooit wilt schoppen, steek je gewoon de schakelkast in de fik of rij je hem bewust overhoop.
Precies. ICT-ers hebben meestal de neiging om te veel te focussen op de technologie, terwijl "gewone" mensen eerder aan de door genoemde oplossing denken.
In de fik steken of omver rijden:
- lichten gaan op oranje, verkeer gaat gewoon door. vaak zelfs met minder vertragingen want stoplichten zijn er primair voor de veiligheid.
- het valt op. een paar uur later staat er een nieuwe kast of een noodvoorziening.

Sensor data vervalsen:
- lichten gaan niet op oranje, maar op rood en groen in de slechts mogelijk verhoudingen voor de doorstroming.
- Kan heel lang duren voor de oorzaak van de problemen opvalt.
- Als het opvalt en er komt een monteur zet je je valse data zender uit.
-> maximale overlast voor de langste tijd.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 1 mei 2014 14:38]

Of je doet het goed en je creeert grote chaos, en dan valt het ook snel op. Of je doet het niet goed, en je creeert geen chaos.

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt wat die lussen aanlegde. En we hebben zo wel eens een file gecreeerd op de A16, omdat de lussen niet goed waren aangesloten. En dan hadden we nog de mazzel dat we vanuit kantoor de file konden zien. Vanuit het zelfde kantoor op de zelfde locatie wel eens gezien dat een dag lang de verkeerslichten het niet deden. Dat was echt niet binnen een paar uur opgelost. Wel meerdere aanrijdingen tot gevolg.

De locatie was de rotonde onder de A16, bij Caeplle aan de IJssel.
Precies. ICT-ers hebben meestal de neiging om te veel te focussen op de technologie, terwijl "gewone" mensen eerder aan de door genoemde oplossing denken.
En dat is dus ook de reden dat gevangenissen vol zitten met 'gewone' criminelen en cybercriminelen nogal vrijelijk hun gang kunnen gaan. De politiek bestaat immers ook uit 'gewone' mensen en niet uit ICT'ers, dus technologische problemen of kwetsbaarheden die cybercrime en allerhande e-amok faciliteren worden gewoon domweg niet onderkend. En vervolgens vraagt men zich vertwijfeld af hoe het nou toch kan dat cybercrime maar niet te stoppen lijkt.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 1 mei 2014 11:38]

Als je rotzooit wilt schoppen, steek je gewoon de schakelkast in de fik of rij je hem bewust overhoop.
Als je geld wilt stelen pak je gewoon iemands portemonnee. Dus ik hoef me niet druk te maken over kwetsbaarheden in elektronisch betalingsverkeer, want serieuze problemen worden daar toch niet door veroorzaakt.
Het moet blijkbaar eerst goed fout gaan voordat ze het belangrijk gaan vinden.
Dat is toch altijd en overal zo? Preventie is 'duur', totdat men er proefondervindelijk achterkomt dat een verzopen kalf nog veel duurder is. Kortzichtigheid troef.
Jammer genoeg wel ja.
Volgens mij werken onze stoplichten vooralsnog bedraad. Zelfs de tijdelijke bij wegwerkzaamheden bij ons zie je flink wat kabels lopen.

Offtopic
De nieuwe flitspalen zijn wel digitaal maar dat weet ik niet zeker.( voor fotos door te sturen.)
Tijdelijke VRI's (in jargon vaak Fabema's genoemd) werken draadloos. Maar dat zijn simpele alternerende lichten, als de een op rood staat, is de ander groen en vice versa. Daar zit geen vorm van detectie in (kan wel maar wordt eigenlijk nooit toegepast).
Bijna nooit.. wanneer het er wel in zit is het zeer gevoelig. Tenminste met werkzaamheden hier in de buurt hadden we zo'n gedrocht staan met 'detectie'.
Bij slecht weer of bij condensvorming werkte de detectie niet en stond je dus letterlijk voor een stoplicht. De enige optie was om dan door het rood te rijden. Wanneer je dan een onzeker persoon voor je hebt dan sta je dus lang stil (zelfs na uitleggen van het probleem bleven mensen stug wachten 8)7 ).

OT: Typische houding van een fabrikant uit het stenentijdperk die denkt "och, dat komt toch nooit voor". Ik vraag me af wanneer er ongelukken gebeuren zo'n fabrikant dan aansprakelijk kan worden gesteld voor nalatigheid.
Het werkt inderdaad heel slecht, daarom wordt het ook bijna nooit toegepast :P
In Nederland gebruiken we alleen detectielussen en is dit dus niet van toepassing :) Wel zorgelijk dat de fabrikant dit probleem 'niet belangrijk' vindt, in de huidige maatschappij is de goede werking van verkeerslichten best belangrijk.
In Nijmegen wordt op sommige kruispunten naast detectielussen volgens mij ook gebruik gemaakt van een ander systeem om zo voor de hulpdiensten kruispunten vrij te maken (alles op rood). Ik weet alleen niet op welke manier (centraal of via een draadloos signaal) dit gedaan wordt.

Iemand enig idee?
Dat is volgens mij KAR: http://www.wegenwiki.nl/Korteafstandsradio
Ben zelf niet bekend met het systeem maar ik denk dat het bekabeld is aangesloten.
Als je even gelezen had, had je geweten dat het draadloos is. Is anders ook wel lastig he, zo'n draad je vanuit je brandweerwagen naar de regelkast.
Ik heb het uiteraard over de koppeling tussen de ontvanger en de automaat. Een detectielus werkt ook draadloos, er zit geen kabel tussen de auto en de lus. Maar het gaat in dit artikel om de communicatie tussen de detector en de regelinstallatie.

[Reactie gewijzigd door Bart « op 1 mei 2014 11:03]

Bij een detectielus moet jer mee een groot stuk ijzer over heen en dan krijg je een hit. Bij KAR is het een zender in het voertuig.
Volgens mij werkt het door de rubber van de banden.
Ze reageren ook als je er met je rubber gympies op staat namelijk.
Waar kan ik zoiets aanschaffen? klinkt als een utopie, een rit naar m'n werk zonder 1 rood licht daar heb ik wel 200E voor over :+
Was het maar zo simpel. Je kunt geen groen licht forceren. Waarschijnlijk kun je alleen bereieken dat ie eerder op groen springt, omdat je alleen kunt doorgeven dat het druk is op dat gedeelte van de weg. En/of dat het op de andere wegen minder druk is, dus dat het daar op rood blijft staan.
En dan moeten ook al die verkeerstlichtenm die je tegen komt ook dat systeem gebruiken. Gezien de aantallen die wereldwijd gebruikt worden, lijkt me de kans erg klein.

Vooral in Nederland, want hier liggen detectielussen in de weg, geen sensoren
Moet je wel een drone voor je uit laten vliegen! Dat wordt een interessante toer, met een hand achter het stuur, andere hand voor de drone besturing. Stel dat je nu zo'n google auto had, die vanzelf reed, en jij aan de joystick voor de drone, dat spreekt wel tot de verbeelding.
Laat je die drone gewoon een voorgeprogrammeerde route vliegen middels GPS !?
Watch Dogs anyone? :)
"De fabrikant is sinds de zomer van vorig jaar op de hoogte van de kwetsbaarheid, maar vindt hem 'niet belangrijk'"

Of enemy of the state heeft de beste man zeker ook niet gezien.. Vind het wel een beetje een onbenullige opmerking. Het idee dat kwetsbaarheden in vitale systemen zoals water, elektriciteit maar ook verkeersregelingen grote gevolgen zou kunnen hebben speelt toch al een tijd? Klinkt allemaal futuristisch en alsof het uit een film komt maar het stuxnet bewijst dat het toch realiteit kan zijn.
Mbt beveiliging, ook al zie je nu geen dreiging, beter meeverlegen dan onverlegen lijkt me zo.
Update, 9:55: Tweaker WVL_KsZeN meldt dat de sensoren in Nederland niet in gebruik zijn en dat de verkeerssystemen in Nederland werken met inductie in plaats van de gehackte sensoren.
Oh... we kunnen rustig gaan slapen. Want inductielussen zijn niet te hacken met een electro magneet, of een stuk metaal of zo. |:(

Ik ben het geheel met je eens analogworm, men schiet altijd prompt in de ontkenningsfase, ook al bewijst de realitijt ons elke dag weer het tegendeel.
[...]

Oh... we kunnen rustig gaan slapen. Want inductielussen zijn niet te hacken met een electro magneet, of een stuk metaal of zo. |:(
Da's geen hack, daarmee nep je alleen de sensor.

Met de hack uit het artikel zou je een kastje ergens kunnen monteren, blijkbaar zelfs op 200 meter afstand met een zichtverbinding en daarmee de verkeerslichten ontregelen. Da's van een iets ander kaliber en zou in principe ook gebruikt kunnen worden door b.v. bankovervallers die ontsnappen in een vluchtauto. (bijvoorbeeld door een flinke verkeersopstopping te veroorzaken rondom het politiebureau vlak voor je de bank ingaat)

Wat dat betreft is de vergelijking met Watch Dogs zeker op z'n plaats.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 1 mei 2014 19:40]

Ik dacht ineens aan deze 2: Hackers van 1985 en Die hard 4.0
The Italian Job ;)

Daar moest ik gelijk aan denken.
En het geeft mij inderdaad ook een watchdogs gedachte.
Best interessant eigenlijk.
Nu snap ik ook hoe ze Die Hard 4 gemaakt hebben.

Alle stoplichten op rood! :)
Bij Taxi deden ze het nog met sleutels :p
Het woord stoplicht in de kop van het artikel is volkomen onjuist: als het licht op groen staat is het een doorrij licht :P

Verderop in het artikel is de juiste en logische benaming gelukkig gebruikt: verkeerslicht.
Je staat momenteel op -1 gemodereerd, terwijl dat niet helemaal terecht is.

Ik dacht daar namelijk ook meteen aan. Ik vraag me af of daar een soort verband tussen is. Worden mensen ge´nspireerd door films/games om te kijken of dit ook in de werkelijkheid kan, of is dat misschien andersom??

Of zijn games/films waar dit soort elementen in voorkomen een soort van blik in de toekomst? Ik vind het intrigerend!
dus is het een 0 (off topic) en geen -1
Off-topic is een 0.
Daarnaast is het zeker wel on-topic. Ik vind het vreemd dat grappen als off-topi worden gezien door tweakers terwijl ze soms heel on-topic en gepast zijn.
mee eens, maar men houdt het hier het liefst formeel. Af en toe informeel mag ook wel :D
De fabrikant is sinds de zomer van vorig jaar op de hoogte van de kwetsbaarheid, maar vindt hem 'niet belangrijk'.
Bizarre uitspraak.. Hebben we hier een bron van?

Het lijkt mij dat je maar ÚÚn gek nodig hebt die graag anarchistje speelt, om een paar steden eens flink bezig te houden. Zeker als het d.m.v. drones kan.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 1 mei 2014 09:47]