Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI

Microsoft heeft ambitieuze plannen om Windows bruikbaarder te maken. Het bedrijf heeft een roadmap beschreven met voorgestelde wijzigingen voor Windows, waarbij gebruikers onder andere de taakbalk van plek kunnen veranderen en het Windows Insider-programma logischer wordt. Ook veel bekritiseerde Windows-onderdelen worden aangepakt. Dat betekent minder AI en een snellere Verkenner, zegt Microsoft.

Microsoft beschrijft die voorgestelde wijzigingen in een blogpost. Het bedrijf zegt dat het de afgelopen maanden 'veel heeft geluisterd naar feedback' van gebruikers 'die heel veel om Windows geven'. Daaruit zijn klaarblijkelijk meerdere punten van feedback gekomen die Microsoft in de komende tijd wil aanpassen in Windows 11.

Veel daarvan zijn grieven die ook veel tweakers zullen herkennen. De opvallendste is dat Microsoft Copilot juist weer uit verschillende tools wil halen. De laatste jaren integreerde Microsoft op een welhaast obsessieve manier zijn AI-assistent Copilot in ieder hoekje en gaatje van het besturingssysteem, tot aan Kladblok aan toe. Bedrijfstechnisch is dat logisch: Microsoft investeerde miljarden in OpenAI, dat Copilot aanstuurt, en wil die investering ook terugverdienen. Maar, zegt het bedrijf nu, het wil nu 'intentioneler' zijn met waar het Copilot integreert. Dat moet alleen op plekken zijn waar het 'oprecht bruikbaar en goed geïntegreerd is'. Wat dat betekent, is echter vaag. Microsofts definitie van wanneer AI bruikbaar is, is nog steeds heel anders dan die van de meeste doorsneegebruikers.

In ieder geval geeft Microsoft wel een praktisch voorbeeld. Het wil Copilot verwijderen uit een aantal tools, waaronder het Knipprogramma, Foto's, Widgets en het eerdergenoemde Kladblok.

Windows 11 verticale taakbalk
Een concept van een verticale taakbalk in Windows 11.

Snellere Verkenner

Een ander euvel dat het bedrijf wil oplossen, is een snellere Verkenner. Dat is toch zo'n beetje de hoeksteen van het besturingssysteem, maar de Verkenner is al jaren traag en wordt geplaagd door bugs en opstartproblemen.

Microsoft wil onder andere de tergend trage zoekfunctie aanpassen, maar ook de navigatie en de contextmenu's. Of Microsoft ook gaat zorgen dat er van dat laatste nog maar één versie komt in plaats van de twee die nu in Windows bestaan, zegt het bedrijf niet. Verder moet de Verkenner beter kunnen omgaan met het kopiëren en verplaatsen van grote bestanden en 'gewone bestandstaken' moeten sneller starten en reageren.

Hoe het bedrijf dat precies wil gaan doen, legt het niet in detail uit. Microsoft zegt wel dat 'kernervaringen' in Windows meer over moeten gaan naar WinUI3, het framework voor Windows-apps, maar voor de Verkenner gold dat al, dus wat die belofte doet voor andere Windows-onderdelen is de vraag.

Stabieler

Andere dingen die Microsoft wil aanpassen, zijn de betrouwbaarheid en stabiliteit van Windows. Microsoft wil 'crashes op besturingssysteemniveau' verminderen en de stabiliteit van drivers en apps verbeteren, maar dat blijft bij een vage belofte die het bedrijf niet erg concreet maakt.

Het plan voor de taakbalk is een van de weinige voorstellen van Microsoft dat wel concreet is. De taakbalk wordt in de toekomst beter aanpasbaar, doordat die aan de zij- of bovenkant van het scherm kan worden geplaatst. Verder brengt Microsoft per direct een nieuwe Feedback Hub uit waarmee het eenvoudiger moet worden Microsoft te vertellen wat er allemaal misgaat in Windows.

Ook past het bedrijf het Windows Insider-programma aan, zodat het voor testers duidelijker wordt wat de nieuwe veranderingen zijn en zodat zij specifieker kunnen kiezen welke nieuwe functies ze wel en niet willen uitproberen.

Feedback hub windows
De nieuwe Feedback-hub in Windows.

Korreltje zout

Bij alle punten die Microsoft noemt, zouden Windows-gebruikers wel een eerst-zien-dan-gelovenmentaliteit moeten hebben. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren steeds meer problemen met Windows 11 die het zelf veroorzaakt, bijvoorbeeld met crashes en bugs die vaste prik na Patch Tuesday ontstaan. Dat Microsoft nu grote plannen heeft, betekent niet automatisch dat het besturingssysteem snel minder buggy wordt. Microsoft noemt namelijk vooral ambities in zijn blogpost, maar weinig concrete plannen. Zo is niet duidelijk of het bedrijf zijn kwaliteitscontroleprocessen verbetert, minder generatieve AI in wil zetten op code of dat het andere organisatorische of technische ideeën heeft.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-03-2026 • 09:58

199

Submitter: nzall

Reacties (198)

Sorteer op:

Weergave:

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 21 maart 2026 10:01
Een goede stap voorwaarts volgens mij. Als MS dit waar kan maken is dat goed voor het vertrouwen. Ik ben niet zo pessimistisch als het laatste stuk van het artikel en merk bijvoorbeeld eigenlijk maar weinig tot geen stabiliteitsissues met Windows 11 (dat ik op veel systemen draai naast diverse Linux devices).

Als men minder pusherig wordt rond Ai (waar ik toch vaak van hoor dat veel mensen er niet echt op zitten te wachten) gaan we helemaal de goede kant op. Ai voor wie dat wil maar niet "in your face" voor wie dat niet wil. Gezien het hoge energie- en waterverbruik dat Ai systemen met zich meebrengen kan dat ook op bv milieugebied een welkome wijziging zijn.

[Reactie gewijzigd door Bor op 21 maart 2026 10:03]

Hier idem.

Totaal geen last van crashes op 2 zelfbouw pc's en 2 laptops met Windows 11.

Het zou fijn zijn als het zoekvenster binnen verkenner net zo snel wordt als Everything

En dat hele AI-gebeuren moet gewoon optioneel worden.

Nu sloop ik het het handmatig zoveel mogelijk uit
Maar het is toch best bizar dat je Windows via Rufus moet installeren om een lokaal account te krijgen, en dan O&O ShutUp10++ moet draaien om MS zijn eigen crapware te verwijderen, en je Open Shell of StartAllBack moet draaien om weer een bruikbaar Start menu te krijgen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @player-x21 maart 2026 11:46
Dat hoeft dan ook niet. Veel wat O&O Shutup doet is gewoon het doen van instellingen en policies die je zelf ook dan doen. Het startmenu is prima bruikbaar en tools als Open Shell en StartAllBack zijn meer voor mensen die niet tegen de veranderingen kunnen sinds de vorige edities Windows dan dat ze echt nodig zijn; het is puur een eigen voorkeur. Van crapware is al helemaal geen sprake.

