Nederlandse netbeheerders willen dit jaar 450.000 energiemeters met 2G vervangen

Netbeheerders willen dit jaar 450.000 slimme meters met 2G vervangen, zegt een woordvoerder van Netbeheer Nederland tegen Tweakers. In de eerste vier maanden van het jaar zijn er 150.000 meters vervangen, wat volgens de woordvoerder 'mooi volgens planning' is.

NU.nl schreef in september dat netbeheerders voor 2029 bij ruim 2,7 miljoen huishoudens de elektriciteitsmeter moeten vervangen. Een half miljoen huishoudens maakt nog gebruik van een ouderwetse draaischijfmeter, terwijl 2,2 miljoen meters nog gebruikmaken van het 2G-netwerk. KPN en Vodafone willen die netwerken respectievelijk eind 2027 en in 2028 of 2029 uitschakelen. Odido zette zijn 2G-netwerk al in juni 2023 uit.

Klanten met een meter met 2G ontvangen een uitnodiging wanneer zij hun meter kunnen laten vervangen, zegt de woordvoerder van Netbeheer Nederland tegen Tweakers. Hij zegt dat de netbeheerders vorig jaar de planning hebben gehaald. Hoeveel meters er in 2025 precies zijn vervangen, is niet duidelijk. Netbeheerders verwachten ook dit jaar de planningsdoelen te halen.

Update, 16.43 uur – Meer context toegevoegd over hoeveel draaischijfmeters en 2G-meters er moeten worden vervangen.

Slimme energiemeter. Bron: John Paraskevas/Newsday RM via Getty Images
Bron: John Paraskevas/Newsday RM via Getty Images

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

27-05-2026 • 16:24

199

Reacties (199)

199
198
101
3
0
84

Sorteer op:

Weergave:

De volgende generatie meters wordt modulair. Dit voorkomt in de toekomst complete vervanging: https://www.liander.nl/over-ons/nieuws/2025/toelichting-op-de-aanbesteding-vernieuwde-slimme-meter

Samen met andere netbeheerders is er eind 2025 een aanbesteding gedaan voor verschillende onderdelen van de vernieuwde slimme meters (DSMR6). Die nieuwe meter is modulair.

Doordat de meter modulair is, zijn onderdelen eenvoudiger en sneller te vervangen en blijft de meter als geheel langer up-to-date en is hij duurzamer in het onderhoud.

[Reactie gewijzigd door ookhoi op 27 mei 2026 16:38]

Hier de spec en ook een Github pagina er over. Ik ben best wel enthousiast maar ook bang voor kwetsbaarheden, ondanks dat ze claimen dat het allemaal lokaal is. Ik heb hier ook een aanbesteding voor gezien op tenderned.nl maar daar deze kan ik nu niet weer vinden.
edit:
Hier in ieder geval wel die voor de vervanging van de meters.
Het zijn wel erg veel meters die ze dan moeten vervangen, onze meter van onze 2015 woning is DSMR 4.2 en gebruikt ook GPRS dus zelfs relatief nieuwe meters zullen ook moeten worden vervangen, beetje zonde eigenlijk. Desalniettemin vind ik het wel prima.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 27 mei 2026 17:10]

IPv6 lijkt weer eens aan afterthought te zijn, komt maar 1x voor in het hele document :( , niks geen ND, ICMPv6 of SLAAC.

toevoerging: dit gaat over de X1 interface (vervanger van de P1), de consumenten/klant kant via RJ45, imho zou deze gewoon IPv6 moeten ondersteunen anno 2026.

De netbeheerder gaat via de X2 interface, en die is niet beschreven in het boven genoemde document.

[Reactie gewijzigd door Xanthorax op 28 mei 2026 13:38]

Boeiend? Elk 4G modem is dual stack en carrier grade NAT is prima om een beetje meterstanden door te geven.
Voor dit soort zaken wordt bijna zeker een private APN gebruikt waardoor deze meters niet aan het 'internet' hangen, dan is IPv6 niet perse nodig.
IPv6 gaat echt never nooit niet doorbreken. Death by overengineering.
Google had begin dit jaar 50% van zijn verkeer via IPv6 dus het is al lang doorgebroken.
LAN niet maar WAN wel
Ipv8 dan? Backwards compatible :*)
IPv8 was een grap en kan nooit backwards compatible zijn.
Mijn opmerking was ook niet heel serieus bedoeld :+
Dat is precies de reden waarom hij grapte. Die draft deed de rondte in het IT nieuws de afgelopen weken.
IP of TCP/IP is niet nodig bIj NB-IOT, het meer een berichten dienst of meer een berichten pijplijn. De modem stopt er aan de ene kant een bericht in en aan de andere kant bij de provider komt het bericht eruit. De provider kan aan dit bericht extra (meta)data toevoegen en doorsturen naar elke gewenst systeem. Of als je groot genoeg bent kan je je eigen servers/vpn aan de provider kant zetten.

Bij KPN kan je gratis spelen tot 3 devices op NB-IOT en LORA. Ik heb zelf als hobby zitten spelen met LORA en RP-PICO boardtje. Dan werkt het zoals ik hierboven heb beschreven.
CDMA meters zullen ze ook nog moeten vervangen dus ik ben benieuwd of dat meegenomen is of niet.
Interessant. Ik dacht dat CDMA enkel draaide in Amerika. Blijkbaar ook in Nederland voor de energiemeters, via www.utilityconnect.nl op ca 450mhz. Wikipedia: Slimme meter
CDMA is een coderings/transmissietechniek. In Amerika heette het netwerk wat jij bedoelt simpelweg CDMAOne en later CDMA2000. In Europa maakten we tot pakweg 2000 gebruik van GSM (2G) wat oa TDMA als onderliggende techniek heeft. Daarna is UMTS (3G) in Europa geïntroduceerd wat mede gebaseerd is op CDMA.
volgens mij hebben wij ook nog een ouderwetse meter en ook die moet volgens mij vervangen worden door een nieuwer moderner exemplaar.
Wat pas zonde is, is dat ik 5 jaar in mijn huidige huis woon en al 4 (x2) meters heb moeten laten vervangen

Ik ging van smeltzekeringen naar schakelaars, toen is alleen de elektrometer vervangen. Gevolg dus dat de gasmeter geen signaal meer doorgaf.

