Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: InfoWorld

Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft gisteren een nieuwe standaard gepresenteerd om de webmogelijkheden voor handhelds en mobiele telefoons te verbeteren. De nieuwe standaard, Composite Capability/Preference Profiles (CC/PP): Structures and Vocabularies 1.0 gedoopt, stelt handhelds, zoals mobiele telefoons en PDA's, in staat om te communiceren met webservers en informatie uit te wisselen over de soort gegevens die nodig zijn voor de meest optimale presentatie. Een mobiele telefoon die gebruik maakt van deze techniek zal bijvoorbeeld een verzoek sturen om informatie die weergegeven kan worden op het relatief kleine schermpje. Ook is het mogelijk dat informatie verspreid wordt over meerdere pagina's of dat er in plaats van extra tekst een URL gegeven wordt naar meer informatie.

Logo W3CDe CC/PP 1.0-specificatie maakt gebruik van het Resource Description Framework (RDF), een van de belangrijkste onderdelen van het Semantic Web. Dit is een initiatief om het mogelijk te maken dat allerlei soorten data op een gestructureerde manier verspreid worden via het web. De CC/PP-standaard wordt onderhouden door de Device Independence Working Group. Deze groep werkt op dit moment nog aan de Protocol and Processing Rules, een document waarin vastgelegd wordt op welke manier CC/PP-informatie verzonden zal worden via verschillende protocols, zoals HTTP en SOAP en hoe proxyservers de CC/PP-informatie zullen kunnen veranderen door eigen gegevens toe te voegen. Aan de standaard is meegewerkt door onder andere Nokia, NTT DoCoMo, Sap en Sun.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

W3C maakte toch geen standaarden die gaf toch alleen maar aanbevelingen?
W3C maakte toch geen standaarden die gaf toch alleen maar aanbevelingen?
Klopt, maar een aanbeveling van het W3C kan gezien worden als een standaard (en wordt ook zo genoemd) omdat er een groot aantal bedrijven achter de aanbeveling staat en daarmee zorg dragen voor het feit dat de aanbeveling uit wordt gevoerd. Daarmee dus de facto van de aanbeveling een standaard makend :).
een groot aantal bedrijven....maar Microsoft is een enkel bedrijf wat een zoveel groter marktaandeel heeft als het grote aantal andere bedrijven, dat het zelf standaarden kan maken. Microsoft doet dit ook, en W3C heeft duidelijk het nakijken. Het is dus Microsoft die de standaard zet, hoe graag een organisatie als het W3C die taak ook overneemt.

W3C noemt zijn aanbevelingen zelf geen standaarden. Laat ook dat duidelijk zijn.
Microsoft is wel lid van het W3C. Ze mag dan in het verleden haar eigen standaarden hebben geintroduceerd. Dat wil nog niet zeggen dat daariom alle voorstellen van het W3C meteen naar de prullenbak verwezen kunnen worden.

http://www.w3.org/Consortium/Member/List
Vandaar dat IE CSS2 zo goed ondersteund bedoel je?

Microsoft doet wel mee aan de standaarden en raden websitebouwers ook aan de standaarden te volgen, maar zelf wijken ze er vanaf om op de meeste websites het beste resultaat te geven. Inmiddels is het omgekeerde waar, mensen maken hun website om op Microsoft het beste resultaat te geven.

En aangezien verreweg de meeste mensen ook Microsoft gebruiken is dat ook de beste manier, dat dit eventueel nadelig is voor iemand omdat Microsoft de touwtjes in handen heeft is een andere zaak en daar kan Microsoft zelf niet zo gek veel aan doen.
Maar vergeet vooral de non-standaard prul van Mozilla en Macromedia niet ;)
HTML, XHTML en XML komen van W3C af :+
Hm weer iets relatief simpels wat met RDF gedaan wordt. Ik kan snappen dat men geen overlappende standaarden wil creeren, maar het wordt er niet helderder op.

Ipv dat gewoon wat waardes over welke scherm resolutie ondersteund wordt ed in wat XML elementen gepropt wordt krijg je nu een enorme lap RDF/XML met daartussen ergens die waardes.
Belangrijkste reden om het zo te doen, is uitbreidbaarheid. Je moet niet alleen devices van vandaag maar ook (over)morgen kunnen ondersteunen. Ook als die features hebben die vandaag nog niet bestaan....

Bovendien: die enorme lap RDF/XML hoef je niet zelf te schrijven: daarvoor komen / zijn standaardlibraries. Ook is het te verwachten dat er een andere serialisatie van RDF komt die minder omvangrijk (en lelijk) is.
Die lap RDF moet wel door je mobieltje verstuurd worden. RDF zit nou nog niet bepaald in de standaard libs van iedere device, en voor sommige devices is code-size nog prioriteit nummer 1. Daarnaast, hoe je het ook went of keert het wordt er niet simpeler op, wat adoptie van deze standaard niet bepaald ten goede zal komen, gecombineerd met die andere problemen.

Zoals ik al een beetje zei, ik kan wel dingen bedenken waarom men voor RDF kiest. Maar ik heb er ook zo m'n bedenkingen bij.
het zijn afwegingen die ongetwijfeld gemaakt zijn tussen compatibiliteit, mogelijkheid, compexiteit en flexibiliteit. De W3C introduceert zelden zomaar een standaard.
ik blijf het vreemd vinden dat er voor een kleiner scherm een andere pagina gemaakt zou moeten worden.

Het is imho ook zwaar onnodig om verschillende websites e.d. te maken voor een 800x600 of een 1024 x 768 oplossing. Dat zou niet uit moeten maken.

Het is veel logischer om voor bandbreedte een 2e versie van een pagina te maken die afgesteld is op de ontvangende partij.

Zelfde idee als wap. Waarom moet dat nou ineens weer anders zijn dan gewone html? Een 2e html pagina voor een mobiel is immers simpeler gemaakt als het je vergelijkt met hetgene wat je nu moet doen om een wap pagina te maken.
Niet dat het erg moeilijk is, en heb er zelf ook al redelijk wat gemaakt, maar het nut van een aparte standaard ontgaat me volledig.

Ze zullen hun redenen wel hebben...
Als redenen zou je bijvoorbeeld kunnen bedenken:

- Images die te breed zijn voor de resolutie van een device te verkleinen.
- Voor devices met weining RAM 1 grote pagina in meerdere kleine paginas opdelen
- Bij bv downloads van een applicatie detecteren welk platform gebruikt wordt

etc.

Ik ben het met je eens dat je natuurlijk niet de breedte van een site moet gaan aanpassen voor de schermresolutie en dat soort onzin.
"...informatie uit te wisselen over de soort gegevens die nodig zijn voor de meest optimale presentatie..."
Dit kan, zoals hierboven al werd aangegeven, ervoor zorgen dat de pagina geoptimaliseerd wordt voor het toestel waarnaar het gezonden wordt.
Maar het zou evengoed ook kunnen betekenen dat de gebruiker zťlf de mogelijkheid krijgt te bepalen wŗt er naar het toestel gedownload wordt en wat niet. (geen graphics, geen flash, geen javascript bv)
Zeker voor mobile acounts met gelimiteerde datatransfer zou dit een interessante functie zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True