Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Sony heeft stilletjes een nieuwe variant van de PlayStation 3 Slim, voorzien van een RSX-gpu op 40nm, geÔntroduceerd. De vorige PS3 Slim gebruikte nog een 65nm-exemplaar van de Nvidia-gpu. Het resultaat is een zuinigere console.

Door het nauwkeurigere procedé waarop de nieuwe RSX-chip is gebakken, is de nieuwe PlayStation 3 Slim-versie, met rugnummer CECH-2100A, vooral veel zuiniger. Dit is te lezen bij Playstation University. Zo noteerde de CECH-2000A, het vorige PlayStation 3 Slim-model, tijdens een FFXIII-spelsessie een opgenomen vermogen tussen 97W en 107W. Het nieuwste model verbruikt slechts 78W tot 83W. Ook bij het afspelen van blu-ray-films is het nieuwe model door de 40nm-RSX zuiniger: maximaal 78W tegenover 91W bij de CECH-2000A. Het stand-by-verbruik is met 9W gelijkgebleven.

Dat het nieuwe PlayStation 3 Slim-model minder verbruikt, is ook af te leiden uit het opschrift van de ingebouwde voeding, zo blijkt uit de ontleding van de console op het Japanse PocketNews. Het oude model was afgezekerd op 18A, terwijl de voeding van het nieuwe model toe kan met 16A. Ook is de nieuwe voeding met een gewicht van 412g 30g lichter dan het oudere model. De voeding van het eerste PlayStation-model woog overigens 815g.

Het kleinere procedé levert een fysiek kleinere RSX-die op, waardoor ook meer dies uit een wafer kunnen worden gesneden. Hierdoor daalt de kostprijs van de RSX-gpu voor Sony. Doordat ook een lichter model voeding wordt gebruikt en er iets van de heatsink is afgeschaafd, daalt de kostprijs van de PlayStation 3 Slim navenant.

Het is niet waarschijnlijk dat Sony de kostenbesparingen in de prijs van de PlayStation 3 Slim doorberekent. Sony heeft tot op heden verlies gemaakt op de verkoop van PlayStation 3's en wil die investeringen, net als bij de PlayStation 2, in het latere leven van de console terugverdienen door lagere productiekosten. Dit vooruitzicht moet de beurzen gunstig stemmen.

[update: 16:11 uur]: In het originele artikel stond eerst dat de nieuwe RSX-gpu op 45nm gebakken was, maar dit blijkt nu gecorrigeerd te zijn naar 40nm. Gpu's van ATI en Nvidia worden eigenlijk altijd op een zogeheten half-node geproduceerd. Het artikel is met deze nieuwe informatie nu aangepast.

PlayStation 3 Slim 40nm RSX

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Minder opgenomen vermogen = Minder hitte = Nog minder geluidsproductie! En de slim was al erg stil.
Maar stand-by verbruik van 9W is toch ook niet meer van deze tijd?
Klopt.

Ze hebben geluk dat het ene bestaand apparaat is.
In July 2008, the European Union regulatory committee accepted a proposal to reduce standby power consumption to either 1 or 2 watts by 2010. It also warrants a further reduction to 0.5 or 1 watt by 2012.
Ze zouden ook moeten verplichten dat op ieder apparaat de netschakelaar terug komt. Die is niet meer aanwezig op de meeste apparaten. Wat ik vreemd vind voor bijvoorbeeld TV's, Gameconsoles etc.
En de netschakelaar is nou net iets wat verdwenen is bij de overgang van fat naar slim PS3.
Wel vreemd dat ze voor een nieuwe revision niet hiertoe verplicht zijn, het is toch echt niet meer hetzelfde apparaat..
De simpele oplossing is om onderscheid te gaan maken tussen een lowpower modus en een standby-modus met fysieke knop.
Mee eens 9W voor een apparaat dat 0,0 staat te doen vind ik echt te gek.
Dat moet toch met <1W ook kunnen??
ze bedoelen als je remote-play aan hebt staan.
want in stand-by gebruikt mijn PS3 slim minder dan 1 watt.

je moet ook geen remote-play gebruiken ;)

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 april 2010 14:27]

