Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Microsoft

Bij Microsoft zit het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar erop en de softwaregigant kan tevreden terugblikken. Het bedrijf haalde tussen juli en september liefst 10,81 miljard dollar binnen, waarvan 3,48 miljard als winst bijgeschreven kon worden, of 35 cent per aandeel. In de eerste drie maanden van zijn vorige boekjaar bleef Microsoft nog steken op een winstcijfer van 3,14 miljard dollar op een omzet van 9,74 miljard. De winst van 29 cent per aandeel van een jaar geleden werd enigszins gedrukt door juridische uitgaven van 2 cent per aandeel. In juni kondigde Microsoft nog aan dat het verwachtte tussen de 10,6 en 10,8 miljard dollar omzet te kunnen genereren, terwijl de winst op 30 tot 32 cent per aandeel geschat werd. Microsoft verwacht het in het komende kwartaal nog beter te doen met een omzet van 11,8 tot 12,4 miljard dollar. Een deel van deze stijging zal toegeschreven kunnen worden aan het feit dat Windows-kopers een coupon voor Vista zullen kunnen aanschaffen.

Microsoft (gesplitst logo)Voor de stijging in het afgelopen kwartaal kon men in Redmond vooral op de Xbox 360-afdeling en de serversoftwaredivisie rekenen. De bedrijfstak die zich bezighoudt met het verlenen van online diensten was de enige die zijn inkomsten zag dalen in vergelijking met Q1 van het vorige boekjaar: van 564 miljoen dollar naar 539 miljoen dollar. Deze business unit zag zich dan ook met een verlies van 136 miljoen dollar geconfronteerd, in schril contrast met de winst van 68 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Entertainment and Devices Division maakte met een groei van 70 procent echter heel wat goed en ook de 'Server & Tools'-afdeling deed het met een stijging van 17 procent ook niet slecht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Er wordt nog geen winst gemaakt op de Xbox. Volgens het persbericht maakte de divisie 'Entertainment and Devices Division' (waarvan Xbox het belangrijkste product is) het afgelopen kwartaal een verlies van 96 miljoen dollar. Da's al veel minder als wat het is geweest, maar het is nog steeds een verlies. Als de Xbox winst zou maken dan zou dat ook zeker heel prominent in het persbericht vermeld worden. De winstgevendheid van Microsoft's console-business wordt namelijk heel nauwlettend gevolgd door investeerders want er is in de afgelopen jaren natuurlijk enorm veel geld in gestoken.

Ik denk trouwens dat er dit jaar toch echt eindelijk een einde gaat komen aan de verliesgevende periode van de Xbox. Met goeie kerst-verkopen moeten ze dat laatste stukje wel goed kunnen maken.
toch apart dat ze toch winstmaken op die 360 terwijl de 'oude' xbox nog verliesgevend was..
Ik denk dat 't komt doordat de 360 in 'n korte tijd 'n goed Image heeft opgebouwd van 'n goede Next Gen console voor de hardcore gamer. Wat dat betreft krijgt Sony 't denk ik nog zwaar met z'n PS3, doordat die veel te laat op de markt komt, om nog maar te zwijgen over de negatieve publiciteit waardoor Sony het afgelopen jaar geplaagd wordt.
Ik denk dat 't vooral komt wanneer je bepaalde kosten afschrijft en wat voor voorzieningen je hebt getroffen. Winst op een bepaalde divisie zegt helemaal niet dat er geld in het laatje komt:

Stel je voor dat ze heel veel ontwikkelingsuitgaven voor de xbox360 hebben moeten maken. Dan gaan ze er vanuit dat ze daar in de toekomst nog inkomsten uit krijgen. Dat betekend dat de kosten die zij hebben gemaakt wel uitgaven waren van de afgelopen per jaar, maar dat dat pas als kosten wordt gezien in de komende jaren. De ontwikkelingsuitgaven worden dan als een economisch goed gezien dat wordt geactiveerd op de balans.

Dat komt een beetje neer op we geven nu geld uit en volgend jaar nemen we het als kosten, omdat de inkomsten uit die uitgaven ook pas volgend jaar komen.

Stel je nu voor dat je zegt dat je de inkomsten van de xbox360 nu in plaats van in drie jaar in vijf jaar krijgt. Dan zijn de ontwikkelingskosten per jaar niet een derde maar een vijfde. Dat betekend ff dat je winst mooi vooruit gaat toch? Hoef je niks extra voor te verkopen.
Betreffende Xbox 360: En straks komen Halo 3, voor de hardcore gamers, en Viva Piata, voor de kiddie-gamers (hier horen ook nog een (volgens mij) 21 aflevering-durende teken-/animatiefilm bij en nog een hele hoop mercandice). Dit zal dus zeer nog meer bijdragen aan de winst ervan :Y)

Betreffende Sony: "Geplaagd"...? Ze hebben het zich er toch echt zelf naar gemaakt hoor. En vergeet niet dat bericht van een paar dagen terug waarin stond dat ze de winst (enorm) achteruit hebben zien gaan (jaarcijfers)... Kijk; de hardcore-fanboy-club zal zeker wel een PS3 kopen, maar de 'zwevende gamers' zullen denk ik eerder een Xbox 360 n een Wii kopen dan voor hetzelfde geld 1 PS3. :*)
ik voorspel dat jouw voorspelling geen rekening houdt met de PlayStation en de naam van kwaliteit en "spelcomputer" die deze met zich mee brengt. Die toppers die jij noemt hebben de de oude XBOX ook niet kunnen redden tegenover de PS2 en haar brede software support die zich ook nu weer allen hebben aangemeld voor de PS3.

De zwevende gamers kijken naar het totaalplaatje van software en ondersteuning voor "hun" games en toepassingen. Ze kijken naar hun PS2 in de kast en kopen met een brede glimlach de nieuwe PS. vergeet niet: Er zijn bijna 120 miljoen PS2 verkocht omdat ze een heel breed publiek aanspraken.
Zoals al gezegd, er is (nog) geen winst op de 360, maar het is al vl beter voor MS dan met de originele Xbox. Ht verschil is dat het voor MS onmogelijk was de productiekosten van de originale Xbox (drastisch) omlaag te brengen, omdat alle rechten bij third parties lagen. Met de 360 heeft MS de rechten (op CPU, GPU ontwerp ect.) zelf, en komen toekomstige fabricageverbeteringen ten gunst van MS. Over een aantal jaar zal zelfs de hardware niet meer verliesgevend zijn, en wordt uiteraard goed verdiend op games, Live diensten en accessoires.
Klopt, het verlies is gedaald van 175 naar 100 miljoen per kwartaal. Blijkbaar vinden ze dit een bijdrage in de winst. }:O
Er wordt inderdaad weinig tot geen winst gemaakt op de xbox360.
Maar wat jullie vergeten is dat die winst dus komt van de xbox360 games, xbox-live en de extra componenten (controllers, harddisk, kabels etc)

Hierdoor kan het best wel zijn de er na aftrek van de alle kosten toch winst gemaakt wordt op de xbox360 afdeling. :)
Ik denk dat de verkoop dat accessoires wel mee wordt genomen in het uiteindelijke resultaat van de divisie 'Home and Entertainment". Dus het gaat dan niet alleen om de verkoop van de consoles, maar ook om accessoires, Live-abonnementen, licenties en de verkoop van spellen.
Volgens mij gaat het om de bijdrage van de xbox360 aan de omzet, en niet aan de winst...
Precies... Dat zal ook ongetwijfeld gaan gebeuren anders zou er weinig reden voor MS zijn om uberhaupt met een xbox360 te beginnnen. Het zal misschien nog wel een jaartje duren.
Het bedrijf haalde tussen juli en september liefst 10,81 miljard dollar binnen, waarvan 3,48 miljard als winst bijgeschreven kon worden...
Dat is dus gewoon 32% winstmarge. Daar zijn de meeste bedrijven jaloers op.
Veel bedrijven zijn daar misschien jaloers op.

32% is niet weinig, maar komt zeker veel vaker voor.
inderdaad 32% winst.

Maar als je ziet wat ze veel verkopen dat zijn gewoon A4tjes. Met een licentie erop.
De gemiddelde thuisgebruiker koopt bijna geen MS software (afgezien van de oem licentie van Xp) die bij het systeem wordt geleverd.

Dat is denk ik ook de rede waarom software ook van andere bedrijven zo duur is. Gebruiker koopt geen software. Bedrijven betalen bijna altijd voor een licentie, dus is het verlies van de thuisgebruiker meegenomen in de prijs.

