Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: Sheffield Hallam University

Britse onderzoekers hebben een doorbraak bereikt op het gebied van driedimensionale gelaatscans. Vorige maand maakten de computerwetenschappers van de Sheffield Hallam University bekend dat de door hen ontwikkelde software in 40 milliseconden een exacte 3d-afdruk van een gezicht kan produceren. De ontwikkeling vond plaats door de Geometric Modelling and Pattern Recognition Research Group (GMPR) van het Materials and Engineering Research Institute (MERI). 'Hoezo is 40ms een doorbraak ', denkt de lezer dezes misschien. Ter vergelijking, het kost het 'face recognition algorithm' in de hersenen van een gemiddelde Tweakers.net-lezer circa 100ms - een tiende van een seconde dus - om z'n eigen moeder te herkennen.

Een dergelijk snelle werking kan in de toekomst bijdragen aan vlottere check-ins op luchthavens, of in andere situaties waarbij een verhoogde beveiliging gewenst is, aldus MERI-professor Marcos Rodriques. Andere toepassingsgebieden waar volgens hem aan gedacht kunnen worden zijn het oplossen van misdaden, door het vergelijken van 3d-poses met 2d-foto's, en het produceren van 3d-biometrische data van gezichten voor smart cards, zoals id-cards en bankpassen. Ook kan gedacht worden aan industriële toepassingen, zoals bijvoorbeeld het herkennen en lokaliseren van fouten in voorwerpen op een transportband. De prof noemt de mogelijkheid zelf niet, maar het lijkt voor de hand liggend dat de industrie rond 3d-animatie en CGI hier ook baat bij zouden kunnen hebben. Met scantijden van 40ms zijn in principe 25 frames per seconde mogelijk; als dat direct te linken valt aan een 3d-animatieprogramma, kan - in theorie - een acteur van vlees en bloed als een 3d-character worden weergegeven, en die realtime van een zeer realistische, gedetailleerde mimiek voorzien. Een filmpje (avi) laat zien hoe een sprekende proefpersoon vastgelegd is door middel van de GMPR-scanner.

GMPR 3d-gelaatscan 1 (160px) GMPR 3d-gelaatscan 2 (160px) GMPR 3d-gelaatscan 3 (160px)

De gepresenteerde scantechnologie bestaat -naast een computer met de software, hoofdzakelijk uit een projector die razendsnel, vanuit één positie, een object met een lichtstraal scant, en een camera. De scanlijnen worden omgezet naar een 2d-beeld, dat door de software weer wordt vertaald naar een 3d-'afdruk'. Door de relatief simpele opstelling van de GMPR-scanner is de techniek niet alleen erg snel, maar wordt tevens een aantrekkelijk kostenplaatje mogelijk. Bestaande gezichtsherkenningsystemen werken onder meer door zestien foto's te schieten vanuit meerdere standpunten. Dat kost niet alleen tijd, maar laat het risico bestaan op onbruikbare resultaten, door bewegingen van hoofd of gezicht tijdens de 'shoot'. Dergelijke oudere opstellingen kosten volgens Rodriques soms wel tienduizenden euro's, door de meerdere camera's (en de daarmee gepaard gaande complexere instellingen, parameters en calibraties), tegen een paar honderd voor de GMPR-scanopstelling.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Wat nou als je 30kg aankomt of afvalt?
Volgens mij wordt er op een gelaatscan gemeten waar je ogen, je neus, je lippen, je oren en je kin staan en wat de onderline verhoudingen daarvan zijn.

30 kilo lichaamsgewicht verandert daar weinig aan. Zelfs voor een flinke baard kan je wel compenseren (ogen, oren en neus zijn bijv. nog steeds te zien).
Damn! ik wist niet dat ik het gemiddelde van het 'moeder herkennings tijd' zoveel trager maakte!
Waar baseren ze dit eigenlijk op? hebben ze een onderzoek gedaan? hebben ze wel in acht genomen dat een tweaker misschien wel minder zet dan de gemiddelde mens? :P Misschien hebben tweakers wel gemiddeld minder moeders! Ik eis een onderzoek.

