Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: EE Times

In Seattle heeft Microsoft deze week enkele zaken omtrent z'n nieuwe Digital Rights Management, dat reeds eerder aangekondigd werd, verduidelijkt. De nieuwe versie van deze DRM-technologie is de eerste die het mogelijk maakt betaalde media op draagbare spelers te beluisteren. Deze zomer zal de software vrijgegeven worden voor ontwikkelaars en naar het jaareinde toe mogen we de eerste audio- en videospelers met ondersteuning voor deze techniek verwachten, aldus Microsoft. Voor aanbieders van digitale muziek is dit een grote stap voorwaarts. Veel consumenten waren immers nog wat terughoudend met het online aankopen van hun muziek omdat ze de nummers niet op hun draagbare speler konden beluisteren. Om hier verandering in te brengen zullen verschillende bedrijven, waaronder Creative Labs en Samsung, tegen het einde van dit jaar hun draagbare spelers voorstellen.

Portable Windows Media PlayerDeze mediaspelers zullen gebaseerd worden op Microsofts Portable Media Center, dat onder andere bestaat uit Windows CE, een nieuwe versie van Windows Media Player en een nieuw protocol om media nog sneller over een USB 2.0-kabeltje te versturen. Als we de vooruitblik mogen geloven zullen de spelers uitgerust zijn met een XScale processor en een LCD-scherm van 320 x 240 pixels. Deze specificaties zullen moeten opboksen tegen de handheld versie van de Playstation die Sony volgende week wil presenteren en naast games ook video en muziek zal ondersteunen.

Om je favoriete bestanden, die door het DRM-systeem overigens enkel in het ASF-formaat ondersteund worden, naar je draagbare speler te kopiŽren zul je gebruik kunnen maken van MTP, voluit Media Transport Protocol genoemd. Als een uitbreiding op het tegenwoordig veel gebruikte Picture Transport Protocol moet dit volgens Microsoft niet alleen de standaard worden voor digitale foto- en videocamera's, het bedrijf hoopt ook dat producenten van PDA's en mobiele telefoons het protocol zullen implementeren. Voor de implementatie van dit protocol hoeven de bedrijven momenteel niet te betalen. Een licentie op de DRM-software kost een producent echter 25.000 dollar, plus royalty's per geproduceerd toestel. Over het bedrag van deze royalty's kan onderhandeld worden.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Toch altijd opvallend hoe bedrijven juist de welwillende mensen, die netjes betalen voor hun waren, het weer lastig maken. DRM-gezeik, registratie-sleutels, proprietaire formaten, you name it. Vaak is het makkelijker om een gekraakte versie te gebruiken.

Ik haal mijn muziek bij allofmp3. Geen DRM of beperkingen, OGG Vorbis en ik share niets daarvan.

M.a.w. ik ben van mening dat mensen heus willen betalen voor hun muziek, zolang dat redelijk is ($1/nummer vind ik al teveel eigenlijk) en zolang ze daarna niet beperkt worden in hun *rechten* en mogelijkheden.
Dus maar hopen dat er een fabrikant is die het lef heeft deze shit zooi niet te implementeren. Als men dan massaal van die fabrikant de produkten koopt, en de rest links laat liggen, komt men tot inkeer. Microsoft blijft dan achter met het spul, hopelijk tot de conclusie komend dat DRM een doodlopende weg is voor technologie.
Ik zit me af te vragen hoeveel belang de makers van mp3 spelers en downloaddiensten erbij hebben dat een dergelijke techniek word toegepast. Het kost (waarschijnlijk) veel aan licentiekosten, je klanten vinden het niet cool en gebruiken zowieso liever mp3's/klonen zonder drm, die dan ook nog via een duidelijke en niet zo erg obscure manier beschikbaar zijn via allofmp3 en de spanjaarden.
muziek zonder DRM zal nog altijd gebruikt kunnen worden op deze toestelletjes, maar ik denk niet dat de gebruikers van die toestelletjes het fijn gaan vinden wanneer ze via een MS DRM store hun nummers kopen en deze dan niet kunnen afspelen op dat toestelletje.

Slimme gebruikers kopen natuurlijk geen bestanden met al te beperkende DRM...
Reactie op GORby:
De muziekindustrie zal waarschijnlijk meer geld vragen voor nummers met die minder beperkende DRM...
pcies... dit gaat hoogstwaarschijnlijk - als ze er nix aan veranderen - floppen....
Zucht nee hier zit de consument op te wachten, tig implementaties van op zich hetzelfde. Nog geheel los van de 'MS" factor en de vraag of de gemiddelde consument wel op DRM zit te wachten. Dat er eea tegen kopieeren is gedaan zal de consument begrijpen, maar of het ook ok is dat hij/zij hier zelf behoorlijk last van heeft: In dit geval moet je al je apparatuur vervangen door MS drm compatible apparatuur om het te kunnen afspelen :?
Ja inderdaad, de hoeveelste DRM methode is dit die wordt ontworpen en daarop geen succes wordt (genoeg voorbeelden) of gelijk gekraakt (apple itunes)..
De consument zit er gewoon niet op te wachten want: als je iets illegaal download zitten er geen restricties op, en betaal je er harde centen voor mag je er vervolgens ongeveer niets mee doen. Ja hallo...
Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die een open DRM-systeem meer zien zitten, maar op zich is dit licentie-verhaal niet zo slecht. Op deze manier proberen bedrijven, dankzij R&D, nieuwe ontwikkelingen sneller te pushen. Voor wat hoort wat, dus ze verdienen aardige licentiebijdragen. Kijk naar de geheugenmarkt, om een mooi voorbeeld te geven. DDR geheugen is best interssant, maar het XDR SDRAM geheugen van Rambus is toch een heel ander verhaal (met een bandwidth tot 100 GB/s). Een subliem staaltje technologie, enkel wordt het niet door de industrie opgenomen, omwille van de licentiekosten.

Elk systeem heeft natuurlijk voor- en nadelen. :P
Deze specificaties zullen moeten opboksen tegen de handheld versie van de Playstation die Sony volgende week wil lanceren en naast games ook video en muziek zal ondersteunen.
De PSP wordt pas eind van het jaar in Japan en pas in 2005 in europa en de VS gelanceerd. Wat waarschijnlijk bedoeld wordt is dat Sony de PSP deze week op de E3-beurs aan het publiek zal presenteren.
Hoe lang zal dit idee van MS nog standhouden?

Het is inmiddels wel gebleken dat praktisch ieder apparaat met een 'normale' CPU en externe aansluitingen op een ander OS/andere software draaiend te krijgen is en dat kopieerbeveiligingen prima te omzeilen zijn.

Waarom zou dit plannetje gaan werken? Zie P2P voor gratis muziek en geheel zonder beveiliging.

edit: muziek in de winkel kopen is natuurlijk ook nog een mooi alternatief, houd je weer een leuke wandecoratie aan over.
Gaan we nu weer die hele discussie aanzwengelen? Mensen zijn best bereid te betalen voor het downloaden van muziek, punt uit. Ik vraag me alleen af of mensen op asf (bah!) zitten te wachten.
Ik denk dat mensen graag de artiesten willen belonen voor hun werk echter staat dit niet gelijk met betalen voor muziek (aan een RIAA lid..)... cfr www.magnatune.com
nieuw protocol om media nog sneller over een USB 2.0-kabeltje te versturen
Wel leuk natuurlijk, maar helaas is nog altijd de harde schijf (of flash mem) de bottleneck voor het kopieren van en naar een draagbare speler......

Ik blijf me sowieso afvragen of dit nu is waar mensen op zitten te wachten. Het riekt een beetje naar monopolie-posities. Als je eenmaal een spelertje hebt met MS DRM erop ga je bestandem het MS DRM kopen, en als gevolg zit je voor de rest van je leven vast aan MS DRM spelertjes..... Of in elk geval tot het gekraakt wordt.....

Overigens geen flame in de richting van MS, want apple doet dit net zo hard ! Lijkt me een kwestie van tijd voordat hier mededingings autoriteiten tussen gaan springen....
Apple doet dit net zo hard?

Huh? Op m'n I-pod geen problemen... echter I-tunes Shop is alsnog niet toegankelijk in Europa dus daar kan ik niets over zeggen maar m'n eigen cd'tjes heb ik met I-tunes op de Ipod gezet en van daar naar mijn laptop zonder problemen..

maar het gekke hier is dat MS zich bemoeit met iets waar zij zelf weinig mee hebben te maken.. denk aan die reklame, "sauce voor op de pasta" nou ja straks kan je de sauce inderdaad alleen op de pasta gebruiken en niet meer op je broodstokjes....
reinhrst bedoeld volgens mij dat je de nummers die wel ge'DRM'ed zijn (zoals de nummers van de iTunes store) niet zonder meer op alle draagbare mediaspelers kunnen worden afgespeeld (correct me if I'm wrong). Uiteraard kunnen zelfgeripte nummers van cd's nog wel worden afgespeeld maar dat geldt voor deze techniek van Microsoft volgens mij eveneens. Het gaat alleen om gekochte nummers waar dus wel DRM opzit.
Veel consumenten waren immers nog wat terughoudend met het online aankopen van hun muziek omdat ze de nummers niet op hun draagbare speler konden beluisteren.
En iedereen gaat natuurlijk meteen een nieuwe MP3 speler die DRM ondersteunt kopen? :?
m je favoriete bestanden, die door het DRM-systeem overigens enkel in het ASF-formaat ondersteund worden, naar je draagbare speler te kopiŽren zul je gebruik kunnen maken van MTP, voluit Media Transport Protocol genoemd. Als een uitbreiding op het tegenwoordig veel gebruikte Picture Transport Protocol moet dit volgens Microsoft niet alleen de standaard worden voor digitale foto- en videocamera's, het bedrijf hoopt ook dat producenten van PDA's en mobiele telefoons het protocol zullen implementeren. Voor de implementatie van dit protocol hoeven de bedrijven momenteel niet te betalen.
Hier vind ik een behoorlijk Microsoft monopolie gevoel aan zitten. Niet dat ik zozeer tegen Microsoft ben, maar ik ben wel bang voor de licentiekosten en patenten die met deze melkkoe misbruikt kunnen worden. Het feit dat Microsoft eenvoudig royalties kan vragen voor hun nieuwe protocol, wat ze overal willen implementeren, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
I rest my case.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True