Daarna zijn ze beide als setje vervangen, geen signaal (huis uit jaren 20 met houten vloeren).

Dus wederom vervangen.

Laatst stonden ze weer voor de deur omdat er geen signaal binnenkomt (gemeld door de energieleverancier).

Dus besloten automatisch uitlezen in te trekken en maar zelf de standen door te geven. Vind het nogal zonde van eenieders belastinggeld. Die kasten kosten een fortuin en alles moet per twee vervangen worden.
Dit lijkt me een uitzondering, veel mensen hebben al jaren een slimme meter waar niets mee aan de hand is.
Het is toch belachelijke e-waste dat ze hier niet eerder aan gedacht hadden! Wat een verspilling weer. En wie betaald: de consument.
<sarcasme>Ja want iedereen kan in de toekomst kijken. <sarcasme uit>

Ik snap dat de techniek van vroeger soms duurzamer was. Maar het feit dat de meters op afstand uitgelezen kunnen worden zorgt juist weer voor verminderde uitstoot.

Minder mensen aan de deur(dus minder reisbewegingen) voor de meterstand.

Sturen op verbruik en aanbod dmv bijna realtime monitoring(dus minder onnodig draaiende centrales)


En eerlijkere verdeling van de kosten piekverbruik

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 27 mei 2026 17:46]

Met betrekking tot de uitfasering van 2G konden we destijds inderdaad behoorlijk ver in de toekomst kijken. In 2018 zijn de eerste concrete plannen gekomen om 2G uit te faseren en daarvoor werd het al jaren besproken. Ik weet nog dat ik in de technische commissie zat van de koopflat en we bij de bouw in 2010 ofzo al discussies hadden over de 2G modules in de liften voor noodcommunicatie en of dat nou wel zo handig was.

Het feit dat ze tot nu nog steeds 2G meters opgehangen hebben kan ik op z'n best 'minder handig' noemen en feitelijk eerder gewoon nalatig. Het al dan niet modulair zijn van de meter vind ik persoonlijk minder erg omdat zo'n ding gewoon jaaaaaren mee gaat. Echter dat ze hier 1,5 jaar terug ofzo nog een gloednieuwe 2G meter op hebben gehangen omdat de oude geen connectie kon maken met het netwerk (ontvangst) vind ik gewoon heel raar. De laatste 2G meter had imho in (zeg) 2020 geplaatst moeten worden gezien de uitfaseringsplannen.
edit:
Saillant detail: Er zijn bij mij over de afgelopen 4/5 jaar in totaal drie(!) 2G meters geplaatst. De eerste kreeg 1x connectie en daarna nooit meer (brakke KPN ontvangst). De gloednieuwe 2G vervanger kreeg ook geen connectie en de gloednieuwe 2G ander merk vervanger uiteindelijk wel. Allemaal 2G meuk terwijl ze allang wisten dat het ruim end of life was.

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 27 mei 2026 18:28]

Mijn huis is in 2023 gebouwd met een 2g meter. Vervolgens een half jaar geen meterstanden kunnen doorgeven omdat de meter telkens signaal verloor in de goed geisoleerde betonnen bunker. Daarna is de meter vervangen door een 4g meter.

Die hadden ze dus beter meteen kunnen ophangen
Ik heb er zelfs van tevoren om gevraagd maar daar hadden ze geen invloed op zeiden ze. Toen ze met de 2e 2G meter van hetzelfde type aankwamen heb ik ook aangegeven: dat gaat niet werken want er is geen ontvangst. Geen boodschap aan. Toch stug ophangen (en daarna verbaasd zijn dat ze nog steeds geen standen konden uitlezen). Dat het andere 2G type het nu doet (met 1 streepje ontvangst oid) vind ik verbazingwekkend maar die heeft blijkbaar een net wat beter type antenne.
Het al dan niet modulair zijn van de meter vind ik persoonlijk minder erg omdat zo'n ding gewoon jaaaaaren mee gaat.
Dat is juist een reden om hem wèl modulair te maken. Zodat je geen hardware die nog jaren meekan hoeft weg te gooien omdat een klein onderdeel niet meer meekan.
Hrm, ik heb daar moeite mee. Die centrales draaien voor het 'hele' net en er zitten al voldoende mogelijkheden om te meten (verdeelhuisjes, interconnects, centrale) in het net. De enige reden om bij je voordeur te kunnen meten is om er op te kunnen sturen in de vorm van kosten. Het heeft niets met opwekking of optimalisaties in die vorm te maken. Natuurlijk als je zaken duurder maakt is er een bepaalde mate waarin dat gaat werken, maar het is niet zo dat men dit nodig heeft om te kunnen plannen/opwekking af te stemmen. Bovendien hebben ze al modellen die zeer goed kunnen voorspellen. Er is een documentaire in het Italiaans die laat zien hoe dit werkt, heb geen bookmark, maar is wel leerzaam. Er zal vast ook wel zoiets zijn in het Nederlands, misschien zelfs wel van het klokhuis o.i.d..
Je moet inderdaad de kosten kunnen afrekenen. Daar hebben we energiemeters voor.