Stel een pakket kost 400 euro. Niemand die het koopt als je van een kennis een kopie kan krijgen. Stel de ontwikkelaar maakt het goedkoper, Nog steeds niemand die het koopt voor 200 euro.

Als piracy zo'n groot "maatschappelijk of economisch" probleem is waarom maakt een software bedrijf dan nog zoveel winst.
MS bijna 11 miljard dollar omzet in 3 maanden.


nb; Moet je nagaan hoeveel de winst was geweest zonder de Marketing kosten. Wat MS geeft wat uit aan Marketing.
volgens mij maken ze gewoon veel winst op het live gebeuren.
als je kijkt hoeveel mensen op het wereld al xbox live hebben. en dat is echt veel meer dan op de eerste xbox.
toch vind ik het erg knap dat ze al 200 dollar per xbox verlies maken en de hele divisie toch nog bijna geen verlies maken.
over een aantal jaren zal dat zeker tot winst gaan omzetten.

dom van sony door blue ray. is gewoon te duur en daardoor duurt het erg lang voor de productie.

ik heel gelukkig xbox en de 360 bezitter en wie weet haal ik over een tijdje de hd dvd speler ook in huis als er een goed prijskaartje op hangt.
Vergis je niet in de aantallen die ze roepen over Live-connected Xbox 360 gebruikers. Tegenwoordig ben je al Live terwijl je alleen een netwerkplugje in je console stopt. Het Silver-abonnement is namelijk gratis.

Ik ben benieuwd of het aantal daadwerkelijke Gold-memberships nog steeds stijgt, aangezien de Xbox 1 het toch al geruime tijd zonder toptitels moet stellen, de multiconsoletitels daargelaten.

Het zou me weinig verbazen als de betalende Live gamers die nog niet van Xbox 1 naar Xbox 360 zijn overgestapt hun lidmaatschap zullen stoppen, omdat er geen toptitels meer uitkomen voor die console.
Ik denk dat veruit de meeste Xbox 360 bezitters die de moeite nemen hun Xbox 360 online te krijgen ook wel meteen voor het gold abbo gaan zodat ze ook online-MP kunnen spelen..

En in 2007 zal een heel groot nest van Xbox1 gamers overstappen op de Xbox 360.. Reden: Halo3.. Halo2 is nog steeds de meest populaire game op Xbox Live, dat zegt genoeg..
Lijkt me erg stug dat de X360 er iets mee te maken heeft, Zoals ze duidelijk verlies leden op de xbox is het verschil tussen productiekosten en verkoopprijs zelfs groter bij de X360. Dat maken 4 spellen per eigenaar niet eens goed. Of ze koppelen verlies op de hardware los van winbst op de software en online diensten (XBOXlive en arcadediensten)
de introductie en de markt veroveren is voor een console erg duur... maar die kosten drukten voornamelijk op de begroting van vorig jaar...

Nu hebben ze het voordeel van een goedlopend product die veel afzet genereert, dmv games en iets als Xbox-live, zonder dat er direkt grote ontwikkelkosten nog gemaakt moeten worden..

men kan dan lekker gaan 'cashen', mr het kan ook ervoor zorgen dat een bedrijf zich te snel rijk rekent en teveel geniet van hun huidige voorsprong en hoge inkomsten, maar terugschrikt om flink en gericht te investeren in de ontwikkeling van een nieuwe techniek... Dat was eigenlijk de fout die Sony maakte, die zat met de PS2 in die positie en rekende zich te vroeg rijk
Het kan toch best dat ze al winst maken op de 360, in de Entertainment and Devices Division zitten ook andere producten, met name de Zune, die ervoor kunnen zorgen dat de divisie als geheel toch een verlies in de boeken brengt.
Ik ben erg benieuwd wat er met de winst van de 360 gaat gebeuren als MS de next gen console markt moet gaan delen met de PS3 en haar brede gevolg vanaf de PS2 + de Wii die met de DS heeft laten zien dat er nog andere gamer markten aangeboord kunnen worden.

Ik denk dat ze hun grote momentum behoorlijk kwijt zijn. De echt XBOX-core heeft/hebben al een 360 gekocht... nu komt het aan op het superieur blijven van de XB360 tov de concurrentie, daar speelt MS immers al 5 jaar mee.
De 360 is ook niet bepaald goedkoop... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True