Mee eens 9W voor een apparaat dat 0,0 staat te doen vind ik echt te gek.
Dat moet toch met <1W ook kunnen??
de controllers en afstandsbedieningen van de PS3 zijn bluetooth, dus die tranceiver staat sowieso z'n werk te doen, anders gaat 't ding niet aan als je op 't knopje drukt.
Maar de bluetooth zal toch zelf echt geen 9W verbruiken...
Reken daarbij het circuit dat die stroom moet afleggen, samen met de inefficiŽntie van de voeding tijdens zo'n lage stroomopnamen en je komt wel op 9 Watt...
ik vind 9 watt met remote-play aan niet eens zo slecht.
als je het uit zet gebruikt hij minder dan 1 (0.5watt) zoals voorgeschreven door de EU voor 2011
Maar bluetooth kun je op een batterijtje doen, dus 1 Watt zou moeten kunnen en 9 is veel te veel.
Is dat met Remote Play aan of uit? Met Remote Play staat de PS3 natuurlijk wťl wat te doen.
Inderdaad. Ik heb een paar netbookjes die stressed minder verbruiken :P
Sorry maar dat geloof ik helemaal niet.

Idle geloof ik, stressed niet.
dit gaat over als je remote-play aan hebt staan!
als je het uit hebt staan gebruikt hij minder dan 1watt stand-by.
ik mag hopen dat als hij uit staat hij 0 watt gebruikt.
ik denk dat je stand-by bedoeld.
Asus EEE 901 onder ubuntu met vol CPU gebruik trekt rond de 11 watt. Gewoon die batterij applicatie openen en daar krijg je het met complete grafiekjes.
Blijft meer dan 20% meer dan 9 watt
wel raar om het stil te houden dan... is het niet in hun voordeel?
Dat is het zeker, maar zoals je in het artikel ook kan lezen wil Sony liefst niet de prijzen verlagen. Als ze dit met veel tromgeroffel zouden aankondigen (zuiniger, meer dies uit een wafer, etc.) dan zullen de meeste mensen deze besparingen doorberekend willen zien in de prijs.
Maar omdat Sony nog steeds verlies maakt (dat is tenminste zeer waarschijnlijk) verkopen ze dit model liever voor dezelfde prijs als de oudere PS3 modellen, want dan hoeven ze minder geld toe te leggen.

Het complete platform van de PS3 is wel winstgevend, door alle extra controllers en games die verkocht worden. Maar op de daadwerkelijke PS3 word voorlopig nog steeds verlies gemaakt. Dit is weer een stapje dichterbij het 'break-even point', maar daar zijn ze nog niet.
Als ze het aankondigen, bereik je alleen maar dat mensen wachten met hun aankoop tot ze zeker weten dat ze het nieuwste model krijgen. Dan blijven de leveranciers met oude voorraad zitten etc.
Ik heb er vandaag een met de post ontvangen van Amazon Japan, en het is al een nieuwe. Ik ben blij :)
Waarom helemaal uit japan? Zoveel goedkoper is het toch ook niet?
Naast het feit dat je Bluray regio B films niet af te spelen zijn, en je ook nog eens een probleem kunt gaan krijgen met online games...
Nu gaan jullie er vanuit dat hij in Nederland of tenminste in Europa woont.
Als in zijn profiel staat dat zijn woonplaats Breda is, lijkt me dat niet meer dan logisch... ;)
PS3 games zijn standaard regio-vrij, krijg je nooit problemen mee.
ik ben tot nu toe ook nog geen blu-ray met een echte regio-code tegen gekomen, maar PS3 spellen zijn altijd regio-vrij.
Ja het is positief voor hun, ook de goed nadenkende personen vinden dit een voordeel maar de "domme" personen zien het gelijk als een negatief punt aangezien dit niet wordt doorberekend naar de consument. Aangezien heel het internet vol zit met dit soort personen begrijp ik het ook wel een beetje
Dan moeten de fans ook veranderen/minder hard gaan draaien. Anders blijft het geluid gewoon hetzelfde.
Minder vermogen = minder hitte = minder RPMs van je fan. Dat gaat automatisch.
vind het wel meevallen hoe stil dat ding is, kan hem nog steeds wel horen zoemen. Wel een stuk minder dan de straalmotor genaamd xbox 360.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 26 april 2010 11:19]

Dat valt tegenwoordig ook wel weer mee hoor, heb hier een Xbox 360 staan van Juli 2009 en die is een flink stuk stiller.
maar ik oor toch echt de discs opstijgen in die xdoos :)
of zelfde geluid, maar een kleiner koelblok
Dit is erg mooi voor Sony. Maar ik denk dat de verkopen niet significant zullen stijgen, aangezien de markt al redelijk verzadigd is. Ik denk dat het als "upgrade" naar een zuiniger systeem wel interessant is voor de energy freaks onder ons.
Ik denk dat je wel gelijk heb. Mensen geven niet veel uit als vroeger. Ik denk dat deze 'zuiniger' PS3 niet heel ver gaat komen.
Deze nieuwe zuinige versie van de PS3 zal de andere modellen simpelweg gaan vervangen. Van de CECH-2000A zie en hoor je strax niets meer, behalve dat je hem in sommige huiskamers ziet staan.
De laatste modellen zullen inmiddels op de plank liggen in de winkels, en zodra die vooraad op is, wat snel genoeg gaat, zullen er alleen maar nieuwe ingekocht worden.
Voor de consument altijd positief natuurlijk.
Als bekijkt dat sony per week wereldwijd meer dan 150.000 stuks Ps3 consoles verkoopt dan hoef je niet moeilijk uit te rekenen dat een kostenbesparing in de productie van pak em beet 3 euro per week bijna een half miljoen euro bespaard.. gewoon een slimme zet
Daar gaat het niet zo zeer om dat de consumenten het wel of niet kopen omdat die "zuiniger" is. Het gaat erom dat Sony de RSX nu goedkoper kunnen produceren, ventilatoren hoeven niet meer hard te blazen, componenten die niet oververhit raken.

Oftewel goedkoper produceren en minder defecten door oververhitting.
Deze zuinigere ps3 gaat natuurlijk icm de move verkocht worden. Wanneer dat aanslaat zal het wel storm gaan lopen in de winkels maar ik vraag me af hoeveel domme personen nog zo'n move zullen kopen en erna achter komen dat ze dit net zoveel gebruiken als een Wii
Voor de prijs van zo'n console kan je al heel wat energie produceren hoor. Dat win je niet meer terug met het lagere verbruik.
dergelijke logica is niet besteedt aan de 'groen'-freaks 8)7
Niet? De oude PS3 (lees ik hieronder) verbruikte 217 watt, tegenover 83 watt van deze. Da's minder dan de helft.
maar nu bekijk je het relatief. c0d1f1ed bedoelt absoluut gezien. je bespaart nog steeds maar 134 watt en als je gemiddeld 2 uur per dag speelt bespaar je dus maar 98 KWh per jaar. wat betekend dat het vrij lang duurt voordat je het terug hebt (als je 200 euro bijbetaald voor een nieuwe is dit al >10 jaar, terwijl ik de economische levensduur voor dit apparaat rond de 5 jaar schat).
en dit is dan vanaf het oudste model, waar ook al 3 revisies van zijn (90nm - 90nm, 65nm - 90nm en 65nm - 65nm), en die ondertussen al vervangen is door de slim versies.

[Reactie gewijzigd door appel437 op 26 april 2010 17:04]

Wel netjes deze aanpassingen, maar ik geloof dat Sony nog wel even bezig is voordat de PS3 weer winst gaat maken, aangezien ze nog steeds verlies maken per verkocht model. De bespaarde kosten met deze aanpassingen lijken mij ook niet heel groot.
Waarsch reserveren ze ook een bedrag in de winst marge van first party games (zoals Killzone) om de kosten van de ps3's te dekken (lijkt mij logisch)
Winst marge 'reserveren' is niet nodig (trouwens reserveer je helemaal geen 'marge' in je winst).

Op je winst/verlies balans komt netjes te staan waar ze verlies maken (hardware) en waar de winst (software).
Ook aan 3rd party verkoop verdienen ze omdat Sony ook de distrubutie doet voor deze games.
Alle PS3 Games worden door Sony gedrukt en gedistribueerd.
Echter is de 'winst' marge stukken minder.

Ook betalen 3rd party ontwikkelaars geld aan Sony, waardoor ze verdienen aan spellen die nog niet eens uitgebracht zijn.
En je mag flink natuurlijk betalen voordat je iets uit mag brengen voor de PS3. Ze verdienen echt niet alleen op first-party.
Ze willen de PS3 waarschijnlijk tot in den treure blijven verkopen, net als de PS2 die nog steeds te koop is.

Op een gegeven moment kost een PS3 nog maar een paar dollar om te produceren en dan gaan ze hem met een flinke marge erop verkopen. Tegen die tijd is de PS4 al uit uiteraard.
fijn idee naar mijn mening. Bij microsoft is de kans ongeveer 99% dat er niets meer uitkomt voor de 360 als de opvolger in de winkel ligt.

on-topic: ik ben wel benieuwd of de console nu ook iets minder een straalkachel is, want ik hoef in de winter amper een normale kachel aan te zetten als de ps3 draait (oude model).
Mag ik vragen hoe groot je kamer is 1 bij 1, en tja in de winter is ook zo vaag -30 met zeer harde wind, of +15 met stralende zon.

Dus wat overdreven dunkt me.
Oh wie zegt dat? Omdat het microsoft is? De xbox is nooit een succes geweest, daarom brengt niemand nog games ervoor uit. Met de xbox 360 kan dat een ander verhaal zijn.
Omdat MS zelf de stekker uit de XBox getrokken heeft, geen idee of er nog developers waren voor de xbox, maar ze kregen van MS geen kans om nog dingen uit te brengen op de xbox1 en het zal me niet verbazen als ze dat weer met de 360 doen, EA flikt het immers ook nog steeds (en komen er mee weg).
Als ik het zo lees mag dit niet eens in europa verkocht worden, aangezien alle nieuwe apparaten maximaal maar 1watt in standby mag gebruiken, of geld dit alleen voor TV/Audio?
Dit geldt voor alle huishoud en office - apparatuur, dus ook voor de PS3. Het verschil is echter dat dit een gemodificeerd apparaat is, en niet een 'nieuw' apparaat.
From January 2010, new household and office electrical products will have to have standby power consumption less than 1 W or 2 W, respectively. In 2013, these limits will be reduced to 0.5 W or 1 W, respectively.
Die regeling moet 73% van het standby verbruik in huishoudens reduceren! 35 TWh voor heel europa!

Voor meer info: http://www.energyefficiencynews.com/i/1715/
Tja, hadden ze dus eigenlijk ook gewoon moeten verplichten voor nieuwe revisies van hardware... maargoed het is europa, die doen alles maar half..
Je moet wel reeel blijven. Je moet denken aan het milieu, aan consumenten, maar zeker ook aan bedrijven. Hele harde regels doordrukken die ervoor zorgen dat een product aangepast MOET worden, of een regel dat een product bij een revisie (wat vaak kleine wijzigingen zijn) ineens aan vanalles en nogwat moeten voldoen zou moordend zijn voor bedrijven.

Dat zou beteken dat de PS3 een redisign zou moeten krijgen om aan allerlei voorwaarden te voldoen, in plaats van simpelweg wat kleine aanpassingen. Dat is niet te doen. De PS4 zal vanaf het begin met de goede filosofie gemaakt worden, zodat die aan de standaarden voldoet.
Geld alleen voor nieuwe apparaten, en omdat dit al een bestaand apparaat is geld het niet hiervoor.
Stand by ( uit stand ) verbruik van de "oude" PS3 Slim is rond de 1.5 a 2 Watt volgens mijn meter ( is redelijk accuraat ding ).
iemand een idee hoeveel watt en geluid dit scheelt met mijn oude dikke (eerste generatie) PS3?
217 watt lees ik hier.

Vreemd is trouwens dat ze bij de oude een standby verbruik van minder dan 1 watt registreren!!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 april 2010 12:00]

Nou, lees je nu tweakers of niet?

http://tweakers.net/nieuw...uiniger-dan-oude-ps3.html

Dus de fat gebruikt iets meer dan 200 watt.
Bij de introductie van de gewone slim vroeg ik me al af of ik mijn 40G fat niets eens moest gaan inruilen, dat gaat nu helemaal spelen. Volgens mij heeft die van mij nog meer dan 100W nodig voor het afspelen van een Bluray, en de mijne zal zeker ook meer herrie maken om die warmte gekoeld te krijgen.
Ik vraag me af of de aanschafwaarde van een nieuwe slim PS3 het wel waard is. Ik heb de allereerste versie (60 GB fat) en die verbruikt 180 Watt, scheelt dus zo'n 100 Watt met de nieuwe slim en daarmee bespaar je dus wat stroom kosten. Maar goed, hoeveel geld bespaar je in totaal? En hoe lang duurt het dan voordat je de extra kosten van een nieuwe PS3 eruit heb? Tevens kan je je dan ook nog eens afvragen wat een oude PS3 met het milieu doet als je hem weg doet (en niet verkoopt via marktplaats).

Nee hoor, ik blijf nog steeds bij mijn fat PS3; waarom zou je een nieuwe PS3 kopen als je oude het nog prima doet? Voor wat stroom besparing, warmte besparing en geluid reductie?
Het hoeft natuurlijk niet, maar sommige vinden het waard.
Vooral als je n aantal uurtjes per dag speelt kan je aan het eind van het jaar toch wel wat geld besparen. En vooral als je het ding circa 6 jaar gebruikt.

Daarnaast heb ik dit weekend de ps3 slim van een vriend mogen aanschouwen.
En het apparaatje oogt ook weer wat mooier.

Ieder wat wils natuurlijk :)

offtopic:
Die vriend speelde God of War III in het nederlands. Iemand dat al eens gedaan? Nondejuu, wat vreselijk :+
Ik meende dat de ps3 in stand-by ongeveer 2 watt verbruikte.
nog iets minder zelfs; tussen 0 en 1 watt.
bron

ook leuk:
"....de allereerste Playstation had slechts 6 watt nodig tijdens het gamen"

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 april 2010 12:02]

Het interesseert me helemaal niks wat een apparaat verbruikt als het standby staat. Laatst heb ik even vlug geteld dat ik 45 apparaten in huis heb, welke allemaal continu standby staan (inclusief adaptertjes die niks doen). Als ik dat allemaal continu moet gaan zitten aan en uit schakelen met een net-schakelaar, dan wordt ik helemaal gek. Dan betaal ik liever 100 euro per jaar meer aan stroom. Ik heb toch groene stroom, dus voor het milieu maakt het geen reet uit.
"Dan betaal ik liever 100 euro per jaar meer aan stroom. Ik heb toch groene stroom, dus voor het milieu maakt het geen reet uit."

Duh....
Ongelofelijk...
Het is niet waarschijnlijk dat Sony de kostenbesparingen in de prijs van de PlayStation 3 Slim doorberekent.
Ik vraag het je af. ;)

Ik denk dat Sony iets aan de prijs moet doen zeker omdat de XBox360 goedkoper is/lijkt.

En ook dat van Sony ook de vraag is of PSN gratis blijft, zeker na de onvoorspelbare actie om de otherOS optie te verwijderen. Zullen mogelijk mensen die hier van gehoord hebben huiverig zijn om een PS3 te kopen.

Een lagere prijs kan deze mensen over de streep trekken.

Mijn gevoel zegt ook dat ze potentiŽle kopers uit de OSS wereld verloren zijn, ze zullen mogelijk terug komen als de PS3 (slim) gekraakt is.
[...]Ik denk dat Sony iets aan de prijs moet doen zeker omdat de XBox360 goedkoper is/lijkt.
IS goedkoper als je niet alle toeters en bellen nodig hebt die een PS3 standaard heeft, LIJKT goedkoper totdat je alle accessoires/opties welke bij een PS3 geleverd worden moet gaan aanschaffen mocht je ze (toch) willen hebben/gebruiken.
En ook dat van Sony ook de vraag is of PSN gratis blijft, zeker na de onvoorspelbare actie om de otherOS optie te verwijderen. Zullen mogelijk mensen die hier van gehoord hebben huiverig zijn om een PS3 te kopen.
Meer dan 98% van alle huidige PS3-bezitters kan dit niets schelen en dat zal alleen maar meer worden. ;)
Het OtherOS gebeuren was al "weg" met de komst van de PS3Slim.
En de console verkoopt veel beter sindsdien.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 26 april 2010 13:40]

Meer dan 98% van alle huidige PS3-bezitters kan dit niets schelen en dat zal alleen maar meer worden. ;)
98% maakt het niet uit of PSN al dan niet gratis is/blijft?
Ik kan het me niet voorstellen. Zonder een gratis PSN is de PS3 nu stuk minder interessant voor de gemiddelde consument. Want BluRay wordt een steeds kleiner koop argument omdat deze spelers spoedig zelfs onder de € 100,- verkocht zullen worden, als je maar de huidige prijsontwikkeling kijkt.
Het OtherOS gebeuren was al "weg" met de komst van de PS3Slim.
En de console verkoopt veel beter sindsdien.
Het ene heeft niets met het andere te maken.

De reden dat de PS3 beter verkoop is alleen de prijsdaling. En mogelijk een (heel) kleine reden. De mensen zoals ik die de FAT variant gekocht hebben omdat otherOS ondersteund zou blijven. Dit laatste punt geld voor mij.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 26 april 2010 14:59]

98% maakt het niet uit of PSN al dan niet gratis is/blijft?
Ik kan het me niet voorstellen. Zonder een gratis PSN is de PS3 nu stuk minder interessant voor de gemiddelde consument. Want BluRay wordt een steeds kleiner koop argument omdat deze spelers spoedig zelfs onder de € 100,- verkocht zullen worden, als je maar de huidige prijsontwikkeling kijkt.
+98% kan dat hele OtherOS gebeuren niets schelen.
Er staat duidelijk een streep door het andere ... weghalen was misschien beter geweest. :D
Het ene heeft niets met het andere te maken.
De PS3 verkoopt beter sinds de komst van de Slim, niet sinds het OtherOS gebeuren weg is.

Succes met het ontcijferen van deze post. :+
De reden dat de PS3 beter verkoop is alleen de prijsdaling. En mogelijk een (heel) kleine reden. De mensen zoals ik die de FAT variant gekocht hebben omdat otherOS ondersteund zou blijven. Dit laatste punt geld voor mij.
dat het grotendeels bij de prijsdaling ligt geef ik toe, maar dan nog is het aandeel wat om OtherOS geeft, of het uberhaupt kent, kleiner als 5%.

en PSN blijft gratis, Sony KAN PSN niet pay-to-play maken. misschien dat er betaalde diensten bij komen maar wegnemen van PSN is onmogelijk. op het moment dat ze dat doen wordt 80% van de gebruikers boos, gaat de media erover schrijven en dalen de verkopen van ps3's tot 0. ook zullen games minder gaan verkopen, zullen developers boos worden en ze zullen aanklachten krijgen.

@darkman
Playstation is nog steeds te duur om te produceren tegenover de Xbox 360 dus Sony moet gewoon manieren vinden om de kosten omlaag te brengen.
de playstion 3 is wel duurder te produceren, maar dat kunnen ze niet zomaar veranderen, in de playstation 3 moeten de kosten van een blu-ray speler en PSN nog verwerkt worden. tevens zijn de kosten van de rest van de hardware niet eens zo heel veel hoger, en wordt bij mijn weten de X360 ook met verlies verkocht,

[Reactie gewijzigd door appel437 op 26 april 2010 17:16]

leuk idee, maar had liever gezien dat ze gewoon op voorraad waren in de winkels.
Ben al bij 3 verschillende shops geweest, allemaal uitverkocht.
winkels raden aan, dat als je er een vind in de winkel gelijk te kopen, want er was een levering stop.
Ik zat net te kijken of ik een slim wilde.
Nog zeuniger is alleen maar een plus. Ik denk dat de slim er nu wel komt.
Nu nog goed de details bestuderen, zodat ik in de winkel de nieuwe chipset kan herkennen.

(edit: Dit is een herschreven post. Vorige post was een vingervlugheids foutje.)

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 26 april 2010 12:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True