En dan heb je het probleem met terugdraaien. Kan digitaal prima worden opgelost. Of met een mechanische koppeling als het draaischijf moet zijn.
Wat een onzinnig argument. Ik kon sinds jaar en dag gewoon mijn meterstanden doorgeven. Nog nooit iemand van netbeheerder langs geweest om iets te controleren. Let wel, ik heb sinds 2004 een eigen woning en sinds 2020 een digitale/slimme meter.

alsof het niet al duidelijk was sinds minstens 2020 dat 2G uit de lucht ging (T-mobile startte al in 2021). maar ja je moet je voorraad kwijt....
Super interessant en eigenlijk ook een logische stap. Meer producten zouden dit principe mogen overnemen: auto’s, industriële machines, eigenlijk alles waar nu nog vaak het hele systeem vervangen wordt terwijl er maar één deel verouderd is.

Techniek gaat zo snel vooruit dat volledige vervanging steeds minder efficiënt voelt. Als je modules kunt upgraden (communicatie, sensoren, rekenunit, etc.), scheelt dat op termijn niet alleen kosten, maar ook materiaal en logistiek—zeker op grote schaal zoals bij slimme meters in een net.

Ben wel benieuwd waar de grens ligt: hoe ver je modulariteit kunt doorvoeren voordat het juist complexer en duurder wordt dan één geïntegreerd ontwerp.
Zoals wij tweakers al jaren doen met onze pc. Nieuwe hd erin, beetje RAM erbij, nieuwe videokaart. Helaas is dit met moderne apparatuur veel lastiger.
Nu al weer aan vervanging toe. In dat opzicht was dst natuurlijk te verwachten tov de oude analoge meters.

Maar dat maakt ze wel relatief duur en dus niet altijd een slime keuze. De "slime" meters Kunnen interessant zijn afhankelijk van je situatie. Maar voor genoeg mensen was de oude analoge nog prima geweest.
Geeft wel te denken, een apparaat nota bene met bewegende delen die zonder onderhoud, 30 jaar of meer volcontinue zijn werk doet. Petje af voor die Ferranti's. Jammer dat ze 30 geleden nog niet de P1 poort hadden kunnen voorzien, desnoods via een uart en en 9 polige D connector. USB bestond nog niet maar al wel de 8051. Ach ja.
Eerste implementatie USB 1.0 was 1996 :P
Heb er nog slapeloze nachten van... :+
Ik heb destijds voor Philips/Sony/Apple nog aan Firewire/1394 gewerkt als alternatief voor usb.... Dat is een stille dood gestorven.
Wow, die poorten zaten op iedere HP (laptop) inderdaad helaas.
Ik had een FW-800 poort op de Macbook. Meest onhandige poort ooit. Die kabels waren zo stug/dik dat elke beweging van je externe harde schijf het ding deed laten disconnecten doordat de kabel in de poort bewoog. Dat icm met een zeer matig locking mechanisme en ik heb heel snel iets anders gehaald na weedikveel hoeveel keer corruptie :P
Ja die zijn ruk ja; zullen we het even over e-sata hebben ? :+

[Reactie gewijzigd door Steven Klink op 27 mei 2026 18:30]

NEE DAAR WIL IK HET HELEMAAL NIET OVER HEBBEN

;)
Wat een verharding van de maatschappij weer. 8-)
Mooi protocol, veel sneller in gebruik. Helaas niet helemaal security technisch optimaal doordat je host-memory transfers kon doen. Misschien moet je een keer wat dingen opschrijven, dan kan je er ooit een boekje over schrijven. Anders gaat je ervaring verloren ooit, zou jammer zijn!
Ferranti wat een vroege Britse computerfabrikant.
Geeft wel te denken, een apparaat nota bene met bewegende delen die zonder onderhoud, 30 jaar of meer volcontinue zijn werk doet.
Dat zegt natuurlijk niets over de nauwkeurigheid van zo'n meter na 30 jaar volcontinu gedraaid te hebben.
De P1-poort is een uart! Gewoon dom wat seriële data, gegoten in een RJ12 stekkertje.
In theorie kan je een Ferrarismeter "digitaal maken".

Ik heb een analoge meter gewoon met bijv. een Youless uit kunnen lezen.

Als je 'm uit kunt lezen, dan kan het ook digitaal doorsturen.

Maar ik snap dat het makkelijker en beter is om de meter in z'n geheel te vervangen.
die P1 poort is dus gewoon een uart alleen met een RJ12 connector in plaats van de 9 polige D connector
Jaarlijks huis aan huis de meteropnemers de standen oplaten schrijven was duurder.
Daarom moet ik nu zelf jaarlijks een foto van de meterstand uploaden.
Dat wist ik niet. Toen ik vertrok uit NL, kwamen er jaarlijks meteropnemers. Zes jaar geleden kwam ik terug en waren het slimme meters. Die periode van online doorgeven heb ik gemist.
Ik heb nooit een foto hoeven maken. Gewoon getalletje invullen was voldoende.
Foto nemen was bij mij optioneel, als hulpmiddel. De getallen werden dan uit de foto gehaald en ingevuld in het webformulier.
Af en toe zelf online meterstanden doorgeven, zoals dat ook jarenlang ging, was echt niet zo'n gedoe hoor.
Dat begrijp ik. Toen ik in '98 vertrok was het nog met meteropnemers aan de deur. Ik begrijp wel dat het later online is gegaan dat was in Singapore ook.
Uiteindelijk hebben vooral de energiebedrijven voordeel van die slimme meters, de consument niet of nauwelijks.
Ik vraag me af, welk voordeel had de consument bij de analoge meter?
Altijd salderen. Bij teruglevering draait de anoge meter immers terug. Scheelt je aardig wat energiebelasting als je zonnepanelen hebt.
Altijd salderen kan met een slimme meter ook. Ik kan met een slimme meter ook tot 1-1-2027 solderen..

Dat salderen niet meer mag is een keuze van de overheid, los van de energiemeter.

Andersom heb ik dan nog een groot voordeel voor de slimme meter: Je kan er mee voldoen aan de huidige wet en regelgeving omtrent teruglevering.

