Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Dutch Power Cows

De laatste dag van februari zal ongetwijfeld de archieven ingaan als één van de grootste dieptepunten uit de geschiedenis van de Dutch Power Cows. Na ruim vier jaar de ranglijsten van twee verschillende RC5-projecten te hebben aangevoerd, is op 28 februari 2005 het doek voor deze succesperiode gevallen. Bij het huidige RC5-project, RC5-72, is een groot Pools team er met een anderhalf jaar durende inhaalactie in geslaagd om de kroon van DPC over te nemen.

* Een stukje geschiedenis

Dutch Power Cows: DPC logo klein2De vroege edities van RC5 behoorden tot de allereerste grootschalige DC-projecten die gebruikmaakten van het internet en daarbij vooral een beroep deden op de thuisgebruikers. Op 23 oktober 1997 ging de tweede RC5-wedstrijd van Distributed.net van start: RC5-64. Ons aller Femme, oprichter van Tweakers.net, nam de uitdaging aan en besloot op 12 oktober 1998 om met behulp van wat vrienden een eigen team op te richten onder de naam Dutch Power Cows. Uiteraard deed het team toen nog absoluut niet mee in de top, en de relatief bescheiden doelstelling was dan ook om groter te worden dan Nederlandse concurrenten zoals #koffie en TU Delft. Om de DPC wat meer in de schijnwerpers te krijgen besloot Femme om dagelijks een hitparade te plaatsen op de frontpage van Tweakers.net, zodat nieuwsgierige bezoekers zouden worden geprikkeld om mee te doen met DPC. Dit had effect, want DPC groeide gestaag.

Om de naamsbekendheid ook binnen de DC-gemeenschap te vergroten en directe concurrenten af te schrikken werd het fenomeen MegaFlush geïntroduceerd. Het idee was om een aantal mensen een tijd te laten sparen, om op een afgesproken dag in één keer alle resultaten op te sturen naar de server(s). De eerste megaflush was geen groot succes, maar met de tweede poging, op 19 december 1999, wist DPC op de dagelijkste ranglijsten bovenaan te eindigen. Naar aanleiding van dit succes volgde de ene megaflush na de andere. Concurrerende teams konden het zelfs niet laten om de DPC hierin te imiteren.

Nadat een paar servers van Distributed.net bijna waren bezweken onder de laatste (acht dagen durende) megaflush, werd besloten om te stoppen met deze vorm van machtsvertoon. Het doel was immers toch al bereikt, want de verbeterde naamsbekendheid van DPC had al vele nieuwe leden aangetrokken. Eerste plaatsen in de dagelijkse lijsten werden steeds gewoner en uiteindelijk wist het team met een mooie flush op 17 januari 2001 zijn laatste concurrent, Team AnandTech, voorbij te gaan. De felbegeerde eerste plaats was veroverd en ook bij de dagstanden voerde DPC steevast de ranglijst aan. Uiteindelijk won het team de wedstrijd met grote overmacht.

* Een nieuw project

Toen RC5-64 was afgelopen was het vervolgproject RC5-72 reeds aangekondigd. Toch ging er nog een lange tijd voorbij voordat men er echt mee aan de slag kon. Tijdens RC5-64 waren enkele teamleden zich ook gaan verdiepen in de vele nieuwe DC-projecten die in tussentijd waren gestart. Een aantal van deze projecten won reeds aan populariteit en de werkloze RC5'ers deden wat ze moesten doen: hun collegae bijstaan. Toen RC5-72 uiteindelijk op 3 december 2002 van start ging, kwam dus lang niet iedereen terug. Ook bleek de concurrentie te bestaan uit volledig nieuwe teams die men voorheen nog niet in de bovenste regionen van de ranglijsten had teruggezien. Alhoewel het team in de eerste fase direct weer zijn #1-plek innam en er lange tijd geen enkele serieuze dreiging was, stond een Pools DC-team na een goed jaar ineens op de eerste plaats in de dagelijks statistieken. Binnen DPC maakte niemand zich hier zorgen over, want dit soort dingen kwam incidenteel wel vaker voor. Toen de Polen na een tijdje echter niet meer van de eerste plaats weg waren te werken werd het hen pijnlijk duidelijk: De kracht van DPC had ergens onderweg in moeten boeten. En zo gebeurde het dat na ruim vier jaar aan de top te hebben gestaan van één van de grootste DC-projecten tot op heden, de koeien het veld moest ruimen voor de nieuwkomers uit Polen.

* De toekomst

In de eerste paar jaar na zijn ontstaan heeft DPC bij de RC5-projecten zich een weg naar boven moeten vechten. Daarna heeft het ruim vier jaar zijn plek vast weten houden. Verlies was voorheen een onbekende term, maar het team zal hier nu toch mee om moeten leren gaan. De vraag is of men bij de pakken naar gaat zitten, of dat er een nieuwe manier gevonden wordt om de concurrenten het hoofd te bieden. Mensen die met dat laatste willen helpen kunnen hier een FAQ doorlezen waarin staat hoe je mee kan doen. Voor vragen kun je bovendien terecht op het DPC-forum op GoT of op IRC.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik denk dat RC5-72 een te groot project is. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het gewoon te lang duurt voordat het gekraakt gaat worden want na 830 dagen is pas 0,2 % van de keyspace doorgerekend :?

Met een beetje pech kan het op de huidige snelheid nog vele honderden jaren duren :( voordat de code gekraakt wordt. Dit schrikt mensen af.
Tevens zijn er inderdaad op dit moment nog projecten met enig nut (folding). Dit kun je natuurlijk van RC5-72 niet zeggen want laten we nou eerlijk zijn, in theorie is het toch duidelijk dat de code gekraakt ZAL worden, kwestie van langgenoeg proberen.
Wat heb je tegen die tijd bewezen??? Niets want een beetje encryptie is vandaag de dag al 128 bits en dus nog effe een factor 72057594037927936 maal zo groot. Ervanuit gaande dat we nu al honderden jaren zouden bezig zijn, kun je uittellen dat een 128 bits code al als veilig beschouwd kan worden of niet dan :?

Maargoed ondanks mijn 'kritiek' ben ik zelf wel deelnemer aan RC5-72 (reeds 2 jaar) maar overweeg op dit moment toch echt iets nuttigers te gaan doen (folding)
Ervanuit gaande dat we nu al honderden jaren zouden bezig zijn, kun je uittellen dat een 128 bits code al als veilig beschouwd kan worden of niet dan
Ik heb geleerd dat elke code te kraken is, en dus in principe nooit als veilig mag worden beschouwd.
Het lijkt er nu op dat 128 bits voldoende is maar de technologische vooruitgang gaat in zo'n rap tempo dat we over 5 jaar wellicht 256 of 512 bits sleutels nodig hebben.
Klopt, elke code is te kraken (bruteforce), maar het gaat om de tijd die daarvoor nodig is.
Als je kijkt dta we bij RC5-72 dik 60.000 deelnemers hebben en we na dik 2 jaar pas 0,2 % van alle mogelijke sleutels hebben doorgerekend , is dit relatief al een veilige code.
Simpel gezegd, als ik nu inderdaad een 512 bits versleuteling zou gebruiken dan kun je bijna stellen dat die code niet gekraakt gaat worden binnen de tijd waarvoor geldt dat het belangrijk was dat de gegevens versleuteld waren.
Naja, je kunt altijd geluk hebben dat je de code snel gekraakt hebt (RC5-72 zou ook morgen al afgelopen kunnen zijn als we toevallig net de juiste sleutel hebben), maar de kans is vrij klein.
Dat is niet helemaal waar, technieken als het One Time Pad en het modernere broertje Quantum Cryptografie zijn onkraakbaar, omdat de sleutel net zo lang is als het bericht. Het is dus onmogelijk om te zeggen wat het juiste bericht/sleutel is.
Het sterke punt van One Time Pad is dat een sleutel maar een keer gebruikt mag worden. In de tijd dat dit gebruikt werd, in de koude oorlog geloof ik, was dit niet te kraken (nu nog steeds niet trouwens), behalve als een spion zo dom was om zijn papiertje met getallen twee keer te gebruiken. Een crypto-analist kon dan die twee berichten decrypten, die met dat papiertje werden gemaakt.

