Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: Xbit Labs

Geheugenfabrikant Rambus maakte maandag bekend dat het zijn 25 miljoenste xdr-geheugenchip heeft verkocht. Hoofdafnemer is Sony, die de dram-chips gebruikt voor zijn PlayStation 3.

Hoewel xdr-modules al sinds januari 2005 verkrijgbaar zijn, leert een eenvoudige rekensom dat Sony het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Voor de 256MB werkgeheugen die elke PS3 tot zijn beschikking heeft, zijn vier xdr-chips nodig. Volgens schatting zijn er tot en met 31 maart van dit jaar 5,5 miljoen PlayStation 3's gemaakt, zodat in totaal 22 miljoen chips van Rambus zijn afgenomen door Sony.

Een andere, maar veel kleinere afnemer is IBM; het bedrijf voorziet zijn bladeservers van xdr-werkgeheugen. Toch blijft Rambus hopen op nieuwe klanten. Xdr-dram kan opereren tot zeer hoge kloksnelheden; momenteel ligt de grens op 6,4GHz en Rambus heeft plannen om de grens voor xdr2 op te rekken tot maximaal 8GHz. Daarnaast heeft de xdr-technologie een aantal energiebesparende technieken in de chip ge´ntegreerd en kan deze per klokcyclus acht bits overbrengen. Volgens de fabrikant is xdr daarom uitermate geschikt voor moderne consumentenelektronica en netwerktoepassingen. In navolging op Sony zouden ook Toshiba en Panasonic interesse hebben in de geheugentechnologie van Rambus.

PS3-moederbord met XDR-geheugen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

beetje off topic maar: Hoe kan het eigenlijk dat de PS3 (wat toch wel de console der consoles is - qua power) slechts 256 mb ram heeft ? als ik een spelletje WOW of C&C 3 speel op mijn pc wil het ram gebruik door het spel wel eens tussen de 500-600 mb komen. Ok , er zal op de pc natuurlijk wat overhead zijn door driver\OS compatibiliteit , maar dat loopt toch ook niet in de honderden mbs ? daarbij komt dat je een pc spel meestal grotendeels op je hdd installeert , wat resulteert in een snellere datatoevoer dan de PS3 met zijn cd drive kan halen - of installeert de PS3 ook grote stukken data op de HDD?

-- edit: nu lees ik pas dat de kloksnelheid aanzienlijk hoger is dan mijn ddr dimmetjes .. maar dan nog , blijft een beetje vreemd

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 12 juni 2007 21:25]

de ps3 heeft in totaal 512mb geheugen, 256 ram en 256 videoram, daarnaast zijn de spellen compleet anders geprogrammeerd dan pc games, de ps3 heeft 8 cores en een videochip, het is niet te vergelijken met een pc, het grootste deel van het ram geheugen van een pc zit vol met windows recources en drivermeuk die nodig zijn een spel aan te sturen, de spellen zelf gebruiken helemaal niet zo veel ram op een systeem dat compleet geoprimaliseerd is.
XDR is volgens mij bedacht voor asynchroon overdract van data van en naar de CPU -zonder- tussenkomst van cache, iets wat alle general pupose CPU's in PC's wel hebben en dus synchroon werken.

[Reactie gewijzigd door DingieM op 12 juni 2007 16:06]

Kunnen deze xdr-geheugenchips niet standaard op een moederbord gebouwt worden? Dus dat je een moederbord inclusief geheugen koopt, zo'n 2 gb?

Lijkt mij een stuk sneller, alleen je kan niet uitbereiden wat wel een nadeel is. Maar met een snelheid van 6,4GHz vind ik dat niet erg!
Ik denk dat rambus zijn nederlaag bij PC ramchips nog niet bekomen is. Remember RD-RIMM? Dat geheugen deed zijn werk op 800Mhz tot 1066Mhz. En dat ten tijde van SD-RAM op een luttele 133Mhz.

Toch waren er weinig tot geen kopers. Iedereen sprong op het 'veel geheugen' treintje, ipv 'snel geheugen'.
Ik zie toekomst voor deze XDR chips, als ze gebruikt worden als 'main memory', terwijl DDR2 dan gebruikt wordt als 'swap memory'. Maar dat zal nooit gebeuren, en daarom blijft rambus beter bij hun vaste contracten. Daar kunnen ze niet door prijs-afspraken uit de markt geduwd worden...
Remember RD-RIMM?
Nope.
RDRAM misschien wel, of RIMM (de form factor). ;)

Nuja, bij mij zal Rambus nog een hele tijd een wrange nasmaak laten wegens het achterbaks handelen en de agressieve tactieken.
Fout in het artikel: PS3 heeft 256mb XDR als hoofdgeheugen en 256mb GDDR3 als video geheugen.
Het ging om het XDR RAM, niet het overige wat erin zit :)
Blijf het toch schandelijk vinden dat een stel oplichters als Rambus door ooit frauduleus te handelen (diefstal van shared IP op geheugengebied) veel geld bij elkaar heeft kunnen schrapen, en nu een bloeiend beddrijf is....

Neemt niet weg dat hun huidige innovatie interessant is, en het bovenstaande nieuws positief. Maar krijg elke keer bij het zien van de naam meteen een vieze smaak in mn mond.
Excuseer? U hebt het verkeerdom volgens mij...

nieuws: Samsung-topmannen bekennen schuld DRAM-prijsafspraken
nieuws: EU onderzoekt prijsafspraken geheugen

Waren het niet andere bedrijven die door middel van prijs-afspraken het RD-ram uit de markt hebben gedrukt?
Nee, Rambus zat vroeger samen in een werkgroep voor SD ram.
Later hebben ze technologie die gedeeld was gepatenteerd en de gebruikers ervan aangeklaagd, Infineon was 1 van de slachtoffers.
Als ze die afspraken niet hadden gemaakt dan waren ze zelf uit de markt gedrukt, omdat het gewoon veel sneller ram is. ik vind het tog jammer dat rimm nooit door is gekomen.

Dit zie ik als poging 2 om door te breken want 6,4Ghz ga ik niet over klagen hoor :P ,en 8 al helemaal niet t.o.v. iets van 1,2Ghz
Die prijsafspraken hadden als doel de prijzen kunstmatig hoog te houden. Heeft dus niks met RDram te maken.
ik ben jaren een zeer tevreden gebruiker van RD-RIMM geweest, het was duur, maar man man wat een snel spul was dat.
zelfde voor dit geheugen.
als er een intel proc bassed chip zou komen die het zou ondersteunen zou ik het zo kopen (mits het nog enigsinds betaalbaar is, keer of 4 duurder dan ddr2 heb ik er zo voor over)
Vergeet niet :

SD RAM was 64-bit breed
RD-RIMM was 16-bit breed
Er waren 32-bit modules ook.
En zoals hierboven: RDRAM, niet "RD-RIMM". Net zoals je SDRAM zegt ipv "SD-DIMM".
Er moeten (veel) en/of flinke nadelen aanzitten.
Geheugen op zoveel megahertzen en zo weinig latency klinkt veel te goed daar moet iets flink mis mee zijn.
Waarom is DDR2 zo "aanwezig" in de markt en is de toekomst toch DDR3?
Waarom kiest men niet voor XDR?
Prijs ;)

XDR en RDRAM vereisen speciale aansturing en daardoor zou een moederbord met het veel duurder worden, Nu ja veel.. ga ermaar van uit dat het je 20 euro meer zou kunnen kosten in het begin!

En dan moet je nog het geheugen erbij kopen ;) En dat zal ook behoorlijk duurder dan DDR2/3 zijn!

DDR won omdat het prijs gezien goedkoper was en makkelijk te integreren op een moederbord.

Na wat ik gelezen heb over de Cell processor is het dertegen niet gek dat ze XDR gebruiken want als die core's iets kunnen gebruiken is het Geheugenbandbreedte! Het is een In-order ( alle code is van de voren gecheckt ) versus out-of-order ( de code word op de processor zelf nog geoptimaliseert! )Elke core heeft geen cache maar lokaal geheugen dat niet zoals cache werkt! ( In out of order heb je cache nodig om de code voor te bereiden en te optimaliseren. bij In of order dertegen heb je meer aan lage latencies en elke cache zou de latency negatief be-invloeden! )Dus het is Low Latency ...maar je hebt wel gigantisch snel geheugen nodig om het aan de draaien. En daar is XDR zeer geschikt voor!
Owkee dus prijs.
Dus de Cell kan niet anders dan alleen XDR gebruiken omdat het Cache mechanisme volledig ontbreekt. Vandaar dus het asynchroon ontwerp, terwijl CPU's die cache gebruiken synchroon zijn.
Daar komt het op neer, de xbox 360 heeft 3 PPC's en DDR2 geheugen. Het gebruikt dan ook een normale "pc" methode. De Cell heeft zo'n honger voor geheugenbandbreedte dat alleen XDR een oplossing is. Geen goedkope oplossing dus!
er kan zoveel, alleen als er niets is wat erop werkt dan ehb je er toch niets aan, zie de performance van gpgpu oplossingen het probleem is alleen dat heel de wereld (voor consumenten in ieder geval) in x86 denkt en werkt.
neem nou eens twee tellen extra de tijd om te typen en haal die typfouten eruit....
nope, type = engels
typ = nederlands :p
Toch niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Typefout
Een echte spelfout die vaak gemaakt wordt, is typfout. Volgens het Groene Boekje moet dit typefout zijn, net als typemachine — terwijl het wel ik typ en jij typt is.

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 13 juni 2007 00:38]

Als iemand dyslexie heeft zou deze juist wat meer moeite moeten doen voor zijn schrijven. Dat helpt al een hoop problemen voorkomen...

Ontopic: Wel leuke snelheden, maar hoe zit het met de CAS?
[off topic]Het probleem met dyslexie is dat je de fouten niet ziet. Je leest dus gewoon niet ipv neit en ook als je het voor de derde keer naleest. Gelukkig leer je er mee omgaan en met veel oefenen wordt het schrijven wel beter.[/off topic]

Over de CAS hebben verschillende verhalen gehoord wel weet ik dat de latency per module een stuk lager ligt dan DDR en DDR2.
1.15-3.33 ns voor XDR
▒ 10 ns voor DDR
▒ 15 ns voor DDR2

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True