Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Nadat vorige week al enkele torrentsites hun virtuele deuren moesten sluiten na sommaties van Brein, heeft nu ook Sumotorrent.com zijn koffers gepakt. De site gaat vanuit Canada wel door.

Sumotorrent.com is volgens de piraterijwaakhond een van de grootste p2p-sites ter wereld die toegang gaf tot meer dan 700.000 torrentbestanden. Na een sommatie van Brein aan provider Leaseweb heeft de beheerder van Sumotorrent.com besloten zijn site te verhuizen naar Canada. Vanaf deze plek zijn de torrents inmiddels weer beschikbaar.

Het is niet voor het eerst dat een torrentsite vanuit Nederland zijn heil in Canada zoekt. Eerder al deed Demonoid hetzelfde. De Canadese hostingprovider heeft deze torrentsite echter offline gehaald. Zowel Sumotorrent.com als Demonoid werden in Nederland gehost door Leaseweb. Deze provider verloor eerder een kort geding tegen Stichting Brein over torrentsite Everlasting.nu, waardoor ook die site offline ging.

De uitspraak was een vrijbrief voor Brein om te proberen ook andere bij Leaseweb gehoste torrentsites offline te halen. Volgens de piraterijwaakhond wordt Leaseweb ten onrechte gezien als een veilige haven voor 'houders van illegale sites'. 'Zolang Leaseweb onderdak blijft bieden aan anonieme sites die zich bezighouden met de verspreiding van illegale bestanden, zullen zij door Brein worden aangesproken', aldus Brein-directeur Tim Kuik.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

En toch blijf ik erbij dat het een druppel op een gloeiende plaat blijft.
High-level trackers (SCT, FTN) zullen nooit offline worden gehaald. Zelfs niet door antipiraterij-organisaties in andere landen.
Simpelweg omdat deze trackers worden gerund door de P2P-maffia, of gewoon doordat de wetgeving in het land het (nog wel) toestaat, zoals bij The Pirate Bay.

Als 'stichting' kun je het wel blijven proberen in Nederland maar de mensen zijn slim genoeg om de servers steeds te blijven verhuizen.
En niets doen is wel goed dan? het loopt inmiddels echt de spuigaten uit met al die illegale zuk..
Niets doen is in ieder geval beter dan tijd en geld investeren in maatregelen die het probleem niet oplossen.

De entertainment-industrie levert producten die de consument niet wil hebben, tegen prijzen die de consument weigert te betalen, volgens een businessmodel die door technologische vooruitgang niet meer werkt, onder wetgeving die vaak verouderd, onmogelijk of onwenselijk is. De klant heeft bovendien een alternatieve bron die goedkoper is, een beter product levert, technisch niet te bestrijden is en waarvan juridisch alleen de symptomen aan te pakken zijn.

Zo is de situatie tegenwoordig en die situatie lijdt onvermijdelijk tot piraterij. Is het dan niet een beetje simplistisch om te zeggen: 'Het moet maar eens afgelopen zijn'?
Illegale zuk?

Als de inhood nou illegaal zou zijn....
En wie precies ontneem je nou eigenlijk geld of noeste arbeid als je een film via bittorrent download? Precies, niemand. Het idee achter intellectual property had uberhaupt nooit voet aan de grond mogen krijgen buiten het bedrijfsleven.
Via een verouderd businessmodel gebaseerd op een internetloos tijdperk heeft men heel lang via ingewikkelde licensiestructuren(die ook alleen maar corruptie veroorzaken, zie nederland waar mediamaffia jarenlang prijzen kunstmatig hoog heeft gehouden) schijfjes etc van een paar duppies aan de man kunnen brengen voor een hondervoud van de kostprijs.

Ik vergelijk dit een beetje met al die mensen die tegenwoordig bij alles wat er gebeurt meteen roepen "ohhh de overheid moet ingrijpen". Ik vind dit een enge ontwikkeling.
De techniek die dit mogelijk maakt is heel bijzonder want deze stelt mensen in staat tot nieuwe dingen en vrije communicatie. Een ander kenmerk is dat het alles of niets is, want elke poging deze techniek of de toepassingen aan banden te leggen is regelrechte censuur en zal een instituut nodig hebben dat in staat is alles te censureren. Dat zou het begin van het eind zijn.
Mensen worden al steeds meer robots, laat positieve ontwikkelingen met rust aub!

[Reactie gewijzigd door k0jaK op 19 november 2007 17:07]

Kortom ook Canada lijkt alleen uitstel van executie te zijn.
Een doorstart is toch wel iets heel anders is dan vluchten.
Een doorstart is het gezondmaken van een bedrijf om dan in afgeslankte vorm verder te gaan.
Daarvan is hier geen sprake.
Daarom is het alleen uitstel van executie.

[Reactie gewijzigd door Goodielover op 19 november 2007 10:12]

Er zijn nog genoeg andere landen. Alleen is het een kwestie van kosten en de juiste infrastructuur.

Misschien wordt het eens tijd voor een decentrale torrent directory? :)
Misschien wordt het tijd om idd maar eens het illegaal downloaden te laten stoppen.
Noem mij maar een sukkel, maar ik baal echt enorm als ik hoor dat anderen die super mooie film van internet downloaden en ik heb er ¤20 voor betaald.
Ik betaal dus voor die mensen. Want door mijn geld kunnen de films gemaakt blijven worden.

<< Hier stond een reactie op de moderatie van mijn eerste post deze heb ik verhuisd naar het daarvoor bedoelde forum>>

@Carda, dan haal je 'm toch via een internetsite legaal naar NL.
Die films worden echt wel opgestuurd. Persoonlijk halen lijkt me net iets duurder :)

@LXSJason en jqv
Het is niet zo moeilijk om de tegenvoorbeelden te geven. Bij muziek heb ik ook zoiets van geef optredens en verdien op die manier je geld. Bij films weet ik wel dat vrienden van mij zeggen: "Ja die heb ik ook gezien, mooi hè. Gedownload :).." En dan blijf ik erbij dat ik "de sukkel" ben, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Goodielover op 19 november 2007 10:26]

Misschien wordt het tijd om idd maar eens het illegaal downloaden te laten stoppen.
Downloaden is niet illegaal in Nederland alleen uploaden
Noem mij maar een sukkel, maar ik baal echt enorm als ik hoor dat anderen die super mooie film van internet downloaden en ik heb er ¤20 voor betaald.
Jij hebt betaald voor een film die je waardeert. Je hebt een mooi boekje, doosje, meteen de goede ondertiteling etc. Leuk voor de verzameling en je geeft de waardering voor de maker. De hoeveelheid films die door velen gedownload wordt, zouden ze normaal niet gekocht hebben.
Ik heb altijd een of twee films per jaar gekocht. Dat zijn de films de ik echt wil hebben. Voor de rest wachtte ik vroeger tot ze op tv kwamen en dan nam ik ze op. Nu download ik ze. Verschil is er eigenlijk niet, behalve dat ik ze iets eerder zie. Dan kun je het nog hebben over reclame inkomsten van televisie stations, maar reclame spoelde ik altijd door op de videoband, dus kreeg ik ook niet mee.
De vraag is of de mensen die jij spreekt, die hebben gedownload, deze films zonder de mogelijkheid tot downloaden vroeger hadden gekocht. Ik ken weinig mensen die vijftig films per jaar kopen of vroeger kochten. Wel veel mensen die nu vijftig flims per jaar downloaden. Maar daarmee loopt de filmindustrie dus absoluut niet het geld van 50 films mis.
aanvulling:

Het zonder origineel uploaden is niet illegaal:
Dat geldt voor films en muziek

voor programma's geldt wel een verbod.
Kan je geen bronnen geven, maar het staat ergens in een van onze wetten.
Zelfs met origineel uploaden is niet legaal. :S
@Goodielover

Dit blijft toch maar eens een weergave van de meest kort-door-de-bocht ( probeert het netjes te houden ) soort posts die men kan plaatsen.

Er is nergens een concreet bewijs te vinden dat jij betaalt voor downloaders: sterker nog downloaders kopen in veel gevallen meer dan niet-downloaders. Zo zijn er zat mensen die door het downloaden bekend geraken met bepaalde series/films en deze dan ook aanschaffen.

Als ik jouw theorie benader en even wat verder doortrek kan ik zelfs hetvolgende beargumenteren:

Jij kijkt naar de serie "heroes". Ik download deze serie. Door het downloaden koop ik het ook. Doordat meer downloaders dit doen, kopen ook meer mensen de serie. Meer consumenten om de kosten over te spreiden. Product kan goedkoper worden. Derhalve kan jij je serie ( of film ) goedkoper krijgen.

Wie hier bepaalt nu of jouw of mijn verhaal meer van toepassing is?

[Reactie gewijzigd door morten op 19 november 2007 12:04]

Misschien wordt het tijd om idd maar eens het illegaal downloaden te laten stoppen.
Noem mij maar een sukkel, maar ik baal echt enorm als ik hoor dat anderen die super mooie film van internet downloaden en ik heb er ¤20 voor betaald.
Ik betaal dus voor die mensen. Want door mijn geld kunnen de films gemaakt blijven worden.
Ik heb ergens gelezen dat downloads geeninvloed hebben op de verkopen van cd's.
http://www.hln.be/hlns/ca...wt.bron=hlnBottomArtikels
bericht van 5-11-2007 dus recentelijk.

Dus je betaald niet voor de downloaders. Jij kiest er zelf voor om de cd te kopen.

Dat het niet leuk is om te weten dat jij betaald terwijl anderen het gratis krijgen is een andere zaak.
Is er wel eens onderzoek gedaan naar films? Muziek kun je vaker luisteren en daar telkens opnieuw van genieten, maar er zijn maar heel weinig films die ik 2x zou willen zien.
Ik heb juist een hele verzameling films die ik graag meerdere keren wil kijken. Zelfs een x-aantal films heb ik zeker 10x of vaker gezien.

Er zijn ook heel veel films die ik liever helemaal niet gezien had... :+
moet eerlijk zeggen dat dat wel erg zwart wit is..
Ik download zelf zo af en toe ook wat, echter is het wel zo, dat doordat ik het gedownload heb eerder over ga om het origineel te halen, dan dat ik het niet had.
die download is voor mij n soort van demo :) immers: "nothing beats the real thing".
*en een hoop meuk gooi ik binnen 5 minuten weer weg nadat ik het gedownload heb*
Om zoveel mogelijk verschillende indrukken te verzamelen misschien?

Een film op divx formaat download je in iets van 7 minuten, tenminste, ik download met 1600kbyte/sec van nieuwsgroepen.

Dat is voor mij sneller dan mijn jas aandoen en fiets van het sloten halen om naar de videotheek te gaan. Soms download ik zo'n 50/60 films in een nachtje en check ik ze ff snel, soms met IMDB ernaast. Die me leuk lijken download ik in HDrip of DVDiso ofzo, en kijk ik volledig. Degene die ik daarvan dan echt goed vind koop ik (ook echt :) ).

Ik gooi dus ook honderden gigs na 5 minuten weg, so sue me... Ik vind het gewoon prettig om veel keus te hebben, hierdoor kijk ik namelijk erg veel onbekende films die anderen nooit zien *tip, The man from earth*

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 19 november 2007 17:10]

Tja, pioniers zul je uberhaupt niet vinden onder mensen die braaf filmcollecties etc aanleggen.
De wereld is veranderd kerel, de techniek is er gewoon om media uit te wisselen en dat betekent dat bedrijven gewoon nieuwe dingen moeten verzinnen om aan de man te brengen(of slimmer, goedkoper etc). Bedrijven staan in dienst van de consument en hebben zich te voegen naar de wereld zoals deze is. Als censuur wordt toegepast en wetgeving gemaakt terwille van de belangen van een bepaalde groep bedrijven zijn we echt heel fout bezig. We hebben het hier zelfs over een creatieve sector die echt niet van levensbelang is en die eigenlijk alleen maar geld verdient met de productie van goedkope bagger voor vereenzaamde zieltjes die hun stulpje nooit meer uit komen. Sterker, blijkbaar is dermate veel creativiteit verloren gegaan dat ze gewoon niks nieuws kunnen verzinnen.

BTW, die paar films die echt winst draaien via dit oude model doen dit al in de bioscoop.

[Reactie gewijzigd door k0jaK op 19 november 2007 16:33]

Ik baal er ook van dat ik ¤20 euro moet betalen en een amerikaan $10 (¤7) voor dezelfde film, en hij heeft hem een jaar eerder dan ik ook nog!


@Goodielover
Ik heb bijvoorbeeld Band of Brothers helemaal origineel op DVD gekocht laatst, omdat ik het zo'n mooie serie vind. Zonder internet had ik Band of Brothers NOOIT gekend/gezien.

5 v/d 10 films die in Amerika uitkomen bereiken Europa niet eens via "legale" wegen. Series worden halverwege seizoenen stopgezet omdat er niet genoeg mensen naar kijken. Dan vind ik het niet erg als iemand de andere helft gewoon download.

[Reactie gewijzigd door Carda op 19 november 2007 11:57]

Band of Brothers is gewoon uitgezonden op tv...
Misschien is illegaal downloaden inderdaad fout, maar de reden dat jij baalt is kennelijk de jaloezie dat een ander hem gratis heeft en jij niet...

Daar kan je ook genuanceerder naar kijken: jouw betaalde versie heeft een originele geperste inplaats van gebrande DVD, en een degelijk gedrukt boekje en mogelijk ook nog een mooie box. En misschien klopt het wel wat de mensen zeggen: dat je er teveel voor betaalt en dat het voor de helft ook nog wel kan. Dan is het illegale circuit misschien wel een teken voor de bedrijven om aan de weg te gaan timmeren, zie het als een vorm van consumentenboycot, waar ook jij dan van profiteert in de vorm van lagere prijzen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 19 november 2007 22:47]

Hier gaan we weer..
Brein haalt een site offline, deze maakt een doorstart in een ander land en krijgt weer via de bekende nieuwssite's aandacht. Hierdoor krijgen ze weer reclame en over een paar weken is deze site net zoals demonoid ook weer offline..

Heerlijk zo een kat en muis spel tussen Brein en de oneindig aantal torrentsite's.
Sumotracker heeft een uptime van 70 dagen. Hebben ze slechts een gedeelte van de servers verhuist dan?
Waarschijnlijk zagen ze dit al aankomen en hebben ze eerder al een gedeelte van de servers verhuisd. Zo zijn ze Brein gewoon voorgeweest en zullen ze waarschijnlijk al weer aan het uitkijken zijn naar een nieuwe locatie vaar als ze de Canadese locatie moeten sluiten.
Ik weet niet of het nog geheim is, maar ze hebben van leaseweb (hun hosting) te horen gekregen dat ze 24 uur hebben om leaseweb te verlaten. Als ze leaseweb niet zouden verlaten, dan zou hun contract na 24 uur ontbonden worden en zou de server plat worden gegooid.
Op zich vind ik het raar dat Leaseweb zo makkelijk van een contract af kan komen. Als je andersom zelf bij leaseweb wegwilt met een bittorrent site, dan zit je vast aan 3 maanden opzegtermijn. Als Sumo dat had gewilt, hadden ze daar een probleem van kunnen maken, maar in plaats daarvan zijn ze maar verhuisd.
Waarschijnlijk zijn alle trackers verhuist.
Het frontend van dergelijke sites, mogen namelijk wel blijven bestaan.
Ik wil niet veel zeggen.. maar ehh...

1. Je stopt de torrents toch niet.. en zo wel, komt er wel weer een ander formaat.

enne dan nog

2. Door alle "grote" sites (welliswaar minder legaal, maar toch twijfelachtig hoor, want ze bieden zelf niets aan) weg te jagen uit nederland.. kost dat dan geen banen bij providers enzo? Als iedereen zijn site in het buitenland gaat hosten dan kunnen ze hier hun biezen pakken. Ik las ergens dat er meer dan een miljoen geregistreerde gebruikers waren bij een aantal offline gehaalde torrentsites..

Das bij elkaar toch wat bandbreedte, hosting, reclame inkomsten ed.. die nederland nu wel misloopt.. en je bent er niet mee geholpen want de torrents zijn nogsteeds online..

Goede zet?
Dweilen ;) . Maar Brein gaat de oorlog niet winnen zolang er overheden blijven bestaan zonder een wet tegen torrent grappen ed. Niet dat ik het erg vind :)
Ondertussen houd jij geen rekening met wetten die op europees niveau worden doorgevoerd.

Straks is heel internet 1 grote politie staat.
En is het praktisch onmogelijk geworden om een tracker te onderhouden met een goede verbinding, of word het stervens duur.