Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: Microsoft

Tijdens zijn derde kwartaal heeft Microsoft dertien procent meer inkomsten weten te verwerven dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het bedrijf hengelde maar liefst 10,9 miljard dollar binnen in de afgelopen drie maanden. De winst voor belastingen bedroeg dan ook 3,89 miljard dollar, zeventien procent meer dan tijdens dezelfde drie maanden een jaar eerder. Daarvan zijn de gerechtskosten die het bedrijf maakte al afgetrokken, goed voor 397 miljoen dollar, ruim de helft van de 768 miljoen dollar die vorig jaar in deze periode binnengeprocedeerd werd. Chief Financial Officer Chris Liddell stelt dat de stijgende lijn in de omzet veroorzaakt wordt door een hoge vraag naar zowel de nieuwe consumentenproducten als zakelijke oplossingen. Op het einde van het vorige kwartaal was het vooral SQL Server die een fors deel van de winst voor zijn rekening nam, terwijl dit keer de Xbox 360 een flink aandeel in de verkoopcijfers heeft. Dat Microsoft vertrouwen heeft in de toekomst en ervan overtuigd is dat het gedurende het volgende fiscale jaar nog sterkere groeicijfers zal kunnen demonstreren, wordt kracht bijgezet door het feit dat het bedrijf eigen aandelen ter waarde van 4,9 miljard dollar gekocht heeft.

MS-babe met Xbox 360Dankzij de sterke verkoopcijfers van de Xbox 360, steeg de omzet van de Home and Entertainment-divisie met maar liefst 80 procent. De zakelijke afdeling, Microsoft Business Solutions, profiteerde van de lancering van een aantal softwarepakketten onder de Microsoft Dynamics-vlag en wist een omzetstijging van 21 procent te realiseren. De divisie Server and Tools wist voor de vijftiende keer op rij een omzetstijging van meer dan tien procent te realiseren. Dat het Windows Server-platform succesvol is, illustreert Platforms & Services Division-manager Kevin Johnson met het feit dat SQL Server een omzetstijging van dertig procent kende. Voor het volgende kwartaal, dat op 30 juni 2006 zal eindigen, verwacht Microsoft een omzetstijging tot 11,5 miljard dollar.

Het bedrijf is overigens niet van plan op zijn lauweren te blijven rusten en de concurrentie af te wachten, maar wil zijn winstcijfers ook in de Entertainment-afdeling veilig stellen. In Redmond werd de prognose voor de verkoopcijfers van Xbox 360-consoles dan ook bijgesteld naar boven: tegen 30 juni wil het bedrijf nu tussen de 5 en 5,5 miljoen spelconsoles verkocht hebben, terwijl men tot nu toe aangegeven had tevreden te zijn met 4,5 miljoen exemplaren. Om de voorsprong op Sony's Playstation 3 te maximaliseren, heeft men er overigens voor gekozen een agressieve verkoopsstrategie te hanteren. Om geen voorraadtekorten te kennen, werd de productie dan ook behoorlijk opgevoerd, maar dat bracht extra kosten met zich mee, waardoor de winstcijfers enigszins naar beneden gehaald werden, aldus Chris Liddell. 'We zijn zeer gelukkig met onze marktpositie, maar vanuit financieel oogpunt doet het ons pijn.'

PS3 & Xbox 360

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De titel "Microsofts winst valt hoger uit dankzij Xbox 360" lijkt me een beetje misleidend: de divisie Home and Entertainment (waar de Xbox-eenheid deel van uitmaakt) heeft namelijk het laatste kwartaal een verlies geleden van 388 miljoen dollar. Zie daarvoor de balans onderaan deze pagina.

Omzet is geen winst natuurlijk. :)
In 2005: Microsoft maakt totaal 200 miljoen winst. Xbox divisie maakt 100 miljoen verlies.

In 2006 maakt de Xbox divisie 50 miljoen verlies.

Dan stijgt de winst van Microsoft toch met 50 miljoen?

Ook een vermindering van verlies, kan een stijging in de totale winst veroorzaken.
Dat klopt ook niet, want de Home & Entertainment divisie maakte in het derde kwartaal van 2006 méér verlies dan in het derde kwartaal van 2005.
[e] klik eens op de link die beantherio gaf. Daar staat duidelijk:
Home and Entertainment (388) (175)
3e kwartaal 2006? :z
De jaren lopen bij bedrijven heel anders dan bij normale mensen. Ze kunnen nu zelfs al met 2007 bezig zijn als dat ooit zo bepaald is.
Nee, het verlies daalt met 50 Miljoen.
klopt, maar aangezien velen denken dat de xbox360 met een enorm verlies wordt verkocht is dit wel opvallend, misschien is hij toch zo duur niet om te maken dan de meesten denken
klopt, maar aangezien velen denken dat de xbox360 met een enorm verlies wordt verkocht is dit wel opvallend, misschien is hij toch zo duur niet om te maken dan de meesten denken
De 360 wordt met enorm verlies verkocht. Echter als je dieper in de cijfers duikt zie je dat ze een attach rate van 4.5 en 3 halen op respectievelijk games en peripherals, en dat zijn enorm hoge scores die heel veel goed maken. Op spellen en accessoires halen ze de winst binnen.
ja als ik mezelf als "praktijkgeval" mag gebruiken dan kan ik inderdaad wel zeggen die attachrate inderdaad enorm hoog ligt. Ik had nooit van mezelf verwacht dat ik zoveel geld aan games/accesoires voor de 360 zou uitgeven als ik nu doe. Daarbij komt ook nog eens het feit dat de xbox Live Arcade Games (XBLA-games) enorm populair zijn op Xbox Live, iets dat ik voorheen ook niet had zien aankomen en nu zelfs een (dure) verslaving van me is geworden.
Daarnaast is het apparaat nog niet te modden dus veel ex-modders zullen gewoon originele spellen blijven kopen voorlopig , eenvoudigweg omdat ze "gewend" zijn om 100 backupjes voor een console te hebben....
Dat is de 360 wel echter hoe meer 360's er verkocht worden hoe meer games er verkocht worden en van iedere game krijgt Microsoft een percentage.
Err elke Xbox moet zichzelf er weer terugverdienen, dus maakt het niet uit hoeveel Xboxen je verkoopt.
Zou het dan niet moeten zijn

Microsofts winst valt hoger uit ONDANKS Xbox 360?
wel vreemd, je zou denken dat iedereen wel zo'n Xbox in huis wel hebben... of staat er in de kleine letters 'batterijen en MS-babe niet mee geleverd' ? ;)

Het verlies van de Xbox is bewust. Ter illustratie, een drugdealer maakt voor de eerste paar gram ook verlies; dit heet investeren. Maar zodra je klanten 'verslaafd' zijn, ga je geld vragen. De spellen voor de Xbox worden vast niet voor minder dan de kostprijs verkocht.
Omzetstijging van Home entertainment divisie in 1e kwartaal 2006 is ruim 500 miljoen. Ik neem aan volledig veroorzaakt door de xbox360.
Stel dat op ongeveer 2 miljoen xbox'en en bijvoorbeeld 5 a 10 miljoen games (tegen MS afzetprijzen)

Het verlies is in hetzelfde kwartaal tov van vorig jaar opgelopen van met ruim 200 miljoen. Aangenomen dat de games voor winst zorgen zal het extra verlies door de 360 consoles nog wat hoger liggen op zo'n 250 an 300 miljoen.
Dat verdeeld over de geschatte 2 miljoen verkochte Xbox'en maakt een verlies van zo'n 125 tot 150 dollar per Xbox.

Weliswaar wat vage schattingen maar ik denk toch een aardige inschatting om de prestaties van het geheel in te schatten.
Iedereen die hier zo hard roept dat de Xbox met verlies verkocht wordt (wat idd klopt), vergeet erbij te vermelden dat dezelfde kopers ook gelijk spellen kopen, Xbox Live abonnementjes afsluiten, en ga zo maar door, wat dus het het totaalplaatje wel degelijk winstgevend kan maken.

Je moet naar het hele business model kijken, niet alleen naar de verkopen van de console zelf.
Verlies is verlies, of het nu 100 dollar is, of 10,
het is te hopen dat de afdeling (waaronder xbox) op de lange termijn winstgevend is,
want op de korte termijn komt er niet veel goed uit. En dat kun je nog met een korreltje zout nemen, heel die afdeling heeft tot nu toe alleen maar (enorm veel) geld gekost om de markt te penetreren en MS heeft verder geen andere keus, windows heeft verder weinig extra's te bieden, dus er moet iets bij, telefoon en entertainment.
Sorry, maar d'r wordt in het stuk nergens gesproken over dat de 360 voor meer winst heeft gezorgt, alleen meer omzet. Ik betwijfel ook ten zeerste dat er tot nu toe winst gemaakt is op de 360! Voornamelijk gezien het feit dat de console hoogstwaarschijnlijk met verlies verkocht wordt en er tot nu toe nog niet heel veel software verkocht is...
Al die aannames over dat MS op de xbox360 en aanverwante artikelen verlies maakt die ik hier lees moeten eens onderbouwd worden met feiten. En niet met hoogstwaarschijnlijk........., ik denk dat........

Ik heb geen id of ze winst of verlies maken, ik werk niet bij MS en heb geen zicht op de marketing strategie ed omtrent de xbox. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je als bedrijf over een produkt als geheel winst wil maken anders zie ik het nut er niet van in, maar misschien wil MS eerst een zo groot mogelijk markt aandeel hebben en verlies over het gehele produkt voorlief nemen.

De kosten die hier de winst drukken staan onderin het artikel, net zoals Momania schrijft zitten de kosten in de extra productie die men wilde hebben. Die kosten verdien je wel weer enigsinds terug als je die voorraad weer verkoopt.
Zou er nou een nieuwe sales-boost komen als er een mod-chip op de markt komt ? Dan gaan ze "financieel" helemaal groen en geel zien.
MOD Chips worden altijd overdreven

Het aantal Mod Chips op het totaal aantal verkochte Xbox 1 is erg klein.

MOD Chips zijn illegaal, en zielig. Eigenaren proberen zich in alle bochten te wringen om het goed te praten, maar dat is het niet.

99% van de Xbox 1 draait zonder Chip. Het percentage op Tweakers zal waarschijnlijk heel anders liggen, maar op Tweakers weigeren de meesten te betalen voor iets wat ze gebruiken.
Waarom zijn MOD chips zielig (dan zouden het al de mensen die ze gebruiken moet zijn)?
Daar die mod chips kunnen wij nu van alles meer met de xbox dan voorheen. Wij benadelen niemand door nu naar bijv live radio of tv te kijken, of gewoon muziek en filmps via het netwerk af te spelen (legaal).

Het is natuurlijk wat anders als mensen illegaal gebrande spellen spelen, maar daar heeft die mod chip niet veel mee te maken.
Ja maar wij weten allebei dat 99% van de modchipkopers die chip daarvoor niet koopt. Die kopen die chip om niet voor content te hoeven betalen.
Daarnaast zijn er in de komende maanden nauwelijks goede games meer in de planning, dus dat verlies zla alleen maar oplopen.
Test Drive: Unlimited
Gears of War
Prey
Rockstar Table Tennis (let op, wordt een toppertje :) )
Lost Planet
Too Human
Xbox 360 Camera met Games
Crackdown
Viva Pinate
Moto GP 2006
Lord of The Rings: Battle For Middle Earth II
Saint Rows


Gewoon even een lijstje uit mijn hoofd
Idd, men was even vergeten te melden dat de XBOX360 nog met zwaar verlies verkoopt.
ongeveer 350Euro verlies per console..
als dit bedrag klopt dan gaat sony het echt zwaar krijgen.
stel sony verkoop 4 miljoen consoles in 6 mnd... en dan nemen we voor het gemak ook 350 euri verlies per console.
4.000000 *350 = 1400000000 euri .. das toch geen zaken doen..
Ja, en Sony heeft nog een tweede dure console (de PSP) die volgens dezelfde strategie verkocht wordt. Nou geloof ik best dat er uiteindelijk winst gemaakt kan worden met de software en rechten, maar voor je zover bent verstook je toch flink wat miljoenen. Sony's kous met geld moet enorm groot zijn.
Er wordt ook vermeld dat er nu al, per console, 4 titels zijn verkocht. Dat is ongekend, zo kort na release.

Verder zijn de verkopen op Marketplace veel beter dan gedacht.
sony maakt all winst op de PSP, end de PSP/PS2 heeft ook meer verkocht dan de xbox360 in december dankzij de lage verkrijgbaarheid van de xbox360.
De winst is wel weer hoger, maar hij is lager dan verwacht. Juist door de Xbox 360, omdat daar meer kosten voor gemaakt zijn dan verwacht.
Eigenlijk wel logisch..
Omzet is geen winst maar als je meer te verkopen hebt (lees meerdere producten) dan stijgt de omzet toch gewoon?
terwijl dit keer de Xbox 360 een flink aandeel in de verkoopcijfers heeft.


Ik denk dat dat Sony dit toch graag anders had gezien. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True