Sterker nog laten we het nu doen, iedereen stopwatch, voor je moeder gaan staan en klikken zodra je denkt dat je haar herkent! :+
dr moet natuurlijk wel iemand naast staan die even checkt of het wel echt jou moeder is en of je niet per ongeluk de verkeerde vrouw voor je neus hebt he...
je weet het maar nooit met die tweakers, misschien een mooie vergelijking: laat ze testen hoe snel ze hun eigen pc of toetsenbord herkennen, kijken of dat sneller is :-)
Door een proefpersoon in een CATscan apparaat te douwen. Een foto van je moeder geeft een ander CAT beeld op dan een willekeurige vrouw.
Ter vergelijking, het kost het 'face recognition algorithm' in de hersenen van een gemiddelde Tweakers.net-lezer circa 100ms - een tiende van een seconde dus - om z'n eigen moeder te herkennen.
de reden hiertoe is de traagheid van neuronen en niet zozeer de verwerkingssnelheid van de hersenen.
kan - in theorie - een acteur van vlees en bloed als een 3d-character worden weergegeven, en die realtime van een zeer realistische, gedetailleerde mimiek voorzien.
Dat je er zeg maar weer een reallife acteur van maakt :?
Zodat hij bijvoorbeeld zijn 'eigen' stunts kan doen. Zou wel een stuk beter uitzien. Vooral met het opkomende HDTV. Zie je ineens een vaag figuur vallen, wat dezelfde kleding en hetzelfde kapsel als de acteur heeft. Dat zou dan dus via computerbeelden gedaan kunnen worden, waardoor het realistischer uitziet.

Maar we zullen wel weer een tijdje verder zijn voordat dat mogelijk is.
Dat je er zeg maar weer een reallife acteur van maakt
Zodat de acteur juist een ander 3d-gezicht kan hebben, maar wel met een acurate mimiek vanwege de gedetailleerde info die realtime beschikbaar komt?
Lol, straks krijg je dit in je mobiele telefoon; Even kijken wie je ook alweer was hoor! :+
Grappig? :) Het zou anders best wel eens realiteit kunnen worden. Biometrische beveiligingstechnieken lijken mij wel een toekomst te hebben..
Het probleem is juist dat deze techniek zo onopvallend is. Dan heb je dus niet in de gaten dat je privacy weer eens ondermijnd wordt.
Wat beveiliging betreft: je kan weten wie iemand is, maar je kan nooit vaststeleen wat de plannen van die persoon zijn. Daarom helpt het vaststellen van identiteit niet om de veiligheid te vergroten. Het werkt eerder negatief omdat bewakers de beslissingen uit handen moeten geven aan automaten.
En een-eiige tweelingen dan? Kun je de computer dan misleiden? :P
offtopic: Ik zoek al bijna maanden een filmpje van soortgelijke software, alleen dan ontwikkeld door Sony en voor consumenten bedoelt. Op een of andere digital graphics beurs werd het getoond, maar ik kan het nergens vinden.
Ook vanuit een frame uit een film werd een 3d model gebouwd. Zowaar natuurgetrouw. Weet iemand wat ik bedoel?

Ontopic: dit soort applicaties is ook handig voor luie 3d modellers. Het is haast onmogelijk om zonder een heel team een 3d model van een gezicht te bouwen wat realistisch oogt.
Mss kunnen ze een afgelsankte versie hiervan als plugin voor 3d studio max aanbieden.

edit: bedankt voor de reactie, maar dit is hem niet. Ik kende die al btw, idd indrukwekkend. Maar dit is dan wel aangedreven door een soort supercomputer, ipv een pentium4. Er is ook een demo uit ik denk 2001 of 2002 waarmee ze van een foto een 3d beeld maken, dit ronddraaien en na enkele handelingen het perfect gelipcyncht iets laten zeggen.
Het was ook een japanse vrouw.

Arrgh! wat is het nu!!! :P
(offtopic reply)
http://www.ps3focus.com/archives/131
Die lijkt het te doen zonder scanning.. :)

(ontopic)
Worden hier dus rechte lijnen op een gezicht geprojecteerd en daarmee de vorm afgeleid ?
Op zich moet dat dus ook wel redelijk eenvoudig in een 'thuisopstelling' te maken zijn, of als camera add-on voor PC of console...
Dit ziet er heel wat interresanter uit!
Het snel kunnen scannen is één, maar de data bruikbaar maken en vergelijken met een database is twee. Scannen zal altijd die 40ms blijven, maar hoe meer mensen je in zo'n database invoert, hoe langer je moet zoeken natuurlijk.
Ik vond de vergelijking al krom. 40ms scan en 100ms herkenning door de mens.
Die laatste doet dus de scan en het vergelijken.
Dat gaat hun systeempje echt niet in 60ms lukken hoor. Zeker niet als er inderdaad miljoenen records in staan.
Aan de andere kant heb je wel een veeeel grotere database, en is het systeem waarschijnlijk niet soms (zoals ik) uren? bezig om te analyseren wie ook alweer die vage bekende was die ik net zag bij de supermarkt..

Ooh ja klaas-jan uit groep 5! 2days, 3hours and 6 minutes have elapsed
zou het nu voor gameontwikkelaars veel makkelijker worden om echte 3d beelden te maken? kwestie van paar van die gelaatsplaatjes over elkaar plakken misschien met wat slimme vloeiend-makend software? Ik hoop het iig wel :P
Helaas,
betwijfel of dit voor gameontwikkelaars iets kan bijbrengen.
3Dmodels voor games moeten immers met zo weinig mogelijk polygonen zoveel mogelijk realisme inbouwen (kwestie van performance).
Daarbij komt dat je de bones van je model zo efficient mogelijk aan het model moet linken om de animaties te maken.
Denk dat zo een ding veel en veel te veel polygonen geeft die je absoluut niet nodig hebt. En dit uitkuisen is echt een hell of a job.
Begrijp ik het nu goed dat je dus ook van een gewone foto een 3D beeld kunt maken?
Ja, maar dat kan al veel langer, en wordt al veel langer gebruikt. Oa voor digitale hoogte modellen van landkaarten. Met 2 orthofoto's is het mogelijk om een 3d beeld te maken.
@art of Illusion
als je gebruikt maakt van een goed hashing algoritme hoef je niet te zoeken.

voorbeeld:
http://www.palfrader.org/hashing/

Natuurlijk moet ieder gezicht een eenduidige hash waarde opleveren.

Ik denk dat hier ook het probleem zit. Hoe nauwkeuriger de scanner hoe meer mogelijkheden er zijn.
Ideetje: neem 6 vaste punten: ogen, oren en neus, kin. Verbind alle punten met elkaar en bereken de afstanden, bijv. in verhouding met de afstand tussen de ogen.Zet dan de waarden achter elkaar als 1 getal. Volgens mij is de kans dat die waarde bij meerdere personen voorkomt te verwaarlozen. Ik zou alleen niet weten hoeveel werk dat voor een computer is. :7
Dat zouden we op Schiphol nu wel kunnen gebruiken. Momenteel duurt het toch echt wel een paar seconden om enkel al een irisscan te laten maken. Als een persoon hiermee binnen 1 seconde geidentificeerd kan worden kan alles een stuk sneller gaan.
En dan krijg je zeker dat mensen die hun kapsel compleet veranderd hebben door de computer ineens niet meer geïndentificeerd worden...
Het is een gelaatscan, geen kapselscan. :+
Van een gezicht verwacht je niet snel dat je neus omgebouwd is enzo.
Wil wel eens weten of dat ding me met een baardje van een week of misschien zelfs een par weken oud me nog als dusdanig herkent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True