[Reactie gewijzigd door mariomario op 28 mei 2026 12:58]

Dat ws al lang niet meer zo. Alleen af en toe een steekproef.
Of weer terug naar de begin jaren dat je geld in de meter moest stoppen en deze regelmatig moest worden geleegd. Prepaid stroom en gas.
Vraag me alleen af wat punt was van de slimme meters omdat voor stroom transitie helpt het niet echt nodig behalve om terug leverkosten te berekenen.
En aan alle spotjes en oproepen van gebruik minder stroom tussen 16:00 en 21:00 kijken meeste mensen ook niet echt naar hun meter meer van ze gebruiken wanneer ze stroom nodig hebben.

En pas stond er nog dat netbeheerders niet genoeg personeel en geld hebben om de verbindingen te verzwaren maar blijkbaar hebben ze wel genoeg personeel en geld om elke paar jaar de slimme meters te vervangen voor nieuwe wat voor logica is dat.
Ik vermoed ergens dat het in de lucht houden van een bassaal 2G netwerkje amper wat gekost zou hebben wanneer de draadloze infrastructuur door een centraal (overheids)orgaan beheerd zou worden.

Waar we nu maatschappelijk miljarden aan kosten maken, die straks elke 10-20 jaar terugkomt, omdat het niet financieel rendabel is voor de telco's.
Het grootste probleem is de benodigde frequentieruimte. Je moet een vrij breed "kanaal" permanent bezet houden, voor een handjevol energiemeters die af en toe een cijfertje doorgeven. Die ruimte wil je véél liever gebruiken voor snelle 5G+ dataverbindingen - al helemaal omdat deze 2G-frequenties supergoed bereik hebben.

Vanaf 4G kunnen de technieken met elkaar samen spelen. Hierdoor kan je op één frequentie naadloos 99% van de tijd 5G draaien, en 1% van de tijd 4G. Maar 2G en 3G hebben dit nog niet, dus is er nu éénmalig een pijnlijke overstap nodig.
Het is wel mogelijk om één enkel 2G-kanaal "uit te sparen" in een 4/5G carrier. Maar het kost toch 400 kHz voor iets wat inderdaad maar weinig wordt gebruikt.

En ik weet ook niet of die meters het leuk gaan vinden als het 2G-signaal er alleen in de nachtelijke uren is bijvoorbeeld.
En ik weet ook niet of die meters het leuk gaan vinden als het 2G-signaal er alleen in de nachtelijke uren is bijvoorbeeld.
Ik denk dat in ieder geval de mensen met een dynamisch contract dat niet leuk vinden.
De meterstanden worden nu ook al elke nacht opgehaald. Het is geen updat eper uur of per kwartier, maar een batch--proces.

In het menu van je meter kan je opzoeken wanneer die voor het laatst is uitgelezen. En of dat uurstanden, kwartierstanden of alleen totalen waren.
De meterstanden worden nu ook al elke nacht opgehaald. Het is geen updat eper uur of per kwartier, maar een batch--proces.
Niet helemaal waar, sinds 2026 is de nieuwe energiewet van kracht.


De distributiesysteembeheerder verzamelt de per kwartier geregistreerde meterstanden voor elektriciteit en de per uur geregistreerde meterstanden voor gas ten behoeve van het verkrijgen van inzage in of toegang tot en uitwisseling van gegevens aan een ander op basis van een verzoek, bedoeld in artikel 4.1, tweede lid, onderdelen b en c, van de wet, of de facturatie, bedoeld in artikel 4.9, tweede lid, onderdeel c, van de wet.

Bron: wetten.overheid.nl
'Verzamelen' kan hier nog steeds betekenen bij de lokale energiemeter en dat het later naar de energiebeheerder wordt gestuurd?
Het staat er zelfs letterlijk. Er staat kennelijk "verzamelt de per kwartier geregistreerde meterstanden" en niet "verzamelt per kwartier de geregistreerde meterstanden".
Het gross van de frequentieruimte wordt al ingezet voor algemene zaken, het had prima op een eigen frequentie gekunnen. We hadden ook kunnen wachten tot LTE-M oid.

Er mag wel wat beter nagedacht worden op lange termijn oplossingen voordat we zulke projecten uitrollen. We zijn het telefonie netwerk steeds meer aan het misbruiken.
Daarom maken ze nu de slimme meters modulair zodat het makkelijker te vervangen is zonder dat je het hele apparaat hoeft te vervangen. 2G kwam in Nederland in 1994 uit, 3G ergens begin 2000. Toch best lang voor een draadloze technologie die zich maar blijft ontwikkelen.
Die logica is goed te begrijpen. Een meter in de meterkast vervangen kan elke elektriciën. Werken aan hoogspanningkabels in hoogspanningsmasten is zwaar fysiek specialistisch werk en vereist een hele rits aan certificaten en een medische keuring.
Elke paar jaar de slimme meter vervangen is behoorlijk overdreven en ik heb sinds mijn verhuizing meer dan 13 jaar geleden al een slimme meter in de meterkast. Geen idee of deze 2G gebruikt (zou ik dat ergens kunnen zien?) dat je na 15+ jaar een dergelijk onderdeel moet vervangen lijkt me niet echt een probleem en is zeker niet elke paar jaar.

[Reactie gewijzigd door david-v op 27 mei 2026 23:12]

Het komt wel voor dat de technologie op de meter is geprint. In mijn vorige woning werd een meter met 'CDMA' vervangen door een meter met 'LTE'. In mijn huidige woning staat er ook 'CDMA'. Dat is een 450 MHz netwerk, ook een vorm van 2G net als GSM of Tetra.
Kijk in de linker boven hoek van het beeldscherm, als daar GPRS staat dan moeten ze hem vervangen.

Bij mij ook zo en ik ben er blij mee als ze hem vervangen en dit is waarom:

Om de seconde een update van gebruik en teruglevering.

Daardoor kan ik dan ook een thuisaccu aansluiten, wat nu niet mogelijk is omdat de meter te langzaam is.
Nouja, slimme meter is toch wel handig om realtime je verbruik te zien, maar dan dus ook de mogelijkheid icm realtime prijzen zodat je al je apparatuur aan kunt zetten (en vooral accus laden) als de prijs negatief is.
Wat ze hadden moeten doen was een losse communicatie module er in zetten / aan hangen (ala de P1 poort). Zodat je gewoon in bedrijf die module kunt vervangen. I.p.v. dat een monteur van de netbeheerder "in vol ornaat" de hele meter moet vervangen "onder spanning". Dan was het een klusje van minuten geweest om de communicatie module te vervangen en kon je op een uur een hele straat af. Of je stuurt de klant een nieuwe per post op en laat hem die zelf vervangen, zeker mogelijk als het een universele module is en een serienummer van de meter uit de meter komt en het adres waarop je de comminicatiemodule plaatst irrelevant is i.p.v. dat je ineens de meterstanden van de ene aansluiting op een andere aansluiting (/adres) aan het registreren bent.
Dat is niet goed genoeg omdat oude meters 1 keer in de 10 seconden P1 updates geven en nieuwe doen het elke seconden. Ze willen die data hebben dus dan maar de hele meter vervangen. Bovendien is het niet eerlijk want P1 geeft geen stroom dus moet de gebruiker voor de stroom kosten opdraaien. Nu is het niet meegenomen en zit het in de aansluitingskosten.

Een interne module dat zou misbruikt worden en er uitgesloopt worden door sommige.
Bij mij is een meter vervangen die al info per seconde op de P1 gaf.

Heeft er iets van 5 jaar gehangen. Er is dus een 2G meter opgehangen terwijl 4G al vele jaren beschikbaar was. Ik vind het oliedom.

Zelf schamen ze zich er kennelijk ook voor, want ze communiceren het hardnekkig als een 'storing in uw meter'. (Dus niet als 'wij hebben een al bij ophangen verouderd apparaat geleverd, dus het moet nu al opnieuw'.)
De P1 poort levert maximaal 250mA op 5V en dat vermogen word niet bij je verbruik opgeteld.
Als je dus je telefoon helemaal gratis maar langzaam wil opladen kan je hem dus vol gooien uit de P1 poort.
Het idee was volgens mij vooral dat het 2G netwerk gewoon online zou blijven of op zijn minst lang genoeg om geleidelijk te vervangen samen met normaal onderhoud. Maar 3g/4g/5g heeft elkaar gewoon heel snel opgevolgd en daardoor is het een groter probleem geworden dan vooraf bedacht.

Verder zal de komende generatie vast de slimheid niet meer vastmaken op de elektrische meter zelf zodat vervangen inderdaad sneller gaat.
Ze slim noemen is echt onzin. Dit zijn "connected meters", niet meer dan een electronische meter met een modem.
Nu al weer aan vervanging toe. In dat opzicht was dst natuurlijk te verwachten tov de oude analoge meters.

Maar dat maakt ze wel relatief duur en dus niet altijd een slime keuze. De "slime" meters Kunnen interessant zijn afhankelijk van je situatie. Maar voor genoeg mensen was de oude analoge nog prima geweest.
He bah, slijm meten?
Het probleem is vooral dat de slimheid ingebouwd zit in de elektrische meter zelf en niet in een apart kastje wat ze volgens mij met de volgende generatie slimme meters willen gaan doen. Dan is vervangen namelijk een fluitje van een cent.

Verder is het voordeel voor de netbeheerder vooral dat ze beter weten wat er op het net gebeurt en beter kunnen zien wat nou de werkelijke marges zijn. Als er namelijk mensen verhuizen of huizen bij komen, weet je anders niet precies hoeveel er wordt opgewekt en hoeveel er werkelijk nodig is.
Hoe versturen de nieuw te plaatsen meters hun data dan? Via 4/5G of op een andere manier?
Straks komt 6G, dan 7G en de telco's gaan al weer voorbereiden om 4 danwel 5 g uit te faseren en zo zitten we over 10-20 jaar weer in hetzelde schuitje. Hoe dan ook, er gaan vanzelf nieuwe GSM varianten komen die niet backwards compatible zullen zijn.

Een soort nieuwe Melkert-baantjescarrousel.
Volgende meters hebben een vervangbare modem. Dus als het zo ver is, alleen een nieuwe modem, en klaar. Geen nieuwe meter.
Nee hoor. Vanaf 4G zijn de technieken gemaakt om naast elkaar te kunnen draaien, dus je hoeft voor 6G zodadelijk niks uit te zetten: één zendmast doet gewoon alles tegelijkertijd, en praat tegen sommige apparaten 4G en tegen andere 6G.
Dat is vaak het idee, maar zoiets gaat maar X jaren c.q. generaties goed.
Inderdaad 4g of 5g, maar met een verwisselbaar modem. Dus tegendeel tijd dat deze techniek ook weer is achterhaald, hoeft men niet de gehele meter te wisselen. Die van mij is vorig jaar vervangen en was toen 13 jaar jong.
Klopt, al gaat dit over een specifieke variant van 4G, LTE-M.
Al kunnen de nieuwste meters ook lokaal uitgelezen worden met een IP verbinding ipv alleen P1, of dit ook gebruikt zal worden om de standen aan de netbeheerder door te geven betwijfel ik.
Ze hebben aparte contracten met de telecomboeren. Ik meen dat Vodafone het meeste levert.
Ik ben eens gaan rekenen. Als een techneut 10 meters per uur kan vervangen en hij werkt 8 uur per dag, dan kan hij 80 meters per dag vervangen. Per jaar werkt hij 200 dagen, dus kan hij 16000 meters per jaar vervangen. 450.000 gedeeld door 16000 meters (per jaar) is ongeveer 28000. Je zou dus 28000 techneuten moeten hebben, om dit project, in 1 jaar af te kunnen ronden. Ik vraag me af, hoe realistisch dit is, of heb ik een rekenfout gemaakt ?
Gezien voor het vervangen van de meter de "invoer" kabels er af gehaald moeten worden, en deze uiteraard onder spanning staan, moet de monteur hiervoor beschermde kleding dragen (handschoenen, helm/kap, ...). Als je dat al gaat meenemen in je berekening waarbij die maar 6 minuten van in de auto stappen bij de vorige klant en weer instappen bij de huidige klant denk ik dat die 6 minuten al om zijn met alleen instappen, rijden, aanbellen, "omkleden", en dan weer terug "omkleden" en in de auto stappen. En dan heeft die nog helemaal geen meter gezien.
Het enige wat ze 'onder spanning' doen is het trekken van de hoofdzekeringen.
Een monteur kan hoogtens 4 stuks per uur vervangen en dat is als hij tussendoor niet van adres naar adres moeten rijden. Dan is zelfs 2 per uur al een goed resultaat.

Dus 25 per dag is al een goede werkdag dat maal die 200 dagen = 5000 per jaar.

Kom je dus uit op ca 90 monteurs.
10 meters per uur ?! Dus 6 minuten per woning; aanbellen, binnenstappen, oude meter er af, nieuwe er op.
Oude meter onder de arm, naar buiten, op de kar, nieuwe pakken, aanbellen, etc.

Het is niet alleen een rekenfout, maar vind maar eens 450.000/16000=28 monteurs die dat kunnen in 6 minuten inclusief reistijd en wachten op de bewoner.

Of onderschat ik monteurs ??
Nee, overschat.

Want de gasmeter is bij die types ook nog eens gekoppeld met de meter, dus die mag je ook vervangen. En lektesten en ...
... of onderschat ik monteurs?

Nou de monteurs valt nogal mee.
In 2012/2013 was er een Gasmeter vervangings project om klanten die een te grote (capaciteit)meter hadden, iets met c4/c6 en c10 c16 types, een bij het klant gebruik passende meter te plaatsen. Scheelde veel euroos in het vastrecht van de aansluiting.

Destijds de planning in een bepaald deel van NL gedaan om de aanvragen tot omwisseling uit te voeren.
Het plannen was al een 2 á 3 dagen taak om het voor 2 monteursteams van 2 man op te zetten met 1 á 2 weken vooruit.
Veel mensen wilden alleen een tijdvenster dat het hun schikte geholpen worden. Pas na sterk formuleren van mijn kant hoeveel de besparing in de geldbuidel bedroeg wilde men wel zorgen dat de meter toegankelijk was.
Per adres kon je je rustig op 2 a 3 contact pogingen rekenen voor e.e.a. geregeld was en zes adressen per dag was al een behoorlijke opgave voor een monteursteam om af te ronden.
Tsja als je zo weinig gevoel voor orde-grootte hebt moet het leven vol verrassingen zitten !
Rekenen kan je wel, maar kennis van zaken is een ander verhaal :o
een meter vervangen in 6 minuten? onwaarschijnlijk. hij moet zijn spullen van ene huis naar andere huis brengen, aanbellen uitpakken, installeren, controleren of alles werkt, opruimen, etc..
1 uur volgens google "slimme meter vervangen hoe lang duurt het"

[Reactie gewijzigd door smoove op 27 mei 2026 20:24]

450.000 / 16.000 = 28,123 ? Factor 1000 verschil.

Als je één meter per uur telt dan kom je op 1600 meters per jaar ofwel 281 techneuten.
Sinds AI is iedereen een techneut en heeft iedereen overal verstand van.

Ik zou zeggen gewoon die meters opsturen naar de eindgebruiker zodat hij hem zelf kan installeren.

De oude kan dan, gewoon naar de recycling.
Dus dit jaar er moeten slimme meters komen voor iedereen die nog een draaischijfmeter heeft, en dan nog 450k erbovenop?

Goed bezig!
Op papier moeten alleen de draaischijfmeters worden vervangen door digitale varianten. 'Slim' is niet zo zeer verplicht. (er bestaan ook 'domme digitale meters').

Maar ik de praktijk komt het daar wel op neer :)
Dat dacht ik ook al :D
450K + 550K = ~1M
Ik weet niet precies wat het plan is, maar mijn meter heeft een losse module die er enorm verwijderbaar uit ziet waar "GPRS" op staat. Ik vermoed dat niet de hele meter hoeft te worden vervangen bij mijn model.
Wat je daar zegt is niet helemaal correct, wat klopt is de analoge draaischijfmeter moet worden vervangen. Maar je hebt wel de keuze tussen gewwwone digitale meter zonder ommunicatie module, een van de kenmerken van deze gewone digitale meter zonder communicatie module heeft geen P1 poort, of je kiest voor de slimme meter die wel een communicatie module heeft en een P1 poort.
Beetje jezelf werk verschaffen noem ik deze 'modernisering'.

Niks verkeerds aan een goed geijkt energieapparaat die domweg een doorgeefluik is en zelf de meterstanden gewoon doorgeven.

En zoiets werkt vele malen langer dan telkens deze zooi te moeten upgraden in korte periodes omdat technologie x weer eens te verouderd is, wat een afgang.

Ook goed voor het milieu dit dus ironisch genoeg hebben ze het er juist niet goed mee voor, telkens die apparaten weer moeten recyclen in kortere gebruiksperiodes dat weer extra energie en belasting op het milieu zorgt even afgezien van de monteurs die stad en land veel vaker af moeten gaan om de boel weer te demonteren en monteren.

Niks anders dan wanbeleid en kortzichtigheid en de belangrijkere zaken zoals verzwaring veel te lang negeren om maar een excuus te hebben een ander verdienmodel aan te praten.

|:(
De monteur die mijn meter verving, vertelde me dat er inderdaad niets geregeld was m.b.t. recycling. Ik mocht hem ook zelf weggooien, zei hij. Ik heb hem toch maar mee laten nemen.
Kan waar zijn, kan ook typisch iets zijn waarvan de monteur geen weet heeft.
Huh, grappig. Ik wilde de oude houden, maar dat mocht juist niet! De monteur moest alles weer inleveren.
In mijn tijd bij het energiebedrijf stond er een aparte container op het terrein voor de meters. Er was nog een bak naast, voor andere elektro-afval (zekeringkasten en stukken kabel).

Draaischijfmeters hadden natuurlijk magneten en messing telwerkjes.
Ook goed voor het milieu dit dus ironisch genoeg hebben ze het er juist niet goed mee voor, telkens die apparaten weer moeten recyclen in kortere gebruiksperiodes dat weer extra energie en belasting op het milieu zorgt even afgezien van de monteurs die stad en land veel vaker af moeten gaan om de boel weer te demonteren en monteren.
Net als dat het klimaat, milieu en natuur op magische wijze zomaar geen enkele last hebben van de overdosis oppoppende datacenters met hun gigantische energie-/waterverbruik en uitstoot/vervuiling.

En de kutburger wordt intussen geconditioneerd om maximaal 5 minuutjes te douchen, zijn tuin niet te sproeien als het 22 graden is en vooral z'n elektrische auto niet tussen 16 en 20u op te laden.

Het is 1 grote hoax en oplichterij en de massa blijft er maar intrappen.

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 27 mei 2026 17:33]

En zo is het. De lasten van het klimaatbeleid komen vooral bij de middeninkomens en daaronder terecht. En daar zijn velen wel een beetje klaar mee.

En verder is de accijnsverslaafde overheid de grootste hindernis voor de energietransitie. Als je (groene) stroom zwaar belast, de salderingsregeling afschaft en de MRB op zware electrische auto's gelijk trekt met benzine auto's, dan geef je niet echt blijk van klimaatzorgen.
En vooral niet te vergeten: een (nieuwe) CO2-belasting (hint, hint) ...
dan geef je niet echt blijk van klimaatzorgen
CO2-emissierechten worden sinds 2005 verhandeld. Het is letterlijk een vorm van geld. CO2-emissierechten zijn -handel-.

Maar misschien is het een idee om daar eens wat anders over na te denken. Waarom moord en brand schreeuwen en er vervolgens schijt aan hebben (of jezelf er zelfs bij wet voor uit te zonderen)?

Misschien hebben ze geen zorgen omdat er, om te beginnen al, gewoon niks is om zorgen over te hebben. Misschien zijn al die (hint, hint) onzichbare (hint, hint) "dodelijke" vijanden niets anders dan zwaar aangedikte paniekzaaierij om het volk iets aan te smeren waar het bij z'n volle verstand nooit in zou trappen.

Urgentie is een bekende marketingtruuk om mensen impulsief (zonder kritisch na te denken dus) te laten handelen en wat is er nou urgenter dan "een gevaar voor je leven"?

Als je wilt weten hoe serieus je een zoveelste "gevaar" of "noodsituatie" moet nemen, dan moet je kijken naar hoe serieus de hardste schreeuwers en (vooral) regeltjesmakers het zelf nemen ...
De Amsterdamse extreemlinkse klimaatbezorgde elite is eveneens grootverbruiker van Schiphol.

Dan weet je eigenlijk al genoeg.
Ja precies. Net als Greta "I want you to panic" Thunberg die non-stop de hele wereld overreist om voor de camera's te protesteren voor het klimaat ...

Dat hele links-rechts bestaat in die kringen niet. Dat is puur voor de (helaas nog steeds) argeloze bühne. Het zijn allemaal dezelfde machtsgeile schoften.
Nu is mijn kritische vraag, is het verplicht deze meters te vervangen? Ja ik heb een digitale meter, nee ik laat hem niet uitlezen. Dus wat is de meerwaarde voor mij om hem te laten vervangen?

Vind het wel goed zo, deze meter functioneerd goed zonder rare afwijkingen. Ga mij geen risico lopen met die onzin.
Voor zover ik weet is het verplicht een digitale meter te hebben, maar hoeft die niet slim te zijn.

De optimale meter voor mij zou een digitale meter met P1-poort zonder zender zijn. Dat moet gewoon kunnen voor zover ik weet, maar of ze die ook leveren en installeren is natuurlijk maar de vraag.
Ik vermoed dat het wel eens duurder uit zou kunnen gaan komen. Ze willen iets gaan doen met "korting op de netwerkkosten" voor stroom op bepaalde momenten afgenomen.

EN ik zie dat ze slim zijn, en het geen "toeslag tijdens de piek" maken. Geen slimme meter is dan korting mislopen.
Totzo ver het reclame praatje.

In de praktijk zullen ze bedoelen dat je meer betaald op de momenten dat het net overbelast is.

Geen slimme meter is dan de toeslag mislopen.
"De optimale meter voor mij zou een digitale meter met P1-poort zonder zender zijn"

Bij moeders hing er tot enkele jaren terug een "domme" digitale meter met IR-datapoort (IEC 62056-21 om specifiek te zijn), daar konden alleen de kWh-telwerken mee uitgelezen worden maar misschien dat dat voldoende is voor jou?

edit: Voor vermogen was er de knipperende LED -> sensor ervoor, tijd tussen het knipperen meten en wat rekenwerk.

[Reactie gewijzigd door Raven op 27 mei 2026 19:29]

Heb hetzelfde. Domoticz en Homeassistant werken hier prima. Dat mijn verbruik niet meer live uit te lezen is door derden zie ik als een voordeel (heb dat al uitgezet, maar niet te controleren wat er met de data gebeurt).
Nooit begrepen waarom er geen LAN poort of wifi module op zit (BE), met encrypted/signed communicatie naar hun service.

Ik heb samen met vele anderen zo'n dure digitale meter in de kelder staan, zonder connectie met de buitenwereld. Manueel standen doorgeven dus, geen dynamisch tarief mogelijk enz. Enige voordeel is dat we terugvallen op het default capaciteitstarief, wat vrij laag is.

