Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xs4all verhoogt adsl-snelheden in tweede kwartaal

Door , 161 reacties, submitter: JNN

Xs4all verhoogt in het tweede kwartaal de snelheden van zijn XS4ALL Only-adsl-abonnementen. Gebruikers van Start en Lite zien hun downloadsnelheid verdubbelen, terwijl Basic-klanten voor een verhoging moeten wachten op vdsl2.

Xs4all logoVolgens de lijst met veelgestelde vragen bij Xs4all zal vooral de downloadsnelheid profiteren van de aangekondigde snelheidsverhoging van Xs4all Only. Bij Start en Lite zal deze verdubbelen, terwijl het Go-abonnement verhoogd wordt van 1,5Mbps naar 4Mpbs. Dat is ook het enige abonnement waarbij de uploadsnelheid verhoogd wordt. Deze bedraagt nu nog 0,5Mbps, maar zal in de nieuwe situatie 1Mbps bedragen. De uploadsnelheid voor Start en Lite is ongewijzigd en bedraagt 1Mbps. De abonnementskosten zijn gelijk gebleven. Het opwaarderen van de ADSL Only-snelheden zal in april van start gaan en de verwachting is dat deze procedure half juni voltooid is.

Het duurdere Basic-abonnement zal pas, samen met Fast, verhoogd worden met de komst van vdsl2. Hoewel Xs4all over dat laatste geen uitspraken doet met betrekking tot een datum voor invoering van vdsl2 zal dit waarschijnlijk niet al te lang duren. Moederbedrijf KPN maakte eerder al bekend in april de eerste Premium-abonnementen over te zetten van adsl naar vdsl2.

AbonnementHuidige snelheid*Nieuwe snelheid*
ADSL Go 1,5/0,5 4/1
ADSL Start 4/1 8/1
ADSL Lite 8/1 16/1
ADSL Basic 20/1 20/1

Door Pieter Molenaar

07-03-2010 • 14:04

161 Linkedin Google+

Submitter: JNN

Reacties (161)

Wijzig sortering
Altijd weer heerlijk te lezen dat men de prijs van XS4ALL altijd weer ophangt aan de helpdesk.
De helpdesk is niet datgene dat XS4ALL duurder maakt.
Het zijn de EXTRA zaken die het duurder maken;
- daadwerkelijk vast IP adres.
- te wijzigen hostnaam naar whatever.xs4all.nl.
- alle poorten open.
- thuis eigen servers kunnen en mogen draaien.
- Gratis gebruik van alle KPN hotspots.
- blog/wiki/streaming mogelijkheden.
- eigen webspace
- gratis beveiligings software (en ja daarvan is er meer op de markt, maar dan moet je als consument zelf op zoek. Nu krijg je het gratis aangeboden)

En ja, voor 95-99% van de gebruikers zijn dit allemaal zaken die niet direct van toepassing zijn en die willen daar niet voor betalen (en dan geef ik ze geen ongelijk).
Maar om te roepen dat ze (generiek) te duur zijn is erg kort door de bocht.
Leg het me eens uit:
- waarom is een vast ip-adres duurder?
- waarom is het open hebben van poorten duurder?


Het is alleen dat andere providers extra vragen voor zaken die eigenlijk geen geld mogen kosten - of ze gewoon niet willen aanbieden.
Waarom is een vast IP duurder?

Nu moet XS4all voor elke abonnee een eigen IP-adres toewijzen, terwijl niet iedereen tegelijkertijd zijn internetverbinding gebruikt. Bij providers die je een dynamisch adres leveren, hoeven ze alleen maar een range IP's te kopen, en houden ze er rekening mee dat er bijvoorbeeld altijd zo'n 10% van de internetverbindingen niet gebruikt/idle zijn. Dus hoeven er maar 90% van het totaal aantal abonnees aan adressen te worden gekocht = goedkoper. Het principe is vergelijkbaar met statisctial multiplexing ;)
Het enige punt dat niet elke andere aanbieder heeft, is een vaste ip, en zelfs dat
bieden 50% van de andere aanbieders maar dan tegen een normale prijs,
en de hotspots die niemand gebruikt.
De rest van de punten hebben de andere ook, maar dan zonder de idioot hoge prijzen.

Ik denk dan ook dat je voor jezelf probeert te verantwooden waarom je elke maand te veel geld betaald.
Mag natuurlijk altijd als je denkt dat je met te veel betalen een zogenaamd geweldige dienst afneemt.

De beveiligingssoftware is te slecht om als serieuze optie te gebruiken.
De webspace veel te klein en zonder php, dus compleet nutteloos.
Helpdesk onkundig en slechte te bereiken.