[Reactie gewijzigd door Bor op 21 maart 2026 11:47]

Dat hoeft dan ook niet. Veel wat O&O Shutup doet is gewoon het doen van instellingen en policies die je zelf ook dan doen.
Ben je serieus? Ja theoretische is dat mogelijk, in de praktijk niet echt, tenzij je er letterlijk dagen tijd in steekt om te leren wat wel en niet te doen om je installatie niet te breken, als je het goed wil doen.
Het startmenu is prima bruikbaar en tools als Open Shell en StartAllBack zijn meer voor mensen die niet tegen de veranderingen kunnen sinds de vorige edities Windows dan dat ze echt nodig zijn;
Heeft niks met tegen veranderingen te maken, persoonlijk vindt ik de W11 start een gedrogt waar ik dagelijks mee moet werken op werk, vanwege bedrijfssoftware policy.
Van crapware is al helemaal geen sprake.
Dus Copilot is geen crapware, of de MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep in start telt zeker ook niet?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @player-x21 maart 2026 13:58
Ben je serieus?
Ja ik ben serieus. De meeste zaken zijn eenvoudig via de settings of een computer policy in te stellen.
Heeft niks met tegen veranderingen te maken, persoonlijk vindt ik de W11 start een gedrogt waar ik dagelijks mee moet werken op werk, vanwege bedrijfssoftware policy.
Het heeft voor veel mensen wel degelijk met wennen te maken. Het Windows 11 startmenu werkt prima maar anders dan eerdere startmenu's in Windows. Als het geen wennen is is het puur persoonlijke voorkeur. Je hebt echt geen tools nodig om een alternatief startmenu te realiseren om goed en efficiënt te kunnen werken in Windows 11.
Dus Copilot is geen crapware, of de MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep in start telt zeker ook niet?
Nee, Copilot is geen crapware. De andere zaken ook niet en zijn eenvoudig te verwijderen. Je overdrijft gigantisch.
Explorer kent toch wel de nodige bugs. Komt bijna dagelijks voorbij op de vele systemen die we ondersteunen

En dat het startmenu voor jou wel werkt wil niet zeggen dat anderen geen goede reden hebben om een startmenu aan de zijkant te wensen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die vaak andermans pc overnemen. Dan is het heel fijn om je eigen startmenu verticaal te hebben. Of als je veel documenten open houdt uit dezelfde applicatie, want dan kan je deze niet combineren en per document een icoontje zien op de taakbalk. Dat gaat enkel met een verticale taakbalk want als je niet combineert dan schrijft Windows altijd de naam erachter wat een bende is op de taakbalk. Verticaal vallen die labels weg als je de taakbalk smaller maakt.

Je geeft dus aan dat anderen maar moeten wennen, net zoals MS dat roept zonder te begrijpen waar anderen de voordelen ervaren.

Begrijp me goed, ik ben geen fan van startmenu alternatieven maar snap wel heel goed waarom de vraag naar een verticale taakbalk blijft terugkomen….
En dat het startmenu voor jou wel werkt wil niet zeggen dat anderen geen goede reden hebben om een startmenu aan de zijkant te wensen.
Sorry, maar hij zegt toch ook dat het een persoonlijke voorkeur is? Exact wat jij zegt. Hij zegt ook dat het huidige startmenu werkbaar is maar als jij, of anderen, een andere (eventueel praktischer) voorkeur hebben en liever StartAllBack o.i.d. (zoals ikzelf) gebruiken is die optie er.
Hij zegt dat het startmenu prima werkt maar anders dan iemand gewend is.

Het menu werkt veel minder prima dan voorheen. Wie de taakbalk gewend is aan de onderzijde merkt niet hoe groot het verschil is in workflow met een taakbalk aan de zijkant en dan is “Wennen” eigenlijk geen wennen maar business as usual

Ik kan zelf ook werken met een taakbalk aan de onderzijde maar voor mij is dat wel merkbaar minder efficiënt….

Om dezelfde reden heb ik in de browser m’n tabbladen ook links (verticaal). Kan al jaren, werkt voor mij beter…. Zouden ze dat er dus uithalen dan zou ik daar ook minder efficiënt door werken. Gewoon jammer dat dat soort aanpassingen wordt gebagatelliseerd, vaak ook door mensen die zich niet kunnen verplaatsen in andere manieren van werken, wat soms ook weer wordt ingegeven door het soort proces waarin wordt gewerkt
Ik vind dat hij helemaal niet overdrijft. Copilot is de enige wat hij noemt waarin ik je gelijk geef. De rest is crap- of bloatware.

Verwijderen is niet zo eenvoudig; een deinstallatie verwijderde tot voor kort jouw icoontje maar de apps bleven staan. Je moest uitwijken naar powershell scripts om ze echt te verwijderen. Inmiddels is dat deels aangepast, maar geldt niet voor alle apps. Waarom mag ik xbox zooi niet verwijderen? Waarom moet een gamebar mij door de strot geduwd worden?

Daar komt bij dat updates soms bepaalde zaken weer terugzetten, settings wijzigen, telemetry aanzetten.

Jij vind het geen probleem, en dat is oke. Maar snap ook dat andere mensen zoals ik en blijkbaar player-x een ander idee hebben.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 21 maart 2026 17:02]

Nee, Copilot is geen crapware. De andere zaken ook niet en zijn eenvoudig te verwijderen. Je overdrijft gigantisch.
Eigenlijk niet overdreven:
“Bloatware" is software that has become bloated through inefficiency or accretion of features as outlined above.[4] The term is also commonly used for preinstalled software bundled on a device, usually by the hardware manufacturer, that is mostly unwanted by the purchaser.
Extra software die ongewild meegeïnstalleerd wordt om als reclame te dienen is per definitie bloatware. Instagram, Netflix, enz. Allemaal bloatware als dat standaard meekomt. Dat wordt al jaren volgens die term neergezet als ongewenst.
Je moet niets. Je kan het.

Ik gebruik Windows gewoon out of the box, zoals het bedoeld is en heb letterlijk nergens last van. Ik zie geen reclame in mijn systeem, ik zie geen opdringerige AI in mijn systeem. Ik heb de rapportering tijdens de OOBE op minimaal gezet en heb letterlijk nergens last van.

Het start menu is er inderdaad niet op vooruit gegaan, maar weet je wat ik al sinds Windows 7 doe? Ik gebruik het startmenu nog amper. Als ik iets niet gepind heb, dan typ ik het gewoon in in mijn startmenu en komt het onmiddelijk naar boven. Hoe dat start menu er uit ziet zal me dan ook worst wezen.

Ik vind het ook ergens bizar dat de mensen die het hardst staan roepen over hoeveel tijd en werk en moeite ze wel niet moeten steken in het uitzetten van al die rommel diegene zijn die blijkbaar alsnog het meeste reclame lijken tegen te komen in hun Windows. Dan durf ik mij al bijna de vraag stellen of de tooltjes die ze gebruiken niet net de oorzaak zijn val al die reclame in hun systeem.
Inderdaad, ik vind het startmenu ook een gedrocht, maar dat boeit mij niet zoveel, die gebruik ik toch al heel lang niet meer, wie wel eigenlijk? Hoe dat ding ook vormt, beetje door menu's bladeren is toch sowieso al wat ouderwets. Dus ik snap wel dat zoiets vol met widgets en whatnot gestopt wordt, zodat zo'n startmenu voor andere dingen nog wat boeiends doet. Sinds ik op Mac gewend bent met command spatie en dan een paar letters te tikken van wat ik wil, doe ik dat ook precies zo op Windows, waarom nog in menuutjes klooien? Dus ik vind er ook niet zo veel aan, maar om er nu zo over te klagen? Of tools te installeren dat te verbouwen?

De preinstalled social media meuk waar je niet op zit te wachten kan ik mij het argument nog wel voorstellen. Ok, kost je even paar minuutjes dat weg te halen, wooptywoop.
Haha wij zouden broers kunnen zijn. Ik heb letterlijk een half uurtje gespendeerd na de OOBE in settings om het naar mijn wens in te richten. Apps eraf die ik niet nodig heb, Dark thema aan ect.. Thats it!

Kijk voor de gein wel eens onder Settings > Apps > AI components of er al een keer wat tussenstaat. Want als ik het internet moet geloven is alles AI in Windows. Niks, nog nooit wat tussen gestaan. Nog nooit geen reclame gezien. Wellicht omdat ik Home draai. Of wellicht heb ik een Legendary ISO gebruikt, zeg het maar..

