Retailversie Xbox 360 geeft zich bloot in stripsessie

Met minder dan een week te gaan tot de Amerikaanse release, heeft AnandTech een retailexemplaar van de Xbox 360 te pakken gekregen en die ter lering en vermaak volledig uitelkaar gehaald. Al bij het uitpakken blijkt dat de Xbox 360 inderdaad een externe voeding krijgt - met proprietair stekkertje - en het is geen kleintje. Om modders tegen te werken zou de Xbox 360, in tegenstelling tot zijn voorganger, 'extreem moeilijk' te demonteren zijn, maar dat schijnt erg mee te vallen. Er zijn wel wat inbussleuteltjes, diverse maten schroevendraaiers en een pincet nodig, maar het enige echte probleem is dat de garantie van het doosje bij het openmaken vervalt.

Xbox 360 - binnenwerk

Eenmaal ontdaan van het plastic vallen een aantal zaken op. Zo zijn zowel de dvd-speler als de harde schijf voorzien van standaard SATA-connectors. Vooral het vervangen van de 20GB grote Samsung-hdd moet daarmee een fluitje van een cent worden. Voor een dergelijke upgrade is het verwijderen van de koelblokken van gpu en cpu niet nodig, en dat is maar goed ook: demontage vergt een flinke hoop geduld, aldus AnandTech. Als de heatsinks eenmaal verwijderd zijn, blijken zowel de cpu als de gpu het Microsoft-logo te dragen. Waar de oorspronkelijke Xbox nog uit standaardcomponenten was opgetrokken, is dit keer het intellectueel eigendom volledig in handen van Microsoft. De gpu is nog steeds in twee dies opgedeeld, vermoedelijk om de yields op een acceptabel niveau te krijgen.

Xbox 360 - koelblokken

De kwaliteit van het tv-signaal blijft onderwerp van discussie. De Xbox 360 ondersteunt 480i, 480p, 720p en 1080i; onduidelijk is nog steeds op welke resolutie games zullen worden gerendered. Hoewel alle games minimaal 720p moeten ondersteunen, is van één spel - Project Gotham Racing 3 - bekend dat het de beelden intern op een lagere resolutie opbouwt, waarna de Xbox 360 de beelden vergroot tot 720p. De console beschikt overigens niet over DVI- of HDMI-output, maar zowel een S-Video- als een VGA-kabel behoren tot de opties. De draadloze controller valt op door zijn gewicht: zelfs met batterijtjes is het ding lichter dan het bedrade exemplaar dat bij de eerste Xbox werd meegeleverd. Al met al is AnandTech onder de indruk van het apparaat: de hardware van de Xbox 360 maakt eens te meer duidelijk dat Microsoft een blijvertje op de consolemarkt is.

Xbox 360 - moederbord

Door René Wichers

Eindredacteur

17-11-2005 • 11:59

140

Submitter: SleutelMan

Bron: AnandTech

Lees meer

Xbox 360 dvd-bestandssysteem gekraakt
Xbox 360 dvd-bestandssysteem gekraakt Nieuws van 10 december 2005
Xbox 360 uitgebracht en uitverkocht
Xbox 360 uitgebracht en uitverkocht Nieuws van 2 december 2005
Free60 richt Linux-pijlen op Xbox 360
Free60 richt Linux-pijlen op Xbox 360 Nieuws van 29 november 2005
Kostprijs Xbox 360 Premium 525 dollar
Kostprijs Xbox 360 Premium 525 dollar Nieuws van 24 november 2005
Xbox 360 maakt debuut in de woestijn
Xbox 360 maakt debuut in de woestijn Nieuws van 22 november 2005
Details over gpu Xbox 360 bekend
Details over gpu Xbox 360 bekend Nieuws van 14 oktober 2005
Prototypes van Xbox 360 gestolen
Prototypes van Xbox 360 gestolen Nieuws van 10 oktober 2005
Infineon levert Xbox 360-componenten
Infineon levert Xbox 360-componenten Nieuws van 31 augustus 2005

Reacties (140)

140
139
56
16
2
58
Wijzig sortering
Ben niet zo'n Microsoft fan, maar ik denk dat het wel een goed apparaat is. qua hardware.

