Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Symbian heeft in een jaar tijd een derde van zijn aandeel in de smartphonemarkt verloren. Met name Apple, dat inmiddels de op een na grootste smartphonefabrikant is, wist daarvan te profiteren.

Vorig jaar waren nog twee van elke drie verkochte smartphones uitgerust met Symbian. Het marktaandeel van het besturingssysteem is echter teruggelopen van 68 procent in het derde kwartaal van vorig jaar naar 46 procent in dezelfde periode van dit jaar, zo becijferde analistenbureau Canalys. Het aantal verkochte Symbian-toestellen liep minder hard terug, van 21 miljoen naar 18 miljoen. Dat het absolute aantal toestellen minder hard daalt dan het marktaandeel, wordt veroorzaakt doordat het totaal aantal verkochte smartphones in het afgelopen jaar met een kwart groeide.

Apple heeft een vliegende start op de smartphonemarkt gemaakt. Dankzij bijna zeven miljoen verkochte iPhones in het derde kwartaal, heeft de mobiele versie van OS X de tweede plek overgenomen van Microsofts besturingssysteeem Windows Mobile. Ook het besturingssysteem van RIM's Blackberry heeft aan marktaandeel gewonnen, van tien naar vijftien procent, en staat nu op de derde plaats. RIM zal nog verder stijgen door de verkopen van het eerste touchscreentoestel Storm, denkt Canalys. Hoewel het aantal verkochte telefoons met Windows Mobile met bijna de helft is gestegen, zakte het OS van Microsoft naar de vierde plaats. Het marktaandeel van de mobiele versie van Windows ging van twaalf naar dertien procent.

Bij de toestelverkopers bleek Nokia de grote verliezer: het aantal verkochte smartphones liep terug van 16 miljoen naar 15,5 miljoen. Nokia zal in de komende maanden wel weer meer toestellen verkopen, verwacht Canalys. Zo tellen in het vierde kwartaal de verkopen van de langverwachte N96 mee en komt begin volgend jaar de 5800 Xpressmedia op de markt, de eerste Symbian S60-telefoon met een touchscreen. Naast Apple zag ook HTC zijn verkopen explosief stijgen: de fabrikant zag het aantal verkochte toestellen bijna verdrievoudigen naar 2,3 miljoen.

Ook het noodlijdende Motorola komt positief uit de cijfers: hoewel het marktaandeel daalde, steeg het aantal verkochte toestellen met ruim 12 procent. Dat komt vooral door Linux-smartphones, denkt het analistenbureau. De stijging is belangrijk voor de Amerikaanse fabrikant, nu het in zijn thuismarkt zijn leidende positie aan Samsung is kwijtgeraakt. In de Verenigde Staten zag Motorola zijn marktaandeel van 32 naar 21 procent zakken.

Schattingen Canalys verkoopcijfers smartphonesSchattingen Canalys verkoopcijfers smartphones
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Ik denk dat het grote verschil in deze gezocht moet worden in het gebrek aan touchscreentoetellen die de consument aanspreken. De N-serie is misschien op de reguliere multimedia-consument gericht, maar deze heeft geen tochscreen. De HTC's en iPhone's van deze wereld spreken ook gewoon meer aan. Kwa uitstraling, maar ook kwa gebruik. Ik denk dat de meeste mensen die behoren tot de groep die de smartphonemarkt zo flink heeft doen groeien, de Nokia's ziet als ouderwets, of iig niet conformerend aan dat wat zij als 'het nieuwste type toestel' zien.

Ook is het natuurlijk zo dat in de periode van het afgelopen jaar, waarin de concurrentie met elkaar de strijd aanging Nokia met geen concurrerende toestellen kwam. De N-serie was het enige wapenfeit. En deze was voor velen te duur (aangezien voor minder een WM-alternatief te krijgen was) en had geen touchscreen. Ook heeft Nokia erg lang gewacht met het toepassen van HSDPA. De E61i had het m.i. al moeten hebben. Maar de relatief recent uitgekomen E71 is eigenlijk de eerste zakelijke phone die het heeft, op de E90 (wat eigenlijk alleen voor de liefhebbers van dat concept een optie is) na.

Ik ben dan ook benieuwd wat Nokia nog gaat laten zien. Wellicht dat een upgrade van de 5800 een interessant iets zou kunnen zijn. De 5800 zal het zelf ook wel aardig doen. Maar zal in deze mark niet gezien worden als een van de toppers.
Touchscreen here, touchscreen there, maar lang niet iedereen will op knopjes drukken die je niet voelt. Hoeveel mensen gebruiken een toetsenbord met touchscreen of geprojecteert voor de PC? Ongeveer 0% denk ik.
Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar geef mij maar knoppen, en een schoon scherm...
Hoeveel mensen typen hele lange stukken met het virtuele toetsenbord op de iPhone of welke willekeurige smartphone met touchscreen dan ook? Ongeveer 0%. ;)

Virtuele toetsenborden zijn niet gemaakt om lange stukken op te typen.
Daarom zijn er ook toestellen zoals de HTC Touch Pro die naast een touch screen ook beschikken over een uitschuifbaar velledig toetsenbordje.

En dat typt weer beter dan zoals bij onder andere nokia die 3 tot 4 letters + een aantal cijfers onder 1 toets hebben zitten.


Maar het blijft een feit dat een telefoon niet bedoeld is om hele verhalen op te gaan zitten typen. Daar hebben ze dingen als een computer of een laptop voor uitgevonden.
Geen idee, maar ik type vanalles (zoals nu) op Tweakers via m'n iPhone toetesnbord. Het punt vind ik juist, dat het sneller typed zonder feedback en dat het toetsenbord prettig werkt door de precisie van het touchscreen. Hele stukken tekst zijn, voor mij in ieder geval, geen probleem.
onzin ik type nu ook hele lange teksten op mijn iPhone, weet niet hoe jij aan deze wijsheden komt maar klopt geen donder van.
Het zal je nog verbazen hoeveel mensen dit hebben, maar dit is vaak meer in de werk en ontwikkel sfeer.

Daarnaast het je de tablet's die naast soms een volwaardig toetsenbord ook een virtueel toetsenbordje in het scherm weer kunnen geven, dus jou bewering dat er 0% computer gebruikers zijn die een tochscreen hebben klopt niet.

Dat 95% van de laptop/tablet/desktop touch screen gebruikers deze zakelijk gebruiken is natuurlijk wel het geval.
probleem wat je ziet is dat apple qua software de lead heeft op andere smartphone producenten.

microsoft komt pas in 2010 met een nieuwe windows mobile. de huidige windows mobile is verouderd. rim en nokia waren met hun pants-down gevangen door de iphone en proberen te redden wat er nog te redden valt met hun verourderde os-en.

qua hardware ontlopen de smartphones elkaar telkens minder. de hardware consolideert rondom 3G, gps en een (multi) touch screen.
Volgens nieuws: 'Microsoft doet gratis smartphone bij Windows 7' komt mobile 7 in de herfst van volgend jaar mogelijk gebundeld met windows 7.

Windows mobile 5 had inderdaad behoorlijk wat problemen/mankementen, maar in WM6 zijn die toch wel weer verholpen. Zo liep mijn Ipaq 6915 met WM5 bij intensief gebruik nog wel eens vast, maar met mijn HTC Touch Pro heb ik in die paar maanden nog nooit een vastloper gehad. Hooguit dat het toestel even druk was omdat er nog 8 programma's open stonden.

Wij gaan als bedrijf overstappen op de toestellen van HTC na vele jaren nokia gehad te hebben. Nokia is in een aantal zaken gewoon te beperkt.
En internetten op een toestel zonder touchscreen is gewoon ronduit irritant. Tig keer op een knopje moeten drukken om artikel 20 in een lijstje met nieuws artikelen te kunnen openen terwijl je op een touch screen makkelijk naar benede scrollt en het betreffende artikel gewoon aan kan klikken.
Ook als je bijvoorbeeld tomtom, google maps, igo enz. op je toestel hebt staan, dan is die navigatie software toch wel heel wat makkelijker te bedienen op een touchscreen dan met kleine telefoon knopjes.

De HTC toestellen die wij als organisatie gaan nemen (HTC Touch Pro & HTC S740) hebben een volwaardig toetsenbordje. Tevens zijn ze zonder allerlij overbodige software te gebruiken als modem. Waar nokia de phone suite nodig heeft bied de HTC zijn hdspa verbinding aan als een soort netwerk verbinding en is de verbinding er binnen enkele seconden.
De enige reden waarom we de S740 nemen naast de Touch Pro is omdat zoals in de reacties hier boven wel blijkt dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft bij een telefoon. Waar de Touch Pro onder het display geen telefoon toetsen heeft heeft de S740 dit weer wel.

Daarbij is microsoft druk aan de weg aan het timmeren om met Mobile Device Manager 2008 windows mobile toestellen aantrekkelijk te maken voor het bedrijfsleven. Iets wat nokia en apple toch nog wel missen.

Nokia heeft altijd hele degelijk toestellen gehad, zoals de 6310i, en had altijd de beste accu performance, maar qua eisen die de zakelijke markt aan toestellen stelt beginnen ze toch wel wat achterop te raken. En de iphone is misschien na het schrijven van programma's wel te gebruiken als zakelijk toestel, maar dat kost je toch al snel veel geld en tijd.
En het gemis van een touch screen bij nokia was voor veel mensen toch wel een behoorlijk min punt. Nokia heeft nu pas hun eerste toestel waar de andere merken dit al jaren hebben. En ik denk dat nokia dat toch wel een behoorlijk aantal klanten gekost kan hebben.

Veel blackberries lopen gewoon hopeloos achter qua performance, mogelijkheden en specificaties. Heel veel blackberries hebben te lang voort proberen te boduren op umts en grps terwijl hdspa al lang uit was.

Wie weet halen de op android gebaseerde toestellen de WM toestellen binnekort wel weer in, maar dat OS is gewoon nog te nieuw om daar een goed oordeel over te kunnen geven.
Ik heb al jarenlang een gsm abo en de nodige toestellen heb ik al in mijn bezit gehad. Ben begonnen met een Panasonic toestel en daarna 3 Nokia's. Heb toen zo'n NEC Imode toestel gehad en gelukkig kon ik die na een jaar dumpen voor de Samsung D500. Echter was ik deze na 2-3 maanden al redelijk zat, vanwege de gebrekkige functionaliteit tov een Nokia. Na 2 jaar heb ik toen een nieuw abo afgesloten met de N95. Mooi, functioneel toestel waar ik best content mee was. De Iphone was toen geïntroduceerd en ook ik had het idee dat het een super gehypt toestel was, waar je na 2 dagen spelen het wel gezien zou hebben.

Een half jaar geleden komt een collega van me, dat hij een Iphone heeft en dat hij deze gelockt heeft en er niets meer mee kan. Of ik voor hem wil kijken of ik hem kan unlocken. Weekendje aan het toestel gespendeerd en geunlocked. Natuurlijk dat weekend met het toestel gespeeld en ik was enorm onder de indruk van het gemak waarmee je het toestel kan gebruiken. Ook mijn buren wilden wel een zien wat een Iphone nou was en waren ook zeer onder de indruk van het toestel.

Na een paar dagen wilde me collega van het toestel af en ik kon het voor een zeer prettig bedrag overnemen. Ik wilde het toestel een tijdje gebruiken om hem dan met winst te verkopen, maar na een paar maand gaat mijn Iphone echt niet meer weg en gaat mijn N95 in de verkoop. Waarom? Niet omdat de Iphone beter is op alle vlakken (mis volledige Bluetooth functionaliteit, geen teller bij de sms, moeilijk met ringtones, nog geen 3G), maar omdat de Iphone het normale gebruik tot een superfijne interactie heeft verheven. Heb tussentijds nog me N95 geprobeerd, maar het gebruik van een touchscreen is zoveel makkelijker.

Ik zie in de toekomst het marktdeel van de Iphone ook nog wel stijgen, echter zou ik ook graag zien dat het toestel bij meer providers komt te liggen, daar ik er niet over peins een abo bij T-mobile te nemen, maar de 3G gaat er echt nog komen bij mij.

Toestel een hype: Zeker!
Terecht: mening van de gebruiker, voor mij: zeker!
Gemis op Iphone: Navigatie! Als dat er komt, dan gaat me PDA ook weg....
Dit zijn scheve cijfers. Tijdens Q3 was de launch van de iPhone 3G. Het zou mij verbazen als Apple er in Q4 weer 7 miljoen verkoopt. RIM gaat dit kwartaal meer verkopen door de mensen die op de Storm hebben gewacht.
De cijfers zijn feiten, dus helemaal niet scheef. Wellicht bedoel je dat de cijfers een vertekend beeld geven, maar dat is heel iets anders.
De Blackberry Storm is een zakelijk toestel. Hier draait het vooral om agenda, e-mail en dergelijken.

Deze apparaten zullen niet tot nauwelijks worden verkocht zonder internet. Met 3G snelheden ga je echt niet meer WiFi aanzetten en zoeken naar een publiek netwerk. Met een snelheid als 3.6Mb/s of 7.2Mb/s zal 3G vaak sneller zijn dan publieke netwerken. Bovendien heb je met publieke WiFi netwerken serieuze veiligheids-issues. Iets wat je als zakelijke gebruiker zeker niet kunt gebruiken.
Wifi is binnen bedrijven juist onzettend gebruikelijk, stabieler en vaak sneller aangezien de access-points om elke hoek staan. Dus de storm zal, denk ik, nauwelijks gekocht worden binnen een bedrijf, het wordt ook echt als consumenten toestel in de markt gezet.
Maar een BB Storm voor 0 euro bij een maandelijkse prijs van 44,50 in het eerste en 57,50(!) in het tweede jaar voor 300 minuten of 300 smsjes...

Op deze manier gaat Vodafone het niet redden tegen T-Mobile/Apple waar een dergelijk abbonnement, dan wel zonder push-mail, standaard 44,95 (ook al geen koopje) kost. Ik ben bang dat Vodafone hier bezig is boven een psychologische grens te raken, zeker vergeleken met wat een sim-only met hetzelfde aantal minuten kost...

[Reactie gewijzigd door undisclosed op 7 november 2008 15:12]

Het enige aparte (boven de uitgebreide functionaliteit die de iPhone biedt) is dat Apple zelfs in staat zou zijn om de iShovel op de markt te brengen en fans staan er voor in de rij.

Ik vind dat hele Apple gebeuren beetje eng worden, meer een "way of life" of zelfs een religie.
Ach, op zich vind ik dat echt een enorm kortzichtige mening. Het is gewoon duidelijk dat Apple meer tijd steekt in het ontwikkelen van een gebruikersomgeving die lekker aanvoelt en fijner is om mee te werken dan Symbian/WinMo (en geloof me vrij dat ik genoeg ervaring heb met beide os'en om er een beeld van te vormen).

De meeste iPhonegebruikers die ik ken zijn zelfs helemaal niet zo bekend met Apple, ze weten amper wat het is. Het zijn mensen van rond de 40 à 50 jaar oud die gewoon vinden dat dat toestel veel gemakkelijker in gebruik is dan Symbian/WinMo. Als jij wilt geloven dat die mensen enkel een iPhone hebben voor de hype.. Wie is dan de fan?
Apple had natuurlijk het voordeel dat het, toen de technische mogelijkheden daar waren, from scrach kon beginnen. Symbian en vooral Windows Mobile, hebben doordat ze veel langer meedraaien, last van de wet van de remmende voorsprong. Dit is natuurlijk geen ontkenning van de huidige superioriteit van de iPhone als het gaat om gebruikservaring, maar wel een verklaring voor het feit dat Apple op dit moment mijlenver voor lijkt te lopen op de concurrentie.

Men kan (in het licht van grotere concurrentie en innovatie) alleen maar hopen dat Symbian en Windows Mobile deze achterstand snel inhalen. Nokia lijkt hiermee met de 5800 XpressMusic en het nog aan te kondigen N-series touchscreen-model in ieder geval serieus bezig. Wat betreft WiMo is het afwachten, maar versie 7 kan (in tegenstelling tot zijn voorgangers) maar beter een échte vernieuwing zijn, en niet te lang op zich laten wachten, anders zou de achterstand wel eens te groot kunnen worden.

Hierbij bestaat er nog het probleem dat de meeste applicaties voor de mobiele Windows en Symbian niet zijn gemaakt voor finger-friendly gebruik met touchscreen, dus na de introductie van (ver)nieuw(d)e platformen, zullen nog deze programma's (met grote knoppen etc.) moeten worden aangepast. Hierdoor zal er bij de introductie waarschijnlijk minder software beschikbaar zijn dan er nu al voor de iPhone te krijgen is. Daarbij is het nog maar de vraag of Symbian (min of meer Nokia tegenwoordig) en Microsoft het hun ontwikkelaars kunnen opleggen om een iPhone-achtige consistete look&feel te hanteren waar de consument blijkbaar zo gelukkig mee is.

@daredevil:
Ik heb nog steeds met veel plezier een WiMo-standard en WiMo-professional toestel in gebruik. Een iPhone heb ik niet en zal ik ook niet aanschaffen, omdat de punten die ik noemde mij persoonlijk niet zo interesseren, en omdat ik niet kan typen op een touchscreen. Het gaat hier echter niet om jou of mij, maar om een groot deel van de consumenten, die blijkbaar erg blij zijn met hun iPhone.

Het verschil is, mijns inziens, dat op een iPhone het hele systeem, plus alle programma's die je download, hetzelfde werken. Het is heel fijn dat in Opera met je vingers kan zoomen, maar als dat in de rest van het systeem niet kan, biedt dat geen constistente gebruiksomgeving. Hetzelfde geldt voor TouchFlo. Dit ziet er zeer goed uit, maar zodra je dieper in het systeem duikt, kom je toch weer het 'kale' basissysteem tegen. Overigens ben ik het met je eens dat je met Windows Mobile minstens hetzelfde, op veel vlakken zelfs meer mogelijkheden hebt dan met een iPhone, maar het biedt gewoonweg niet dezelfde eenvoudige, uniforme gebruikservaring. Dan kan het nog zo zijn dat de (third-party) browser en navigatiemogelijkheden beter zijn (waarmee ik het eens ben), maar mensen die zich daar niet in verdiepen, of daar weinig belang aan hechten (en dat is volgens de cijfers een grote groep), interesseert dat blijkbaar minder dan voornoemde gebruikservaring.

[Reactie gewijzigd door undisclosed op 7 november 2008 14:57]

Ik denk dat je toch wat dingen hier mist hoor.

Ook windows mobile heeft genoeg aan boord en er is genoeg software beschikbaar die zoals jij dat noemt finger-friendly te gebruiken is.
Zo heeft opera mobile bijvoorbeeld een zelfde soort zoom functie als de browser van apple heeft, maar ondersteund opera mobile wel behoorlijk wat meer zaken binnen de browser dan apple met hun browser doet.

Je probeerd nu een kale windows mobile telefoon te vergelijken met een apple telefoon waarvoor je ook tig gadgets moet downloaden.
De HTC Touch Pro heeft bijvoorbeeld opera mobile al standaard geinstalleerd staan samen met nog wat andere handige tooltjes. En die browser heeft toch echt wel meer functionaliteiten dan de o zo geprezen iphone browser.

Als je je echt gaat verdiepen in wat er binnen windows mobile ook allemaal beschikbaar heeft, dan zal het je verbazen wat er allemaal binnen het OS mogelijk is wat de iphone ook heeft of zelfs mist.

Zo veel vind ik het windows mobile 6.1 OS toch niet lijken op de iphone. En daar komt dan nog eens bij dat de HTC Touch Flo (die een beetje op de iphone interface lijkt) nagenoeg tegelijk met de Iphone uit kwam en er van kopieren van het idee dus niet zo heel erg veel sprake geweest kon zijn.

Ook het gemis van een goed navigatie pakket op de iphone is een zware tegenvaller. Waar WM5 en WM6 perfect werken met paketten als tomtom, igo enz zit de iphone vast aan de gare google maps navigatie omdat apple moeilijk loopt te doen. Tomtom is al tijden klaar met een versie voor de iphone maar telkens heeft apple wel wat te klagen waardoor tomtom nog steeds niet voor de iphone beschikbaar is.
echt gaat verdiepen in wat er binnen windows mobile ook allemaal beschikbaar heeft, dan zal het je verbazen wat er allemaal binnen het OS mogelijk is wat de iphone ook heeft of zelfs mist.
Maar dat is dus precies het probleem. Bijna niemand wíl zich verdiepen in wat het allemaal kan. Die blijven het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van instellingen-schermen en configuratiemogelijkheden. Voor die groep - verreweg de meest consumenten - zal de telefoon dus nooit meer kunnen dan dat hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
Ik vindt het gezeik om een navi, het aantal mp van de camera en de prijs toch zo overtrokken.

Ik heb een tom tom, een 12 mp spiegelreflex camera en een 10 mp snapshot camera en ik ken toestellen die duurder zijn met minder functies.

Ik zit niet te wachten om te navigeren met een klein scherm en denk met mij meer mensen, idem met een camera het aantal mp's maakt nog geen mooie foto's de lens wel.

Zo zijn de foto's van mijn 1e gene. iPhone beter dan de foto's van mijn nokia N80.
Gedeeltelijk heb je gelijk.
Er zijn mensen die de iphone gekocht hebben om de functionaliteit, maar ik ken ook genoeg mensen die hem puur voor de heb hebben.

Gewoon omdat hun vrienden er een hadden, omdat ze apple gek waren of vanwege de specificaties die zo prachtig voorgeschoteld werden en later toch wel wat minder bleken te zijn.

Ik heb zelf een HTC Touch Pro en ik moet zeggen dat dit toestel ook erg fijn werkt. Net als apple en als symbian werkt ook microsoft continu aan het OS. met als gevolg dat het steeds beter wordt
Ik ben het op zich met je eens, maar het is eigenlijk niet veel anders dan de doorgewinterde linux fan die nog een broodrooster zou kopen alleen omdat het op Linux draait. Verder heeft Apple momenteel nu eenmaal het "kijk mij nu eens hip zijn" imago, dat zie je ook terug in reclames en tv series waarin elke laptop onderhand een macbook (pro) is. Gevolg is dat veel mensen nu eenmaal zo'n ding aan zullen schaffen, ongeacht wat er verder op draait.
Wilde je nou zeggen dat het voor de gewone gebruiker uit maakt wat er op draait? Het gaat om functionaliteit. Ik zei het jaren terug al: mensen kopen geen windows omdat ze windows willen, ze kopen windows omdat dat toevallig op hun pc staat die ze in de winkel aanschaffen. De meeste mensen vinden het heel normaal hoor, om met een nieuw apparaat te moeten leren werken na de aanschaf. Dat is met dvd spelers, televisies, auto's, telefoons, zelfs je broodrooster, maar met computers zou het ineens een probleem zijn? Ik denk eigenlijk zelf dat Mac OS X voor een beginnende gebruiker makkelijk te leren is dan windows. De enige reden dat mensen met windows kunnen werken is door jaren gewenning, uit de win95 tijd, waar het allemaal nog minder complex was, en je niet eerst door 10 schermen heen hoefde te bladeren voor die ene settings
Toevallig hou ik me de laatste dagen bezig met Leopard omdat ik een app wil schrijven voor de Iphone, maar ik ben toch benieuwd hoezo je vindt dat een Mac beter te begrijpen is voor een nieuweling dan Windows.

Ik zal een voorbeeldje geven. Hoe verwijder ik een programma op een mac? Daar zijn hele wiki's over geschreven en nog sta ik te kijken hoe het moet.

En zo zijn er vele dingen die ik als systeembeheerder van een Windows netwerk niet snap bij macosx. Zal ik op den duur wel leren, maar om nu te zeggen dat macosx makkelijker te snappen is dan windows...dat betwijfel ik.
Hoe verwijder ik een programma op een mac?
Je sleept het naar de prullenbak :+
Ik heb zelf overigens geen mac, maar dat snapte ik toch wel toen ik een keer voor de grap OS X op een intel laptop geinstalleerd had :)
Grappig dat je juist dit voorbeeld aanhaalt. Aangezien juist iets simpels als het verwijderen van software ergens in een ver hoekje van het OS verstopt zit onder windows. Daar moet je toevallig maar net weten dat er een control panel applet is waarin je een lijst met software hebt die je kunt verwijderen. Zoals ik al zei: gewenning.
(...) systeembeheerder van een Windows netwerk (...) maar om nu te zeggen dat macosx makkelijker te snappen is dan windows...dat betwijfel ik.
Lees je eigen opmerking nog eens goed door. Je noemt jezelf al een windows beheerder. Je werkt dus al jaren met windows en weet hopelijk ondertussen wat je aan het doen bent. Iemand wordt niet met die kennis geboren. Ik had het over nieuwe computergebruikers. Mensen die het nog niet normaal vinden om je computer af te sluiten met 'start' :p

[Reactie gewijzigd door kozue op 7 november 2008 14:20]

Ja right... moet jij eens CS2 volledig proberen verwijderen op een mac. Je hebt er zelfs speciale tools voor nodig om er daarna mooi cs3 op te kunnen installeren.
Bij windows kan de normale gebruiker nog zine wat het achterlaat...bij mac word er nog meer achter gelaten maar je moet al in je bestandssysteem zitten kijken wat er nog allemaal achter gelaten word.
Het enige waar ik een mac voor zou kopen is de erg degelijke bouwkwaliteit. Zeker met die nieuwe die in 1 alu frame zitten. De software zou ik er misschien nog op laten, maar ik zou eerder windows + linux erop draaien.
Dat bedoel ik dus. Ik heb Iphone SDK geinstalleerd wat niet goed is gegaan. Die wilde ik dus verwijderen, maar omdat het een package is van vele tools is het dus niet zomaar even wegslepen naar je prullenbak.
Ik wist (na het lezen van wiki's) dat je programma's kan slepen naar de prullenbak en ole, weg zijn ze, maar hoe doe je dat bij een multipackage? Ik weet echt niet waar deze allemaal staan.

Al met al creeer je dus op een gegeven moment een pc vol met "troep". Want de map developer kan ik wel weggooien, maar de bijbehorende files die ergens anders staan blijven dan wel mooi staan. Zonde van de ruimte.

En ok, misschien ben ik ook wel verwend met windows door een deinstallatiefile te verwachten, dat geef ik toe. Maar het zou een godspre zijn als Apple dat ook zou doen. En naar mijn idee als ik macosx bekijk heeft apple alle godsmogelijkheid gedaan om juist NIET de functies van windows mee te bakken. Op copy paste na dan :P
je hebt ook programma's die alles in een keer verwijderd, zal eens opzoeken hoe dit programma heet.
AppZapper, en werkt perfect!
Nou dan moet jij maar eens gaan zoeken bij windows! Daar zijn ook genoeg programma's te vinden die zich niet (volledig) laten deinstalleren.
Volgens mij hoef ik Norton niet bij naam te noemen, maar ik weet dat er ook van Pinnacle Studio een versie is geweest die ik met een apart programma moet verwijderen voor de volgende geinstallerd kon worden.
En wie zegt dan dat er geen resten in het register blijven hangen?

Moet je voor de grap eens een reg cleaner er over gooien. Bijna altijd zitten er nog resten in.
Grote pakketten zoals Office of Creative Suite KUN je met de hand weggooien maar dan moet je inderdaad de Application Support bestanden vaak handmatig nog verwijderen. Niet perse ingewikkeld, maar wel handmatig.

Echter, dergelijke pakketten hebben gewoon installers en deinstallers net zoals bij de Windows versies het geval is. Dus zo ingewikkeld is het helemaal niet.

Dat Adobe een volgende versie lastig laat installeren ligt volgens mij gewoon aan Adobe. Als die hun installers beter zouden maken zou het wel gewoon werken..
Je geeft een voorbeeld wat juist ontzettend makkelijk is. 1 van de mooie zaken van OSX (vind ik) is het installeren en verwijderen van software. Je sleept vaak een heel pakket via 1 icoontje naar een folder en klaar, weghalen... 1 icoontje naar de prullenbak. Onder Windows moet ik mij vaak nog zorgen maken waar wat wordt achtergelaten e.d.
Adobe installeert een uninstaller in de map hulpprogramma's. Maar dat is de zaak van Adobe en niet van Apple. Het is wel algemeen bekend dat die installer van hun op niets trekt. Want dat scriptje waar jij over spreekt bestaat evenzeer voor Windows.
Zal ik op den duur wel leren, maar om nu te zeggen dat macosx makkelijker te snappen is dan windows...dat betwijfel ik.
Je vergeet voor t gemak dat mensen die weinig van pc's weten niet door een windows bril naar nieuwe zaken kijken, zelf vind ik het belangrijk dat een os consistent is en overzichtelijk, dat helpt imho bij de gebruiksvriendelijkheid omdat het in gelijke omstandigheden hetzelfde reageert (en nee, windows staat wat dat betreft onderaan)

Iemand die nooit pc's gebruikt heeft zal minder moeite hebben met osx dan met windows, ik gok zelfs dat ubuntu gebruiksvriendelijker is.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 7 november 2008 16:43]

Leg mij eens even uit waarom je die smilie moet gebruiken? Is het dan echt moeilijk te begrijpen dat ik, die net 1 dag met macosx in zijn leven werkt, het gewoonweg nog even niet snapt?

En je opmerking slaat kant nog wal. Tuurlijk kan ik het naar de prullenbak slepen, maar alle overige files dan? Die laten we voor de lol staan? Heb je Iphone SDK al eens uitgepakt? Die sleep je niet "ff" naar de prullenbak.

En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
wat een ongelofelijk dom antwoordt is dit, alsof iedereen van alle besturingssytemen alles weet dit antwoordt is pas |:( |:( :+ 8)7
Nu je dit zo zegt, ben ik het eigenlijk wel helemaal met je eens. Een beetje DVD writer is al moeilijker (in basisgebruik dan) dan een heel besturingsysteem, of een stuk software (Offce bijvoorbeeld).

Maar, als Windows niet standaard word/werd mee geleverd wat moet de consument dan? Zelf installeren zonder dat hij of zij weet waar ze mee bezig zijn? Dat lijkt me ook geen strak plan. Ik denk dat het zo als het nu is misschien wel het beste is. Het is tenslotte zo dat je Windows niet hoeft te gebruiken, maar mag gebruiken. En als je het niet wilt gebruiken, kun je zelfs je geld terug vragen.
"k vind dat hele Apple gebeuren beetje eng worden, meer een "way of life" of zelfs een religie."

Ik heb zelf sinds kort een iPhone 3G nadat ik ook met enige scepcis naar het fenomeen keek. Het leuke van de iPhone 3G is dat er behoorlijk wat software "waarvan er heel veel gratis zijn" is uitgekomen waarmee je smartphone een leukere tool is geworden.

Hierdoor ben ik overtuigd van de kracht.

Enkele voorbeelden van gratis apps:
NOS teletekst. (spreekt voor zich).
NU.nl (al het nieuws van nu.nl).
Buienradar (met satteliet beelden).
Aroudme (handige app als je iets zoekt in een vreemde stad, zoals een hotel, bezine station of i.d. Je kan direct doorklikken naar google maps voor de route).

Pathe (alle film info, tijden en trailers)
mcFinder (vind de dichtbijzijnde mac in de buurt).
streamitall (gratis radio streamer met veel radiostations uit binnen en buitenland)

Shazam (kan stukjes onbekende muziek opnemen, hierna zoekt hij via itunes de artiest en muziek automatisch voor je).
midomi (kan stukjes onbekende muziek hummen, hierna zoekt hij via itunes de artiest en muziek automatisch voor je).
Ook voor windows mobile toestellen is er heel erg veel gratis software.
Het enige "voordeel" dat apple heeft is dat zij alles in hun shop hebben en dat windows mobile het verspreid heeft staan over het gehele internet.

Groot nadeel van apple is toch wel dat ze te veel controle willen behouden over de software die aangeboden wordt. Er is toch al behoorlijk wat software wat goed werkte en functioneel of handig was, maar niet in de apple store mocht komen omdat apple het er niet mee eens was.
Ik vind het plaatsen van een PC-booth voor een Apple-store vele malen enger, to be honest.

Dat doet me, om in jouw termen te blijven, denken aan een evangelist die voor een abortus-kliniek staat omdat je het Windows-kindje niet meer wilt.
En waarom? Apple is toch met die zwaar kinderachtige reclamezooi begonnen waarin PC mensen weggezet worden als zielige nerds en Maccers als stijlvolle iconen? Tja, als er een de aanval begint geef ik MS groot gelijk dat ze Apple terugpesten...
Ach, zo sterk vind ik die ads ook weer niet. Sterker nog, hun windows-slogan "life without walls" deed mij dan weer denken aan "... and any doors to get out".
die vindt ik ondanks dat ik een macfan ben wel lachen, is gewoon humor.

en waarom ook niet humor scoort toch ook.
Ik snap wel dat je het een beetje eng vind en het als een religie beschouwt maar het is net omdat Apple geen iShovle zal uitbrengen dat hun producten gretig aftrek vinden. Apple producten zijn gewoon tip top voor dagelijks gebruik en dat is voor veel mensen een verademing.
Eventjes voor iedereen die de cijfers probeert te intrepteren; Harry Jekkers zei al "1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen".

Je moet ff verder kijken als puur dit kwartaal; over een half jaar/jaar weten we meer...
Altijd leuk om nog even http://www.youtube.com/watch?v=C5oGaZIKYvo te bekijken bij dit soort berichten.
Symbian / Nokia zijn nog lang niet uitgeteld volgens mij. Ze hebben momenteel enkel een minder goeie naam dan enkele jaren terug. Hoe ze aan die minder goeie naam gekomen zijn is mij een raadsel want nokia maakt nog steeds tal van toestellen voor ver uiteenlopende gebruikers. Niet iedereen wil een volledig gesloten maar wel gelikt systeem als de Iphone. Niet iedereen geeft 500 euro uit aan een toestel dat ze enkel gebruiken om te bellen of een smsje te versturen. Iedereen heeft zijn prioriteiten en nokia heeft voor (bijna) iedereen wat wils. Dat vind ik het leuke aan nokia. Ik zelf wil bijvoorbeeld geen fragiel groot toestel als de Iphone om elke dag helemaal op te blinken en het scherm te ontvetten. Ik wil wel functionaliteit , krachtige specificaties, een zo open mogelijk systeem, snelle gebruikersinput via toetsen, een robuuste mono-bloc formfactor, krachtige camera, degelijke navigatie mogelijkheden en ga zo maar door... MIjn nokia N82 voldoet aan die eisen en kost maar een goeie 300euro...
Denk je dat je grappig bent??
Dat zal nogal meevallen want apple heeft maar 1 toestel.
Bovendien weet nokia ook wel dat de iphone grotendeels word gekocht omdat het iets van apple is. Ik ken zat telefoons die veel beter zijn en minder kosten, maar omdat het apple is moet en zal een groot deel van de consumenten het kopen. Best triest. Kijk ik heb respect voor apple hoe ze het doen, ze zetten wel iets nieuws neer. Alleen de trend ik koop de iphone omdat het van apple is vind ik zo apart. Mensen kijken nog niet eens naar de specs die gewoon triest zijn voor de prijs, terwijl dit bij andere telefoons wel gebeurd.
En dan kom jij met zo'n opmerking.
1 telefoon die nu al een kwart van wat nokia verkoopt?
iphone is geen trend meer vriend.

nokia heeft jaren lang gewoon bagger verkocht, apple profiteert daar van (alles in vergelijking met de bagger die nokia de afgelopen 10 jaar verkocht heeft is beter dan nokia).
Het spijt me maar dan heb je waarschijnlijk de verkeerde toestellen gehad.

Nokia heeft onderandere met zijn 6310i de zakelijke markt tijden gedomineerd. Voor die tijd was het een zeer degelijk toestel (niet kapot te krijgen) met ruim 2 weken accu duur die deed wat hij moest doen.

Mijn 6310i doet het na 7 jaar intensief gebruik nog altijd steeds goed en de accu gaat na al die jaren nog steeds 1,5 week mee. Het enige wat na die 7 jaar te wensen over laat is dat de accu los is gaan zitten. Maar welk merk heeft toestellen die zo'n levensduur hebben.

En zo zijn er nog een paar van die zeer degelijke nokia modellen

Dus om te roepen dat nokia alleen maar bagger geproduceerd heeft de afgelopen 10 jaar is klinklare onzin. Ze zijn de laatste paar jaren achter gebleven in vergelijking tot andere merken, maar dat maakt hun toestellen nog geen bagger.
Ik zeg ook nergens dat Nokia toestellen bagger zijn.... ;)

Het enige dat ik roep is dat ik de gebruikerservaring met de iphone (versie 1 US 8GB) een stuk beter vind dan met de Nokia. Ik heb een N95, 8210, 7710, 6210, 5110 en nog zo'n stof-/stootvrije, waarvan alleen de 8210 het loodje heeft gelegd na een intiem contact met een autoband. De rest heb ik nog steeds en daarom was en ben ik nog steeds een Nokia adept qua telefoons. Echter merkte ik wel dat de gebruikersinterface er niet makkelijker op wordt bij Nokia naarmate het toestel meer functies bevatte. Maar de standaardfuncties waren/zijn al 10 jaar op dezelfde plek te vinden.

De Iphone heeft me tot nu toe positief verrast en als die er niet was zou er alleen een Nokia in aanmerking komen. Vond het bijvoorbeeld ook erg jammer dat ik mijn N95 niet aan mijn wifi met WPA gekoppeld kreeg, wat wel met de iphone lukte. Maar dat kan ook aan mijzelf liggen ;)

Trouwens als Nokia met een goed toestel komt met touchscreen en daarmee samenhangende interface, dan zal ik de eerste zijn die daar weer naar overstapt.
Sorry hoor maar volgens mij moet je niet zo anti-nokia en pro-apple reageren ... tuurlijk zullen niet alle nokia toestellen even goed zijn geweest. Maar er zijn er zat wel goed geweest. En dat heeft er dus eigenlijk niet veel mee te maken dat 1 apple telefoon het zo goed doet hoor. Verder ga ik ook niet reageren op je reactie want het getuigd niet echt van verstand, meer van meepraten met het nieuwsbericht.

Ik kan er heel goed inkomen dat de mensen die niet voor alle specs gaan en voor gebruikersgemak wel, de iphone kiezen, maar waarom juist die telefoon? Voor veel mensen dus omdat hij van apple is. Als het van een onbekend merk was dan zou bijna niemand er naar vragen. Zeker niet voor die belachelijk hoge prijs!!

[Reactie gewijzigd door RV op 7 november 2008 16:45]

Veel mensen kopen hem vanwege de software/gebruikservaring, dat heeft niets met het merkje te maken (veel mensen worden genaaid door microsoft maar blijven ze ondersteunen, dat is ook best triest)

Software is altijd een ondergeschoven kindje geweest op telefoons, wm was net als de desktop variant gewoon niet bijster goed, maar vanwege het desktop monopolie kon ms het iets meer glans geven, nu zijn er eindelijk 2 solide (en misschien wel meer, als de symbian opensource variant nog eens wat wordt) operatingsystems op de mobiele markt (android en osx mobile) en 1 daarvan is van apple, niet zo gek dus dat de iphone relatief goed verkoopt, en deze wordt echt niet alleen maar gekocht vanwege het merkje.
Voor heel veel mensen gaat het niet om specs. Het gaat er niet alleen om wat je kan doen, maar ook hoe je dat kan doen. Dat is wat er zo geweldig is aan de iPhone. Als jij een toestel met vergelijkbare mogelijkheden kent met een beter gebruiksgemak mag je het noemen. Betere mogelijkheden zijn voor veel mensen gewoon niet nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True