Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Het Algemeen Dagblad daagt de Telegraaf Media Groep voor de rechter wegens 'onevenredig gebruik' van zijn nieuwsberichten op de website Telegraaf Regioselect. De krant wil een principiŽle uitspraak over het citeren uit nieuws.

Volgens AD Nieuwsmedia bestaat zowel de Regioselect-website als de nieuwsbrief - beide gratis extra diensten voor Telegraaf-abonnees - voor een belangrijk deel uit berichtgeving van het Algemeen Dagblad. Op de Regioselect-website staat weliswaar te lezen dat er naast de nieuwskop slechts een selectie uit berichten wordt getoond vanwege auteursrechtseisen, maar AD Nieuwsmedia stelt niettemin dat er sprake is van het parasiteren van de inspanningen van het AD.

Krant naast laptop De kwestie vertoont gelijkenis met de zaak die Belgische krantenuitgevers van Copiepresse tegen Google News voeren, maar ook op de recente dreiging met een rechtszaak van Associated Press tegen nieuwsblogs. Laatstgenoemde vond dat er op blogs te gortig werd geciteerd maar trok zijn dreigement later wel weer in, en probeert tot een richtlijn over het hergebruik van zijn berichtgeving te komen. Datzelfde wil het AD Nieuwsmedia nu via de rechter afdwingen. Het bedrijf is uit op een 'principiŽle uitspraak over 'de toegestane omvang van citaten van nieuwsberichten bij nieuwe digitale exploitatievormen'.

In mei lieten de in HDC Media verenigde regionale kranten al merken allerminst blij te zijn met Regioselect, aldus De Journalist. Dat gold echter niet voor alle streekbladen: de Twentse krant Tubantia zei de extra bezoekers die via Regioselect op de site kwamen, als 'welkome aanvulling' te beschouwen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

De Journalist. Dat gold echter niet voor alle streekbladen: de Twentse krant Tubantia zei de extra bezoekers die via Regioselect op de site kwamen, als 'welkome aanvulling' te beschouwen

Wat ik me kan herinneren is dat Tctubantia en de de Telegraaf recentelijk onderling een overeenkomst hebben gesloten (stond een tijdje geleden op de Telegraaf website). Dus het 'niet blij zijn' en de stelling dat 'Tctubantia wel blij is' gaat niet helemaal 1:1 op. De laatstgenoemde en de Telegraaf hebben een soort overeenkomst gesloten.

En Tctubantia mag dan wel blij zijn (stellen ze), ik vind een aantal dingen vreemd. Ik koms soms artikelen tegen op de Telegraaf van waar ik zou verwachten dat iets dergelijks ook gebracht zou worden bij TcTubantia of dat er wel een dergelijk artikel is maar veel oppervlakkiger is. En dan hebben we het over een artikel dat gaat over iets wat in Enschede plaats vind. Ik krijg de indruk dat bij Tctubantia bewust niet alle artikelen online worden gezet om de papieren editie enigszins interessant te houden.

Maar het beleid bij Tctubantia is toch niet niet altijd eenduidig. Even een rondgang . Daar waar Tctubantia historisch gezien eerder online was dan de Telegraaf, heeft Tctubantia de voorsprong volledig weg gegooid door tussentijds doorlopend het business model te wijzigen.
In het begin waren de nieuws items per tab blad tot zeven dagen terug te bladeren. Zag er super compleet uit vergeleken met de papieren editie (< 2000). Daar had je twee Euro per week voor mogen vragen!
Dat liep volgens mij lekker en opeens werd de site omgegooid en kon de content pas gelezen worden nadat je geregistreerd was. En dat inloggen ging ook niet altijd lekker en zal een behoorlijk aantal van de lezers gekost hebben. Dat had een beetje specialist kunnen uitschrijven op een bierviltje, op moment je je moet registreren bij een website dan haken bezoekers af. En helemaal als het geen die hard gamers zijn (dat gold tot drie jaar geleden).
Ik heb bij tctubantia ook eenmaal gehad dat een door mij anoniem ingebrachte reactie opeens voorzien werd van mijn voor- en achternaam (was een nette reactie, alleen zij vonden het nodig mijn naam er bij te plaatsen .... hoezo bescherming persoonsgegevens). Vervolgens werd het login mechanisme weer uitgebouwd en werd even later het fenomeen dorpspleinen geÔntroduceerd waarbij de lokale reporters punten konden verdienen. Dat hebben ze geweten gezien het aantal kookrecepten, stadskiekjes, en ander onzinnig nieuws dat plotrsklap online kwam ... allemaal voor de punten. En dat fenomeen is inmiddels ook weer zo goed als verwijderd/verdwenen.

[Reactie gewijzigd door Atlantis_95 op 18 augustus 2008 21:26]

de oude media (kranten - lokale kranten in het bijzonder) zijn zowiezo erg raar bezig met hun websites.

BNDestem uit het zuidwesten was eerst gratis en heel erg up-to-date. Daarna besloten ze de frontpage met samenvattingen gratis te maken maar je moest betalen voor elk artikel wat je wilde zien of je kon een abo nemen zodat je alles mocht zien (kom op zeg, het is maar lokaal nieuws over boer Frans wiens aardbeien goed groeien) Toen dat niet werkte, hebben ze het allemaal weer gratis gemaakt, maar staan de pagina's vol met reclame en filmpjes en wordt het nieuws hooguit twee keer per dag ververst...

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 18 augustus 2008 21:38]

Volgens mij waren ze zoekende naar een bruikbaar business model, maar hebben ze volledig mis geschoten. Het zelfde probleem had Google, maar die hadden door dat je de bezoekers niet moet irriteren. En dat probleem hebben ze goed weten te ondervangen door Google Ads (voormalige Overture). Maand geleden was er een documentaire van the Internet Downloaded die ging over Google.
Had de opties overlegt bij een aantal website beheerders en die hadden de effecten per actie kunnen uitschrijven op een bierviltje. Verplicht registreren komt overeen met 60 ŗ 70% verlies van de bezoekers in eerste lijn. Is de login buggy, dan mis je op korte termijn nog meer lezers. Bij het geval als tctubantia ging het bezoekers schrikbarend omlaag, helemaal na de introductie van het dorpsplein. En dat is een feit omdat het aantal pageviews over meerdere dagen kon worden afgeleid als vermeld bij het artikel.
Off-topic:
En dat probleem hebben ze goed weten te ondervangen door Google Ads (voormalige Overture).
Google heeft zelf haar Ads-afdeling opgezet, Overture is overgenomen door Yahoo!

Overigens heb je wel gelijk dat het lastig is om een goed business-model op te zetten, de kunst is om zo veel mogelijk adertenties aan te bieden met zo min mogelijk irritatie en dat gecombineerd met voor de bezoeker interessante inhoud.

En natuurlijk tegen minimale inspanningen (investeringen) van jezelf als bedrijf...
dorpsleinen.nl bestaat nog steeds en is alive and kicking. Wat in eerste instantie is bedoeld om het regionaal nieuws verder uit te diepen is nu een eigen leven gaan leiden binnen die dorpsgemeenschappen. En dat is wat ze in businessmodel nooit hebben durven dromen. Dus dat tante Marie nu schrijft over wat in haar dorp/gemeente/straat/wijk gebeurd is een aanvulling op het regionale (papieren)nieuws van de volgende dag/week en een voedingsbodem voor de redactie. Op macro regionaal niveau kan je mijn inziens nooit spreken over onzinnig nieuws daar nieuws mensen altijd verbaasd/informeert/beweegt enz.. en dus een functie heeft.

Al komt het van tante Marie...

Ps heb je trouwens gereclameerd betreffende je privť gegevens?
Rond 2004/2005 heeft TMG geprobeerd een eigen regionale uitgave uit te brengen met als eerste pilot een Twentse editie. Dit is een jammerlijke mislukking gebleken. Wegener heeft ook tegenover TMG gestaan tijdens een rechtszaak daar TMG zonder toestemming van de Twentsche Courant Tubantia en van de familie van overledenen de overlijdensadvertenties rechtstreeks kopieerde uit de Twentsche Courant Tubantia om deze te plaatsen in de Twentse editie van de Telegraaf.

Naar mijn weten bestaat de Twentse editie niet meer..
Met de komst van het digitale tijdperk is het een stuk gemakkelijker geworden, dat schept aan de kant van de uitgevers echter ook verplichtingen.

Mocht de Telegraaf inderdaad de artikelen van het AD als bron/basis gebruiken dan zou men op zijn minst toestemming moeten vragen aan 't AD - en eventueel ook een deel van de advertentieinkomsten afdragen aan AD Nieuwsmedia.

Verder vind ik dat een organisatie als de Telegraaf groot genoeg is om zelf aan (regio) nieuwsgaring te doen, wil ze hier niet in investeren laat het dan aan anderen over...
Een eenvoudige oplossing lijkt me om "uitgebreid citeren" enkel toe te laten als de website in kwestie geen concurrentie is en de citeerder zelf niet professioneel is.

Zo zou een blog dat geen winst maakt (anders ben je professioneel, ook voor de belastingsdienst) nieuws mogen quoten. Maar een krant kan geen artikels van concurrenten overnemen.

Zoiets zou toch een simpele wetgeving zijn, met voldoende vrijheid voor iedereen.
De artikelen worden niet als bron of basis gebruikt voor een nieuw artikel, er wordt zoals in de faq van regioselect.nl zelf staat alleen maar een samenvatting gemaakt met een link naar het originele artikel:
RegioSelect laat de titel en een korte samenvatting zien bij de link naar het originele nieuwsartikel. De complete tekst van het nieuwsartikel is dan bij de oorspronkelijke bron in zijn geheel te lezen. Op deze manier wordt voldaan aan alle eisen die gesteld worden m.b.t. auteursrechten.
Op die manier lijkt het mij niet dat het AD er moeilijk over hoeft te doen. De Telegraaf verwijst de bezoekers eigenlijk alleen door bij interessante nieuwsberichten.

Dat de Tubantia blij is met die extra aandacht kan ik me dus wel goed voorstellen. Door die nieuwsbrief krijgt de Tubantia ook extra pageviews => dus extra advertentieomzet van de site.

Als ik de Telegraaf was zou ik gewoon de nieuwsberichten van het AD uit de nieuwsbrief halen en dan is het probleem opgelost lijkt mij.
Dus je hebt de site van de AD en die van de Telegraaf die beide via advertenties inkomsten binnen moeten halen.
De uitgavenpost voor het AD bestaat uit een nieuwsredactie, journalisten, fotografen, een webmaster, en ruimte om ze allemaal in kwijt te kunnen.
Die van de Telegraaf bestaat uit een webmaster die artikeltjes van het AD jat, inkort en op de site knalt.

Nee, ik begrijp niet wat het AD daar oneerlijk aan vindt. Tenzij ze natuurlijk niet ervoor worden betaalt, wat de Telegraaf wel zou moeten doen als ze nieuwsberichten van Reuters of zo zou gebruiken.
Ja, wat moet je anders als je er net ruim 400 man uit hebt gegooid?

TMG wordt al een poosje geleid door snelle jongens die geen reet verstand hebben van media en een visie ontberen. Ze snijden op de verkeerde plekken en helpen TMG langzaam maar zeker naar de kloten. Ze proberen nu nog met kunst en vliegwerk en dit soort praktijken het hoofd boven water te houden. Dat zal niet lukken. Uiteindelijk zullen ze eindelijk in de marge verdwijnen.
Klinkt als een ontevreden medewerker :P

Maar ik ben het er zowieso mee eens, dat de nieuwsberichten in de telegraaf je reinste onzin zijn.. Alles wordt subjectief en spectaculair gepresenteerd... ook het normale nieuws.

Als deze claim van het AD terecht is, is m'n vertrouwen in de telegraaf al helemaal verloren.
dit schept een interessant precedent voor alle websites die de hele dag tweakers.net napluizen en achterna lopen in hun berichtgeving (nu,nl webwereld.nl,etc, etc) :P

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 18 augustus 2008 21:24]

Dit gaat over iets anders. Regioselect laat in zijn nieuwsbrief een korte samenvatting zien met een link naar het originele artikel erbij.

Het gaat dus helemaal niet over websites die andere websites als nieuwsbron gebruiken.
Je bedoelt net zoals Tweakers bronnen (Digg, Slashdot) napluist (al dan niet via derden)?
Errr... Ik heb de indruk dat het meestal andersom is eigenlijk. Tweakers is vaak erg laat in haar berichtgeving en neemt heel vaak berichten over van derden. Daar is niet zo veel op tegen, maar je moet niet doen alsof Tweakers de bron van origineel nieuws is.
Ach, dat is bijna altijd zo. Tweakers is voor 90% gevuld met nieuwsberichten, waarvan het grootste gedeelt over buitenlandse bedrijven gaat. Dit nieuws word over het algemeen met persberichten de wereld ingeslingerd, en voor de rest komen de meeste geruchten via allerlei blogs in de wereld. Die blogs lezen allemaal elkaar, en zo komen ze ongetwijveld aan veel nieuws.
Ik vind het niet vreemd dat de Telegraaf dit doet. Er moeten tenslotte 425 banen verdwijnen onder andere op de redactie omdat de directie door een aandelenruil ruim 150 miljoen euro heeft verloren.

Overigens wel vreemd dat de redactie van de Telegraaf zich ageert tegen de dreigende banenverlies. Hopelijk beseffen ze nu waar het kapitaal voor staat . }>
Vergeet je ook niet dat men de overige aandelen van Geenstijl ook heeft overgenomen?
Dus er gaan er 425 uit en men neemt de digitale 'prive' over.
Ik denk niet dat de bedragen die in Geenstijl omgaan in verhouding staan tot de bedragen die bij de telegraaf omgaan. Het word steeds groter, maar ten tijden van de overname (nu 1.5 jaar geleden ongeveer??) viel het zeker nog wel mee.
De kranten hebben het moeilijk en op deze manier kan de Telegraaf makkelijk aan content komen, ze zullen daar best een bedragje voor over hebben. Het AD verkeert in een vergelijkbare positie en wil vast liever schikken dan echt een rechtzaak voeren. Het gaat ze gewoon om een redelijke vergoeding.
Umberto Eco adviseert in zijn boek 'hoe schrijf ik een scriptie' aan studenten dat het beter is om goed wetenschappelijk werk over te schrijven dan slecht eigen werk te verspreiden.

Op analoge wijze zou ik liever zien dat de Telegraaf complete andere kranten zou overnemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True