KPN gaat sms-opvolger RCS ondersteunen voor bedrijven

KPN gaat RCS ondersteunen voor zakelijke klanten. Zo kunnen zij bijvoorbeeld zien of sms-berichten zijn gelezen. RCS is de opvolger voor sms, maar wordt onder Nederlandse providers voor zover bekend nog niet ondersteund.

Het is niet duidelijk wanneer KPN de RCS-ondersteuning gaat inschakelen. Volgens Twilio, dat de samenwerking met KPN aankondigt, wordt het straks voor bedrijven mogelijk om berichten te sturen naar hun klanten via RCS. Twilio is een bedrijf dat platforms maakt waarmee bedrijven met klanten kunnen communiceren.

Door de samenwerking moeten Twilio-klanten straks via het Twilio-platform RCS-berichten kunnen sturen naar klanten, naast sms- en mms-berichten. RCS is de opvolger voor sms en biedt extra voordelen, zoals de mogelijkheid om afzenders te verifiëren, afbeeldingencarrousels te sturen en te meten of klanten berichten ontvangen en lezen. Bedrijven krijgen dus meer inzicht in de berichten die zij via RCS sturen en klanten zouden meer zekerheid moeten krijgen over de afzender.

Het is niet duidelijk of de RCS-ondersteuning ook betekent dat consumenten straks RCS kunnen gebruiken. Op dit moment ondersteunt de provider nog geen RCS onder consumenten. Andere Nederlandse providers doen dat voor zover bekend ook niet. Android en iOS ondersteunen de sms-opvolger wel, maar providers moeten Rich Communication Services ook nog ondersteunen voordat de functie werkt.

RCS Google Messages

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-03-2026 • 14:14

96

Submitter: TwArbo

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Hier wacht ik al lange tijd op, hopelijk ook voor consumenten. Er is nu geen enkele reden meer om nog Whatsapp te gebruiken.
Er is nu geen enkele reden meer om nog Whatsapp te gebruiken.
Behalve dat RCS niks over encryptie zegt. Als je Google RCS gebruikt dan is dat wel E2EE encrypted bij onderlinge communicatie. Maar niet tussen Google RCS en iPhone bijvoorbeeld. Het toevoegen van E2EE aan de RCS standard is vrij nieuw (maart 2025). Google had het al wel geïmplementeerd, maar andere partijen dan weer niet.

RCS communicatie is wel encrypted in transit, maar dat is communicatie die dan bij de verwerker zoals KPN wel af te lezen is door bijvoorbeeld politiediensten. Bij E2EE kan niemand meelezen behalve zender en ontvanger.

Uiteindelijk zal E2EE standaard zijn in RCS en dan is de noodzaak om puur te chatten, groepschats en media uit te wisselen geen noodzaak voor whatsapp.

Voor privacy gevoelige zaken is RCS minder geschikt omdat er bij de verwerkers waarschijnlijk wel een hoop metadata zal worden vastgelegd. Dat is bij een chatdienst zoals Signal niet het geval.
[...]

Behalve dat RCS niks over encryptie zegt. Als je Google RCS gebruikt dan is dat wel E2EE encrypted bij onderlinge communicatie. Maar niet tussen Google RCS en iPhone bijvoorbeeld. Het toevoegen van E2EE aan de RCS standard is vrij nieuw (maart 2025). Google had het al wel geïmplementeerd, maar andere partijen dan weer niet.
Volgens https://www.iculture.nl/nieuws/ios-26-rcs/:
Update 24 februari 2026: Beta van iOS 26.4 ondersteunt end-to-end-encryptie bij RCS
Apple test in de beta van iOS 26.4 nu end-to-end-encryptie (E2EE) voor RCS-berichten tussen iPhone- en Android-gebruikers. In de eerste beta werkte end-to-end-encryptie alleen bij iPhone-gebruikers met iMessage uitgeschakeld, maar nu kunnen ook chats met Android worden versleuteld.
Ondanks dat het vrij nieuw, lijkt Apple het net snel te implementeren. Dus nee er is eigenlijk geen reden om nog whatsapp te gebruiken. Wellicht zelfs Signal niet, behalve dat dan de app op Android de Google berichten app is en er geen andere apps zijn die RCS ondersteunen op Android.
Met Signal heb je nog wel een stukje extra privacy en is open source. De RCS implementaties van Apple, Google of KPN zijn niet open source voor zover ik weet. Daarnaast kan je met RCS niet (video)bellen.

Maar, het is zeker wel een optie om te overwegen. Ik zou het liefst zien dat operators RCS zouden ondersteunen inclusief E2EE ipv de Google RCS implementatie. RSC messaging zou dan altijd voorgeinstaleerd zijn, net zoals dat was met sms en daarmee kan je alle sport en schoolgroepen in WhatsApp overzetten naar RCS groeien zodat iedereen mee kan doen.
edit:
Overigens wel heel goed nieuws dat Apple dit al heeft geïmplementeerd. Bedankt voor het delen van deze info.