één ding vindt ik echt heel jammer en gelijk voor mij een redenen om hem zeker niet meer te kopen, geen DVI/HDMI, heb je een plasma HD scherm kan je hem direct er opaansluiten... niet dus.

Via VGA vindt ik geen optie DVI/HDMI heeft meer voordelen.
Anoniem: 145231 @Qorne17 november 2005 12:11
helemaal mee eens, breng je een apparaat uit dat in de toekomst ook hd-dvd moet kunnen afspelen, stop je er geen hdmi op,
wat als je media wilt afspelen met HDCP bescherming? hdmi of dvi is dan een eis...
Velen zouden moord en brand schreeuwen als het er wel op zat.
HDMI wel, maar DVI is toch wel iets waar niemand problemen tegen zou maken hoop ik
Je krijgt +3 inzichtvol zonder te vermelden waarom en wie?!? Zou je ons nog verder willen verlichten?
Misschien zal het er wel bijkomen als de HD-DVD in het toestel verschijnt!
Je kan de 360 ook gewoon op Component of RGB-Scart aansluiten. Geen problemen dus.
Alleen geen probleem bij "gewone" TV's dan. Heb je zo'n mooie HD Ready TV dan heb je nog niets aan. Je hebt wel beeld, maar niet in de volle kwaliteit.
RGB-Scart is geschikt voor hoge resoluties.
Anoniem: 37180 @Xenan17 november 2005 18:40
Component geeft dezelfde kwaliteit als HDMI of DVI
Anoniem: 144697 @Qorne17 november 2005 12:14
(offtopic misschien), maar zoals? Want mijn moeder heeft een 19" scherm en ik een 19", maar zij heeft dvi (terwijl haar pc dat niet heeft) en ik viseversa... maar ik ben wel nieuwsgierig naar dit grote voordeel.
Digitaal heeft gewoon voordelen.
Het enigste nadeel is de prijs, ik heb zelf een high-quality dvi-d kabel gekocht bij een niet al te goedkope winkel hier en voor 2 meter betaal je wel zo'n 40 euro. Ter vergelijking een standaard vga kabel van 1,8 meter hadden ze al voor 15 euro.

Met DVI kan je precies per pixel aansturen, met VGA wordt dit berekend in het apparaat zelf en er vindt dus altijd vervorming plaats.

DVI is gewoon logischer. Digitale videobronnen omzetten naar analoog en hem dan op een digitaal beeldscherm weer omzetten is dat dus niet.
DVI is digitaal>digitaal, VGA/s-video/composite/component is digitaal>analoog>digitaal.
Wel even vermelden dat dit alleen bij digitale schermen is (TFT's etc.). Bij een conventionele beeldbuis is dit een heel ander verhaal en daar was / is VGA dus ook voor. Het verschil is prijs is gewoon marketing.
Die kabel is echt niet beter dan een goeie VGA kabel hoor. Integendeel zou ik bijna zeggen.

@ Olaf
Dat is een optie ja, maar daar is toen niet voor gekozen.
Waarschijnlijk vanwege bandbreedte. (1 of 0 Digitaal of oneindig Analoog. M.a.w. om oneindig te benaderen heb je een hoop 0en en 1en nodig. Digitaal zal dus ook nooit beter zijn dan analoog)
De kwaliteit van de DAC blijft wel degelijk een issue want die verhuist gewoon van de grafische kaart naar de monitor.
De kabel is inderdaad van minder belang, maar nog steeds wel belangrijk. Digitaal betekend helemaal niet per definitie foutvrij. Er kannog steeds informatie verloren gaan door een van slechte kwaliteit kabel. Het zal er alleen anders uit zien (artifacts bijvoorbeeld inplaats van vaag en bleeding beeld bij analoog).

@ Bokma
De stappen tussen zwart en wit vanuit een analoog perspectief is oneindig. Er zijn namelijk geen stappen.
Om dit te benaderen in een digitale wereld heb je heel veel informatie nodig (Samplerate in geluid bijvoorbeeld).
Wat de foutjes betreft. Ja klopt, maar het moet niet te gek worden.
Analoog is natuurlijk niet oneindig, en aangezien kleuren in de computer digitaal opgeslagen worden, is het verre van oneindig.

Kleine foutjes in digitaal zijn op te vangen door extra bitjes te versturen.
Bij een conventionele beeldbuis is dit een heel ander verhaal en daar was / is VGA dus ook voor.
Ook voor CRT is DVI zo gek nog niet aangezien je dan niet meer afhankelijk bent van de kwaliteit van de DAC en de kabel. Ook is het signaal langer digitaal en dus 'foutvrij'.
Ja maar DVI kabels kunnen ook storen en dat wil je niet hebben want dan verdwijnen er pixels.
Ik denk dat voor VGA en DVI geldt dat goede kabels een goede investering is.
Overigens zou ik voor een analoog beeldscherm een analoog signaal gebruiken omdat bij omzettingen altijd kwaliteit verloren gaat.
@reason
Samplerate in geluid bijvoorbeeld
Dat nou juist NIET. Samplerate gaat om verandering in de tijd, bij schermen vergelijkbaar met refresh rate.

Wat jij bedoeld is de bit diepte en die heb je ook gewoon voor de kleur informatie (denk aan 16 bit per pixel=65536, 24 bit=16+ Miljoen kleuren), en is in de computer al digitaal trouwens :z
Over die prijs van de DVI kabel:
neem van mij aan: die is kunstmatig hoog.
Net als vroeger (en soms nu nog...) de scartkabels: dat was nog eens leuke winst maken. Marge op een scartkabel was groter dan op een TV of video!!! (dus niet in %, maar absoluut gezien!!!)
(vandaar dat de klant hem er desnoods bij kreeg als het moest, maar verkopen was toch wel het doel!)
maar ik ben wel nieuwsgierig naar dit grote voordeel.
Perfecte beeldkwaliteit die niet meer afhankelijk is van DACs, ADCs en auto-tuning van het signaal.
Nee, maar wel afhankelijk van het scherm zelf, wat nog altijd het meeste invloed heeft op de beeldkwaliteit.
Zolang het geen HDTV is vind ik het best.. krijg je vast meteen weer een berg DRM mee... :(

Maar je hebt gelijk.. snap ook niet waarom er nou een vga aansluiting op zit.. het is toch een CONSOLE, niet een PC?

Maar goed, met een beetje gemod kan je dus je eigen dvdspeler/brander in in zetten.. nu nog eens kijken waneer de 1e linux versies hier op gaan draaien.. tis namelijk toch wel een netjes design.. lijkt alleen beetje op apple zo! :*)
Maar je hebt gelijk.. snap ook niet waarom er nou een vga aansluiting op zit.. het is toch een CONSOLE, niet een PC?
Veel LCD TVs hebben ook een VGA-input.
Niet alleen LCD/Plasma maar ook CRT TV's, iig die van mij heeft er 2, (een sony)
ik heb een 21"-monitor, die groter is dan m'n 15"-tv'tje. Bovendien heeft m'n monitor 2 ingangen, dus dat zou ideaal zijn :)
Maar je hebt gelijk.. snap ook niet waarom er nou een vga aansluiting op zit.. het is toch een CONSOLE, niet een PC?
Sinds wanneer sluit je een xbox aan op je computer met VGA?
Met name over een jaar of 3, dan zal dit voor de PS3 met z'n 2x HDMI wel een belangrijk selling point worden. Hoewel, we hebben het over DRM-koning Sony, die zullen zo'n voordeel wel weer teniet laten gaan.

Geen digitale uitgang is m.i. een gemiste kans voor de 360.
Hoewel alle games minimaal 720p moeten ondersteunen, is van één spel - Project Gotham Racing 3 - bekend dat het de beelden intern op een lagere resolutie opbouwt, waarna de Xbox 360 de beelden vergroot tot 720p
Hmm, ik hoop niet dat dit bij alle spellen is, want dan flikt microsoft hetzelfde truukje, wat mijn samsung dvd speler ook doet, de Samsung HD-941, want die convert de standaard resolutie van 480 op naar 720 en het verschil is daar niet zeer groot op. Het enige merkbare verschil is dat op de een of andere manier de kleuren er wat echter uit zien.

Dus om weer terug te keren naar de xbox360, uiteraard zullen de graphics wel beter zijn, vanwege de betere gpu, maar het hele hd praat is dan alleen maar marketing technisch geweest. Wat misschien ook de rede is dat er standaard in het begin gewoon dvd units worden meegeleverd en geen hd-dvd units, omdat grafisch gezien er qua texture grote niet veel verranderd is.

PS. Mijn kennis in computer graphics laat mij nu iets in de steek, dus ik hoop dat het voorgaande met die textures wel klopt. Wat ik bedoel is dat er geen groter materiaal moet worden meegeleverd om goed scherm en mooi beeld te krijgen op 720p.
Ik heb met mijn neus op zo'n xbox360 pod gestaan waar ik eventjes PGR3 op heb gespeeld. Nou als ze gelijk hebben dat het beeld gewoon ge-upscaled wordt naar een hogere resolutie ziet het er alsnog wel erg goed uit, het 'lijkt' in elk geval wel een hoge resolutie en ik weet zeker dat er echt wel spellen zullen zijn die wel ECHT die resolutie gebruiken. Wat betreft 'textures' enzo, daar heb ik wel genoeg voorbeelden van zien langskomen waarbij het detail hoog genoeg was om zelfs van dichtbij nog allerlei details te ontdekken, dat zit ook wel snor ;)

Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat er al zoveel mensen beginnen te klagen zonder dat ze de xbox360 echt in werking hebben gezien, en dan ook minimaal 5 verschillende spellen hebben zien draaien. Hoe kan je anders een oordel hebben?

Over die HDMI, tjah jammer misschien, maar ik ben nog altijd van mening dat een analoge D-SUB aansluiting prima zal moeten functioneren. Alsof mijn PC beeldscherm er onscherp uitziet met een normale VGA kabel..., De kwaliteit van de AD converters die in die LCD/Plasma schermen zitten is vaak een veel groter probleem, die verneuken het gewoon.
Zo heb ik ook TFT's gehad met RGB en DVI waar totaal geen verschil te merken is tussen die twee, maar er zijn ook schermen waar ze 'het lijkt wel expres' de kwaliteit van RGB zwaar baggeraal hebben gemaakt, om de 'superieuriteit' van een digitale verbinding maar eens eventjes te benadrukken. Balchelijk, en nou krijg je weer dit soort geneuzel... nou ik ben dolblij dat je er uberhaupt een VGA aansluiting aan kan hangen.

Verder nog, er zit een aparte soort aansluiting achterop, er moet dus altijd een 'kabel naar keuze' tussen je xbox en de TV komen te hangen. Ze kunnen dus elke soort aansluiting die men wil gewoon op de markt brengen. Als er zo veel vraag naar HDMI zou zijn, dan komt ie echt wel, ik zou niet weten waaorm niet.
Ik ben het met je eens dat er gelijk weer erg veel geklaag is. Persoonlijk heb ik bij Microsoft gebruik mogen maken van deze console. En ik moet zeggen ze hebben we zwaar weten te overtuigen dat het een topper is.

De console was aangesloten op een Samsung weet ik veel inch HDTV. (Er kon geen schilderij meer bij op de muur :D ) De kwaliteit was ronduit fantastisch te noemen, haarscherp alsof ik 1200x1600 op mijn pc zat!! Een lust voor het oog. Wat ik dan weer een nadeel vind is dat door de hoge kwalitiet, onverzorgte puntjes wat meer naar buiten komen.

Ik hoor weinig over het audio gedeelte, maar dit komt de game ervaring toch echt zeer ten goede!!

De controler is echt subliem. Deze ligt zoals vele reporters als vertelden echt heerlijk in de hand. En draadloos is ideaal.

Wat ook heel mooi uitgewerkt is is de Media Extender. Dit vind ik echt een hele mooi optie. Ook al heb je natuurlijk wel Media Center nodig om het volledig te benutten dit werkt echt super. Ik snap dan ook niet waarom Blu Ray geen streaming ondersteund. Ik vind dit echt een must have in de tijd dat de consument zelf wil weten waar hij tv, radio, mp3, games etc. speelt kijkt of luistert.

Minpunten? Vast wel, vond de laadtijden wat lang. :+
Hmm, ik hoop niet dat dit bij alle spellen is
Een game kan zelf gewoon de resolutie instellen. De opmerking "
onduidelijk is nog steeds op welke resolutie games zullen worden gerendered
" in het artikel is dan ook nogal onzinnig aangezien het gewoonweg niet vaststaat en dat dus per game bepaald wordt :)
De Xbox 360 ondersteunt 480i, 480p, 720p en 1080i; onduidelijk is nog steeds op welke resolutie games zullen worden gerendered.
En hij ondersteund ook 576i mag ik hopen, anders werkt ie niet op mijn PAL tv.
Wellicht komt er een PAL en een NTSC versie uit?
480i, 480p, 720p en 1080i zijn HD resoluties waarbij geen verschil wordt gemaakt tussen PAL en NTSC. Je kan dus geen PAL of NTSC HD TV kopen.
Je kan dus geen PAL of NTSC HD TV kopen.
Dat is op zich waar, maar de meeste mensen zullen hem toch op een PAL of NTSC TV aansluiten. We hebben niet allemaal een HDTV. Dus er zullen toch NTSC en PAL smaken komen van de XBOX. Kan best zo zijn dat er één universeel printje is die NTSC en PAL aankan, zo duur is dat niet. Je kunt PAL zien als een superset van NTSC.

De XBOX in Europa, Azië, Afrika en Zuidamerika zal dus ook een 576i output kunnen geven, maar werkt intern zeer waarschijnlijk op 480p of 720p waarna conversie plaatsvind.

(Overigens zijn 480i en 480p geen HD resoluties.)
(Alleen Noordamerika en Japan gebruiken NTSC, de rest van de wereld PAL (en SECAM))
Als je doelt op het feit dat dit resoluties voor digitale (zowel standard definition en high definition) zijn, dan is het verschil tussen pal en ntsc daarom nog niet weggewerkt.

Er bestaat weldegelijk digitale 576i en 576p,
maar het belangrijkste verschil is dat de Europese HD standaard nog steeds op 50 Hz werkt en de Amerikaanse op 60 Hz, ondanks het feit dat ze dezelfde resolutie hebben en dus beide 720p en 1080i genoemd worden.

Wij hebben dus: 576i50, 576p50, 720p50 en 1080i50
en de Amerikanen: 480i60, 480p60, 720p60, 1080i60
@Dark Angel 58 -> in america komt er 60hz uit het stopcontact en in europa 50hz...
mijn reactie op het bericht van Herakles...
Als je doelt op het feit dat dit resoluties voor digitale (zowel standard definition en high definition) zijn, dan is het verschil tussen pal en ntsc daarom nog niet weggewerkt.
Inderdaad, ik ben al blij dat pal en ntsc gaan verdwijnen.
Je hebt gelijk dat we een lelijk erfenis van pal en ntsc hebben gekregen....
Er bestaat weldegelijk digitale 576i en 576p,
maar het belangrijkste verschil is dat de Europese HD standaard nog steeds op 50 Hz werkt en de Amerikaanse op 60 Hz, ondanks het feit dat ze dezelfde resolutie hebben en dus beide 720p en 1080i genoemd worden.

Wij hebben dus: 576i50, 576p50, 720p50 en 1080i50
en de Amerikanen: 480i60, 480p60, 720p60, 1080i60
Waarom hebben we 50Hz in plaats van 60Hz ??? Dat is een hoop gedoe! |:(
Ik heb echt liever dat hele wereld 1 universeel tv standaard gaat gebruiken, namelijk HDTV! En weg ermee met andere TV standaarden!
Vrees niet alle TVs kunnen bijde standaard aan ze zijn namelijk op de zelvde techniek gebaseerd.
het is meer als met monitoren dat je verschillende verversingssnelheden hebt.
Alleen Noordamerika en Japan gebruiken NTSC, de rest van de wereld PAL
En dan te bedenken dat het in de jaren 90 erg populair was om NTSC foutief "SCART" te noemen in de consolewereld.
Anoniem: 120539 @aval0ne18 november 2005 09:28
Wees blij dat we 50Hz hebben,
sluit in berekeningen op basis van de netfrequentie ook een stuk handiger aan op het metrische stelsel,
én het is makkelijker (en beter) bij een conversie van speelfilms, die op 25fps worden gefilmd/uitgebracht.
(bij conversie naar 60Hz moeten er dus frames 'verzonnen' worden)
Anoniem: 120539 @aval0ne18 november 2005 09:29
En dan te bedenken dat het in de jaren 90 erg populair was om NTSC foutief "SCART" te noemen in de consolewereld.
Da's wel raar, want SCART is juist een Europesche standaard.
Alleen Noordamerika en Japan gebruiken NTSC, de rest van de wereld PAL (en SECAM)
Niet helemaal waar, ik het niet onderzocht, maar ik weet dat er minstens nog twee landen zijn ze NTSC gebruiken (al weet ik niet onder welke regiocode ze vallen)
Namelijk Chili en Aruba.
Chili heb ik gezien bij het aansluiten van apparatuur daar, en Aruba heb ik de apparatuur vandaan zien komen bij een goede vriend van me.

Al kan je inderdaad waarschijnlijk wel zeggen dat NTSC minder word gebuikt als PAL/SECAM.
Maar ja, Amerikanen en standaarden...dat ligt mijlen uit elkaar ;)
de standaard hier is de P hdtv formaten dus 576i zal in europa niet worden ondersteunt.
"De gpu is nog steeds in twee dice opgedeeld"
2 dice = 2 dobbelstenen
2 dies = 2 plakjes silicium
Dice is blijkbaar het meervoud van die.
Anandtech schrijft ook dice, hoewel die et op zich ook fout zou kunnen hebben. Et viel mij in elk geval ook op. :)
Roarman heeft helemaal gelijk. Nog correcter is om matrijzen (meervoud van matrijs) te zeggen, maar dan begrijpen de Nederlanders het blijkbaar niet meer!

Off topic: Anandtech is dus ook gewoon fout! Maar dit gebeurt wel vaker. Laatst zag ik dit staan in een review van de 7800 GTX 512 aldaar, "At $700 we are a little weary of recommending this part to anyone but the professional gamers and incredibly wealthy." waar weary wary had moeten zijn!!! Zie mijn comment 'spelling' en de discussie over het ontbreken van een redacteur in http://www.anandtech.com/...esourceID=2607&frmWhere=2
Anoniem: 63032 @phusg17 november 2005 13:37
Zo jij verdient een bloemetje... Tjonge jonge zeg...
En 1 dobbelsteen? .........

Het woord "die" komt volgens mij van een plat stuk matriaal met een engravering/patroon erop. Of het feit dat een dobbelsteen 6 platte stukken met en engravering erop heeft daar iets mee te maken heeft weet ik niet, maar voor het meervoud van die mag je zowel dies als dice gebruiken.
En ik vind het er niet zo heel netjes uitzien..
http://images.anandtech.c...ft/xbox360/xenon_core.jpg

Wat is dat? Veel te veel koelpasta..? Ziet er iig niet netjes afgewerkt uit.

Verder ziet het er iig prima uit, niet als haastwerk ofzo.
Anoniem: 133864 17 november 2005 12:21
Die powersuply is al bijna evengroot als de xbox.
Het is wel handiger voor de warmte productie van de voeding dat die er niet bij inzit.
Maar ik heb een hekel aan al die aparate dat met een externe transfo komen. Na een tijd heb je niet genoeg plaats meer om die allemaal kwijt te kunnen.
is dit een grap?
Zou je nou makelijk een sata-harddisk op een xbox360 zonder harddisk kunnen aansluiten of zou er een soort van beveiliging op zitten. :*)
een model met hdd is maar 100 euro duurder, maar heeft wel meerdere extra's, zoals zo'n wireless controller. 20GB is voorlopig wel even genoeg. Pas als er veel gedownload enzo kan worden aan uitbreidingen ofzo voor al die 100en games (of als ie omgebouwd is en alle spellen via de hdd gedraaid worden) heb je iets aan een grotere schijf. Tegen die tijd is heb je ook weer een veel grotere schijf voor minder geld. Mij lijkt het dus vrij nutteloos om een hdd loze versie te kopen en er zelf alles aan om te bouwen. Ook al omdat dan je garantie ook direct vervalt. Als je nou een jaar garantie hebt en na dat jaar (wanneer het pas nodig begint te worden) stop je er een grotere in, ok...
Mjah ik zou ook wel voor de premium gaan, al is het alleen maar omdat de box er mooier uitziet. Maar het argument van de garantie is echt kul, ik open zulk soort apparaten al zodra ze uit de verpakking zijn. Ik geef niets om garantie, maar als er dan iets kapot gaat is het ook mijn eigen schuld.
Maar overigens zit die schijf in een externe behuizing, je hoeft de kast er an sich niet voor open te maken. Het is meer zo dat je de externe hdd kast open moet maken en daar een andere in moet plaatsen. Waarschijnlijk heeft het core systeem niet eens zo'n hdd er boven op zitten, dan moet je alsnog eerst die originele schijftray kopen om vervolgens de schijf die daarin huisvest te vervangen.
Je zou waarschijnlijk wel je core systeem uit elkaar kunnen slopen en er rechtstreeks een schijf aan kunnen hangen via sata, maar dat ziet er dan ook weer zo 'geknutseld' uit en waar moet je heen met die schijf, hij past vast niet in de kast.
Tsja, voor een leverancier van harddisks moet het geen enkel probleem zijn om, tegen betaling van MicroSoft, op specifieke harddisks te firmware aan te passen zodat het protocol iets anders verloopt; paar extra instructies toevoegen aan hun versie van het SATA-protocol ter authenticatie en je bent klaar. Mag niet moeilijk te maken zijn, maar een hardware hack + losse HDD zou hierdoor waarschijnlijk duurder worden dan een speciale HDD.
Anoniem: 159204 17 november 2005 12:06
Om modders tegen te werken zou de Xbox 360, in tegenstelling tot zijn voorganger, 'extreem moeilijk' te demonteren zijn, maar dat schijnt erg mee te vallen. Er zijn wel wat inbussleuteltjes, diverse maten schroevendraaiers en een pincet nodig

Dus volgens MS is het moeilijk te demonteren als je verschillende soorten gereedschappen nodig heb :P
whaha, laat me niet lachen :+
Het is niet een ikea kast bedoelen ze denk ik :+ .
nee..want dan zou je ineens onderdelen overhouden :+
ikea en onderdelen overhouden :?

niets over bekend bij mij ;)
uhm, een ikea kast is bedoeld om te monteren en de Xbox 360 is bedoeld om niet te demonteren :P

zit toch wel een heel groot verschil in ;)
Een IKEA kast is ook niet altijd even makkelijk in elkaar te zetten, toch niet alleen :P
Met een hamer past alles
Hmm, ze snappen het qua beveiliging dus nog steeds niet bij Microsoft... :P :+
Mooi apparaat, ik denk dat dit een grote hit wordt.

1 - Omdat hij als eerdte uitkomt
2 - Omdat mensen meestal niet zitten te wachten op inventiviteit zoals de Nintendo Revolution

De concurrentie met Playstation is en blijft lastig, omdat dat een gigantisch gevestigde naam is, maar als Microsoft in het begin hard pushed dan kunnen ze het wellicht winnen, lijkt me :)
Misschien heb je gelijk dat 'mensen meestal niet zitten te wachten op inventiviteit', maar voor mij is dat juist de enige reden om misschien wèl een console te kopen: als die Revolution echt wat extra's brengt, bv doordat die bewegingscontroller echt goed en leuk werkt, dan wil ik hem wel kopen.
Voor mijn gewone spellen heb ik mijn pc, heb ik geen behoefte aan een console.
Anoniem: 159204 @sjaakaq17 november 2005 12:20
De concurrentie met Playstation is en blijft lastig, omdat dat een gigantisch gevestigde naam is, maar als Microsoft in het begin hard pushed dan kunnen ze het wellicht winnen, lijkt me

humz, wat is nou het beste, dat MS er weer een 'monopolie-positie' bijkrijgt?
of dat we straks met een PS3 van Sony zitten waar root-kits opkomen :Y)
Microsoft is in dit geval heel "consument" gericht bezig. Door juist het delen van video en geluid toe te voegen aan de console. Een psp ipod het kan allemaal, media center en later met HD speler ook.

Dit in tegenstelling tot de PS3, blu ray dus geen streaming, geen xbox live variant op standaard hoog niveau.

Ik zeg niet dat de PS3 slecht is, het zullen 2 geduchte tegenstanders zijn van elkaar. Maar juist het sharen van content vind ik een must tegenwoordig.
Geen digitale video uitgang en zelfs geen SCART?
Dat valt een beetje tegen... :/

Beetje onzin om je mooie 1080i scherm aan te sluiten met Y/C over SVideo

Voor mij in ieder geval geen goede optie om dit ding als Media Center Extender te gebruiken.
SCART is louter en alleen een formaat van aansluitingen en kennen ze in de USA overigens niet. Via SCART kun je zowel composite, s-video (Y/C) of component (RGB, YCbCr,...) signalen sturen. SCART is dus ook geen garantie voor kwaliteit, want zelfs mijn oude PSX had al een SCART plug waar gewoon composite video over verstuurd werd.
AFAIK zal de XBox 360 in Premium standaard beschikken over component (RGB vermoed ik) + composite, en het Core systeem enkel over composite. In Europa mag je verwachten dat ze voor beide een SCART plug op hun kabels zullen voorzien (ofwel tulp-stekkers met een SCART conversie-plug zoals bij PSX, PS2,.. standaard aanwezig was).
Scart zit erbij

Het is trouwens 1 hele kabel die je krijgt met hieraan 6 uitgangen. 3 voor de HDTV en 3 voor RGB/Composite
Het is trouwens 1 hele kabel die je krijgt met hieraan 6 uitgangen. 3 voor de HDTV en 3 voor RGB/Composite
Onzin, die kabel bevat 3 plugs voor YCbCr component, 2 plugs voor stereo geluid en 1 plug voor composietbeeld. Er zit een SCART-adapter bij zodat je component-over-scart kunt doen.

Voor RGB heb je de losse Advanced SCART kabel nodig.
Het is trouwens 1 hele kabel die je krijgt met hieraan 6 uitgangen. 3 voor de HDTV en 3 voor RGB/Composite
Hoe bedoel je ? 3 voor RGB/Composite ? RGB heeft idd 3 uitgangen nodig, maar Composite slechts 1 hoor !
Ik vermoed dat je bedoelt : 3 voor component (RGB of YCbCr) en dus geschikt voor HDTV, dan nog 2 voor stereo audio, en eentje voor composite video. En daarbij dan dus hopelijk zo een standaard SCART tussenstukje om je stereo+composite in een SCART-input te krijgen. Alleen hoop ik dat het SCART tussenstuk ook inputs voor RGB heeft, want ik kan alleen RGB via de SCART afspelen op mijn TV.
DUH... Ik vermoed dat ze hetzelfde systeem gebruiken als de huidige XBOX. Je kan verschillende kabels kopen welke met verschillende connectors en verbindingen werken...

Dit levert natuurlijk weer een extra zakcentje extra op voor ome Bill, aangezien mensen met een duur scherm nu weer een extra kabeltje moeten aanschaffen.
geen scart? nee. het is een amerikaans systeem, en scart kennen ze daar niet. Eventueel hadden ze de europese versie aan kunnen passen, maar dat kost ze te veel geld, dus laten ze het bij een wereldwijd acceptabele standaard. Mijn Nintendo had trouwens ook geen SCART, dus wat dat aangaat...
Anoniem: 60602 @Arokh17 november 2005 13:04
Wel scart dus, er is voor de 360 een Advanced Scart RGB cable te koop voor 24,99 Euro, is er trouwens ook altijd geweest voor de gewone Xbox.
Zoals hierboven gezegd:

Component en RGB-Scart worden ook ondersteund. De Scart is een aparte kabel, Component wordt meegeleverd.
Ik zie precies veel condensators van Nichicon.
Nichicon heeft een recht kruis aan de bovenkant.
Samwha heeft ook een kruis, maar in een X vorm
NCC (Nippon ChemiCon) heeft een mercedes ster vorm.
Marcon heeft een V vorm.
Rubycon heeft )( of een K.
enz.enz.
Daaraan zat ik nu ook te denken idd. Ze lijken er verdacht veel op . . . zal dat een groot probleem opleveren voor MS als die dingen idd "plof-elco's" blijken te zijn :o
Alsof niet alle elco's op elkaar lijken... :?
afkomstig zijn van het Japanse Nichicon. Deze fabrikant maakt al 50 jaar condensators, die normaal gesproken van goede kwaliteit zijn. Dit in tegenstelling tot enkele Taiwanese fabrikanten van condensators die drie jaar geleden in het nieuws kwamen vanwege problemen met condensators op moederborden van onder andere MSI en Abit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.