Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Via heeft op de Embedded System Conference 2008 in Boston, die momenteel plaatsvindt, zijn eerste moederbord voor Nano-cpu's getoond. De VB8001 is het eerste moederbord op basis van Via's mini-itx 2.0-specificatie.

VIA logo (75 pix)Het nieuwe moederbord, dat Via op de ESC 2008 demonstreerde, is voorzien van de nieuwe Nano-cpu van Via, die op 1,6GHz is geklokt. Het bord heeft twee ddr2-dimm-connectors, die ondersteuning bieden aan maximaal 4GB 667MHz-geheugen. De CN896-northbridge op het moederbord bevat Via's Chrome9-igp en verzorgt de communicatie met de pci-e x16-connector voor een externe grafische kaart. De igp ondersteunt Directx 9.

Ook de andere chips op de VB8001 komen uit de Via-stal. Zo zet het bedrijf zijn VT8237S-chip in voor het southbridge-gedeelte, wordt de VT6130-gigabit-ethernet- controller gebruikt voor de netwerkaansluiting en komt de hd-audio voor rekening van de VT1708A-chip. De i/o wordt verzorgd door de VT1211 LPC Super I/O-chip.

Het moederbord bevat verder aansluitingen voor vga, serieel en ps2. Ook beschikt het bord over twee usb 2.0-poorten en drie audio-connectors. Daarnaast heeft Via het moederbord voorzien van twee sata 2.0-poorten, een ultra-dma 133/100/66-connector, drie usb-pinheaders voor nog eens zes usb 2.0-aansluitingen en twee connectors waarop fans kunnen worden aangesloten. Omdat het VB8001-moederbord bedoeld is voor de embedded-markt, is het tevens uitgerust met lpc-, cir-, fir- en smbus-connectors. Aan de onderkant van het bord bevindt zich een mini-pci-connector.

De VB8001 voldoet ruimschoots aan de specificaties voor de mini-itx 2.0-standaard, die Via in juni publiceerde. Het is overigens niet bekend hoeveel vermogen de VB8001 van het lichtnet betrekt.

Via VB8001 Nano moederbord

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Beetje jammer dat de poster een van de belangrijkste gegevens van een dergelijk bordje, heeft weggelaten, te weten, de afmetingen.
The Mini-ITX mainboard form factor is a highly integrated native x86 mainboard measuring only 170mm x 170mm and enables the development of an infinite variety of small form factor PC systems. More than 33% smaller than the FlexATX mainboard form factor, the Mini-ITX is aimed at the development of Thin-Clients, wireless network devices, digital media systems, set-top boxes and more.
Het staat er toch wel. In de laatste alinea:
De VB8001 voldoet ruimschoots aan de specificaties voor de mini-itx 2.0-standaard, die Via in juni publiceerde. Het is overigens niet bekend hoeveel vermogen de VB8001 van het lichtnet betrekt.
En mini-itx is standaard 17 x 17 cm :)

[Reactie gewijzigd door MatthijsV. op 28 oktober 2008 17:04]

er staat ruimschoots, dus het is ook mogelijk dat de afmetingen ook anders zijn dan mini-itx.
Zonder dat de schroefgaten op een andere plek komen? Denk het toch niet.

De mini-itx (2.0) specificatie schrijft een afmeting van 17x17 cm voor. kleiner voldoet dus niet aan die specificatie. Er is wel een bepaling van minimaal 4 usb-poorten waar ruimschoots aan voldaan wordt.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 28 oktober 2008 17:32]

@ hezik : die ene lezer die echt niet weet wat de afmetingen van mini-itx zijn, kan gewoon op de link klikken in het artikel en dan krijg je volledige standaard beschreven. Als voor iedere lezer altijd alles in ieder artikel herhaald moet worden en als die ene muisklik te veel is, dan is die lezer hier niet echt op zijn plaats

@ oddish2211 : aan iets ruimschoots voldoen, wil niet zeggen dat de afmetingen groter zijn ť. Het gaat om allerlei specificaties. De afmetingen liggen vast en kunnen niet veranderen. Anders zou het geen standaard meer zijn ť ;) Met ruimschoots wordt hier bedoeld dat er meer features op het bord zitten dan er eigenlijk minimum moeten zijn volgens de 2.0 standaard
Het staat er dus niet. 17x17 cm zijn de afmetingen, en die zijn niet in de post terug te vinden. Nu moet de lezer zelf gaan zoeken wat de mini-itx standaard inhoudt.
Maar mini-ITX is een standaard die al dermate lang bestaat dat de meeste mensen deze wel zullen kennen toch?
assumption is the mother of all ....
naja je kent hem wel.

Als je er nooit mee bezig hebt gehouden en dus ook nooit actief er naar op zoek bent gegaan.
Dan kan ik me best voorstellen dat je niet weet dat mitx maximaal 17x17 is.

Wel erg mager trouwens 2x Sata, als file server dus al wat minder geschikt.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 28 oktober 2008 17:56]

pcie raid kaart toevoegen
Ik wist ook wel dat mini-ITX 17x17 is. Ik weet echter nog steeds niet waarin de mini-ITX 2.0 afwijkt van versie 1.x.
Het had dus zomaar gekund dat de afmetingen ook wat waren gewijzigd. Anders had je toch niet een versie 2.0 in het leven hoeven roepen niet waar?
Mini-ITX is altijd al 17*17cm geweest en is nu ook niet anders.
Hopelijk komen er in de nabije toekomst meer Via Nano borden op de markt. Het energievebruik is zoals bekend vergelijkbaar met dat van de Atom (het vermogensverbruik is hoger, maar doordat de architectuur efficienter is de processor sneller klaar met dezelfde taak en daardoor is het energieverbruik gelijk). Dit platform is veel beter geschikt dan Atom voor een hometheatersystem en zelfs voor gamen (zie presentaties hierover van Nvidia).

Persoonlijk wacht ik alleen nog op Nvidia's Nano chipset aangezien je dan geen losse videokaart meer nodig hebt voor redelijke 3d prestaties en h264 decodering.
De afmetingen, het stroomverbruik en de fans maken dit ding ongeschikt voor homethearter toepassingen. Een mobo van 17x17 was tien jaar geleden leuk, nu is het gewoon te groot.
Het stroomverbruik is erg laag. De Nano vereist amper een ventilator en een compleet systeem vereist denk ik 50W inclusief hardeschijf. Wanneer de nvidia chipset uitkomt heb je geen externe videokaart nodig en is alleen een moederbord genoeg. Dit is denk ik prima.
ik niet snap niet - mini-itx is kleiner dan mini-atx, en dat laatste word vaak genoeg gebruikt in HTPC systemen...
Gezien het bord bedoeld is voor de embedded markt, vraag ik me af waarom er 4GB ram wordt ondersteund. Is dat niet wat veel voor een Embedded systeem? En HD-audio?

Wel mooi dat het bord (dank naar Hezik!) maar 17 bij 17cm meet. Dat is lekker klein en dus makkelijk weg te stoppen in veel apparaten. Nu nog zo'n bord in combinatie met de Intel Q9400 :Y)

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 28 oktober 2008 17:03]

Als je er dan zo'n processor in wilt zetten, wil je die dan 1GB geheugen meegeven? Beetje mager niet?
Embedded wil alleen maar zeggen dat het 'ergens ingebouwd' zit. Wat dat dan is, zegt de term niets over. Dat kan dus een industriele aansturing zijn, waarvoor 4Gb belachelijk veel zou zijn, maar dat kan dus bv. ook iets van een set-top-box achtig iets zijn, waar 4Gb mogelijk wel weer tot z'n recht zou komen.
Het is het maximum :+
En waarom niet? Het is vast goedkoper dan een aparte chip maken die maar tot 2GB gaat.
Jij vraagt je af waarom wel, ik vraag me af waarom niet, waarom zou je die mogelijkheid weglaten als je chipset e.d. het aankunnen.

Er zal altijd wel een toepassing voor te vinden zijn, misschien niet nu maar straks wel; voorbereid zijn op de toekomst kan zelden kwaad.
hopelijk is dit moederbordje wat zuiniger dan de Intel D945GCLF (voor de atom). want de nano is sneller dan de atom http://www.trustedreviews...VIA-Nano-vs-Intel-Atom/p2
ach wat maakt het uit dat ie zuiniger is als hij ongeveer 3 keer zo duur is als een vergelijkbaar Atom bordje??? Met de kosten die je bespaart op de aankoop van een Atom bord bespaar je meer dan die paar kilowattuur per jaar die je met de Via bespaart....

[Reactie gewijzigd door gassiepaart op 28 oktober 2008 17:19]

Ik denk dat VIA onder druk van die Intel boardjes wel goedkoper zal moeten worden. Heb nu een Jetway met een VIA C7 erop (idle 15 Watt met 2x 2,5inch HD) en die koste de helft van een VIA board met mindere specs.
Je hebt ook wel betere bordjes van via hoor, maar je hebt wel een punt over de prijs. Als via de prijs van deze bordjes meer richting de 100 euro brengt voor een mid end modelletje dan zitten ze wel redelijk goed. Nu betaal je voor een dergelijk bordje met een c-7 er op richting de 150 euro.
Voor amd komen ook steeds meer mini itx bordjes wat er zeker voor zorgt dat via omlaag moet met hun prijzen.
Ah eindelijk! We zien veel te weinig van de Via Nano.
Hopelijk komen er ook boardjes met Gigabit en/of LVDS, maar dat zal wel goed komen.

