Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: News.com

Terwijl telecombedrijven als KPN nog niet weten wanneer ze VoIP-diensten zullen gaan aanbieden, doen Microsoft en Sony al waardevolle ervaring op met VoIP via hun game-netwerken. Hoewel de technieken achter VoIP nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om op grote schaal de ouderwetse telefoon te vervangen, babbelen gamers graag op een lage bitrate tijdens het spelen. Op deze manier worden ze, zonder dat ze het direct doorhebben, aan de ene kant gebruikt als proefkonijn en aan de andere kant warm gemaakt voor bellen via het internet.

Xbox (logo, wit)Microsoft heeft bijvoorbeeld grote plannen om VoIP te integreren in verschillende bedrijfsoplossingen. Via de Xbox Live kan hiervoor op een onopvallende manier geoefend worden. Het grootste probleem is volgens Microsoft vooralsnog de Quality-of-Service. Het is moeilijk om de grote hoeveelheid pakketjes die nodig zijn voor hoogstaande verbindingen op een snelle wijze, zonder verlies en in de goede volgorde, op de plaats van bestemming te krijgen. Vooralsnog is, om het hoofd te bieden aan deze problemen, gekozen voor een peer-to-peer-verbinding om zo de stroom pakketjes in goede banen te leiden. Voor een grote implementatie van VoIP moeten de pakketten echter hun eigen route gaan vinden via het internet-protocol. Al met al nemen de gamers genoegen met een lagere kwaliteit dan dat VoIP moet gaan krijgen en heeft Microsoft de ruimte om te oefenen.

De aantallen worden indrukwekkend genoemd, dagelijks wordt een half miljoen uur gespeeld via Xbox Live. Met de informatie die ontwikkelaars uit dit gebruik halen kan Microsoft de Live Communication Server verder ontwikkelen, die over een paar jaar het centrum van verbindingen in bedrijven zou moeten worden. Klanten worden op deze wijze ook warm gemaakt; net zoals telecombedrijven ooit SMS hebben geÔntroduceerd om mensen bekend te maken met het versturen van data via de mobiele telefoon kan al gamend praten via het internet de deur openen voor het bellen via datzelfde internet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Wat je met skype kunt, kun je toch ook gewoon met MSN?? dit gaat om toepassing op grote schaal zodat het bijv ook in bedrijven is te gebruiken. Betrouwbaarheid enz... spelen dan een grotere rol.
de geluidskwaliteit & latency is van skype vele malen beter als die van MSN..
Plus het is encrypted...
Ben ik helemaal met je eens, maar slype heeft wel een nadeel dat je eigenlijk niet goed fullduplex kunt babbelen. Oftewel wanneer ik spreek moet de ander niet ook ineens gaan spreken, want dan hoort 'ie me niet meer.
Voor korte afstanden (binnen NL) is dat geen probleem, maar het broertje van mijn vriendin heeft een vriendin in argentiniŽ en dan gaat dat echt wel lastig worden.
MSN heeft daar geen last van, maar heeft helaas een wat minder goede geluidskwaliteit.

Daarnaast zit je met MSN ook nog eens via die reflectors te babbelen, wanneer je beide achter een firewall zit en de ene server van MS is de andere niet. soms heb je een 100% betere verstaanbaarheid wanneer je even disconnect en weer connect. Heb je met Skype geen last van.

Kortom elke voors heb z'n tegens :)
Gebruik hier een Audigy en aan de andere kant een live, dus daar ligt het niet aan.
en nog maals je merkt het pas wanneer de pings wat toenemen.
Ik denk dat dat aan je verbinding ligt.
Heb net een halfuur vanuit China geskyped, en gewoon duplex hoor.
Ben ik helemaal met je eens, maar slype heeft wel een nadeel dat je eigenlijk niet goed fullduplex kunt babbelen. Oftewel wanneer ik spreek moet de ander niet ook ineens gaan spreken, want dan hoort 'ie me niet meer.
Misschien eens tijd om je sound card te vervangen voor een modernere? :Y)

Ik gebruik Skype hier met een SB Live Value van een jaar of 5-6 oud, en gaat perfect...ook full duplex.
Chello biedt naast hun internet via de kabel ook bellen via de kabel. Daarbij is er ook geen sprake van een direkte kabelverbinding naar de centrale van Chello maar moet er volgens mij ook een soort (proprietary) VoIP verbinding zijn. Daarbij is de kwaliteit ook prima. Het lijkt me dan ook eerder een kwestie van de algemene capaciteit van het internet dan een kwestie van de technieken zelf.
Het lijkt me dan ook eerder een kwestie van de algemene capaciteit van het internet dan een kwestie van de technieken zelf.
klopt, maar door de huidige capaciteit beter te verdelen met behulp van QoS kan het prima, het punt is dat packets niet te laat aan mogen komen en niet in een andere volgorde, het grootste nadeel van TCP/IP
VoIP lijkt me een typisch voorbeeld van iets wat je beter met UDP kunt doen dan met TCP.

Voor zover ik weet is TCP gegarandeerd, dwz dat als het pakketje niet is aangekomen, wordt ie nog een keer gestuurd. Als dat weer mislukt nog een keer, enz. Dus niet wat je wilt in dit geval, je wilt gewoon dat het programma zoveel mogelijk pakketjes stuurt, en als er eentje niet aankomt is het pech gehad, maar wel doorgaan.

En daar is UDP geschikt voor.

(voor de duidelijkheid: UDP gaat wel over IP)
Met het gevaar om in een zeer interessante , maar helaas offtopic discussie te vervallen:
Hij is zeer interessant maar dan moet je wel weten waar je over praat :)

De IP-layer bevat alleen routing en statistische informatie. UDP garandeert volgorde noch aankomst van verstuurde pakketjes, terwijl TCP als 'streaming' protocol er wel zorg voor draagt dat ieder pakketje feitelijk aankomt en nog in de goede volgorde ook.

Enige errorchecking die UDP heeft is een interne checksum om de integriteit van de data te garanderen. Indien die niet klopt: rejected.
Bij TCP knalt je hele verbinding eruit...
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dat gaat nergens over... TCP verstuurt kwijtgeraaktje pakketjes gewoon opnieuw, alleen een actieve weigering verbreekt de verbinding (connection reset by peer).
Je kan natuurlijk op elke slak zout gaan leggen, maar naar mijn weten hoort UDP gewoon bij het pakket van TCP/IP als dat zodanig genoemd wordt.
immers elk OS waar je een TCP/IP stack (zoals het OS dat noemt) op installeerd heb je er ook het UDP protocol bij ;)
Ook UDP-pakketjes worden opnieuw verzonden als ze niet aankomen.... Er wordt alleen niet speciaal een aparte verbinding opgezet, zoals bij TCP.
fout, immers bij UDP is aflevering van een packet niet gegarandeerd, lees RFC 768 er maar even op na ;)

http://www.faqs.org/rfcs/rfc768.html
Met het gevaar om in een zeer interessante :) , maar helaas offtopic discussie te vervallen:

UDP geeft, net zoals TCP, zijn pakketje door aan de onderliggende laag IP. En de IP-laag heeft de taak om ervoor te zorgen dat het pakketje veilig aankomt en zo niet: opnieuw versturen.

Het klopt idd ook wel wat Smokalot zegt: "als er eentje niet aankomt is het pech gehad, maar wel doorgaan." Bij TCP knalt je hele verbinding eruit...


(Edit: verduidelijking)
Alle VoIP protocollen maken gebruik van UDP voor voice data. Sommige maken gebruik van een apart TCP channel voor signalling.
Vind het kunnen praten met elkaar tijdens gamen een echt goede toevoeging. (bijv deze http://www.teamspeak.org/)

En me dunkt dat als ze met een telefoon met USB of wireless (BT of zo) komen die je zo met je computer kan gebruiken dat het snel aan kan slaan.
Voornamelijk zal het toch een kwestie van kosten en kwaliteit blijven denk ik. En daarin willen ze nu dan veel tijd in gaan steken om dat goed uit te vinden.
Ik denk zelfs dat het grootstew gedeelte van de mensen het geen flikker intereseert of het wat slechter klinkt, want waaar het op neer komt is dat je met je ADSL/Kabel lijntje gratis (voor een vast tarief) de hele wereld over kan bellen
Er wordt weer lekker uit de marketing duim gezogen...

Quality of service en VoIP...

de grote hoeveelheid pakketjes? 50 per seconde... Dit is werkelijk PEANUTS vergeleken met meeste games.

in goede volgorde? hiervoor zijn ringbuffers en jitterbuffer voor uitgevonden. Echt geen probleem. (Oh misschien voor microsoft wel...)

Werkelijk... een Peer-to-peer verbinding is marketing bullshit. Het verandert werkelijk NIETS aan je internet verbinding.

VoIP paketten... hun eigen route... succes met het overtuigen van de internet/peering providers om hun toekomstige inkomsten bron uit handen te geven om microsoft tevreden te houden.

"zonder verlies" <- ja hier zit het em in. Het probleem is altijd dat je meer over je verbinding wel trekken dan de capaciteit is... over het algemeen zijn dit downloads. Het gebruik van shaping op je router kan dit probleem redelijk verhelpen... maar daar heeft die xbox natuurlijk geen controle over.

Over skype:
Het heeft duidelijk een hogere kwaliteit dan telefoon zonder echte vertraging die goed merkbaar is.
Ja duh, als je dan ook een fatsoenlijke telefoon koopt... ISDN TDM circuits zijn onverslaanbaar in vergelijking met VoIP. Zeker met betrekking tot stabiliteit, vertraging en spraak kwaliteit.
Ja duh, als je dan ook een fatsoenlijke telefoon koopt... ISDN TDM circuits zijn onverslaanbaar in vergelijking met VoIP. Zeker met betrekking tot stabiliteit, vertraging en spraak kwaliteit
^^ Skype heeft gewoonweg een betere qualiteit dan de gemiddelde telefoon. Je moet het nu niet gaan vergelijken met proffesionele telefoontechnieken
van zodra ik moet betalen om bv ventrillo te gebruiken stop ik er ook mee want het internet is gratis en zal ook gratis moeten blijven... ik ben niet van plan om nog is extra te betalen hoor .. no way
Wat nou, "internet is gratis"? Even afgezien van het feit dat bekabeling en routers en switches en techneuten om het technische deel draaiende te houden: er zijn ook programmeurs bezig die van hun produkt moeten leven, en er dus geld voor willen. En als ze dat willen, hebben ze daar groot gelijk in om dat te vragen.

Internet is geen basisrecht waar iedereen recht op heeft of zo... het is nog steeds, net als alles wat met computers te maken heeft, een privilege.
ik heb Skype geprobeerd maar viel in het niet vergeleken met bijv. MSN audiochat.
Al met al nemen de gamers genoegen met een lagere kwaliteit dan dat VoIP moet gaan krijgen en heeft Microsoft de ruimte om te oefenen.
Sorry hoor, lage kwaliteit? Dacht het niet... Programma's zoals Ventrilio en Teamspeak worden wereldwijd door honderd duizenden gebruikt en de geluidskwaliteit is nog veel beter dan normale telefoon etc.
Een vriend van me heeft een voip server en gebruikt deze om via een VPN met ander huizen te bellen. Zo belt ie gratis met de andere huizen en hij kan ook(via zn siemens centrale(hij handelt in die dingen) naar buitenlijnene bellen en verbindingen accepteren vanaf buitenlijnen(op een apart nummer) ik heb er weleens naar toe gebeld en ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit bijna net zo goed is als telefoon. Van ip naar ip t zelfde verhaal. Geen latency(mits je de verbinding goed configureert) en de spraak kwaliteit is erg goed. Goed genoeg om met een moeilijk spreken iemand te praten of bijvoorbeeld met iemand die een taal spreekt die je slecht verstaat.
Btw, KPN doet in tegenstelling tot wat hierboven staat vanalles met VoIP. Alleen grootschalige consumentenoplossingen niet aangezien het niet zinvol is want de opta laat het niet toe goedkoper te telefoneren bij KPN.
Waarom lukt het de makers van Skype dan wel goed om spraak over het internet te sturen.

Het heeft duidelijk een hogere kwaliteit dan telefoon zonder echte vertraging die goed merkbaar is.
Kijk ook even naar de system requirements van Skype:
* 400 Mhz processor
* 128 MB geheugen

Voor een dedicated VoIP-proggie op een normale PC is dit makkelijk haalbaar, maar er zijn genoeg situaties te bedenken waarin je niet zoveel processing power tot je beschikking hebt.
Ik vind die systeem eisen anders niet eens zo heel erg schokkend. Dit lijkt mij toch wel de gemiddelde bedrijfs pc in een windows 2000/xp netwerk.
Denk bijvoorbeeld aan VoIP telefoons enzo, nogal overbodig om daar een 400mhz proc in te stoppen. Bij mijn vader op de zaak werken ze al met dit soort apparatuur, maar dan over een intranet. Hier is de bandbreedte en latency goed genoeg om alles goed te laten werken.
Merkwaardig vind ik het dat VoIP met MSN mij nog nooit gelukt is, terwijl het met Skype van een leien dakje gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True