Toch knap van ze dat er nog mensen zijn die hen verdedigen.
Tenzij je bij xs4all werkzaam bent uiteraard.
Ben beniewd of ik hier iets verneem, zit een aardig eind van de centrale en haal de 4Mbit van Start nu al niet eens. Nou ja als het procentueel maar ietsje omhoog gaat...
Ik hoop dat mijn verbinding blijf werken. In het verleden heb ik steeds moeten downgraden omdat de lijn de hogere snelheden niet aan kon. Het resultaat was dat elke 10 minuten je modem sync verloor en de internet verbinding verbroken werd -- iets dat online gamen volstrekt onmogelijk maakt. Ik begon bij Fast en ben toen stapsgewijs gedowngrade bij elke snelheids verhoging tot Start. Hopelijk moet ik nu niet terug naar Go...
Maar ja, als je terug moet naar Go hou je dezelfde snelheid en betaal je minder. :)

Maar als je echt snelheid wilt en je hebt problemen met de afstand tot de centrale, raad ik toch kabel aan.

Wij hadden vroeger namelijk ook ADSL en onze telefooncentrale stond op 5+km van ons huis vandaan, waardoor we nooit hoger konden dan 512kbit.

Nu hebben we Ziggo alles-in-een extra (50 mbit) en halen we geregeld 5.5MB/s downloadsnelheid. Maar wij hebben dan ook het geluk dat we in een niet echt internetintensieve wijk wonen.
Of je in een kabel intensieve wijk zit maakt al lang niet meer uit. De techniek is er de afgelopen jaren flink op vooruit gegaan en de snelheid van je kabel verbinding is gewoon gegarandeerd. Internet via ADSL (een enkel ongeďsoleerd koperdraadje) is achterhaald en inferieur t.o.v. de kabel (een dikke koperen kern met een isolerende mantel). Het enige wat met kabel kan concurreren is FTTH (glasvezel tot aan de deur) maar dit is helaas nog niet algemeen goed.
Achterhaald en inferieur lijkt me wel erg kort door de bocht! Kabel-TV gaat immers ook nog steeds door een koperdraadje, waarbij je bovendien kennelijk kern, isolatie en afscherming flink doorelkaar haalt (waarom zouden we op de rest van je uitspraken moeten vertrouwen als de details al niet kloppen?)

Bovendien kan men (en liggen er hier en daar) glasvezels tussen de telefooncentrales en de wijkkasten leggen, waardoor het 'enkele dunne ongeisoleerde koperdraafje', dat in werkelijkheid gewoon een getwist paar van twee geisoleerde koperdraadjes is, effectief een stuk korter is dan voorheen.

Ik kan je adviseren om de werkingsprincipes achter coax en twisted pair eens op te zoeken, en je eventueel eens te verdiepen in het idee achter ADSL/VDSL etc.

Dat het niet merkbaar uitmaakt of je in een kabelintensieve wijk zit klopt trouwens wel, om maar even met een positief puntje af te ronden.
In veel landelijke gebieden is kabel niet beschikbaar.
zelfs in Zuid-Holland.
Kabel aanleggen in deze gebieden is veel te duur en de telefoon lijn ligt er vaak al.
dit zijn vaak ook gebieden waar via digitenne tv wordt gekeken.
Hebben jullie dan geen TV?
Mijn ouders wonen ook in een gebied zonder kabel. Je ziet dan dus ook dat vrijwel iedereen in die 3 straten schotel heeft of digitenne (dat laatste zie je natuurlijk niet vanaf straat)
Wel kabel TV hier, maar een dermate verouderde installatie dat er geen internet op mogelijk is schijnbaar, en het gaat waarschijnlijk ook nooit komen als ik UPC mag geloven.

Gelukkig woon ik niet ver van de wijkcentrale dus ADSL is prima.
Nienix heeft het toch over digitenne... Digitenne herbruikt overigens de ether-frequenties die eerder voor de oude analoge tv (ned 1 2 3) werden gebruikt voor het digitale signaal. Hoewel om voor mij onbegrijpelijke redenen digitenne nog redelijk populair lijkt te worden, vooral om gemakzucht (totdat de eigenaren de beroerde ontvangst door krijgen en er een kabel + spuuglelijke antenne door de kamer naar de vensterbank loopt), lijkt mij dat ook de enige goede reden om digitenne te nemen; voor als je geen kabel hebt.
ik kan je nog wel een paar redenen noemen voor het nemen van digitenne:

- ruzie met ziggo
- goedkoper
- met goed uitrichten prima ontvangst


vooral de eerste is voor mij de reden, de rest slechts bijzaak. wat de vorige bewoners hebben gedaan hebben weet ik niet maar ik blijf maar aanmaningen/incassobureau bos krijgen (bellen, internet formulieren, brieven helpen niet). met zo'n club wil ik geen zaken doen.
Helemaal mee eens.
Ik heb na intrek in mijn nieuwe woning 3 jaar lang rekeningen en aanmanjngen gekregen terwijl ik geen Ziggo gebruikte.
Dit is voor mij ook de reden om Ziggo buiten de deur te houden.
Tja, als je dat soort problemen hebt (heb ik niet zelf) en je woont waar ik woon, heb je bij de kabel maar liefst 1 keuze: UPC en laat ik nou net blij zijn dat ik van dat baggerbedrijf af ben.
Eén grote bak ellende met die gasten gehad, slechte service verkeerde rekeningen etc. etc., dat lijkt me nou niet echt een alternatief.
Zelfde probleem. Klapperende lijn, maar dat heb ik pas sinds xs4all. Hiervoor had ik 10mbit KPN, nergens last van behalve dat ik 'maar' 800kb/s haalde. Nu met 8Mbit XS4all klapte de lijn regelmatig, net als je zegt, om de 10 minuten eruit. Teruggeschroeft naar 6Mbit, probleem verholpen, maarja. Als ik straks naar 16Mbit word getilt ga ik maar eens downgraden denk ik :)
Niet pas sinds XS4ALL, dat had je daarvoor ook al, maar het gaat erom hoe jouw modem er mee omgaat. Daarbij gaat het ook of je op het oude of nieuwe netwerk zit. Bij AvK zit je nog op de oude apparatuur en bij Only zit je op de nieuwe apparatuur van KPN. Maar je overtuigt dat jouw buren hun lijn opzeggen dan heb jij hoogstwaarschijnlijk weer volle bandbreedte door overspraak in oude lijnen in vochtige grond die verdwijnt.
AvK v.s. BSA (of "only" zoals jij het noemt) en jij denkt te weten dat er verschil is in apparatuur?

Fout :) Zelfde apparatuur, zelfde lijnkaarten.
had ik ook..probleem lag bij KPN met een defecte aansluiting in de centrale... na 1 telefoontje en bezoek van KPN monteur (in de centrale) was het opgelost.
Sluit ik me bij aan. Zelf nog niet meegemaakt hier maar mijn fritz.box zegt nu attainable data rate 8700, heb ook wel eens 7800 gezien, ik zit blijkbaar dus rond de 8Mb grens.

Heb nu dus 4Mb, xs4all wilde geen 8Mb leveren een jaar geleden omdat de postcodecheck zou uitwijzen dat ik geen 8Mb aan zou kunnen, hoewel diezelfde check bij mijn buren naast en tegenover me wel 8Mb aangeeft.

Ben benieuwd naar de resultaten van deze upgrade voor mij persoonlijk.
Zelf nog niet meegemaakt hier maar mijn fritz.box zegt nu attainable data rate 8700, heb ook wel eens 7800 gezien, ik zit blijkbaar dus rond de 8Mb grens.
Het kan ook zijn dat je in de centrale op een ADSL1 aansluiting zit.
Gaat het grafiekje in de FritzBox horizontaal tot 256 of 512 bij de carrier?
Indien je tot 512 gaat (of er staat ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex A), heb je een ADSL2 verbinding, maar kun je inderdaad niet meer dan 8 Mbit krijgen.
Wanneer je nog op een ADSL1 verbinding zit, zal je dus omgezet moeten worden (indien mogelijk).
Als je nu al bijna op 8 Mbit zit op ADSL 1 dan kun je waarschijnlijk wel tot 20 - 24 Mbit komen.

De attainable rate is bij FirtzBox trouwens ook afhankelijk van de firmware ben ik laatst achter gekomen.
Met de laatste update kwam mijn upload ineens niet hoger dan 917 upload, terwijl daarvoor 1023 de max attainable upload was.
tot 256 loopt ie, zit dus nog op ADSL1... er blijft hoop :)
Idd, dit probleem heb ik toen ook gehad. En toen heeft KPN mijn verbinding gelocked op 4,8 MBit.
Zelfde hier, had bij 20 MBps niet e meer dan 12MBps dus een downgrade naar 8 gedaan en dan 6 overhouden. Maar binnenkort toch aan de kabel bij Ziggo. Zelfde geld meer snelheid en een paar euries meer en Digitale TV. Dan kan gelijk KPN er uit.
Frappant, jij ook al?

Gebeurde bij mij pas nadat ik al 2 jaar op dat adres woonde. Zit me nog steeds af te vragen of ze niet hebben lopen kloten in bepaalde centrales, want een bestaande situatie die ineens continu problemen geeft is en blijft verdacht.
als je nu de 4mbit niet haalt, dan hoef je eigenlijk niet eens te verwachten dat je snelheid toeneemt. Procentueel gezien gaat je snelheid zelfs omlaag, omdat het maximum hoger komt te liggen.
Dat probleem heb ik ook.
Zit al jaren bij xs4all en al jaren is het waardeloos.
Het begon toen KPN de lijn van BBned overnam!
Het enige voordeel vind ik dat ik inderdaad zelf veel kan bepalen kwa poorten etc.

Ik zit 3.6 km van de centrale. ik heb adsl over isdn.
Echter is terugbouwen niet echt een optie aangezien ik dan 3 tot 4 weken zonder internet zit en er niet veel mee opschiet volgens een monteur van KPN.
Wel grappig :D zo een gratis verhoging waar je niets aan hebt.... net zoiets als korting op dingen die je niet gebruikt.....