P1 poort activeren weigeren ze ook als er geen connectie is, dus heb zelf een extra 3-fasige Shelly moeten plaatsen.

Naar ik lees kunnen ze het alleen oplossen door een externe antenne tegen de gevel te komen monteren. Zo'n gedrocht hoef ik niet en mijn kelderwand laten doorboren is een nogo. Domme meter dan maar.
Omdat je niet kan vertrouwen op de internetverbinding van de eindgebruiker. Ook moet de meter dan een configuratie mogelijkheid hebben om de wifi in te stellen enz enz. Het maakt de hele oplossing veel complexer en foutgevoeliger
Een verbinding lijkt mij beter dan geen, en ethernet of wifi kan als aanvulling/fallback op 3G.

En qua opzet kan dat quasi volledig plug and play, er zijn voldoende manieren om config veilig te pullen eenmaal internetconnectie. Wificonfiguratie kan op dezelfde manieren als alle andere toetsenbordloze toestellen die je thuis aan je wifi hangt.

edit verduidelijkingen

[Reactie gewijzigd door GargamelDeGrote op 27 mei 2026 20:08]

Een lan-poort zou wel logischer zijn, want bij de meeste huizen is daar wel een modem te vinden of een ethernetkabeltje er naartoe. Vrijwel elke router is autoconfig qua ethernetkabels aan de lan-kant en dat toevoegen aan de bestaande hardware is centenwerk, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Plus dat het waarschijnlijk nog minder energie gebruikt ook.

Natuurlijk zal er bij een deel van de abonnees geen modem bij de meter hangen, maar met 2G was er ook niet bij iedereen bereik en dat zal met elke draadloze variant wel zo blijven.
Wat voor (null reden) voeren ze aan om de P1 poort niet te activeren?

Een niet geactiveerde P1 poort ontneemt de eind gebruiker de mogelijkheid om zijn eigen energie verbruik te monitoren. En dat was nou net het EU? verkoop argument naar de eindgebruiker toen de slimme meters werden ingevoerd.

Geen communicatie naar buiten heeft mijn inziens niets van doen met de P1 datastroom aan zetten.
Ik heb een paar manden geleden mijn Ferrarismeter moeten laten vervangen wegens "afkeur" ... kuch.

De (domme) digitalemeter heeft niet eens een P1 poort.
Hier in België staat de p1 standaard uit, en kan je aan de netbeheerder (fluvius) vragen om die open te laten zetten. Als er dan geen signaal tot aan de meter raakt kan die ook niet open gezet worden. Is dus minder weigeren dan niet kunnen, al heb ik nooit begrepen waarom de p1 poort niet standaard open staat.
Het is wel weigeren, gevraagd bij plaatsing, kon technisch, maar mocht niet
Betekend dat dit naast de oud draaischijfmeters gaat plaatsvinden? Die moeten namelijk wettelijk vervangen worden en eigenlijk voor 01-01-2027 allemaal weg zijn. Dat zou namelijk betekenen dat ze in de buurt van 1 miljoen meters in een jaar willen vervangen. De slimme meters met GPRS daar is geen haast bij., ze kunnen op termijn geen gevens meer doorsturen maar gaan dan in feiten het zelfde werken als de domme digitale meters.

Ik vind het verhaal wat vreemd omdat er in het veleden is gemeld dat er een tekort aan monteurs voor dit soort werk is.
Ik denk dat de grotere hoeveelheid die 2g meters zijn. Das dus economisch veel aantrekkelijker om eerst te doen. Want die paar volhouders met een paar panelen vallen in het niet bij al die mensen met 2g en zonnepanelen. Dan zou de overheid teveel belasting mis gaan lopen straks.
Nee, die benadering klopt niet. Het gaat over meters die al gescheiden lever en teruglever tellers hebben en dus voldoen aan de wetgeving. De overheid verliest dus met die meters helemaal niets.
Je hebt gelijk, dan zal er een andere reden zijn waarom ze dat toch echt eerst willen doen. Logisch is het dan niet meer.
Mijn draaischijfmeter zat op een metalen achterplaat. Ze zijn een hele dag bezig geweest met 3 meters. Nieuwe hoofdzekering ook, kabel in de grond vervangen van 225 naar 40 A.

Ik vermoed dat de wisseling van een 2G naar 4G-meter een kwestie is van oude eruit en nieuwe pincompatibel op dezelfde plek.
Is het niet belangrijker om alle oude Ferraris-meters te vervangen? Dit i.v.m einde saldering?
Ligt eraan vanuit welk prespectief je dat bekijkt natuurlijk. Degene met Ferraris meter vinden dat wel prima natuurlijk, de energieleverancier uiteraard niet.
Is het niet belangrijker om alle oude Ferraris-meters te vervangen?
NEE!
}>
offtopic:
ziet nog dagelijks zijn ferraris vrolijk terugdraaien

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 27 mei 2026 17:28]

Nou ja het is natuurlijk problematisch en oneerlijk als jij wel kan blijven salderen en je buurman bv niét.
Tot 1-1-27 mag ook de buurman salderen hoor!
Dat de meeste energieboeren er oneerlijke handelspraktijken op na houden door (in mijn ogen illegale) terugleverboetes te rekenen, is niet mijn schuld/probleem.

Fictieve situatie (die niet ver van de waarheid ligt):
De buren en ik hebben het zelfde 'zonnepakket' gekocht toen dat hier in de gemeente werd aangeboden:
Hij ging "slim", ik niet.
We leveren ~1000 kWh te veel terug aan het net.
Hij betaalt sinds kort (eind '23) zich blauw aan terugleverkosten, ik krijg nog steeds jaarlijks €120 terug.
Beiden met het zelfde contract.
Rara hoe kan dat zonder oneerlijke handelspraktijken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.