Start menu idem. Van mijn part zetten ze daar een dikke boerinnenkalender in. Als het geen shorcut of pin heeft, Winkey rammel op toetsenbord, Enter. Ben allang blij dat het geen tegels meer zijn, wat een gedrocht was dat..

Als ik soms zie welke debloat scripts hier en elders genoemd worden, en dan de source code op github even naga (Meestal Powershell), Dan moet je mij eerst onder schot houden voordat ik die rommel ga uitvoeren. Er word letterlijk soms een sloopkogel door System32 gehaald. Ja geen wonder dat je dan met problemen zit.
Ben je serieus? Je geeft zelf al aan dat JIJ er niet aan kan wennen, genoeg mensen die dagelijks W11 startmenu gebruiken zonder issues. Zoals ik. Op mn werk.

Thuis draai ik Linux en zelfs daarop heb ik een launcher die lijkt op W11 startmenu omdat die gewoon fijn werkt.

Daarnaast die instellingen zorgen echt niet dat je je installatie breekt, denk ff na. En nee, dat duurt geen dagen. Dat kan je allemaal zelf. Verdiep je eens.

Copilot is AI.. geen crapware.. ook weer mening. En mening is geen feit.
Serieus? W11 startmenu is zo ongeveer de slechtst ontworpen van alle menus die er zijn.
Want? Wat is er mis mee? Hij zit nu in het midden ipv aan de zijkant? Ben je Windows 8 vergeten wellicht?

Niks mis met het startmenu, druk op start en type de app in welke je wilt gebruiken -> klaar.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 22 maart 2026 08:36]

Ja als je gewoon de naam ingeeft en entert gebruik je eigenlijk niet zoveel van het startmenu. En zelfs dat heeft soms rare kuren.
Ik wil chrome starten en begin in te geven c,h, chime verschijnt, maar ik ben nog aan het typen en geef r in , staat er opeens character map ipv chrome.
- geen plugins aanwezig

- geen overview

- traag

- vol met spam

- kan niet zoeken op keywords, geen booleans, geen zoeken op tags, werkt niet in externe apps, enz

- geen shortkeys

- en zo kan ik wel even doorgaan


Dat je het beter vindt dan Windows 8, zegt natuurlijk helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 24 maart 2026 01:57]

Wat? Geen plugins? Boeiend?

Geen overview.. ok? Je kan zelf apps pinnen.

Traag? Nooit last van gehad

Vol met spam, tijd om Windows home niet meer te gebruiken.

Niet zoeken op booleans en tags? Ik zoek op apps of instellingen, wat probeer jij te vinden dan?

Shortkeys -> start knop? Wat voor shortkey zou je willen dan?
Wow. Dus de meest primitieve taskbar is de beste want beter dan w2008, extensions met de meest geweldige zaken die jij niet kent- allemaal maar niks, je kent de extra zoekfuncties niet eens, vindt slechte zoekfunctie beter dan een goede, vindt AI en spam beter dan geen, vindt niet op tags kunnen zoeken beter, weet niet eens wat je met shortcuts kan - maar heeft er een mening over, wil niks kunnen sorteren, geen externe queries is beter dan wel...

Wow.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 25 maart 2026 00:05]

Kerel, ik heb geen enkele bloatware in mijn startmenu. Het is gewoon clean, je moet ook geen windows home installeren dan krijg je alle meuk in je Windows installatie.

Het startmenu is simpel en bedoelt om apps te starten. De features doe jij benoemt zijn onderdeel van de verkenner/explorer. Waarom verwacht jij die in het startmenu? En wat is jou usecase?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 25 maart 2026 08:49]

Dus, je hebt geen enkel idee wat je met genoemde zaken zijn, maar toch is het slecht. Hoe kan dat precies, het klinkt mij namelijk niet echt logisch.

Dat een startmenu alleen apps moet starten, is wel heel beperkt denken. Zelfs W11 doet dat niet.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 25 maart 2026 21:04]

Hahaha, precies de reden waarom ik open-shell gebruik, omdat ik een beetje reactionair conservatief ben. Ieder z'n voorkeur.
Ik ben opgegroeid met CP/M, overgeschakeld naar Windows versie 1. Unix/Linux, OS/2, System 7 -> OSX, Netware, OS/390, zOS. You name it, I have used it.

Iedereen die in de IT werkt, weet (of hoort te weten) dat verandering de enige constante is. En moet daar mee om kunnen gaan.

Veel kan die wensen kunnnen in Windows via instellingen en policies geregeld worden.

Leuk dat je iets aan kan passen via instellingen. Consistentie, in waar je dat aan moet passen, is er (uiteraard) niet tussen de diverse versies. Soms werkt de oude manier ook, soms niet. Soms moet je via de nieuwe methodiek om uit te komen op een oud scherm. En soms moet je het gewoon via regedit regelen.

Of een policy, wat (uiteraard) standaard niet in Windows Home beschikbaar is, dat moet je maar via de command-line activeren.

https://windowsforum.com/threads/how-to-enable-group-policy-editor-on-windows-11-home-step-by-step-guide-for-full-system-control.360840/

Uiteraard moet je nu alles via een account doen. Gratis, on-line, en zolang MicroSoft vindt dat je aan hun voorwaarden voldoet. En zo niet, dan wordt jouw account gewoon geblokt. Zonder, voor de meesten, enige mogelijkheid tot beroep (en toegang gedurende het beroep).

Uiteraard pushen ze je om alles in de Cloud op te slaan (zodat je inderdaad alles kwijt bent bij een blokkade).

Laten we ze maar, voor het gemak, vergeven dat ze de software als een abonnement willen aanbieden en, als ze er mee weg kunnen komen, vooral niet als een eenmalige aankoop.

Ik gebruik(te) windows niet om mee te gamen. Of mijn telefoon up-to-date te houden. Voor mij zijn die XBox koppelingen / menu-opties en 'Uw telefoon' gewoon crapware.

De laatste keer dat ik Windows installeerde was ik gewoon een uur kwijt aan het uitschakelen van overbodige services, de-installeren van crapware en dan nog, als ik per ongeluk op de F1 knop druk dan wordt niet mijn browser gestart voor on-line hulp maar dan wordt Edge opgestart. (Wat resulteert in een foutmelding omdat Edge volledig verwijderd is. In de huidige versie, want ik geef geen garanties dat het bij de nieuwste "bug" fix opeens weer geïnstalleerd wordt. Ja, die bugfix is leuk, maar die crap die meegeinstalleerd wordt is "wat" minder).

Ach ja, dan heb je ook nog die push naar AI. Same shit, different day.

Windows is prima om mee te werken, als het bedrijf het voorschrijft, een beheerder een en ander afgeregeld heeft en men eigenlijk gewend is dat niet alles mogelijk is (of dat men zelfs maar op de hoogte is van wat er mogelijk is (of zou moeten zijn).

De afgelopen 40 jaar heeft Microsoft vooral niet geluisterd naar zijn klanten. En zijn eigen visie gehanteerd. Een visie die sneller van richting verandert dan Max Verstappen op het circuit van Zandvoort.

Uiteraard gaan ze dit nu wel doen. Laten we positief zijn:

dit is de trendbreuk van de (halve) eeuw.

Of (iets meer realistisch) de marketting stunt van (dezelfde) halve eeuw.
Precies, voor mij een van de redenen geweest dat ik jaren geleden ben overgestapt naar Linux.
Als 20 jaar Linux gebruiker, sta ik nog dagelijks versteld welke meuk men accepteert. En het nog verdedigt ook als het beste aanwezig.

Simpele zaken als wm-extensions, plugins, PIT snapshots, met 1 klik alles updaten, alles aan het systeem is transparant/geen black box, een package manager, geen ADS/AI meuk... En zo kan ik wel even doorgaan.

Ze willen het niet. Ze willen gewoon meuk.
De populairiteit van bepaalde tools zoals Christitus en veel andere tools wijst er toch op dat er vraag naar is.

