Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

AMD zal op de komende Cebit-beurs de triplecore Phenom 8400 en 8600 officieel introduceren. Snellere quadcore Phenoms, die aanvankelijk tegelijkertijd geďntroduceerd zouden worden, zullen echter niet te zien zijn.

AMD Phenom-logoCebit 2008 zal van 4 maart tot en met 9 maart plaatsvinden in Hannover. Tijdens de beurs zal AMD de triplecore Phenoms aan het publiek voorstellen, samen met de quadcore Phenom 9100e. De 9100e is een extra zuinige Phenom die op 1,8GHz zal worden geklokt. De Phenom 8400 en 8600 zullen kloksnelheden van respectievelijk 2,1GHz en 2,3GHz meekrijgen. Vermoedelijk zullen de tricores nog gebruikmaken van de B2-stepping, met TLB-bug.

Het is de verwachting dat snellere quadcore’s pas gelanceerd zullen worden tijdens de Computex 2008-beurs begin juni. Deze Phenoms zullen gebruikmaken van de B3-stepping en geklokt worden op maximaal 2,6GHz. Waarschijnlijk zal AMD de naamgeving van de processors nog wel wijzigen bij de lancering. De Phenom 9700 en 9900 zullen door het leven gaan als de Phenom 9750 en 9950, om aan te geven dat de cpu’s gebaseerd zijn op de B3-stepping.

AMD Phenom / Barcelona die shot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Als ze gebruik maken van de B2 stepping en je gaat overclocken, krijg je dan niet een probleem krijgen met de TLB-bug op 2,4 GHz of heb ik dat mis? Komen er dan ook speciale bios updates voor die processors? Het lijkt mij niet, aangezien er zo'n 10% snelheid verloren zou gaan. Overigens zou elke moederbord fabrikant zijn bios moeten aanpassen.
Het probleem zit in de Translation Lookaside Buffer, een onderdeel van de processor dat de vertaalslag van virtuele geheugenadressen naar fysieke adressen voor zijn rekening neemt. Het probleem treedt vooral op als alle vier de Phenom-cores volledig belast worden, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het draaien van benchmarks.
De meeste mensen zullen hier dus weinig van merken, neem ik aan. (Mochten de dus de triplecore overclocken naar 2,4 GHz of hoger) Treed het ook op als je een paar uur gaat gamen, dan kan het een probleem zijn. Maar het is "vermoedelijk" de B2-stepping dus staat niet vast, misschien hebben de triplecore Phenoms er helemaal geen last van.

Overigens hebben ze weinig vertraging met het leveren van de triplecore.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 4 februari 2008 22:12]

Hm een nieuwe bios gaat niet voor alle moederborden werken. Ik heb een tijd terug een MSI moederbord gekocht K9N SLI Platinum. Deze zal geen quad of triple cores gaan ondersteunen, ook al heeft AMD gezegd dat de cores compatible zouden zijn met AM2 moederborden.
Het blijkt om de biosgrootte te gaan. Deze moet minimaal 6mb groot zijn en dat zijn veel biossen niet. Helaas dus geen quad of triple core voor mij voorlopig!
Vreemd, aangezien ik net hetzelfde mobo'tje heb (ondertussen al twee jaar) en ik er een week of twee een Phenom 9500 in heb zitten gehad...Bijzonder vreemd toch nietwaar :+

Toegegeven, het draaide niet echt optimaal (daarom heb ik er m'n X2 6000+ terug ingestopt) maar het ding werkte, alle 4 de cores werden correct weergegeven enzo. Zelfs de BIOS gaf "Phenom 9500" weer, dus waar haal je het dat dit bordje geen Phenoms ondersteunt?

Het is wel zo dat een AM2+ processor heel wat van z'n speciale powerfuncties moet missen in een AM2-bord, maar elk AM2-bord is (mits een BIOS-update zodat hij tenminste de processor herkent) in staat een Phenom in gang te krijgen. Waar je die 6mb-grootte van de BIOS haalt is me al helemaal onduidelijk...

Edit: Daarom laat ik me dus nooit in met supportdesks, die weten meestal helemaal niets van de hardware af die ze imho moeten supporten :)

Nuja, wellicht zullen ze wel gelijk hebben, ik haalde ook niet de benchscores die ik op andere reviews vind van de Phenom 9500. Ik zat er toch telkens 1000-2000 3DMarks onder, met dezelfde opstelling (zelfde CPU, geheugen, GPU). Dus zoals ik al zei, ideaal was het niet...

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 4 februari 2008 22:27]

Ik haal dat uit het mailtje dat ik van de supportdesk van MSI heb gekregen:

De Phenom kan niet op de K9N LSI Platinum werken, omdat de bios op het moederbord niet groot genoeg is om de CPU code op te slaan. Zelfs als er een speciale bios zou worden gemaakt alleen voor de Phenom zou deze niet in de 4M bios passen, omdat de code 6M groot is. Vandaar dat de CPUs niet zal worden ondersteunt op het moederbord.

Verder staat er ook op de website zelf dat de Phenom niet ondersteund wordt. Ik heb daarop uiteindelijk toch maar een X2 6400+ gehaald om zo maar het snelst mogelijke te hebben op mijn moederbord. Vreemd om te horen dan dat jouw moederbord dan toch werkte met de Phenom.
Ik vertrouw de info van msi nooit meer, ik ben de laatste tijd al vaker fouten tegen gekomen. Je kan beter opzoek gaan naar gebruikers ervaringen dan naar msi luisteren heb ik het idee. ;) (Is mijn ervaring tenminste van de laatste tijd)

En dat de 4Mbit bios te klein is is (gedeeltelijk) onzin want andere moederbordbouwers weten het wel voor elkaar te krijgen, en anders kan je toch een 8Mbit rom aanbieden met de juiste bios tegen kosten prijs, maar dat doen ze ook niet.
Zelfs als er een speciale bios zou worden gemaakt alleen voor de Phenom zou deze niet in de 4M bios passen, omdat de code 6M groot is.
Dan kan ik MSI adviseren om in de leer te gaan bij Gigabyte. Ze hebben ook 2 570-SLI main boards met een 4M flash chip die wel de Phenom ondersteund, na een BIOS update.

http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-M57SLI-S4
http://www.gigabyte.com.t...ProductName=GA-M57SLI-DS4

Links naar BIOS:
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2539
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2513

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 februari 2008 08:44]

De bug (zie forum topic) komt in de praktijk nauwelijks voor.
Daarom is hij ook niet opgemerkt bij de AMD stresstests.

Je zult er als thuisgebruiker dus geen/weinig hinder van ondervinden, maar voor server doeleinden zou het funest kunnen zijn (zelfs als het maar 1x per 5 jaar zou gebeuren).
dude de bug kan hoe dan ook voorkomen, dat deze alleen vanaf 2.4 GHz zou kunnen voorkomen is een fabeltje, de gehele b2 stepping kan er last van hebben.
Dat heb je mis. de TLB bug heeft niet te maken met hoge kloksnelheden. De B2 stepping blijkt zowiezo slecht te overklokken trouwens.
Denk toch nog dat ik persoonlijk nog een Phenom upgrade voor mijn AM2 moederbord neem i.p.v. nu al overstappen naar Intel. De HT snelheid gaat dan helaas wel omlaag van HT 3.0 (5200 MT/s) naar HT 1.0 (2000 MT/s), maar voor mijn toepassing compenseren de 4 cores dat ruimschoots. En in de toekomst kan ik dan nog goedkoop upgraden naar een AM2+/AM3 moederbord als de Hybrid SLI/CrossFireX modellen er zijn.

De Phenom 9500 kost momenteel $189.99 t.o.v. $274.99 voor de goedkoopste Intel quad-core (Q6600) en ook al haalt ie dus niet dezelfde performance, als je dat met de prijs meerekent dan valt het reuze mee.

Wacht nog wel de 9100e af, mijn toepassing is namelijk voornamelijk HTPC, en de lager geklokte Phenom kan dan stiller gekoeld worden. Hopelijk kan AMD nog wat aan de prijs doen, want ook al kunnen ze het niet winnen op prestatie niveau van Intel, op prijs zijn ze nog steeds een goede keuze. Door Avivo en PureVideoHD op de nieuwste ATi en nVidia videokaarten heeft de CPU tevens een steeds lagere impact voor het decoderen en transcoderen van video. Real-time transcoderen bij hoge resoluties/bitrates blijft echter lastig, dus de Phenom zal zeker helpen.
Hmm, nieuw wel ja, ik zie ze nu voor 120 tot 150 2dehands voorbij komen... Maar volgens mij zijn er ook nog een aantal dual-cores van intel sneller als de quad-core van amd, geen idee hoor maar dat vermoeden heb ik (E8400?).
Vermoedelijk zullen de tricores nog gebruikmaken van de B2-stepping, met TLB-bug.
Dit vind ik ongelooflijk. AMD zit op het moment niet goed qua performance, en ook financieel gaat het gewoon niet zoals het hoort. Maar ze hebben wél altijd zeer stabiele producten geleverd. En dan gaan ze nu in deze al mindere tijden een cpu uitbrengen die kampt met een op zijn zachtst gezegd vervelende bug? Ik zou alleen al hierom, wegens dat stabiliteitsprobleem, een pc met die processor niet samenstellen, en ik denk dat met mij vele anderen prijs stellen op continuë stabiliteit. Niet handig om ook die groep kwijt te gaan raken.
Hoeveel bugs denk je dat er in de C2D zitten?
http://marc.info/?l=openbsd-misc&m=118296441702631
Alleen wordt dat angstvallig verborgen gehouden.
At this time, I cannot recommend purchase of any machines based on the
Intel Core 2 until these issues are dealt with (which I suspect will
take more than a year). Intel must be come more transparent.
Zelfs de E8400 blijkt nu problemen op te leveren:
http://www.theinquirer.ne...heat-probs-reported-intel

[Reactie gewijzigd door PinkPanther1970 op 5 februari 2008 08:34]

nice doorprikt dat even mijn intel droom :x ik weet nu niet of ik dat als iets positiefs of negatiefs moet ervaren :D. kleine vraag welke cpu steekt een gamer nu het best in zijn pc? verbruik is not an issue
Kijk gewoon wat in je budget valt. De bugs in de huidige CPU's komen gewoon zodanig weinig voor dat je je er niet druk om moet maken.
wow dat heb ik nooit geweten... gelden al deze bugs voor alle C2Ds ? dus ook de E8xxx serie?

die hitte problemen lijken alleen bij het overclocken te gebeuren daar ik dat lees en ik ook veel goeie dingen hoor over niet overgeclockte E8400 CPUs
Tot nader order gelden de meeste van deze bugs inderdaad voor alle c2d processors; maar net zoals de TLB-bug bij de Phenoms van AMD is het zeer uitzonderlijk dat de gemiddelde gebruiker deze ooit zal tegenkomen.
Wat me wel tegen de borst stuit, is dat Intel, in tegenstelling tot AMD, dit zoveel mogelijk in de doofpot probeert te stoppen.
Die bug komt onder zeer bijzondere omstandigheden voor indien alle cores volledig waren gestrest, en leid zelfs dan niet altijd tot het crashen van het OS of applicatie. Daarnaast was er voornamelijk sprake van de bug in de modellen die sneller dan 2.4 ghz draaiden.

Wie weet kunnen 3 cores niet eens de stress op het onderdeel dat de bug creeerd groot genoeg maken om hem voor te laten komen. En zelfs bij de huidige quadcores is de bug pas zeer laat opgemerkt, juist omdat hij zo weinig voor komt.

Met andere woorden als je nu een Phenom koopt is er grote kans dat je de bug niet of slechts 1 of 2 x in de totale levensduur van de processor tegenkomt. Persoonlijk vind ik dat vrij acceptabel aangezien programma's wel vaker vast lopen, en er grotere gevaren zijn voor de stabiliteit van het systeem dan deze bug.

Ik praat hier niet mee goed dat AMD een product uitlevert met een bug, maar voor thuis gebruik is de last die je er ondervind gering, en denk ik dat de prijis waarvoor deze cpu's worden verkocht ten opzichte van performance en stabiliteit die ze bieden niet meer dan redelijk te noemen valt. Je moet ze alleen niet willen gebruiken voor servers die 24/7 operationeel moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 5 februari 2008 00:06]

Ow maar 1 a 2 keer... 8)7 (mag ik ook weten waarop dat is gebasseerd?)
Intel heeft ook een lijst met known bugs voor CPU's in productie, al zijn die known bugs wel heel zeldzaam.
Waren de triplecores geen afgeschreven quadcores met een slechter presterende/ kapotte 4e core? Of heb ik dat nu mis.
Als het wel zo is, dan heb je eigenlijk een goedkope quadcore in huis mocht je krap bij kas zitten. Nu nog een manier om die 4e core aan te zetten en klaar is Kees :)
Hoe wil je een kapotte 4e core dan werkend krijgen?

Vaak in de videokaart markt is er iets disabled omdat er niet genoeg van dat exemplaar is bijvoorbeeld, dan zijn het in principe volledig intacte kaarten. Volgens mij is dat bij deze quadcores niet zo.
In het begin is het wel zo dat de yields nog niet goed genoeg zijn van videokaart chips. Slechte chips worden dan verkocht als mindere modellen. Echter vaak als het process wat volwassener wordt, zullen de yields beter worden. Het gevolg, geen kapotte delen van de chip. Hierdoor worden goede chips toch als goedkopere modellen verkocht.

Je zag dat ook vaak met videokaarten die rare effecten gingen geven als ze zwaarder belast werden (checkered fields, groene puntjes, etc).
Ie zal wel doorgelasert zijn waardoor ie gewoon niet meer aan de gang te krijgen is.
http://core.tweakers.net/...t-triplecore-phenoms.html
In bovenstaand artikel werd wel gesuggereerd dat het om quadcores gaat met een uitgeschakelde kern.

Zijn ze hier nu dan vanaf gestapt?

@graey - had denk ik een reply moeten wezen voor BarthezZ

[Reactie gewijzigd door kw4h op 4 februari 2008 21:06]

Doorlaseren is toch ook een manier van uitschakelen?
zouden ze daar de moeite voor doen?
ik denk eerder dat het quadcores zijn waar een van de cores niet hard genoeg wilde.
De moeite nemen ze toch ook bij videokaarten, waarom dan niet bij een cpu? ;) AMD gaat echt geen unlocked triple cores op de markt zetten, ze laseren al zins jaar en dag hun cpu's, de bekende bruggetjes op de Athlon Xp is een mooi voorbeeld, maar die kon je nog extern bereiken om ze te maken en zo mogelijkheden unlocken die amd uitgeschakeld had.

Maar ik hoop dat je gelijk heb, maar ben bang dat je niet gelijk gaat krijgen. ;)
Intel zal wel tegen die tijd 8 core processors verkopen!
Als ik me niet vergis wou AMD binnekort al met 8 core's op de markt komen. (nog voor Intel dus).

Want het is namelijk zo dat AMD 4 natieve core's heeft (dus 4 echte core's op 1 cpu) en Intel 2 dual core's op 1 cpu hebben zitten. Nu wil AMD 4 Dual core's op 1 CPU plaatsen.

tenminste zoiets dacht ik. als je het wilt weten search google ofzo ik ben er nu te lui voor :P.
Niemand weet wanneer AMD komt met "Montreal". Dat zullen idd 2 Shanghai Cx-stepping Phenom's zijn op 45nm.

Het grote probleem is en blijft 65nm wleke totaal neit lekker gaat. 45nm zit gelukkig op schema en zal eind 2008 in productie gaan. Vanaf dan is het eigenlijk vanwege het TDP ook mogelijk om Octa-Cores in te zetten.

Ik ben benieuwd wat AMD doet. Iig zal de Shanghai al een aantal verbeteringen hebben zoals 6MB L3 cache en een verhoogde IPC. Ik kan me best voorstellen dat AMD Intel dan even lekker wil tracteren op een Phenom X8.

Als ik lees dat Intel wil komen met een 6-core (dus 3 dualcores) dan denk ik dat het niet veel wordt. De Barcelona maakt bij 2 quads gehakt van de Xeon. Intel schaalt dus niet lekker en loopt echt aan de FSB bottleneck. Moch Intel dus 3 Duo's intern ook weer zo gaan verbinden dan zal die CPU waarschijnlijk ook te weinig bandbreedte krijgen.

Het enige probleempje voor AMD is de Nehalem. Maar moch Intel dit jaar of begin volgend jaar net als AMD een tegenslag moeten verwerken dan heeft AMD even lucht en kunnen ze gehakt gaan draaien. Phenom's op hoge clocksnelheden, de performancecrown on servers door schaalbaarheid, een Octa-Core, Wss ook wel een 6-core, De Turion Ultra + Platform voor laptops. Er komt mooi spul aan :D
Iedereen dacht dat 2 dual cores ook een bottleneck zou opleveren. Nu heeft intel een FSB van 1066 en dat zal nog wel hoger worden. Dus 3 dual zou goed kunnen vooral voor non mem intensieve applicaties (Games).
2 quads zou logischer zijn :+
Dat kan wel zijn, maar ik denk niet dat die zo goedkoop gaan zijn ;)
En of je dat voor je desktop nodig hebt :z
Sowieso is er op dit moment nog bijna niks geschreven voor quad...
De stap om iets voor dual of quad te schrijven in plaats van een single core is een veel grotere stap dan van dual/quad naar een octacore. Dit omdat je je processen al geparallelliseerd hebt. En dat kan je dan weer makkelijker opschalen naar 8, 12 of 16 of zoveel als je wilt. (Bij sommige taken dan. Video afspelen wordt lastig. Renderen daarentegen gaat prima.)
Intel Quad is toch 2x dual
AMD heeft een echte quad dus 8 cores is logisher voor AMD aangezien ze al aangegeven hebben waarschijnlijk de intel weg te volgen (2 chips op 1 die)
Nou ik denk het niet :')
een dual-dual-dual core cpu ?
ik denk dat dit een leuke processor is vooral voor wie niet veel wil betalen en toch snelle prestaties wil hebben. ik denk dat je je niet zo moet laten afschriken door de mogelijke TBL bug want het is zo dat je daar echt geen last van hebt als je gamed of desktop applicaties draaid of zelfs overclockt. zelfs bij tomshardware zeggen ze dat hun er ook geen last vanhebben gehad ondanks overclocken en heavy duty stress tests. wat hun wel zeggen is dat amd het op safe heeft gespeeld en daarom hun snellere processors heeft uitgesteld. http://www.tomshardware.c..._black_edition/page2.html

[Reactie gewijzigd door Mietex op 6 februari 2008 01:47]

Sja, waarschijnlijk zitten ze nog met voorraden B2-stepping-processoren. Silicium is niet goedkoop, en ook al moeten ze de prijs laten zakken, dan is het altijd nog beter dan alles maar weggooien. Tenminste, op korte termijn.

Maar... voor mij zijn de Phenoms niet aantrekkelijk: de meeste nog met de bekende bug, een triple core is een gehandicapte quadcore, en geen van allen halen ze de 2,5 GHz. Jammer, ik zal voorlopig niet overstappen op een quadcore. (Momenteel X2 4800+ op een AM2 moederbord waar geloof ik ook quadcores op ondersteund worden - Asus M2N-E.)
Een bug die bij thuisgebruikers niet eens voorkomt.... Iedereen zit te zeuren op de bug. Het is puur toeval dat hij aan het licht kwam want anders zat niemand te zeuren! Werkelijk, die bug is nog bij geen enkele thuisgebruiker tegengekomen en de kans is klein dat dat nooit zal gebeuren.

Als je dat bedenkt en ziet hoe spotgoedkoop de Phenom's zijn, dan weet je dat het echt een hele leuke CPU is.
Volgens mij kwam die bug idd pas bij hogere kloksnelheden spelen. En heeft AMD hem niet eens opgemerkt tijdens stresstesten en zijn ze er nog voor de netheid zelf mee naar buiten gekomen (hun marketing afdeling is blijkbaar overleden, want zie nu de gevolgen).

En wat is het voor Bug? Eentje die een rekenfoutje eens in het jaar maakt of eentje die je pc laat crashen? Een rekenfoutje lijkt me niet zo boeiend tijdens een spelletje/worddocumentje/emailtje lezen.

Enn vraag me ook af of intel geen bugs heeft in de core 2 duo, zou zomaar kunnen maar blijven deze gewoon onopgemerkt. Ik weet het niet maar hier op GOT is er volgens mij nog niemand die echt tegen serieuze problemen met zijn Phenom aanloopt, behalve dat hij niet overklokt...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 4 februari 2008 23:28]

De TLB-bug is inderdaad te klein om echt noemenswaardig erg te zijn, maar ook weer niet zo klein dat je er nooit last van zult hebben. Het komt gewoon vooral voor als alle 4 de cores belast zijn (bv. toekomstige hyperthreaded games ofzo), dan komt hij bij één op de zoveel miljoenen berekeningen voor.

Maar als je nagaat hoeveel berekeningen die processor doet per seconde, zul je toch ooit wel een crash meemaken door de TLB-bug. Meer nog: hoe sneller de processor, hoe sneller je statistisch gezien de TLB-bug aan je been hebt.

Maar inderdaad, voor thuisgebruikers is dit totaal niet erg. Je Windows is trouwens al 15.000x gecrasht eer je de TLB-bug meemaakt, dus op die ene crash zal het niet komen denk ik zo :+

Voor servers daarentegen...Elke bug die verholpen kan worden, MOET verholpen worden. En al zeker hardware-bugs.

@GENETX: Dat bedoel ik dus met STATISTISCH gezien. Je hebt zoveel kans dat dat stukje geheugen wordt aangesproken, dus kun je ook STATISTISCH narekenen dat het om de zoveel berekeningen prijs is. Het zit 'em in het woordje STATISTISCH ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 5 februari 2008 12:36]

Nee, het komt niet aan op het aantal berekeningen. Er zit geen counter in van: oh ik heb x berekeningen gedaan -> crahen. Het komt voor door het toeval dat net dat stukje geheugen zal worden gebruikt dat verkeerd is aangemerkt door de TLB bug. Zelf zonder volledige belasting hoef je hem niet te tegen te komen, maar het kan ook zijn dat je hem 2x snel achter elkaar aan krijgt.
Ook niet in in servers hoor, mijn Barcelona'tjes zijn zo stabiel als een huis, wat zeg ik, bunker.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 4 februari 2008 22:52]

Misschien toch het overwegen waard; ik heb nl ook een M2N-E, met een 9600 Black Edition erop. Met een lichte fsb overclock (omdat de mulitplier instelling in de bios niet beschikbaar is met een Phenom) draai ik nu al ong 1,5 week op 2,4Ghz.
Als ik AMD overdrive gebruik, draait ie op dit bord stabiel op 2,6... da's dus al meer dan jouw aangenomen 2,5 Ghz. En da's dus ook zonder TLB fix, nog niet een keer vastgelopen, onder games, 3dmark, browsen enz.
Alle CPU's hebben bug's, zoals je hier boven kunt lezen zijn intel's cpu's ook niet helemaal 100%. De triplecore is een budget CPU en alle budget CPU's zijn topmodellen die zijn teruggeclockt of waarbij delen van de cpu zijn uitgeschakeld. Dat is al zo lang als ik me kan herinneren zo.
Ik dacht al... Waar ken ik 8400 van?
Dell Dimension 8400
Geforce 8400
Nikon 8400
Compaq 8400
en nu ook Phenom 8400..
Zolang Intel geen Q8400 uitbrengt is er geen vuiltje aan de lucht, of je zou al een GeForce 8400 met een Phenom 8400 moeten verwarren (en dat is dan nog het dichtsbij, beide PC-onderdelen) en dan raad ik het sowieso af om zoiets los te kopen :+

Darkjeric merkt op dat ze 10 jaar geleden al verder zaten met de nummering, hierbij een herinnering oprakelend aan de 80888

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 4 februari 2008 23:59]

Bijna alles in computerland wordt met duizendtallen in de naam genoemd, dus dan kom je vanzelf een keer bij de 8400 uit :)
Intel E8400 dan wel een kleine toevoegin om zich te onderscheiden maar toch :P
ben benieuwd hoe ze presteren, misschien dat ik er wel eentje ga kopen als ze een stuk goedkoper zijn dan de Phenoms.
Met een 9500 voor pricewatch: AMD Phenom X4 9500 ~140, ben ik echt benieuwd naar de triplecore prijzen.
En die extra zuinige 9100 klinkt ook niet slecht (samen met een 2.5" HDD is dat behoorlijk zuinig én stil).
naja het is niet alsof je de cpu oppeens passief lucht kan koelen he...je zal gewoon een standaard processor koeler nodig hebben dus qua stilte zal het wel niet uitmaken tegenover een ''normale'' phenom...

betekend wel dat je met een kleine watercoolingsetup hem wel makkelijker passief kan maken
Scythe Ninja anyone?
Een BE-2xx0 kan met een grote luchtkoeler ook passief gekoeld worden.
Dus wie weet :)