KPN wil digitale televisie aanbieden via de kabel

KPN heeft vandaag aangekondigd zelf een digitaal tv-programma-aanbod via de kabel te willen exploiteren. Het telecombedrijf heeft bij de grootste kabelbedrijven, waaronder Essent en UPC, een aanvraag voor een offerte ingediend. Samen zouden ze goed zijn voor meer dan negentig procent van de kabelmarkt, wat overeenkomt met een bereik van ruim tachtig procent van de Nederlandse huishoudens. Die kunnen overigens nog niet allemaal digitale televisie ontvangen. Volgend jaar wil KPN beginnen met de eerste diensten, waarbij de leveranciers van de programma's zowel publieke als commerciële partijen zullen zijn.

KPNVolgens het bedrijf geeft de nieuwe Telecomwet telco's de mogelijkheid capaciteit te huren op de Nederlandse kabelnetten. Via ADSL worden reeds proeven gedaan met video-on-demand, maar de beschikbare techniek zou nog niet goed genoeg zijn voor het aanbieden van zenders via het telefoonnetwerk. KPN wil zich daarnaast niet concentreren op één infrastructuur, omdat het een volledig pakket aan diensten wil leveren. Het bedrijf aast ook op een meerderheidsbelang in Digitenne, voor digitale tv en radio via de ether, niet alleen om zenderpakketten aan te bieden maar ook om het netwerk te gebruiken voor het plaatsen van UMTS- en WiFi-antennes.

Of de kabelaars KPN gemakkelijk toelaten tot hun netwerk blijft de vraag. Het telecombedrijf lijkt er zeker van dat er harde onderhandelingen zullen plaatsvinden die uiteindelijk wel tot toegang zullen leiden. Tussenkomst van de telecomwaakhond OPTA wordt daarbij niet uitgesloten. Wat KPN precies gaat aanbieden zal lijken op wat kabelbedrijven nu reeds aanbieden via digitale pakketten: de gebruikelijke binnen- en buitenlandse tv-zenders. Daarbij zouden de tarieven concurrerend zijn. Naast televisie wil het bedrijf ook digitale radio gaan aanbieden.

Door Harold van der Wal

Nieuwsposter

09-06-2004 • 11:40

90

Bron: KPN

Lees meer

Reacties (90)

90
88
61
14
2
0
Wijzig sortering
Anoniem: 108685 9 juni 2004 11:46
Er is hier maar een ding op te zeggen kort samengevat.
Concurrentie is altijd goed voor de consument :)
Dit is niet echt concurrentie.
Zie het meer als Canal+.
Kortom meer een uitbreiding van de mogelijkheden.
Natuurlijk moeten voor dit soort uitbreidingen wel wat zenders van de kabel verdwijnen en dat zal waarschijnlijk niet TV5 (die franse zender) zijn, maar waarschijnlijk een "minder populaire" zender als Discovery, zodat je die als extra erbij moet nemen wil je die alsnog kijken.

* 786562 TD-er
concurrentie -> prijsvechten -> lagere prijzen voor de consument = niks mis mee :+

alleen heb ik er niks aan, geen kabel... :(
Anoniem: 34027 9 juni 2004 11:42
Er komt dus eindelijk een mogelijkheid om van UPC af te komen!
Er zijn allang mogelijkheden ten over om geen klant van Chello te hoeven zijn, zowel kwa internet als kwa televisie. Zo kan je bijna overal voor ADSL kiezen i.p.v. kabel (als ADSL niet beschikbaar is heb je een probleem als er ook geen andere aanbieders zijn) en je kan op televisie gebied ook voor genoeg andere aanbieders kiezen.

Natuurlijk de schotel maar ook DiGiTenne is een optie, beide hebben een groot aanbod en je bent ermee niet afhankelijk van Chello.

Ook zonder KPN in de kabelmarkt is er dus genoeg keus, alleen zou het mooi zijn als er concurentie op de kabel kwam.
Anoniem: 70162 @Beaves9 juni 2004 11:55
hoezo genoeg keus?

qua TV noem je alleen digitenne, maar dat hebben we niet in wereldstad eindhoven...


dat er voor chello genoeg alternatieven zijn is natuurlijk waar, maar ik denk niet dat zremko het daar over had :)
Als je een schotel wil neerzetten moet je wel toestemming hebben van je verhuurder. In Amsterdam zijn laatst nog alle schotels van een flat verwijderd ...
Verder heeft Digitenne nou niet echt een groot aanbod. BBC zit er bijvoorbeeld niet op ;(
Dus ik zou het echt top vinden als KPN voor een beetje concurrentie op de kabel gaat zorgen !
dat is dan stom van die huuders want volgens de EU wetgeving heeft iedere EU-burger recht op vrije informatievoorziening. een schotel valt daar ook onder.

een verhuurder kan wel eisen stellen aan plaats en bevestiging van een schotel maar ze kunnen ze absoluut NIET verbieden!

-edit-
dit is de EU-wetgeving
http://europa.eu.int/eur-lex/nl/com/cnc/2001/com2001_0351nl01.pdf

teken hier ook de petitie: 'uw schotel is uw recht, laat het u niet afpakken!'
http://www.sbsonline.nl/modules.php?name=satellitepetitie&site=satelli tehome
Schotel, dan ook?
€ 349,- voor een schoteltje tegenwoordig en alle Nederlandse zenders zijn te ontvangen
Wil ik wel ff kwijt dat ik nog afgezien van het aanbod verhaal (BBC enzo) Digitenne een behoorlijk slecht alternatief vind! De bitrate per zender is de helft van een reguliere DVD wat op grote tv's duidelijk zichtbaar is en Digitenne blijkt in een aantal gevallen ook behoorlijk storingsgevoelig.
Reactie op scul:
Die huurders hebben gezamelijk een rechtzaak aangespannen en verloren. De verhuurder vond dat de schotels zijn flat 'ontsierden' en dat was niet toegestaan volgens het huurcontract.
Op de tweede link die je geeft, die van die petitie, staat ook te lezen dat de verhuurders een arrest van de hoge raad achter zich hebben staan.
Niet dat ik het er mee eens ben of zo, ik vind het zelf ook ronduit belachelijk dat een verhuurder zoiets mag verbieden, laten ze dan tenminste de verhuurders een alternatief bieden. Je zou bijvoorbeeld een grote schotel op het dak van de flat kunnen plaatsen en die door de huurders laten gebruiken. Met dat soort initiatieven is kabeltv ook ooit begonnen ...
Het is inderdaad je recht, maar dat neemt niet weg dat de verhuurder regels kan stellen.
Een flat die vb centraal enkele satellieten heeft staan, gecamoufleerde satelliet.
De wet van een land (of in der geval europa) staat altijd boven de regels van een bedrijf of instelling.
Wil ik wel ff kwijt dat ik nog afgezien van het aanbod verhaal (BBC enzo) Digitenne een behoorlijk slecht alternatief vind! De bitrate per zender is de helft van een reguliere DVD wat op grote tv's duidelijk zichtbaar is en Digitenne blijkt in een aantal gevallen ook behoorlijk storingsgevoelig.
Digitenne is niet perfect, maar nog steeds een stuk beter dan de kabel. Satelliet tv is beter, maar ook lastiger om alles aan te leggen. Voor de NooBs is Digitenne een goed alternatief.
reactie op Rudi vader : niet alleen alle nederlandse nog veel meer
Tja, als die alternatieven dan ook goedkoper zouden zijn, ADSL bv voor dezelfde snelheid is bij mij hier in helmond 1.5 keer zo duur als Chello, en dan moet ik dus ook nog eerst een andere telefoonaansluiting doen, aangezien ik nu ook priority heb..
Zelf ben ik redelijk tot zeer tevreden over Chello, en heb het inmiddels al 6 jaar en nooit echt problemen gehad, het enige wat ze natuurlijk wel mogen doen is net als bij ADSL zo af en toe de snelheid nog meer verhogen..
Ben bang dat dat niet gaat lukken. Het zal wel net zo'n constructie worden als adsl (moet je immers ook een kpn tel abbo voor hebben).
Oftewel je moet een kabel abbo hebben van UPC en kunt er als extra een digitaal abbo van kpn erop nemen. Dus je zit nog steeds aan UPC vast.
Ehhh... Ik heb Demon ADSL en geen KPN tel abo hoor!
Wat is er zo erg aan de KPN als ik vragen mag ?
Maar je betaald wel € 9,= voor het huren van de lijn aan KPN!
Nee dat is niet waar, ik betaal helemaal niets aan KPN.
Alleen EUR 19,95 aan Demon.

//edit
Overbodig? Ik geef alleen aan dat het bericht van martijn01 onjuist is!

@DEXSTAR:
Je hebt gelijk, ik stap eerdaags zeker weer terug naar KPN, want Demon/BBned is echt niet goed (zie ook de topic op GoT en huiver)...
Zucht, diepe zucht, alsof je blij moet zijn met de KPN als concurrent, ik hoop dat Tele2 dit voorbeeld volgt, worden de prijzen van kabeltv misschien ook eens wat goedkoper.
Diepere zucht zoveel goedkoper is Tele2 nou ook weer, Als nou gewoon eens stoppen met al die reclame waren ze wellicht inderdaad stukken goedkoper geweest
Welke Codecs gaan ze dan gebruiken voor TV en Radio?
Ben idd benieuwd :P , misschien "MPEG2 HDTV" ?
* 786562 glashio
Tja ik vraag me dan toch af wat slimmer is voor ze. MPEG2 gebruiken waarmee je goedkopere chips kan gebruiken maar meer netwerk belasting hebt. Of gebruik je Divx/Xvid met MP3/Vorbis en heb je duurdere chips maar lagere netwerkbelasting.
Anoniem: 97360 @ferdinand9 juni 2004 13:18
Per direct zullen ze in ieder geval niet HDTV aanbieden aangezien geen enkele nederlandse (en maar 1 europese via satteliet) TV zender dat momenteel aanbied. Het zou mooi zijn als ze over zouden stappen naar een codec beter dan het ouder wordende mpeg2. De H264 upgrade van mpeg4 bijvoorbeeld belooft veel goeds en de mogelijkheid bestaat dat dit de codec wordt voor de volgende generaties dvd's. Dat zou alleen betekenen dat de bestaande digitale tuner en uitzend hardware behoorlijk aangepast, zoniet totaal opnieuw ontworpen, moet worden. Ik vraag me af of je dit voor elkaar kunt krijgen bij een stel onwillende kabelaars die ook hun eigen digitale pakket via die apparatuur wil verzenden (waarschijnlijk).
Of Microsoft gaat zich er (weer) mee bemoeien... en dan wordt het .WMV (Windows Media Format).
Daar gaat je/onze "opensource" codec :( .
Maargoed afwachten maar :)
* 786562 glashio
Daarvoor wordt de DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) standaard gebruikt. Ik meen me te herinneren dat die standaard MPEG2 gebruikt.
Anoniem: 78579 9 juni 2004 11:47
KPN=telefoon
Essent en UPC: TV

Kortom: wat the **** moet kpn met digitale tv?? ik zou graag de reden willen weten.

@ Korné Soldaat:

Dat begrijp ik ook wel, maar het is al een puinhoop met gespecificeerde rekeningen, geheime telefoonnummers aanvragen. KPN moet dat eerst maar op orde brengen.

Dit bovenstaande is echt gebeurd eigen ervaring: Toen ik ging verhuizen heb ik een geheim telefoonnummer aangevraagd, toen kon ik kiezen uit 5 telefoonnummers. Ik dacht: nou mooi dat is dat geregeld. 1 Dag nadat ik verhuisd was kreeg ik een telefoontje van KPN: Beste meneer uw telefoonnummer is veranderd naar een ander nummer. Ik zei tegen die beste mevrouw: he ik heb dat nummer aangevraagd waarom krijg ik die niet? Antwoord: Jaaa maar u kunt wel een telefoonnummer kiezen, maar dat betekend nog niet dat u dat nummer krijgt :S. Ik weer: Waarom laat u mij dat kiezen om vervolgens te horen dat het niet kan? Nou uw nummer is al vergeven aan iemand anders.
Uiteindelijk ben ik toch accoord gegaan. Nog geen 2 dagen later werd ik gebeld door een onderzoeksbureau over pensioenen. Ik dacht: jemig wat is dit nu ik had toch een geheim nummer aangevraagd? Nu heb ik dus: en niet het gekozen nummer en geen geheim nummer :(
Kort gezegd, ik ben niet echt happy over kpn :9
Geld verdienen... Op zich niet zo gek voor een commercieel bedrijf ;)
MicroSOFT is software, maar ze maken ook muizen.

Ze willen het de concurrentie gewoon moeilijk maken.
Anoniem: 78579 @Brons9 juni 2004 12:07
Watte???? waar heb jij het over? Dit nieuws gaat over KPN niet over Microsoft.
@Mc Cloud: OK ik begrijp het maar het is wel een raar voorbeeld.
Weleens gehoord van voorbeelden ???
Brons wil alleen maar aangeven dat een bedrijf ook geld kan/wil verdienen op andere gebieden dan hun core-business. Microsoft's core-business is software, maar daarnaast verkopen ze ook hardware (muizen, xbox). KPN's core-business is telefonie, maar ze kunnen daarnaast ook best een andere markt betreden.
Ik vind het eigenlijk wel een aardige vergelijking.
Uiteindelijk ben ik toch accoord gegaan. Nog geen 2 dagen later werd ik gebeld door een onderzoeksbureau over pensioenen. Ik dacht: jemig wat is dit nu ik had toch een geheim nummer aangevraagd? Nu heb ik dus: en niet het gekozen nummer en geen geheim nummer
Daarom heet wat jij een geheimnummer noemt ook geen geheim nummer. Het is ook een gewoon telefoonnummer maar zonder vermelding in het telefoonboek (al dan niet op internet) en geen vermelding bij de infolijn. En die callcenters gebruiken die gegevens ook niet. Daarnaast kan het ook zo zijn dat dit nummer een jaar daaarvoor nog gewoon openbaar was.

Maar goed, uit jouw verhaal begrijp ik dat je deze werkwijze van KPN en de in eerdere topics aangehaalde werkwijze van UPC geen lekkere combinatie vind? :D
Nu weet ik dat die vaste telefonie en de internet afdeling uit verschillende business units bestaat en het werkt niet overal hetzelfde
Anoniem: 78579 @Rudi Vader9 juni 2004 13:35
Maar als iem. specifiek vraagt naar een persoon die op dat nummer geabbonneerd is kan ik niet voorstellen als ik en niet op internet en niet in het telefoonboek en niet bij de infolijn te vinden ben dat er toch een callcenter vraagt: goedenavond spreek ik met de heer (pc_doctor ;) anoniem he :P) ik neem op met alleen mijn voornaam. En als ik aangeef geheim telefoon nummer hoort dat toch niet te gebeuren.... Moet alleen even mijn telefoonrekening nakijken of ik toevallig betaal voor een geheim nummer....

Dus als KPN graag iets met digitale tv wil doen moeten ze deze rompslomp niet uit het oog verliezen.
Mèn èige twèi cèntûhn
Geheim nummer niet altijd geheim

http://www.consumentenbond.nl/nieuws/nieuws/289468?ticket=nietlid


Komt erop neer dat KPN de 'geheime' nummers gewoon voor commerciele doeleinden beschikbaar stelt (lees: verkoopt)
Anoniem: 113107 9 juni 2004 11:47
Weer meer concurrentie :) Kan toch alleen maar ten goede komen of niet ?

Wel als dit doorgaat krijgen ze een beetje een monopoliepositie, dus ADSL, en dan ook nog kabel tv. Wat is het volgende?
wat is het volgende
KPN Kabel internet :z
Anoniem: 61914 9 juni 2004 14:02
Als ze het nou eens ANALOOG op de kabel zouden zetten, dan pas is het een alternatief voor UPC. En ja, UPC gaat er bij de eerste de beste mogelijkheid direct uit, ook al is het duurder.

Maar ja, hoe sluit je 4 TV's in huis aan? Kan alleen met analoog signaal. Want per TV een decoder/ontvanger/schotel is niet realistisch, net als al die extra afstandbedieningen.
Wel vreemd dat er in het buitenland al lang TV via ADSL is, terwijl KPN beweert dat het onmogelijk is (zie ik net @ RTL-Z). Is dit nou eigenwijzigheid of doordringen dat het op de kabel moet, want ik denk dat er meer Nederlanders zijn met een telefoonlijn dan met een kabeltelevisie aansluiting.
Da's best geinig, betekend dan dat er wel genoeg technologie is maar hun netwerk te traag? En dat ze dan maar op het netwerk van de concurent capaciteit moeten huren om het toch voor elkaar te krijgen?
Nog geen multicast vermoed ik in het KPN netwerk.
KPN lult maar wat...

Ik kan MTV Live! kijken via een stream van KPN.
De kwaliteit is super (als je op het aDSL netwerk van KPN zit... )

http://kpn.mtvbb.com/
Anoniem: 1139 9 juni 2004 12:33
Werd tijd ook! Digitale televisie is zoveel makkelijker. Met een druk op de knop heb je een televisiegids, kun je bepalen dat er automatisch gezapt wordt naar je favo programma, spelletjes, etc. In veel landen is dit heel normaal, waarom zijn we daar in Nederland zo laat mee?
Omdat we nog steeds 3 staatszenders hebben die een erg dikke vinger in de pap hebben maar geen geld om vernieuwend bezig te zijn..
Mja, zolang de commerciele zenders nog erger zijn hoop ik iig die 3 publiek zenders nog te kunnen bekijken
Goh, ik heb al sinds 2001 (misschien wel 2000) digitale televisie via de kabel in huis hier.
Anoniem: 94863 9 juni 2004 12:12
Goedzo KPN word de kabeltv weer wat goedkoper of uitgebreid met meer kanalen.

Ik zit al op de sateliet, vond het al te duur worden,
12 X 13.30 euro = 159.60 euro = 351.71 gulden per jaar.
hoop geld voor tv.
Anoniem: 81934 @three2five9 juni 2004 15:59
Wat zijn ?WAT?
Anoniem: 114722 9 juni 2004 14:43
@gunhead

In Eindhoven is naar mijn weten Essent de stroomleverancier, die hebben een eigen digitale dienst opgezet, namelijk http://www.tvhome.nl/ . Voor 9 euro per maand, wat dan boven je huidige tvabbo komt, krijg je alle belangrijke zenders digitaal. Een groot nadeel is dat je een decoder moet aanschaffen a 200 euro voordat je erop kan...anders was ik allang overgestapt.
In Eindhoven is NRE de stroomleverancier en die doet he le maal niets! Ook al mogen we straks kiezen tussen stroomleveranciers dat wil nog niet zeggen dat deze dienst er bij komt ... het is namelijk een product van Essent Kabelcom en niet van essent de stroommannetjes ... In eindhoven heb je UPC als kabelaar en niemand die daar iets kan kiezen! Dat je je standaard UPC abo via de NRE betaalt is een ander verhaal :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.