Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

De voor eind april geplande Ubuntu 10.04 Lucid Lynx krijgt ondersteuning voor de iPhone en de iPod touch. Bovendien wil Canonical in de Rhythmbox-muziekspeler een webwinkel openen waarin drm-vrije mp3's gekocht kunnen worden.

Enige compatibliteit tussen de iPhone en iPod touch met Linux was tot voor kort ver te zoeken, maar dankzij een bijgewerkte gtkpod-bibliotheek is het in de alpha-versie van Ubuntu 10.04 mogelijk om met het opensource-OS de hardware van Apple op bestandsniveau te benaderen. Canonical heeft voor zijn aanstaande Ubuntu 10.04 Lucid Lynx gtkpod in de distributie geïntegreerd, waardoor een via usb aangesloten iPhone of iPod touch direct vanaf de desktop benaderbaar is. Bovendien kan Rhythmbox, de standaardapplicatie voor het beluisteren en beheren van audiobestanden binnen Ubuntu, muziek afspelen vanaf de twee apparaten.

Naast iPhone- en iPod touch-ondersteuning zal Lucid Lynx ook een muziekwinkel krijgen. Canonical gaat daarbij Ubuntu One, de clouddienst van de Linux-firma, inzetten in combinatie met de muziekwinkel van het Britse 7Digital. Een aangekochte mp3 in de Ubuntu One Music Store, beschikbaar met een minimale bitrate van 256kbps, is drm-vrij en bevat geen digitale handtekening. Een liedje zou tot driemaal toe op verschillende computers binnengehaald kunnen worden en automatisch in het benodigde Ubuntu One-account online beschikbaar komen. Canonical wil zijn muziekwinkel ook via een plugin ontsluiten in Amarok en Banshee.

Ubuntu One Music Store in Rhythmbox

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Een hele verbetering. Wilde laatst toch maar eens proberen iets bij iTunes aan te schaffen (via een Mac), maar de ellenlange license agreement samen met de onduidelijkheid of nu echt alles DRM-vrij is of niet hebben mij toch afgeschrikt. Canonical is hier een stuk duidelijker over.

Toch is het nog niet allemaal koek-en-ei:
Q: What regions of the world will be able to purchase songs?
Most popular songs are licensed by territory (basically by country). [...]
Oftewel, net als je bij (vooral downloadable) TV-series en films ziet blijft ook de muziek-industrie nog steeds aan regio's vasthouden. We kunnen hier in Nederland bij Canonical dus maar 2 van de 4 beschikbare labels krijgen, en het grootste deel van de wereld zelfs alleen maar de onafhankelijke artiesten.

Dat je niet bij iedere winkel alles kunt kopen is niet zo erg, maar dat je gewoon veel content uberhaupt niet kunt kopen, of het nog steeds niet fatsoenlijk interoperabel is blijft een gemis in deze tijd van 24-uurs-economie en zogenaamd vrije wereldhandel.
Apple heeft op zijn muziek geen DRM meer.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 maart 2010 20:27]

Dit klinkt héél erg goed. Ik werk alleen nog maar op Ubuntu en weiger dan ook iTunes te gaan gebruiken via Wine of een VM.

Wat ik wel jammer vindt is dat ze toch voor MP3 gaan, daar ik van Ubuntu zou verwachten dat ze de files ook in Ogg zouden aanbieden (al zouden ze dat serverside converteren).

Nu moet je perse de ubuntu-restricted-extras installeren waardoor je niet meer op een 100% free system werkt, iets wat wel een filosofie van Ubuntu is.
mp3 ook nog eens converteren naar een ander lossy formaat is niet echt ideaal, en een lossless formaat maakt het alleen maar groter.
Ik denk dat het probleem zit in het feit dat 99% van de miljoenen consumenten nog nooit van converteren en lossles hebben gehoort. Jan met de kleine achternaam (het grootste publiek dus) kent MP3 en daarna houdt het snel op. Dan praten we maar helemaal over Linux bij de newbie in computers en muziek ondersteuningen. ;)
mensen willen het ook op hun autoradio/radio/portable muziekspeler af kunnen spelen. Daarvoor heb je gewoon mp3 nodig, want dat is DE standaard. Ogg ondersteuning bij bovengenoemde apparaten is 0,001
Beetje vreemde constatering aangezien ik op mijn telefoon, op mijn autoradio en mijn MP3 spelert MP3, AAC en Ogg kan afspelen - op wat voor hardware baseer jij die conclusie? :)
Ogg is gewoon lang niet zo ingeburgerd als mp3. Al die autoradio's, minisetjes, dvd spelers en crap die je bij de blokker koopt speelt alleen mp3 en soms wma met drm.

Ik heb speciaal een open source mp3 media speler gekocht voor de ogg support (zit mplayer in).