Mijn werkpc waar niets aan veranderd is. Is niet te gebruiken, zo langzaam. Terwijl mijn oudere thuis laptop met Windows 11 wel normaal werkt, met inderdaad veel frustraties zoals vastlopende bestandsoperaties, hoog cpu en ram gebruik, batterijduur van geen 4uur.

De vergelijking met een MacBook neo (met 8gb) maakt Windows echt belachelijk.

Linux (mint) gebruik ik voor programeren, is veel stabieler en sneller, maar voor werk gerelateerde dingen gebruik ik Windows.

Foto en video lukt alleen op een MacBook neo, zonder blazen en stabiel, het is wonderbaarlijk
Tijd voor een nieuwe zakelijke laptop kerel. Mijn thinkpad met Intune enrolled Windows 11 is bloedsnel. Begin dit jaar gekregen.

De tool die je noemt in het begin is echt voor een Niche aantal gebruikers. Net zoals altijd Debloat word geroepen. Dat is alleen in de Tweakers bubbel een topic. De normale gebruiker, gebruikt Windows 11 zoals deze uit de OOBE komt.
De laptop voor het werk, daar beslis ik niet over. Na veel klachten hebben ze deze pas net opnieuw geïnstalleerd, natuurlijk geen oplossing voor het probleem.
Het startmenu is prima bruikbaar
Tuurlijk, het is prima bruikbaar. Je mag iconen sorteren hoe je wilt, zolang je alles maar links boven wilt sorteeren. En als je geen app suggesties wil, prima, dan blijf je onbruikbare ruimte toch in beeld houden. Prima! Het is bruikbaar, maar een achteruitgang in vrijheid van indeling, is niet echt prima. Misschien ben je niet zo moeilijk en vind je alles wel best, ik ken je niet, maar ik hoop dat je kan inzien dat niet alleen mensen die niet tegen verandering kunnen het startmenu willen aanpassen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Splorky22 maart 2026 10:53
Ik heb geen app suggesties in het startmenu en die ruimte is ook niet leeg gebleven. Ik draai geen enkele "start menu enhancer" of wat dan ook maar gebruik gewoon Windows native instellingen.
Kun je aanpassing in Settings, datgene van suggesties is gewoon uit te schakelen. Zoals Bor hier aangeeft, zelfde ervaring.
Hmm, ik kan kiezen tussen meer pins meer recommendations of default met half om half. Ik kan recommendations uit zetten, maar blijf wel ruim 1/5 aan hoogte gereserveerd voor recommendations houden als ik voor meer pins kies, desondanks ze zijn uitgeschakeld.

Heb ik op meerdere systemen. Erg vreemd.
Dit klopt, maar de recommendations zijn wel weg :D

Zonder gekheid, sinds 25h2 zit het knopje All, rechtsbovenin. Alleen heeft MS nog geen optie deze page als default te maken. Veel gevraagde feature, dus vermoedelijk komt deze wel een keer in settings terug.

Zelf niet veel mee gedaan, sinds ik het startmenu niet gebruik.
Mwah, balk verticaal willen is niet 'kan niet tegen verandering' maar 'heb meer breedte dan hoogte dus verlies liever daar wat ruimte. Zeker met bijv veel open schermen binnen dezelfde software (meerdere excel bestanden bijv), dan is een rij leesbare bestandsnamen verticaal links (small icons, never combine, show labels, balk wat breder) gewoon efficiënter werken dan een enkel icoon met een uitklapschermpje daarachter.
Start menu te krijgen.
Ik gebruik Windows dagelijks (moet zeggen zakelijk dus heb sowieso geen lokaal account) maar wat er in het start menu staat, eigenlijk geen idee. Ik gebruik echt al jarenlang Windows toest -> type deel van naam van het programma in en door. En heb de meest gebruikte programma's heb ik toch gepinned staan. De laatste keer dat ik echt heel bewust -> Start -> Programma's -> Programma aanklikken heb gedaan zal Windows 2000 geweest zijn? Of kon je in XP ook nog niet zoeken?
Exact dit. Of ik nu Windows 11 gebruik of Linux Mint. Even de Windows toets indrukken en de eerste letters van het programma en klaar.
Instellingen openen? Win+I
En veel meer heb ik niet nodig als dagelijkse gebruiker.
Niet native. Daarvoor had je wel een tijd Windows Live Search (zat Messenger/MSN Messenger) ook in...

We worden oud.... :o
De vraag is meer, wie gebruikt het startmenu. Zo zal iedereen Windows anders gebruiken, maar ik zelf heb eigenlijk gewoon op de taakbalk en Desktop, ook van de meest gespeelde games, de rest start ik wel op vanuit Steam/Epic/…. launcher.

Waar ik mij aan stoor is overal Copilot, en wanneer ik dat gebruik doe ik gewoon via de Copilot app.

Files kopiëren in bulk altijd via Robocopy, eigenlijk nooit via verkenner.

En stabiliteit, op november drivers van AMD na heb ik nooit een Crash gehad op mijn systeem.

Mijn systeem is ooit geïnstalleerd met Windows 8, daarna upgrade naar 8.1, 10, en nu 11. Nooit een clean installatie gedaan. Ondertussen ook hardware door de jaren heen gewijzigd. Van i7 920 -> R7 1700 -> 3900X -> 5950X
Alle Domain Joinable versies van Windows kan je sowieso een lokaal account maken zonder ook maar iets speciaals te doen.

Betekent vrijwel alle versies behalve de standaard Home versie.
Bedankt voor de tip, moeite waard on het eens een kans geven
In sommige situaties ontkomen sommige mensen niet aan Windows, dan is het mooi wanneer je opties hebt om het naar je hand te zetten.

Zelf werk ik mijn hele leven al liever met Linux, maar ook ik ontkom er niet aan helaas. Dan ben ik blij met AtlasOS dat alle reuzel verwijderd en een basis wegzet dat mijn frustraties met Windows wat verzacht.
‘Geen crashes’ vind ik wel een behoorlijk lage lat voor een OS eerlijk gezegd, dacht dat we dat punt al wel een jaar of 25 voorbij waren. Ondertussen kan ik echt met de beste wil van de wereld helemaal niks verzinnen waarin W11 beter is dan dan W10, maar zit me na gemiddeld 10 minuten in W11 alweer te ergeren aan de stroperigheid van dingen die vroeger sneller gingen en de irritante ongewenste dingen die om de haverklap op verschillende plekken in het OS opduiken waar ik nooit om gevraagd heb.
Dát ben ik helemaal met je eens.

W10 vond ik ook fijner en minder opdringerig
Ja onnodig negatief om eerlijk te zijn, ja er zijn bugs in patches, ja ze komen meer voor, echter blijft het percentage getroffen systemen miniem
Windows is ook al een aantal versies gewoon stabiel als OS op zich. Het hoofdprobleem is dat alles halfbakken wordt gedaan. Zoals die verkenner, alles maar omzetten naar de "nieuwe ui" -> resultaat is dat alles 2x trager is dan met de klassieke ui.

Of het rechtermuis menu... dat heeft zelfs een "loading" melding......een fucking menutje. Allez, dat niemand daar Microsoft zich vragen heeft gesteld waarom er uberhaupt een "loading" melding in moet zitten. Het ligt ook niet aan de toestellen, want heb dit op andere machines ook eens gezien.

Neem nu de huidige verkenner, het werkt........ish. Die "ish" is er teveel aan.

