Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Shawn Fanning, oprichter van het geplaagde Napster, heeft het na vijf jaar gezien met Snocap. Het bedrijf, dat onder meer betaald filesharen mogelijk moet maken, heeft het meeste personeel ontslagen en is in de etalage gezet, zo meldt CNet.

Snocaps core business is het beheren van een fingerprintdatabase voor auteursrechtelijk beschermd materiaal, een dienst die een kleine drie jaar geleden werd uitgerold. Het stelt contenteigenaren in staat zogeheten audiovingerafdrukken aan tracks toe te voegen - subtiele veranderingen die ook na herhaaldelijk comprimeren herkenbaar blijven - en vervolgens track- en fingerprintinfo in Snocaps database te zetten. Daarmee kan in p2p-software efficiënt worden vastgesteld voor welke uitgewisselde tracks betaling is verschuldigd, van de eindgebruiker of via advertenties.

Shawn Fanning / Napster Vorig jaar haalde Snocap een overeenkomst met MySpace binnen, om artiesten op de socialnetworkingsite te helpen via Snocaps technologie hun muziek aan de man te brengen. Begin dit jaar zou Fanning tevens met EMI om de tafel hebben gezeten in een poging de MySpace-deal uit te breiden van het werk van onafhankelijke artiesten naar de catalogus van deze muziekmaatschappij.

De MySpace-artiestenwebshops, onder de naam MyStores, kwamen echter niet boven de 175.000 geregistreerde gebruikers uit, minder dan 0,2 procent van het aantal MySpace-accounthouders. Volgens sommige analisten is het uitblijven van succes voor Snocap te wijten aan Fannings reputatie van vijand van de muziekindustrie, die hij overhield aan de slepende rechtszaken rondom Napster. Het zoeken naar betaalde alternatieven binnen het p2p-ecosysteem, waarvoor de aanzet werd gegeven door de uitspraak van het Amerikaanse hooggerechtshof, dat p2p-makers verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor copyrightinbreuken, lijkt gezien de verkoop van Snocap niet erg voortvarend te verlopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Inderdaad, de dynamic range van cd's is toch ook weer beperkt. Daarnaast, als je echt zo'n losless fan bent en 800 cd's op je hdd hebt staan, dan moet je je toch meer in andere formaten verdiepen. Er zijn toch een aantal lossless formaten op de markt die je toch enige ruimtebesparing opleveren.

Monkey's Audio, FLAC, Shorten

Daarnaast, wat is lossless. In een studio worden er vaak ook téveel compressors en limiters overheen gehaald, dat je je nog steeds af kunt vragen of het nu echt natuurlijk is waar je naar luisterd (overigens is het nog niet zo erg als op radio), en hoe natuurlijk zijn concerten heden ten dage nog, al die apparatuur doet die compressie real-time.
goh, ik zie dat ik de eerste ben en laat dat nog weten ook.
verder een terzake doende reactie, maar die word verder zeker niet meer gezien....
gewoon even verder lezen graag.
Kom gewoon gelijk to the point. Wat je nu precies duidelijk wil maken met je post ontgaat me iig, net zoals de meeste lezers waarschijnlijk. Heb je wel een punt?
het punt is dat niemand toch wil betalen voor het -verslechteren- van zijn muziek?
Leuk verhaal maar mag ik vragen hoe jij zeker weet dat je cd's een goede dynamic range hebben?
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 14 oktober 2007 23:34]

ze zijn over het algemeen al wat ouder, en dus minder aangetast door deze grappen dan de releases van de laatste jaren. gelukkig interesseerd de meeste recente muziek me ook niet.

http://http://www.stax.co.jp/Export/SR404e.html
ik heb iets vergelijkbaars, (sr84) het helpt als je oren hebt en de verschillen kunt horen. :(

ik ben kwaad over mensen die het niet kunnen horen en zeggen dat het dus niet uitmaakt.
Hoe kun je nou kwaad op iemand zijn die wat minder goed hoort? :? |:(
Omdat "ik ben de eerste" zooooo iets doms is en zoooo irritant dat het terecht -1 staat. Zeg het dan niet, who cares?? Pubergedrag noemen we dat.

Overigens ben ik het met je eens dat een bovengemiddelde geluidsinstallatie echt wel verschil kan uitmaken, je moet het wel kunnen horen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Net zoals het hebben van Shure oortelefoons ipv de witte iPod gevallen. Maar om je daar kwaad over te maken...geniet lekker van je installatie.
hebben gezeten in een pogin de MySpace-deal
^^^^^^ Typo

Als je als bedrijf een onderdeel daarvan van de hand doet, omdat het niet lekker loopt, is het niet zo gek. Als je dan ook nog een aanbod krijgt van een ander bedrijf die het over wil nemen (nu dus MySpace) is de keus, zakelijk gezien, snel gemaakt.
Ik ben daar wel eens geweest bij Snocap (2 jaar terug) - zag er leuk uit kwa locatie kantoor en dergelijke, maar ze hadden geen echte klanten. Ze waren met allerlei p2p diensten aan het onderhandelen om een soort Snocap plugin erin te krijgen. Dat ook naar aanleiding van de in het artikel genoemde rechtzaken.

Men voorzag dat filtering en fingerprinting nodig was om in business te blijven als p2p bedrijf en Snocap zou daarbij kunnen helpen.

Het argument dat Shwan Fenning een 'vijand' van de muziekindustrie zou zijn is denk ik echt onzin. Als de muziekindustrie zou zien dat ze geld aan hem kunnen verdienen interesseert het ze geen moer dat hij ooit een p2p netwerk had gemaakt.
first post ?!?
Hoe kinderachtig
geen enkele gebruiker wil dit toch?
ik vind het niet vreemd dat dat bedrijf niet echt loopt.

ik wil alleen originele, hoge kwaliteit bestanden.
Dat betekend -geen- watermerken of meer van die storing in mijn muziek files.
Een watermerk valt niet eens op en berooft je niet noodzakelijk van je mogelijkheden. Dit in tegenstelling tot DRM. Ik heb geen probleem met een gemerkt muzieknummer zolang ik het maar kan beluisteren op de manier die ik wil.
"Een watermerk valt niet eens op en berooft je niet noodzakelijk van je mogelijkheden. Dit in tegenstelling tot DRM."

Ik vraag me sterk af hoe je een fingerprint in de audiostream kan behouden terwijl hij lossy-codec proof is. En de ID3-tag eruit slopen is ook geen probleem. Dus mischien zit hier nog steeds iets van DRM in, zoniet is er enorm gekloot met het audiobestand, en zeg ik net als Onetime, No way!

Ik zie dan ook niet de reden waarom mensen hiervan gebruik maken, het is een tussenweg tussen legaal en illegaal, dus in weze neutraal. En laten er nou enorm weinig neutrale mensen rondlopen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 14 oktober 2007 21:48]

Ik vraag me sterk af hoe je een fingerprint in de audiostream kan behouden terwijl hij lossy-codec proof is. En de ID3-tag eruit slopen is ook geen probleem. Dus mischien zit hier nog steeds iets van DRM in, zoniet is er enorm gekloot met het audiobestand, en zeg ik net als Onetime, No way!
ID3 staat natuurlijk los van de audio zelf, dit is puur een mp3 file header. Daarnaast is het natuurlijk wel lossy proof, het is een zelf corrigerend algoritme (als je eens wist wat een barcodescanner nog kan lezen, bochten, kreukels, vuiltjes etc). Als je een fingerprint elke 10 sec hetzelfde is, komen alle delen, ondanks het lossy, vast wel weer een keer boven water. (als je een 16kbit mp3tje hebt, zal het minder worden, maarja, wie kan het schelen als je zulke bagger luisterd, daar wil niemand naar luisteren wanneer ie betaald wordt). Een fingerprint zal dus wel degelijk een bereik hebben en op een gegeven moment niet meer te detecteren zijn, is het de moeite, waarschijnlijk niet...
Misschien dat ze een try-out moeten doen in Zwitserland? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True