[Reactie gewijzigd door david-v op 6 maart 2026 16:31]

hoe is signal opensource als je niet je eigen signal server kunt hosten?
Huh? Opensource is niet hetzelfde als zelf kunnen hosten van een dienst. Opensource betekent dat je de code kan inzien en bijvoorbeeld de apk die je installeert in Android kan verifiëren met de sourcecode.
edit:
Je kan ws wel een eigen netwerk opzetten en een eigen app gebaseerd op een fork. Verbinden met de Signal server kan ook met een fork, bijvoorbeeld Molly doet dat. Maar een eigen server hosten die onderdeel is van het Signal netwerk, dat kan niet.

[Reactie gewijzigd door david-v op 7 maart 2026 12:39]

Verbinden met de Signal server kan ook met een fork,
Dat kan wel, maar dat wil Signal niet.
we really don't want forked versions of the app maintained by other parties connecting to our servers.
En daarom is het vrij zinloos dat Signal open source is. Je kunt verifiëren wat de app doet, als je kan garanderen dat de versie op jouw telefoon ook echt met de gegeven source code is gebouwd. Maar je kunt niet forken zonder al je contacten kwijt te raken (want je moet je eigen server hosten). Dus @i-chat verwoord het verkeerd, maar heeft naar mijn mening wel een sterk punt.
Je kunt verifiëren wat de app doet, als je kan garanderen dat de versie op jouw telefoon ook echt met de gegeven source code is gebouwd.
Ik noem dat niet zinloos. Opensource is precies dat, dat je je eigen weg kan gaan als je dat wil, dat je de code kan auditen, dat je eventueel kan bijdragen. Dit zinloos noemen is echt te kort door de bocht.
Ik heb het bewust niet zinloos genoemd, maar vrij zinloos.
Opensource is precies dat, dat je je eigen weg kan gaan als je dat wil,
Als jij Windows File Explorer niet fijne vind dan kun je je eigen weg gaan door een andere bestandsbladeraar te ontwikkelen. Daar heb je geen open source voor nodig.

Als je een fork van Libre Office maakt dan kun je gewoon ODT-bestanden openen. Vanaf dag 1 heb je een volledig werkend product dat je zelf kunt aanpassen. Bij Signal heb je dat niet. Het is alsof je wel Libre Office mag doeken, maar dan je eigen bestandsformaat moet gebruiken. Je moet dus grotendeels vanaf 0 beginnen.

Je hebt inderdaad de mogelijkheid om te auditen, maar dat heeft Microsoft Windows ook middels het Shared Source-initiatief, dus daar heb je ook geen open source voor nodig.

Signal voldoet daarmee aan de letter van open source, maar nauwelijks (ik zeg dus niet 'niet') aan de geest.
mijn punt gaat verder dan dat: ik ben het dan ook zeer sterk oneens met david-v,

het is natuurlijk helemaal prachtig om een client te hebben waarvan je kunt bepalen dat er client-side in ieder geval geen kwaadaardige code in zit.

maar op het moment dat je geen forks mag maken kun je niet langer van opensource spreken,

als je dat wel kon dan was zelfs MS Windows al sinds jaar en dag opensource (omdat bijvoorbeeld: driver fabrikanten, de code kunnen krijgen onder een NDA) dat ze het vervolgens niet op eigen houtje mogen forken of porten naar exotische hardware (windows for mipsel).

het grotere punt is: zolang je geen eigen servers of netwrk ermee kunt bouwend zit je in essentie vast en een vendor-lock en kan een operator doen en laten wat ie wil met jouw data, je contactgegens waar wanneer en met wie je hebt zitten chatten en in bepaalde mate mogelijk zelfs waarover.

tldr: je kunt valideren wat de client doet, niet wat de server doet! en ook niet hoelang de server nog vrij te gebruiken blijft.
het grotere punt is: zolang je geen eigen servers of netwrk ermee kunt bouwen
Dat kan dus wel. Wat je niet kan (het kan maar het mag niet) is met je eigen cliënt verbinden met het officiële Signal netwerk.

Als jij je eigen server host en je verbindt je eigen Signal fork aan die zelf gehoste server, is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door david-v op 8 maart 2026 20:39]

[...]

Als jij je eigen server host en je verbindt je eigen Signal fork aan die zelf gehoste server, is er niks aan de hand.
Behalve dat je an niemand anders berichten kan sturen.
De metadata van Whatsapp is dat ook niet, en je cloud backups ook niet.

Heel gek hoe er geen haan naar kraait en Meta er geen geld voor vraagt 🧐
Heel gek hoe er geen haan naar kraait en Meta er geen geld voor vraagt 🧐
Geen haan is overdreven. We hebben hier regelmatig discussies over het data graaien van WhatsApp en wat ze daarmee doen. Er zijn genoeg Tweakers die geen WhatsApp (meer) hebben zoals ik, precies om deze reden. Meta is niet een bedrijf waar je als persoon mee te maken wel hebben. Maar zoals je zegt zijn er genoeg mensen die het helemaal niet boeit.
Ik kijk er een beetje naar als met vegatariërs etc. Sommige willen totaal geen dierlijke producten meer hebben, veganisten, mensen die alle Meta producten schuwen. Dan heb je de vegatariërs, mensen die geen Whatsapp meer gebruiken maar wel Facebook/instagram, of geen Facebook/Instagram, maar nog wel Whatsapp
Ik beschouw mij dan weer meer als flexitariër. Gebruik wel af en toe Facebook en Instagram, maar probeer mijn gebruik ook van Whatsapp te beperken tot mensen of groepen die echt niet over willen maar waar ik ook echt wel contact mee moet houden. De rest zoek ik bewust op op Signal.
op zich zie ik hier wel een logisch punt in..

je kunt een bepaalde app prima op je telefoon zetten (zoals whatsapp) maar desondanks 'vertrouwelijke' informatie buiten de deur houden. zo krijgt whatsapp op mijn iphone alleen toegang tot geselecteerde foto's en bespreek ik gevoelige topics liever face2face of wellicht in andere apps.

als jij in de buurtBBQ app de meest smeuïge verhalen deelt moet je niet gek opkijken als die verhalen vervolgens aan de grote klok worden gehangen : weet gewoon waar, met wie en hoe je bepaalde informatie deelt.

waar ik meer mee zit zijn die valse claims van veiligheid van apps die dat niet zijn of die niet controleerbaar zijn of die op termijn je data net zo goed zullen gaan gijzelen achte reen advertentie-muur of betaalmuur.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 8 maart 2026 14:45]

Precies. Zo pak ik het ook aan. Je kunt zeker gelaagdheid in je security aanbrengen in contact met mensen. Op bepaalde platforms bespreek ik echt geen geheime/privacygevoelige informatie. Op andere wel, of F2F.
Gezellig, de hond of de kat. Ik heb begrepen dat RCS voorlopig alleen in Google Berichten zit ingebakken en ik weet niet of dit zo'n fijn idee is.
In iMessage heb je ook RCS ondersteuning, maar voorlopig nog zonder E2EE, al zijn ze daar wel mee bezig. Zolang de operators niks met RCS doen en stug bij SMS blijven, vermoedelijk door het lucratieve verdien model er achter, heb je op Android alleen Google messages die een volwaardige ervaring biedt. Je hebt wat alternatieven zoals smart messages die ook RCS ondersteunen, maar ik miste hier een daar toch wel bepaalde functionaliteit.
Probleem is wel met RCS dat de MNO (Mobile Network Operator) RCS in haar network moet implementeren. Er zijn MNO's die pertinent weigeren om dit te doen. Dus er zal altijd een flinke fragmentatie zijn. En dat is dan weer het mooie van SMS: ieder mobieltje kan dat ontvangen, ongeacht MNO en ongeacht of er een app geinstalleerd is.

Bijkomend probleem met RCS: Google heeft de macht als het gaat om zakelijke RCS (beter bekend als RBM) gaat. Een merk moet zich registreren bij Google, die bepaald dus "akkoord/niet akkoord". Vervolgens moet er met iedere MNO een contract zijn waar men berichten naar toe wilt sturen. Zelfs voor partijen als Twilio/Vonage/BICS/Infobip/etc is dit een drama. En berichten die verstuurd worden, gaan via de Google API, die het vervolgens naar de MNO stuurt. Google zet daar dus een content filter op wat handeld naar de wetten/moraal van de US.

Momenteel, zo ver ik weet, rekent Google niks voor RCS berichten (MNO's rekenen overigens wel per bericht een tarief aan een merk). Al moeten MNO's wel betalen voor het contract met Google. Maar, zodra de penetratiegraag hoog genoeg is, dan zal Google RCS flink gaan monitizen!

Als RCS echt doorzet, dan heeft Google de hele telecom wereld wbt messing bij de ballen. Ik hoop echt dat dit niet zal gebeuren. 1 partij die de messaging markt bezit, en dan is het nog een US tech reus ook. Dan liever een gefragmenteerde markt (SMS, WhatsApp, Telegram, Viber, etc) waar er keuze is, zowel voor consumenten als bedrijven die kunnen kiezen via welke channel zij hun klanten willen benaderen.

Overigens is er maar 1 echt voordeel aan RCS, en dan voornamelijk in vergelijking met SMS: anti spam/fraud. Omdat iedere zender geregistreerd is weet men altijd waar het vandaan komt. Voor de rest is het 1 groot drama.
Totdat providers berichtenbundels gaan herintroduceren, dan wil je weer wel whatsapp.

Bovendien is de reden dat je whatsapp gebruikt, omdat anderen dat ook doen, Dus als jij op RCS over wil, leuk voor je, maar dan zit je daar in eerste instantie als een scotty no-mates.
Ik gebruik zelf geen whatsapp hoor (ook geen andere chatapps zoals Signal). Ik communiceer met iMessage of SMS. RCS zou een mooie toevoeging zijn. Onbegrijpelijk dat ik gewoon kan bellen, sms-en en e-mailen naar iemand onafhankelijk van zijn of haar provider, maar dat dat met chatten niet kan.
RCS is een wat onpopulaire opvolger van MMS, die onder water soortgelijk werkt. We hadden het in Nederland maar niemand gebruikte het (o.a. omdat je providerapps/providertelefoons moest gebruiken en het was niet duidelijk dat je met andere providers kon chatten).

iMessage is gewoon een chatapp, een soort verkapte Signal natuurlijk, dat stuurt ook je berichten via een externe server die buiten je provider staat. Het grootste verschil met Signal is dat die SMS-compatibiliteit volledig uit het raam gedaan om RCS-verwarring te voorkomen omdat Signal niet kon inhaken op RCS-berichten zonder systeempermissies.
Het grootste verschil met Signal is dat die SMS-compatibiliteit volledig uit het raam gedaan om RCS-verwarring te voorkomen omdat Signal niet kon inhaken op RCS-berichten zonder systeempermissies.
Dat had met de E2EE te maken, en dat die er niet was onder SMS. Als je dan als gebruiker dacht dat je veilig bezig was, en je communiceerde toch via SMS, gooi je natuurlijk als app die propageeert veilig te zijn, je eigen glazen in. Dus omdat dat niet van de grond kwam, is SMS/RCS eruitgegooid.
Signal maakte het niet heel onduidelijk wanneer je via SMS onversleutelde berichten stuurde. Plus, vanaf het begin hebben ze die onveilige feature al gehad, als het ze om de veiligheid te doen ging, hadden ze nooit kunnen SMS'en met hun app.

Hun marketing gooide het compleet op veiligheid en privacy, maar RCS speelde wel degelijk een rol: https://community.signalusers.org/t/signal-blog-removing-sms-support-from-signal-android-very-soon/47954/56 Sinds Google iedereen RCS aanbood, verschenen sommige "SMS'jes" in een andere app dan de standaardmessenger en raakten gesprekken gestrand.

Dat naast alle andere (provider)bugs waar je met SMS en MMS mee aanloopt natuurlijk.
Er wordt in de quote die ik aanhaal gedaan alsof het aan Signal lag dat die geen RCS kon gebruiken. Maar dat is natuurlijk niet waar. Dat werd hun door de Googles etc. onmogelijk gemaakt. Juist om die belofte van RCS en single platform had Signal SMS ingebouwd, inderdaad wat jij schrijft. Maar het niet kunnen inplementeren van RCS leide er toe dat het systeem inherent onveilig was en dus hebben ze het uit de app gehaald.

En in de link die je deelt wordt bij punt 5 precies verwoord wat ik zeg. De suggestie dat Signal SMS aanbod zorgde ervoor dat mensen het als veilig zagen. Hoe vaak ze ook zeiden dat het niet veilig was (in de app).

[Reactie gewijzigd door William_H op 8 maart 2026 23:44]

Met de app Messages, standaard op Android toestellen, doe ik dat naar al mijn contacten die RCS ingeschakeld hebben. Ik gebruik verder niets anders dan bellen/sms.
Ee als ze dat niet hebben kan je de app ook gebruiken om te smsen. Ofwel je kan iedereen bereiken die een mobiele nummer heeft, via sms of rcs als ze dat hebben.
Onbegrijpelijk dat ik gewoon kan bellen, sms-en en e-mailen naar iemand onafhankelijk van zijn of haar provider, maar dat dat met chatten niet kan.
Misschien bedoel je iets anders dan ik lees, maar waarom is chatten afhankelijk van welke provider je hebt? We zijn toch nu ook aan een vorm van chatten bezig?
We zijn toch nu ook aan een vorm van chatten bezig?
Klopt, en de aanbieder van deze dienst is Tweakers.net. je kunt ook chatten via Meta, Google etc. Maar je moet allemaal bij dezelfde aanbieder zitten. Mail van bijvoorbeeld GMail naar Y!Mail daarentegen werkt al decennialang probleemloos. Ook bij bellen en SMS werkt het prima tussen twee verschillende providers.
Maar Meta en Google zijn toch geen providers.
Aanbieders van maildiensten noemen we mailproviders. Ik vind het niet onlogisch om aanbieders van chatdiensten chatproviders te noemen.
Dat is het probleem als je voor bijvoorbeeld bij een maildienst nooit de naam provider gebruikt. Dan spreek je opeens een andere taal en begrijp je elkaar niet. Bedankt voor de toelichting.
Tegenwoordig lijkt "provider" inderdaad synoniem voor internetprovider of telefoonprovider. Ik begin je verwarring te snappen toen ik mijn reactie typte maar was te beroerd de tekst te herschrijven. Sorry daarvoor.
Ja, ik hoop ook dat dit een opstapje is naar verdere uitrol voor consumenten. Dan heb je een goed alternatief voor WhatsApp en ben je niet meer verplicht om gebruik te maken van een chatapp van een externe organisatie. Het voordeel is dat in de loop der tijd elk toestel dit gaat ondersteunen, waardoor mensen dus geen nieuwe berichtenapp hoeven te installeren. Het installeren van een nieuwe berichtenapp, zoals Signal, is op dit moment denk ik het grootste obstakel om afscheid te nemen van WhatsApp.

Twee belangrijke punten zijn wel dat RCS met end-to-end-encryption mogelijk is (volgens mij is e2ee een extensie op RCS, dus mogelijk niet verplicht, maar ik heb te weinig kennis van RCS om dit zeker te weten). En dat providers zoals KPN geen exorbitante prijzen gaan vragen voor RCS-berichten.
waardoor mensen dus geen nieuwe berichtenapp hoeven te installeren
Klopt, want Google heeft dit al geinstalleerd voor je middels Android. Dus het voelt alsof je geen app hoeft te installeren, maar het is wel degelijk een app op je telefoon.

