Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De Icann wil de praktijken van bedrijven die op grote schaal gebruik maken van de termijn van vijf dagen om domeinen gratis 'uit te proberen' een halt toeroepen. De internetorganisatie denkt dat een klein geldbedrag per toewijzing voldoende is.

De Icann stemde er unaniem mee in dat er een einde moet komen aan de periode van vijf dagen waarin aanvragers gratis een domein kunnen uitproberen. De organisatie overweegt het bedrag van 0,20 dollar dat de Icann jaarlijks voor een domein vraagt, ook in te voeren voor de testperiode. Dit zou een einde moeten maken aan het zogenaamde 'domain tasting': de praktijk waarbij bedrijven op grote schaal domeinen aanvragen om te kijken welke het meeste verkeer, en daarmee advertentieinkomsten, krijgen binnen de proeftermijn. Sommige bedrijven hebben er een sport van gemaakt om domeinnamen keer op keer te registreren en weer vrij te geven, waardoor ze er in feite nooit voor hoeven te betalen.

Eerder deze week stelde Google al voor om de lucratieve handel in de kiem te smoren, door Adsense pas vijf dagen na registratie van een domein toe te staan.

Volgens een onderzoek van de Icann waren er in januari 2007 51 miljoen domeinnamen geregistreerd, terwijl er 48 miljoen werden uitgeschreven. 'Er was een toename van 3 miljoen maar de overige 94 procent werd gewoon 'geproefd''', luidde de conclusie die eerder deze maand werd vrijgegeven.

De maatregel die de Icann wil, zal in ieder geval een einde maken aan de veelbekritiseerde praktijken van Network Solutions, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. Het bedrijf hield domeinnamen die via zijn website opgezocht werden 'vier' dagen vast, naar eigen zeggen om klanten ertegen te beschermen dat andere 'tasters' er met de naam vandoor gaan. "Als de Icann de maatregel doorzet, denken we niet dat de bescherming nog nodig is", aldus Susan Wade, woordvoerster van het bedrijf tegen Networkworld.

Het voorstel om een bedrag van 0,20 dollar in te voeren voor de proefperiode maakt deel uit van het voorgestelde budget van de Icann voor 2009, die in juni in Parijs behandeld gaat worden. Het voorstel moet door het bestuur van de organisatie goedgekeurd worden. Ook de ongeveer negenhonderd registrars voor de Top Level Domains moeten akkoord gaan met het voorstel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Dit is net zo kansloos als betalen voor elke verstuurde e-mail.

Voor elk domein waar $10 mee te verdienen is, kunnen er 50 domeinen geregged worden die niets opleveren. Dat is gewoon de moeite waard.
(hoeveel spammers zou het tegenhouden als je 1 cent per verstuurd bericht moet betalen? Gezien de hoeveelheid spammers die dagelijks een complete kleurenfolder door mijn brievenbus duwen... geen enkele. Adverteren via andere media is vele malen duurder dan 1cent per persoon en toch stikt het overal van de advertenties)

Het gaat geen enkele professionele 'taster' tegenhouden, maar is gewoon geldklopperij van de Icann.
Zowiezo is het concept om een domein een paar dagen uit te proberen één grote scam. De enige toepassing hiervan is juist om tasters, spammers en phishers te faciliteren.
Je argument klopt niet. Je zegt "het is lonend om reclamefolders te sturen DUS het is lonend om email te sturen". Dat is niet per se waar. De respons-rate per medium is immers heel verschillend en daarom kunnen de kosten ook verschillend zijn.

Voorbeeld: stel dat het 10 cent kost per folder om deze te laten drukken en bezorgen. Als ik door het lezen van die folder zin krijg in pizza, bestel ik misschien 1x per 2 maanden een pizza die ik anders niet besteld zou hebben. Dat heeft hen dan 8 weken x 10 cent = 80 cent gekost. Daar zullen ze dus wel winst op maken uiteindelijk want de winst is per pizza groter dan 80 cent neem ik aan. In het geval van email is de reponsrate veel en veel lager. Misschien reageert maar 1 op de 10 000 of 100 000 mensen op zo'n mail. Dan moet het product dus al 100 of 1000 euro opleveren om nog te renderen.

Kortom, het gaat niet (alleen) om de prijs per persoon, maar ook om de impact die het medium heeft op de persoon.

Wat je laatste punt betreft ben ik het helemaal met je eens. Die praktijk zou gewoon verboden moeten worden. Maar ja regel dat maar eens. Dan is het makkelijker om van bovenaf te forceren dat ervoor betaald moet worden, dan dat je al die bedrijven kunt verbieden dit te doen.

[Reactie gewijzigd door mddd op 31 januari 2008 10:02]

Ik weet niet of jij in de gaten hebt op welke schaal e-mail spam zich afspeelt. Dat gaat niet om een paar duizend, of zelfs enige tienduizenden papieren foldertjes, dat gaat met miljoenen tegelijk. En niet één keer per week, maar meerdere keren per dag. Als een spam run in plaats van 0 ineens 10000 euro kost (1 ct per e-mail op een kleine spamrun van 1 miljoen mailtjes), dan denk je echt nog wel even een keer na voordat je dat doet.

Zelfde geldt min of meer ook domain tasting. Dat gaat niet om een paar domeintjes die je misschien wel zou willen gebruiken, dat gaat met bakken tegelijk. En wederom: de kosten zijn 0, dus alle inkomsten zijn winst.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31 januari 2008 10:11]

Waarom niet gewoon die 5 proefdagen afschaffen? Wie gaat er nou een domein "proberen"?
Ik meen dat toen toendertijd die periode vooral ingevoerd is voor foutjes en zo. een spelfoutje is zo gemaakt..
En zo'n spelfoutje kost je dan.... 20 cent. Nee, er moest inderdaad dringend iets bedacht worden om mensen die 20 cent voor hun eigen onzorgvuldigheid te besparen. :+
Die 20 cent is voor registrars, niet voor de uiteindelijke klanten. Hier in Nederland betaal je als registrar voor een *.nl domein ook een habbekrats per jaar, maar als klant ben je zo een tientje tot vijftien euro kwijt.
Is 15 euro niet erg weinig straf voor een typfout? Ik ben het met Bkill3r eens, dat uitproberen is gewoon onzin.
Die $$$ Cashers. Dankzij adsense en de proeftijd combi kunnen ze goed cashen op een aantal van de sites die ze met tientallen tegelijk ( blijkbaar :S ) registreren voor 5 dagen. Er zit vast wel een $$ making url tussen. Wel vindingrijk hoor, die golddiggers. Die 20 cent verdienen ze daar overigens makkelijk mee terug, tenzij ad companies daar wat tegen beginnen, zoals Google nu voorstelt (zie artikel). Het is ze(ICANN) vooral om toch een graantje mee te pikken van deze duistere handel. Want nu lopen ze geheid geld mis, en als ze die proeftijd afschaffen idem, dus dan is die 20 cent een gulden middenweg :+.
Ik vind het wel een goede zaak dat dit in rekening gaat worden gebracht. Het zal de consument op het einde toch niet veel meer kosten (niets?) en voor bedrijven is het ook niet veel die enkele domeinen registreren.

Het is dan weer wel een soort van straf voor domain tasters, al zal dit inderdaad wel snel terugverdiend worden. Gelukkig zal dat dan weer niet gaan via Google (AdSense), omdat deze zo slim zijn geweest die periode van vijf dagen in te stellen.

Persoonlijk ben ik ook tamelijk ziek van die uitgestorven domeinnamen die als 'spam domain' worden gebruikt. Hier zou ook actie naar gevoerd kunnen worden, echter zal dit dan weer onder censuur vallen oid.
Nee hoor, reclame valt niet onder vrije meningsuiting.

(edit) Artikel 7 lid 4 Grondwet zegt namelijk dat de grondwettelijke bescherming op vrije meningsuiting niet van toepassing is op het maken van handelsreclame. Lees maar na. En ja natuurlijk zou de overheid dan kunnen zeggen dat een bepaald geschrift handelsreclame is, maar daar hebben we rechters voor. Je mag b.v. een gemeentelijk verbod aanvechten met een beroep op de grondwet. Gebeurt ook wel eens als mensen gaan folderen in het winkelcentrum en er dan via de plaatselijke APV uitgegooid worden.

Alleen als de regering een wet zou aannemen die bepaalde communicatie verbiedt omdat het handelsreclame is, dan zou je dat niet bij de rechter kunnen aanvechten wegens het toetsingsverbod (art. 120 Gw). Het idee is dat wij er op vertrouwen dat de regering dat nooit zal doen. Maar als men zin heeft (b.v. "reclame voor gewelddadige spellen is vanaf heden strafbaar met 6 maanden cel" in het wetboek van strafrecht zetten) dan kun je daar met de grondwet in de hand niets tegen doen.

[Reactie gewijzigd door Arnoud Engelfriet op 31 januari 2008 10:25]

Natuurlijk valt reclame onder vrijheid van meningsuiting. Het moet zich alleen net als alle andere uitingen aan een aantal regels houden: het mag niet onwaar zijn*, mag niemand beledigen, etc.

* Natuurlijk is "onwaar" hier relatief: als ik een boek schrijf, dat fictie is, is dat onwaar, maar toch geen probleem. Schrijf ik echter een boek waarin ik mijn hoofdpersoon "Arnoud Engelfriet" noem, dan kan ik toch wel enige problemen krijgen als ik daar dingen in schrijf die onwaar zijn. Als ik reclame maak waarin in zeg dat mijn boek "het beste boek ooit" is, dan is dat vrijwel zeker onwaar, toch zal dat niet zo'n probleem zijn, zeg ik dat het beter is dan jouw boek, dan heb ik wederom een probleem.
Jij hebt het over smaad, dat is juist een begrenzing aan de vrije meningsuiting.

Zolang je voldoende basis in de feiten hebt, mag jij je mening over mij uiten ook al is die ongezouten, overdreven of aanvallend. Jij mag jezelf dus beter noemen dan ik.

Jij mag echter NIET zomaar jouw product beter noemen dan dat van mij. Dat is vergelijkende reclame en daar zijn strenge regels voor (tot 10 jaar geleden of zo was het expliciet verboden). En de publieke omroep mag nog steeds niet in een televisieprogramma een acteur laten zeggen "lekker zeg, dat Coca-Cola!". Dat is sluikreclame en ook verboden.
Wat maakt reclame juridisch anders dan gewone tekst? Als je geluk hebt staat er "advertentie" boven, maar bij 'gesponsorde' onderzoeken hoeft dat bijvoorbeeld helemaal niet. Zou wel een mooi handvat voor censuur zijn: "Dit is geen pers, dit is reclame. Haal de stekker er maar uit."
Ik zie het probleem niet echt. Of ik nou een 404 error of een brakke reclamepagina krijg maakt me niet echt veel uit. Dat daar dan geld mee verdient wordt doet er wat mij betreft niet toe. Er zijn wel meer rare manieren om geld te verdienen met internet.

Veel irritanter vind ik reclame op websites die de hele handel vertragen omdat de dns-query daarnaar zoveel tijd in beslag neemt.

De truuk van de icann is dat dat "kleine bedrag" niet alleen betaald moet worden door domain tasters. Lekkere melkkoe weer dus.
Brengt me wel op een idee, om gewoon maar met ipnr's je site te gaan vullen ipv urls :+
Maar er is eigenlijk ook geen probleem, alleen de constatering dat er meer te verdienen valt. En ja wat doe je dan als bedrijf die dat ziet? Correct!
Werkt niet zo fijn met virtual hosting.
Jullie zien het verkeerd,

voor nederland is het zo dat je 155euro per kwartaal betaald om "gemachtigd" te worden/zijn domeinnamen te registreren. Daarnaast kost het dan nog .51 cent per aanvraag,
daarnaast nog eens .92 cent per kwartaal per domein.

Voorbeeld: Je hebt 1000 domeinen onder je:

Je betaald (PER JAAR)
155 euro x4: 620Euro
1000 x 92 x 4: 3680 euro

(DIT IS EXCLUSIEF NIEUWE REGISTRATIES).

Om hier, als bedrijf winst op te maken met 1000 domeinen moet je je klantent minimaal 3.68euro laten betalen per jaar.

Dat is een verschil van 3.55 euro met amerika (uitgaande van een de koerst 1.4888 dollar is 1 euro;)
0,20 dollarcent, hoe moet ik dat zien? Is dat per bezoeker? Want anders is het wel belachelijk weinig.

Ik vind dit trouwens niet verkeerd dat ze er iets aan willen doen. Al die sites uitzoeken die mensen per ongeluk intikken en dan nemen om reclame mee te verkopen. Verschrikkelijk....
Icann verzocht enkel domeinnamen, geen hosting, en kan dus niet weten hoeveel keer een domein bezocht wordt.
Icann kan toch tellen hoeveel keer die domeinnaam door hun dns-server gaat?
En wat dan met Chashing DNS servers ??

Iedere keer ik een domein opvraag dat niet in mijn DNS staat, gaatie op zoek naar het domein en bijhorend IP adres. Die slaagt hij op in mijn eigen DNS server ... Wanneer ik het domein binnen de 5 dagen terug bezoek, gebruikt hij de gegevens in mijn eigen DNS server, ipv de gegevsn van een andere (ICANN) DNS Server
Geen gebruiken en gewoon die van de provider gebruiken?
En waar haalt die de gegevens vandaan?
Juist ja... :+
5 dagen? vriend dan ligt toch alles plat.
12 uur tot 24 uur en dan verloopt hier de boel.
TTL regelt dat automatisch voor je. TTL overriden voor 5 dagen gaat wel lukken voor de meeste (bekende) domeinen, ik denk niet dat Google of Tweakers.net elke week andere IP adressen gaat gebruiken.
het is 0,20ct per domein per jaar hè, weet je hoeveel domeinen er zijn. Daarnaast doen zulke bedrijfjes het natuurlijk niet per 10 maar per 1000den.
Volgens Google wordt er per maand 12 miljoen verdient met google-ads op 'proefdomeinen' (en dat zijn alleen google-ads nog maar). Volgens de Icann gaat het om 45 miljoen domeinen per maand, Can you do the math?
Een gemiddeld domein levert dus minimaal 26 cent op in 5 dagen. Zelfs met een 20 cent boete van de icann levert dat nog winst op (er moeten alleen 4 keer zoveel domeinen geregged gaan worden om dezelfde winst te halen)

En als je dan toch 20 cent moet betalen, registreer je het domein toch gewoon voor een heel jaar?

@bl0m5t3r: Voor de mensen die 5 domeintjes reggen is het nooit interessant geweest en dan kun je het wel doortrekken naar 1 winstgevend domein op 1000 verliesgevende domeinen, maar waar blijven die miljoenen van google dan? Die vlieger gaat dus niet op.
Het gaat hier niet om miljoenen mensen die ieder 5 domeintjes reggen, het gaat hier om een handjevol mensen die honderd-duizenden domeinen reggen. En mensen die zoveel domeinen reggen, doen dat echt niet voor honderd euro in de maand,

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 31 januari 2008 01:27]

nu geldt die "math" van jou wel voor een marco perspectief, maar als we naar de individuele bedrijfjes kijken die op deze manier winst proberen te maken zullen ze waarschijnlijk 5 domeinen waar 5cent binnen wordt gehaald hebben en 1 domein waar ze raak hebben waar 131cent wordt binnen gehaald. (totaal = 26 per domein, en in de praktijk zullen deze verschillen nog veel groter zijn. denk 1 in 1000 of meer).

Dit maakt deze nieuwe regel zeker wel productief in het weerhouden van snel geld verdienen met verkeerde hits (met of zonder google adwords)

als bij elk domein bij voorbaat 20cent betaald moet worden kost je dat ineens een hoop geld, want je hebt als individu hebt niet telkens raak. Uiteindelijk blijkt het niet lucuratief meer te zijn, en zeker niet volgens de levensstandaarden waar deze jongens/meisjes zich de afgelopen jaren aan hebben kunnen gewennen.

al met al zal deze maatregel effectief zijn.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door bl0m5t3r op 30 januari 2008 20:58]

Net zoals bij spam: laat een e-mail gewoon een cent oid kosten voor versturen, en spam vermindert dramatisch omdat het niet meer uit kan.
En toch krijg ik ook in mijn ouderwetse brievenbus meer reclame dan gewone post, duurt een film op tv een uur langer door de reclameblokken, is elke lantaarnpaal aan de doorgaande wegen in Eindhoven voorzien van minimaal 1 reclamebord (4 borden per paal is geen uitzondering) en is het internet vergeven van de banners. Allemaal dingen die meer dan 1 cent per stuk kosten. Ergo, 1 cent per e-mail gaat niemand tegenhouden.

Behalve natuurlijk dat non-commerciele mailinglists onbetaalbaar worden en iedereen 2 keer zoveel tijd kwijt is met de administratie dan de tijd die het sturen van een e-mail kost.
banners kosten geld? Kun je zo binnen 1 minuut in elkaar draaien in een degelijk graphics programma, en is niet meer werk om er op te zetten dan gewone plaatjes. Verder heb je wel gelijk, alleen zou ik er nog bij willen vermelden dat het technisch gezien niet goed mogelijk is, aangezien iedere mailserver een eigen beheerder heeft, en die allemaal mee moeten doen om het systeem te laten werken. Om het nog maar niet te hebben over hoe je dan de betalingen zou willen regelen, aangezien het nog steeds allemaal geautomatiseerd verstuurd moet worden en je niet zomaar geld van iemand kan innen zonder iemands toestemming.
0,20 dollar, niet 0,20 cent...

Verder wel weinig geld per domeinnaam, ooit betaalde ik 70 dollar voor een jaar!
Ik betaal nogsteeds 15 euro per jaar... vraag me af waar ik dat voor 20 cent kan registreren?
Het gaat niet om de registratie van een domeinnaam, het betreft de "gratis" proefperiode. Elk domein kan je 5 dagen "gratis" proberen, daarna moet je de volle mep betalen. Wat bedrijven doen is een domeinnaam na 5 dagen weer releasen, zodat ze niks hoeven te betalen. Die 20 cent voor die 5 dagen moet daar een eind aan maken.

Alhoewel ik mij afvraag of het afdoende is...
0,2 cent HA wat een lachertje, dat houd mij dus echt niet tegen, die 0,2 cent verdient elk domein wel terug binnen die 5 dagen. Gewoon die hele proefperiode afschaffen! Dat adsense ze nu weert is al een grote stap iig.


100 miljoen registraties anno 2008 dat 200.000 extra dollartjes op 0,2 cent

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30 januari 2008 19:58]

Sterker nog dat verdient zich al terug op eerste uur
0,2 cent? Volgens mij reken jij verkeerd, het zou dan 0,2 dollar zijn. Is toch makkelijk een bedragje * 100.

offtopic:
http://verizonmath.blogspot.com/ bij Verizon werd zo'n zelfde foutje gemaakt
"0,20 dollar dat de Icann jaarlijks voor een domein vraagt,"

Wellicht handig om even erbij te zetten wat de ICANN ook weer precies doet, want het systeem in de USA werkt net wat anders dan bij .NL's....?
In Nederland hebben we de SIDN voor het beheren (en registreren) van domeinnamen. Een domeinnaam kost 0,5 euro en ze doen niet aan '5 dagen gratis proberen'. Zoals je al zegt: 'net' wat anders, maar niet veel.
Fictief:
Ik doe het ook, heb al 3 miljoen netto verdiend.
Per 10.000 domeinen betaal ik 2000 dollartjes (gelukkig geen euro hier)
En het is een heel gedoe elke keer weer 10.000 permutaties te verzinnen en de boel op- of om te zetten, af te blazen... Maar goed ik haal het er 2 of meer keer uit !
---------------------------------------------------

Niet vergeten dat dit nu ook langzaam bij de massa bekend word door sites als deze en bij mensen die het ook kunnen op kleinere schaal.
Iedereen vind zich een goed 'belegger' en ik sluit niet uit dat google gokt op NOG meer tryout domeinen !
Ook de adverteerders varen er immers wel bij.
Het is alsof je in 5 km rond je pc zaak vrij posters mag plakken.

Dit is een economietje op zich.
Kortom, krokkedille tranen van google volgens mij en, economisch positief gezien, veel omzet achter de domeinen, reclame maak je niet voor de lol.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True