Als je het goed doet, is One Time Pad 100% veilig. Het nadeel is, dat ontvanger en zender allebei een set met dezelfde "pads" met random getallen moet hebben. En dan echt random, niet gewoon rand().
Is er evetueel een kans dat DPC nog boven de polen uitkomen. Of komen "we" gewoon echt power te kort en moet er maar weer eens flink gewerfd worden?
En hoe groot is de DPC achterstand op het moment van spreken?
Ja, die kans is aanwezig als rc5-72 net zo populair wordt als de oude versie dan staan we binnen no time boven te polen.
Maar dat wordt het bijna zeker weten niet... RC5-64 was grappig om mensen te laten zien dat een 64 bit sleutel te kraken WAS... Mede hierdoor is het gebruik van 128bit encryptie toegenomen! Goede zaak dus.

Dat men nu een 72 bit sleutel gaat kraken is naar mijn mening pure verspilling van energie... Ga dan meteen een 128bit sleutel kraken, en duurt dat te lang... doe het dan niet! En zet je in voor iets nuttigs! :)
Vind ik ook, RC5-64 was nog leuk, de lol is er nu wel af en 'folding'... ach lees hieronder :)
ik denk dat groot deel ook overgestapt is naar andere projecten die nuttiger zijn, zoals folding
Of er gewoon mee zijn gekapt. Als ik deze zaken thuis ga doen dan wordt ik helemaal gek --> 7 fans.

En mijn laptop zet ik alleen nog in voor iets nuttigs, zoals je zegt.
Exact. Ik heb zelf ook meegedaan aan RC5-64, maar eigenlijk vind ik het achteraf een enorm dom project. Een kind kan uitrekenen wanneer de 64 bits sleutel statistisch gevonden is. Dit aantoenen door het ook echt te doen is m.i. tijdsverspilling. Dit neemt niet weg dat het wel leuk was om mee te doen. Maar ik pleit voor projecten die ook nuttig zijn.
Check WDO voor een lijst met projecten waarop DPC actief is. Daar zitten inmiddels een flink aantal medische projecten tussen en de meeste zijn op een "non commercial" basis. Deze projecten zijn een heel stuk nuttiger dan RC5-72 en net zo leuk omdat er ook gewoon met punten, team's en soms ook subteams gewerkt wordt.
* 786562 Yuri
- Find-a-Drug
- TSC
- D2OL
- Folding@Home
en natuurlijk
-UD-Grid

Je CPU rekenkracht zal gebruikt worden bij het onderzoek naar medicijnen voor allerlei vreselijke ziekten (die jou ook kunnen treffen). En tegelijk zit er ook een leuk 'wedstrijdelement' aan (precies dat element heeft ook voor deze nieuwspost gezorgd :P). Alle kloktikken helpen!
Dit is toch ook veel nuttiger dan die RC5 codes proberen te kraken ? Hier heeft de hele mensheid (mogelijk) wat aan, wat heb je eraan een rc5 code te kraken ?
folding@home is naar mijn idee de meest nuttige, daar zou een nummer 1 positie pas indruk wekken.
Precies...als je dan toch bakken energie verstookt, want dat doe je nou eenmaal met zijn allen als je je pc aan laat voor dit soort dingen...zorg dan dat het ook iets positiefs oplevert.
In dan geval kun je wat mij betreft oprecht trots zijn...
Eigenlijk moet je als DPC het hele project opzeggen en voor een goed project gaan, want dit gaat natuurlijk nergens over.. hoe leuk het ook is :)

Dus iedereen nu overstappen!
En terecht. De hoeveelheid stroom die hiermee elk jaar wordt verspild is gigantisch, om nog maar te zwijgen over slijtage in je PC omdat de echte fanatici hem 24/7 aan laten staan.

Doe dan iets aan distributed computing met kankeronderzoek, dan is het tenminste nog nuttig. Dit is brute force een sleuteltje kraken, weinig spannends aan.
De hoeveelheid stroom die hiermee elk jaar wordt verspild is gigantisch,
Er wordt idd een hoop stroom verbruikt, maar om dat nou gelijk een verspilling te noemen :?
om nog maar te zwijgen over slijtage in je PC omdat de echte fanatici hem 24/7 aan laten staan.
De slijtage in je PC is hoger als je hem elke dag aan en uit zet. ;)

Kijk, wanneer jij een bepaald project niet nuttig vindt, betekent dat nog niet dat het een waardeloos project is. Het lijkt mij sterk dat er projecten opgestart worden die totaal geen nut hebben |:(
Inderdaad,

Dit mag best blijven bestaan maar als ze nu gewoon een contract aangaan met een of ander unversiteit dat ze daarvoor codes compileren/kraken/maken weet ik wat.... dan kunnen we met zijn alleen mehelpen met Kanker of andere erge ziektes bestrijden/oplossen en dan kan je nog steeds kijken welk team bovenaanstaat...
Is er al een client die ervoor zorgt dat mijn Athlon64 wel in zijn ernergiezuinige modus blijft draaien? Want tot nu toe was het zo, dat mijn Athlon gewoon op volle kracht ging rekenen. En daar heb ik geen zin in.
Je kunt hier http://www.dutchpowercows.org/doc.php?id=390&page=2 iets lezen over het programma threadmaster. Daarmee kan je per applicatie een maximum cpu-percentage instellen.

Suc6 en join us :)
Als je Linux gebruikt, en niet bang bent van het handmatig aanpassen van de kernel, zou je de CPU Frequency Scaling code aan kunnen passen zodat die de tijd dat de CPU niced processen uitvoert rekent als idle tijd. Dit zorgt er dan voor dat je Athlon 64 netjes terugklokt als alleen je DC client actief is :)
En dit trieste nieuwsbericht werd u medegedeeld door:

Ronald TREUR

wat toevallig weer :P
En dit trieste nieuwsbericht werd u medegedeeld door:

Ronald TREUR

wat toevallig weer
Nu wil ik hier toch eens op reageren (ik ben het type alleen lezen en niet reageren).

Binnen DPC is er een complete content groep die alleen FP voor Tweakers.net maakt. Deze worden dus steeds door andere personen gemaakt. Het feit dat ze dus door Ronald worden gepost wil niet zeggen dat ze ook door hem zijn gemaakt.

En nuttig is voor iedereen anders. Daarbij komt (vind ik) dat dnet nog steeds de beste client heeft. Makkelijk te instaleren en zeer klein in geheugen gebruik.
Misschien is het handig om uit te leggen wat DPC inhoudt? Voor mensen die er eigenlik nog nooit van gehoord hebben (like me) is dit artikel een beetje abacadabra.
DPC (dutch power cows) is een grote groep computer gebruikers die rekentijd van hun systemen beschikbaar stellen aan zgn distributed computing projecten om in het geval van RC5 een code te kraken, of om verschillende proteïnen die kanker zouden kunnen genezen te berekenen (folding@home), die hele groep werkt graag onder de naam dutch power cows omdat ze zo hoog mogelijk in de ranglijsten willen staan van die projecten, het mooiste is natuurlijk als DPC eerste staat, want daar wekt het veel indruk op andere groepen, vooral omdat nederland zo klein is.
Ik geloof dat dat uitgelegd wordt in het artikel :)
@ scarab5050 ik zou zeggen probeer de client, als het bevalt kan je later altijd nog kiezen voor een team.

Ik draai Rc5 op een paar pc's.
Kleine client (230kb) , flexibel, weinig Ram, weinig bandbreedte, makkelijk op te zetten / verwijderen / pauzeren. Geen omkijken naar..
additie: dagelijkse stats van projecten op GoT.

Bijv. 11mrt rc5 hitparade
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1018318

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True