Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: GameCube

Nintendo LogoNintendo-president Satoru Iwata heeft afgelopen donderdag een presentatie gegeven over de Nintendo Revolution, de opvolger van de Gamecube, tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. In deze presentatie heeft hij twee hardwarepartners bekendgemaakt die samen met Nintendo de Revolution zullen produceren. IBM werkt aan de ontwikkeling van een cpu die de console van voldoende rekenkracht moet voorzien. De in ontwikkeling zijnde chip heeft de codenaam Broadway gekregen. ATi is bezig met het ontwerp en de productie van de grafische chip voor de Revolution. De codenaam van de gpu is Hollywood, aldus Nintendo. Zowel IBM als ATi hebben ook componenten voor de Nintendo Gamecube geproduceerd. Iwata heeft verder bekendgemaakt dat de Revolution achterwaarts compatibel zal zijn met de Gamecube, wat betekent dat het mogelijk zal zijn om software voor de laatstgenoemde console ook op de Revolution te spelen. Verder heeft de Nintendo-president verteld dat de next-gen console WiFi-ondersteuning aan boord zal hebben. Deze WiFi zal onder meer gebruikt kunnen worden om verbinding te maken met de Nintendo DS. Satoru Iwata liet ten slotte weten dat meer details over de Revolution tijdens de Electronics Entertainment Expo 2005 in mei bekendgemaakt zullen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De grootste winnaar van de console race zal toch IBM zijn.
Xbox = 3x IBM cpu
PS3 = IBM (in de cell, samen met o.a Sony)
NRev = IBM (zoals ook in de GameCube)

IBM zal dus een enorme afzet hebben. Big Blue komt meer dan ooit terug voor de grote massa!
Inderdaad... wel weer netjes dat 'ie backwards compatibel is met de GC. Hoe zit dat met de PS3 en XBOX?
Bij de PS3 en XBOX2 is dit nog niet bekend.
Misschien is er op de E3-beurs meer duidelijkheid
Van de XBox 2 is zelfs gezegd dat hij het niet zou zijn vanwege het grote verschil in CPU-types, en emulatie zou niet de gewenste resultaten bieden.
Das niet helemaal waar, het laatste gerucht is dat de optionele harde schijf aangekocht moet worden om xbox spellen te kunnen spelen. In een IGN artikel is dat gezegd. Wel raar, ze zeggen dat 2 gig gebruikt gaat worden als gamecache, maar de hardeschijf is optioneel...:s iemand die weet hoe dit zit?
zou mij verbazen als de PS3 geen PS2 games kan draaien, dit is juist 1 van de krachten van de PS2 geweest. En in de PS2 zit een orginele PS1-CPU, deze wordt in PS2-mode als I/O processor gebruikt, wellicht dat ze naast de Cell cpu's (zouden er toch meer als 1 worden?) wel een orginele PS2-cpu inzetten als I/O en 100% backwards compatible mogelijkheid.
Krijgt de PS3 niet een blu-ray drive? volgens mij lukt het daarin niet om een PS2 dvdtje in te laden... zou wel jammer zijn, San andreas anyone :Y)
Dit las ik op blu-ray.com:
"While current optical disc technologies such as DVD, DVDR, DVDRW, and DVD-RAM use a red laser to read and write data, the new format uses a blue-violet laser instead, hence the name Blu-ray. Despite the different type of lasers used, Blu-ray products can easily be made backwards compatible through the use of a BD/DVD/CD compatible optical pickup and allow playback of CDs and DVDs."
XBox2 was toch 1 cpu (met drie 3.0GHz PowerPC-cores)?

@Dries_Aendekerk:
Ik weet dat de PowerPC-cores vanIBM komen. Ik reageerde op de reactie omdat er stond 3 cpu's in XBox2. Ik dacht namelijk dat het 1 cpu was met 3 cores. Dat vroeg ik me dus af.

Maar inderdaad, lekkere deals voor IBM :7
Inderdaad.
En die PowerPC-core komt van... IBM!
klopt 1cpu, 3 cores
de PS3 is Sony/Toshiba en IBM.
de PS3 en de revolution zijn bijde backwards compatible en de Xbox2 niet.

all je Xbox1 spellen doen het gewoon niet op de nieuwe machine.
Ook absoluut geen enkel probleem btw, alsof ik die gare Xbox low-resolution crap nog wil zien als ik een Xbox 2 heb, damn dat verschil in graphics wordt zo huge dat je spontaan zou kotsen van de vorige generatie spellen.
Wifi ondersteuning? Grappig :)

Dan moet ik waarschijnlijk denken aan een draadloze internetverbinding via een Wifi-router.
Of misschien onderling spelletjes spelen tussen 2 of meer 'revolutions'?

Of moet ik eerder denken aan een draadloze gamepad oid?

Overigens, verder heel netjes, maar wat ik me afvraag: IBM heeft met Sony toch de Cell processor ontwerpen, en nu ontwerpen ze weer een andere processor voor Nintendo. Lijkt me zonde van de resources.
Of zal het een derivaat zijn van de Cell of PowerPC? AFAIK heeft IBM wel gezegd dat Cell d techniek van de toekomst is (het hele modulaire gebeuren enzo).

Verder heb ik toch mijn twijfels over Nintendo als consolemaker. Ze hebben wel hun veilige kiddie-niche, maar het lijkt me wel moeilijk opboksen tegen Sony en Microsoft met hun gigantische resources.
Misschien moet Nintendo zich, net als sega, richten op de games zelf. Lijkt mij vl winstgevender en minder risicovol :)

Aan de andere kant, als ze zo waren, dan waren ze nog steeds fabrikanten van kaartenspellen :+
IBM heeft met Sony toch de Cell processor ontwerpen, en nu ontwerpen ze weer een andere processor voor Nintendo. Lijkt me zonde van de resources.
IBM heeft samen met Sony die processor ontworpen. Er hangen waarschijnlijk een heleboel licenties, patenten, clausules in hun samenwerkingsverband aan vast waardoor de Cell-processor enkel door Sony kan gebruikt worden.

Sony gaat niet investeren in een proc als Nintendo hier gebruik van gaat maken.
Idd. Andersom natuurlijk ook niet. :)

Voor een enorm bedrijf als IBM is het niet zo'n probleem om de chips van 3 concurrerende consoles te produceren. Ik schat dat er aan de ontwikkeling van dit soort chips misschien 200 man per ontwikkelteam werken, en binnen IBm kunnen die eenheden volledig gescheiden van elkaar werken. Zelfs voor de productie zelf hebben ze genoeg faciliteiten om e.a. niet met elkaar te laten botsen.

En wat betreft de 'twijfels aan Nintendo': Nintendo heeft (in tegenstelling tot Sega) altijd hardwareverkopen gehad die economisch 'renderend' waren. Ja, ze zijn hebben niet de best verkopende console maar met de Gamecube en natuurlijk met de GBA en ook al met de DS hebben ze hun eigen 'markt' gecreeerd voor diegenen die houden van goeie games. Als ze hun hardware weg zouden doen dan zouden ze (o.a. door het wegvallen van de licensie-constructies die men in de console-wereld kent) meteen allerlei inkomsten kwijtraken die het produceren van hardware nou juist zo lonend maakt. De enige reden om dat te doen zou dus moeten zijn dat men, net als bijv. Sega, met hardware ECHT dik verlies gaat lijden. Daar is momenteel nog absoluut geen sprake van.
Klopt getuige het afgelopen fiscale jaar dat met een recordwinst werd beindigt. De hoogste winst ooit voor een gamesfabrikant dus dan kun je best tevreden zijn lijkt mij.
IBM - Sony - Toshiba (niet vergeten)
wie weet waar de rechten liggen? misschien is er wel een vast licensing tarief waar iedereen die dingen voor kan kopen. Het is niet alleen Sony die beslissen, en je kan nou eenmaal niet het aan 1 bedrijf wel verkopen en aan andere niet... dan zouden er wel wat mededingings autoriteiten in actie komen. Maar ik denk dat het een powerpc derivaat is. Gerucht gaat dat het een dual processor machientje wordt.
Twijfelen aan Nintendo? De Nintendo 64, Gamecube zijn stuk voor stuk consoles die makkelijk mee kunnen komen met de concurentie en goedkoper in de productie is.

Nintendo is wat betreft hardware altijd zeer intelligent bezig. En "achterwaarts compatibel"?