Qua snelheid/centrale. Hier idem... ooit met BBNED 7 Mbit gehad en na overstap naar KPN nooit meer verder gekomen dan een instabiele 5.5Mbit, die ik heb laten fixen op 4Mbit.... nu iets hogere snelheid (4.8Mbit) en afwachten of het stabiel blijft.

[Reactie gewijzigd door PtrO op 14 maart 2010 23:21]

Daarmee poetsen ze meteen een heleboel weg van de kritiek prijs/kwaliteit verhouding eerder dit jaar door de consumentenbond. Ze waren/zijn ronduit de duurste voor prijs per megabit maar de grafiek zal nu een heel stuk dichter in de buurt komen bij de andere adsl providers.
Jij zegt dat ze de kritiek wegpoetsen?

Prijs/kwaliteit is niet prijs/snelheid, vervolgens noem jij ook de duurste prijs per mb,

het klopt dat XS4ALL een stuk(je) duurder is, maar de kwaliteit internet die zij leveren rechtvaardigt dat (blijkbaar).
Dat is zo'n achterhaald verhaal wat tegenwoordig echt niet meer opgaat.
XS4all is een premium merk met navenant prijzen, maar de service is de afgelopen jaren achteruit gehold.

Ik ben sinds een tijdje weg bij XS4all juist omdat de prijs/kwaliteitsverhouding ondertussen compleet scheef gegroeid is. Ik betaal nu 20 euro per maand minder dan bij xs4all en heb daarvoor nu én sneller internet én digitale TV én gratis telefonie....
Dat is zo achterhaald, wat tegenwoordig niet meer op gaat. Ze leveren nog steeds veel service voor dat geld. Xs4all is een premium merk en dat maken ze ook waar, vooral de service is erg vooruit gegaan met een zeer snelle respons.

Het extra geld dat ik betaal tov ander adsl providers is het me waard, als ik zie hoeveel problemen ander mensen hebben en hoe weinig problemen ik heb, dan betaal ik wel een paar euro's meer.

In ieder geval is het me wel duidelijk, dat xs4all bashen een grote sport is hier op tweakers. Men doet maar lekker, ik ben zeer tevreden met een zeer stabiele verbinding en ondanks grote afstand tot centrale haal ik toch bijna de volle snelheid (95%).
....vooral de service is erg vooruit gegaan met een zeer snelle respons.
Ik kan je uit recente persoonlijke ervaring mededelen dat dit in veel gevallen erg tegen valt.
Prima zo'n snelheidsverhoging, maar als de verbinding niet stabiel is zie het dan maar is opgelost te krijgen: "Ja we gaan hem terugschroeven naar 12Mbit/1Mbit" (nog niet stabiel) "Ja we gaan hem terugschroeven naar 8Mbit/1Mbit" (nog niet stabiel) "Ja we gaan hem terugschroeven naar 6Mbit/768Kbit" -> Lijn stabiel: probleem opgelost en denk maar niet dat ze die snelheid ooit nog opschroeven.
Als je dan gaat bellen hoe dat met de kosten gaat weten de helpdesk medewerkers ineens niet wat zo'n lijntje bij hun kost en rekenen ze in sommige gevallen nog kosten voor het downgraden ook.
Heb nu een aantal lijnen ADSL Basic/Lite die op minder dan 8Mbit functioneren.
Het is geen bashen. We geven gewoon aan dat de markt zo volwassen is en dat iedereen dezelfde kwaliteit apparatuur gebruikt. Laten we wel wezen, Xs4All is gewoon een KPN dochter en hoewel ze iets meer zelfstandigheid hebben is het natuurlijk niet meer de hobbyisten toko van vroeger.

Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid Wanadoo (later Orange en Online) gehad, nooit klachten gehad en de helpdesk bel ik als tweaker sowieso nooit. Nu UPC en ook nooit klachten, ik betaal echter heel wat minder dan de Xs4All gebruikers en de enige keer dat ik hoofdpijn heb gekregen van een provider in de laatste jaren was nu juist bij Xs4All. Is Xs4All daarom slecht? Nee, natuurlijk niet, het is gewoon een provider met aan A merk status.
de kwaliteit internet die zij leveren.......
is dat net zo iets als "de betere stroom"? "deze stroom is bedorven?"

Sorry, maar xs4all had lang een voordeel van goede helpdesk in de tijd dat internet aansluiten nog moeilijk was, met technisch onderlegde mensen en hulp bij exotische problemen.

Deze tijd leven we echter niet meer, ADSL werkt in vrijwel alle gevallen, de verbinding is meer afstands afhankelijk dan provider afhankelijk en de rest van de bottlenecks zit buiten XS4all op het grote internet. Wat rest voor xs4all is het leveren van "platte" ADSL, een gewone helpdesk en in ruil daarvoor een zeeeeer hoge prijs.

ADSL bij de buren is niet slechter/langzamer, niet moeilijker aan te sluiten en met de meeste helpdesken kom je er wel uit. Enige waar voor je dus betaalt is de naam, en de marketing boys van xs4all denken daar nog lang mee door te kunnen gaan. Zie de recente prijsstijgingen op bellen!

Ondertussen zijn ze echter de loyaliteit van bestaande klanten volledig uit het oog verloren. Zou lovenswaardiger zijn als ze een 10 jarige klant een goede korting hadden gegeven ipv een 20% prijsstijging op zijn bellen abbo... (btw, binnenkort dus ex-klant)
Ik ben sinds 2 jaar weg bij XS4ALL, was klant sinds 1997.

Voor mijzelf kon ik de hoge prijs niet meer verantwoorden, en na lang wikken en wegen overgestapt op UPC...

Ik heb tot op heden geen nadelen gemerkt, behalve sneller internet en een lagere prijs (ik reken met de trio TV/Telefoon/Internet).

En dat de helpdesk 10ct kost? Boeit mij niet echt, heb 3x lang met UPC moeten bellen, dat heeft me al met al misschien 5 euro gekost, dat heb je in een maand weer terugverdient...
UPC: ja dat is leuk todat de eerste rekeningen verkeerd gaan, zodra dat gebeurt ( en dat gaat gebeuren), dan ga je wel anders praten.
Of als je rekeningen krijgt voor zaken die je nooit hebt afgenomen van ze :)
Dat komt overal voor, ook bij Xs4all.
Een 1 van Ziggo/UPC/Tele2 is de zelfde 1 als die van XS, en voor de 0 geldt het zelfde. Dus voor mij is het XS4deel gewoon niet meer wat het vroeger was.
sorry maar, gezien de enorme prijsstijgingen voor telefonie en het nog steeds niet aanbieden van een tv abo. kan ze nog steeds de das omdoen,

ik overweeg terug te gaan naar de kabel, zelfs terweil ik daar een vast ip zal gaan missen (vpn en home server), alleen al omdat je dan voor het zelfde geld (40+ euro xs4all ) + 10euro kpn digitenne), een 20/2 mbit kunt krijgen + tv-zenders (die op meer dan 1 tv toestel te bekijken zijn), waar ik nu maar 7/1 (eigenlijk 8/1) kan krijgen en met veel geluk strax missichien 9/1 in plaats van 16/1 ....

ondanks de prijsverlaging is het xs4all aanbod erg mager en de techniek (na +/- 1km kabel), niet erg houdbaar. ze zullen dus naast die 16mbit ook zeer snel iptv (voor max 10euro / mnd) moeten gaan leveren anders ben ik per juni vertrokken.
het blijft wel 59 euro voor een bellen en 20mbit adsl lijntje is echt !@# duur in vergelijking tot de andere adsl providers. Telfort is bijv 29 euro per maand.
xs4all kan waarschijnlijk geen kant op:

De prijzen verlagen is geen optie omdat ze dan waarschijnlijk teveel inkomsten mislopen. De enige oplossing is een vlucht naar voren: meer bieden voor hetzelfde geld zonder dat het xs4all veel kost. De voorgestelde ADSL snelheidsverhogingen zijn hier een goed voorbeeld van. Het feit dat er niets concreets gezegd wordt over vdsl2 is wat dat betreft een teken aan de wand: dat kost xs4all logischerwijs een stuk meer. Verder verhoogt xs4all natuurlijk de prijzen van de minder bekende diensten en diensten waar minder concurrentie is (lees: internet bellen en het xs4all pack).

Ik ben zelf al jaren xs4all klant, maar het is voor xs4all natuurlijk nu of nooit: ADSL (lees: koper) legt het momenteel volledig af tegen de kabel en van de altijd geroemde kwaliteit en filosofie kan ik me niet voorstellen dat dat nog veel nieuwe klanten oplevert: daarvoor zijn de prijzen gewoon te hoog.

Kortom: als xs4all de komende anderhalf jaar hun portfolio niet concurrerend weet te krijgen (met alle respect: dat is het nu gewoon niet, ook niet met deze aanpassingen) dan verwacht ik dat KPN xs4all zal ontmantelen of afstoten.
Sorry, maar je moet eens echt de prijzen tegen elkaar wegzetten in diensten die je afneemt enzo. Ik heb het zeer recentelijk gedaan wegens een verhuizing tussen XS4ALL en Ziggo en ik moest meer gaan betalen uiteindelijk bij Ziggo voor een paar Mbit/s meer bij ze.

Je wordt gelokt met "hoge" snelheden, maar de rest is uitgekleed of beperkt. Wat heb je aan 20 a 30Mbit/s als je maar 50GB mag downloaden bij hun usenet server en met een max van 8Mbit/s. Kan je bij Eweka voor 7,50 euro per maand weer een extra abonnement gaan afsluiten. Experimentele diensten zoals IPv6 en Jabber zijn er niet. De gratis eFax van Ziggo blijkt dus niet gratis te zijn, maar gewoon 10 euro in de maand als je ze belt.

