Asus stopt Atom N280 en optische drive in nieuwe Eee PC

Intel zal de N280 Atom-cpu uitbrengen, die een fractie sneller is dan de N270. Dat werd duidelijk bij een demonstratie van de Eee PC 1004DN door Asus. Ook is deze Eee PC de eerste met een optische drive.

De Eee PC 1004DN ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de Eee PC 1002HA. Zo heeft het apparaat een 10,2"-scherm met een resolutie van 1024x600 beeldpunten, en zijn er 1GB ram en een harde schijf van 160GB aanwezig. Ook beschikt de Eee PC 1004DN over 802.11n-wifi, bluetooth, drie usb-poorten en een vga-interface.

Asus is bij de nieuwe netbook echter afgestapt van de strategie om geen optische drive in te bouwen. Daarmee is de 1004DN de eerste Eee PC die schijfjes kan lezen en branden. Ook heeft het model een nieuw toetsenbord, dat over plattere toetsen en een iets grotere shift-toets beschikt. Asus gaat meer Eee-modellen met dit type keyboard uitrusten. Verder heeft de 1004DN een expresscard-slot en een 8-in-1-kaartlezer.

Het interessantste onderdeel is echter de Atom N280. Deze cpu loopt op 1,66GHz en dat is een fractie sneller dan de N270-Atom, die op 1,6GHz is geklokt en waarmee het gros van de netbooks is uitgerust. De N280 heeft daarnaast een fsb van 667MHz, terwijl de N270 een 533MHz-fsb heeft. Asus heeft al gemeld dat het meer modellen van de nieuwe Atom gaat voorzien.

Asus Eee PC 1004hdn Asus Eee PC 1004hdn 2 Asus Eee PC 1004hdn 3

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-01-2009 • 14:45

46 Linkedin

Reacties (46)

46
41
5
3
0
0
Wijzig sortering
Wat ik nou niet begrijp is dat ze die resolutie nou niet wat opkrikken Gigabyte is de enige met een netbook die een hogere resolutie heeft dan 1024x768. Toch geen enkele website wordt toch gemaakt voor die resolutie. Ik ga er vanuit dat alle websites er wel vanuit gaan dat je 1280 breed (lees 17" normaal lcd schermpje).

En natuurlijk het idee van een netbook gaat steeds veder weg. Dit is alleen maar weer extra gewicht! / Meer accu spanning nodig om dat ding alleen maar erin te hebben. Dus weer mindere accu duur.

[Reactie gewijzigd door Goldman op 12 januari 2009 15:00]

De resolutie die een website heeft wordt gebaseerd op de gemiddelde resolutie van de doelgroep van een website. Zo kan tweakers.net gemakkelijk een hogere resolutie gebruiken voor de website dan een mainstreambedrijfje.

Maar overschat de gemiddelde resolutie niet. Volgens de lijst op w3schools zit een groot gedeelte namelijk nog steeds op 1024*768: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp En hier spreken we dan al over een site die voornamelijk door webdevelopers bezocht wordt!
W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. This fact indicates that the figures below might not be 100% realistic. The average user might have display screens with a lower resolution.
HP verkoopt ook modellen met 1366x768 (2133 en 2140) dus Gigabyte is niet de enige.
Ik vind het nogsteeds een netbook hoor, al zijn de verschillen tussen een netbook en notebook voor vele onduidelijk.

Een netbook is gewoon een mini notebook :)

tot 10" (of 10,2" :o ) vind ik het een netbook en alles daarboven een notebook.

En of er nou een DVD drive inzit ja of nee maakt geen dr*l uit, Ik vind het zo nu en dan nogwel een gemis hoor bij mijn Asus 1000H dus dat hier een DVD drive inzit vind ik alleen maar positief (zolang hij maar niet groter qua formaat wordt).
Vroegher in mijn tijd waare den schootreekenaars noch voorzien ende bedeeld met eene vloeibare christal beeldbuysch veelen malen kleyner dan 10 englandische duimen. Dees schaarden de mensch toendertijd immer onder den zoo genaamden "laptops".

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 87832 op 12 januari 2009 16:12]

Hoewel het eigenlijk een 'gewone' notebook gaat worden wanneer ze het scherm groter maken, er een optische drive en cardreader instoppen e.d. kan ik nog wel 1 reden bedenken om het netbook te blijven noemen: Je kunt dan XP mee blijven leveren. Via een verkapte weg kun je dan aan al die mensen die nog steeds geen Vista willen hebben* nog een notebook verkopen.

