Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

De Sidn heeft gewaarschuwd dat de website Coweto.nl mogelijk fraude pleegt door domeinhouders te misleiden. De eigenaar van het bedrijf ontkent echter alle aantijgingen.

Omstreden website Coweto.nlCoweto.nl, wat staat voor 'Centraal Orgaan Webtoeslagen', wil bezitters van een .nl-domein 'adviseren bij juridische aspecten', zo laat Coweto-directeur Koevermans desgevraagd aan Tweakers.net weten. De firma vraagt daartoe een 'webtoeslag' van 42 euro. De website van het bedrijf suggereert dat deelname verplicht is, maar waar deze 'toeslag' voor bedoeld is, blijft in het midden. Volgens de Sidn riekt dit naar fraude en de .nl-beheerder heeft, nadat het de afgelopen dagen diverse 'verontruste telefoontjes' had binnengekregen, dan ook besloten om een waarschuwing te laten uitgaan, zo laat een woordvoerder weten. Eventuele slachtoffers kunnen terecht bij de Sidn of bij Fraudemeldpunt.nl. Het Steunpunt Acquisitiefraude zegt dat er tot dusver nog geen klachten zijn binnengekomen, maar waarschuwt eveneens voor de website.

De Sidn stelt verder dat de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel bij Coweto.nl hebben geëist dat Koevermans de logo's van deze twee instellingen van de website haalt. Koevermans bevestigt dat en zegt dat de logo's inmiddels van Coweto.nl zijn verwijderd. Hij eist op zijn beurt dat de Sidn de fraudewaarschuwing intrekt omdat zijn firma geheel legaal zou opereren. Hij stelt verder dat zijn bedrijf een conflict heeft met een 'niet nader genoemd persoon' bij de Sidn, en dat deze er op uit is om zijn bedrijf in een kwaad daglicht te stellen. De Sidn stelt echter preventief op te willen treden en te onderzoeken of er nog aanvullende maatregelen tegen Coweto.nl nodig zijn, zoals beschreven in de onlangs aangenomen 'notice-and-take-down'-procedure voor malafide sites.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Heb die website even door zitten bladeren en dit stinkt inderdaad gruwelijk naar oplichting.

De kern van die website:
- We leveren juridische diensten.
- Indien u daar in 2009 gebruik van wenst te maken dient u zich van te voren in te schrijven en hier een toeslag over te betalen.

De narigheid:
- De website doet voorkomen dat het betalen van een toeslag verplicht is. Maar dat is het alleen als je die diensten bij ze af wilt nemen (nogal wiedes).
- De website doet voorkomen dat het een aan de overheid gelieerde website is. (Taalgebruik, layout, banners van Belastingdienst en KvK).

Waarom het stinkt:
- Taalgebruik te vaag (veel zinnen zeggen niets).
- Taalgebruik probeert simpele zaken moeilijk voor te doen.
Nog enkele redenen waarom het naar mijn mening stinkt:
- Inconsistentie: "in samenspraak met juridische adviseurs" vs. "worden besproken met onze juridische adviseur "
Bron: https://secure.coweto.nl/informatie
- De FAQ is gebaseerd op het "moeten" registreren.
Bron: https://secure.coweto.nl/veelgestelde-vragen
Voorbeeld:
"# Ik heb geen bedrijf maar wel een actieve website, moet ik mij dan ook registeren?
Ja, dit geldt voor alle bezitters in de particuliere en commerciële sector."

- "Wees op tijd met registreren" banner, insinueert dat er druk is.
Bron: https://secure.coweto.nl/img/banner-registreren.png

[edit] Nog meer!
- "Art.1: Het orgaan geeft gegevens pas vrij aan een Vertrouwenspersoon, Advocaat of een andere daartoe Rechthebbende nadat een officieel document is aangetoond."
Een aangetekende brief is blijkbaar voldoende om een willekeurig iemand zijn gegevens op te kunnen vragen.
- En dat artikel is dan volgens mij weer tegenstrijdig met:
"Art.7:
Het orgaan en de werkzame personen hebben geheimhoudingsplicht omtrent elke geregistreerde en is alleen toegankelijk voor de werkzame personen."

Bron: https://secure.coweto.nl/voorwaarden

[edit2]
"Het COWETO is het orgaan voor het ontvangen en verwerken van webtoeslagen."
Bron: http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a
"Het" orgaan? EEN orgaan!

[Reactie gewijzigd door Vich op 23 december 2008 17:50]

Bel je ze op dan vertellen ze je voor 15 ¤ct/m gelijk netjes dat alles op basis van vrijwilligheid is (zojuist gedaan).
Ze hebben de inhoud van de website aangepast (zie ook de inconsistente informatie in de screenshot van tweakers met de nieuwe tekst op coweto.nl).
De toonzetting is nu heel anders.

Ik ben blij dat we organisaties hebben als Sidn die hiervoor waken.
Drastisch? De eerste pagina ja. De FAQ spreekt nog steeds over "moeten" e.d.
# Ik heb geen bedrijf maar wel een actieve website, moet ik mij dan ook registeren?

Ja, dit geldt voor alle bezitters in de particuliere en commerciële sector.
# Ik maak geen winst met mijn actieve website, is deze toeslag ook op mij van toepassing?

Ja, ook dan dient u de toeslag te betalen om bij het Coweto aanspraak te kunnen maken op hulp.
Ze hebben nog heel wat wijzigingen te gaan. Als je zoiets een beetje serieus aan zou pakken dan zou je je site pas live zetten als de teksten definitief zijn. Een site live zetten met teksten die nog niet af zijn is enorm amateuristisch. Iets wat een beetje jurist je ook had kunnen vertellen ;)

Wel grappig dat ze voorstellen die hier gegeven worden nagenoeg 1 op 1 lijken over te nemen......

Anyway, dit is echt niet serieus te nemen. Betalen voor iets dat niet duidelijk wordt uitgelegd en waar volgens de site zelf ergens half 2009 iets mee gedaan gaat worden. Right..

[Reactie gewijzigd door Creepy op 23 december 2008 20:08]

Ze hebben nog heel wat wijzigingen te gaan. Als je zoiets een beetje serieus aan zou pakken dan zou je je site pas live zetten als de teksten definitief zijn.
Plus als je je site pas in 2009 online zet, hoef je geen webtoeslag over 2008 te betalen! Tel uit je winst!
Heb net even wat onderzoek gedaan naar deze toko. Deze gasten hebben nog meer van dit soort "bedrijfjes" bijzondere websites. Wat mij echter opvalt aan deze websites is dat al die websites geen nuttige, danwel bruikbare informatie bevatten. Bij mij rijst dan de grote vraag hoe kan je als "bedrijfje" bestaan als je niets kan aanbieden?

Het enige wat ik kan bedenken is dat dit "bedrijf" een lening heeft afgesloten om hun "bedrijf" op te starten en vervolgens eigenlijk niemand weet hoe je die lening omzet in winst. Daardoor waarschijnlijk de hele zooi een beetje proberen te tillen.

In combinatie met de wijk/buurt waar dit "bedrijfje" gevestigd is zouden er volgens mij niet veel mensen mee in zee willen. Zowieso gaan serieuze klanten altijd even op bezoek bij een potentiele aanbieder/leverancier. (Ik bedoel hiermee dus geen particulieren) Lijkt me dat het feest in zo'n geval snel over is. Zou wel graag willen weten of je uberhaupt bij die mensen naar binnen mag. :*)

[Reactie gewijzigd door Bramos op 24 december 2008 00:06]

Dit riekt inderdaad naar fraude. Zeker als je de 'veel gestelde vragen' sectie doorleest (https://secure.coweto.nl/veelgestelde-vragen) alles moet, moet en moet.
Ik vind dat nou niet bepaald spannend hoor. Als ik van de gemiddelde webwinkel of verzekeringspolis de boel doorlees dan is ook alles moeten en mag er uiteindelijk niks en krijg je weinig. Dan zou praktisch iedere bank, verzekeraar, webwinkel, etc. een fraudeur moeten zijn en dat gaat mij toch echt veel te ver qua redenatie.

De teksten op de site zijn nogal flut omdat ze wat te vaag zijn qua omschrijving. Als je gewoon eventjes leest wat er staat dan kom je er achter dat het hier om een of andere toko gaat die website houders wil bijstaan met advies en juridische hulp. Voor die hulp moet je de boel bij hun aanmelden en daar voor betalen. Iets wat doodnormaal is als je een dienst of een product afneemt (hoewel sommige dingen weer wel gratis zijn, denk aan Firefox). Ze hebben er nog een extra clausule bij dat je wel alles bij hun moet aanmelden ook al gebruik je het niet of is het een redirect om te voorkomen dat je later meer moet gaan betalen (heel erg klote verwoord maar het lijkt een klantvriendelijk ding te zijn).

Al die dingen kun je terugvinden onder de kopjes "Informatie" en "FAQ". Ik snap de reactie van het SIDN om een waarschuwing uit te vaardigen omdat de site door de klote verwoording die te vaag is nogal louche aan doet. Ik vind het alleen wel erg ver gaan om meteen een site te bestempelen als fraudeur (zo staat het letterlijk in het bericht op de site van het SIDN), dan ben je namelijk zelf ook bezig met dingen als smaad en laster. In stijl van de SIDN zou er dan een waarschuwing uitgevaardigd moeten worden dat de site sidn.nl zich bedient van smaad en laster (ook al is het maar een vaag vermoeden). Nee, dat is een erg overtrokken en onnodige reactie imho. Dat maakt voor mij het verhaal dat er iemand bij de SIDN zit die nog een appeltje te schillen heeft met de betreffende firma aardig plausibel.

Beiden firma's zijn niet bepaald netjes bezig, de waarheid zal dus ergens in het midden liggen. Het zou de SIDN zeer sieren om de beschuldiging van fraude uit de waarschuwing te halen en deze neutraler op te stellen. Het zou de coweto sieren om hun naam eens te wijzigen in iets duidelijkers en de verwoording op de website ook eens grondig onderhanden te nemen (liefst door contentschrijvers) aangezien content schrijven niet hun sterkste kant is.
Dit riekt toch gewoon naar fraude?
Het op onjuiste manier aangeven of achterhouden van aktieve website met NL-extensie, bewust of onbewust, heeft als gevolg dat de betaling vanaf de aanvraagdatum van de actieve NL-extensie (dus niet de startdatum van de website) voldaan dient te worden met een extra heffing van ¤ 75,00 (zegge vijf en zeventig euro), zie ook de voorwaarden.
Bij beslissing van het COWETO om incasso in te schakelen vallen alle buitenrechtelijke kosten (Art. 6.96 van het Burgerlijk Wetboek) voor rekening van de bezitter.
Als ze ook nog met een mail verschillende bezitters van een .nl adres lastigvallen met teksten als:
Vanaf 2009 zal een toeslag worden toegevoegd onder de naam webtoeslag en omvat de kosten die afgedragen dienen te worden door alle websitebezitters met actieve NL-extensies. Deze dienen allen te worden geregistreerd.
Dan zijn ze bezig met mensen geld afhandig maken. Ook hebben ze onrechtmatig gebruik gemaakt van het logo van de KvK.

En trouwens, op de site van SIDN beschuldigen ze nergens COWETO van fraude. Ze verwijzen alleen naar het fraudemeldpunt.
Coweto heeft anders echter wel handelsmerk-inbreuk gepleegd gok ik zo, door zonder toestemming gebruik te maken van het KvK logo.
Ik vind het alleen wel erg ver gaan om meteen een site te bestempelen als fraudeur (zo staat het letterlijk in het bericht op de site van het SIDN)
Dat is een kwestie van interpretatie. Er staat dat mensen die benaderd worden zich kunnen melden bij het fraudemeldpunt; nergens staat dat er sprake is van fraude. Ze worden dus helemaal niet bestempeld als fraudeur, want dan had SIDN zelf wel een klacht ingediend of laten indienen.

ED: En een vof aanduiden als 'orgaan' helpt ook niet echt natuurlijk; een vof is een rechtspersoon met winstoogmerk en geen orgaan dat verwijst naar een stichting zonder winstoogmerk of onderdeel van 'de staat'.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 december 2008 18:23]

Nou moet je eerst eens de algemene voorwarden doorlezen en dan vooral art 29

https://secure.coweto.nl/voorwaarden
Art.29:
Op alle vermelde tekst in de algemene voorwaarden, als- mede de tekst, logo en naam op de website van het orgaan, kan geen aanspraak worden gemaakt en/of rechten worden verleend. Indien gebruik c.q. misbruik wordt gemaakt, zonder schriftelijke toestemming, is het orgaan genoodzaakt strafrechtelijke stappen te nemen.

Met andere woorden je kan je nergens op verhalen wat er geschreven is ... ;)
Ach daar heb je altijd nog het BW voor. De wet gaat voor de algemene voorwaarden en in je algemene voorwaarden neerzetten dat je nergens rechten aan kan ontlenen is volgens mijn niet helemaal de bedoeling.
Als ik al zulke spelfouten zie op die website: "Als ik mijn website op extensie.com plaatst en linkt ", geloof ik het al niet meer...

En leuk vertellen dat medio 2009 alles een stuk duidelijker wordt, riekt inderdaad naar fraude.
Sowieso:

"De adviezen zullen, indien nodig, worden besproken met onze juridische adviseur indien men problemen heeft omtrent een domeinnaam, webshop of anderszins probleem"
Bron: https://secure.coweto.nl/informatie

1 adviseur voor het coveren van potentiële issues mbt alle NL domeinnamen? :D LOL!

Dat is vooral grappig als je de context van hun frontpagina kent, waarin ze verklaren dat juist dít de dienst is die ze leveren (naast kwaliteitstoetsing in de toekomst):
"Deze dient dan bij het orgaan te zijn geregistreerd, voor klachten, juridische hulp en advies."
Ik heb de hele website doorgespit, er wordt heel algemeen gebrabbeld over de hele site, maar nergens staat concreet wat ze nou precies doen en wat voor 'service' ze nou precies leveren.

Ze pretenderen een orgaan te zijn voor webtoeslagen, oftewel ik denk dat dit de voorbereiding is op een grote mailing naar bedrijven of iedereen alsjeblieft zijn 'webtoeslag' wil gaan betalen.

Neerhalen die hap wat mij betreft.
iedereen alsjeblieft zijn 'webtoeslag' wil gaan betalen
Toeslagen hoef je toch niet te betalen? Die krijg je uitgekeerd, zoals de zorgtoeslag, kindertoeslag, huurtoeslag etc. Iedereen aanmelden dus ;)
"Het op onjuiste manier aangeven of achterhouden van aktieve website met NL-extensie, bewust of onbewust, heeft als gevolg dat de betaling vanaf de aanvraagdatum van de actieve NL-extensie (dus niet de startdatum van de website) voldaan dient te worden met een extra heffing van ¤ 75,00 (zegge vijf en zeventig euro), zie ook de voorwaarden.
Bij beslissing van het COWETO om incasso in te schakelen vallen alle buitenrechtelijke kosten (Art. 6.96 van het Burgerlijk Wetboek) voor rekening van de bezitter."

LOL. Dus als je niet registreert bij COWETO gaan ze je incasso's sturen en boetes. Terwijl het iets geheels vrijwillig is.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 december 2008 16:31]

Jeetje, bij elk getal spreken ze het tussen haakjes uit 8)7
Leuk te lezen die website met 1 (zegge één) algemene voorwaarden en 2 (zegge twee) juridisch geblaat....
Jeetje, bij elk getal spreken ze het tussen haakjes uit 8)7
En nog verkeerd ook, volgens het groene boekje is het 'vijfenzeventig'; niet vijf en zeventig; maar de poging is lovenswaardig.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 december 2008 19:01]

Even gekeken op die site, maar ik denk dat elke weldenkende Nederlander hier niet in trapt.
Ik denk dat dit bedrijf zich richt op de andere 15,9 miljoen Nederlanders.
Ja heel bijzonder zeg, en glashard volhouden dat je mensen niet oplicht hè...

Maar het is op het net soms wel moeilijk om te bepalen wat wel en niet officieel instanties zijn. Wat dat betreft maakt deze man wel slim misbruik van een zwakte van het internet.
Ze hebben ook een SSL-certificaat van Thawte uit Zuid Afrika, wat ervoor zorgt dat er een groen sleuteltje oplicht in nieuwere browsers. Op zich niet ongebruikelijk voor een bedrijf, maar het SSL-certificaat heeft geen ID-informatie over de eigenaar van het certificaat; da's dan wel weer maf.
Beste Tweakers,

Wij van COWETO willen met onze diensten website bezitters ondersteunen met juridische hulp, advies en klachtenbehandeling. Wij gaan hiervoor een vaste jaarlijkse toeslag vragen. Wij zijn niet verbonden met de overheid en niemand is verplicht om onze diensten af te nemen. Wij hebben onze website sinds kort gelanceerd en willen onze diensten vanaf januari 2009 gaan aanbieden. De teksten op onze website zijn nog niet definitief, maar mochten er in de tussentijd teksten op onze website staan die onduidelijk zijn, dan staan wij open voor suggesties.

Met vriendelijke groet,
COWETO

ps. Zie ons contact formulier voor de contact mogelijkheden met ons.
Beste,

vriendelijk en beleefd van U om zich hier te komen verdedigen, ik heb zelf even uw website bekeken en wat mij opvalt aan het taalgebruik is net datgene waarvoor gewaarschuwd word, als je de site doorleest met zijn huidige teksten is het net alsof registratie van elk .nl domein verplicht is.

Het zou misschien beter zijn om de website tijdelijk te sluiten, uw teksten te herschrijven en de lancering van uw diensten uit te stellen zodat elke vorm van verwarring verdwijnt.
Beste Coweto,

Ik vind het heel netjes dat jullie hierop reageren. Dit zie ik zeker als een pluspunt wat dat betreft. Ook is de bovenstaande uitleg beter te begrijpen dan de website.

Met vriendelijke groet,

elma_illusion

ps. Misschien is Tweakers.net Jobs een handige manier om aan contentschrijvers te komen. :Y)
De teksten op onze website zijn nog niet definitief, maar mochten er in de tussentijd teksten op onze website staan die onduidelijk zijn, dan staan wij open voor suggesties.
Er staan eigenlijk geen teksten op die wel duidelijk zijn...

Zelf nog wat komen posten in de hoop de zaak te redden. Hopelijk komt er nog een rechtzaak van, zodat het je niet alleen tijd maar ook geld kost. Denk je misschien eerst na alvorens zo'n grappen op te zetten.

Crash and burn!

PS : Wou er even serieus op ingaan, maar het is te lachwekkend.

[Reactie gewijzigd door croc op 23 december 2008 17:16]

Haal dat: moeten / boetes / verplichten

Dan ook even weg al je een vrijblijvende dienst aanbied :X
Schei toch uit; je probeert gewoon je gezicht te redden. Dit is je reinste oplichterij en misbruik van minder zelfverzekerde of technisch onderlegde mensen en dat weet je (of jullie) don-ders goed. Beetje schijnheilig de onschuld gaan uithangen.

Ik hoop dat je er een dikke boete of meer aan over houdt.
Fail.

Weet iemand hier of we op de één of andere manier (rechts)bescherming kunnen krijgen tegen een dergelijk agressieve manier van 'adverteren'? We hebben zo'n soort orgaan echt hard nodig... }>
De Reclame Code Commissie kun je online een klacht indienen.
ik doelde eigenlijk meer op iets als Coweto, maar evengoed bedankt ;)
Welke concrete diensten? Waarvoor zijn deze nodig? En waarvoor is dit interessant voor alle NL domeinen? Waarom overal moeten, boetes, krom officieel taalgebruik? Lachwekkend gewoon. En nog de moed hebben hier te reageren (als het echt is). 8)7
Het grappige is ook: snel betalen (wees op tijd!)...en.pas medio 2009 worden de plannen echt uitgewerkt ofzo.. Wat een kneusje achter deze site.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 december 2008 18:23]

Lol.. Grapjas.
En wat voor juridische steun leveren jullie precies meer dan het KVK?
En hoeveel beedigde advocaten heb je daarvoor?

Fundamenteel zit het al fout met deze toko: Wettelijke Toeslagen.
Beginnen te strooien met dat soort termen straalt niet bepaald een hulpbiedende dienst uit. Kortom, dat zal niet het primaire doel zijn (of je snapt echt niets van marketing)... De vraag rijst dan, wat is dan wel het primaire doel?
Beste Coweto,

Een toeslag is een bedrag dat aan een prijs voor een product of dienst wordt toegevoegd en dat je verplicht bent om te betalen. Uw dienst is een abonnement en geen toeslag. Abonnementen gaan mensen echter aan op basis van vrijwilligheid, toeslagen betalen zij omdat het moet. Natuurlijk wist u dat al. U probeert er (nog altijd) handig gebruik van te maken.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen al in deze truc gelopen zijn. Coweto heeft zeker de Whois van pagina's op het .nl topdomein uitgeplozen en de informatie over de "houder" daaruit overgenomen.

EDIT: interessant, de technsich contactpersoon (Bart Jan Buijs) is ook op Retecool bekend. Kan echter niet helemaal ontdekken in welke zin: Link naar Retecool

[Reactie gewijzigd door Hyronymus op 23 december 2008 16:40]

In de eerste reply met die foto! Het schijnt daar te gaan over een hoax die hij kennelijk opgezet heeft. Misschien is dit ook een hoax?
zoek in google maar eens op: "Titaniumstraat 41" het adres waar de website op staat, ik lees daar genoeg links waarvan ik denk, oplichting
Hier nog betere view met Live: (kies voor Birdseye view)

http://maps.live.com/#JnE...zA4NiU3ZS0zMy41NzQyMTg3NQ==

Welk serieus bedrijf zou nou ooit overwegen zich daar te vestigen? Geeft je wel te denken uiteraard als je ergens in een aftandse buurt gaat zitten..Lekker betrouwbare en professionele indruk. Er is voldoende keuze in kantoorgebouwen vanwege de leegstand..dus waarom dan voor zoiets kiezen..:x

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 december 2008 18:05]

Ik woon hier vlakbij, veel bedrijven hier en weinig leegstand, er is nisk raars aan om je daar te vestigen ;)
Het is toch fijn dat een 'orgaan' zich in deze financieel onzekere tijden zo bescheiden huisvest op een terrein waar recycling van grondstoffen wordt gepromoot?