Ik vind het ook zeer jammer dat ze niet voor ogg gaan. Maar om een "it just works" ervaring te maken was de keuze voor mp3 onvermijdelijk..
In werkelijkheid kunnen veel van die goedkope Chinese MP3-spelers juist wel Ogg Vorbis afspelen, ook al staat dat niet op de verpakking. Simpelweg omdat veel van die dingen dezelfde chips gebruiken, die standaard een hele reeks formaten kunnen afspelen (en ondersteuning voor vorbis decoderen toevoegen aan zo'n chip is zo goed als gratis voor de chipfabrikanten).
Zou wel geinig zijn als je muziek kocht in die store dat je die dan kon afspelen op de iPod waar 't nou juist ondersteuning voor biedt.
volgens ubuntu word eraan gewerkt:
Some have asked for songs in other formats such as Ogg Vorbis or FLAC. Acquiring popular songs in this format was not possible at this time, but Canonical will continue to look for future opportunities to improve the quality of the songs found in the Ubuntu One Music Store.
Je hoeft ubuntu-restricted-extras niet te installeren om de mp3-tjes af te kunnen spelen. Zodra je een liedje uit de store speelt, zal Rhythmbox je vragen om gstreamer0.10-fluendo-mp3 te installeren. Deze plugin is een legale, door Fluendo verspreidde plugin:
Q: Ubuntu can’t play MP3s out of the box so how will we play purchased songs?
Canonical has put effort into making the customer experience as effortless as possible. When you visit the Ubuntu One Music Store, it will detect if you have MP3 support installed. If you don’t, the store will install the Fluendo MP3 plugin for GStreamer. The MP3 plugin is distributed worldwide at no charge under a license from Fluendo. An Internet connection is required.
Bron: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/MusicStore

Verder is het onrealistisch om te denken dat alles wordt omgegooid naar Vorbis, aangezien Canonical op het moment gewoon te weinig inspraak heeft in 7digital's zaken. Bovendien gaat er met het omzetten van mp3 naar ogg alleen maar kwaliteit verloren.

Tot zover de reactie op jouw bericht: verder over de store ;). Het mooie hieraan is dat het gekoppeld is aan je Ubuntu One account. Als je nu een liedje koopt komt het in je persoonlijke cloud te staan die je onbeperkt vaak kunt syncen met onbeperkt veel computers. Als je computer nu crashed, heb je je muziek nog. Als je de muziek per ongeluk uit je cloud verwijdert is het ook niet erg: je mag alle gekochte muziek tot 3 keer toe opnieuw downloaden.

Helemaal mooi is dat je in de toekomst gewoon vanuit je webbrowser (zoals je dat misschien nu al wel doet) muziek koopt en dat het "zonder downloaden" op je computer terecht komt.
Super, weer wat geleerd!

Mijn voornemen is wel hier muziek te gaan kopen, eindelijk iets wat namelijk wel goed onder Linux werkt :)
Mijn voornemen is om die store plugin meteen uit te zetten, rythmbox dient voor mij alleen als shoutcast client. Erg prettig dat Canconical Canonicial Conanical Canonical dat mogelijk maakt!

Trouwens, ik hap wel, wat werkt voor jou niet dan? Ik doe hier alles op Ubuntu, alleen photoshop CS4 installeren was een bitch. Maar ook dat werkt.
Drm vrij, maar je mag alleen op max 3 computers bestand binnenhalen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Via Ubuntu One-account zal wel worden bijgehouden via welke computers contact wordt gemaakt middels jouw account. Maar waarom mag hetzelfde liedje niet tig keer naar dezelfde compu worden gedownload?
Nee, je mag je eerder gekochte liedjes tot 3x toe opnieuw downloaden uit de muziekwinkel (7digital), als je bijvoorbeeld door een crash iets kwijt bent geraakt. De nummers zelf zijn geheel DRM-vrij en die kan je naar al je afspeelapparatuur (waaronder computers) kopiëren, zo vaak je wilt.

Het is geen beperking, maar juist een extra stukje service. De Free Record Shop geeft jou niet tot drie keer toe een gratis nieuwe cd als je zegt dat je je eerder gekochte cd kwijt bent geraakt...

Daarnaast worden de gekochte bestanden ook nog eens automatisch opgeslagen in de Ubuntu One cloud service. Daarin kan je de muziek die je gekocht hebt dus sowieso altijd nog vinden, als je computer gecrasht is, waaruit je ze ook onbeperkt kan downloaden (Ubuntu One cloud service is vergelijkbaar met Dropbox etc).

Maar zelf lokaal backups maken kan natuurlijk ook geen kwaad.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 7 maart 2010 11:42]

Nee, je mag nadat een liedje hebt gekocht het maximaal 3 maal downloaden vanuit de 7digital store. Je mag het echter onbeperkt vaak downloaden uit je Ubuntu cloud en je bent ook vrij om er backups van te maken (wat de cloud in principe is).
Leuk, dit zal Ubuntu weer een stukje interresanter maken voor de mainstream markt. :).
Todat Apple middels een software-update op de IPhone weer eens de compatibiliteit ongedaan maakt...
denk je dat canonical niet met Apple heeft overlegt hierover? Ik neem aan dat hier wel een paar dollars rond zijn gestrooid... Vergeet niet dat dit niet te vergelijken is met Palm en hun WebOS. Hier gaat het erom dat de Iphone ook bij Linux (ubuntu) gebruikers nu goed te gebruiken gaat worden...
Ik zit toevallig in de community waar de ondersteuning voor iPhone & iPod Touch ontwikkeld is. En er is absoluut niks aan Apple betaald, of iets door Canonical betaald. De programmeurs zijn allemaal vrijwilligers en hebben naast het werk op de eigen software om het mogelijk te maken ook nog patches aangeleverd aan upstream projecten zoals het GVFS (het automagisch mounten ed in Gnome) om het werkend te krijgen.
Ubuntu heeft de laatste GVFS waar deze patches al in zitten. En daarnaast dus de software geschreven door deze vrijwilligers ook toegevoegd.

Dat het nu trouwens nu wel lukte en vroeger niet, is dat iPhone & iPod Touch sinds de 3.x firmware gewone SQLite databases gebruiken voor de muziek ipv allemaal moeilijk gehashde binaire bestanden. (waarvan het extreem moeilijk was ze te reverse-engineeren)
Ik denk idd niet dat Conanical met Apple heeft overlegt hierover. Waarom zou Apple meewerken aan het ondersteunen van een ander OS puur voor het afnemen van martkaandeel voor hun eigen iTunes Store. Makes no sense.
Aangezien Apple wel aan andere bedrijven een API voor de iPhone verkoopt, zal het waarschijnlijk wel af te dwingen zijn dat ze ook een licentie aan Canonical verkopen, onder het mom van monopolie misbruik.
Monopolie misbruik? Kun je geen andere 'mp3'-spelers kopen dan die van Apple dan? Kun je mij uitleggen wat een monopolie betekent?
laten we het een 'mono'-poli noemen op 'highend' mp3 spelers,

en waarom zou de iphone wel op windows maar niet op ubuntu worden ondersteund? -
daar zit juridisch best wel een klein probleem voor aple

en trouwens, of mensen nu een ubuntu of een windows pc kopen, een mac zal het toch nooit zijn geworden (te duur, zelfs al was het 't meer dan waard, veel mensen trekken daar gewoon het geld niet voor uit,

en als er al redenen waren om toch een mac te komen dan zou een 150 euro kostende mp3 speler daar vast geen een van zijn,
@ i-chat:
laten we het een 'mono'-poli noemen op 'highend' mp3 spelers,
Ware het niet dat de highend mp3 kopers allemaal voor iets anders gaan omdat de iPod/iPhone modellen nou niet bepaald bekend staan om hun goede muziekafspeelkwaliteiten. De apparaten staan alleen maar bekend om hun eenvoud in werking. Juist het publiek wat die highend spelertjes koopt (die ook aan de prijs zijn) zal voor afspeelkwaliteit gaan en niet voor eenvoud. Denk hierbij aan audiofielen e.d.
en waarom zou de iphone wel op windows maar niet op ubuntu worden ondersteund? -
daar zit juridisch best wel een klein probleem voor aple
Omdat Apple alleen een iTunes versie heeft voor Windows en OS X. Het maken van software voor Linux is soms nogal erg lastig omdat je met diverse omgevingen en distro's rekening moet houden. Daardoor komt het vaak genoeg voor dat fabrikanten dan maar van een Linux versie af zien. Wellicht dat Apple hier 1 van de vele fabrikanten is. Dit staat overigens volledig buiten de discussie in hoeverre je software voor Linux kunt maken/porteren, men moet namelijk niet de kracht van iets als een imago vergeten! Linux is trouwens een goed voorbeeld van amper support vanuit de hardware wereld. Op video en audio gebied lopen ze gewoon achter op Windows. Om over het modem tijdperk nog maar te zwijgen, je kon destijds op een gegeven moment vrijwel alleen maar winmodems krijgen die het ook alleen in Windows deden. Wat een geklaag van de Linux mensen toen zeg. Voor heel veel zaken binnen de Linux wereld geldt dat men ze redelijk werkend heeft gekregen door domweg reverse engineering toe te passen. De projecten Samba en OpenOffice.org zijn maar een paar van de vele voorbeelden waarbij dit van toepassing is. Op hardwaregebied is het zo'n beetje de enige manier om dingen aan de praat te krijgen omdat met name hardwarefabrikanten hun kaken stijf op elkaar houden en blijven houden. Intel is 1 van de weinigen waar dat niet voor geldt. Dat reverse engineering is iets waar veel haken en ogen aan vast zit vanuit juridisch punt gezien, dus eigenlijk is heel dat Linux gebeuren een groot juridisch risico. Denk hierbij ook aan het beruchte FAT patent van Microsoft.
en als er al redenen waren om toch een mac te komen dan zou een 150 euro kostende mp3 speler daar vast geen een van zijn,
Die discussie over prijs is flauwekul. Als ik alleen al kijk naar wat bijv. Sony, Oracle/Sun en Lenovo aan prijzen hanteren voor hun producten dan weten ze ofwel Apple te evenaren ofwel er aardig overheen te gaan. Het argument dat een pc goedkoper is, is dus volledig onjuist. Daarbij komt dat hardware/software ook maar een deel van de totaalkosten zijn. Overigens mag ik hopen dat je een Mac, Windows of Linux machine niet koopt omdat je dan een bepaalde mp3 speler kunt gebruiken maar dat er heel wat meer redenen spelen waardoor jouw keuze gewoon de beste is. Men moet eens afleren om naar het merkje en prijs alleen te kijken.