* of het niet willen hebben van Vista wel of niet goed is wil ik graag buiten de discussie laten
En zo komen we langzaam aan bij de notebooks :)
Inderdaad, de trend die maanden geleden begon (eerste steeds grotere schermen, toen grotere keyboards) is inmiddels lachwekkend geworden.
Anoniem: 76287
@Exirion12 januari 2009 15:02
Persoonliijk vind ik een laptop met een 10" scherm nog wel in de subnotebook range passen (in tegenstelling tot 12"). Waarom er nou een optische drive op moet, begrijp ik niet. Zelfs in m'n vaste PC gebruik ik die zelden tot nooit.

Ik had liever gezien dat ze eindelijk een 3G/UMTS/HSDPA modem hadden ingebouwd, maar dat is blijkbaar nog te veel van het goede. Juist bij dit soort mobiele apparaten vind ik externe USB-apparaten voor extra functionaliteit niet wenselijk.
Waarom er nou een optische drive op moet, begrijp ik niet.
Niet technische mensen willen vaak nog "echte" audio-cd's en dvd's bekijken op dit soort toestellen.
Hij is optional staat bij de specs, dus hoeft hem niet te nemen. En ja, die dingen zijn toch wel redelijk verouderd tegenwoordig. Enkel voor windows installaties gebruik ik zowat nog maar een DVD speler, verder bijna nooit.

En daarbij vind ik het jammer dat dat soort dingen niet standaard geleverd worden op een USB-ROM ofzo, stukken compacter dan een DVD en speler :p.
Persoonlijk vind ik de keyboards van die mini-notebooks (?) te klein om echt iets mee te kunnen. Tenzij je gedreven bent in het typen met 2 vingers.
Ik weet niet wat voor vingers jij hebt, maar ik heb echt grote handen, en ik typ nu prima om mijn acer aspire one. Dit omdat de toetsenborden bijna net zo groot zijn als een normaal toetsenbord (89 procent van normaal). Ik vind mijn nettopje zelfs lekkerder typen dan mijn G15. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

@onder, mijn nettop is maar 8.9". Met 10" heb je een volledig toetsenord volgens mij.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 12 januari 2009 15:58]

Er zit een enorm verschil tussen de toetsenborden op de 9 inch end e 10,2 inch machines. Ik heb beide gezien, maar het is echt niet te vergelijken. Op het toetsenbord van de 10,2 inch zou ik prima kunnen typen, maar voor de 9 inch versie kom je idd niet veel verder dan twee vingers.
Je kunt prima met 10 vingers op een 9 inch eee typen. In het begin maak je soms een foutje, maar na even wennen gaat het prima en typ je even snel of bijna even snel. Je moet gewoon even doorzetten. Net zoals een stap van xp naar vista of van windows naar linux.

Ik denk wel dat de netbook markt eigenlijk twee doelgroepen bereikt. Mensen die een klein ultra portable laptopje willen en mensen die gewoon een zo'n goedkoop mogelijk laptop willen. Ik zou het zelf erg jammer vinden als de 9 inch laptopjes zouden verdwijnen.
offtopic: totdat je toetsen vervagen en/of er af vallen. Acer is echt slecht in kwaliteit van toetsenborden.

on: ik ben ook geen fan van de kleine toetsenbordjes, krijg er kramp van in mijn vingers en typ veel verkeerde letters omdat de toetsen te klein zijn.
Het toetsenbord op mijn Aspire One (8,9") is meer dan groot genoeg om lekker op te kunnen typen. Je moet er alleen aan wennen, nu ik prima blind meervingerig tik op mijn Aspire One, zit ik er contant naast als ik met een normale laptop werk.

Overigens @frankknopers: het verschil is bij de meeste netbooks bijna 0, aangezien de meeste 8,9" -ers een bredere rand om het scherm hebben en dus eigenlijk even groot zijn.
Soort jojo effect. Eerst grote laptops daarna mega klein maken en dan langzaam weer groot.
Als je ze te duur vind heb je ze niet ècht nodig. :)
Mini-notebooks zal je bedoelen...

Heel groot of heel klein is altijd al trendy geweest, maar vaak had heel klein niet alles wat groot ook had en met deze proberen ze een middenweg te vinden denk ik.

Lijkt me alleen maar positief...

[Reactie gewijzigd door crack_en_hack op 12 januari 2009 15:36]

Anoniem: 223418
12 januari 2009 14:50
Lijkt me vrij kansloos. Zo een optische drive maakt dat ding dus gewoon te groot om een netbook te zijn en de hardware is te underpowered om een serieuse notebook te zijn. Dit valt wat mij betreft in de 'net niet' categorie.
Zo een optische drive maakt dat ding dus gewoon te groot om een netbook te zijn
Volgens het artikel niet.
En tja, wat is nou precies de definitie van een netbook? Gewoon een goede marketing buzzword.
Je hebt bij deze een nieuwe categorie uitgevonden

- Netbook
- Netnietbook
- Notebook
Yikes, dat specs-kaartje ziet er brak uit: "(optional)" stickertje (met een afwijkend font) voor de "DVD drive" gefrot, 1e Interface wegge-tippext...

Gevalletje sales die voor de tech uitloopt? Of andersom? ;)

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12 januari 2009 14:55]

Zo wordt mijn eee 4g wit nog bijna een uniek product.

Dat het scherm wat groter mocht ben ik mee eens. Maar het hele makkelijk draagbaar, geen bewegende onderdelen, lage stroomverbruik is zo aan een einde gekomen. Ik hoopte juist dat alle subnotebooks daar meer heen zouden gaan.
Zo wordt mijn eee 4g wit nog bijna een uniek product.

Dat het scherm wat groter mocht ben ik mee eens. Maar het hele makkelijk draagbaar, geen bewegende onderdelen, lage stroomverbruik is zo aan een einde gekomen. Ik hoopte juist dat alle subnotebooks daar meer heen zouden gaan.
Volgens mij heeft elke EEE PC tot nu toe een fan gehad. Deze staat weliswaar uit als de netbook niet veel te doen heeft, maar kan daadwerkelijk bewegen.
Anoniem: 87832
@AYCE12 januari 2009 16:01
Ik dacht ook eigenlijk dat dat een beetje de markt was voor subnotebooks; goedkope, compacte laptopjes waar je wat op kan internetten en kleine documentjes verwerken; net goed genoeg om wat simpels mee te doen, maar niets méér. Soort concurentie voor de OLPC. Zo'n subnotebook zou ik ooit nog wel kopen ook.

Maar blijkbaar is de subnotebook vooral bedoeld voor mensen die een volwaardige laptop willen maar nét een halve centimeter ruimte tekort komen in hun tas. Ze zijn qua specs vaak slechter dan goedkopere laptops maar dan iets kleiner, dus welke andere reden is er nog?
Asus streeft de essentie van een netbook inderdaad een beetje voorbij..

Daarnaast, waar heb je een optische drive voor nodig in een netbook? :?
Wat dacht je van installatie van XP, dat gaat nog steeds niet goed op een andere manier, of je moet via netwerk gaan uitrollen, maar via USB of zo is het nog niet goed te doen voor de meeste mensen,
Wat dacht je van installatie van XP, dat gaat nog steeds niet goed op een andere manier, of je moet via netwerk gaan uitrollen, maar via USB of zo is het nog niet goed te doen voor de meeste mensen,
Je kan een optische drive aansluiten via USB. Dat 'niet goed te doen' is simpelweg een kant-en-klaar product kopen of een losse PATA/SATA-USB adapter gebruiken in combinatie met een optische drive.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 januari 2009 15:27]

Inderdaad, een usb pata/sata adapter kost een euro of 10.. cdrom eraan en installeren maar.

Als ik bedenk hoe vaak ik de dvdrom gebruik in mijn normale laptop... bij installatie inderdaad, en verder niet.. onzinnig om zo'n drive dus in een ultra-portable te hebben.
Lijkt me duidelijk waar je die voor nodig hebt, Is alleen maar handig :)
Nou, toch wel handig zo'n optische drive. Miste ik tijdens de vakantie heel erg, moest ik eerst mijn dvd's omzetten naar divx/avi en op de netbook zetten (Medion Akoya)....
Als die DVD brander nou verwisselbaar is met een tweede batterij of extra HD dan wordt het wel weer interessant.... :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee