Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Rambus praat met verschillende gpu-fabrikanten voor gebruik van zijn geheugen op videokaarten, zo vernam Fudzilla van ingewijden. De geheugentechnologie van Rambus biedt voordelen op het gebied van signaalroutering en bandbreedte.

Rambus logoAl in 2004 waren er gesprekken gaande tussen Rambus en gpu-fabrikanten voor het gebruik van xdr-geheugen op videokaarten. De gesprekken hebben echter tot op heden niets tastbaars opgeleverd. Xdr-geheugen wordt momenteel onder meer gebruikt in de Playstation 3.

Het Terabyte Bandwith Initiative van Rambus heeft mogelijk hernieuwd interesse gewekt voor de technologie van het bedrijf, zo speculeert Fudzilla. Hoewel deze geheugentechnologie nog slechts op papier bestaat, biedt het in potentie een totale geheugenbandbreedte van 1TB/s. De recent uitgebrachte Geforce GT280 met gddr3-geheugen haalt 'maar' een bandbreedte van 141,7GB/s. Geheugen op basis van Rambus-technologie heeft verder als voordeel dat er minder pinnetjes nodig zijn voor de signaaloverdracht waardoor het ontwerp van de videokaart eenvoudiger kan. Warmteontwikkeling zal bij die hoge snelheden echter mogelijk een probleem vormen.

De aangewezen kandidaat voor het gebruik van Rambus-geheugen lijkt Nvidia. Deze gpu-fabrikant heeft al ervaring met xdr-geheugen van Rambus vanwege het ontwerpen van de gpu in de Playstation 3. Maar ook AMD is een mogelijke kanshebber voor gebruik van Rambus-technologie. Zo heeft dit moederbedrijf van ATI al begin 2006 een licentie genomen op de technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

De aangewezen kandidaat voor het gebruik van Rambus-geheugen lijkt Nvidia. Deze gpu-fabrikant heeft al ervaring met xdr-geheugen van Rambus vanwege het ontwerpen van de gpu in de Playstation 3.
De RSX in de PS3 gebruikt gewoon GDDR3 geheugen, het systeemgeheugen (voor de processor) is XDR...
Dat is inderdaad niet helemaal goed opgeschreven. Nvidia heeft al wel ervaring met Rambus-technologie vanwege het feit dat de RSX via Rambus' FlexIO-interface verbonden is met de Cell-processor.

[Reactie gewijzigd door blackTIE op 27 juni 2008 11:44]

ik ben niet echt een fan van rambus. het p4 debacle en hun slinkse werkwijze om hun patenten in JEDEC's ddr geheugenstandaard te krijgen, maar dan zich vervolgens zich niet aan JEDEC's eis voor een vrije standaard te hoeven te houden omdat ze zich uit JEDEC hebben terug getrokken, verdient zeker niet de schoonheids prijs.
en de hoeveelheid rechtzaken die ze als gevolg daarvan hebben aangespannen waren gewoon ronduit slecht.

neemt niet weg dat ze mooie technologie hebben, die uitermate geschikt is voor videokaarten waar vooral bandbreedte belangrijk is en latency wat minder.
ik ben benieuwed of er nu wel wat uit de besprekingen komt.

[Reactie gewijzigd door Countess op 26 juni 2008 19:02]

Juist dankzij die smerige manier van geldverdienen lijkt me het probleem dat nVidia en ATi tegenhoudt om iets rambussigs te gebruiken. Je weet nooit of je niet een paar jaar later een hele rechtszaak krijgt omdat ze toch ergens een foutje hebben gevonden. Zelfbescherming, en da's jammer, want an sich levert rambus veel bandbreedte, met een nette latency, en da's precies wat videokaarten nodig hebben. 1TB/s zou een mooie doorbraak zijn, en als dat met dezelfde complexiteit kan (meer busbreedte == veel meer complexiteit in je ontwerp, en meer pinnen op je chip), betaalt zich dat wel terug.
Inderdaad heeft Rambus met hun onderlinge prijsafspraken een hoop ruiten ingegooid maar het wil niet zeggen dat ze er niet van geleerd hebben. De GPU bakkers zijn niet de domste en zullen heud wel tot degelijke afspraken kunnen komen. Duurder dan de high end kaarten nu al zijn kan het niet worden anders koopt straks niemand meer zo een kaart.

En als het werkelijk zoveel sneller is dan begrijp ik niet goed waarom het nog steeds niet geimplenteerd is, aangezien ze al 4 jaar geleden in gesprek zijn gekomen daarover. Mogelijk vraagt Rambus toch teveel geld wat mogelijk kan duiden dat hun techniek gewoon te duur is of dat het moeilijk valt te combineren met de huidige GPU's.

We zullen zien, als Rambus het nu niet rond krijgt kunnen ze wel inpakken. Bij de CPU bakkers hoeven ze in ieder geval niet meer zo snel aan te kloppen, mits ze een beetje aan damage control gaan doen, want hun imago is nog steeds slecht.
hun slinkse werkwijze om hun patenten in JEDEC's ddr geheugenstandaard te krijgen, maar dan zich vervolgens zich niet aan JEDEC's eis voor een vrije standaard te hoeven te houden
Vaak wordt de schuld in de schoenen van Rambus geschoven, terwijl er volgens mij wel meer aan de hand is geweest:
Rambus is een technologie leverancier, dat betekent dat zij hun geld verdienen met het ontwikkelen van technologie en dat patenderen en licenseren. De eis van de JEDEC is dan ook complete onzin voor Rambus, en compleet onrealistisch van de andere JEDEC partners aan Rambus. Die mannen daar moeten ook gewoon een boterham eten en betaald worden voor hun werk.
Microsoft zou ook niet zomaar alles open source maken omdat Intel dat ook doet, Microsoft verdient hun geld op een andere manier (licenties) dan Intel (productie). Makkelijk van bedrijven als Micron om alles te delen als je toch wel geld verdient via je producten terwijl Rambus dan dus helemaal niks ontvangt.
Het al oude RD Rimm geheugen was ook een geweldige vondst om de P4's te versnellen. Jammer alleen dat het zo ontiegelijk duur was dat het er nooit door is gekomen.

Vroeger een pc gehad met 768MB van dit spul en het liep als een zonnetje, zeker voor die tijd.

[Reactie gewijzigd door Black Sparrow op 26 juni 2008 18:56]

Het was duur en het staat me bij dat het een stevige latency had tov DDR. Iets dat je niet moet hebben op een videokaart lijkt me?
als ik het goed hebben heeft het geheugen op een grafische kaart hogere latencys dan normaal werkgeheugen.

Bij een grafisch geheugen is de snelheid veel belangrijker dan de latencys.
Latency is snelheid, net als bandbreedte. Het zijn alleen wel 'iets' verschillende dingen.
Helaas niet.

Een apparaaat met een doorvoor snelheid met 1GB/s wat pas na 10s reageert zal er 14 seconden over doen om 4GB over te dragen.

Een apparaat met een snelheid van 0.5GB/s met een latency van 5 doet er doet er 13 seconden over.

Maar de truuk is juist dat je met caches e.d. de doorvoorsnelheid groot kan verhogen, terwijl de latency door meerdere stapjes die al klaar staan juist groter wordt. Latency en doorvoorsnelheid is vaan een afweging. Grote bestanden -> doorvoersnelheid over latency omdat de data de initiele traagheid wel inhaalt.
Kleine bestanden -> latency over doorvoersnelheid omdat het systeem dan al klaar is voordat een "sneller" systeem begonnen is.

Latency heeft wel invloed op de "snelheid" maar niet op de bandbreedte tenzij je die gaat uitrekenen inclusief delay voor een x hoeveelheid. Maar dan zou je nooit eerlijk kunnen testen.
Rambus praat met verschillende gpu-fabrikanten voor gebruik van zijn geheugen op videokaarten, zo vernam Fudzilla van ingewijden.
Ik snap dat Fudo graag interessant doet met z'n "nieuws"-website, maar dit is echt non-nieuws. Natuurlijk praat Rambus met GPU fabrikanten over hun nieuwe technologie. Ze zijn een technologie aan het ontwikkelen voor geheugen met enorme bandbreedtes, en NVIDIA en ATI zijn daar vast in geinteresseerd. NVIDIA en ATI zijn altijd in gesprek met geheugenbakkers over nieuwe technologieen en mogelijkheden. Komt er morgen ook op de frontpage te staan dat ATI in gesprek is met Samsung of Hynix over hun nieuwe technologieen?
Als ze dat aan het doen zijn hoop ik het wel .. ontwikkelingen op geheugen gebied zijn eigenlijk altijd wel intressant.

En goed .. het is logisch dat Fudo dit (mogelijk op verzoek) nog eens onder de aandacht brengt. Ik denk dat gezien de huidige monsterkaarten (qua design en pcb) een versimpeling erg welkom is...Daarnaast.. het is een nieuwe (of verbeterde) techniek dus wel degelijk nieuws... de partijen welke contact hebben met elkaar geven in dit geval duidelijk de doelgroep voor het geheugen aan... Ik verwacht dit namelijk niet in combinatie met een CPU van Intel/AMD terug, maar wel op een grafische kaart en de betrokken partijen bevestigen dit vermoeden.

Tis ook maar hoe je het wil lezen ... zo is geen enkele nieuwtje meer nieuws, omdat er voor iedereen een 'non-issue' aan vast kleeft. In het extreem kan je zo stellen dat je nieuwste GPU van Nvidia ( welke bij wijze van spreken 4* zo snel is in crysis high detail, 8* in 3DMark Vantage etc etc etc..) geen nieuws is omdat de vorige Grafische kaart van Nvidia toch ook al de snelste was..
En zo is de cirkel rond...

De eerste produkten met Rambus geheugen waren videokaarten, iirc was het de Cirrus Logic Laguna/Laguna3D (CL-GD5462/64) die anno 1996 als eerste op de markt verscheen. Het is rond die tijd ook gebruikt in de Nintendo64, en ook daar is het klokje rond, aangezien de PS3 XDR gebruikt :)
mits het geheugen 10x sneller is, mag het van mij ook wel iets warmer worden :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True