Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

AMD heeft voor het zevende kwartaal op rij verlies geleden. In de afgelopen drie maanden kwam het nettoverlies uit op 1,19 miljard dollar. Ceo Hector Ruiz heeft als gevolg van de slechte resultaten het veld moeten ruimen.

Amd logo (105 pix)Ruiz wordt vervangen door de 46-jarige Dirk Meyer. Van 2001 tot 2006 gaf Meyer leiding aan de microprocessortak. De goede resultaten in deze periode zorgden ervoor dat hij in 2006 werd aangesteld als operationeel directeur. Ruiz zal nu voorzitter van de raad van commissarissen worden, zo meldt het bedrijf.

De personele wijzigingen in de top volgen op wederom teleurstellende kwartaalcijfers. De chipmaker zag zijn verlies in het afgelopen kwartaal ten opzichte van een jaar geleden verdubbelen tot 1,19 miljard dollar. Vooral de overname van ATI blijft de chipmaker zwaar op de maag liggen; AMD maakte dinsdag al bekend dat de boekwaarde van de overgenomen videokaartenfabrikant dit kwartaal met 880 miljoen dollar moest worden verlaagd, wat ook het leeuwendeel van het nu gepubliceerde verlies uitmaakt. De omzet liet in vergelijking met het tweede kwartaal van 2007 een stijging met 3 procent tot 1,35 miljard dollar zien.

AMD blijft nog steeds positief over 2008. De chipfabrikant verwacht dat het in de tweede helft van dit jaar uit de rode cijfers zal komen. Het bedrijf heeft daarbij zijn hoop gevestigd op nieuwe producten: AMD introduceerde onder meer achttien nieuwe quadcores, zes mobiele processors en drie dualcores voor embedded apparaten. Ook zagen enkele nieuwe Phenoms het levenslicht en kwam ATI met de 4850- en 4870-videokaarten op de proppen. Bovendien zal AMD niet langer investeren in de ontwikkeling en de productie van chips voor handhelds en settopboxen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

http://seekingalpha.com/a...s-call-transcript?page=-1

als ik de AMD conference call transcript zo lees over over dit kwartaal dan zeggen ze dat ruiz niet is ontslagen vanwege dit kwartaal verlies maar dat dat al 3 jaar in de planning stond (ze leiden het bedrijf al een tijdje samen zelfs) en dat ruiz zich nu gaat focusen op asset smart en op de rechtszaken tegen "an illigel monopoly"

hector ruiz :
"I will also continue to lead our initiative to break our industry free from the grips of an illegal monopoly. "

andere interestante feitjes die erin staan.
- 45nm productie is begonnen, ze worden verscheept aan het BEGIN van q4.
- operationeel willen ze winst maken in q4 2008.
- eind dit jaar willen ze ook meer gaan vertellen over asset smart (als 'de deal' rond is).
- de 2 takken die ze nu hebben afgeschreven, gaan ze nog verkopen binnenkort en ze zijn daar van plan geld voor te krijgen,
- en ze hebben nog 200miljoen aan 'administrative assets' die binnenkort verkocht gaan worden.
- ik krijg het idee dat ze verwachten dat ATI winst gaat maken dit kwartaal, de marges gaan in ieder geval omhoog van 30 naar 35-40% en misschien nog hoger.

[Reactie gewijzigd door Countess op 19 juli 2008 13:50]

Dat werd tijd....

Hij heeft een aantal fouten gemaakt. En ex moterola mensen (waar hij er een van was) voor getrokken voor top functies. Waardoor een aantal super goede ATi medewerkers vertrokken zijn en naar de concurrentie zijn gelopen.

Hopelijk is de schade nog niet te groot en kan zijn opvolger het bedrijf weer gezond maken.

Edit:
Titel klopt niet want hij wordt niet ontslagen... Hij krijgt een andere functie binnen het bedrijf. Ontslag was misschien beter geweest maar dat zal wel flink wat geld kosten.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 18 juli 2008 12:08]

Hij krijgt niet echt een andere functie, aangezien lid van de raad van commissarissen niet een operationele functie in het bedrijf is. In principe is het een toezichtsorgaan dat de belangen van de eigenaar (de aandeelhouders) moet behartigen en daarvoor een aantal middelen heeft (zoals, ironisch genoeg, het ontslaan van de CEO). Hij heeft natuurlijk door de jaren heen een flinke berg AMD-aandelen opgebouwd en zal daarom geschikt zijn om die belangen te behartigen.

Doorgaans zijn commissarissen vertegenwoordigers van grootaandeelhouders (zoals fondsen of banken) of topfunctionarissen van andere bedrijven (om te kunnen oordelen over het functioneren van de directie).
Edit:
Titel klopt niet want hij wordt niet ontslagen... Hij krijgt een andere functie binnen het bedrijf. Ontslag was misschien beter geweest maar dat zal wel flink wat geld kosten.
Ruiz word ontslagen in zijn functie als CEO, dus de titel klopt wel... ;)
Er staat dan ook niet "het veld ruimen als CEO" of "ontslagen als CEO". Als er tout court staat dat "bedrijf X persoon Y ontslaat" valt er nog weinig aan te interpreteren.

Ik ben niet zo iemand om op dergelijke fouten in te hakken, maar je moet nu niet halsstarrig gaan beweren dat het hier op meerdere manieren geļnterpreteerd kan worden, want alles uit dit bericht wijst erop dat hij weg moet bij AMD.
Klopt, je zou kunnen zeggen dat hij "gedegradeerd" is ;)
Maar hopelijk komt AMD er bovenop want concurrentie is gezond, kijk maar naar de HD4850 en de HD4870 kaarten, ook lekker want nu is bijv. de GTX280 al te krijgen voor 339 euro (vandaag gekeken in de PW)
Zonder die nieuwe kaarten van AMD/ATI was dat echt nog niet het geval... concurrentie *D
Titel klopt niet want hij wordt niet ontslagen... Hij krijgt een andere functie binnen het bedrijf. Ontslag was misschien beter geweest maar dat zal wel flink wat geld kosten.
voorzitter van de raad van commisarissen is in principe geen officieele functie binnen het bedrijf dacht ik. Het is wel iets waar je een riante (onkosten)vergoeding kunt ontvangen.
Slechte resultaten? tijd voor een mooie bonus dus! :+ maar zonder dollen, is het niet een beetje gek dat iemand die geen goede resultaten haalt vervolgens op een zo mogelijk nog belangrijkere plaats terecht komt? Want de raad van commisarissen kan immers de directie naar huis sturen?Heel slecht voor de consument wat er bij AMD/ATI gebeurt, ze moeten nu gauw met een super superieure technische ontwikkeling of andere strategie komen anders konden ze binnen twee jaar wel eens van de aardbodem verdwenen zijn.
De kans dat AMD verdwijnt acht ik heel klein. Mocht AMD faillissement naderen, zal er vast een bedrijf of investeerder zijn die nog toekomst ziet in AMD en het vervolgens opkopen om het nieuw leven in te blazen. Dit gaat dan vaak wel weer gepaard met een fix aantal ontslagen.

Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, maar AMD zal echt niet zomaar van de aardbodem verdwijnen. Dat zou ook nog eens slecht zijn, want dan houdt Intel helemaal een monopolie positie over in de markt, wat weer slecht is voor ons als consumenten.
Aangezien er genoeg belanghebbenden investeringen zullen doen in AMD, wanneer dat nodig blijkt te zijn, verwacht ik niet, dat het bedrijf op korte termijn failliet gaat. Uit het belang dat door velen aan het voortbestaan van AMD gehecht wordt, blijkt eens temeer hoe proprietair de x86 architectuur eigenlijk is.

Als het namelijk zo was, dat iedereen de x86 architectuur in licentie kon nemen van een onafhankelijke partij, dan zou het niet erg zijn, als AMD eventueel met een faillissement te maken zou krijgen. Omdat Intel de uitgifte van deze licenties volledig zelf kan bepalen, is er een kans op een monopoliepositie.

Bovendien geldt, dat het Intels goed recht is om te vragen wat zij willen voor zijn processoren. Er is immers geen sprake van echte concurrentie, maar slechts van een oligopolie. Als de consument zichzelf volledig afhankelijk heeft gemaakt van x86 software en processoren van Intel, AMD of Via, dan is dat ook grotendeels zijn eigen schuld en moet deze niet raar opkijken als hij bij een eventueel faillissement van AMD meer moet gaan betalen voor Intel processoren.

Gelukkig zijn er ook architecturen zoals ARM, MIPS, POWER (en eventueel SPARC), die wel in licentie gegeven worden en waarbij wel een zeer grote mate van concurrentie tussen verschillende producenten bestaat met lagere prijzen als gevolg. De consument hoeft dus nergens bang voor te zijn, mits hij zich niet afhankelijk heeft gemaakt van een enkel besturingssysteem dat slechts op een enkele architectuur draait.
juist, en Intel heeft wss meer baad bij AMD als relatief kleine concurrent dan AMD onder de zoden.
Dus als AMD echt in grote problemen komt dan zal Intel ze vast redden, net als Microsoft die Apple opving.
dat kan nog tricky zijn, intel laat het niet toe dat x86 licenties worden overgedragen aan een nieuwe bedrijf.

edit : kan zijn idd maar zo staat het in het contract tussen intel en AMD...
over dat contract word wel binnenkort opnieuw onderhandeld trouwens. met de druk van de EU en andere anti-trust organisaties kan AMD dit keer misschien wat gunstigere voorwaarden krijgen. zoals de limiet voor het maximaal uit te besteden CPU's flink verhogen of zelfs helemaal schrappen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 juli 2008 13:35]

Het zou zelfs kunnen dat Intel de licentie niet meer afstaat dat is natuurlijk aan Intel om te besluiten en niet aan de EU ook al zouden ze dat graag willen AMD en de EU hebben geen poot om op te staan als Intel besluit de x86 technologie niet langer in licentie te geven.

Ik denk dat anti trust organizaties en de EU best wel druk kunnen uit oefenen maar uit eindelijk niet instaat zullen zijn Intel aan te pakken omdat niemand verplicht is zijn technologie in licentie te geven zelfs niet als de EU dat graag zou zien gebeuren.

Overgens denk ik niet dat het zou een vaart zal lopen Intel heeft er niets aan om AMD te zien verdwijnen als concurent zo lang ze nog een concurent hebben hebben ze geen monopoly, en dus zijn ze een boel vrijer in hun bewegingen. Dus die licentie zal heus wel blijven en de restrictie op het aantal uit te besteeden CPU's zal zeker blijven bestaan gewoon omdat dat Intel een heleboel sterker maakt.

Mocht AMD in de problemen komen dan denk ik dat IBM inderdaad als een van de eerste er bij is om de stukjes op te rapen maar ik verwacht eerder dat zij key design en development resources een positie zullen aan bieden dan dat ze de schulden van het bedrijf AMD zullen willen overnemen.
Dat zie je verkeerd. Microsoft is ook verplicht om duidelijkheid / licenties uit te geven van hun protocollen om met Windows based systemen te communiceren.

De x86 is net zoiets. Net als Microsofts protocol 1 van de belangrijkste dingen in zijn soort. Als alleen Intel (VIA en consorten reek ik niet mee) nog maar x86 CPU's bakt dan ontstaat daar een monopolie.

Daar zullen de EU en allemaal andere instanties direct op aanvallen. Dat kan en mag gewoon niet gebeuren. Ze zullen Intel dwingen om licenties te verkopen EN/OF het bedrijf op te laten splitsen.

Zeker deze rechtzaak, als die in AMD's voordeel wordt beslist, is daar een hele mooie basis voor. Daar blijkt al uit dat het niet goed is als Intel de alleenheerser zou zijn op de CPU markt.
dat kan nog tricky zijn, intel laat het niet toe dat x86 licenties worden overgedragen aan een nieuwe bedrijf.
Dan hebben ze direct een probleem met de EU.
tegen de tijd dat dat dan weer is opgelost is amd allang failliet..
de EU kan amd niet redden... IBM wel...
White Knights zijn soms een beetje overgespoten Black Knights.

Riskante manier om het hoofd boven water te houden, erop vertrouwen dat een derde partij je red.

Over het ontslag/wegpromoveren van Ruiz valt te discuteren, maar voor de continuiteit is het minder, zeker met al de veranderingen doorgevoerd in de top afgelopen jaar.

Maar ja, het is een redelijk typisch amerikaans bedrijf blijkt uit deze actie, waar het belang van de aandeelhouder scherp in de gaten word gehouden. (Persoonlijk prefereer ik een tikje meer continuiteit)
Oei, dan zal ik maar provisie gaan inslaan, zeker ?
Euh, 160 keer de HD4870 kaart, en 50 keer de HD3850...

Maar je hebt wel gelijk, en te zien aan alle nieuwsberichten van de voorbije periode, komt er niet veel goeds uit AMD's brievenbus...
Van CEO naar voorzitter van raad van commissarissen. Dus ook als je het slecht doet, blijf je op een plek zitten waar je veel geld vangt. Het zal wel zijn om de aandeelhouders tevreden te stellen, maar niet zozeer iemand af te straffen voor slechte beleidvoering. Soms is er ook niet echt een schuldige aan te wijzen denk ik. De concurrentie doet ze de das om op het moment.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 18 juli 2008 12:04]

Tja je zult niet snel zien dat een CEO ontslagen wordt en niet meer aan werk komt. Daarnaast heeft Ruiz ook goede zaken gedaan en zjin expertise kan goed gebruikt worden in een adviesfunctie richting de Raad van Bestuur.
Ze hebben het zelfs tactisch gezien goed aanpakt.

Dit kwartaal een grote afschrijving op ATi, volgend kwartaal de inkomsten van de verkoop van de 200mm wafers. Laat het slechte nog maar even rusten op Ruiz, zodat meyer voorlopig de tijd heeft zijn zaken door te voeren. Zie bericht enkele dagen geleden.

Waarschijnlijk is deze zaak meer een cosmetische actie voor de buitenwacht, zodat ze rustig door kunnen gaan met wat nodig is.
Op de Tom's hardware staat dat Ruiz zelf is opgestapt (en dat vind ik niet hetzelfde als het veld moeten ruimen). In dat geval zou het iets logischer zijn dat hij in de raad plaats neemt. Hij heeft er dan immers zelf voor gekozen om op te stappen als CEO maar wel binnen AMD actief te blijven.

Uiteraard is de vraag of TH het bericht correct heeft neergezet.
hmmm, juist de ontwikkeling van Handhelds en settopboxen lijkt me een slimme investering. Beetje korte termijn politiek om deze juist te laten vallen.

Wellicht wordt het eens tijd om naar AMD aandelen te gaan kijken. De potentie is er voor de komende jaren, aandelen staan ook nog eens lekker laag ($5.3)... En dit terwijl ze begin 2006 op bijna $40 stonden....

@ countess: Klopt! Zie Yahoo

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 18 juli 2008 12:24]

dan zijn ze al weer redelijk gestegen sinds dit nieuws of het nieuws over de kwartaal resultaten. of het komt door de nieuwe EU aanklachten.

de operationele kwartaal verliezen zijn dan ook weer de helft van die van vorige jaar in q2, en 1/6 lager als die van q1. alles meegenomen niet slecht voor een 2de kwartaal resultaat (altijd moeilijke tijd, er word minder verkocht maar zelfde lopende kosten).

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 juli 2008 17:57]

Hoe bedoel je aandeelhouders tevreden proberen te houden en het vertrouwen proberen te behouden.... wat een schamele actie, maar ontslaan zal wel te veel kosten ;)
Dit nieuwsbericht is onjuist: Ruiz is niet ontslagen, hij blijft gewoon in de raad van bestuur zitten. Het enige dat verandert is dat hij met Meyer de pet verwisselt. Meyer wordt CEO, Ruiz wordt "commisaris". Tussen aanhalingstekens, want in de V.S. zit een onderneming net ietsje anders in elkaar.
Dit nieuwsbericht is onjuist: Ruiz is niet ontslagen, hij blijft gewoon in de raad van bestuur zitten. Het enige dat verandert is dat hij met Meyer de pet verwisselt. Meyer wordt CEO, Ruiz wordt "commisaris". Tussen aanhalingstekens, want in de V.S. zit een onderneming net ietsje anders in elkaar.
En zit Ruiz nu in de raad van bestuur? Nee dus... ;) CEO != Raad van Bestuur... Dus ontslagen als CEO, waarom zou dat niet kunnen? :) En hoe wil jij het dan noemen? :?
demoveren, degraderen
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat dit artikel de suggestie wekt dat Ruiz niet meer bij AMD werkt.
Dat kan toch? Voor hetzelfde geld heeft Ruiz nooit voor AMD gewerkt maar zichzelf in hoedanigheid van een BV/NV verhuurd aan AMD als CEO en nu als voorzitter. Aan de andere kant: iemand uit een functie ontslaan, hoeft inderdaad niet te betekenen dat de persoon niet meer voor dezelfde werkgever op de loonlijst staat.

Als de Tweakertjes nou eens net zo grammaticaal correct zouden zijn in andere berichtjes, dan hoeven we dit soort nono-discussies niet meer te zien?
Ruiz zal nu voorzitter van de raad van commissarissen worden
Sorry? Hij zorgt voor een verlies van 1,19 mld dollar, moet zijn positie als CEO opgeven, maar vervolgens hebben ze wel vertrouwen in hem als voorzitter van de raad van commissarissen (die moet beslissen over het lot van een CEO) ?

Hoe kun je dit aan de aandeelhouders verkopen? Die hebben toch totaal geen vertrouwen meer in zo'n onderneming?
een aantal nieuwe quadcores en een aantal nieuwe phenoms uitgebracht? volgens mij zijn dit dezelfde processoren of mis ik iets?
Nee hoor.

Verbeterde modellen, kleine cores, lager TDP. Zeker wel een nieuwe lijn aan Phenoms.
Opteron 3de generatie, dat zijn een stuk of 11 (?) verschillende quads.

(en de X3 Phenom)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 18 juli 2008 17:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True