Het is grappig dat XS4ALL het label duur heeft, maar dat is al een redelijke tijd al niet meer. Ze worden wel zo neergezet, met Telfort als budget provider, KPN voor de middenmoot en XS4ALL voor het topsegment. Als je ze gaat vergelijk dan ja betaal je ook minder voor Telfort, maar je neemt ook minder af. En de keuze tussen 4 of 20 Mbit/s noem ik een keuze tussen Trabant en Lotus Elise, terwijl ik alleen maar een Ford Focus nodig zou hebben.

Het wordt interessant wat er zou gebeuren als downloaden illegaal wordt gemaakt. De verwachting is nog drie jaar, dus het kan interessant worden. Voorlopig gaat mijn verbinding zometeen weer een stapje omlaag voor dezelfde snelheid, maar 10 euro in de maand minder betalen.
Ik zit niet voor niets bij xs4all, beslist geen ziggo hier :)
Alleen zijn wij tweakers absoluut niet representatief voor de klanten die xs4all wil binnenhalen. Wij kunnen die afweging namelijk wel maken en komen dan wel bij xs4all uit, maar 99% van de mensen doet dat gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 7 maart 2010 16:16]

Hoewel ik altijd fan ben geweest van XS4all en met veel plezier gebruik heb gemaakt van hun experimentele diensten zoals IPv6 kan ik toch niet heen om het feit dat Ziggo 6x sneller down en 10x sneller up aanbiedt voor maar een klein beetje meer geld. Als je daar nog het tv abonnement bij neemt dat je bij Ziggo verplicht moet nemen ( :( ) dan wordt het verschil verwaarloosbaar klein. De extra diensten van XS4all (ipv6, voip, jabber) kan ik ook elders gratis krijgen.
24,90 p/m verschil tussen XS4ALL Basic + Ziggo basis tv en Ziggo alles-in-1 is toch een fors bedrag, waarbij de upload van Ziggo 3x zo snel is.

Wellicht dat de extra diensten van XS4ALL dat verschil goed maken voor sommige mensen, maar zo is ze voor het gros van de mensen niet interessant. Heb m'n ouders dan ook aangeraden om over te stappen.
Mwo, wat moet ik met Jabber, IPv6, en andere experimentele diensten...
Ik ben 11 jaar klant geweest bij XS4all, en heb ook de rekensom gemaakt voor TV, Telefoon en Internet, en voor mij was kabel voordeliger, en sneller.

IPv6 is misschien leuk als hobby, maar ik wil gewoon internetten, bellen en digitale TV kijken. Of dat nu over IPv6, IPv4 of bijwijze van over NetWare, het maakt mij niet uit, als het maar werkt :)

XS4ALL is gewoon duur, tenzij je misschien inderdaad gebruik maakt van alle diensten...

Maar goed uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze en iedereen maakt andere afwegingen.
Zo is het maar net, als je alleen wilt internetten, is het prijzig als je gebruik wilt maken van de experimentele diensten niet.

Het is en blijft een persoonlijke keuze, zo is het maar net.
IPv6 is misschien leuk als hobby, maar ik wil gewoon internetten, bellen en digitale TV kijken. Of dat nu over IPv6, IPv4 of bijwijze van over NetWare, het maakt mij niet uit, als het maar werkt :)
Hoe kun je een protocol (IP 4 of 6) vergelijken met een operating system (Netware) ?
Appels en peren, mijns insziens.
ik zeg wel, liever een 20bit lijntje van xs dan van telfort, wat een rampenplan is dat telfort zeg, niets dan problemen,

maar het aanbod is lang niet meer zo goed en mooi als ooit hiervoor. (vroegah was het beter, - geld iig ten zeerste voor xs - jammer, want de techniek gaat ook niet achteruit zou je denken).
Hm, dat verschilt per persoon/regio waarschijnlijk dan. Heb reeds 2 jaar en 3 maanden Telfort, maar ik kan me niet herinneren ooit problemen gehad te hebben anders dan hooguit 2 keer een hiccup met telefonie. En in die tijd heb ik me daar toch een bak geld bespaard!
Ik heb net gekeken naar de prijzen bij de lokale "kabelboer" en bij Ziggo ben ik voor een 10/1,5 verbinding 29,95+16,45 per maand kwijt en bij Xs4all 29,95 voor 8/1 nu nog 4/1 ik wil best dan weer downgraden naar naar ADSL Go maar kon die niet vinden op de Xs4all site.

Het blijft ADSL dus meer dan 1mb upload krijg je nooit of het moet DSL worden en dan moeten er andere DSLAM komen in de telefooncentrale.

Het is voor mij een stuk duurder om bij Ziggo te gaan omdat ik via de schotel TV kijk en de kabel contactdoos van Ziggo niet actief is.

Trouwens de kwaliteit van het netwerk van Xs4all is erg goed en ik merk het meteen als ik bij iemand anders op het KPN netwerk zit.

ps. het wordt eens tijd dat Xs4all een moderner modem gaan leveren dan de FRITZ!Box 7170 want die is ondertussen al aardig op leeftijd.

[Reactie gewijzigd door 225481 op 7 maart 2010 15:11]

Je hoeft geen TV af te nemen bij Ziggo hoor, je kan ook alleen Internet nemen.
Maar dan moet je wel voor de lijn betalen. Niet zo gunstig
80% kans is dat je al een televisielijnhebt, en daar al voor betaald

er komen geen extra kosten bij.

bij de alles in een plus & extra vervallen die 16,45€ so wie so al, zit bij het pakket inbegrepen
je kan ook alleen Internet nemen
"* Dit aanbod geldt alleen in combinatie met het Basis Abonnement (Televisie Z1)."

Bron: https://www.ziggo.nl/producten/internet/z1/

edit:
toevoeging: "Let op: de prijzen van internet en telefonie zijn exclusief de kosten van het Televisie Z1-abonnement."

[Reactie gewijzigd door roller12358 op 7 maart 2010 15:59]

Heb je hier een bron van?
Ik woon (hoewel in Amsterdam) een flink eind van de centrale en haal nu met FAST ADSL over ISDN meestal net geen 8 megabit (nu toevallig Bandwidth Up/Down (Kbit/sec) 1024 / 8160).

Ooit heb ik FAST ADSL genomen omdat je toen 4 IP-adressen had, en de hoogste upstream.
Jaren geleden al zijn die IP-adressen teruggeschroefd naar 1, en van al die snelheidsverhogingen heb ik niet veel kunnen profiteren.

Daarom bijna een jaar geleden Fiber Power 60 als secundaire verbinding genomen en dat werkt qua verbinding heel aardig (meestal beter dan 30/4).
Maar dingen als een "Mijn UPC aanmelden" geeft bijvoorbeeld een melding [ServletException in:/cust/pu/reg/regpage2DefaultPanel.jsp] Error getting property 'reg' from bean of type com.upccorp.upcimweb.actions.NewRegistrationBean'.

UPC Fiber Power is voor als ik even snel dingen moet downloaden.
XS4ALL is voor stabiliteit en privacy. En ik vind dat ze dat nog steeds waar maken.

Binnenkort migratie naar XS4ALL Only op een kaal aderpaar.
Ik denk niet dat ik echt veel hoger dan die 8 megabit downstream kan komen, en gezien alle upstream abonnementen (met uitzondering van SDSL) begrenst zijn op 1 megabit, denk ik gewoon een ADSL Lite te nemen: nu nog even 4/1, straks 8/1.

Edit: Kleine kans om boven de 8 megabit uit te komen volgens de grafiek in dit artikel.

--jeroen

[Reactie gewijzigd door wiert.tweakers op 7 maart 2010 16:30]

Annex B ADSL (over ISDN) heeft minder bandbreedte ter beschikking dan Annex A ADSL (over Analoog/POTS). Het scheiden van je ISDN en ADSL kan dus wel degelijk een betere snelheid opleveren!

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 7 maart 2010 17:11]

Ik weet het, maar het is zo incidenteel dat ik nu die 8 megabit haal.

ISDN BRI is bij elkaar 144 kilobit (2*B+D, waarbij B=64 kilobit, en D=16 kilobit).
POTS is voor het gemak 64 kilobit.
Dus dan zou je ongeveer 80 kilobit extra verwachten, en wellicht 144 kilobit extra over een kaal aderpaar.
Zelfs met Annex I/J komt er maximaal iets van 256 kilobit bij.

Dus echt boven die 8 megabit ga ik niet komen.

Tot in de toekomst de KPN verglazing tot in de straatkast gaat doen, maar dat wordt nog wel een hele tijd wachten.

Gezien het tempo van uitrol van glasvezel in Amsterdam, ga ik voorlopig voor XS4ALL Only ADSL Lite..

Heb al contact gehad met XS4ALL, en het stappenplan wordt als volgt:
  • XS4ALL Only aanleggen over een ongebruikt aderpaar
  • testen
  • FAST ADSL opzeggen
  • ISDN opzeggen (1 van de 2 aansluitingen; de andere aansluiting met 8 MSN's blijft)
--jeroen
Heb al contact gehad met XS4ALL, en het stappenplan wordt als volgt:
  • XS4ALL Only aanleggen over een ongebruikt aderpaar
  • testen
  • FAST ADSL opzeggen
  • ISDN opzeggen (1 van de 2 aansluitingen; de andere aansluiting met 8 MSN's blijft)
--jeroen
En ook rekening gehouden met een nieuw modem ?
Of je moet een Fritzbox hebben, die analoog en ISDN aan kan.
Stabiliteit maken ze niet altijd waar. Slecht beleid en slechte helpdesk kunnen zomaar een halve of hele dag downtime opleveren.
Benieuwd wat een en ander uiteindelijk gaat opleveren. Met mijn basic aansluiting zat ik eerst op 20 maar na een verbouwing van de centrale op 16. Ik zou dus van basic op lite kunnen overstappen en xs4all kennende zal dat kunnen zonder kosten. Ben echter wel benieuwd naar vdsl volgens kpn is de upgrade vanaf april http://links.mkt2271.com/...=MTUyODEzOTM4S0&mt=1&rt=0 en met zulke snelheden is er een mogelijkheid tot tv, video on demand etc.
Herkenbaar. Twijfel na dit bericht ook of ik zal downgraden naar Lite (scheelt 15 euro per maand) of vdsl2 zal afwachten. Van vdsl terug naar adsl zal vast meer gedoe zijn dan nu van basic naar lite (ander modem?).
Vrijwel elk VDSL2 modem ondersteund ook adsl2+, dus achteraf downgraden lijkt me geen probleem.
ADSL Go is alleen geldig voor Ex-Demon klanten.
ADSL Go wordt inderdaad niet als apart abonnement verkocht. Maar ook ik ben benieuwd of ik wat van de nieuwe snelheden ga merken vanwege de afstand tot de centrale. Bij de vorige verhoging heeft XS4ALL mij nog gedowngraded van Lite naar Start omdat ze de 8mb niet konden waarmaken.
Yup, hier ook. Gaan we nu weer downgraden, naar Go, want meer dan 4Mbit halen we toch niet. :)
Hmm, ik haal hier nu met Lite; 6.87 down en 0.84 up, net eronder dus. De lijn klappert nu al geregeld (hoewel ik die Fritz box er ook van verdenk, kieskeurig ding..), dus ik ben benieuwd wat er met die 16mbit gaat gebeuren.
Het is te hopen dat vdsl2 inderdaad niet meer al te lang op zich laat wachten. Het verschil tussen Lite en Basic is nu namelijk wel erg klein geworden, zeker als je bedenkt dat veel mensen niet de volle 20mbit halen.
Ik hoop ook dat ze er niet meer te lang mee wachten. Ik vind het vooral raar dat KPN vanaf april blijkbaar wel de overstap naar vdsl2 kan maken, maar XS4ALL niet. Hoe ze met deze upgrade omgaan is niet helemaal netjes. Eerst Lite omhoog waardoor die abo's qua snelheid bijna gelijk zijn, maar wel een prijsverschil van 15 euro. Ze hadden op zijn minst even kunnen aangeven wanneer ze van plan zijn wel met vdsl2 te komen.

Overigens werd er in xs4all.adsl duidelijk dat XS4ALL nog geen vdsl2 modem heeft uitgekozen. Ze hebben er wel een op het oog, maar die is nog niet eens in productie (waarschijnlijk nieuwe Fritz!Box). Het zal dus nog wel even duren voordat XS4ALL de Basic abonnementen een upgrade geeft. Beetje rare situatie als je het mij vraagt; maargoed.
Lachtertje, ik koos deze duurste provider van alle ADSL aanbieders na het stoppen van CompuServe. Ik heb een 4 down 1 mb upload dat heet bij hun Start. Ook heb ik er telefonie bij. Zo onbetrouwbaar als de ******** vrijwel dagelijks moet het Fritzmodem gereset omdat de VOIP lijn stil ligt. Je hebt dit zelf pas in de gaten als je geen kiestoon krijgt. Had je dan bij een andere provider vrijwel direct na de reset v.d modem weer internet en even daarna weer telefoon, bij xs4all duurt het tig minuten voor de zaak weer op gang komt. Bij deze peperdure provider heb je dus een belbudgetlijn ernaast nodig omdat je VOIP lijn te onbetrouwbaar is waardoor de zaak nog duurder wordt. Alles is gemeten. Volgens de KPN is de kwaliteit v.d grondkabel (ligt er 35 jaar) v.d kabel net voldoende en bij weer nieuwe storing moet er een nieuwe kabel getrokken worden.
De afstand tot de centrale (2,5 km of zo) is te ver. De KPN gaat er vast pas wat aan doen als de concurrentie aankondigd iets met glasvezel te gaan doen.... Zo werkt de PTT/KPN al sinds mensenheugenis. De lijn is maar net krap 80 % van het geadverteerde ik zit dit jaar contract uit en dan ga ik kijken of er wat beters te krijgen is. Alles slecht? nee geen starttik, normaal tarief 020 helpdesk maar verder is het schande dat deze club elke keer weer hoge ogen gooit in testen. De prijskwaliteit verhouding is volkomen zoek.
Als je koperdraadje brak is kan xs4all daar niet zoveel aan doen. Je hebt bij iedere provider een probleem. ADSL is dan niet echt een optie. Je kunt beter overstappen naar kabel.
Dan moet je eens de firmware van de fritzbox checken. eindigt deze op .47 dan moet je die onmiddelijk updaten naar de nieuwste versie. Van oudere firmwares is namelijk bekend dat VOIP vaak de geest geeft.
Dit had ik ook, oorzaak zit 'm in een bug in de laatstse firmware van de fritzbox. Ik raad je aan om even met de helpdesk te bellen ipv hier gaan zitten zeuren.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*