Zeg dan gewoon backwards compatibel. :)
Zeg dan gewoon backwards compatibel. :)
hoezo?
"backwards" is geen geaccepteerd Nederlands woord,
"achterwaarts" en "compatibel" wel.
fjes een klein puntje kritiek.

kindvriendelijk != kiddie.
Wifi ondersteuning? Grappig

Dan moet ik waarschijnlijk denken aan een draadloze internetverbinding via een Wifi-router.
Of misschien onderling spelletjes spelen tussen 2 of meer 'revolutions'?
Beide. De DS gaat later dit jaar wereldwijd online(Gratis Xbox Live-achtige service) met de release van Animal Crossing DS(En andere spellen, het gerucht gaat dat Mario Kart DS ook online zal zijn). Bron voor deze info. Het doel is dat het makkelijk in te stellen zal zijn en eenvoudig in het gebruik. Dezelfde service wordt hoogstwaarschijnlijk ook voor de Revolution gebruikt, Nintendo heeft al wat hints gegeven dat Revolution online gebruikt zal kunnen worden(Zie ook hier)
De cell processoren zijn niet alleen voor PS3 ontworpen, XBOX 2 en revolution processoren zijn aanpassingen van een bestaand concept. lijkt me redelijk efficient.

Ik zie niet in waarom iemand zou twijfelen aan Nintendo als consolemaker. Ze verdienen er veel geld mee, vooral omdat fans (zoals ik) bijna alleen door Nintendo uitgebrachte games kopen. Door het relatief kleine aantal games is men ook meer aangewezen op die paar Nintendo toppers. De hardware vind ik trouwens ook altijd puik..fijne controllers en geen ontploffende voeding. :P
Nintendo verdient meer geld met consoles dan Sega in totaal.
Of zal het een derivaat zijn van de Cell of PowerPC?
dan eerder een powerpc, aangezien de cpu in de gamecube een aangepaste powerpc 3 was (32 bit cpu met 64 bit memory controller).
Misschien moet Nintendo zich, net als sega, richten op de games zelf. Lijkt mij vl winstgevender en minder risicovol
sega is kapot gegaan aan het maken van consoles omdat er een paar flopten... nintendo heeft sega toen geholpen te overleven door Sonic uit te geven voor de Cube en bijvoorbeeld F-Zero voor de cube samen met sega te ontwikkelen... dat wil niet zeggen dat het verleggen van de focus minder risicovol is. Nintendo heeft een enorme reputatie als console fabrikant, de meeste argumenten van aanhangers van andere consoles tegen nintendo vind ik over het algemeen getuigen van te weinig kennis dan wel compleet onwaar, dan wel te triviaal.

het enige serieuse argument dat er is waarom Nintendo iets wat minder verkoopt dan bijvoorbeeld Sony en Microsoft is omdat de games niet te copieren zijn (of vooral heel moeilijk). Persoonlijk vind ik echter ook dat Nintendo marketing ontslagen dient te worden, want die gasten hebben volgens mij serieus zitten slapen.
Wat is dat toch de laatste tijd iedereen is voor of tegen een bepaalde maatschappij. Zo zegt hier iemand dat nintendo gaat verliezen omdat ze zich op een verkeerde markt richtten. Zo lees ik een heleboel posts in video en cpu gerelateerde threads.
Die gaat winnen want zus en zo. Sorry hoor als julllie je zin krijgen is er geen concurrentie mogelijk. Zien jullie niet in dat als er alleen n console fabrikant zou zijn er alleen maar 2003 2004 2005 titels zouden komen sequel op sequel. Iedere keer nog beter met meer woorden om in de reclame op je in te spelen. Maar minder gameplay.
Als jij voor een console bent dan moet je die steunen maar dan hoef je niet alle andere console makers door het slijk te halen omdat jij het niet met hun bedrijfsfilosofie eens bent. Dit verhaal kan ook worden losgelaten op ms vs linus, ati nvidia, amd en intel.
Zien jullie niet in dat door concurentie en consumenten die kritisch zijn, je vooruitgang krijgt in prestatie en prijs.
Het is wel handig dat de Gamecube2 ook gamecube 1 spellen kan spelen, maar het zal geen extra reden voor succes zijn.

Bij de PS2 werkte dit 'truukje', omdat er destijds meer dan 70 miljoen mensen waren met PlayStation1 spellen.

De Gamecube2 kan op 'maar' 13 miljoen Gamecube1 bezitters rekenen. Niet weinig, maar niks in vergelijking met PS1/PS2.

Van de andere kant is het alleen maar toe te juichen, ook al zullen alleen "Nintendo mensen" voor de gamecube2 gaan, het is toch fijn dat zij hun 'oude spelletjes' kunnen blijven spelen. :Y)

De hardware van de gamecube2 en xbox2 worden door precies dezelfde bedrijven ontworpen, is dat niet een beetje raar? Volgens mij is het makkelijker als Nintendo en Microsoft samen verdergaan, ipv ruzieen over de 2e plaats. maar dat is mijn mening.

Ben behoorlijk benieuwd naar de "revolutie" die de Gamecube2 teweeg gaat brengen. Als het dezelfde revolutie is als de DS, dan zal het wel meevallen allemaal. ;)
Hardware die op elkaar lijkt (wat ik overigens betwijfel) maakt nog niet dat ze hetzelfde zijn. Laat Nintendo lekker alleen blijven en gave rare "aninal crossing" games maken.
Volgens mij maakt backwards compatibility geen reet uit, vooral niet van de PS3 met PS1. DAn zou Nintendo Revolution compatible moeten maken met de NES, hebben ze meteen de grootste software library van allemaal. :s
ieder spel wat je ooit gekocht hebt voor iets waar PlayStation op staat, zal je altijd kunnen blijven spelen, hoeveel volgende generaties er ook zullen volgen.

Niet iedereen staat te springen om zijn oude spellen te 'recyclen', maar er is zoiets als de "PlayStation-generatie". 'Grootgebracht' met spellen als Tekken, Resident Evil, Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, etc, etc, etc. Computerspellen werden volwassen. (Als het aan Nintendo had gelegen, dan deden we nu nog steeds Metroid, Zelda en Mario... :+) De PlayStation wordt altijd mooier en beter en krachtiger en zo, maar het blijft de PS. Al heb je de PS5, als je ooit nog een keer Metal Gear Solid of voor mij part Vib Ribbon wil spelen, die mogelijkheid zal altijd blijven bestaan. Gamen is op die manier tijdloos gemaakt.
Dat gevoel, die gedachte, dat is backwards compatible.

Het heeft niks met winst of extra verkopen te maken, het heeft alleen met het product te maken.


Dat van die NES spellen begrijp ik. Als je NES nu kapot is, probeer dan maar eens een nieuwe te krijgen. Enige manier om nog 1 laatste keer voor die allerhoogste score te gaan is dan mbv emulators=nep/voelt anders aan.
Niet iedereen staat te springen om zijn oude spellen te 'recyclen', maar er is zoiets als de "PlayStation-generatie".
Tja, de NES generatie bestaat zeker niet? Toendertijd had Nintendo 90 procent van de consolemarkt. Vrijwel iedereen die ik ken van mijn leeftijd had er n.
Grootgebracht' met spellen als Tekken, Resident Evil, Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, etc, etc, etc. Computerspellen werden volwassen. (Als het aan Nintendo had gelegen, dan deden we nu nog steeds Metroid, Zelda en Mario... )
Grappig, 2 van de vier series begonnen op de NES.
De PlayStation wordt altijd mooier en beter en krachtiger en zo, maar het blijft de PS. Al heb je de PS5, als je ooit nog een keer Metal Gear Solid of voor mij part Vib Ribbon wil spelen, die mogelijkheid zal altijd blijven bestaan. Gamen is op die manier tijdloos gemaakt.
Dat gevoel, die gedachte, dat is backwards compatible.
Onzin, er is echt 0 reden om aan te nemen dat er altijd backwards compatibility zal zijn. Als de volgende generatie consoles met flash geheugen gaat werken bijvoorbeeld gaat men echt geen dvddrive inbouwen.
Het heeft niks met winst of extra verkopen te maken, het heeft alleen met het product te maken.
Je spreekt jezelf tegen. Je maakt het product toch om winst te maken? Elke feature draagt bij aan de waarde van een systeem. Sony is geen Unicef of zo, er zit zeker een winst reden achter. Het feit dat jij het zo belangrijk vind maakt de console meer voor je waard, en DUS betaal je er meer voor. Sony is heus geen new-age hippie organisatie.
DAn zou Nintendo Revolution compatible moeten maken met de NES
Leuk idee, kaart het eens aan bij Ome Nin zou ik zeggen. Backwards compatible met:

Gamecube
Nintendo 64
SNES
NES
GBA
GBC
GB
SGB
VGB
G&W
De hardware van de gamecube2 en xbox2 worden door precies dezelfde bedrijven ontworpen, is dat niet een beetje raar? Volgens mij is het makkelijker als Nintendo en Microsoft samen verdergaan, ipv ruzieen over de 2e plaats. maar dat is mijn mening.
Er valt meer geld te verdienen met iets dat je volledig in eigendom hebt dan iets dat je moet delen met een ander. Ja daar kleven risico's aan maar zo werkt het nu eenmaal. Hoogstwaarschijnlijk is ATi ook de lachende derde..
Ik weet niet wat jij had verwacht van de revolutie die de DS zou waarmaken. Maar volgens mij voldoen hij daar wel aan. De DS bied een hoop mogelijkheden die gamedevelopers tot denken zet. En hoe kom je erbij dat Sony nu al de eerste plaats weerin neemt ?
De Gamecube2 kan op 'maar' 13 miljoen Gamecube1 bezitters rekenen. Niet weinig, maar niks in vergelijking met PS1/PS2.
Je vergeet eventjes dat er ook nog de groep mensen is die nog niet over de streep getrokken zijn met betrekking tot het kopen van een GC(Niet genoeg spellen die ze leuk vinden, te duur, te veel gedoe). Dit is altijd nog een potentiele markt die de Revolution juist wel kan gaan kopen vanwege toekomstige spellen. Dan kan de mogelijkheid om oude GC spellen te spelen(Tegen een lekker lage prijs) juist dat extra duwtje richting aankoop van een Revolution zijn.
Netjes! Maar niks nieuws dus. Nintendo heeft altijd laten doorschemeren met iets revolutionairs op de markt te komen, dit bericht is alle behalve. Waar we echt op zitten te wachten is de nieuwe user interface. Wat voor speeltjes zullen er verwerkt zitten in de controllers die de gamesindustrie op zijn kop zal zetten?

E3 zal het ons leren.
Dit verhaal bevat weinig revolutionairs. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe console van Nintendo niet revolutionair is. Nintendo houdt gewoon de kaken stijf op elkaar en meld slechts zaken die niet echt concurrentie gevoelig zijn. IBM ontwerpt een CPU. Mooi, maar wat de specs zijn wordt niet gezegd. Idem dito voor de GPU. Geen specs enkel een naam. Wifi kan ik ook niet verrassend noemen noch de backwards compatibiliteit.

Nintendo doet het slim, ze geven de journalisten nieuws over hun console zonder dat ze daadwerkelijk specificaties prijsgeven.
Het is echt allemaal heel intersant. En dan bedoel ik uit het oogpunt van marketing gezien. Nintendo gooit het op innovatie (heeft mij voorkeur) Microsoft gooit het wat meer op het multimedia(center) gebeuren. En Sony gooit het op de nieuwe revolutionaire Hardware hype. Vooral Sony's marketing heeft de PS2 geen windeieren gelegd. Ik ben benieuwd hoe het met de Next Gen gaat lopen. De bal ligt nu bij Sony, waarvoor heen Nintendo zat. Hopelijk wordt de bal nu wat meer rond gespeeld.
Wel raar dat Sony het multimediacentre idee een beetje achter zich laat. PS2 marketing was in het begin wel daarop gefocust. PSP met UMD en muziekdownloads ook.
Ik vraag me nog steeds af wat nou het nut van WiFi in dit soort apparaten is. Behalve dan dat het slecht is voor de gezondheid van al die kindertjes :z
omdat er veel mensen klagen bij de huidige PS2 en Xbox dat ze geen UTP kabel hebben bij hun tv, net als ik ....

ingebouwde WiFi zou veel handiger zijn ....
(Beetje off-topic) De Xbox 2 gaat een tripple-core gebruiken, maar waarom in godsnaam zegt bijv. AMD dat dual-core complete bullshit is voor gamers, omdat er dan geen onderseuning is ofzo??

vind ik een beetje vreemd.... :?
omdat de spellen erop aangepast moeten worden, duh. en voor de pc zal dat ff duren, terwijl dat voor de console no problemo is - je moet de spellen sowieso voor die console schrijven...
Omdat er voor PC games dan een heleboel partij ondersteuning moeten bieden terwijl voor de Xbox 2 alleen Microsoft dat hoeft te doen.
Nintendo dus. Hun richten zich letterlijk op de kleintjes, en die markt is stukken kleiner dan de markt waar Sony en Microsoft zich op richten. Ook kunnen 'de kleintjes' zelf geen games of hardware kopen.
Ja, Metroid Prime, Eternal Darkness, de hele Resident Evil serie en nog wat andere zijn toch van die typische kinderspellen, net als de nieuwste Zelda(Niet Wind Waker, die trouwens een verassend duistere storyline en feeling heeft als je een beetje oplet) :Z

Ik heb hier zelf een Cube staan met meer dan 30 spellen, en ik ben 23.

Je klinkt een beetje als het type wat denkt dat het ruig is om Nintendo kinderachtig te noemen en "volwassen" spelletjes te spelen met veel geweld en sex. Ja, die vind je niet bij Nintendo. Wel spellen die staan als een huis, en heel veel te bieden hebben.
misschien zouden ze jou in moeten huren bij Nintendo om de marktstrategie te bepalen :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True