Via kennende zal het boardje minder verbruiken dan de huidige Atom boardjes, al wordt dat lastiger met de Intel 945GSE chipset (zullen ze nog steeds winnen gok ik). In vergelijking met Atom boardjes met de US15W chipset zal het spannend worden. Maar goed, beide zijn er nog niet.

Ik hoop dat het boardje ook toegankelijk wordt voor de consument/hobbyist, en dat de prijzen net als de Atom boardjes laag blijven.
Gigabit is onderdeel van de mini-itx 2.0 specificatie.
Het enige dat ik mis, is DVI...

Edit: Ja, is inderdaad op te lossen met een losse graka, maar ik zou niet zitten te wachten op dat extra gebruik (kreng zal wel net zo veel stroom gebruiken als het mobo).

[Reactie gewijzigd door TommyboyNL op 28 oktober 2008 17:12]

Er komt vast nog wel een uitgebreider bordje wat wel DVI/HDMI heeft, dit is nog volgensmij meer het basismodel. Daarbij, als je het bordje voor meer mediacenter-achtige activiteiten wilt gaan gebruiken is het misschien wel fijn een losse videokaart te hebben, voor het versnellen van HD Video.

Voor servers e.d. is DVI nogal nutteloos, als je daar een keer lokaal een beeldschem op aan moet sluiten, kan dat ook prima via VGA. Als je een TFT zonder VGA connector hebt, kun je dit bijna altijd gewoon via een simpel verloopstukje aansluiten, DVI-I kan ook gewoon een analoog signaal aan.
inderdaad. maar er zal een tijd komen -- en dat duurt niet lang meer! -- dat apparaten massaal alleen nog maar DVI-D zullen ondersteunen. sta je dan, met je vga connectortje.
inderdaad. maar er zal een tijd komen -- en dat duurt niet lang meer! -- dat apparaten massaal alleen nog maar DVI-D zullen ondersteunen. sta je dan, met je vga connectortje.
Deze tijd zal niet zo snel komen. Er wordt dan eerder beslist om een DVI-I connector te gebruiken, zodat 'legacy' monitoren ook nog ermee kunnen werken.
De unichrome heeft decoder acceleratie aan boord... Ik dacht slechts mpeg-2 en -4 link, maar mischien dat iemand anders er meer over weet.

En zoals gewoonlijk is de decoder acceleratie onder linux om te huilen. :)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 28 oktober 2008 19:49]

COM2?
Waar is COM1? :)
Jammer dat voor een HTPC die CPU-tjes niet krachtig genoeg zijn, anders wist ik het wel :)

[Reactie gewijzigd door Mattie84 op 28 oktober 2008 18:34]

misschien in het achterpaneel, vlak naast de vga die ook niet aangewezen wordt in het plaatje.
In combinatie met een fatsoenlijke videokaart van ATI of Nvidia zijn ze wel degelijk krachtig genoeg voor h264 of 1080p mits de GPU een deel van het werk over kan nemen. Ze zijn zelfs krachtig genoeg voor veel spellen. Dit is ook de reden dat Nvidia begin volgend jaar een Nforce chipset uitbrengt voor de Nano. Deze chipset zal een Geforce 8100 of 8200 bevatten en is volgens Nvidia geschikt voor het afspelen van Blu-ray.
Ik was eigenlijk aan het looken naar de Intel Atom 330 (2x 1,6GHz) maar ik mis eigenlijk PCI express voor een iets betere videokaart voor op TV. Er zit al een tv uitgang op maar de videokaart is erg zwak voor als je iets uitgebreider wil.

Vind het tevens zonde dat de chipset niet passief is telkens. Ben dus benieuwd naar de Via en het stroomverbruik. Kan deze nu wel dual chanel eigenlijk aan (ook een gemis bij de Atom bordjes vaak)?

Vooral die PCI express vind ik erg leuk bied effe iets meer vrijheid. Hopelijk komt er een leuke dual core ook.
Ondersteunt dit ding wel i686 instructies ? vrij belangrijk namelijk !
De gebruikte CPUs op deze bordjes zijn x86 compatibel
i686 is sinds 2000 een beetje standaard, dus ja, ook de Nano is i686.

Tevens, ziehier de bron: link

De link is op het moment van schrijven neer, maar zou snel weer in de lucht moeten zijn.
De Via Nano is een x86-64-processor en ondersteunt ook 32-bit x86.De processor biedt ook gewoon MMX, SSE, SSE2 en SSE3.
Dit is dan ook meer bedoelt voor embedded systeempjes zoals kassa's en terminall cliŽnts

Heb even geen bronnen maar ik meen gelezen te hebben dat ie sse3 ging ondersteunen
.edit refresh .?

[Reactie gewijzigd door i-chat op 28 oktober 2008 19:44]

De Nano ondersteunt SSE3.