Daarbij heeft Microsoft wel vaker zo een alles of niets beleid gehad. Zoals met Windows 8.0, dadelijk revolutionair een ander menu zonder de optie voor het klassieke menu...what could go wrong
Eens. Recent wilde ik mijn laptop opnieuw installeren. Daarom heb ik met Windows Verkenner een groot aantal bestanden (10.000+) van mijn harddisk gekopieerd naar een externe harde schijf. Dacht ik. Achteraf bleek de Windows Verkenner volstrekt onbetrouwbaar. De taak werd meerdere keren halverwege afgebroken. En achteraf ben ik ook bestanden kwijtgeraakt. Toegegeven, ik had beter moeten weten. Het was niet de eerste keer. Eerder heb ik ook al grote moeite gehad om 258 filmbestanden met één opdracht van mijn SSD naar mijn NAS te verplaatsen. Ik kan mij niet heugen tegen dit probleem te zijn aangelopen bij eerdere Windows-versies. En ik loop toch al een tijdje mee.
Ik ben niet zo pessimistisch als het laatste stuk van het artikel en merk bijvoorbeeld eigenlijk maar weinig tot geen stabiliteitsissues met Windows 11
Niet alleen Windows 11. Ik heb eigenlijk sinds Windows 2000 nooit stabiliteits issues gehad. Ik denk over de laatste 25 jaar waren dat zo'n 10 verschillende systemen en 2 laptops.
Ik ben jarenlang fan van Microsoft geweest en ik vind het helemaal geen goede stap voorwaarts. Dat lijkt alleen maar zo. Wat ze nu aan het doen zijn noem ik een doekje voor het bloeden.

Als Microsoft maar een klein bedrijfje zou zijn zou ik het vergeeflijk vinden.

Jij lijkt te vergeten wat Microsoft zou moeten kunnen met zo'n enorm budget: de allerbeste en allerslimste mensen ter wereld aan trekken. Nou, wat mij betreft is dat mislukt, want echt slimme mensen hadden nooit zo'n enorme puinhoop van Windows gemaakt.

Wat mij betreft werken de allerbeste en allerslimste mensen van dit moment aan andere besturingssystemen. Dat merk ik zelf door het gebruiken van Linux Mint in plaats van Windows 10. Aan Linux Mint werken veel minder mensen, terwijl ze veel meer bereiken qua mensen blij maken met een besturingssysteem.

Ik vind Windows 10 goed, maar ik vind Linux Mint nog beter. Het ecosysteem aan applicaties, drivers en diensten voor Linux wordt ook steeds beter.

Ik denk dat Microsoft de ontwikkelingen in Linux land scherp in de gaten houd en daar nu op probeert te anticiperen door Windows, net als veel Linux distro's, veel minder bloated te maken.

Maar ik vertrouw dat bedrijf inmiddels niet meer. Stel dat Windows 12 een lekker strakke cleane Windows versie wordt. Wat let Microsoft dan om van Windows 14 (ik neem nu even aan dat het getal 13 uit bijgeloof wordt overgeslagen) opnieuw een puinhoop te maken?

Microsoft is al jaren alleen maar lukraak, als een kip zonder kop aan het rondkloten met nieuwe versies van hun beroemde besturingssysteem. Ze doen maar wat. Er zit geen visie achter, althans geen duidelijke visie, zoals bij Apple en Linux Mint.

Zoiets als wat het Linux Mint team doet met LMDE noem ik getuigen van een pragmatisch en vooruitstrevend soort visie die ik mis bij Microsoft.
Toch wel bijzonder dat je Windows 10, een besturingssysteem die al 11 jaar geleden uitkwam noemt, en niet Windows 11, wat pas 5 jaar geleden uitkwam.

Het is overigens makkelijker om 1 miljoen mensen tevreden te houden dan 1 miljard ;). Denk alleen aan de ondersteuning van duizenden randapparaten die al 15 jaar of langer niet meer door de leveranciers worden bijgehouden. Als Microsoft dan iets wil opruimen uit de code wat ervoor zorgt dat de oude meuk niet meer werkt is de wereld te klein.
Weet je wat bijzonder is? Dat Linux Mint een voor mij veel prettigere gebruikservaring oplevert dan Windows voor echt maar een fractie van het budget van Microsoft.
Microsoft doet natuurlijk wel wat meer dan Windows. In feite is het budget voor Windows laag, maar je kan natuulijk nooit concureren met een freeware OS dat door duizenden geweldige vrijwilligers gemaakt word.
Ik durf te wedden dat het Windows budget extreem veel groter is dan dat van Linux Mint.
Budget is niet het probleem. Beslissingen van hogerhand wel.

Er zijn veel verschillende distri's, maar er zijn niet veel "core linux". Arch, Ubuntu, Fedora, Debian. Al de rest zijn afgeleiden.

Echter wilt dat ook zeggen dat de mensen die aan die distri's werken eenzelfde filosifie volgen en dat werkt goed.

Microsoft daarintegen wilt iedereen bedienen, dat is al aartsmoeilijk. Bovendien maken ze het zichzelf nog moeilijker door op elke hype trein mee te stappen en vervolgens verwachten dat gebruikers meestappen.

Veel gebruikers zijn tamelijk conservatief wat computers betreft en tot op zekere hoogte snap ik Microsoft wel om eens iets revolutionair te proberen.

De tijd dat tablets populair werden: Windows werdt omgegooid naar een Tablet interface (Windows 8.x), geen rekening houdende dat niet iedereen zijn laptop/desktop aan de kant schoof voor een tablet.

De tijd dat alles Gaming noemende: Windows werdt volgepropt met gaming elementen, geen rekening houdende dat er hele groepen mensen zijn die hun toestel professioneel gebruiken

Nu dat alles "AI" moet noemen: Windows wordt volgepropt met AI elementen. Wederom geen rekening houdende dat hele groepen mensen niet zitten te wachten op AI.

--

Bij geen enkele Linux distri zie je een soortgelijk gedrag. Je je hebt distri's die gloednieuwe features inbakken en de makers/gebruikers maken er ook geen geheim van dat dit stabiliteits problemen kan geven. Daar kies je voor.

Je hebt distri's die oerconservatief zijn en alleen patches doen als dit tot in den treure is uitgetest. Retestabiel, maar je moet wel lang wachten op een update. De makers/gebruiken maken ook hier geen geheim van. Je kiest hier voor

--

Dat is ook dezelfde reden waarom IT projecten van overheden vaak genoeg uitdraaien op zo een circus: telkens maar veranderen van gedacht, net zoals Microsoft.
Ah, vandaar, 72% market share van Windows 11 vs 26% market share Windows 10. Dan kunnen we het beter niet over Windows 11 hebben inderdaad 8)7
Je weet hoe MS dat marktaandeel behaald heeft?
Windows 10 LTSC kan je niet (officieel) kopen als particulier. Daar begint de fout al.
Windows 10 op zich werdt ook barslecht onthaald, omdat gebruikers doorgaans conservatief zijn. Windows XP wordt ook herinnert als een fantastisch OS, echter schijnt iedereen te zijn vergeten dat dit was goed was na SP2 en al helemaal na SP3. De jaren daarvoor was het ook kommer en kwel.

Officieel gezien moet je wel over naar Windows 11 wil je up-to-date blijven, al zijn er later wel ESU's gekomen om Windows 10 tegen betaling nog effekes in leven te houden. Ook KMO's zijn niet de doelklant om (officieel) Windows 10 LTSC af te nemen.

--

Dan Donald Trump. Daar mag je je inderaad absoluut vraagtekens bij stellen over het verstand van de mensheid. Echter vergeet je dat de VS een heel ander land is, educatie is daar top op voorwaarde dat je rijk genoeg bent. Indien niet ben je een vogel voor de kat en moet je het doen met ondermaats onderwijs.

Vergeet ook niet dat er enorm veel gemanipuleerd wordt in de VS, zoek "gerrymandering" maar eens op. Praktijken als enkel kunnen stemmen tijdens kantooruren is ook een dingetje en uiteraard mag je van je werkgever niet even vrijaf nemen om te gaan stemmen, is de kans groot dat je je ontslag krijgt als je dat toch doet aangezien werknemers daar geen bescherming genieten zoals wij.