@ Touchdomex:
Het is welliswaar geen echte zuivere monopolie. Maar het verkoop van de iPod serie en de binding aan iTunes en de verplichtingen die er allemaal aan vast hangen hebben verdomde veel weg ervan. Ik vermoed dat men het zo bedoeld.
De enige verplichting is dat je iTunes nodig hebt om dingen op je iPod/iPhone te krijgen qua muziek en film. De winkel ben je niet verplicht om te gebruiken, het is een mogelijkheid. Daarmee is het dus exact hetzelfde als de rest van de mp3 spelers en ook de hoofdreden waarom er al in diverse landen een rechtelijke uitspraak ligt dat er geen sprake is van monopolie-misbruik, oneerlijke concurrentie en noem maar op. Het heeft er dus helemaal nergens weg van.

Het lijkt er weg van te hebben omdat er veel mensen zijn die absoluut geen flauw benul hebben wat al die terminologie inhoudt en dus ook maar in de rondte gaan staan schreeuwen. Het hebben van een monopolie wordt namelijk meteen als slecht bestempeld en moet direct door Neelie Kroes worden onderzocht. Sja, Neelie zit inmiddels niet meer op die post en er moet pas naar gekeken worden als men misbruik maakt van die monopolie positie (voor zover er überhaupt sprake is van een monopolie positie; in Nederland moet men aan 4 voorwaarden voldoen en met veel fantasie voldoen ze aan hoogstens 1 voorwaarde en dat geldt voor wel meer firma's!). Microsoft is een voorbeeld van een firma die een monopolie positie verkreeg op een bepaalde markt en deze ook misbruikte. Dat laatste is de enige reden waarom de EU en diverse anderen onderzoek zijn gaan doen en tot veroordelingen zijn gekomen.

Uiteindelijk blijft het allemaal lastige materie waarbij niet zomaar met het vingertje gewezen kan worden. De zaken liggen heel wat genuanceerder dan de meesten hier denken en weergeven.
OS X is toch gebaseerd op Unix wat Linux ook weer is.. dus volgens mij kunnen ze die software super makkelijk porten.
@ponsjuh
Ongeveer net zo makkelijk als naar Windows of ieder ander willekeurig operating system. Want zo echt heel veel komen de OSX en Linux op API-level nu ook weer niet met elkaar overeen. Binnen OSX wordt vooral Cocoa/Carbon, Objective-C en AppleScript gebruikt. 4 zaken die je niet echt binnen Linux, of welke Unix variant ook, kent.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 maart 2010 11:34]

en waarom zou de iphone wel op windows maar niet op ubuntu worden ondersteund? -
daar zit juridisch best wel een klein probleem voor aple
Onzin, veel fabrikanten ondersteunen maar één enkel OS met hun hardware, welke dan in de meeste gevallen Windows is.

Of wat dacht je van software wat enkel op een bepaald OS werkt? Dus dat is echt geen 'juridisch' probleem.
en trouwens, of mensen nu een ubuntu of een windows pc kopen, een mac zal het toch nooit zijn geworden (te duur, zelfs al was het 't meer dan waard, veel mensen trekken daar gewoon het geld niet voor uit,
Daarom heeft Apple ook 10% van de 'desktop' markt in handen in de US of A. Dat ligt nog hoger dan het aandeel Linux dus.
Nee want niemand koopt een kroonluchter omdat tl-lampen goedkoper zijn.
Het is welliswaar geen echte zuivere monopolie. Maar het verkoop van de iPod serie en de binding aan iTunes en de verplichtingen die er allemaal aan vast hangen hebben verdomde veel weg ervan. Ik vermoed dat men het zo bedoeld.

Microsoft heeft ook geen echte monopolie op OS gebied. Maar omdat ze wel de allergrootste zijn op de markt noemt men het een monopolie. Ook om meerdere redenen maar op die manier kun je Apple met hun iPod ook een soort van monopolie noemen.

Verdiep je in die kant en je komt een heel eind ;)

Ik vind deze ontwikkelingen voor de nieuwe versie van Ubuntu ECHT een geweldige stappen die ze nemen. Gebruiksvriendelijkheid komt vooraan te staan en ze gaan zich toespitsen op de concurrentie. Niet oppervlakkig, maar wel langzaam en gestaag worden ze beter in de interface en begrijpbaarheid in het OS. Echt een goede ontwikkeling.

Nu hopen dat naast de frontend ook de backend dik in orde gaat worden. Minder vreemde bugs en als er iets komt wat problemen gaat of kan veroorzaken een duidelijke oplossing aanbieden. Dan is het OS echt compleet af en kan het de concurrentie aangaan met de rest!
Krijgen we het monopolie verhaal weer. Een monopolie hebben is niet verboden en dat wordt hier altijd wel gesuggereerd.

Apple heeft zeker weten een monopolie op MP3 spelers. Wie aan MP3 spelers denkt denkt aan een iPod. Geen concurrent komt ook maar een beetje in de buurt.

Wanneer Apple dus API's over de iPod vrij zou geven aan iedereen die er voor wil betalen en dit Canonical weigeren is dat wel degelijk misbruik maken van je positie en zal Canonical zeker een klacht indienen bij de EU of het voor laten komen.

Daarom ga ik er vanuit dat Apple helemaal niet heeft samengewerkt met Canonical en dat Canonical dit gewoon zelf heeft geschreven. Dat wijst de functionaliteit ook uit want voor zover ik kon lezen was drag/drop niet mogelijk en als Apple mee had gewerkt was het sowieso wel gebruikersvriendeijk geweest.

Grote kans dus dat Apple dit gaat blokkeren in de volgende update. Nu zou mij dat niet zo boeien want wie Linux op de desktop gebruikt heeft bewust de keuze voor FOSS gemaakt, waarom zou zo iemand dan een gesloten apparaat als de iPod of iPhone kopen?
De monopolie definitie aangaande Microsoft, aldus wikipedia:
Microsoft, hoewel dit geen zuiver monopolie is: er zijn ook andere aanbieders van software in de markt, ook van operating systems. Omdat het bedrijf echter een zeer sterke positie heeft op de software- en pc-markt, zijn veel consumenten gedwongen zich aan de keuze voor Microsoft-producten te houden die anderen (bijvoorbeeld scholen en bedrijven) hebben gemaakt. Ook wordt het overgrote deel van alle computerspellen alleen voor Windows en de spelcomputers uitgebracht, waardoor iemand die computerspellen speelt vrijwel gedwongen wordt een Microsoft-besturingssysteem aan te schaffen.

Deze positie heeft Apple simpelweg niet, je bent niet gedwongen een iPod te kopen omdat iedereen deze al heeft en er zijn zat andere wegen om aan muziek te komen.
Apple heeft zeker weten een monopolie op MP3 spelers. Wie aan MP3 spelers denkt denkt aan een iPod. Geen concurrent komt ook maar een beetje in de buurt
Fout, alle mp3 spelers kunnen mp3/aac etc afspelen.
Waar apple een sterke positie heeft is de online muziekverkoop van drm vrij muziek, indie markt wordt de concurrentie kunstmatig beperkt door de mediakartels, vandaar dat er nauwelijks alternatieven kunnen opstaan.

gtkpod is vergelijkbaar met decss etc, het heft een beperking van hardware op die het anders onmogelijk zou maken die hardware te gerbuiken.
Je vergelijking is gaar, je hebt het eerst over de 'koppeling itunes, ipod' (iPod is trouwens gewoon als 'HDD' te bereiken maar dat terzijde).

Daarnaast zeg je 'Microsoft is dan wel de grootste met hun OS' en omdat ze de grootste zijn noemt men het een monopolie... nu, waar is de link?

Je kan geen monopolie hebben op je eigen product, het is de categorie media-spelers oid, en daar zijn ZAT varianten voor te vinden in alle prijsklasses.
Hij bedoeld dat apple niet zomaar bepaalde partijen mag weigeren een licentie op die API te kopen.
ik denk dat ze dat recht echt wel hebben.

Daarnaast vraag ik me af of die gtkpod library wel van Apple afkomstig is en/of dat de makers van die library de licentie hebben gekocht
DOH! Waarom is er dan een windows versie van iTunes volgens jou redenatie?!
Omdat het gros van de computers draait op Windows? Waarom anders?
Omdat het om iTunes gaat? iTunes draait op Windows omdat het gros van de mensen Windows draait en ze daarmee een hoop geld mislopen (niet alleen iPod-hebbende willen muziek kopen via iTunes).

Een volledig ander OS waar ze gaan ondersteunen dat iPod gebruikers geld uit kunnen geven aan een andere musicstore dan iTunes is voor het bedrijf simpelweg niet slim te noemen.

Of ik het er mee eens ben is een tweede, maar het lijkt me serieus stug dat ze het gaan ondersteunen...
Wellicht om een ander gewicht to Microsoft te stellen? Ik denk niet dat Apple nu zo veel te duchten heeft van Ubuntu...
Ik denk idd niet dat Conanical met Apple heeft overlegt hierover. Waarom zou Apple meewerken aan het ondersteunen van een ander OS puur voor het afnemen van martkaandeel voor hun eigen iTunes Store. Makes no sense.
Alleen een verkochte iPod of iPhone brengt ook geld in het laatje hoor...

En misschien heeft Canonical wel een afspraak gemaakt om Apple x% aandelen te geven in die appstore.
Jawel hoor Apple werkt heel vaak samen met UNIX en Linux bijvoorbeeld CUPS is ook van Apple en ondersteunt ook Linux. Er is schijnt zelfs te zijn afgesproken om elkaar niet aan te klagen wegens patenten enzo. (alleen met Nokia weet ik niet precies hoe dat zit)

Daarnaast kun je zelfs Xserver instaleren naast x enzo linux programmas draaien op apple. (dit zit als ik het goed heb op de instalatie cd ergens)

Dus het is zeker wel logisch! ;)
Apples grootste probleem met Linux was dat Linux niks met DRM doet. Volgens mij las ik hier een poos terug dat Apple is gestopt met DRM dus als dat klopt is het best mogelijk dat Apple minder problemen heeft met Linux. Ik denk dat ze meer moeite hebben met Windows en dit OS als concurrent zien.
Digital Restriction Management kan prima op linux, dat is niet iets wat specifiekf OS gebonden is.
Niet helemaal, het is prima mogelijk op een opensource OS om de output van een drm-beveiligde player af te vangen, en om te zetten in een niet-beveiligd bestand.

Dat kan met Windows ook, maar is met een opensource OS toch iets makkelijker.
Of ik nou onder Windows m'n 3.5mm jack direct van output naar input stuur op mijn geluidskaart of dat ik dat doe onder een OS OS; dat maakt echt helemaal niets uit volgens mij? Softwarematig kan je volgens mij een programma als MP3MyMP3 gebruiken en ben je dus binnen 1 minuut ook klaar om te gaan 'rippen'.
Weet ik, daar gaat het ook niet om.
Linux heeft niets met DRM te maken. Apple had perfect een stukje software kunnen maken om onder Linux muziek te kunnen kopen en te syncen met je iPod. Er heeft zelfs ooit zo een stukje software bestaan, geschreven door iemand anders. Toen werd ook duidelijk dat de DRM op een nummer door je eigen iTunes werd aangemaakt en niet door de server.
Linus heeft altijd geroepen dat Linux nooit officieel DRM zou ondersteunen. Dit is de rede geweest waarom Apple Linux links liet liggen. Ik snap ook wel dat het er technische niets mee te maken heeft.
Volgens mij is het gewoon mogelijk om support voor de iPhone en iPod Touch te maken en vanalles te syncen via een 3rd party applicatie. Als ik mij niet vergis biedt Apple hier zelfs mogelijkheden voor. Palm's probleem was dat ze de boel gewoon hadden "gehacked" en niet de officiele route wilde bewandelen (in mijn overtuiging gewoon om reclame-buzz te genereren omdat het zeker tot problemen en dus nieuws zou leiden).
maar niet voor mij interessanter helaas. Ik wil al die crap er niet op hebben.
Dat ze het maar snel beschikbaar maken voor amarok, die plugin voor mp3 te downloaden :D
Dan kan ik eindelijk eens zonder windhoos legaal muziek downloaden.

Super gewoon
gtkpod (iphone ondersteuning)) zat al heel tijdje in de eeebuntu versie voor de netbooks als je de catalogus voor eeebuntu toevoegde heb je in je Ubuntu ook volledige iphone controle.

wel handig voor de iphone gebruiker dat ze het in de normale Ubuntu het er nu ook bij doen.

@oeroeg
Omdat apple niet wil dat je makkelijk op een ander Os dan hun eigen gebruik kan maken van hun spullen ze hebbn liever dat je alles van apple koopt daarom poorten ze het niet.
Omdat apple niet wil dat je makkelijk op een ander Os dan hun eigen gebruik kan maken van hun spullen ze hebbn liever dat je alles van apple koopt daarom poorten ze het niet.
Flauwekul, alleen al vanwege het feit dat Apple een Windows versie van iTunes heeft. Linux is gewoon een achtergesteld kindje op heel veel gebieden, met name hardware. Reverse engineering is daar zo'n beetje de manier om dingen werkend te krijgen. Daarbij komt ook nog dat er verschillende distro's zijn die aardig wat van elkaar verschillen op technisch vlak en dat er nogal wat verschillende widget mogelijkheden zijn (qt en gtk zijn de bekendsten). Dat schrikt fabrikanten vaak af omdat ze daardoor het idee krijgen dat ontwikkelen voor Linux nogal lastig is in de zin van technisch uitdagend en tijdrovend. Dan gaat er een simpele vergelijking spelen: zijn de kosten lager dan de baten? Zo nee dan doen ze het niet. Het is in ieder geval een reden waarom heel erg veel fabrikanten vaak alleen Windows ondersteunen en in sommige gevallen ook nog eens MacOS X. Met Wordperfect leek het tij te keren maar dat was helaas van zeer korte duur :(

@ex87: nice!

[Reactie gewijzigd door ppl op 7 maart 2010 15:51]

Maar het is toch helemaal niet zo moeilijk om iTunes naar Linux te porten, het is tenslotte ook UNIX?
Ik denk toch dat er een andere reden achter zit...
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar er wordt voor de mac versie gebruikt gemaakt van een programmeer taal die onder linux niet werkt.. Iets van carbon ofzo.. Dat is de reden dat het niet zo heel simpel te porten is, ze zouden echt opnieuw moeten beginnen.
De UI-taal is inderdaad anders. Logisch dat apple Carbon (?) gebruikt, maar er kan natuurlijk altijd iets als wxWidgets of Qt worden gebruikt om de UI cross-platform te houden.
Cocoa wordt tegenwoordig meer en meer gebruikt. Zeker als je een 64bit of iPhone app wil bouwen zal je Cocoa moeten gebruiken. Hoewel Carbon nog steeds wel verder ontwikkeld wordt is het toch meer iets van het verleden. Ook gebruiken veel applicaties onder OSX AppleScript en zijn gebouwd in Objective-C... beide zul je niet veel tegenkomen onder Linux.

En om nu wxWidgets te gaan gebruiken... dan maak je alle applicaties een beetje een soort eenheidsworst en deze hebben niet echt de look-and-feel van het besturingssysteem. Een Windows applicatie ziet er nu net even anders uit als de OSX versie (binnen Linux heb ik nog geen echte UI consistensie kunnen ontdekken).

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 maart 2010 11:31]

UNIX is iets heel anders dan Linux. Zelfs binnen UNIX zitten er aardig wat verschillen. Als we het houden op UNIXv3 dan zijn er op dit moment 3 systemen die daar aan voldoen: AIX, Solaris en MacOS X. De onderlinge verschillen zijn nogal groot en toch komen ze ook wel weer overeen. Dat is ook meteen het grootste minpunt van iets als de UNIXv3 certificatie, het is allemaal te ruim opgezet. Linux is weer iets anders dan UNIX. Desondanks zijn ook hier de nodige overeenkomsten omdat heel veel userland software hetzelfde is. Denk hierbij aan samba, cups, apache, php, vi, awk, emacs, X11, etc. Dat wil echter nog steeds niet zeggen dat software onderling ook compatible met elkaar is.

Daarnaast geldt ook op Linux gebied dat er onderling nogal wat problemen zijn. Gtk software in KDE draaien of qt spul in iets als GNOME of XFCE is nog altijd iets wat niet echt grandioos is. De integratie van qt en gtk is in de loop der jaren gigantisch toegenomen maar het is helaas nog niet probleemloos. Qt spul in een gtk omgeving wil vaak nog wel eens een stuk trager zijn dan de rest, om maar eens iets te noemen. Dit vereist echter ook dat als je een gtk systeem hebt je wel de nodige qt libraries op je systeem moet hebben want anders kun je niks. Vice versa geldt hetzelfde verhaal. Vaak is het niet een probleem, zeker niet als het via de standaard installatietools van de distro gaat (dependencies worden dan zelf opgelost). Deze problematiek kom je ook tegen wanneer je van het ene OS naar het andere gaat. iTunes is iets wat met MacOS X specifieke zaken gemaakt is. Denk hierbij aan dingen als carbon, cocoa en object-c. Het zijn allemaal zaken die niet inde Linux wereld bestaan en dus vervangen dienen te worden. Er moet dan ook aardig wat herschreven worden in andere talen. Dit staat echter nog helemaal los van het feit dat iTunes een schil is om het quicktime framework. Zonder dat framework kan iTunes niets afspelen. Dus ook op dit vlak moet er een alternatief gezocht worden (die Linux overigens wel heeft). En dan hebben we nog wat kleinere maar zeker niet onbelangrijke dingen als bepaalde system calls, functies, etc. die OS specifiek zijn.

Moraal van het verhaal: iets wat specifiek voor een bepaald OS geschreven is wat programmeertaal en frameworks betreft is niet zomaar eventjes te porteren naar een compleet ander OS. Er gaat veel tijd zitten in het zoeken naar alternatieven en het herschrijven van de code en dat maakt het dus weer een complexe onderneming.
Goed nieuws voor iPod eigenaars. Zal er echter volledige support zijn of zal je enkel je liedjes kunnen overloodsen?
maar dankzij een bijgewerkte gtkpod-bibliotheek is het in de alpha-versie van Ubuntu 10.04 mogelijk om met het opensource-OS de hardware van Apple op bestandsniveau te benaderen.
Dus ik vrees dat je hem alleen ziet als "USB Stick" en daarbij dus niet de originele bestandsnamen van de MP3's ziet maar de door apple random gerenamde bestanden.
Het formaat van de iTunes/iPod library is al lang bekend en ik denk niet dat dit op de iPhone/iPod Touch veel afwijkt. Gewone iPods kunnen al heel lang gewoon gebruikt en bijgewerkt worden in Linux, zonder rare bestandsnamen of andere ongein. Ik neem dus aan dat als ze inderdaad de iPhone/iPod Touch op bestandsniveau kunnen benaderen, ze de iTunes library ook kunnen uitlezen en je dus alle informatie er gewoon bijkrijgt.
Waarom zou het dan zo lang geduurd hebben voordat de iPhone en iTouch ondersteund worden? Juist... het formaat van de iTunes library op die apparaten was niet bekend en is nog encrypted ook. Dat uitdokteren duurt dus even...
je kan er ook muziek vanaf spelen in de speler naar keus, dat had je zelf ook kunnen weten als je het artikel gelezen had
Met Songbird had je toch allang Ipod/Iphone ondersteuning? http://addons.songbirdnest.com/addon/12
Lees eens ff goed. ER staat toch duidelijk in je link IPOD en geen IPHONE.

En het feit dat Songbird niet meer ontwikkeld word speelde denk ik ook een rol. En een rating van 3/5 is ook niet echt denderend.
Het ging bij deze alleen maar om een voorbeeld. Deze quote geeft aan hoe het bedrijf achter Songbird bezig is (al meerdere jaren) met de ondersteuning voor Apple producten.

Songbird is attempting to break music out its proprietary formatting silos and into our ears, where it belongs.

http://www.readwriteweb.c...-releases-iphone-sync.php
Ehhm... Songbird wordt nog steeds actief ontwikkeld, alleen die ene plugin niet meer.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 maart 2010 13:01]

This add-on is no longer developed or supported by the Songbird development team.
Voorheen was er in Ubuntu ook al ondersteuning voor ipod en nog steeds, maar niet alle modellen. Bij Apple verzinnen ze telkens weer iets om te veranderen, zodat andere mensen die ondersteuning niet kunnen bieden.
ben benieuwd hoe duur losse nummers zijn en hoeveel er is te verkrijgen :)
waarschijnlijk even duur als ze bij 7digital zijn, en ook evenveel lijkt me. http://www.7digital.com/

Edit: dus ongeveer 1 euro per stuk. En goedkoper als je het hele album koopt. Ziet er goed uit, ik kende het nog niet.

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 7 maart 2010 10:54]

Inderdaad, prijzen zijn goed, album art erbij. Alleen jammer dat 't niet lossless beschikbaar is
Ziet er inderdaad interessant uit. Maar is 't uberhaupt mogelijk de liedjes op de iPod zo te benaderen als iTunes doet? Is dit niet helemaal versleuteld? Omdat alle tracks gewoon random namen krijgen toegewezen?
Het gaat niet zozeer om de bestanden, maar om de database. Ik kan nu gewoon onder Ubuntu syncen. Dus nummers verwijderen en toevoegen.
volgens mij ben je in de war met ubuntu one, daarmee heb je 2 gb geheugen om met ubuntu pc's te synchroniseren. Hyptonize bedoeld synchroniseren met een ipod.

@ hypronize, dat kan al heel lang. Ik heb hier een ipod video 5.5g die prima werkt op ubuntu door middel van amarok. Nu kan het dus ook met de iphone en ipod touch.

edit @ Naj_Geetsrev: Sorry dan begreep ik je verkeerd.

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 8 maart 2010 16:24]

Ik bedoel ook met een iPod/iPhone. :)
En wat vind Apple ervan? Zal iPhone update 3.1.4 ervoor zorgen dat het niet meer werkt op Ubuntu? Gaan we weer kat en muis spelen, of wordt er een keer als volwassenen een contract gesloten waarin Apple Canonical toestaat dit soort dingen te doen. Hoewel dat hoogst onwaarschijnlijk is aangezien Canonical ook concurrentie van de iTunes store introduceert.
Er zijn ook opensource firmware alternatieven, hoewel ik niet zeker weet of deze ook op de iPod touch werken.
Sinds de 4e generatie hardware heeft Apple een DRM / signatuur systeem in de hardware ingebouwd waardoor je geen iPod Linux en Rockbox etc. meer kunt gebruiken.

Dat is inclusief iPod touch en iPhone dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True