Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: Robinski

Nadat Xs4all eerder deze week al zijn Pack-abonnement in prijs verhoogde, heeft de provider ook een van zijn voip-abonnementen duurder gemaakt. Het Flat Fee Small-abonnement kost voortaan 15 euro in plaats van 12,50 euro per maand.

Met het Flat Fee Small-abonnement kunnen Xs4all-klanten via voip voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar vaste nummers binnen Nederland bellen. Volgens de provider is dit abonnement echter te populair, waardoor het niet meer voor de huidige maandprijs van 12,50 euro aangeboden kan worden. Per 1 april wordt de prijs dan ook verhoogd tot 15 euro per maand.

"Het Flat Fee Small-abonnement vindt steeds meer aftrek bij onze abonnees", schrijft Xs4all op zijn website. "Dit heeft als gevolg dat een groter beroep gedaan wordt op onze netwerkcapaciteit en op de beheerkosten. De werkelijke kosten die wij moeten maken om dit abonnement aan te bieden zijn daardoor gestegen."

Dit is de tweede prijsverhoging van Xs4all in korte tijd. Eerder deze week kwam de provider in het nieuws toen bekend werd dat de prijs van het Pack-abonnement wordt verhoogd van 9,95 naar 15 euro per maand. Als reden voor deze verhoging noemde het bedrijf investeringen in de ontwikkeling van zijn dienstverlening. Pack omvat onder andere mailboxen, voip-telefonie, webspace en een veiligheidspakket.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

En ook de gesprekskosten voor een normaal voip abonnement worden met 50% verhoogd, zie de tekst van de mail die ik ontving:

Geachte heer, mevrouw,

De prijzen van Bellen van XS4ALL gaan stijgen. Investeringen waarmee wij onze dienstverlening verder verbeteren, verwerken wij deels in de productprijzen. Toch blijven onze diensten in de markt nog steeds scherp geprijsd.

Wat betekent dit voor u?

* Gesprekskosten gaan omhoog
De kosten voor telefoongesprekken naar vaste nummers in Nederland stijgen per 1 juni 2010 van EUR 0,02 naar EUR 0,03 (incl. btw) per minuut.
* Ongebruikte gratis nummers komen te vervallen.
Dit zijn de gratis telefoonnummers die u hebt aangemaakt:
xxxxxxxxxxx

Telefoonnummers die u de afgelopen 6 maanden niet hebt gebruikt, gaan wij opheffen. Wilt u een nummer dat u de afgelopen 6 maanden niet gebruikt hebt liever behouden? Zorg dan dat u voor 1 april 2010 met dit nummer belt of gebeld wordt.

Uw gratis telefoonnummers blijven actief, als u ze eens per 3 maanden gebruikt. Dus: ermee bellen, of op dat nummer gebeld worden.


Hebt u vragen?
Kijk dan op www.xs4all.nl/wijzigingenbellen voor de meest gestelde vragen of
neem contact met ons op via 020 - 398 76 55. Wij beantwoorden uw vragen
graag. Indien u niet akkoord bent met deze wijziging, dan kunt u hier tot 30
dagen na ontvangst van deze e-mail al uw abonnementen kosteloos opzeggen. Op
uw factuur in het Service Centre kunt u zien welke diensten u van ons
afneemt. Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9:00 - 18 :00 uur.

Met vriendelijke groet,

Pieter Plaisier
Manager Marketing

XS4ALL Internet bv
Even die link volgend en samenvattend:
Het Flat Fee Small abonnement vindt steeds meer aftrek bij onze abonnees. Dit heeft tot gevolg dat een groter beroep gedaan wordt op onze netwerkcapaciteit en op beheerkosten. De werkelijke kosten die wij moeten maken om dit abonnement aan te bieden, zijn daardoor gestegen.
Vanwege investeringen waarmee wij onze dienstverlening steeds verder verbeteren, hebben wij ervoor gekozen deze kosten deels te verwerken in de gesprekskosten.
Ook de goedkope 085/087 nummers worden duurder:
De reden hiervoor is dat de kosten voor het gebruik en het beheer van extra nummers zijn gestegen.
Niet-gebruikte nummers nemen ruimte in op onze systemen. Door het nummer te beindigen wordt het na verloop van tijd weer beschikbaar voor andere gebruikers. Hierdoor houden we voldoende nummers beschikbaar voor iedereen die een nummer wil hebben.
Kort samengevat, bellen is voor XS4all opeens duurder geworden, en ze verbeteren steeds de dienstverlening.
Bij mij weten werken vele 0900 nummers nog steeds niet (BTW probleem in het systeem) en gids vermelding werkt niet.
Investeringen waarmee wij onze dienstverlening verder verbeteren, (...)

Wat betekent dit voor u?

[hoop nadelen opgesomd]
En wat is dan de verbetering?
Normaal gesproken gaan de kosten per klant toch juist naar beneden als je meer van hetzelfde aan meer mensen kunt verkopen?

Ik vind de verklaring wel rammelen eigenlijk.
Welkom in de wondere wereld van KPN. Dit is niet de eerste keer dat ze 1 van hun dochterondernemingen terugfluiten. XS4ALL vreet teveel capaciteit. Dan moeten ze ermee stoppen (gaat neit zomaar) of kosten verhogen. Hoe dan ook effect bereikt. Zo handelt KPN al jaren. Kijk maar eens bij Telfort. Zelfs Simyo is niet gespaard gebleven.
De Core moet een upgrade ondergaan en er moet meer bandbreedte beschikbaar komen. Dit kost allemaal geld. Volgens bedrijven als KPN moet daarvoor betaald worden door de klant. Laat de klant maar investeren ;) . Ik heb ze echt lang gesteund, maar met uitzondering van Simyo maak ik nog geen cent meer over naar die partij. Erg kromme redenering die zij IMHO hanteren.

Edit:
Uiteraard hoort de klant te investeren. Maar dan via de winst die je maakt. Die hoor je in te calculeren in je tarieven. Winst is niet alleen om een zwembad en huis van te betalen ;) . En als je een fout hebt gemaakt, herstel die dan netjes. Een rpijsverhoging van 20% noem ik niet netjes

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 26 februari 2010 14:58]

Welkom in de wondere wereld van inflatie. Toon mij eens n dienst of product welke niet in prijs omhoog gaat.

Soms duurt het even voordat men voor de inflatie corrigeert, maar uiteindelijk wordt alles duurder.

Ook welkom in de wondere wereld van het zakenleven. Ieder commercieel bedrijf laat zijn klanten betalen voor zijn diensten en vormen investeringen een onderdeel van de kostprijsberekening.

De niet commerciele bedrijven doen dat inderdaad anders. Die laat niet hun klant betalen, maar de gehele gemeenschap. Maar hoe je het wend of keert, uiteindelijk betaal je toch de rekening. Dus ook de investeringen van KPN, of die van je bakker, slager en (gemeente)ambtenaar.
Eieren en melk zijn al 20 jaar even duur.

Telefonie en adsl zijn ook door de jaren heen goedkoper geworden. Dat is dan ook van toepassing op netwerkcapaciteit. Oude analoge centrale's zijn vervangen door digital die nu op hun beurt weer vervangen worden door goedkopere voip centrale's.

1 beetje pc kan al gigantisch veel gesprekken tegelijk afhandelen.

conclusie is dat het gewoon goedkoper geworden is. Waarom kan bijv skype voor minder dan 10 euro wel een flatfee aanbieden en dan ook nog eens voor 40 of zo landen ?

We hebben het hier dus over 15 euro voor alleen bellen binnen Nederland. Men melk hier met de starttike al de tarieven uit. Veel voip aanbieders uit het buitenland hebben geen eens een starttike je je betaald per minutt of seconde.

Nee xs4all is gewoon een kpn kloon geworden, zelfde netwerk en ze verliezen ook steeds meer hun naam als zogenaamd apartbedrijf binnen kpn.

Het wachten is nu wanneer kpn het aantal labels verder gaan verminderen zodat je misschien aaleen kpn en dan prijslabel telfort hebt.
De recente storingen laten al zien dat xs4all gewoon gebruik maakt van alles van kpn, waarom dan zo veel meer betalen als je via hetzelfde netwerk ook alles goedkoper kan.
In het artikel wordt vermeld dat de dienst gratis bellen naar vaste nummers binnen Nederland biedt. Dit is echter niet helemaal waar, het flatfee abonnement geldt voor alle vaste nummers binnen de Benelux.
We hebben het hier dus over 15 euro voor alleen bellen binnen Nederland.
Zit ik ook niet op te wachten. Flatfree naar het buitenland, the middle of nowhere waar nog geen kabel licht en alle coommunicatie via mobieltjes gaat. Daar teken ik dan wel voor, als het niet te hoog is.
@Het.Draakje: UPC is alleen maar de afgelopen jaren steeds met dezelfde soort diensten in prijs naar beneden gegaan, laat staan de prijzen van computers en dergelijke waar wankel het al over had.
PC's, TV LCD schermen, allemaal spot goedkoop geworden in de loop der jaren.
Laptop's helemaal als je kijkt wat je krijgt voor je geld. Geheugenkaartjes (SD, CF, enz) zakken nog steeds in prijs. CD's idem, als het niet aan de heffingen lag van de BUMA/Brein vrienden koste het geen drol meer...

Dus nee die vlieger van alles wordt duurder gaat niet op, en als dan moet je ook vergelijken wat je voor het zelfde bedrag kreeg...

[Reactie gewijzigd door bonus op 26 februari 2010 17:00]

Welkom in de wondere wereld van inflatie. Toon mij eens n dienst of product welke niet in prijs omhoog gaat.
Processorkracht per Watt? Geheugen (RAM, disk, flash)? Fietsen? Fietsen misschien niet, als je rekent vanaf het moment dat ze uitgevonden zijn. De laatste jaren wel.

Melk, boter, chocolade... Het is vast nog geen volledige lijst ;-)

Wacht, voor ik het vergeet, het stokpaardje van de pro-breiners: CD's!
Dat is natuurlijk logisch maar ook maar 1 kant van het verhaal, tegelijkertijd zou je kunnen stellen dat technologie en productieprocessen <> business alignment verbeterd worden waardoor niet alle productiekosten maar kosten over het algemeen lager uitvallen.

Simpelweg aannemen dat 'alles duurder wordt' is te kort door de bocht.

Genoeg producten (exotisch fruit, computers, software, muziek, breedbandverbinding, telefonie, games etc.) die goedkoper worden of een prijsdaling ondergaan. Al is dit van veel factoren afhankelijk, onder andere vraag en aanbod.
Na inflatiecorrectie worden alle grondstoffen op de vrije markt (olie is dus een uitzondering vanwege kartelvorming!) op lange termijn goedkoper. Bakstenen, zand, cement, staal, koffiebonen, graan, alles wordt goedkoper :)
Ik ben er nu wel wat zat van dat veel mensen zo zitten zeuren over de komst van de euro. Iedereen maar zeggen dat de komst van de euro niet goed is.

Als eerste is het niet te zeggen wat de inflatie geweest zou zijn met de gulden. Hoe langer geleden het is dat de euro ingevoerd is (nu al 9 jaar jaar geleden), hoe minder je de euro met de gulden kan vergelijken.

Ten tweede is de euro goed voor ons op dit moment. Als we de gulden hadden gehad tijdens de crisis kon het wel veel slechter afgelopen zijn. Er kan minder goed ingegrepen worden door de overheid als wij de gulden hadden. Kijk maar wat er in de UK gebeurt is met de pond. Ten opzichte van de euro is die flink in waarde gedaald, dit komt niet doordat de euro het ineens zo goed doet. De euro is net zoals de dollar een veilige haven. (ver)kopers in de geldmarkt verkopen ponden en kopen euro's waardoor er een groot aanbod ontstaat aan ponden wat de prijs van een pond doet dalen. Wat denk je dat er gebeurt was met de gulden?

Ten derde is de online handel op bijvoorbeeld amazon of andere webwinkels eenvoudiger geworden door de euro. Bedrijven zoals paypal kunnen ons geen poot uitdraaien door een te negatieve omrekenkoers te hanteren. Prijzen zijn eenvoudiger te vergelijken, je ziet gemakkelijker op internet in welk euro land je iets goedkoper kan krijgen.

Ten vierde is het voor ons als toerist handig dat de prijzen in het buitenland op vakantie herkenbaar zijn. Ditzelfde geld natuurlijk ook voor toeristen bij ons.

Maar goed, ontopic,

We kunnen niet zeggen dat de prijsstijging te hoog is volgens mij (tenminste ik niet). Ik kan me voorstellen dat de vaste kosten gestegen zijn. Als de netwerkcapaciteit te weinig is moet er neem ik aan capaciteit bijgekocht worden. Ik weet zo niet wat dit kost, misschien wel de 2,5 euro stijging minus een winstmarge (ook op vaste kosten is een winstmarge van toepassing). Ik zelf vind de stijging gevoelsmatig wel wat hoog, ik weet niet of de prijzen aangepast zijn gedurende de laatste jaren. De prijzen mogen gewoon aangepast worden aan de inflatie vind ik.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het wel verdacht is dat veel kpn dochters de prijzen verhogen of de nek om gedraait worden. Ik ben zelf geen fan van kpn vanwege de gewoonweg asociale prijzen voor veel producten, slechte kwaliteit van digitenne, hoge huur voor het niet gerbuiken van kpn als telefonie.
Ach ja, die hadden we niet met de gulden. Ik snap trouwens niet dat jij als zwitser klaagt over de euro.

Maar troost je: ook de zwitserse frank kent inflatie.
http://nl.global-rates.co...zen/hicp/zwitserland.aspx
Deflatie is erger hoor :) mensen snappen loonverlagingen meestal niet :)
En daarvoor deed de gulden het ook goed, dat devalueren en daarvoor ........ enz.

In 1600 kon je nog een huis kopen voor een gulden......
Laat de klant maar investeren ..
Hoezo vind je het vreemd dat je als klant indirect de kosten van de provider betaald? Ik zal je vertellen dat is overal zo, als je een brood koopt heb je ook de kosten gedekt van de grondstoffen (meel, zout, water, etc.) en van de oven, de lampen bij de bakker en de schoorsteen, zelfs het chloor wat de bakker door zijn bedrijfswc spoelt.. je raad het al.. door jou betaald.. :)

Wat hier mijns inziens vreemd is (of niet ligt er aan hoe je het ziet) is dat f XS4All een weldoener is zijn abonnementen onder kostprijs weg doet, wat ik niet veronderstel*. f, KPN wil gewoon de prijzen verhogen en.. - oh nee geen 'en', dat doet KPN gewoon. ;(

* Zie hier waarom ik niet denk dat het onder de kostprijs wordt aangeboden.
€ 29,95
- Tot 4 Mbit/s
- Overstapservice
- In 1 dag online
- Gratis monteur
- Draadloos modem
- Gratis 950 HotSpots
4Mbit internet €29,95(!!) hoe bizar is dat.. z 2001.. :X

edit:
Zit hier nu zo even te kijken op de site van XS4All en naar het schijnt moet de gratis monteur ook nog weer ingeleverd worden.. :|


Offtopic: Ik kom net een reclame banner tegen van XS4All met een tekst over duurzame bonussen bij DSM en hoe bedrijven niet doorhebben dat bonussen slecht voor ze zijn. Ik heb hier zo'n hekel aan! Dit is natuurlijk een klassiek geval van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!
(Merk bij de links naar artikelen op dat de eerste van vandaag is de rest zo om het half jaar... )

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 26 februari 2010 17:57]

Welkom in de wondere wereld van KPN. Dit is niet de eerste keer dat ze 1 van hun dochterondernemingen terugfluiten. XS4ALL vreet teveel capaciteit.
VoIP bij XS4all wordt niet door KPN geregeld, Ja, het gaat over het KPN netwerk, maar volgens mij is het een Franse VoIP provider die de dienst daadwerkelijk verzorgd.
Het klopt dat je dan je kosten kunt spreiden over al die klanten.

Maar wat als het netwerk al die mensen niet aankan? Dan moet je dus extra investeren in je eigen infrastructuur. Dat brengt kosten met zich mee. En deze worden dan aan de klant doorberekend.

(of het aantal klanten moet zo veel toenemen dat je die extra kosten daar weer over kunt spreiden, maar ik ga ervan uit dat dat niet zo is. )
Wel eens gehoord dat apparatuur steeds sneller aan het worden is. 3 servers van 4 jaar geleden kun je vervangen door nu 1 server die dan ook nog de prijs heeft van 1 sever 4 jaar geleden.

m..a.w koop je nu een nieuwe server heb je meteen meer capaciteit en dus kan het goedkoper. Daarnaast voip is geen hd video wat bandbreedte en cpu tijd vraagt.
als je een server koopt of andere hardware, dan ga je ervan uit dat je het over een aantal jaren kunt afschrijven. De kosten die je maakt voor het aanschaffen voor hardware wordt terugverdiend over een tijdsperiode .

Je kunt niet elk jaar weer opnieuw investeren in de nieuwste servers etc.
Als je dat doet, stijgen je kosten enorm. En als je dat weer terug wilt verdienen, is het dus een optie om de prijzen te verhogen.
Klopt je moet idd rekening houden met afschrijving. Echter als je huidige server te klein zijn en je meer capaciteit nodig hebt koop je dus nieuwe server. Die nieuwe servers zijn goedkoper in aanschaf c.q. hebben meer capaciteit.

Aangezien je capaciteit toch nodig hebt moet je toch investeren en je hebt bovendien betalende klanten die het mogelijk maken.

Leg mij nu eens uit hoe het kan dat bij continue dalende hardwareprijzen, hardware die een steeds grotere capaciteit heeft en je meer afnemers krijgt de kosten omhoog gaan.

Ik denk dat kpn zoch gewoon rijk rekend en dat kan idd als je de prijzen verhoogd en je kosten naar beneden gaan.

De motivatie en argumenten die ze gebruiken raken echter kant nog wal en daar prikt iedereen met een beetje verstand gewoon doorheen.
Maar zoveel data wordt toch niet verstuurd door VOIP?
"Dat brengt kosten met zich mee. En deze worden dan aan de klant doorberekend. "

Idd. Maar elk eender wat efficient bedrijf berekent dit op voorhand, mt verschillende scenario's zodat prijsverhogingen uit het plaatje blijven tenzij er een plotse en merkbare stijging van de grondstofprijs is.

Maarja, bedrijven kijken tegenwoordig ook nooit verder als 3 maand en hebben ze succes met iets gaan ze nog het slachtoffer spelen ook.
Helemaal mee eens.

Modellen zoals we die tot nu toe hebben gehanteerd, lijken nu opeens niet meer te kloppen.
Het spel van vraag en aanbod klopt niet meer.
"Het Flat Fee Small-abonnement vindt steeds meer aftrek bij onze abonnees", schrijft Xs4all op zijn website. "Dit heeft als gevolg dat een groter beroep gedaan wordt op onze netwerkcapaciteit en op de beheerkosten.
Ik ben benieuwd hoe de specificatie van die beheerkosten er dan uitzien. Als je toch meer van dezelfde dienst verleent, dan moet de prijs toch omlaag kunnen? Anders doe je gewoon iets niet goed.

Het verhaal van de netwerkcapaciteit kan ik wel een beetje begrijpen, maar als dat nu echt een probleem gaat vormen, dan verhoog je toch niet de snelheden?
Mee eens.

Er lijkt te staan dat er veel abonnees zijn bijgekomen en dat hierdoor het totaalgebruik is toegenomen. Dit kan echter geen reden zijn voor stijgende gemiddelde kosten...

Wat zou kunnen is dat de klanten per klant meer bandbreedte zijn gaan gebruiken (gemiddeld verbruik omhoog). In dat geval stijgen de totale kosten per klant wel.

In dat geval zou een prijsstijging nog te rechtvaardigen zijn.
Zelf al is het gemiddelde per gebruiker gestegen het doet er tegenwoordig niet echt meer toe.

De netwerken liggen er, de centrales gaan dadelijk op ip over dus eigenlijk is telefoonverkeer dadelijk niets meer of minder dan een chatgesprek dat je voert op je pc.

Je kan ook gratis van ip naar ip bellen gewoon via de bestaande verbinding. Voip dataverkeer is maar een fractie van wat er over het hele netwerk gaat.

Maar zelfs al bellen mensen meer naar verhouding zou het dan met meer gebruikers juist goedkoper moeten worden. Die regel is op bijna alles van toepassing, meer betekend lagere prijzen omdat je je vaste kosten kan verdelen over meer gebruikers of minuten. Alleen het variabele deel blijft gelijk maar onder de streep moet het goedkoper worden. Iedere beetje econoom of boekhouder of iemand die met cijfers omgaat kan je dat vertellen.
Ja, doorgaans is het zo. Je verkoopt een product voor een X prijs. Vervolgens word het product populair en kan je de prijs iets verlagen zodat het NOG beter loopt.

Dit is duidelijk KPN (Gestapo) strategie.
Dit is duidelijk KPN (Gestapo) strategie.
Al zou je al zo'n Nazi vergelijking maken (zie ook Godwin) waarom dan in godsnaam een vergelijking met de Gestapo? Kan je dat eens uitleggen? Gewoon omdat ik geintresseerd ben?
Tuurlijk, gewoon omdat dat het eerste is dat in me opkomt.
En associatie opbrengt met alles wat fout is.

Btw, als je dan toch over Godwin begint, lees dan ook Quirk's Exception even :)

[Reactie gewijzigd door apronk op 26 februari 2010 16:31]

Haha, wat ene marketing praat van KPN toch weer.

Uiteraard gaan de totale kosten omhoog als je meer gebruikers hebt, maar het lijkt me sterk dat de kosten per gebruiker met 30 euro per jaar omhoog zijn gegaan. Dit lijkt mij gewoon een slinkse manier om de netto winst te verhogen!
Waarom slinks: ze zijn toch heel duidelijk over de verhoging en geven er nog een argument bij ook. Tuurlijk een verhoging is niet leuk maar XS4ALL moet ook de bammetjes kunnen smeren. Ik neem aan dat ze de afweging hebben gemaakt hoeveel klanten ze dit kost tov was de extra opzet opleverd. Gewoon zakelijk handelen.

Ik vind juist dat ze het netjes doen en niet slinks; duidelijk en niet verstopt ergens achterin in de kleine lettertjes. Dit zouden meer bedrijven zo moeten doen als ze prijzen verhogen.. Wanneer heeft je lokale supermerkt dat netjes doorgegeven?
Het argument is een kul (L op het eind ;) ) argument - zeg dan niks.

"Investeringen waarmee wij onze dienstverlening verder verbeteren, verwerken wij deels in de productprijzen."

Investeert men nu dan ineens meer ? (en zo ja - waar in ?)

(En dat 'deels' verwerken is natuurlijk ook onzin - uiteindelijk moet elk bedrijf zijn investering halen uit de inkomsten - maar dit terzijde).

"Toch blijven onze diensten in de markt nog steeds scherp geprijsd."

Yeah right ... onze marketing manager mag dan wel iets beter onderzoek doen.
(Misschien heeft hij zich beperkt tot de KPN monopolie.)


En, let op:
"Uw gratis telefoonnummers blijven actief, als u ze eens per 3 maanden gebruikt."

Da's betrekkelijk kort ! - ik begrijp dat je een ongebruikt nummer liever niet oneindig lang uitgegeven wilt laten staan .. maar 3 maanden is wel weer extreem.
Uiteraard gaan de totale kosten omhoog als je meer gebruikers hebt,
Waar wordt gezegt dat er meer gebruikers bij zijn gekomen? Er wordt alleen gezegt dat er meer gebruik van wordt gemaakt. Als de huidige abbonee's meer gebruik maken van de dienst gaan de kosten omhoog terwijl de opbrengsten gelijk blijven, hierdoor daalt de winst, en dat wil geen enkel bedrijf, dus moeten ze de prijzen verhogen.
Dit is zal waarschijnlijk in de toekomst bij meer flatfee diensten gaan gebeuren, als er meer gebruik van wordt gemaakt moet de prijs omhoog.
Deze manager heeft ook bij KPN en daarna Telfort gewerkt - en is sinds een jaartje XS4ALL aan het ver'KPN'en.

Goed bezig ...
dit wordt toch vervelend zo langzaam aan ...

je betaald bij xs al enorm veel en als DAT nu ook nog eens niet genoeg blijkt, ga je toch denken aan een andere provider, maar welke,

de kabel is (hier in de wat oudere wijken van dordrecht) op z'n zachtst gezegt RUK, en de prijzen en dienstverlening op andere dsl- aanbieders is ook niet alles,

vooral een vast IP kan (of beter gezegt WIL) ik niet hoeven missen,
de snelheid van 8/1 die ik hier heb (en ook voor >75% haal) vind ik wel best,

maar de kosten? -
en de prijzen en dienstverlening op andere dsl- aanbieders is ook niet alles,
De dienstverlening bij XS4ALL is ook niet zo heel bijzonder anders dan bij andere providers, en de prijzen zijn simpelweg erg hoog. Mijns inziens is de prijs/kwaliteit verhouding van XS4ALL lager dan menig andere aanbieder.
Een aantal jaren geleden stond ik voor dezelfde keuze; ik zat bij XS4All maar vond zo langzamerhand dat de prijs in geen verhouding staan tot het geleverde. Echter ramp verhalen van andere providers hebben me lang bij XS4All gehouden. Omdat ik thuis een servertje had draaien was ik ook wel gehecht aan het vaste IP adres.

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en naar het toenmalige Tiscali overgestapt (helaas is Tiscali tegenwoordig Telfort dus KPN). Achteraf gezien had ik dat veel eerder moeten doen. Voor minder dan de helft van de prijs meer dan de dubbele snelheid, en qua betrouwbaarheid ben ik er niet op achteruit gegaan. Ik heb nu weliswaar een dynamisch IP adres, maar deze is de afgelopen jaren nog nooit gewijzigd (volgens de helpdesk gebeurt dat ook zeer zelden). Bovendien heb je diensten als DynDNS (die automatisch door het modem worden ge-update) waarmee je geen last meer hebt indien het IP adres toch wijzigt.

Wat de snelheid betreft, dit wordt bij abonnementen met de hogere snelheden door de kabel tussen jouw huis en de wijkcentrale bepaald, niet door de ISP.

Moraal van het verhaal: XS4All is afgezien van de prijs niets bijzonders.

(mocht je toch besluiten om XS4All op zeggen, goed opletten op je bankrekening grote kans dat ze de automatische incasso gewoon door laten lopen, ik het zelf meegemaakt en ook van teveel anderen gehoord om te geloven dat dit een ongelukje was)
Ze gaan er vanuit dat sommige mensen meer bellen dan die €12,50, en sommige minder. Gemiddeld genomen zou dat dan iets onder die €12,50 uit moeten komen, want ze willen er natuurlijk wel iets aan verdienen. Dat is allemaal gebaseerd op schattingen, maar de dienst is blijkbaar populairder dan verwacht. Teveel klanten bellen >12,50, dus dan gaat de dienst aan zijn eigen succes ten onder inderdaad. Het blijkt niet zo letterlijk uit dit bericht, maar is op zich wel aannemelijk toch?

(reply op Sneezzer)

[Reactie gewijzigd door Elwood Blues op 26 februari 2010 14:03]

Het is meer aannemelijk dat KPN wil dat het rendement op hun XS4ALL investering omhoog gaat ....
Niet echt, om eerlijk te zijn.
Voordat ze het flat-free gingen aanbieden zal er heus een onderzoek zijn gedaan naar het belgedrag.
En ik denk dat als je gaat uitzoeken hoe lang het duurt voordat je 12,50 aan kosten hebt gemaakt met bellen (gekeken vanuit xs4all naar inkoopprijs) je erg lang kunt bellen.
(dan gok ik >20 uur)

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 26 februari 2010 14:06]

Betalen voor kwaliteit is een begrijpelijke strategie, maar 15 euro? Bij de meeste providers kost een onbeperkt bellen add-on het al niet meer dan €10 euro en ze waren dus al duurder. Dat verschil loopt alleen nog maar verder op.

edit:

Bij Skype kost een onbeperkt-naar-Nederland abonnementje zelfs nog geen €5 euro, dan zijn ze dus zelfs ruim 3x zo duur en voor nog een tientje bel je wereldwijd. Dat is redelijkerwijs toch niet meer uit te leggen lijkt me?

[Reactie gewijzigd door Roelant op 26 februari 2010 14:34]

Maar kan je dan ook bellen zonder computer, met andere woorden kan ik mijn normale huistelefoon zonder dat mijn pc aanstaat ermee bellen. en ook bellen en gebelt worden vanaf een nummer die mensen weten.
Prijsverhogingen zijn altijd een geldige reden om een contract kosteloos op te zeggen.

On topic, jammer dat er nog een prijsverhoging zo snel komt, raar dat ze 't niet allebei tegelijk aangekondigd hebben. Persoonlijk vind ik 't wel redelijk gezien de kosten al een lange tijd gelijk zijn gebleven, maar procentueel gezien zijn beide (deze en pack) wel zeer fors. Zie liever een mindere verhoging van 2€50 ofzo.
Het is niet tegelijk aangekondigd, maar gaat wel in per dezelfde datum.
Het is ook niet aan de grote klok gehangen op de website. Er werd gewoon een mailtje aan iedereen gestuurd en klaar, lekker makkelijk.
Je moet eerste naar de klantenservice voordat je er daadwerkelijk info over vind.
In het kopje Nieuws http://www.xs4all.nl/nieu....php?msect=nieuws&taal=nl op de startpagina van XS4ALL houden ze het wijs weg.
Ik bedoel, is dit een reden om mijn complete (dus ADSL n bellen) abo op te zeggen... want als dat zo is ga ik dat doen, lekker overstappen naar Ziggo...
Denk dat je die prijsstijgingen toch niet tegenhoud.
Maar ik vraag me wel af, ze verdienen er toch ook meer op ? als steeds meer mensen dat abbo pakken of het nou 10 euro is of 15 euro.
Wat mij eerlijk gezegd een beetje verbijsterde was de zakelijke wijze waarop ik te woord gestaan werd toen ik mijn abo opzegde. Ik maak toch al vrij lang gebruik van de diensten van Xs4all en er werd niet eens om een reden gevraagd maar relatie nummer i.c.m. beindigen noemen was genoeg. Blijkbaar calculeren ze verlies van een hoop klanten in. Xs4all = RIP?
Toch erg vreemd die verhoging. Eerst aankondigen dat de gesprekskosten met 50% gaan stijgen (vanaf 1 juni) en daarna dat het flat-free abbo ook verhoogt gaat worden.

Aantal uren dat nu gebeld kan worden: 12,50 - 5,00 = 7,50 / 0,02 = 375 minuten = 6 1/4 uur per maand

Aantal uren dat straks gebeld kan worden: 15,00 - 5,00 = 10,00 / 0,03 = 333 minuten = 5 1/2 uur oer maand (na 1 juni)

Ofwel omdat er meer mensen gebruik van maken wordt de dienst duurder. Maar het kantelpunt vanaf waar flat-free goedkoper wordt voor de klant wordt verlaagt. Het enige dat daarmee bereikt wordt is dat flat-free nog interessanter wordt, betekend dit dan dat het ook weer duurder gaat worden?

En wat gaat de snelheidsverhoging betekenen die aangekondigd is, gaat dan ook de prijs van de reguliere adsl abonnementen omhoog? Langzaam aan begint de kabel financieel interessant te worden. Is sneller, goedkoper alleen weet ik niet hoe het zit met betrouwbaarheid (internet / bellen bij upc ede?)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True