Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 146 reacties
Bron: Dutch Power Cows

*Wat vooraf ging

Wat door niemand in de DC-wereld voor mogelijk werd gehouden is waarheid geworden: de positie van DPC in het historische RC5-project wordt bedreigd. RC5 is hŤt project waarmee de Dutch Power Cows in 1997 haar bestaan is begonnen dankzij Femme. Het project trok ongekend veel belangstelling onder de bezoekers van Tweakers.net, en tegen ieders verwachtingen in werd begin 2001 na een lange strijd Team Anandtech verslagen. DPC zette haar eerste #1-positie bij de DC-projecten neer.

KoeienkopIn september 2002 liep RC5-64 af, waarmee bewezen werd dat gecoŲrdineerde brute force aanvallen om een encryptie te kraken mogelijk zijn. Met een steeds verder toenemend gebruik van internet, sneller wordende computers en steeds geavanceerdere virussen die mogelijk ingezet zouden kunnen worden om een dergelijke aanval uit te voeren, moest men zich af gaan vragen hoe effectief bestaande versleutelingen zijn. In december 2002 werd het volgende RC5-project gestart: RC5-72, waarbij een 72-bits encryptie het opneemt tegen nůg snellere computers en nůg meer internetgebruikers.

*Het RC5-72 project

Vanaf de eerste dag heeft DPC de #1-positie bij RC5-72 bekleed. Dankzij het snelle omschakelen ten opzichte van andere teams duurde het zelfs maanden voordat een ander team het voor elkaar kreeg eens de grootste dagscore neer te zetten. Omdat DPC geen bedreiging kende bij RC5-72 zochten velen, andere lopende projecten op. De zo snel opgebouwde gemiddelde dagscores zijn sinds het begin dan ook gelijk gebleven. De grootste concurrent, het Russische BugTraq.ru bleef constant ongeveer op dezelfde afstand, en reden tot zorg was er dus niet.

Tot in medio 2003 een al bestaand team ineens de vaart erin zette. Het tot dan toe onbekende RC5 Polish Team wist maand na maand het tempo te verhogen. Maar met bijna een jaar voorsprong maakte niemand binnen DPC zich hier echt zorgen over. Medio 2004 echter begonnen de eerste geruchten te circuleren over een herhaling van wat DPC meer dan drie jaar daarvoor bij AnandTech had gedaan, maar dit keer met ons als prooi!

Verloop top 3 RC5-72 vanaf begin 2003 tot 30 okt 2004

In de grafiek hierboven is te zien hoe snel het Poolse team hun output verhoogt. De grafiek geeft echter een vertekend beeld, omdat er een deelnemer van het Poolse team is verwijderd wegens het verspreiden van een Trojan waar de client in verstopt zat. De score ligt echter toch hoger dan in de grafiek zichtbaar, omdat mensen er buiten het team aan het sparen zijn om DPC straks in ťťn keer in te halen. Er moet ongeveer vier miljoen bij de gele lijn worden opgeteld.

*Hou DPC op #1!

De cliŽnt om mee te doen met RC5-72 heeft als voordeel dat hij extreem flexibel is en vrijwel geen resources opeist. Hierdoor is deze cliŽnt uitermate geschikt voor ieder soort systeem. De verschillende versies zijn te downloaden vanaf de officiŽle downloadpagina of anders vanaf de prerelease pagina. Om de clients in netwerken efficiŽnt te voorzien van werk is er ook een personal proxy beschikbaar, en zijn er diverse tools om clients over het netwerk te installeren of te beheren.

*Installatie en aanmelden bij DPC (windows):

  1. Download de cliŽnt en installeer deze (installer) of pak deze uit in een aparte map (zip).
  2. Start de client op. Als de client voor het eerst opgestart wordt, zal deze vragen een e-mail-adres in te voeren, die tevens als identificatie van het verrichte werk dient. Vul hier een werkend e-mail-adres in, omdat ook het wachtwoord op aanvraag naar dat adres gestuurd wordt.
  3. In de directory waar de client is geÔnstalleerd, staat ook een bestand dnetc.ini. Controleer of in dit bestand het ID (e-mail-adres) klopt. In dit bestand moet ook het volgende stukje staan om de client voor RC5-72 in te zetten:
    [misc]
    project-priority=RC5-72,OGR-P2

  4. Start de client op. De processor wordt gedetecteerd en vervolgens gaat onderin een voortgangsindicator lopen. Als er ťťn blokje verwerkt is, ga dan in het menu naar 'client' en klik dan op 'update buffers' om het blokje te versturen.
  5. De volgende dag (kan heel soms een paar dagen duren) kun je jezelf opzoeken in de statistieken bij distributed.net. Ga naar deze pagina, vul in de balk bovenin in het linkervak je ID in en klik op 'search'; de pagina met statistieken verschijnt (als dit niet het geval is de volgende dag nog een keer proberen). Onderaan de pagina staat een knop waarmee het wachtwoord kan worden toegezonden. Het kan enkele minuten duren voordat de e-mail binnen is.
  6. Klik hier om jezelf toe te voegen aan het Team 'Dutch Power Cows'. Hiervoor moet je als gebruikersnaam het deelnemersnummer opgeven wat genoemd staat in de mail, en het wachtwoord invoeren.

Welkom bij DPC!

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (146)

1 2 3 ... 8
Ik deed altijd aardig mee met RC-64. PC's van mensen waar ik kwam om de zooi te repareren moesten er ook aan geloven, maar sinds het eind van RC-64 ben ik ermee gestopt. Ik zou opzich wel weer mee moeten doen, alleen is zo'n project op een laptop niet echt fijn.
Je kunt daar een optie voor instellen in de client, te vinden onder 'General Client Options'. Dat is '8) Pause if running on battery power?', deze staat al standaard op 'yes', dus dan draait er geen client als hij op de accu loopt.

Ik ga het koetje weer installeren op de server en ook op de beide laptops. Ik zal dus weer voor het eerst sinds Mei 2004 weer resultaten inleveren voor RC5-72, na m'n uitstapje naar Distributed Folding en nu TSC. :)
Doe je mee, en zie je bij andere subteams allemaal stats? En wil jij dat ook :?

Mooi, dan heb ik mijn tutorial niet voor niets geschreven :)

Aan de hand van deze tutorial kan je dus een eigen proxy opzetten wat de mogelijkheid schept om met meerdere personen een team te vormen. Aan de hand van de proxy kan je ook statspagina maken. Maar dat lees je allemaal in de tutorial ;)
OK, even een analyse'tje:

Laten we eerst bedenken dat de RC-64-key pas gevonden werd na het doorzoeken van 82,77% van alle mogelijke keys. Dit kostte 1726 dagen, dus stel dat de key op precies 50% gevonden werd, dan had dit ongeveer 1726/77*50 = ~1000 dagen gekost (in werkelijkheid meer, omdat ook tijdens het project de rekencapaciteit toenam).

Vervolgens zien we dat RC-72 2^(72-64)=256 keer zoveel keys heeft als RC-64. Met dezelfde rekencapaciteit zal het project naar verwachting dus 256 keer zo lang duren. Dit komt overeen met 256*1000=256000 dagen ~ 700 jaar.

Natuurlijk moeten we dan nog in beschouwing nemen dat de computers steeds sneller worden. Laten we het even simpel stellen dat de wet van Moore ook toegepast mag worden op rekencapaciteit van processoren. Dat wil zeggen dat de rekencapaciteit elke 18 maanden verdubbelt. De 700 jaar worden dan gelukkig nog maar 2log(700)=10 maal 18 maanden => 15 jaar.

Nou ja, vast wel ergens een denkfout. Shoot me! ;)
zeker een historisch project dit, maar ťťn ding heb ik nooit helemaal begrepen, waarom dit project als succesvol werd bestempeld...
Het project rc5-64 begon om te bewijzen dat je een 64 bits encryptie kon kraken met een brute-force methode. Nu heeft het dus van 97 tot 02, dus 5 jaar geduurd voor die sleutel ook daadwerkelijk gevonden werd. Als het dus ťťn ding bewijst is het wel dat die sleutel wťl veilig was. Immers wat heb je er aan dat een versleuteld pakketje pas na 5 jaar gekraakt is? In die vijf jaar is in een praktijk geval al lang van sleutel gewisseld, je creditcard al niet meer geldig etc. Of is er een betere, 128 bits of meer encryptie bedacht.
Oftewel, RC5 heeft het tegendeel bewezen van datgene waar het om begon. Het beweesdat het brute force kraken van keys nutteloos is, want zelfs met de mega-power van distributed computing duurt het kraken van een eenvoudige 64 bits sleutel 5 jaar! Daarna hadden ze dus moeten stoppen lijkt mij.
mischien niet nuttig maar goed dat zijn spelletjes ook niet ,er zijn nuttigere dingen, maar ik doe mee, ding draait nu nog wachten op email en activeren die hap.

zie het meer als een competitie,

Nederland vs de rest van de wereld, en het gaat om een stukje eer nietwaar.
Ik vindt beetje overdreven : RC5-72 loopt nog pakweg zo'n honderden jaren ( duizende met huidig tempo) dus om nu al te janken over ingehaald worden ?

Dat anderen ( zoals ik) een ander ( lees nuttiger) project kiezen dat brute force kraken van code ( of wel WTF staat er voor een boodschap versleuteld ?) is logisch..

Ik geef voorkeur aan TSC ( of D2OL) om zo een ( al dan niet werkelijke) bijdrage te leveren aan medische wetenschap !
Nee, ik denk meer aan 14 jaar. Inderdaad, als de computers van vandaag echt niet sneller gemaakt kunnen worden dan is de rekensom dat er duizend jaar voor nodig is, maar als je er vanuit gaat dat elke 2 jaar de computers met een factor 2 sneller worden dan krijg je als volgt:
2 jaar: 0,15%
4 jaar: 0,45%
6 jaar: 1,35%
8 jaar: 4,05%
10 jaar: 12,15%
12 jaar: 36,45%
14 jaar: 109,35%

De oplossing kan trouwens nog voor die tijd gevonden worden, het project hoeft niet tot 100% afgelopen te zijn om de code te kunnen breken, dat is slechts het worst case scenario. Dus wellicht dat over een jaartje of 10 de code al is gekraakt.

Misschien nog veel sneller zelfs, als je nagaat dat ze op dit moment alleen gebruik maken van je CPU. Wanneer ze meerdere chips gaan belasten (bv GPU, misschien later zelfs je geluidskaart) kan dit nog veel en veel sneller.
De cliŽnt om mee te doen met RC5-72 heeft als voordeel dat hij extreem flexibel is en vrijwel geen resources opeist
haha... geen resources? Ding vreet alleen maar 100% CPU kracht waardoor je CPU nogal warm wordt..... Kost bovendien ook behoorlijk wat extra stroom.
De schrijver van het bericht doelt natuurlijk op geheugen gebruik en bandbreedte, wat bij bijna elk ander project wel flink wat is :)
Inderdaad. Bovendien staat mijn PC heel erg vaak uit als ik hem niet gebruik, simpelweg omdat ondergetekende aan het eind van de maand de energienota mag betalen, samen met nog een hele sloot rekeningen waar je benauwd van wordt.

Stuk of 3 PC's constant aan laten staan met zo'n DPC client is leuk als thuiswonend 15-jarig Tweakertje, later kom je daar vanzelf op terug is mijn ervaring.
... is mijn ervaring.
Juist :Y)

Ik denk dat het erg afhankelijk is van persoon. Als je het doet omdat je het leuk vindt en/of een goed gevoel voor overhoudt, heb je het wel voor over. Net als een hobby, wat ook aan het einde van de maand geld kost samen met nog een hele sloot rekeningen waar je benauwd van wordt.

En trouwens, er zijn zat mensen die hun PC(s) niet dag en nacht aan laten staan. Je PC(s) s'nachts uit zetten mag wel ;)
Ondanks alle flauwe reakties, het energie-verbruik van dit soort clients is echt schrikbarend hoor!

Ik heb vroeger ook altijd met veel plezier de dnetc }:O client gedraaid, totdat ik erachter kwam hoeveel energie er mee verspild wordt. :'(

Voor degenen die een indicatie willen:
Ik heb net getest met een vermogensmeter tussen de 230V en mijn Shuttle (AMD3100+), waarmee ik dus het energieverbruik van het hele systeem (zonder monitor) meet.

Dit systeem staat b.t.w. 24x7 aan: newsleecher ;)
Dus je zou denken: ach, hij staat toch al aan, dus zo'n koetje maakt dan weinig meer uit...

Nou dat valt dus tegen:

1. Alleen newsleecher: 100W
2. Newsleecher + koe: 140W

Zeg dat een KWh ongeveer 16ct kost:
Dan kost elke extra Watt je dus:
1 Watt x 24uur x 365 dagen = 8760 Wh/jaar.
Kosten: 8.76KWh x 0.16ct = 1,40 euro.

Vuistregel: elke Watt kost je bij een heel jaar permanent aanstaan 1,40 euro extra.

Een koetje op m'n Shuttle verspilt dus 40 x 8,76 = 350 KWh/jaar, en dat kost je ongeveer 40 x 1,40 = 56 euro per jaar!
'stroom kost mij handen volt geld !!!!

Al een geluk dat je belast wordt op basis van verbruik in WATT en niet in stroom :p
Als je dan toch een betweter wilt zijn, doe het dan goed: Je verbruik wordt in (kilo)watt-uur afgerekend.
En bovendien: aangezien de spanning altijd 230v rms is, is het aantal watts dat je verstookt evenredig met de stroom die je trekt (mits je apparatuur natuurlijk goed is en je stroom niet voor/naeilt op je spanning). ;)
Ik vind deze verhaaltjes altijd leuk om te lezen, helemaal als er een spectaculaire winst ergens is behaald door een nederlands team zoals laatst nog in het nieuws was. Maar ergens komt toch een besef bij me op en ik denk: waar gaat het nu om?
Dat verschilt dus per deelnemer.

Er zijn er een hele hoop die aan DC doen voor het goede doel.

Daarnaast zijn er mensen die het doen voor de competitie. Dit project is ťťn van de grootste DCprojecten en hier viert te competitie hoogtij :)
Helemaal mee eens. Het artikel lijkt meer gericht op het behouden van een goede positie als doel dan het doel van het project zelf om mee te doen. Vind ik persoonlijk geen goede insteek. Als er nou werd gevraagd om mee te doen met computertijd die anders verloren ging als je je pc gebruikt zou ik het willen toejuichen. Maar enkel om het behouden van de posities waarbij totaal niet stil gestaan wordt bij het energieverslinden vind ik de moeite niet waard. Het bewijs is al geleverd: we kunnen met heel veel mensen als team mee doen. Het andere bewijs ook al: we kunnen het lang volhouden om met zn allen als team mee te doen. En het bewijs dat je met een grote groep uiteindelijk een code kan kraken is er ook allang.

Het enige wat mij nog intressant lijkt is te bewijzen dat het team ook zeer bewust is van zn handelen en het een top positie kan behouden in de groep die enkel zn computerkracht inzet als de pc voor menselijk handelen aan moet staan. Ben benieuwd of de teamleden hier positief tegenover kunnen staan.

edit:
Valt me op dat al het commentaar op het doel hier overal naar beneden beoordeeld wordt als overbodig. Jammer dat we kennelijk niet openstaan voor commentaar. Irronisch gezien nogal koeien acties ;)


<div class="b4" style="position: relative; color: black; border: #C6C1B4 1px solid; width: 80%; padding: 5px; font-size: 12px;"><span style="color: C00042;">Powermod-edit:</span>
Het reageren met betrekking tot de moderaties binnen een reactie-draad is onwenselijk en offtopic.

Opmerkingen over onterechte moderaties zijn beter op hun plaats in het Tweakers.net Moddereter Forum; klachten over moderaties worden daar behandeld en wanneer mogelijk rechtgezet, of anders zal de gekozen moderatie onderbouwd worden.
</div>
Ik heb dit project ook een hele tijd gesteund, maar ik ben er mee gestopt. Momenteel laat ik men pc zwoegen voor TSC, dit heeft tenminste nog Ūets nut!
Want dat is echt wel zinvol, jarenlang je PC laten draaien om een beveiliging te kraken... IMO is dat zowat het meest nutteloze project van ze allemaal...

(wat een negatieve reacties zou ik hierop krijgen... :p }:O )

EDIT: Reinoo was me een beetje voor :p
Ik heb ook aan een aantal mee gedaan, maar door een vaak brakke client op java gebasseerd ben ik heb ik m'n koetje weer aan staan }:O
Helemaal mee eens dat als je toch je PC laat zwoegen voor de wetenschap, dat je dat voor een nuttig doel moet doen. Heb hier een tijdje mee gedraaid, maar toch gestopt en wel om deze reden:
Ik heb een AMD Athlon64 en die heb ik speciaal gekocht vanwege de CnQ omdat dit een stuk in de energiekosten scheelt en in lawaai van casefans.
Het is namelijk zo dat DC-progsels het processorgebruik altijd op 100% laten draaien en daarmee wordt het geweldige CnQ geŽlimineerd en zijn de voordelen daarvan verdwenen.
Als ze iets zouden verzinnen waardoor ik DC zou kunnen draaien terwijl mijn A64 op 800MHz blijft (wat 99% van de tijd het geval is), dan zou ik direct weer mee gaan doen.
Aangezien het nu wel duidelijk is (gezien de reacties) dat er niet massaal overgestapt gaat worden naar dit project en DPC dus waarschijnlijk ingehaald wordt, is het inderdaad verstandiger om gewoon op 01-12-04 of 01-01-05 de stekker uit dit projekt te trekken en naar nuttiger (en dus ook populairdere projekten over te stappen)
"Quit while you're ahead!" Valt er ook geen eer te behalen voor de concurrenten. :P
Ik denk dat dit ook een trigger kan zijn voor andere teams om ook hun processor tijd nuttiger te besteden.

Nu staan we voor. Als we per 1-1-05 volledig stoppen, en vervolgens de andere DC projecten een boost krijgen waar alle tegenstanders wit van worden, dan tonen we heus wel aan dat we onverslaanbaar zijn. Geen gezichtsverlies dus.

En misschien gaan er dan van andere teams ook meer mensen naar de 'nuttige' DC projecten, wat dus weer een positieve invloed heeft op EN de competitie, EN de resultaten van het project (en daar gaat het om!)
Ja ook ik heb met verschillende bakkies aan RC5 meegedaan, dat was een interessante en spannende tijd, maar nu zie ik het nut er absoluut niet meer van in. Het is ook geen spannend projekt: de key lengte is aan de ene kant niet realistisch voor de echte wereld, maar je hebt aan de andere kant kans dat je 10 jaar mee moet doen om de key te vinden. En het is met RC5 ook zeker DAT we de key zullen vinden. Niet spannend en niet nuttig.

Ik sluit me aan bij het voorstel om per 1/1/2005 het projekt geheel op te heffen. Gewoon allemaal tegelijk stoppen! Dat is nog nooit vertoond - zal inslaan als een bommetje!
idd... per 1/1/2005 met zijn allen overstappen op een ander project. Ben voor! :)
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True