En denk niet dat RCS een decentraal systeem is, ALLES loopt via Google. Dus als je WhatsApp inruilt voor RCS, dan hobbel je van de ene tech reus naar de andere. Thats it.

De laatste tijd roept iedereen dat we van US tech reuzen af moeten. Als je hier aan mee wilt doen: GEEN RCS gebruiken!

[Reactie gewijzigd door beany op 6 maart 2026 14:47]

RCS is een open standaard die iedereen kan implementeren. Alleen tussen kunnen en daadwerkelijk doen zitten 2 verschillen.

Voor KPN/Odido/Vodafone/etc. is er echter een verdienmodel op SMS, maar hoe gaan ze het met RCS doen nu we allemaal gewend zijn aan "gratis" WhatsApp? Kunnen ze de hoeveelheid berichten aan? En hoe gaat de onderlinge integratie? MMS was in ieder geval geen succes toen ze dat probeerden.

Overigens, ik hoop dat die integratie er komt en dat dit breed uitgerold kan worden.
RCS is een open standaard. Maar als je een eigen implementatie van RCS wil maken, zal er op de devices jouw app geinstalleerd moeten worden. Dat is de grote valkuil -> dit is de grote Google lock-in!!

En dus zit je met hetzelfde probleem als met andere messaging apps. De gebruiker moet jouw implementatie van RCS op de device installeren.
Je bedoeld net zoals vroeger dat je zelf kon bepalen met welke app je sms kon laten afhandelen? Want dat is uiteindelijk wat je wilt. Net zoals met email. Jij bepaald welke app je daarvoor gebruikt. Zolang je je aan het protocol houdt, en RCS is een standaard, dan komt het wel goed.

Maar er moeten vanuit de providers wel meer RCS ondersteuning komen. Momenteel hebben in Nederland 0 RCS providers. Kpn begint nu met zakelijk, hopelijk werkt dit door naar andere providers en hebben we over een paar jaar toch echt weer een chatprotocol met eigen keuze van App
Ja en nee. Google heeft een RCS implementatie met een bijbehorende app op je telefoon. Met die app ben je dus verbonden met Google's RCS.

Als ik een eigen RCS implementatie maak, met bijbehorende app, dan heb je dus 2 apps op je telefoon. Die van Google en die van mij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een bridge tussen Google's RCS en andere implementaties zou werken (en dat je dan dus maar 1 app nodig hebt).

Plat gezegd: RCS is niet het meest brilliante product. Men heeft de kans gehad iets te maken wat goed zou werken en is daar gigantisch in gefaald. Dat is ook de reden dat RCS niet echt doorbreekt (op een paar landen na, zoals India, Italie en Duitsland). Network operators twijfelen om het in hun netwerk te implementeren. En vergeet niet: het is een gigantische vendor lockin -> Google!
Google heeft een RCS implementatie gedaan, maar dat maakt RCS niet van Google. RCS blijft een standaard. De operators hebben hier wel een steek laten vallen omdat ze het niet willen implementeren. Iets wat Google wel gedaan heeft.

Apple heeft overigens dat ook geïmplementeerd. Op een iPhone heb je geen Google lock in voor RCS. Ofwel je kan RCS implementeren zonder Google afhankelijkheid. Dat gaat KPN hier ook doen.

Wat Google wel gedaan heeft is een E2EE laag toegevoegd, dat was niet standaard. Daarom waren berichten tussen Android via Google RCS en iMessage niet E2EE. Apple is inmiddels al aan het testen met de standaard voor encryptie die nu wel is gedefinieerd in de RCS standaard.

Met andere woorden, je hebt dus keuze in welke App je gaat gebruiken voor RCS, net zoals je dat ook hebt voor het ontvangen van sms. Geen vendor lock-in.

Hoe dat gaat lopen als operators wel RCS voor consumenten gaan ondersteunen en de interactie met Google RCS is nog maar de vraag. De operators moeten als eerste beginnen met ondersteuning, want zonder die ondersteuning gaat het op Android wel bij Google RCS blijven.

[Reactie gewijzigd door david-v op 8 maart 2026 20:43]

iPhoned heeft bij de introductie van RCS in iOS 18 een artikel geschreven https://www.iphoned.nl/nieuws/rcs-iphone/

Komt erop neer dat op de iPhone RCS berichten kunnen worden gestuurd met de standaard iMessage of Berichten app. Er is nu ook al ondersteuning voor sms en iMessage berichten in de app en RCS komt er dus bij.

Vind trouwens het omschakelen tussen sms en iMessage nu al een draak, komt er straks ook de optie RCS bij. 8)7
Bij providers die RCS doen, kan de Messages-app van Google ook gewoon via de providerservers werken.

De meeste Nederlandse providers hebben jaren geleden hun RCS-servers uitgezet omdat niemand het gebruikte, daarom loopt in Nederland RCS via Google.

