Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Gigabyte heeft het GA-H55N-USB3-moederbord uitgebracht. Het bedrijft claimt daarmee het eerste mini-itx-bord met usb 3.0 in handen te hebben. De usb-poorten worden aangestuurd door een chip van NEC. Sata-600 wordt niet ondersteund.

Het s1156-moederbord, dat slechts 17 bij 17cm meet, kan onder andere worden toegepast in een htpc. De GA-H55N-USB3 is voorzien van de h55-chipset van Intel en in combinatie met de igp van een Arrandale-processor kan er gebruik worden gemaakt van een vga-, dvi- of hdmi-uitgang. Decoderen van hd-videomateriaal is met deze igp mogelijk en tot 7.1-kanaals audio wordt verzorgd door de Realtek ALC892R-chipset.

Op het bord is plek voor twee ddr3-geheugenmodules die na een overklok op 1666MHz kunnen lopen, vier sata-300-connectors en een pci-e x16-kaart. Er zijn acht usb 2.0-poorten, waarvan 4 intern en twee externe usb 3.0-poorten. Bovendien zijn gigabit ethernet en een e-sata-poort aanwezig.

De usb 3.0-poorten van de GA-H55N-USB3 kunnen externe apparaten van meer stroom voorzien dan standaard usb 2.0-poorten, waardoor telefoons bijvoorbeeld sneller kunnen worden opgeladen. Dit kan zelfs wanneer de pc is uitgeschakeld. Prijzen en beschikbaarheid voor het moederbord zijn nog niet bekend gemaakt.

Gigabyte GA-H55N-USB3 Gigabyte GA-H55N-USB3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Waarom proppen ze hier nog 2.0 poorten op dan?
Ik dacht dat het backwards compatible was..
Omdat die controllers duurder zijn dan 2.0-controllers. Zo heb je toch een paar snelle aansluitingen en blijft het bordje betaalbaar.
USB 3.0 is ook backw. comp. met 2.0
De chipset voor 3.0 is waarschijnlijk duurder dus hebben ze dit enkel voor de 'features' toegevoegd, waardoor er nog een hoop goedkope 2.0 poorten resteren zodat het niet al te duur wordt.
Omdat die chip niet zoveel USB3.0 poorten tegelijk aan kan. Maximaal 2 dackt ik. Dus dan doen ze er nog een paar 2.0 poorten bij, want 2 is een beetje weinig ;)
Omdat die chip niet zoveel USB3.0 poorten tegelijk aan kan
Altijd weer dat halve werk... Ontwerp of neem dan fatsoenlijke chips die er gewoon 8 aan kunnen.
De NEC D720200F1 die de USB 3.0 ondersteund geeft maar 2 poorten, dus de rest komt gewon van de chipset (Intel« H55 Express Chipset )
Kan je deze dan ook gebruiken voor bijvoorbeeld een i5 750 en HD5870 voor in een kleine behuizing?
Het lijkt me alleen niet een optie op er een grotere koeler op te zetten, aangezien deze dan de graka raakt...
Ja nieuws: CES: Silverstone toont mini-itx-kast waarin HD 5970 past

Zit een Cooler Master gemini op dacht ik (Als je even googled). Verder zit er een i7 860 in.

Is wel een DFI mobo maar denk dat dit ook wel kan.

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 24 mei 2010 14:07]

Tsja maar waarom wil je een snelle gaming bak in een klein mITX kastje kwijt? Je moet dan direct allerlei kunstgrepen voor de koeling gaan doen, je zit snel in de knel met de kleine voedingen die in de meeste mITX kastjes zitten, etc. Dan kan je beter gewoon een mATX kast pakken. Goedkoper, meer keus, en betere koeling.

Voor een HTPC heb je helemaal geen losse graka nodig.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 mei 2010 14:46]

5870 in een kleine behuizing? 8)7
En i5 750 gaat ook niet lukken, want dit bord heeft een H55 chipset, de 750 moet op een P55.

Tis jammer dat ik geen geldheb voor een HTPC, anders had deze er zeker ingekomen _/-\o_ .
Dat is niet waar. Een i5-750 kan evengoed met een H55 chipset werken. De H55 heeft video ondersteuning voor CPU met on-die GPU maar kan evengoed werken als een P55.

Van Gigabyte site.
Support for an Intel« Core™ i7 series processor/Intel« Core™ i5 series processor/ Intel« Core™ i3 series processor in the LGA1156 package

[Reactie gewijzigd door Blord op 24 mei 2010 14:19]

o, maar dan konden de i3 en dual i5's niet op een p55 ofzo?
Mooi klein bordje.

Ik zie op het tweede plaatje dat de ps2 aansluiting groen en paars is, betekent dit dat er een toetsenbord en een muis op aangesloten kunnen worden?
Sowiezo tegenwoordig zijn er toch heel veel mensen die een USB toetsenbord/muis hebben. Ik denk zelf niet dat je met een HTPC met kabels gaat klooien en dus draadloos gaat. (usb dus) en voor de mensen die het perse willen zijn daar ook nog gwn switches voor hoor van usb>ps2.
Op zulke PS/2 aansluitingen kun je meestal een splitter aansluiten, dan kun je toetsenbord Ún muis aansluiten op 1 aansluiting. Tenminste, dat had een oude laptop van mij vroeger ook. Je kon daarbij zonder splitter kabel alleen een toetsenbord of muis aansluiten en met splitter allebei. En sommige OS werken beter met PS2 of zelfs helemaal niet met USB toetsenbord/muis, dus daar moet je wel PS2 gebruiken. En wie zegt dat je zo'n pc gaat gebruiken als HTPC? Misschien wil je hem wel heel ergens anders voor gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ikke26 op 24 mei 2010 16:14]

Je kunt kiezen: een muis ˇf een tobo. 1 van de 2 lijkt me.

[Reactie gewijzigd door woekele op 24 mei 2010 14:11]

De usb 3.0-poorten van de GA-H55N-USB3 kunnen externe apparaten van meer stroom voorzien dan standaard usb 2.0-poorten, waardoor telefoons bijvoorbeeld sneller kunnen worden opgeladen. Dit kan zelfs wanneer de pc is uitgeschakeld.

Is dit een aardigheidje van Gigabyte of maakt dit deel uit van de USB 3.0 specificaties?
Ik vond het ook wel een interessante vraag. Het maakt schijnbaar deel uit van de USB 3.0 specificatie. Met high-power is het nu mogelijk om 900 mA te halen, in plaats van de 500 mA van USB2.0

Zie ook http://www.usb.org/developers/docs/ --> Universal Serial Bus Revision 3.0 Specification --> USB 3 0 (11132008)-final.pdf --> 9.2.5.1. Power Budgeting
The amount of current draw for SuperSpeed devices are increased to 150 mA for low-power devices and 900 mA for high-power devices when operation in SuperSpeed mode.
Is dit een aardigheidje van Gigabyte of maakt dit deel uit van de USB 3.0 specificaties?
Gigabyte biedt op de meeste moederborden tegenwoordig de mogelijkheid om wat meer dan de 500mA uit een poortje te trekken. Waardoor je bijvoorbeeld een externe schijf die 700mA heeft met 1 poort kan voeden. Ook telefoons kunnen sneller opgeladen worden op deze manier.
Ik vind het erg raar. Maar misschien begrijp ik het wel niet.

Wat heb je aan USB3.0 als je geen SATA600 kan hebben? USB3.0 is toch juist sneller dan SATA300? Dus wat heb je dan als de HDD's de bottleneck zijn.. Ik bedoel: als je dan toch USB3.0 intregeerd op een mobo, dan is het toch niet beter dat die connecties sneller zijn dan de interne harde waren?? :?
Ja, maar de maximale snelheid van USB 2.0 is gemakkelijk te halen (zet er een externe HDD aan en je zit op je 33 MB/s). De maximale snelheid halen van Sata300 gebeurt nog amper, alleen enkele SSD's halen het dacht ik. :9
SATA 3Gbps kan in theorie zo'n 300MB/s gaan halen. Daarmee kom je al een heel eind. USB2.0 zit op 480Mb/s, USB3.0 op 5Gbps. USB2.0 is dus gewoon te traag. USB3.0 is in theorie overkill, maar gezien er niet snel een setup te bedenken is die niet genoeg heeft aan SATA 3Gbps heeft het weinig zin om er ook nog eens SATA 6Gbps bij te prikken. Er is simpelweg geen ruimte voor de chips op ITX. Pas als Intel het integreert dan zal het op zo'n klein bordje gaan.ž
Volgens mij wordt dit verre van ideaal voor een HTPC; je hebt namelijk geen ruimte voor een grote koeler en hoe kleiner de koeler, hoe groter de herrie. Zit je continu met zo'n cirkelzaaggeluid door je films en muziek heen...
Waarom heb je zoveel koeling nodig dan? De componenten die je normaal gesproken in een HTPC zet zijn zuinig genoeg dat de koeling in principe ofwel stil staat ofwel op minimale toeren draait.
Processoren die op een 1156 socket gaan zijn over het algemeen niet bepaald zuinig en dus ook niet bepaald koel.
? De S1165 i3's zijn juist extreem zuinig! Deze Duitser heeft een i3-based HTPC met 4 (vier!) schijven, en dat hele systeem verbruikt maar 25W bij HDTV weergave, dat is minder dan bijvoorbeeld een Mac Mini en net zoveel als een Atom-based Acer Revo.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 mei 2010 16:47]

Het is zeker niet minder dan een Mac Mini, mijn 2009 model is ongeveer 25% zuiniger dan dit model. Specs zijn niet hetzelfde, maar zeg dan ook niet dat ze zuiniger zijn.

-> Off: 0.7 W
-> Standby: 1.4 W
-> Idle: 18 W (Windows), 19 W (Linux) (~25 - 32 ░C)
alles von der Festplatte:
-> Musikwiedergabe: 20 W (Windows), 25 W (Linux)
-> HDTV-Wiedergabe: 24 - 26 W (beide)
-> 720p-Wiedergabe: 27 - 30 W
-> 1080p-Wiedergabe: 30 - 35 W

Idle zit hij rond de 14W, DVD weergave rond de 24W
hier werd de Mac Mini vrij onzuinig gemeten:
Idle - 20 watts
Stressed (encoding DVD) 45 watts
Playing DVD - 35 watts
Maar idd je hebt gelijk dat is de vorige gen Mac Mini, de huidige komt idd wat lager uit. Alsnog, punt blijft hetzelfde: indrukwekkend hoe een simpele desktop i3 op 2.9 Ghz zich qua verbruik kan meten met een 2.0 GHz laptop C2D...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 mei 2010 01:03]

i3 CPU's gaan gewoon op LGA 1156, en zijn wel zuinig met een TDP van 73W, dus dat is niet waar.
Waar blijven de AMD boardjes?, heb nu een mini ITX boardje van J&W maar ik heb liever Gigabyte.
Sapphire heeft onlangs nog een mini ITX bordje aangekondigd (of net uitgebracht idk) met een socket AM3 en een PCI Express 16x slot.

Staat zelfs in de pricewatch. Alleen een beetje duur, aangezien het niet echt bijzondere functies heeft. Nogal een kaal bord.

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 24 mei 2010 16:19]

Het opladen van telefoons kon overigens met USB2.0 aansluitingen ook al wanneer de PC uit stond, dit is niets nieuws voor USB3.0 dus.

Verder vind ik het goed dat de adoptie van USB3.0 de laatste tijd een hoge vlucht neemt. Hoe meer moederborden er standaard mee voorzien gaan worden, hoe sneller de prijs daalt en dus de weg vrij is om USB2.0 helemaal van het bord af te halen (aangezien ze downwards compatible zijn).
Weet je zeker dat dat niet gewoon een extra functie van bepaalde moederborden was? Ik verwacht van wel en dat betekent dus dat niet alle moederborden dat hebben. Als usb 3.0 het voorschrijft dan is dat straks dus wel zo.
Mooi bordje ... maar Ik vind wel de layout echt totaal verkeerd ... CPU zo dichtbij "potentieel" warme videokaart .... + meeste kasten zijn ontworpen om cpu rechts te hebben .... SATA poortjes helemaal aan de rechte kant? why oh why? denk dat hierdoor toch wel wat warmte probleempjes kunnen ontstaan bij al zo kleine m-itx kastjes ...
Dat PCIe slot zit op dit soort mITX bordjes er in het algemeen voor een TV tuner (HTPC) of extra netwerkkaart (miniserver/router), niet voor een 2e videokaart. Ik vind de layout juist erg praktisch: alle kabelzooi zit rechts (waar je voeding en drives in typische brede/lage HTPC behuizingen ook hangen), je hoeft niks om de cpu/ram/pcie kaart heen te leiden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 mei 2010 20:13]

Het voordeel van menig mediaplayer is de mogelijkheid alle formaten af te spelen maar de netwerksnelheid blijft achter. Netwerk stream van een dvd5 gaat goed maar dvd9 gaat vaak al problemen opleveren.

Vraag: Zal het met dit bordje beter gaan, kan ik bv. een bluray van 53Gb nu wel via het netwerk afspelen? Ok, met wat extra hardware erbij, maar: is het dan mogelijk via ethernet?

[Reactie gewijzigd door paulebappie op 24 mei 2010 21:41]

DVD heeft een maximale bitrate van 11 Mbit/s, een BluRay van 40 Mbit/s. Dit bordje heeft Gbit ethernet dus dat doet-ie op zijn sloffen.