Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Vrijdagmiddag is door een privépersoon uit Amsterdam de driemiljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd bij de Sidn. De organisatie verwacht de viermiljoenste .nl-domeinnaam medio 2010 uit te geven.

Ergens rond de klok van vier werd de driemiljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd, maar hoe deze luidt wil de Sidn nog niet vrijgeven. "Een bedrijf zou er waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben vanwege de extra naamsbekendheid, maar het gaat in dit geval om een privépersoon dus ik wil toestemming voor ik het naar buiten breng", aldus Lieke Hoogeveen, woordvoerster van de Sidn, die er aan toevoegt dat ze de persoon in kwestie niet kan bereiken.

Dat vandaag de driemiljoenste registratie ging plaatsvinden werd vanochtend al aangekondigd op de website Ispam. Op basis van de groeicijfers verwacht de Sidn halverwege 2010 de vier miljoen zal worden bereikt, vertelt Hoogeveen. De meeste registraties komen uit Amsterdam en ook de driemiljoenste is door een persoon uit de hoofdstad geregistreerd. Met een marktaandeel van 70 procent zijn .nl-domeinnamen het meest populair in Nederland, gevolgd door .com dat een aandeel van 14 procent heeft. De .eu-domeinnamen zijn in opmars: 9 procent van de door de Sidn verzorgde domeinnaamregistraties eindigt op .eu.

Update 13/7: Sidn heeft inmiddels in een persbericht laten weten dat vivianlam.nl de driemiljoenste .nl-domeinnaamis geworden. De domeinhouder Vivian Lam uit Amsterdam is actief als interieurarchitect.

.nl domeinnamen groei
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Dat klopt, je kan het inderdaad vragen. Enkel is het dan ook gelijk zo dat het domeinnaam van het hostbedrijf is en niet meer van jou.
Dan is het kiezen of delen wat je dus wil. Ik bedoel dat er eventueel contactpersoon moet zijn a la, maar dat er nou alles bekendbaar moet worden gemaakt?

Ook als domeinnamen dus niet meer bestaan, bestaan ze op de één of andere manier toch nog (niet altijd trouwens). Deze domeinnamen krijgen een hele andere gegevens bij SIDN en als je het invoert in het adresbalk kom je vaak dan soort van reclame-achtige sites te zien.

Dat wil nog wel eens verschillen, je denkt dat je dus op een goede site zit. Maar je de link bestaat gewoon niet meer en daar gooien ze dan een vreemde site op (verzekeringen, reclames).
Dusja 3 miljoen is knap, maar ik denk dat ze de niet gebruikte domein eraf moeten trekken en dan kijken waar ze op uit komen.
Dit klopt niet helemaal. Een domeinnaam is ACTIEF of niet ACTIEF. De reclame-achtige sites die je noemt zijn geparkeerde domeinnamen. Deze namen staan nog geregistreerd bij een provider maar doen helemaal niks meer, bijvoorbeeld doordat een klant zijn rekeningen niet betaald, of doordat een hostingpartij een domeinnaam geregistreerd heeft, een klant die deze opzegt en dat het een domeinnaam betreft waar nog het een en ander aan valt te verdienen.

En over dat 3 miljoen domeinnamen met een .nl extensie weinig is. Er zijn op dit moment 1.000.000 bedrijven. Ik weet dat hiervan een groot deel ofwel lege bv's zijn, of kleine garages, marktkramen, kleine horeca etc. is voor wie het weinig interressant is een webpagina te hebben.

Ik denk dat je met 2 domeinnamen per onderneming wel redelijk zeker met een goed gemiddelde zit.
Dat klopt, je kan het inderdaad vragen. Enkel is het dan ook gelijk zo dat het domeinnaam van het hostbedrijf is en niet meer van jou.
Ik meen dat sommige registrars hiervoor een soort contractje hebben, waarin staat aangegeven, dat jij de werkelijke eigenaar van dat domein bent.
Vind die 'sprong' in de grafiek wel interessant... Bijna twee weken lang is er geen .nl-domein geregistreerd begin juni. Dan worden er na 15 juni ineens in een paar dagen tijd zo een half miljoen geregistreerd. Was de teller kapot of heeft dit een andere oorzaak ?
SIDN heeft een aantal dagen onderhoud gehad waardoor aanvragen in een wachtrij geplaatst werden en later uitgevoerd werden. Wellicht dat dat er mee te maken heeft, weet dat bijna wel zeker.
Had te maken met storingen bij de SIDN, zoek maar terug.

Hierdoor waren ook een hoop bestaande sites niet bereikbaar.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 12 juli 2008 00:30]

Niet, waar dan zou er een val zijn in de grafiek maar deze bleef constant. Dit wil zeggen dat er geen nieuwe domeinnamen waren. Waarschijnlijk door storingen zoals Nielsvr zegt.
De herregistratie van de numerieke domeinen?
Nee want die was in februari ;)
zie ook Gerelateerde artikelen:
nieuws: Sidn start eind februari registratie numerieke .nl-domeinnamen


verkeerd gelezen sorry. Maar even goed er was geen herregistratie van numerieke domeinen aangezien de domeinen die teruggevorderd waren werden verloot...
nieuws: Sidn gaat teruggevorderde numerieke domeinnamen verloten

[Reactie gewijzigd door Chip. op 11 juli 2008 19:07]

De .eu-domeinnamen zijn in opmars: 9 procent van de door de Sidn geregistreerde domeinnamen eindigen op .eu.
Dat klopt niet, sidn registreert toch geen .eu? Of wel :?
Inderdaad, dat klopt niet, volgens mij moet het volgende er staan:
De .eu-domeinnamen zijn in opmars: 9 procent van de door Nederlanders geregistreerde domeinnamen eindigen op .eu.
SIDN heeft niets met de .EU-namespace te maken.
Het feit dat het er 'pas' 3 miljoen zijn, komt ook omdat SIDN aanvankelijk de .nl-domeinen alleen aan bedrijven verstrekte en niet aan jan-met-de-pet. Dat kan pas sinds een jaartje of 3 als ik het goed heb en dat heeft de groei ook tegen gehouden. Als je daar dan nog eens bijtelt dat vandaag de dag heel veel bedrijven in buitenlandse handen zijn cq zelf grote multinationals zijn, ligt het idee voorhanden om dan liever de .com te gebruiken omdat dat meer status geeft aan zo'n bedrijf dan de .nl
De grote bedrijven zullen inderdaad een .com domein hebben maar zullen, wanneer ze in Nederland ook 'belangrijk' zijn, ook een .nl domein willen hebben.
Reken maar dat een bol.com ofzo graag ook een bol.nl had willen hebben...
[offtopic]
Dat valt bij bol.com nog wel mee denk ik omdat ze bol.com ook echt als naam hebben ipv van alleen bol. Volgens mij zijn er maar weinig mensen mensen die naar bol.com.nl zullen surfen of naar bol.nl omdat je dan meteen zoiets hebt van dat klopt niet.
Maar ik snap je punt.
3 miljoen pas?
Is ook niet veel eerlijk gezegd .. ik had meer verwacht...
Vind je? Dat betekent dat 1 op de 5 mensen een domein heeft! Ik vind dat eerlijk gezegd heel erg veel! Je kan bijna zeggen dat de helft van de huishoudens in Nederland een persoonlijke website heeft!
Eh nee. Want sommige mensen hebben waarschijnlijk wel meer dan één domein, en voor bedrijven geld dat al net zo goed.
ik heb er bijvoorbeeld 4... (om maar even aan te tonen dat niet1 op de 3 een domein heeft)

[Reactie gewijzigd door un1ty op 11 juli 2008 18:00]

Ik 3, dus het gemiddelde zal wel wat hoger liggen inderdaad
Ik heb er bijna 200. :)
Maar er zijn ook weer mensen die geen .nl maar bv een .com domein hebben in Nederland. Zoals ik dus :)
Bij de 3 miljoen staan ook bedrijven het zijn niet alleen maar prive.
nee, want er zijn ook mensen met meerdere domeinnamen

ik heb er zelf 3 op het moment, dus ddie vergelijking gaat niet op ;)
Omdat we zoveel miljoenen bedrijven in Nederland hebben? Ik mis je argument een beetje en mijn gevoel zegt dat het ergens tussen de 100.000 en 30.000.000 had kunnen zijn.
Een hoop bedrijven hebben dezelfde naam en dan moet je met een rare site gaan werken. Verder zijn er erg veel bedrijven die geen website willen (mail is een ander verhaal en ook daar heb je een domein voor nodig).
Hoeveel (grote) bedrijven en instellingen hebben bijvoorbeeld niet alleen bedrijfx.nl maar ook werkenbijbedrijfx.nl geregistreerd? Of 'lokkertjes' in verband met een reclamecampagne? M'n vader heeft een eigen bedrijfje en zelfs hij heeft alleen al 3 domeinnamen om zijn 'vindbaarheid' te vergroten. Om nog maar te zwijgen van al die bedrijven die niet alleen de bedrijfsnaam geregistreerd hebben maar ook productnamen...

Een domeintje kost tegenwoordig geen drol meer. En als je per jaar ook maar 1 klant aan je weet te binden doordat je een extra domeinnaam hebt geregistreerd heb je die paar euro er al uit. (het wordt natuurlijk wat anders wanneer er achter elk domeinnaam ook echt een andere site schuil gaat, maar dat spreekt voor zich)
vergeet ook niet dat er ook vaak bedrijf.nl, bedrijf,com, bedrijf.eu enz. worden geregistreerd, want dat zijn dan ook al weer 3 domeinen.
wat in deze discussie eigenlijk niks uitmaakt aangezien het om het 3 miljoenste .nl adres gaat.. de com, eu's etc zijn niet in de telling opgenomen
Hoeveel hiervan zijn dubbele registraties, of meerdere voor hetzelfde?
Super-Computer.nl, Supercomputers.nl Super-computers.nl, enzovoorts...
Daarnaast heeft de eigenaar zijn deel misschien ondergebracht in PDoornebos-adviseurs.nl, en heeft hij nog een familiesite, Pietjepuk.nl. Voeg daar nog wat geregistreerde maar niet gebruikte adressen aan toe, en voila, we we zitten zo over die 3 miljoen heen. Eerlijk gezegd vind ik het aantal nogal laag...
Of we de 5 miljoen halen betwijfel ik, aangezien men binnenkort voor een ton z'n eigen TLD kan registreren... (in elk geval al een set erbij, en wellicht nog meer)
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel van deze .nl domeinnamen bij bedrijven als Blixem geregistreerd zijn, en verder 'inactief' op een bieder staan te wachten....
Hmm. Het zou grappig zijn als hij ook driemiljoenste.nl heette... (Dat dacht ik nl. ook bij het lezen van de titel >.< )
Misschien wel die van mij :P Heb er pas eentje aangevraagd ;)

/edit: goed lezen. ik kom niet uit a'dam :P

[Reactie gewijzigd door DeluxZ op 11 juli 2008 18:30]

Misschien raar maar houdt dit in het 3 miljoenste unieke domeinnaam of zijn er nu 3 miljoen ingebruik?

Sinds kort had ik een domein geregistreerd die vrij was en al ooit in 2004 was geregistreerd.

Dus telt mijn registratie van 2008 dan nog eens of niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True