Als je van techreuzen af wilt, kun je de lokale KPN-infrastructuur gebruiken, en dat kan via RCS. Wel een beetje jammer: de meestgebruikte RCS-server voor providers wordt gemaakt door Google. In principe hoeft dat natuurlijk niet, maar de kans bestaat dat je RCS-berichten via KPN's datacenters lopen die Google's software draaien :)
RCS is een relatief nieuwe standaard. Ik neem aan dat je MMS bedoeld die functionaliteit is inderdaad uitgeschakeld.
De eerste versie van RCS dateert van 2008. De huidige, wereldwijd geaccepteerde Universal Profile specificatie van 2016, bron. De drijvende kracht was Jibe Mobile, Inc dat al in 2016 of 2017 opgeslokt is door Google. Google neemt meer bedrijven over dan dat het zelf echte innovatie start.

Vodafone had een paar jaar RCS in NL, maar heeft dat in 2023 uitgezet.

In België bieden BASE en Proximus RCS. In Spanje alle providers, bron. Ik vermoed dat die eigen servers hebben, maar dat die ook gewoon de Jibe software draaien. En dat Google daar meesnuffelt.

Ik denk dat RCS in NL zo achter loopt door:
  • relatief groot marktaandeel iPhone. Apple heeft RCS lang tegengewerkt, het kwam pas in iOS 18
  • de dominantie van WhatsApp, die schijnt in alleen in Brazilië nog groter te zijn.
Ik heb geen WhatsApp. Vrienden en familieleden gaan dat wat anders proberen. Degenen die Android hebben sturen me nu foto's en filmpjes "per SMS". Er is zelfs al een groepje ontstaan. Dat ze RCS gebruiken interesseert ze niet. Als het maar werkt. Helaas ook niet dat dit via Google servers loopt.

Zelf had ik liever gehad dat XMPP doorgebroken was. XS4ALL had er ooit een server voor. Ik heb een abonnementje bij conversations.im, maar slechts een paar contacten die het ook gebruiken.
RCS komt uit 2007, het is maar wat je als nieuw beschouwt. Het zit sinds 2020 in de berichtenapp van Android en pas een jaar ofzo in iOS, maar het protocol is oud genoeg dat het volgende week zou mogen meestemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Daadwerkelijke uitrol duurde weliswaar tot 2012 onder de naam "joyn" en de iteratie die voor het eerst echt gebruik zag ("universal profile") komt uit 2016, maar dan nog is het protocol tien jaar oud te noemen. Die naam voor RCS is sinds de oplomst van een streamingplatform met dezelfde naam niet meer te Googlen, helaas.

Hier is echt helemaal niks nieuws aan. Het was de bedoeling om MMS te vervangen met RCS tijdens de introductie van 4G, maar dat flopte compleet. Tweakers schreef er ooit een artikel over dat de flop voorspelde: review: Sms 2.0: hoe providers de aanval willen inzetten op WhatsApp

Hier vind je RCS nog wel benoemd, onder de naam "message+", nog terug in Vodafone's voorwaarden uit 2013: https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/voorwaarden/voorwaarden_vodafone_message+_november_2013.pdf

KPN gaf pas in 2014 aan RCS aan te gaan bieden: nieuws: KPN wil WhatsApp beconcurreren met gratis chatdienst

Uiteindelijk heeft bijna niemand dit gebruikt omdat weinig providers het ondersteunden, providers het niet duidelijk wisten te krijgen wat nou het voordeel was, en omdat tegen de tijd dat providers tot actie kwamen WhatsApp al koning was van de messengers hier in Nederland. Juist daarom zijn de RCS-servers jaren geleden allemaal uitgezet. Pas sinds Apple het ingebouwd heeft in iOS en Amerikanen daarmee RCS hebben ontdekt, lijkt RCS interesse op te wekken.
Dat komt door dat RCS vroeger erg duur was… daarom is het een geldig excuus om het niet te gebruiken.
Volgens de voorwaarden van Vodafone betaalde je alleen voor de data die het kostte om RCS te gebruiken, net zoals bij WhatsApp.

Je betaalde voor de SMS en MMS die als fallback werden verstuurd als RCS niet beschikbaar was, maar verder was er niks duurs aan. Dat had je met Signal ook.
RCS op Android loopt inderdaad via Google. Maar dit hoeft niet, het is niet inherent aan RCS dat het via Google moet lopen. Google laat het via hun servers lopen omdat providers RCS momenteel niet ondersteunen. Apple ondersteunt ook RCS op iPhone, maar dan enkel gen provider het ook ondersteunt.
Er is nu geen enkele reden meer om nog Whatsapp te gebruiken.
WhatsApp heeft echter wel fatsoenlijke encryptie, dat is bij RCS vooralsnog in de standaard niet het geval. (Apple en Google doen pogingen.) Dus vanuit het perspectief van veiligheid en versleuteling op de inhoud van berichten is WhatsApp nog altijd beter dan RCS. Neemt niet weg dat WhatsApp in het algemeen op privacygebied de afgelopen jaren steeds verder verslechterd is, dus een overstap naar Signal is nog altijd de betere, veiligere en privacy vriendelijkere keuze. RCS is een stap vooruit en dan meteen een paar stappen terug op andere vlakken, helaas. Maar goed, dat zijn persoonlijke overwegingen. Ik ga in ieder geval niet terug naar een encryptieloos protocol zoals SMS/RCS. Signal heeft intussen veel gebruikers en blijft groeien, ideaal. Ook de prijs voor RCS is nog even de vraag, als providers daar weer €0,25 per bericht gaan vragen dan is het meteen einde verhaal en gedoemd om te falen.
Aan de andere kant als whatsapp 25 cent per bericht gaat vragen dan is dat ook meteen het einde van Whatsapp.
Ze zullen wel een andere manier van enshittificatie invoeren. Zie het gerucht over een betaalde versie van de app en het verschijnen van reclame "maar nog niet op het hoofdscherm"...
Ik wil helemaal niet dat een afzender kan zien of ik iets gelezen heb. Nee dank je, als dat niet uit is te zetten (of beter nog: Opt in is)
Hoe kunnen ze zien dat je een bericht hebt gelezen? Op zijn hoogst dat je het bericht hebt geopend.

Sowieso kun je in de berichtenapp van Android het sturen van een leesbevestiging uitzetten, ik verwacht dat dat op iOS niet anders zal zijn.
In Android kan je dat uitzetten, zie bijvoorbeeld https://www.sammobile.com/news/how-to-turn-off-read-receipts-on-android-phones

Of KPN dit ook mogelijk maakt bij deze dienst is uiteraard nog even afwachten. Mogelijk dat de beheerders van het bedrijf dat dit gebruikt dit centraal kunnen regelen?
Dat is echt een irritant ding met die overrides tegenwoordig.

Ik heb hier bijvoorbeeld de lokale nood-alerts uitgezet. Omdat ze die te pas en onpas gebruiken als het wat harder waait of regent dan normaal. Ze zijn waarschijnlijk bang voor een herhaling van de overstromingen van Valencia waar de overheid veel kritiek kreeg maar nu sturen ze er elke twee weken wel een en dat kan echt niet. Er is dan niks aan de hand. Ze maken een snerpend geluid en het negeert alles, do not disturb, stilstand enz. En ook het uitschakelen van emergency alerts wordt dus genegeerd :(

Het enige dat werkte is met ADB de systeemservices die deze behandelen uitzetten. Maar ze moeten gewoon mijn instellingen respecteren :(
Pro-tip: Zolang je het bericht vanaf het lockscreen of de notification hub leest, wordt het bericht nooit als gelezen gemarkeerd. Pas wanneer je de app opent en dan het bericht gaat lezen wordt deze geflagged als gelezen.
Same here!

Aan de andere kant, de enige SMSjes die ik nog ontvang zijn (bijna alleen maar) verificatiecodes. Wat betreft SMS kan ik mij hier (persoonlijk) daarom wat minder druk om maken.

In Whatsapp heb ik wel ook uitstaan.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 6 maart 2026 14:44]

RCS zou, voor degene die gewoon simpel berichtjes wil versturen, een prima alternatief voor WhatsApp en dergelijke kunnen zijn. Geen 3rd party app, werkt op elke telefoon, staat al op elke telefoon en geen data verzameling door 3rd party apps.
Ik zou dat fantastisch vinden!

Het moet wel wereldwijd beschikbaar zijn en zonder extra kosten zoals SMS'en doorgaans wel heeft (of had).

Voor mij persoonlijk dan.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 6 maart 2026 15:39]

Valt dit ook uit te zetten als gebruiker? Afzenders verifiëren lijkt me prima, maar ik wil niet altijd dat de afzender weet dat ik een bericht heb gelezen.
Ik geburik RCS al een tijdje en heb de 'Send read receipts' al sinds het begin uit staan op mijn Android telefoon. Zit in de instellingen van je messaging app.
Dat is fijn om te lezen. Thanks. Hopelijk op iOS ook.
Het is niet duidelijk of de RCS-ondersteuning ook betekent dat consumenten straks RCS kunnen gebruiken. Op dit moment ondersteunt de provider nog geen RCS onder consumenten. Andere Nederlandse providers doen dat voor zover bekend ook niet. Android en iOS ondersteunen de sms-opvolger wel, maar providers moeten Rich Communication Services ook nog ondersteunen voordat de functie werkt.
Klopt dit wel. Via de berichten app op Android, stuur ik al automatisch berichten via RCS naar diverse contacten. Dit loopt blijkbaar via de jibe servers van Google (bron). Op iOS kan niet? Waardoor we afhankelijk zijn van de providers. De status hiervan is te zien op https://support.apple.com/en-us/108048, daar staat inderdaad RCS nog als niet ondersteund bij Nederlandse providers.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 6 maart 2026 14:40]

Het werkt op Android omdat, in afwezigheid van ondersteuning vanuit de providers, het via de servers van Google verloopt.
Hoe zit het met dat providers dit moeten ondersteunen? Het werkt standaard op mijn Pixel 9 op elk netwerk, wat voegt de ondersteuning vanuit de provider precies toe?
Bij Android (dus ook jouw Pixel) verloopt RCS via de servers van Google, waardoor de provider het niet zelf hoeft te ondersteunen.

Bij iPhone is dit echter niet het geval. Als je provider RCS daar niet ondersteund gaat dat dus niet werken.

Dus voor met name die laatste is ondersteuning door de provider wel belangrijk.
Ah ik snap 'm. Dan snap ik de grote vraag naar ondersteuning door providers.
Wat weerhoudt mensen om van Whatsapp over te stappen naar RCS?
iPhones ondersteunen het veelal niet. Google heeft een workaround gemaakt voor Android maar dat werkt niet op iPhones helaas.
edit:
ondersteuning komt wel naar IOS maar dat is werkt alleen als de providers het ondersteunen en dat doen ze niet in Nederland helaas.

[Reactie gewijzigd door incanity op 6 maart 2026 14:34]

Ik gebruik RCS al een krap jaartje op iOS. Dus dat het niet werkt klopt niet, of is in ieder geval niet het hele verhaal.

Het zullen dan de providers zijn die het niet ondersteunen, of die het niet ondersteunen op een manier dat het tussen twee iOS apparaten niet werkt. Al is daar dan natuurlijk weer iMessage als alternatief op Whatsapp voor beschikbaar.

Waarom Nederlandse providers zo achterlopen is me wel een grote vraag overigens.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 6 maart 2026 14:55]

Ik gebruik RCS al een krap jaartje op iOS.
In NL? Welke RCS service gebruik je dan en hoe stel je dat in?
Nee, in Duitsland, maar met mensen met een Nederlands nummer. Vandaar ook mijn verbazing hierover.

Op mijn iPhone is het gewoon de sms (Messages) applicatie die automatisch schakelt tussen RCS, iMessage en SMS, afhankelijk van dus de ontvangende partij. Out of the box bij Vodafone.
Geen encryptie en de prijsstructuur is nog onbekend. Ik zie geen enkele reden om van Signal naar RCS over te stappen en als ik moest kiezen tussen WhatsApp en RCS, dan denk ik dat ik op dit moment toch sneller naar WhatsApp zou neigen dan naar RCS.
Wat is dan precies de prijsstructuur van Signal? Liefdadigheid toch? Onbeperkt bellen en berichten sturen is gewoon een stukje van de prijs van mijn abonnement.
Precies, de prijzen van Signal zijn kraakhelder. Heb je toevallig een linkje naar jouw provider waar al bekend is gemaakt dat RCS bij alle abonnementen en prepaid onbeperkt inbegrepen zit?
Ik zie geen enkele reden om van Signal naar RCS over te stappen
Ik wel: Signal is open source, maar geen open standaard en ondersteund geen federatie. RCS wel. Van vrienden en familieleden die Android hebben krijg ik steeds meer "SMSsen" met foto's en filmpjes en er is ook al een groepje ontstaan.
Ik typ liever niet op mijn telefoon, ben WhatsApp pas gaan gebruiken met de introductie van WhatsApp web.

Verder ben ik huiverig voor de automatische sms-fallback. Voor je het weet is RCS even niet beschikbaar en ben je dure internationale sms aan het versturen.
https://support.apple.com/en-gb/108048


0 providers in NL die het ondersteunen

vergelijk met Spanje bv waar alle providers dat wel doen
Een leesbevestiging zal ik direct uitschakelen. Bij inkomende mails wordt dat ook allemaal geblokkeerd.

Wat moet ik trouwens voorstellen bij een afbeeldingencarrousel? Een soort gif met verschillende afbeeldingen die rond blijft draaien?
Gebruik het al jaar en dag in Zweden, het is net zo handig in gebruik als iedere andere chat-app. Het enige nadeel is dat het soms switched tussen RCS of SMS/MMS wat "rommelig" overkomt
Net als Notepad.exe op Windows, gaat hiermee iets wat 'barebones' is, maar super stabiel is en goed werkt langzaam aan vervangen worden.

Ik ben groot voorstander om iets wat zo simpel mogelijk is gewoon altijd te behouden als optie. Soms is het gewoon nodig om iets te hebben wat niet meer kan dan dat ene ding. Alles wat verrijkt wordt krijgt ook de nodige bugs en beveiligingsissues, laat staat sociale issues (zoals het gelezen-vinkje).

Van mij mag het naast elkaar bestaan, waarbij SMS basisfunctionaliteit is en RCS hip/nieuw-ish en over 10 jaar door iets nieuws vervangen gaat worden.
RCS werkt al meer dan 1 jaar zakelijk en prive. Vreemd dat ze dit nu pas zeggen.
Heb je toevallig een Android toestel? Dan gaat die RCS via Google als er geen provider is die dat ondersteunt. De Apple variant werkt alleen via de providers. Ondersteunen ze het niet dan valt het terug op sms
Dan zal het dat wel zijn, maar ik kan bijna iedereen via RCS berichten. Laatst nog iemand in Griekenland. Apple en Android. Zowel zakelijk als prive.
RCS werkt al meer dan 1 jaar zakelijk en prive.
Met contacten binnen Nederlandse providers?
Ik video bel zelfs naar USA en Spanje via RCS....

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn