Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Apple komt in januari met een kleinere versie van de iPhone, zo meldt een Chinese site op basis van tips van fabrikanten die accessoires voor Apple maken. De 'Nanophone' zou even hoog zijn als de nieuwe iPod Nano, maar iets breder en dikker.

De Chinese site iDeals China beweert dat er vanaf 20 december 60.000 tot 80.000 'Nanophones' per dag zullen worden gemaakt. De kleine versie van de iPhone zou in januari op de Macworld Expo in San Francisco worden aangekondigd en kort daarop in de winkels liggen. Niet alle geruchten van iDeals China kloppen, maar de site bracht eerder al een juiste beschrijving van de iPhone 3G.

Het toestel zou ongeveer even lang zijn als de huidige vierdegeneratie-Nano's. Wel zou de kleine iPhone iets breder en dikker dan de muziekspeler zijn. De Chinese site weet ook nog het gerucht te melden dat de productie van de iPhone 3G al in november is gestaakt, wat erop zou kunnen wijzen dat Apple al bezig is om de voorraden op te maken. Dat is niet ongebruikelijk aan de vooravond van de introductie van een nieuw model.

Eerder deze week ging ook al het gerucht dat Apples concurrent Microsoft op de Consumer Electronics Show, die eveneens volgende maand plaatsvindt, een telefoon op basis van de muziekspeler Zune zou presenteren. Een manager van de Microsoft-afdeling die de Zune ontwikkelt, ontkende echter dat zijn werkgever volgende maand een zogenoemde 'Zunephone' op de elektronicabeurs zal aankondigen.

Afmetingen 'Nanophone' volgens geruchten
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Dit zou werkelijk subliem zijn als dit zou kloppen. Hier wacht ik al op sinds de introductie van de 3G.

Het enige wat ik persoonlijk wil, is m'n oude afgeragde gsm (waar ik alleen mee bel en sms) combineren met m'n iPod nano, om zo slechts één apparaat over te houden. Dit zou exact de oplossing zijn voor mijn 'probleem'.
Video boeit me minder, mobiel internet eigenlijk ook niet echt, gps ook niet. Gewoon een iPod waarmee ik kan bellen en sms'en die idd iets kleiner is van formaat.

Breng dit op de markt voor 300 euro en ik ga er meteen één halen.

Logische actie ook. Iedereen die 525 euro over heeft voor een iPhone of telefoon zal dat onderhand wel al gedaan hebben. Die markt is beperkt en zal op een bepaald moment verzadigd raken. (al zou ik er eens de verkoopscijfers van de iPhone moeten naastleggen, volgens mij groeit dat nog steeds erg aardig) Anderzijds wordt de iPhone in abonnementsvorm verkocht, dus dan valt het minder op dat het apparaat eigenlijk vrij duur is. (24x30 euro slikt gemakkelijker weg dan 1 x 525 + 24 x <aboprijs> zoals in België)

Dit gezegd zijnde, ik heb al twee maal in het iPhone topic deze prognose gemaakt, namelijk dat ze ook de onderkant van de markt moeten kunnen bedienen. Niet iedereen wil zomaar de sprong wagen naar smartphone money als ze enkel willen bellen en een beetje media gebruiken. Zeker niet als ze geen goede voorwaarden of abonnementen krijgen zoals T-Mobile in Nederland. (daar zijn de prijzen echt heel scherp) Als apple zich begint te mengen in de lagere segmenten, dan kan wel eens de vloer kan aangeveegd worden met bepaalde traditionele telefoonfabrikanten. Als je ziet wat ze met één toestel al kunnen bereiken, dat dan ook nog eens erg hoog geprijsd is. Merken die het nu al redelijk moeilijk hebben (SE, motorola) zouden wel eens ongerust kunnen worden.

Maar idd, eerst zien en dan geloven. Ik ben nogal sceptisch, de iPhone verkoopt goed, en apple kan hogere marges halen met de 3G.

[Reactie gewijzigd door alvi op 12 december 2008 17:43]

Apple moet toch wel een goedkopere phone op de markt om in de markt te blijven. Net zoals ze dat deed met de iPod. De iPod is pas echt beginnen aanslagen toen ze ook de lagere segmenten begonnen te bedienen. Apple wil een even groot marktaandeel bij telefoons als bij iPod's als het even kan en met een goedkopere phone geraken ze dichter bij hun doel.

Zeker nu de meeste landen in recessie gaan is ¤615 voor een 16GB smartphone hoe goed ie ook mag zijn echt wel veel geld geworden. Ik ben blij dat ik hem al een tijd heb want momenteel zou ik twijfelachtig staan om zoveel geld uit te geven aan een telefoon ook al is ie het waard.
Logische actie ook. Iedereen die 525 euro over heeft voor een iPhone of telefoon zal dat onderhand wel al gedaan hebben. Die markt is beperkt en zal op een bepaald moment verzadigd raken. (al zou ik er eens de verkoopscijfers van de iPhone moeten naastleggen, volgens mij groeit dat nog steeds erg aardig) Anderzijds wordt de iPhone in abonnementsvorm verkocht, dus dan valt het minder op dat het apparaat eigenlijk vrij duur is. (24x30 euro slikt gemakkelijker weg dan 1 x 525 + 24 x <aboprijs> zoals in België)
Ik denk dat er inderdaad nog een grote groep potentiele klanten zijn die de iPhone wel willen maar nog aan het wachten zijn totdat hun contract afgelopen is.
Het enige wat ik persoonlijk wil, is m'n oude afgeragde gsm (waar ik alleen mee bel en sms) combineren met m'n iPod nano, om zo slechts één apparaat over te houden. Dit zou exact de oplossing zijn voor mijn 'probleem'.
Hoewel ik me dat prima kan voorstellen, doet dit artikel helemaal geen uitspraken over de specificaties. Daarnaast, áls het artikel klopt dan geldt deze telefoon als een opvolger van de iPhone 3G, omdat de productie daarvan stopgezet zou zijn.

Het staat me overigens bij dat iemand in het iPhone ervaringentopic een telefoon heeft van week 48, dus dat zou dan zo'n beetje de laatste productieweek moeten zijn geweest. Ze zouden dan nu dus ook al dicht tegen het einde van de huidige voorraad aanzitten, dus het lijkt me allemaal wel een beetje sterk.
Gaat niet gebeuren. Om dit te doen moeten ze niet gewoon ff het scherm verkleinen maar ook allemaal nieuwe applicaties maken. Dat is net het leuke aan de iPhone. Het is een nieuw platform dat universeel is. Ok de 3G is misschien iets sneller en heeft preciesere positioning en sneller internet ... maar basicaly heeft het dezelfde functionaliteit in hetzelfde pakje. En als het in een kleiner pakje zou komen dan zou alle sofware opnieuw ontwikkeld moeten worden.

Bovendien hebben veel mensen nu al last om op de juiste plaats op het scherm te klikken ... wat gaat dat zijn met een kleiner formaat. En uiteraard is er dan ook nog het feit dat er nog niemand heeft zitten moperen over het feit dat de iPhone te groot is. Allesinds niemand die ik ken. Ze kunnen hem gerust dunner maken ... daar zouden veel mensen al dik tevreden mee zijn en in daarmee zouden ze niet opnieuw alle applicaties moeten herschikken.

Maw, I call bullshit!
Ze kunnen het scherm verkleinen, maar de zelfde resolutie laten behouden, zodat apps compatible blijven.

Over de handigheid hiervan laat ik me maar niet uit... Ben allang blij dat ik met mijn worstevingertjes nog in staat ben redelijk te typen op de iPhone.
Mooi! Misschien dat deze telefoon dan niet alleen door t-mobile aangeboden gaat worden!
Reken er maar niet op, met wat ik tot zover heb gehoord over de overeenkomst tussen T-Mobile en Apple is deze meerjarig.

Overigens ben ik niet ontevreden over T-Mobile en de 3G. Netwerk is verbeterd sinds mijn laatste T-Mobile contract en service is een stuk beter. Ben er iig beter over te spreken dan de service van Telfort sinds het bij KPN hoort.
Dit is niks anders dan een rumoer, ze vermoeden dat er misschien een kleinere variant kan komen. http://www.iphoneclub.nl/...r-de-iphone-nano-gerucht/

ik zie persoonlijk niet in waarom ze een kleinere variant zouden maken, tenzij ze de complete interface en bediening veranderen.

edit: gerucht idd, thnx Neko Koneko ;-)

[Reactie gewijzigd door Carino op 14 december 2008 13:26]

ik zie persoonlijk niet in waarom ze een kleinere variant zouden maken
Misschien om dezelfde reden als waarom ze met de iPod Nano zijn gekomen (wat de meest verkochte iPod schijnt te zijn)?

Ik zou de huidige iPhone nooit kopen omdat ik hem simpelweg te groot vindt voor een telefoon die in mijn broekzak moet passen. Een kleinere versie met eventueel minder ofwel andere functionaliteit zou voor mij absoluut het overwegen waard zijn. En wellicht dan ook voor andere consumenten.

Netzoals dat kleinere versies van de iPod prima verkopen zal dit wellicht bij de iPhone ook het geval zijn.

En mocht dit bericht waar zijn, misschien dat ze dan bijvoorbeeld 12 icoontjes (3x4) i.p.v 20 (4x5) op het scherm proppen. En aangezien het een dikker versie schijnt te zijn kun je misschien wel een toetsenbord uitschuiven. Of misschien zelfs een tweede scherm! :P

--edit--
Ik lees op de betreffende website dat er geen 3G functionaliteit in zou zitten. Indien dit daadwerkelijk het geval zal zijn dan is het per definitie geen optie voor mij en neem ik bovenstaande dat ik de aanschaf zou overwegen terug.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 12 december 2008 18:17]

3G in zo'n kleine verpakking zou ook erg knap zijn natuurlijk, zeker met een kleine accu. Als het al waar is, dan verwacht ik puur een iPod waar je ook mee kan bellen, niet veel meer. Voor veel mensen ideaal, supersimpel en ook een combo van goede mediaspeler en mobiel, zou echt iets voor m'n vriendin zijn.
de referentiesite meldt dat er geen 3g in zit. Opzich is dat prima, als de mail maar binnen komt en om ff buienradar te vinden is 2g ook genoeg. Ben eerder benieuwd of ze in dit formaat ook een GPS ontvanger kwijt kunnen.
Ik zou de huidige iPhone nooit kopen omdat ik hem simpelweg te groot vindt voor een telefoon die in mijn broekzak moet passen.
Alleen vrouwen dragen Skinny-Jeans waar een telefoon niet in past :z . De iphone is misschien wat groter, maar ook super dun vergeleken met andere telefoons...

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 12 december 2008 23:18]

Dit is niks anders dan een rumoer, ze vermoeden dat er misschien een kleinere variant kan komen. http://www.iphoneclub.nl/...r-de-iphone-nano-gerucht/

ik zie persoonlijk niet in waarom ze een kleinere variant zouden maken, tenzij ze de complete interface en bediening veranderen.
Je bedoelt een rumor oftewel een gerucht, rumoer is iets heel anders in het Nederlands ;)
Ik heb nu al problemen met het typen van SMSjes op de iPhone, hoe belachelijk moeilijk moet het wel niet worden op de kleinere versie? :|
Misschien dat er dan wel een soort stylus bij zou komen? Ook al zou het idee van besturing met de "vingers" dan van tafel geschoven worden. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat berichten typen irritant zou worden. Dit wat met enige ervaring op de iPhone/iPod Touch nu nog wel te doen is.
Gezien de gebruikerservaring die Apple met de iPhone introduceerde, is het zeker dat er nooit een pannetje bij verkocht gaat worden. Dat haalt het hele ontwerp onderuit.
Natuurlijk kan je wel zelf een 3rd party stylus pennetje ergens kopen. Zo duur zijn die nu ook weer niet.
Tja, maar daar gaat apple niet voor, moet met hand te doen zijn. en punt 2, een stylus werkt niet eens op de iphone. Touchscreens zijn er met verschillende techieken. Normale PDA met windows mobile ofzo "voelt" dat je vinger of pen op scherm drukt, en reageert op basis daar van. Het scherm van de Iphone reageerd op de warmte van je vinger. Probeer de iphone eens te bedienen met een stylus, of leg je vinger paar min in ijs, en probeer t dan eens. Werkt niet ;) Zat eens met vriendin buiten met iphone van broertje te proberen, net nieuw enz. Zij had koude vingers (was ook niet zo heel warm buiten), iphone reageerde gewoon niet op der vinger, tenzij ze daar even op blies en deze even "warm" was. Terwijl der vinger prima met mijn touch diamond overweg kon ;)

Verder, kleiner, maakt formaat van iphone stuk beter. Deze vindt ik eigenlijk te groot gewoon voor in de zak als telefoon. Echter, smsjes typen wil nu net prima op die iphone, moet der niet aan denken dat kleiner wordt. Maar Apple kennende zullen ze daar wel wat leuks op vinden.
Wat ik me verder nog afvraag, zal er veel verschil in zitten kwa specs? En prijs natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door GoldenBatt op 12 december 2008 21:14]

Dit is maar een voorbeeld: http://www.iphoneclub.nl/...t-flexibele-iphone-stylus

Er zijn heel veel 3rd party iphone stylusjes te vinden, als je maar zoekt. Deze bouwen op verschillende manieren dezelfde statische lading op als je vingertop. Samen met Swoosh for Iphone is dat prima SMSen :)
Heeft niets met warmte te maken, maar met spanning. Door een veld van elektronen over het 'scherm' heen te leggen, worden afwijkingen geregistreerd door ons natuurlijk 'oplaad'-vermogen; onze vingers halen de spanning weg. Voordeel is dat het veld al van een afstandje wordt aangetast, en dat de gradatie van storing wordt geregistreerd. Vandaar het multitouch principe; de sensor kan precies zien waar en hoe het spanningsveld wordt verstoord.

Verder, alleen de lengte is anders. Het scherm hoeft dus niet kleiner te worden.
Ik vindt het wel prettig zonder stylus, was hem altijd kwijt, en de kans dat ik mijn fingers kwijt raak is heel klein.

[Reactie gewijzigd door Queenfanmichel op 12 december 2008 22:08]

de kans dat ik mijn fingers kwijt raak is heel klein
Oudjaarsdag is onderweg! :P

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 12 december 2008 23:15]

Ik zie al weer zo'n reclame voorbijkomen... wil ff z'n internet abo aanpassen, want kan nie meer internetten nie...
Waarschijnlijk komt er alleen basisfunctionaliteit in.

Je betaalt dan hoogstwaarschijnlijk minder, maar het apparaat zal ook op een lagere markt afgestemd zijn en bvb enkel een numeriek en T9 toetsenbord laten zien. Net zoals een gewone gsm, dus op zich maakt dat bijzonder weinig uit.

Technisch zou een volledig toetsenbord wel kunnen, maar pratkisch is dat natuurlijk niet. Als je echter ziet hoe groot de num-blokjes zijn bij candybar SE/Nokia, noem maar op, dan past dat prima op dat scherm (4*3 toetsen)
Ik vraag me af waarom ze (als je gelijk hebt) de voorraden van de 3G aan het wegwerken zijn.

Een nieuwe telefoon en tegelijk je huidige telefoon uit productie nemen klinkt mij in de oren als een vervanger, en niet als een aanvulling van je assortiment. Mocht de iPhone nano er komen, dan verwacht ik in ieder geval dat het gebruikelijk wordt om je telefoon te kantelen voor het typen van een SMS, en dat je dan een gewoon toetsenbord te zien krijgt.

(Overigens beschrijf ik nu meteen de feature die ik persoonlijk het meeste mis in de iPhone 3G.)
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze geen 3G meer zouden aanbieden. Misschien is deze iPhone die voor de Chinese markt, want die zou zonder 3G zijn. En misschien gaan ze hem ook in de rest van de wereld verkopen.
kleiner = duurder... (maar resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;-) )
Alleen basisfunctionaliteit?
Waar haal je die info dan vandaan? Een veelgehoorde reden -in mijn omgeving- om de iphone niet te kopen is omdat hij zo groot is. Nu die kleiner is ligt de weg open naar een groep nieuwe gebruikers. Ik denk dat veel mensen er geen genoegen mee zouden nemen als de kleinere dan ineens minder functies krijgt. Dat zou alleen maar nadelig zijn voor de verkoop:
"nu in de winkels: de kleinere iphone met minder functies!'
Nee, meer (nutteloze) functies in een product stoppen is altijd al een (bewezen) marketingtruc geweest om een product beter te laten verkopen. Dus ik denk dat hij juist iets meer kan de dan huidige iphone :)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 12 december 2008 23:25]

er staat duidelijk dat de 'nanophone' dikker dan de iPod nano zou zijn, niet dikker dan de huidige 3G.
Een stylus is ook zeer onwaarschijnlijk aangezien Apple dan de hele touchscreen moet vervangen met een touch-sensitive model ipv. het huidige dat met electropulsen van de vingers werkt. Probeer maar eens met een DS stylus of gelijk welk ander object je touchscreen uit van de 3G.

Oplossing voor het typen van SMS'en zou dan zijn dat het (eindelijk) horizontale sms'en toelaat en er een volledig qwerty verschijnt (of de gewone abc toetsen)
Kijk je naar de Samsung F480 dan zal je zien dat dit toestel ook al een pak kleiner is (98.4 x 55 x 11.6 mm ) en het schrijven van berichten werkt prima (men vrouw heeft hem en zij is er zeer tevreden over)

[Reactie gewijzigd door ThemNuts op 12 december 2008 19:29]

Er bestaat ook een stylus voor de iPhone. Werkt wel anders dan een gewone stylus die jij omschrijft, maar het kan dus zeker wel.

Het lijkt me niet dat Apple er zelf mee gaat komen gezien hun hele vinger-filosofie, hoewel Steve wel vaker zijn principes aan de kant zet voor een nieuw product.
Waarom kan dat horizontaal sms'en niet gewoon simpel met een software-update gefixed worden kun je je dan afvragen...
Een pen gaat er zeker niet komen. Omdat de kleinere dikker zou zijn, komt er misschien wel een toetsenbord op.
Dikker dan een nano 4G, niet dikker dan een iPhone.
misschien nu handschrift herkenning toevoegen?
Dat zou logisch zijn, gewoon de letters stuk voor stuk groot op het schern tekenen met je vingers.

Nu ik erover nadenk... morse... :9
nano phone word al besproken sinds de eerste iphone. eerst zien dan geloven
Het zou natuurlijk niet heel gek zijn van Apple om met een kleiner enlichter model op de markt te komen. De iPhone bestaat al weer een tijdje maar echte vernieuwingen heeft Apple niet door gevoert, ja een extra 3G chipje en wat meer geheugen maar dat is het ook eigenlijk wel.

Een beetje kleiner maken en nog wat extra geheugen is goed voor de verkoop en het betekend ook nog eens minder materiaal kosten dus waarom niet.
Klinkt wel interessant. Ik vind de iPhone een vrij groot ding, je steekt 'm niet zo gemakkelijk in je broekzak (ik heb er zelf overigens geen).

Is er iets bekend van de specs van deze mogelijke iPhone Nano? Heeft 'ie dezelfde mogelijkheden als de gewone iPhone (met misschien minder geheugen ofzo) of zou het een sterk versimpelde versie van de gewone iPhone zijn?
Ik steek hem juist wel zo in de broekzak, meer dan de kleinere, aangezien de dikte vaak het probleem is en niet de grootte.
Als bezitter van een iPhone en een Nokia N73 kan ik je zeggen dat je de iPhone bijna niet voelt in je boekzak. Dit komt doordat deze vrij plat is en geen uitstekende knoppen aan de voor-/achterkant heeft, maar volledig glad op de 'home'-button na.

Btw ik heb altijd zo'n 'sok' eromheen, dan voel je em natuurlijk wat meer.
Ik wacht nogsteeds op de iPhone met het "oldskool" draaiwiel, dat lijkt mij dan weer handig en hip. Touchscreen zit ik niet zo op te wachten, ik wil wel iets indrukken als ik op een toets druk.
Dat clickwheel is ook aanraakgevoelig hoor :)
Ik gebruik gewoon een iPod touch waarmee ik internet en software voor ontwikkel (daarom heb ik persoonlijk liever geen kleiner scherm), en heb gewoon een prepaid toestel om mee te bellen en sms'en.
Een iPod touch is immers gewoon een iPhone zonder bel en sms functie (en misschien nog wat kleinigheidjes).

Voor mij als ontwikkelaar vind ik het scherm prima zo.
Edit:zo'n ding past makkelijk in je broekzak

[Reactie gewijzigd door topaj op 12 december 2008 22:38]

Als ontwikkelaar test je hopelijk toch wel ook op de iPhone he?