Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Microsoft ontwikkelt een eigen smartphone om de concurrentie met de iPhone aan te gaan. Dat meldt The Wall Street Journal. Microsoft ontkent het gerucht, dat in het verleden al vaker de kop opstak. De codenaam van het toestel zou 'Pink' zijn.

Mockup: Zune HD met Windows MobileMicrosoft zou over het toestel onderhandelen met de Amerikaanse provider Verizon, beweert The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. Het toestel zou begin volgend jaar op de markt moeten komen. Tot nu toe beperkte Microsoft zich tot het maken van software voor smartphones met het eigen OS Windows Mobile. De smartphone zou niet door Microsoft zelf gebouwd gaan worden, maar door een externe partij.

De codenaam van het toestel zou 'Pink' zijn, een naam die eerder in verband werd gebracht met Zune-software, die in Windows Mobile versie 7 zou worden geïntegreerd. Windows Mobile 7 moet volgend jaar verschijnen. De huidige versie is 6.1; komend najaar verschijnt Windows Mobile 6.5, dat gemakkelijker met de vingers te bedienen zou moeten zijn.

Microsoft ontkent het nieuwe gerucht, nadat het bedrijf eerder het gerucht niet wilde ontkennen of bevestigen. Het bedrijf heeft eerder laten weten dat er plannen voor een smartphone 'op tafel liggen', maar volgens topman Kevin Turner was een eigen smartphone voorlopig nog niet aan de orde. Provider Verizon, deels eigendom van Vodafone, zou ook met Apple in gesprek zijn over de release van een 'iPhone Lite' en een e-bookreader.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

Het zou een logische stap zijn, maar tegelijkertijd vraag ik me oprecht af wat de toegevoegde waarde zou zijn als Microsoft dit zou doen.

Mijn eerste ervaring met Windows Mobile was op mijn MDA Compact. Mijn ervaringen waren "niet zo positief". Ik heb toen besloten om naar Symbian over te stappen. Ook niet ideaal, maar het liep niet vast.

Laatst heb ik het nieuwste mobieltje (diamond?) in mijn handen gehad, tezamen met de nieuwste Windows Mobile. Voelde snappy, zag er goed uit, maar ook van die persoon kreeg ik te horen dat de zaak vast liep.

De iPhone van Apple wordt door Apple zelf gemaakt (alhoewel: vele Chinese vingertjes maken licht werk :)). Gelocked kan je doen wat Apple wilt, het werkt en het crashed niet. Windows Mobile is al meer open. Het crashed nu al, dus ik ben benieuwd wat de toegevoegde waarde van Microsoft hierin moet zijn.

Voor de bashers onder ons:

Op dit moment is mijn mobiel nog steeds de E61i (Symbian). De MDA ligt bij een vriend in de kast (omdat hij te vaak vast liep), en ik tik dit op een MacBook. Ik trek alvast mijn flameshield aan :)
De iPhone van Apple wordt door Apple zelf gemaakt (alhoewel: vele Chinese vingertjes maken licht werk :)).
iPods worden door Foxconn gemaakt werden, en echte iPod-fabrieken bestaan er eigenlijk niet. En ik vraag me zelfs af of er wel Apple-fabrieken bestaan: volgens mij hebben ze de productie vrijwel volledig uitbesteed aan derden (waarvan Foxconn de belangrijkste is).
de IPhone crashed niet?!/
Dat ding loopt continue vast.
Ik weet niet wat jullie met je mobile telefoon doen maar ik heb HTC HD met WM 6.5(miri) en daarvoor met WM6.1 maar toen had ik ook geen probleem .

ik gebruik het als navigatie, gebruik het als mijn mp3 speler, kijk er film mee, internet er constant mee, en heb zat zware applicaties op draaien en tot nu is hij niet gecrasht, ja een keer maar toen had ik zelf verkeerde registers verwijderd.

Dit is mijn 3e windows mobile phone en volgende zal ook WM worden zoo tevreden ben ik er mee.
verder vind ik symbian toestel's ook goed werken "na 6 maanden" want toestel's als nokia komen meestal uit met zware software fout en binnen 1 jaar komen de benodigde updates uit waardoor de toestel goed werkt ( uit ervaring met N73 en N95)
Mac daar begin ik niet eens over (geen ervaring en wil er geen ervaring mee)

Verder zeggen mensen dat Microsoft veel dingen van Linux en mac steelt, maar KDE lijkt best op Windows vista/. Wat belangrijker is dat de eindgebruiker meestal zelfde producten (kwa uiterlijk) willen waardoor al die producten wel op elkaar moeten gaan lijken en dat heeft ook met technologie te maken. Je kan ook pas in concurrentie gaan als je een product hebt die op die van de concurrent lijkt maar toch stabieler en beter is.
+1

Ik steun je hier volledig in. Ik deel jouw ervaringen. Mijn HTC Touch Pro met WM is fantastisch. Eerlijk gezegd zeg ik: doe mij die stylus maar en dus resistive touch screens. WM is in beginsel bedoeld voor het bedrijfsleven. Ik heb het liefste zoveel mogelijk informatie op het vandaag scherm - en ja, dan wordt alles het kleiner. Maar het mooiste van allemaal, ik kan het vandaag-scherm helemaal zelf indelen.
Touch Flo is een fancy interface, maar op mijn vandaag-scherm wil ik taken en méér dan 2 afspraken vooruit kunnen zien. Dit in plaats van een klok die de helft van het scherm inneemt.

Ik heb een tijdje een iPhone gehad. Leuke telefoon - voor privé. Voor werkdoeleinden was het een ramp, te meer ivm de instabiliteit. Elke week toch wel een crash.

Don't get me wrong here, WM mag zeker gebruiksvriendelijker worden! En ook zij hebben dat zelf in de gaten. WM6.5 is een welkome update en een prima mediator tussen stylus en vinger..
Ik ben het hier ook helemaal mee eens, na 5 jaar met een WM telefoon zou ik echt niet meer zonder kunnen.
En overal zijn oplossingen voor dankzij de grote community en vele duizenden applicaties. Voor Austronaut, een van de combinaties tussen de normale interface met veel informatie en een gebruiksvriendelijkere variant is bijvoorbeeld te vinde in SPB Mobile shell:
http://www.youtube.com/wa...F&feature=player_embedded

Het enige wat eigenlijk altijd een beetje ontbrak was een echt goede mediaplayer, tot op het moment dat deze player wordt uitgebracht.
Dit is een goede ontwikkeling voor Microsoft.
Het zou mooi zijn als deze phone ook de makkelijke library en de geluidskwaliteit van de Zune mee kreeg, deze zijn beide zeer aangenaam en een groot voordeel om de Zune te verkiezen boven vele andere portable media player.

Nu maar hopen dat ze niet veel van de bijzonder goede responstijden kwijt raken door te combineren met een telefoon.

Ik vraag me af of het bedrijf waar ze mee in zee gaan wederom toshiba is, net als bij de Zune?
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Als het goed is komt de Zune software in WM6.5. Ik neem aan dat deze smartphone met dat OS zal worden uitgerust. Misschien ook wel het moment voor MS om te kunnen concurreren tegen Apple en consorten.

Mocht deze telefoon door HTC worden gemaakt, wat ik wel verwacht, dan kan het zeker goed zitten met de geluidskwaliteit. De SE Xperia X1 die ik heb is ook door HTC gemaakt en heeft een 3,5mm jack. Het geluid dat ik uit mijn Creative EP-830 dopjes haal is zeer goed te noemen. Ik heb geen MP3 speler meer nodig en zie deze telefoon ook als eerste die echt fatsoenlijk als MP3 speler dienst kan doen*

*) Mij krijg je namelijk niet aan een iPod/iPhone. Ik wil niet vast zitten aan die restricties. Maar eht geluid uit de iPhone vind ik persoonlijk ook minder.
Een groot verbeter punt voor Apple zou inderdaad de geluidskwaliteit zijn en natuurlijk de netwerkmogelijkheden, communiceren met goed beveiligde netwerken is helaas pure ellende.

On topic: Als ze hiervoor WM6.5 gaan gebruiken zou dat eigenlijk wel een een beetje vreemde combinatie worden, de standaard interface van WM6.5 heeft helaas niet het gebruikersgemak van de Zune. Als ze een goede integratie willen maken van het besturingssysteem en de mediaplayer zullen ze toch wat meer aan de grafische interface moeten doen. Nu is deze (relatief moeilijke) interface nog noodzakelijk in WM vanwege de vele functies die een plaats moeten krijgen.

Of ze moeten net als andere merken functionaliteit inruilen voor een betere interface.

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 29 april 2009 11:31]

Ze zullen wel een Zune "panel" maken welke wel makkelijk te bedienen is. Sowieso zal WM6.5 al wat beter zijn als 6.1. Ik kan me ook wel voorstellen dat men iets gaat doen met het panel idee van SE. Daar was MS eerst sceptisch over, maar later draaide men bij.

Hoe dan ook, 6.5 zal niet het beste OS zijn nee. Maar ik denk niet dat ze zakelijke gebruikers willen inperken. MS is gewoon veel en veel te laat. 6.5 is een soort van tussenoplossing. Ze moeten met iets komen. Het OS is stabieler en sneller van wat ik heb gehoord en daarbij iets gebruiksvriendelijker. Echter zal WM7 pas echt met alle minpunten afrekenen denk ik. 6.5 zal toch meer als een broodnodige schil om een verbeterde WM6.1 gaan aanvoelen.

Echter, gezien het artikel kan het ook best zijn dat hij direct WM7 heeft, maar in dat geval zou de telefoon pas in 2010 komen. En ik denk dan eerder H2 want WM7 heeft volgens mij ook wat vertraging. WM6.5 heeft dat in ieder geval al dik en om voor een half jaar dat OS uit te brengen...

Edit:
nieuws: Software Zune komt in Windows Mobile

De Zune software kan dus wel eens enkel in WM7 komen. Dan is het aannemelijker dat deze phone WM7 zal hebben en nog wel even op zich laat wachten. Zou Microsoft zelf het touw willen trekken om WM te promoten?

[Reactie gewijzigd door GENETX op 29 april 2009 11:40]

Ik heb al verschillende beta's getest van WM 6.5 en er is inderdaad maar een kleine toevoeging op WM6.1.
Het lijkt mij dan ook logischer dat ze een compleet nieuwe grafische interface voor dit toestel. Of inderdaad wordt het toestel direct met WM 7 uitgebracht.

In stabiliteit viel er volgens mij niet veel te verbeteren, mijn WM 6.1 telefoon loop zelden vast, maar dan ook alleen op 3rd party programma's.

Zoals in deze screenshot op de HTC trinity (p3600)te zien is, (met de oude honingraat) die overigens wel erg fijn werkt zijn er maar weinig dingen echt veranderd.
http://img7.imageshack.us/img7/3563/scr240421433307.png
http://img246.imageshack.us/img246/7243/scr240421430104.png

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 29 april 2009 11:51]

Klopt, hetzelfde met HTC TouchFlo, wat overigens lekekr werkt op mijn X1, je kan er de basis dingen snel mee zien. Moet je echter iets meer (contact toevoegen, mail lezen) dan kom je in het standaard WM spul. In 6.5 is dit idd niet aangepast en is alles wat wat dieper zit nog steeds niet vingervriendelijk...

Ik denk dat Windows Mobile 7 dit op gaat lossen.
Ellende? Ik heb thuis AES-tkip (geloof ik, maar het beste ongeveer) en dat is geen enkel probleem. Juist niet, ik stel het 1x in en klaar.
Laten we hier geen beveiligings discussie van gaan maken, maar even voor de duidelijkheid:
AES-tkip is slechts een draadloze beveiliging voor thuisnetwerkjes. Grote bedrijven en universiteiten werken vaker met de standaard waar mijn post betrekking op had.
(voor meer duidelijkheid, zie de reactie op ZpAz hierboven).

Weer terug on topic:

Ik ben benieuwd hoe het syncen met pc's zal gaan. Als Zune wordt gecombineerd met WM, zal dan als sync software Windows mobile device center gebruikt worden of de Zune synchronisatie software?
Misschien wordt er wel nieuwe sync software ontwikkeld die zowel de zunefunctie als de rest van de telefoon kan syncen. Het beste volgens mij is een aanpassing van Windows Mobile Device Center zodat ook de zune hiermee te syncen is.
Het een vreemde wending. HTC, Samsung, LG en andere doen alle moeite om een gebruiksvriendelijke interface shell te creëren bovenop windows mobile. Als MS nu zelf uitkomt met een toestel dat zou dan ook willen zeggen dat ze zelf een shell moeten maken (als ze willen dat het toestel wat succesvol is). Deze shell is een deel van de 'unique selling proposition' voor deze telefoon...maw MS gaat deze gebruiksvriendelijke shell waarschijnlijk niet standaard integreren in WM... De drive om WM "standaard" gebruiksvriendelijker te maken is dan weg...
Moest ik een van de andere telefoonbouwers zijn dir WM gebruikt zou ik dit als een serieus risico beschouwen en eventueel de strategische keuze maken om WM links te laten liggen...
Mogelijk is de interface in WM7 al standaard goed genoeg... laten we het hopen..
Origineel (een 9maand geleden) dacht ik dit ook... (ondertussen geloof ik meer in de OS'en van de concurentie). MS kennende is hun oorlogskas groot genoeg om fouten bij te sturen en zich in een markt in te forceren
Onmogelijk, dat zou Steve Balmer nooit goedkeuren..

http://www.youtube.com/watch?v=C5oGaZIKYvo

[Reactie gewijzigd door Janoz op 29 april 2009 10:54]

Inderdaad, en nu met de staart tussen z'n benen gaan melden dat het toch wel een goed idee was...

Naja, mischien pakt het voor ze uit, maar dat ze eerst hard de iPhone afraken om het concept, en dan gaan ze zelf niet al te lange tijd later het concept achterna.. maar ja, dat hebben ze al vaker gedaan.
Why not, alleen zullen ze dan wel een flink stuk goedkoper moeten worden. Of ze daarmee dan vervolgens goede kwaliteit kunnen leveren, is de vraag, de xbox die ik heb getuigd daar in ieder geval niet van, de Zune schijnt al wel wat beter te zijn maar ook daar betaal je dus voor (was al iets van 198 Dollar in 2008).
Ja, MS heeft zijn eigen strategie. Copy Paste.

Maar het laatste regeltje in het verhaal van Arnoud Wokke is eigenlijk veel interessanter dan de rest van het verhaal.

Allen komt Apple niet met een e-bookreader maar met een media pad (waar je vast ook heel goed e-book op zou kunnen lezen).
Het zou mij niet verbazen als dat de eerste in een nieuwe categorie apparaten wordt die door enige overlap ook de netbooks zou kunnen vervangen.

Dus als Apple daar straks mee uit komt heeft de industrie weer twee jaar om het te kopiëren en lezen we over ongeveer twee en half jaar weer een berichtje als dit met de aankondiging dat MS met een eigen Media Pad komt.
Microsoft zou over het toestel onderhandelen met de Amerikaanse provider Verizon,
En met wat pech alweer een toestel dat alleen bij bepaalde providers te koop zal zijn. Ik hoop toch echt dat er fabrikanten blijven die interessante toestellen gewoon los blijven verkopen, zonder ellende als branded firmware.
Nou, ik kan niet wachten. De iPhone is niets voor mij omdat ik mij niet kan losmaken van het beklemmende gevoel dat Apple kan bepalen wat jij wel en niet met je smartphone doet.

Ik hoop dat Microsoft met een volwaardig alternatief komt. Het zou geweldig zijn als de nieuwe windows mobile 7 een flinke stap voorwaarts is. Ik heb met 5 en 6 gewerkt maar het blijft in vergelijk tot de mooie interface en snelheid van de apple iPhone toch echt achter.

Kom maar op ;)
Als MS met een eigen telefoon komt, denk ik dat ze weldegelijk meer controle willen. Wat is anders "the point". Zie het als bij de xbox, MS heeft hiervan geleerd en vind het werken.
Hmm, snap niet wat hier negatief aan is. De enige die hier beter van wordt is de consument. Want niet iedereen wilt zo een flashy I-phone.

Ik denk ook dat als deze uitkomt er waarschijnlijk meer interactie mogelijkheden gaan zijn tss windows based pcs en deze smartphone.
En wie zegt dat een MS Phone niet flashy wordt? Wat flashy dan ook mogen betekenen....mooi design of zo? Ik ben uiteraard het me je eens dat meer keus uiteraard goed is voor de consument.
Ik denk dat een productlijn van Microsoft gebaseerd op WM het platform wel goed zal doen. Er is nu niet echt een standaard zoals apple die heeft. Niet alle programma's doen het op alle WM toestellen, wat in mijn ogen erg jammer is.
Ik hoop toch stiekem dat die nieuwe Zune de nieuwe Smartphone wordt.
Qua ontwerp is dat inderdaad een erg mooi toestel, samen met WinMo 7 zou het wat kunnen worden, maar zo snel er een WinMo 6 serie op komt is het gedoemd te mislukken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True