Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Bron: The Inquirer

De Britse website The Inquirer zegt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat harddiskfabrikant Seagate eind dit jaar wil stoppen met de productie van harde schijven met een ide-interface.

Uit een roadmap van Seagate zou zijn op te maken dat het bedrijf uitsluitend schijven met een sata-interface wil gaan maken. De topmodellen van de fabrikant zouden als eerste 'sata-exclusief' worden. Onduidelijk is nog wanneer het eventuele besluit van Seagate om helemaal te gaan stoppen met pata-technologie, navolging zal vinden bij andere fabrikanten van harddisks. Op dit moment hebben sata-schijven weliswaar de overhand op de markt, maar schijven die zijn voorzien van een 'klassieke' ide-aansluiting zijn vooralsnog in ruime mate verkrijgbaar. Ook veel optische drives maken nog gebruik van een pata-aansluiting. De ide-interface werd in 1986 door Western Digital ontwikkeld en groeide uit tot een industriestandaard voor het aansluiten van opslagapparatuur.

Ide-interface en -lintkabel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

wat je ook zegt Hamersma, leon heeft gelijk. SATA en PATA zijn de correcte termen, de manier van bitjes versturen verschilt maar het protocol, de commando's zijn het zelfde. IDE dus.

als seagate desktop schijven zonder IDE interface gaat maken gaan we nog lachen :+
SATA is geen IDE interface :|
Leon heeft niet gelijk, en jij dus ook niet.
IDE is de (Parallelle) ATA interface...
IDE is geen interface, het is een protocol... Zij hebben het dus wel goed...
Integrated Drive Electronics of IDE is een standaardinterface die de communicatie tussen het moederbord van een computer en schijfstations mogelijk maakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

IDE is een synoniem voor Parallelle ATA! net als ATAPI

Voor de laatste keer, SATA heeft niks met IDE te maken...
SATA is in staat IDE te emuleren. Maar hoort standaard AHCI te draaien!
http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI

Maar omdat veel Besturings systemen geen AHCI correct ondersteunden (Vista doet dit wel) moest SATA wel terugvallen op IDE, maar IDE is geen SATA

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 24 juli 2007 12:49]

Je haalt hier zo leuk die wikipedia link aan om je gelijk te halen, maar zelfs daar staat nergens dat IDE == PATA.

Wat het trouwens niet eens is.

IDE is niet meer dan een benaming van de tijd dat men de controller logica op het apparaat is gaan plaatsen ipv. er een aparte controller voor te maken.

SATA drives zijn nog steeds IDE, de drive logic zit nog steeds netjes op een print op de drive zelf. De interface waarmee hij communiceert heeft daar verder niks mee te zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Attachment
Linked naar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

en hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment
staat:
The standard is maintained by X3/INCITS committee T13. Many synonyms and near-synonyms for ATA exist, including abbreviations such as IDE and ATAPI. Also, with the market introduction of Serial ATA in 2003, the original ATA was retroactively renamed Parallel ATA (PATA).
en hier: http://en.wikipedia.org/wiki/IDE
Integrated Drive Electronics, a common term for the Advanced Technology Attachment (ATA) bus interface
In de OM FAQ van GoT word ook ATA en IDE als hetzelfde verwoord.
forum: OM FAQ / Beleid

want more?

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 24 juli 2007 13:12]

Wat ik vooral jammer vindt is dat er blijkbaar over wordt nagedacht p-ata uit te faseren terwijl s-ata geen noemenswaardige prestatie verbeteringen met zich mee brengt (gemiddelde gebruiker). Natuurlijk is er wel enige verbetering maar oude hardware (mobo's van 2004 met een p4 2.4 ofzo) kan noch prima meekomen met het nieuwe spul. Natuurlijk is het afhankelijk van wat je met je pc doet maar als niet gamer zie ik even weinig zin in het upgraden van van mijn processoren als upgraden van XP naar Vista. De toegevoegde waarde is gewoon zo laag.
Ik vind dit geen slecht iets. Stel nu dat ze vanaf dit moment alle fabrikanten van HDD's, Optical drives ect. zouden stoppen met het gebruiken van PATA. Dan zouden de volgende twee extremen ontstaan:

Nieuwe schrijf -> Oud mobo
Dan zou je dus de hardware die vanaf nu uitkomt niet meer kunnen gebruiken op mobo's die niet met SATA uitgerust zijn. Daartegenover staat die mobo's zodanig oud zijn dat het onwaarschijnlijk is dat ze 100% zouden halen uit de technologie, dus zou je Łberhaupt goedkoper uit zijn als je gewoon een oudere schrijf zou gebruiken.

Oude schrijf -> Nieuw mobo
Dit zal ook geen probleem worden. Omdat zelfs als de fabrikanten van de disks stoppen met het gebruiken van PATA, het lang zal duren voordat de fabrikanten van mobo's dat ook doen. Het zou de mobo's immers nog minder flexibel maken dan ze al zijn door de verschillende sockets, AGP/PCI-e, geheugenstandaards ect.


Dit principe geldt toch voor meerdere technologieŽn die al vervangen worden (Parallele poorten, SeriŽle poorten, Ps/2, PCI, VGA (verloopstukjes) ect. En waarom ook niet, het neemt amper extra ruimte in op het moederbord, en als de poort niet gebruikt wordt neemt ie ook geen bandwidth.

Het is alleen zo jammer dat dit niet geldt voor processor sockets, geheugen en AGP.
SATA is toch ook IDE? IDE --> SATA / PATA / SATA 2
ik denk dat ze het hier over de grote stekkers hebben...
IDE staat gelijk aan (P)ATA
je zou inderdaad denken dat IDE een algemene term is (Integrated Drive Electronics) maar het is wel degelijk een standaard.
sata is een compleet ander ontwerp en dus weer een nieuwe standaard.
IDE is geen "standaard".

IDE wil alleen maar zeggen dat het voor toen een compleet nieuw systeem was om de controller logica op de drive te plaatsen. Verder heeft dit NIETS te zien met wat voor soort interface er verder aanhangt.

Elke HD en elke optical drive van vandaag is nog steeds IDE, de controller software zit OP de drive.

En met welke kabel je die verder aansluit staat daar compleet los van.

Dat er hier *weer* zoveel mensen zijn die zelfs dat niet weten zegt genoeg over de lack aan basiskennis die er hoe langer meer komt.

'tweakers' die al 5 hele jaren met pc's prutsen denken vaak het warm water uitgevonden te hebben terwijl ze niet eens een idee hebben van hoe het er 15 of 20 jaar geleden aan toeging...

De titel van het artikel is trouwens ook fout, IDE is geen interface.

[Reactie gewijzigd door 98889 op 24 juli 2007 12:54]

Dat IDE geen interface is begrijp ik wel, maar als het interface op de drive zelf zit dan is het toch een IDE interface. En hoeft de titel van het artikel niet per se fout te zijn.
IDE == (P)ATA
IDE != SATA

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics
en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 24 juli 2007 11:45]

Volgens mij heeft/gebruikt SATA nog steeds IDE commando's(al dat niet met meerdere toevoegingen en manieren van queuing van commando's).
Er gaat ook SCSI over glas(b.v. fibre-channel) of UTP(b.v. iSCSI) bekabeling.

De echte fysieke bekabeling zit dus een laagje hoger, en maakt voor het protocol zelf niet uit.
Dus:
IDE == PATA
IDE == SATA

Volgens mij moet de titel dus zelfs zijn: Seagate dumpt ATA-interface. De opvolger is dus de SATA interface.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 24 juli 2007 11:49]

IDE = ATA
De IDE-standaard werd in 1990 door ANSI erkend. ANSI gebruikt echter wel een andere naam om de standaard aan te duiden. De ANSI-standaard die met IDE overeenkomt, heet (parallel) ATA of Advanced Technology Attachment.
ATA is hetzelfde als P(arallel)ATA.

Serial ATA (SATA) is totaal anders, andere architectuur, andere kabels, andere protocollen zie wikipedia.
ATA = Advanced Technology Attachment
IDE = Integrated Device Electronics

IDE is dus een controller, en ATA de bijbehorende bus.
#include <stdio.h>
#define PATA 0
main()
{
int IDE,ATA;
if (IDE=ATA=PATA) {
printf("Welles\n");
} else {
printf("Nietes\n");
}
}

Niet
Er zijn naar mijn weten 3 soorten, alledrie ATA.
P-ATA = Parallel-ATA
S-ATA = Serieel-ATA
S-ATA2 = Serieel-ATA2 :P

Ofwel PATA, SATA en SATA2, een stap in de goede richting, wordt niet goed van dat gefsck met die IDE-kabels, vouwen, buigen enzovoort. Origamie is niet aan mij besteed. :P

[Reactie gewijzigd door m0nkey op 24 juli 2007 11:35]

sata en sataII zijn niet verschillend, sataII bestaat in feite niet. sataII IS sata maar een soort hogere revisie/versie zoiets als winXP en winXP SP2. Er is trouwens ook een sata 600 of sataIII hoe je het wilt noemen in de maak.

Er zijn dus maar 2 soorten.

Of sata gelijk is aan ide weet ik niet, ik lees wel berichten dat op sommige moederborden/os'en sata in ide emulatie gaat werken door de afwezigheid van AHCI support. En dus alleen ide/ata commando's kan versturen.

@onder: excuseer foutje moest sata 600 zijn of sata 6.0Gbps. Maar het ging er mij om dat het eigenlijk geen verschil was tussen sata en sataII dat het gewoon een soort van upgrade was met een aantal nieuwe features.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 24 juli 2007 22:54]

SATA300 is helemaal niet SATA III hoor, SATA300 staat voor SATA 300MB/s en wordt ook aangeduid als SATA 3,0Gbps en wordt vaak foutief SATA II genoemd.

Om kort te gaan:
SATA bestaat in 2 snelheden:
SATA-150 = SATA 1,5Gbps (foutieve maar populaire aanduiding: SATA I)
SATA-300 = SATA 3,0Gbps (foutieve maar populaire aanduiding: SATA II)

SATA II was de naam van de groep die instond voor het bepalen van de SATA specificaties, de huidige naam is: Serial ATA International Organization, or SATA-IO.
bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
Best wel verwarrend want 3,0Gbps is toch wel wat meer dan 300MB/s. Stomme hardeschijf fabriekanten en hun afrondingen naar boven :P
Er wordt gebruik gemaakt van een encoding (8B/10B encoding) om de byte data te versturen te vergelijken (identiek aan) met de encoding die voor het ethernet en pci-express protocol gebruikt wordt. Door deze encoding is de effectieve snelheid maar 80%, dat wil dus zeggen 20% encoding overhead.

Vandaar dat er gesproken wordt van 300mb/s.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 24 juli 2007 19:31]

SATA II was de naam van de groep die instond voor het bepalen van de SATA specificaties, de huidige naam is: Serial ATA International Organization, or SATA-IO.
bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
Dat is het huidige standpunt van die organisatie ja. Het is echter je reinste geschiedvervalsing.

SATA II was de officiele naam voor de server extensies voor SATA. Daaronder viel bv de hogere snelheid, maar ook allerlei andere zaken die alleen voor servers interessant zijn.

Vanwege de vele misverstanden die die naam veroorzaakte zijn ze daarvan afgestapt.
En om maar te voorkomen dat ie nog gebruikt wordt, ontkennen ze nu zelfs dat ze 'm ooit gebruikt hebben. Maar ik heb nog ergens een PDF file van ze waarin SATA II wel degelijk gebruikt werd om de server extensies op SATA mee aan te duiden.
rounded anyone?

edit:
oh overbodig? dit was reactie op de origami.
met een rounded IDE kabel kan je de stekker 360 graden draaien zonder dat er wat gebeurd zo heb je nooit problemen met het aansluiten ervan dat plotseling de stekker op de kop zit.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 24 juli 2007 14:09]

Rounded is niets anders dan een parallel-ATA kabel die rond ipv plat is. Een rounded PATA kabel is lang niet zo flexibel als een SATA kabel
't grootste nadeel van die sata kabels idd hun stugheid, en dat ge-irri-kloot omdat ze veel te los in hun conector zitte,
er zijn tegenwoordig SATA kabeltjes die een metalen klipje hebben, zo klikt hij vast in de connector.
IDE = PATA
Voor SATA/SATA2 <--> IDE/PATA zijn speciale controller chips beschikbaar (de meeste moderne harddisks zijn momenteel intern SATA en de PATA varianten hebben deze chip dus extra, vandaar de iets hogere prijs).
Wikipedia:

An early version of the specification, conceived by Western Digital in 1986, was commonly known as Integrated Drive Electronics (IDE) due to the drive controller being contained on the drive itself as opposed to the then-common configuration of a separate controller connected to the computer's motherboard — thus making the interface on the motherboard a host adapter, though many people continue, by habit, to call it a controller.

Het was een niet-officieel synoniem voor ATA, waar inmiddels aan gerefereerd wordt met PATA. Niet voor SATA dus.
Je weet toch wat ze bedoelen..*zucht*. Iedereen kent die interface als IDE.

On-topic:
Mooi! Als met de tijd alle schijven/drives nog maar met SATA interface te krijgen zijn, nemen die connectors ook geen ruimte meer in op moederborden. Weer netjes 1 standaard voor de huis tuin & keuken pc, kan alleen maar voordelen geven!
Je weet toch wat ze bedoelen..*zucht*. Iedereen kent die interface als IDE.
Ja, dat is leuk voor in de Consumentengids of de Telegraaf, maar hier op T.net zou je toch verwachten dat mensen de correcte termen gebruiken en weten hoe de vork echt in de steel zit.
Nee, de aansluiting is toch compleet anders, daar gaat dit stukje over.
Ook de techniek verschilt nogal... Al was het alleen maar omdat Serial ATA de bitjes na elkaar verstuurt (dus minder draadjes nodig heeft), en Parallel ATA alles tegelijk stuurt, waarvoor dan ook 40 pinnen nodig zijn. (die 80 in een aantal kabels is om 2 apparaten zonder interferentie te laten babbelen volgens mij)
Nee, die 80 aders zijn om overspraak tussen de aderparen te voorkomen.
Er zijn er maar 40 die daadwerkelijk nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door Domino op 24 juli 2007 12:05]

Met mijn AGP, IDE, DDR, VGA, socket A, crt en ps/2 heb ik onderhand een antiek systeem zeg! Toen ik dit nog niet eens zo lang geleden bouwde was het heel wat (nog steeds een prima pc) en ik sta er toch wel van te kijken hoe snel standaards vervangen en uitgefaseerd worden.
Alleen de BIOS is een ouder onderdeel dan de IDE-standaard. Misschien word het eens tijd maar laten ze de BIOS native S-ATA support geven zonder aparte driver-benodigdheden en IDE mag de deur uit wat mij betreft.

[edit] Nice WEBsel _/-\o_
http://www.columbia.edu/acis/history/701-tubes.html
dat was pas RAM-geheugen.

Dat er moederborden zijn die op hun manier IDE emuleren betekent niet dat ieder zijn eigen standaard mag maken. Als het al werkt met een paar in raid gehangen schrijven. Je wilt toch zekerheid van het voortbestaan van je data?

Ik denk dat de PC zelf niet met tradionaliteit te maken heeft. Het aspect backwards compatibility lijkt me van zwaarder belang. Lees de reactie van Klakkie maar, iets verderop. Zijn argument over niet-native support van usb in de BIOS is dat je geen input-devices meer hebt. Dat werkt zo lekker :P

[Reactie gewijzigd door fl!pulI op 24 juli 2007 12:03]

Tja, mijn Mac heft geen AGP, geen IDE, wel VGA (althans via een adapter) maar standaard DVI, LCD, geen ps/2, geen floppy drive, geen BIOS (althans geen traditonele BIOS).

De PC wereld is nu eenmaal wat traditioneler.
Mac heeft nooit geen BIOS gehad, dus dat is een kramme vergelijking.
Oh, dus een Mac heeft al jaren een BIOS :Y)
Die PC waar ik nu op werk heeft alleen DVI/,UTP en USB aanslutingen :)
Nog wel een Bios, maar de HDD en Diskdrive zitten beide op SATA aangesloten ;)
Misschien word het eens tijd maar laten ze de BIOS native S-ATA support geven zonder aparte driver-benodigdheden
Is er allang al op nieuwere moederborden. :z
Zolang je geen VLB, MFM, SIPP, DIL en DIN hebt is het toch OK?
Je ziet het ook al bij de nieuwe moederborden. Mijn nieuwe Gigabyte GA-P35T-DQ6 heeft nog maar ťťn IDE aansluiting op het moederbord zitten. Zolang moederbord fabrikanten die aansluiting laten zitten voor DVD-drives en dergelijken, dan mogen de hardeschijffabrikanten best S-ATA aansluitingen als standaard gaan gebruiken.
Nu ga je wel voorbij aan het merendeel van de PC-gebruikers die hun PC niet regelmatig upgraden of vervangen (zoals het een rechtgeaarde tweaker beaamt).

Ik kan volgend jaar dus niet zo eenvoudig meer mijn PC voorzien van een grotere harddisk, maar zal een losse SATA2 controller moeten kopen (of een nieuwe PC, maar dat is budget-technisch even niet haalbaar).
In 2003 is SATA geintroduceerd, dus als je in 2004 een PC hebt gekocht met PATA en zonder SATA poorten dan had je kunnen bedenken dat je PC niet heel erg "upgrade-proof" zou gaan zijn.
We zitten ondertussen in 2007, jij hebt het over volgend jaar een nieuwe HD kopen, dan plaats je die dus in een machine van 4-5 jaar oud een grotere HD. Je hebt geluk dat je uberhaupt nog een passende HD kunt vinden. Alle andere onderdelen in je PC (op het geheugen na) zijn al niet meer nieuw te krijgen. Sockets zijn ge-update, AGP is vervangen door PCI-e. De technische houdbaarheid van je PC is dan ongeveer verstreken, als hij nog prima werkt is dat mooi, maar het word misschien wel tijd om geld apart te gaan zetten voor een nieuwe.... ongeacht of je een tweaker bent of niet, er kan een dag komen dat hij niet meer aangaat of alleen nog maar BSOD's produceert (en de voeding het niet is)

Overigens is een SATA controller niet het einde van de wereld... :)
Staat toch niet dat iedereen ermee stopt? En anders kun je ze vast nog wel een tijd op de markt vinden en zoniet dan wel op de tweede hands markt. En ja ooit zul je vrijwel niks meer kunnen vinden ervoor maar dat zijn nou eenmaal pc's die telkens veranderen.... Ik zou ook wel gewoon een Athlon x2 6400+ voor mijn socket 754 systeem willen maar dat kan ook niet...
Van mij mogen ze de conector op mobo's ook dumpen, samen met floppy/ps2/keyboard/paralle en seriele poorten. Een sata optische drive kost niets meer den een pata versie.

Al die oude connectors kunnen ze voor nieuwe pc's veel beter vervangen door meer sata/usb connectors en die paar mensen die nog "legacy" connectors willen hebben kopen maar een insteekkaartje.
En hoe installeer je dan windows XP op een raid configuratie die niet standaard wordt ondersteund?

Ook leuk voor tools die niet onder windows kunnen draaien en alleen met seriele muis en keyboard werken.
Door de driver gewoon van CD of USB-stick te halen?

Tools die niet onder Windows werken, draai je maar lekker in een virtuele machine.
Grapjas, jij denkt dat Windows XP een SATA/RAID-driver accepteert vanaf een CD of USB-stick of zelfs maar vanaf een floppydrive ?
Grapjas, jij denkt dat Windows XP een SATA/RAID-driver accepteert vanaf een CD of USB-stick of zelfs maar vanaf een floppydrive ?
Uhh, ja toch? Nooit een XP install gedaan op een SATA disk aangesloten op een vroeg SATA-moederbord?
Vaak zat. XP accepteert alleen drivers vanaf floppy, niet vanaf CD/USB stick. Vista ondersteunt wel gewoon vanaf CD/USB-stick/whatever waar
En wat had dat laatste stukje dan in je reply te zoeken?
of zelfs maar vanaf een floppydrive ?
Je kan trouwens altijd een XP slipstreamen met nodige drivers

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 24 juli 2007 15:22]

USB floppydrive anyone?
USB floppy... heerlijk. En de drivers daarvoor zeker op floppy meeleveren :+
Hetzelfde geldt voor usb-toetsenborden (en helemaal die wireless apparaten), daar heb je alleen bij de modernste biossen wat aan, want bij de meesten kom je er het bios niet mee in.
Een bootten vanaf usb-stick is ook nog verre van probleemloos, dat werkt gewoon vaak niet. Juist de bootfloppy (in een niet-usb drive) is iets wat in de meest hopeloze gevallen nog werkt (als dat niet werkt, werkt niets).
PS2/muis/tobo mogen ze van mij nog wel houden, maar de printer/com/diskette aansluitingen mogen er van mij afgehaalt worden (com poort word niet ondersteund door windows XP/Vista.

Iedere printer gebruikt USB tegenwoordig, dus die is ook niet meer nodig.
en diskette's worden tegewoordig ook niet meer gebruikt, als je het wel wilt gebruiken is er ook nog een externe USB diskette apparaat :)
plugged zijn oude seriŽle muis in de com1 poort... beweegt zijn muis... hmm... werkt hier prima onder XP64 SP2 hoor
niet iedereen doet alleen maar gamen op zijn pc. Sommige hardware loopt uitstekend via een seriele poort. Deze bied voor de apparatuur die ik nu heb genoeg bandbreedte. De printer op de paralelle poort doet het ook nog uitstekend, en ik ben niet van plan om mijn dvd lezer + brander + 2 HD's weg te smijten omdat de moederbordbakker heeft besloten er 10 sata aansluitingen op te solderen. Laat staan floppydrive, met al die crashende usb sticks is een floppie nog het beste om je simpele word documentje over te zetten. Het gaat sloom, maakt veel lawaai maar het werkt wel.

en insteekkaarten? de meeste mobos hebben 1 of 2 pci-e 16x gleuven, 1 of 2 pci-e 1x gleuven en nog maar 2 hooguit 3 gewone pci aansluitingen. Ik heb de helft van mijn hardware weg moeten gooien (weggeven aan mijn broertje) toen ik overging van een P4P800 naar een P5N-E sli mobo. toch jammer van de sata insteek kaart, de wireless netwerk kaart en m'n 2e tv kaart.

@ grijzehond: compoort word nog wel ondersteund door xp.

[Reactie gewijzigd door M2M op 24 juli 2007 14:24]

Een SATA optisch station vind ik absoluut belachelijk(behalve voor Blu Ray en HDDVD ofcoarse), ik haal met mijn IDE dvd brander makkelijk de 16x en ik kan cd'tjes branden soms nog sneller dan 48x.

En er zijn nog een aantal winkels waar je gewoon opgelicht wordt, daar kosten SATA stations meer dan IDE stations.
Ik vind nog dat dit lang heeft geduurd. Als je naar sockets en slots kijkt worden die veel sneller vervangen door nieuwe generaties. Die brede IDE kabels zijn niet meer van deze tijd, en nemen veel te veel ruimte in op je moederbord. Wat mij betreft: prima initiatief. Leve de vooruitgang.
"Waarom een sata dvd brander?", "voor de ŤŤŤrfleuw" :D
Tja, eigenlijk verbaast het me dat het zo lang geduurt heeft voordat een merk PATA gewoon helemaal laat vallen. SATA controller kaartjes (de simpele) kosten maar 2 tientjes, en bijna alles en iedereen gebruikt nu toch SATA...

[Reactie gewijzigd door WubboZ op 24 juli 2007 11:51]

S-ATA controller staat tot PCI als pudding staat tot trechter.
PCI-E sloten zijn echt nodig om de bandbreedte van S-ATA ten gelde te maken. De wat recentere moederborden hebben standaard PCI-E onboard. Maar dan zit S-ATA er ook wel naast. Liever onboard vind ik dan.
"voor de ŤŤŤrfleuw"

Het duurde welgetelt 3 minuten voordat ik begreep wat je bedoelt met eeerfleuw...

Airflow dus :/ :+
Inderdaad en je hebt op dit moment voor een gemiddelde nieuwe pc echt geen IDE meer nodig, CD/DVD drives zijn zo goedkoop dat het niet meer de moeite is deze niet in een upgrade mee te nemen. Zolang er alternatieven beschikbaar blijven voor de legacy-gebruiker (en die blijven er toch nog wel een paar jaartjes, kijk maar naar seriele/parallele aansluitingen) zie ik geen problemen.
ik zou het toch echt jammer vinden indien moederbord fabrikanten nu ook de pata connectors gaan uitfaseren. Als er iets is dat altijd werkt met welke oude versie van ghost ook dan is het wel de IDE aansluiting, hetzelfde geldt voor de de ps/2 aansluiting, laatst nog gehad usb weigerde dienst, daar sta je dan met je flashy usb keyboard/mouse combo, gelukkig was er het goeie oude ps2 keyboard werkt altijd !

Laten ze nu gewoon lekker al die legacy interfaces behouden desnoods gewoon op een extra aansluitingspaneeltje en zeg nou zelf wie zit er te wachten op usb poort 12 t/m 20 of sata 8 t/m 10
Eensch. Ik heb hier nog een aantal oude servers staan waar ik zo nu en dan is wat schijven in vervang, dat wordt wel balen als er geen PATA schijven meer te krijgen zijn. Dat wordt hamsteren dan maar. Maar verder, voor nieuwe PC's is het natuurlijk wel een vooruitgang, van al dat dubelle gedoe wordt ook niemand wijzer...
Had je ook het verloopstukje (usb -> ps/2) dat je bij je Tobo hebt gekregen maar moeten bewaren..
Dat zat er wel aan te komen.

De concurrentie in de opslagmarkt is tenslotte moordend en uiteindelijk is het altijd een kwestie van centjes.

Het zou me zelfs niet verbazen dat ze over een poosje de goeie ouwe SCSI interface loslaten en alleen nog maar SAS gaan voeren.

SATA en SAS zijn uiteindelijk de blijvers ... totdat er weer wat anders komt natuurlijk.