Intimidatie is ook iets waar ze in de VS niet vies van zijn.

Ook het kiessysteem is niet eerlijk daar, lang niet alle presidenten zijn gekozen met de meerderheid van "het volk". Gerrymandering maakt het NOG oneerlijker. Het stomme is dat die "founding fathers" net dat systeem hebben bedacht om ervoor te zorgen dat fuckups zoals Trump nooit president zouden kunnen worden.
Ik neem aan dat je samenvattend bedoeld dat Amerika een ontwikkelingsstoornis heeft?

Het begon daar goed met die founding fathers, maar na verloop van tijd gebeurden er allerlei dingen waardoor we nu wereldwijd met een heel groot land zitten dat een verminkte versie is van wat het had moeten worden?
Feitelijk wel ja. Ik snap de logica van die founding fathers wel, maar het is wel duidelijk dat ze de mensheid overschat hebben lol.
De AI functie in het knipprogramma (tekst herkennen in screenshots) is geweldig en het is zonde dat Microsoft dat er nu onder druk van "AI is slecht, boe"-ontkenners uit haalt.
Waar staat dat het eruit wordt gehaald? Het artikel gaat over Copilot, een cloud service. Maar offline OCR is al beschikbaar in Windows sinds 2015. OCR en Copilot zijn niet hetzelfde
Het staat gewoon in het artikel: "In ieder geval geeft Microsoft wel een praktisch voorbeeld. Het wil Copilot verwijderen uit een aantal tools, waaronder het Knipprogramma, Foto's, Widgets en het eerdergenoemde Kladblok.".
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Zeurkool21 maart 2026 11:48
Voor tekstherkenning is in basis geen Ai nodig. Dat doen we al jaren via OCR
Ja, maar in het artikel (en ook de bron van Microsoft) noemen ze dat alsnog onder de noemer Copilot (en dat gaan ze dus verwijderen).

Reden zou kunnen zijn dat ze de kwaliteit niet hoog genoeg vinden, dat het te veel onderhoud kost, dat ze het niet willen blijven ontwikkelen, etc.
Voor tekstherkenning is in basis geen Ai nodig. Dat doen we al jaren via OCR
Dat klopt, maar mijn ervaring is wel dat OCR icm LLM (of dat nu ChatGPT/Claude/CoPilot is) echt heel goed werkt.
Voor tekstherkenning is in basis geen Ai nodig. Dat doen we al jaren via OCR
Mmmm er valt veel voor te zeggen dat OCR een van de eerste AI-toepassingen was. De benaming was anders, maar de principes hetzelfde.
De veel gebruikte OCR library Tesseract werkte tot versie 4 op patroon herkenning en niet op basis van een neural network.
AI is niet per definitie slecht; AI overal in stoppen omdat het kan, wil niet zeggen dat het een goed idee is.
OCR kun je ook op andere manieren doen. Denk dat het een pure metrics afweging is; kosten/baten en gebruik.
Het vertrouwen is weg. Hier wordt enkel nog Windows gebruikt als er geen alternatief is en dat zal dan ook tijdelijk zijn. Trop is teveel. Microsoft is geen betrouwbare partner meer. Onvolledige producten, support die al jaren in een neerwaartse spiraal zit. Amper transparantie op capaciteit en ik kan nog zo even doorgaan en dan spreek ik vanuit het perspectief als Enterprise. Privé en eigen onderneming trekken we die lijn ook door. Als je anno 2026 nog niet eens uw Windows Explorer op orde hebt… .
"'veel heeft geluisterd naar feedback" , haha, dat is wel aardige marketing speak voor:
het nu (iets) inbinden op hun "evil monitization" strategie,
vanwege te groot gebruikersverlies.
.
Maar dit is een stap in de goede richting.
Ik doe zowat alles file-based in mappen, dus een snappy Explorer zou mooi zijn.
En dat ultra langzame nieuwe context menu zet ik ook standaard uit,
dus goed te zien dat het niet de standaard gaat worden.
.
Ik heb zowaar nog wel een langdurige wens: Een Home knop op de taakbalk,
zodat je altijd met 1 klik terug kan gaan naar je quick access koppelingen, zonder te hoeven scrollen.
(En onlangs Favorites naast al Quick Access, is natuurlijk overbodig, de 1e kan weer weg)
explorer.exe is de shell zoals KDE een desktop environment is net zoals Gnome. Als shell is explorer.exe makkelijk te vervangen, en 20 jaar geleden was er ook de optie om de explorer.exe in het register bij aanmelden niet actief te laten worden en dan KDE actief te laten zijn.

Echter explorer.exe is ook de bestandsbeheerder, en op die plek lijken mensen onnodig crashes te ervaren.

Bij geavanceerde instellingen van explorer.exe de bestandsbeheerder instantie kunnen mensen aanvinken dat explorer.exe de shell desktop environment en explorer.exe de bestandsbeheerder moeten worden gescheiden.

Ik heb zelf jarenlang gewerkt in deze code, en dat Dave Plummer zegt dat hij veel werk heeft verricht dat is correct. Echter mijn voorstellen om de desktop omgeving van Windows meer dan 20 jaar geleden en de bestandbeheer instantie van die desktop beheer werd stelselmatig afgewezen.

Het werk bestond zeer gecompartimenteerd, in compartimenten. Je mag niet weten wat anderen hun werk is, alleen wat je was toegestaan. Panorama heeft een heel verslag geschreven over de Microsoft Campus.

Het voorstel om explorer.exe op te splitsen is niet haalbaar op dit moment omdat het te afhankelijk is van zeer onnodig highleven code geschreven in bizarre combinaties van VBScript, JavaScript (microsoft versie), C, C++, en de codebase is gewoon een cocktail waarbij alles het onderstaande regelement heeft.

extern "C"

als je dat niet bekend voorkomt heb je nog nooit een Dynamic Link Library geschreven. Al deze computertalen die zo veel verschillen komen te zamen in een taal die extern "C" heet. Het is een soort glijmiddel om zelfs dingen zoals ActiveX in explorer.exe te integreren wat vele mensen zich herinneren in de Windows 98 tijdperk alsof hun desktop een website was. En dat was het ook.

Microsoft kan beter terug naar Dave Plummer gaan, bekend van Youtube, die had tenminste nog overzicht.

Zegt de volgende situatie je iets?


iUnknownInterface(.........)

Zegt ActiveX je iets?

Zegt MSHTML je iets?

Zegt GDI je iets?

Zegt NTOS je iets?

Microsoft zal explorer.exe toch echt helemaal moeten ontwerpen volgens een nieuwe standaard.

explorer.exe ondersteunt zelfs nog Dynamic Data Exchange, iets uit Windows 3.11 van consumenten, en de reden is omdat in dit tijd meer dan 30 jaar geleden dat als toekomst werd gezien.

Ja, explorer.exe is eigenlijk een hele mooi uitziende website, alleen heb je niet door dat explorer.exe een website is, omdat dit systeem juist zo is ontworpen om het transparant te laten lijk alsof je een native in C of C++ applicatie interactie mee hebt.


Hiernaast is het wel zo dat Microsoft hun belofte dat iedere Windows versie en update sneller is en beter is in het verleden daadwerkelijk is behaald.

En hoe behaalde Microsoft hun performance verbeteringen? Immers hun software werd steeds meer een combinatie van iUnknownInterface(....) van allerlei programmeertalen.

Microsoft vertrouwde erop dat SINGLECORE processoren altijd maar sneller zouden worden.

Afgezien dat dit niet meer haalbaar is, in het verleden is Microsoft hun belofte dus daadwerkelijk tot stand gekomen omdat mensen gewoon een snellere CPU konden kopen. Microsoft verborg het gebrek in hun ontwerp in wat Intel CPU bekend als WINTEL kon maskeren.

Echter de frequentielimiet van zelfs de modernste technologie laat niet meer toe dat iets simpels zoals explorer.exe gecompenseerd kan worden.

Er zijn hier slogans ofwel memes over zoals: ' What Intel Giveth, Microsoft Taketh.'

Hogere clockfrequenties dan 5 tot 6 gigahertz voor een single core applicatie vereisen een heel nieuwe CPU architectuur die volledig asynchroon kan zijn, zoals nu op dit moment op een moderene single core CPU specifieke units uitgeschakeld kunnen worden indien nodig, of ingeschakeld kunnen worden. ( Denk aan hardware video decodering. )

Ik ben nooit een hardware architect geweest, maar explorer.exe, ja niemand bij Microsoft mag weten buiten toegestane grens wat het doet. Er is wel een overzicht wat je het beste kan opvragen bij Dave Plummer op YouTube.

Afgezien van dat Dave Plummer taakbeheer mogelijk maakte, moet ik daaraan toevoegen dat ik als taak had dat applicaties netjes konden worden 'TERMINATED' indien nodig, met inbegrip van resources.

Ik wil als persoon en mens niets meer met Microsoft te maken hebben. Het spijt me als deze website afhankelijk is van Microsoft, en dat ik kritiek heb.

Het meest voorkomende spreekwoord op deze website is immers: Bijt niet de hand die je voedt.

Vraag Dave Plummer om advies, explorer.exe is veel meer dan alleen je desktop omgeving en bestandsbeheerder.

Vraag Dave Cutler de ontwerper van de Windows NT Kernel waar het fout ging waarom Microsoft producten nooit supercomputers kunnen exploiteren tot de maximum extend. Dave Cutler heeft deze fouten niet gemaakt.

Toch is de Kernel van Windows bizar goed.
Dave Plummer
Leuk dat hij TaskManager heeft gemaakt maar ik neem een aantal van zijn verhalen ook met een korreltje zout. Hij zit ergens op het spectrum (maakt hij ook geen geheim van), wat op zich geen enkel probleem is. Alleen hij heeft ook wel wat echt [url="https:// https://www.atg.wa.gov/news/news-releases/attorney-general-s-office-sues-settles-washington-based-softwareonlinecom"]dubieuze zaken[/url] gedaan. En wat mij betreft is hij wel erg vol van zichzelf op zijn YouTube kanaal. Wat mij betreft niet te vergelijk met iemand als Dave Cutler of een Raymond Chen
Ik heb tevens ook email gekregen van microsoft dat ze die veranderingen idd door gaan voeren ik denk dat iedereen zo een email gekregen heeft lijkt me sterk dat ik dat alleen ben.


Maar wat de startknop beterefd ik verhuis hem na de installatie van windows meteen naar links zoals hij bij andere windowsen standaart afgelevevrd wer,omdat hij dan op links staat vind ik wat dat beterefd handiger werken en ik ben niet anders gewen,in het midden lijkt hij teveel op apples stureingsprogramma ik vind links gewoonweg fijner. Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen hem graag naar links of naar rechts willen verhuizen misschien wel naar boven maargoed idere wat wils.
Ik heb nooit echt veel crashes gehad in Windows (bsod). Vroeger zo goed als nooit, de laatste twee jaar 1 per jaar ofzo, wel vaak freezes van bvb start menu.

Buiten Windows is Teams echt een drama. Vastlopen, PC onwerkelijk traag maken tijdens calls, ...

Verder zit Ai ook in de weg in Excel bvb. Het doet me allemaal wat denken aan de search bars van 20jaar geleden.
Goed plan. De Verkenner werkt op zich prima qua functionaliteit maar het is wel erg traag inderdaad. Zodanig traag dat ik vaak teruggrijp op de Windows Terminal voor bepaalde zaken.

Als dat verbeterd zou worden zou dat een heel goede zaak zijn.

De AI eruit is ook prima hoewel ik me persoonlijk daar iets minder aan erger: ik gebruik het simpelweg niet.

Ik vind het in ieder geval positief dat Microsoft luistert naar feedback en daaraan tegemoet komt. Goede zaak. Zouden meer bedrijven mogen doen...
Ze "luisteren" nu het zichtbaar gaat worden dat de keuzes van de afgelopen jaren, lees vanaf start Windows 11, tegen ze gaat werken en mensen zich van windows af beginnen te keren. Daarnaast zijn macbooks een goed alternatief geworden waar je veel meer waar voor je geld krijgt..
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Micromize21 maart 2026 12:07
Bij MacBook veel meer waar voor je geld? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dat ziet. Die zijn namelijk redelijk premium geprijst waarbij je ook nog eens veel minder keuze hebt in configuraties etc. Als het aankomt op waar voor je geld of prijs kwaliteit verhouding kan een MacBook eigenlijk niet goed concurreren met een Windows 11 device imho. Het is bijna een heel andere markt.
Ja, dus in dezelfde prijsklasse. Wat je zegt was 5 jaar geleden correct, nu niet meer.

Voornamelijk door de batterijduur en snelheid. Maar ook de meeste componenten zijn van hogere kwaliteit. Misschien dat Intel dit jaar het gat een beetje kant dichten.

[Reactie gewijzigd door Micromize op 22 maart 2026 10:22]

Bij MacBook veel meer waar voor je geld? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dat ziet. Die zijn namelijk redelijk premium geprijst waarbij je ook nog eens veel minder keuze hebt in configuraties etc. Als het aankomt op waar voor je geld of prijs kwaliteit verhouding kan een MacBook eigenlijk niet goed concurreren met een Windows 11 device imho. Het is bijna een heel andere markt.
Dit soort discussies zijn vrij zinloos, wat de één waard voor z’n geld vind, vind de ander weer niet, je kunt dit soort dingen niet platslaan tot alleen maar een CPU, RAM, opslag en GPU. Helemaal laptops niet. Het blijft gewoon afwegen wat je krijgt voor je geld en wat je dat waard vind, en dat balans en die eisen zijn voor iedereen anders.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @THEVGE21 maart 2026 14:03
Een Windows 11 laptop loopt niet leeg wanneer deze echt uit is. Welke extreme privacy schendingen en hoe is dat anders bij Apple? Bij Microsoft zie je onedrive, bij Apple Apple's aanbod. Potato potato op dat vlak. Het lijkt hier voornamelijk neer te komen op jouw persoonlijke voorkeur en dat is prima maar meer is het niet.
Dat Windows leeg loopt is een bug die er al jaren is. Het probleem ontstaat dat bij het hibernate de laptop tegenwoordig in een low-power staat die nog af en toe verbinding maakt met internet wanneer de laptop nog stroom krijgt. Doe je de laptop dicht nadat je de stekker er uit getrokken heb dan heb je dat probleem niet.

Echt uitzetten is tegenwoordig ook niet meer de standaard optie. Maar als je dat doet dan heb je er inderdaad geen last van.
Als je gewoon afsluit en niet hibernate heb je nergens last van. En ja, dat kan gewoon een standaardoptie zijn (afsluiten staat gewoon in het rijtje opties). Persoonlijk vind ik het sowieso helemaal niks dat een apparaat in low power gaat (Apple, MS, whatever). Gewoon afsluiten die handel, net als vroegâh. Hibernate kun je in de instellingen uitzetten en dan is het dus opgelost.

De reden waarom ik dit doe is dat ik het al eens bij ALLE merken (ja, ook Apple) heb meegemaakt dat deze in de tas/sleeve aan is gegaan. Daardoor super warm werd waardoor de accu letterlijk werd gekookt, omdat het ‘s blijft hangen in wat anders. De accu was dan ook snel kapot.

Verder vind ik de betrouwbaarheid van Apple producten wel lager, terwijl ze duurder zijn. Als je kijkt naar hardware ontwerpen zie je vaak dat Apple wel magertjes is uitgevoerd op het laad/ontlaad en USB power gebied. Het kan daar vaak nèt.

Voor field editing van video’s e.d. zijn de M-processoren wel echt serieus king en is ook de enige reden waarom je voor een Apple zou moeten gaan, bekeken vanuit specs.

[Reactie gewijzigd door drmacfaulty op 21 maart 2026 19:24]

Tracking Microsoft vs Apple..check je DNS log maar eens.

MS laptops lopen allemaal in meer of minder mate leeg (zie andere reactie) met hun "groene stickertjes". Bij meerdere laptops krijg ik het niet weg, Apple heeft die BS niet.

Probeer OneDrive en CoPilot maar eens uit te zetten en er geen last meer van te hebben. Lukt niet. Ik begrijp niet dat jij zegt dat dat net zo is bij Apple, 1 x uitzetten en nooit geen last meer.

Het is echt wel meer dan simpelweg een mening. Als jij het als een mening ziet, prima, dan heb ik nog een mening..denk niet dat jij op een Apple werkt.

[Reactie gewijzigd door THEVGE op 21 maart 2026 15:25]

"Probeer OneDrive en CoPilot maar eens uit te zetten en er geen last meer van te hebben. Lukt niet. Ik begrijp niet dat jij zegt dat dat net zo is bij Apple, 1 x uitzetten en nooit geen last meer."

Gelukt hier, gewoon via Settings > Apps. Blijft uit net zoals op die appel van je.

Nog meer?
LOL, Ik ben ook compleet gestopt met anderen mensen helpen met hun Windows problelmen incl. iedereen hier in huis. Ze willen niet over naar Linux dus het is hun eigen keuze :+
Waarom zou ik in vredesnaam mezelf terroriseren met MS?
Overdrijven is ook een vak. Maar goed, heel stoer dat je je familie en vrienden niet wil helpen, echt informatie waar we wat mee kunnen.
Meer waar voor je geld?

Probeer maar eens een Ubiquity router te deployen met je Macbook PRO zonder een van je verloop kabeltjes. Zit je dan met je MacBook van 4K+ en kun je terug grijpen naar een 10 jaar oude Thinkpad omdat die wel gewoon een RJ45 aansluiting heeft 8)7
Type dit op een Acer die dat ook niet meer heeft. Heb inderdaad een verloopje in de kast liggen voor die ene keer per jaar, misschien zelfs minder vaak.
Maar die Acer kostte vast geen 4k+ 8-)
Het bedrijf heeft de afgelopen jaren steeds meer problemen met Windows 11 die het zelf veroorzaakt, bijvoorbeeld met crashes en bugs die vaste prik na Patch Tuesday ontstaan.
Nou nou. Dat klinkt niet echt als een OS dat ik graag zou gebruiken of bij bedrijven zou willen inzetten.
Gelukkig is de werkelijkheid wat subtieler.
Ja, er zijn vaak bugs en die komen volkomen terecht in het nieuws, maar het is niet bepaald zo dat dan elke maand hele volksstammen of bedrijven plat liggen. Er is misschien zelfs ‘elke keer wel iets’, maar in bijna alle gevallen raakt dat slechts een beperkte groep.
Nogmaals: dat wil ik niet goed praten, maar we moeten de dingen wel in (het juiste) perspectief zien.
Veel van die bugs die in het nieuws komen zijn echter ook gewoon "iemand op Reddit had een probleem". Zo nu en dan komt er wel eens een serieus probleem voorbij, maar dat is altijd al zo geweest. Echt testen voor iedere Windows installatie is simpelweg onmogelijk. Daarbij krijgen ze ook nog vaak de schuld van dingen waar ze bitter weinig mee te maken hadden. Case in point: Microsoft kreeg deze week nog de schuld van een fout waardoor Samsung laptops de C-schijf blokkeerde, terwijl de fout gewoon geheel bij Samsung lag. Of ook gewoon het hele CrowdStrike debacle.
Het zijn vaak “domme” fouten die voorkomen hadden kunnen worden door een fatsoenlijk QA proces.
Eindelijk! Laten we hopen dat ze dit doorzetten en dat er ook echt verbetering uit voort komt.
Verkenner is een gedrocht en het zou erg fijn zijn als het eindelijk eens goed en stevig verbeterd wordt.
Heb zelfs mijn semi-digibetische ouders naar Linux mint over gekregen. Ze ervaren het als een stuk fijner dan windows. Libreoffice was even wennen, maar bleek een minder groot obstakel dan ze zelf vreesden. 80% van wat ze doen op de pc is toch in de browser.
ik snap niet goed waarom de verkenner bij het wissen van een groot aantal files steeds al die files moet overlopen, ik moet soms minuten wachten voor deze te laten wissen in verkenner terwijl een simpele rmdir /s in de cmd prompt veel sneller is
Dat met die taakbalk verticaal werkte al in Windows 95, en lijkt wel BS regressie waar hun 3:2 Surface lijn geen last van heeft, maar al het andere dat rond de 16:9 zit (de standaard breedbeeld dus) niet.

Voor mij een reden geweest om weg te gaan van Windows. Ieder ander OS/DE dat ik gebruik kan dit. MacOS, Gnome, KDE, ....

Doet me denken aan de NPO kindprofielen die binnenkort weer beschikbaar zijn. Of gebrek aan copy/paste op iOS.

En wat AI betreft hoop ik dat de standaard opt-in wordt... maar dat zal wel niet.
iOS heeft wel kopiëren en plakken, maar ik vind het erg brak werken. Al moet ik zeggen dat ik het op Android ook nooit top vond en op Ubuntu Touch ook buggy is. Lijkt wel alsof het by design slecht is op mobiele OS'en.
iOS heeft wel kopiëren en plakken
Inmiddels wel, ja. NPO Start heeft ook kindprofielen. Heeft ze 2 jaar gekost, met de melding 'NPO profielen zijn binnenkort weer beschikbaar'.
Microsoft lijkt de afgelopen jaren een beetje te zijn vergeten waarvoor een besturingssysteem dient.
In plaats van te faciliteren dat ik makkelijk en snel de dingen kan doen die ik wil doen is windows een doel op zich geworden met allerlei onzin die afleidt van wat ik wil doen.
Ik ben voor een deel overgestapt op Linux met Gnome en ik vind het een verademing dat het OS me niet steeds in de weg zit en me gewoon met rust laat zodat ik mijn werk kan doen.
Dus eigenlijk gewoon windows 10 terug, cool :) zou tijd worden hehe :) , gaat voor mij niet veel veranderen, op mijn belangrijke PC's draait overal nog windows 10 en heb met veel leedvermaak al de berichten over de problemen met windows 11 gevolgd :)

Dus al de meuk uit windows 11 halen, we noemen het windows 12 en de microsoft tik-tok legacy van een goede windows, dan een crap windows, dan een goede windows, wordt weer alle eer aangedaan, zetten we windows 11 mooi in het lijstje waar het hoort bij Millenium, vista, 8 , en alle andere windows versie's die ik overgeslagen heb :)
Ik heb hier op basic laptopje ook weer eens Windows 10 (IoT jaja) teruggezet.
Het verschil in snappiness/responstijd van de GUI daarvan, ook in vergelijking met 11 IoT, is echt wel overduidelijk merkbaar.
Quote: "Microsoft heeft ambitieuze plannen om Windows bruikbaarder te maken."

Lijkt mij dat als Windows11 meer wordt zoals Windows10, de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid toeneemt. Terwijl deze OS'en onder de motorkap dezelfde codebase delen.
Maar dan had Win11 toch nooit als apart product verkocht moeten worden? Doet denken aan Windows ME en Windows Vista.

[Reactie gewijzigd door JJ Le Funk op 21 maart 2026 10:22]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn