Belgische providers hebben versleuteling RCS-berichten in iOS, Nederlandse niet

De Belgische providers Orange, Proximus en Telenet ondersteunen de bèta van versleutelde RCS-berichten op iPhones. Die bèta is beschikbaar met iOS 26.5, dat maandag is uitgekomen. Nederlanders kunnen die functie niet gebruiken.

Omdat Google de versleuteling van RCS-berichten op Android ook ondersteunt, kunnen iPhone-gebruikers en Android-gebruikers voor het eerst met end-to-endencryptie berichten uitwisselen via de Berichten-app op hun telefoon, meldt Apple. Dat een chat versleuteld is, is te zien aan het slotje in de chat in de Apple-app.

De Belgische providers ondersteunen de nieuwe RCS-functie, zo blijkt uit de lijst van ondersteunde diensten bij providers. Bij Nederlandse providers is dat niet zo. Die ondersteunen ook geen andere vorm van RCS op de iPhone.

Apple en Google hebben samengewerkt om end-to-endencryptie mogelijk te maken in RCS. Het uitwisselen van versleutelde berichten tussen iPhones en Android-telefoons is al jaren mogelijk via apps als WhatsApp, maar in de Berichten-app waren gebruikers lang aangewezen op het verouderde sms. Daar kwam een paar jaar geleden verandering in.

De bèta is onderdeel van iOS 26.5, dat Apple maandag uitbracht. Het bedrijf bracht nieuwe versies uit van al zijn besturingssystemen, zoals iPadOS 26.5, watchOS 26.5 en macOS Tahoe 26.5. Ook zijn er bugfixes voor oudere apparaten die geen upgrade hebben gekregen naar nieuwe besturingssystemen, zoals de iPhone 6s en iPad Air 2.

RCS? Lekker boeiend

RCS staat voor Rich Communication Services en geldt als de opvolger van sms. Het is al tientallen jaren in ontwikkeling, maar is beschikbaar op veel meer telefoons en bij veel meer providers nu Google en Apple er actief mee aan de slag zijn gegaan. Nadat chatapps zoals WhatsApp, Telegram en Signal populair werden met functies als groepschats en het versturen van foto's en video's, gingen providers aan de slag om die functies te ondersteunen in de standaard Berichten-apps van telefoons.

Toch zullen weinig Nederlanders en Belgen RCS gebruiken. De overstap naar chatdiensten zoals WhatsApp vond meer dan tien jaar geleden plaats en dat is intussen voor veel mensen een gewoonte geworden.

Apple RCS met end-to-end encryptrie bèta
Apple RCS met bèta end-to-endencryptie ​​​​​​

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-05-2026 • 20:45

95

Submitter: Meg

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

Kom maar op met RCS in NL. Eerste wat ik dan doe is WhatsApp van m'n telefoon verwijderen.
Ik doe graag mee, helaas is het niet zo simpel: Niet alleen moet je je contactpersonen meekrijgen, wat op zich nog wel lukt, maar alle groepjes voor school, hobby's, reizen,... worden standaard in whatsapp aangemaakt en krijg iedereen daar maar eens over naar iets anders...
Groepen werken ook prima met RCS. Door met z’n allen zoveel mogelijk te stoppen met WhatsApp, wordt dit eigenlijk het enige logische alternatief.
Ik weet dat dat prima werkt, maar de meeste groepjes zullen op whatsapp blijven gemaakt worden 'omdat iedereen dat heeft'.
Omdat iedereen het heeft, self fulfilling prophecy. Maar.... Niet iedereen heeft WhatsApp, of iMessage, of Signal. Wat iedereen wel heeft is sms. Ofwel wat jij als reden geeft om WhatsApp te gebruiken klopt niet, het tegenovergestelde is waar. Iedereen heeft sms rcs.
edit:
Ik heb geen WhatsApp en communiceer met anderen via RCS (of Signal als ze dat hebben).

[Reactie gewijzigd door david-v op 11 mei 2026 23:27]

Dat slaagt soms wel eens tegen. Zeker wanneer je een groepje wenst te maken.

Nederlanders toevoegen is meestal al miserie. Dat komt niet door hun 😉 maar gewoon omdat hun operators meestal al geen RCS aanbieden.

Hetzelfde met Belgische Orange gebruikers. Die hebben ook geen ondersteuning van RCS.

Als je zulke personen wenst toe te voegen in je RCS groepje dan heb je miserie. De berichtjes worden dan weer één voor één individueel gestuurd. Niet ideaal.

Het is dus nog wel moeilijk om iedereen te overtuigen van RCS boven Whatsapp. Hoe graag ik het ook wil.
Ik geef je gelijk dat het nog te vroeg is. Pas als alle providers rcs ondersteunen, net zoals vroeger dat het geval was met sms, dan pas klopt mijn stelling.

Bij het maken van groepen gaan mensen pas echt nadenken als ik zeg dat ik geen WhatsApp heb. Maar... Tegenwoordig ben ik soms niet de enige, dus dat geeft wat meer te denken bij mensen die er vanuit gaan dat "iedereen" wel WhatsApp heeft.
Ik zit in een buurtapp, de voetbal groep van mijn zoontje. Als ik daar uit vertrek zeggen ze doei! Dat is helaas de realiteit 🙂

Maar op zich niet heel erg, ik gebruik het enkel daarvoor. Voor de rest vooral Telegram.
Ik begrijp dat op Android, RCS alleen werkt met officiele fabrieks ROMs, afgedwongen door Play Integrity.
En alleen met de officiele Google Messages app (of Samsung Messages maar dat is slechts een frontend voor Google begrijp ik).
Wel jammer want mijn voorkeur is degoogled Android.
Ja ik ben in de minderheid, maar als je geen WA/Signal oid hebt ben je dat ook.
iig, zo universeel beschikbaar als SMS, lijkt het vooralsnog niet te worden.
iig, zo universeel beschikbaar als SMS, lijkt het vooralsnog niet te worden.
Klopt, ik hoop dat providers weer de bal oppakken en alsnog RCS gaan ondersteunen. Dan heb je de keuze wat betreft cliënt, net zoals je dat ook vroeger had met sms. Apple heeft die weg gekozen, die van de providers, dus hopelijk worden ze hier in NL wakker.
Zolang providers RCS delegeren naar die Google dienst (Jibe?), is het idd geen verrassing dat je dan ook andere Google producten moet gebruiken (Integrity/Messages).
Maar er zijn ook al heel lang providers die RCS zelf regelen, desondanks heb ik nog niks gehoord over RCS gebruiken zonder Google diensten.
Kan me voorstellen dat je voor deze versleuteling wel gebonden bent aan Google/Apple, het is immers hun initiatief.
Maar SMS heeft ook geen versleuteling dus voor het goed kunnen vervangen daarvan is dat ook niet vereist, zolang t maar werkt.
Nouja laten we daarop hopen!
Kan me voorstellen dat je voor deze versleuteling wel gebonden bent aan Google/Apple, het is immers hun initiatief.
Nee, dat is het nou juist, Apple heeft de standaard gevolgd met MLS als encryptie. Google volgt nu, terwijl ze eerder het Signal protocol gebruikten.

De reden dat Google dit nog niet gedaan had was omdat RCS nog geen standaard had voor encryptie. Google heeft jaren geleden dat zelf maar toegevoegd met Signal protocol. Ofwel, zolang een provider het standaard protocol volgt ben je niet gebonden aan deze partijen. Hoewel, ik weet niet of Apple ooit een andere App zal toelaten die sms/rcs mag afhandelen. Bij Android was sms afhandeling wel mogelijk met een third party app.
Ah, dat klinkt al een stuk beter, dan zou het wat dat betreft idd wachten op de providers zijn.
En een app die werkt zonder Google cloud/stack, hopelijk zal dat ook haalbaar blijken.
Ja Apple is gonna Apple natuurlijk, maar dat zullen degenen die Apple kiezen geen probleem moeten vinden.
Bedankt voor de info!
Even ter aanvulling: bij Orange België kan ik wel RCS gebruiken :)
Orange ondersteunt inderdaad RCS maar niet voor iPhone gebruikers.
Da's maar 22% van de gebruikers. Wie gebruikt er nu ook een iPhone??? :+

Ff serieus. Wel vreemd. Het ene OS wel, het andere niet.
Vroeger was dat ook met Hyves en Facebook, zal niet in één dag gebeuren—al helemaal niet als providers blijven treuzelen—maar uiteindelijk zie ik het wel veranderen.
Nou dat dus.... Signal iemand ? Ik heb meerdere pogingen in Whatsapp groepen (familie, vrienden, werk, etc) gezien die naar Signal wilden gaan, resultaat.... niks nada noppes nul.... dus nog steeds Whatsapp...
Grappig dat jr dat zegt want zodra de providers ovrrstag gaan is het juist andersom

Iedereen heeft android en dus rcs en die paar met ios worden straks gedekt door de aanpassing zodra dat rond is heeft letterlijk iedereen rce in plaats van de 95% die Whatsapp hebben
Iedereen heeft ook een app met RCS. In Apple is dat de Berichten app en op Android heet dat Google Berichten/Messages. En in tegenstelling tot WhatsApp kun je die niet eens deinstalleren.
Van SMS, naar Ping/Skype/Whatsapp, en nu willen we terug naar RCS (opvolger van SMS).
Het zou mooi zijn, aangezien RCS en open standaard is en iedereen een RCS cliënt zou kunnen maken. Net zoals een email client. Maar dan met ondersteuning voor E2EE.

Daarvoor moeten providers wel RCS gaan ondersteunen. Google RCS stelt zijn APIs niet beschikbaar voor derde partijen voor zover ik weet.
Je ziet aan dit bericht meteen al waarom dat een slecht idee is: elke provider trekt zijn eigen pad met allerlei verschillen tot gevolg, vooral internationaal.

Met SMS is dat ook nooit helemaal goed gekomen. Vooral internationaal willen SMSjes nog wel eens in een zwart gat verdwijnen of met grote vertraging aankomen.
Nationaal ook, sinds ik over ben op Simyo kan ik geen sms versturen en ontvang ik na lang onderzoek van hun technische dienst maar iets van 50% van de sms berichten... Helaas hebben sommige sites alleen sms als 2FA, wat waardeloos is dus.
Is Signal ook geen alternatief?
Als het al standaard op bijna elk toestel zou werken is dat niet zo’n probleem meer lijkt mij


Overstappen van whatsapp naar signal of iets anders dat is een heel ander verhaal
Geen installatie, op elk toestel zonder configuratie of account, dat helpt zeker.

Maar we zijn zover nog niet. Je onderschat de gewoontedieren, iedereen zit nu op whatsapp en overgaan op iets anders gaat lang duren.
Heb geen WhatsApp, heb wel RCS en Signal. Je kan je afvragen of je de schaap bent of de herder ;). Het begint bij: hey, niet iedereen heeft WhatsApp/Signal/Telegram/Threema enz. Zullen we de groep aanmaken in RCS?

Maar, het is nog wel te vroeg voor ons in Nederland aangezien geen enkele provider RCS voor consumenten ondersteunt.
Ik ben sinds kort ook bezig om van Whatsapp af te komen, en idd groepjes zijn de hardnekkigste om te migreren. Ik heb al wel 3 contactpersonen zo ver gekregen Signal te installeren. Uiteindelijk is het ook een kwestie van volhouden en niet zwichten voor de makkelijke weg en WA blijven gebruiken. Ik heb twee contacten die ik nu ‘ouderwets’ via iMessage (ander heeft ook een iPhone) en SMS (heeft Android) chat. Uiteindelijk wordt het normaal en breken we het monopolie van WA.

Tip: gebruik WA voor business. Hierin kan je een ‘out of office’ aanzetten in de trant van ‘ik gebruik geen Whatsapp meer, contact me via Signal” of iets in die trant. En verander je profielfoto naar iets met dezelfde boodschap. 😊
Kan ik dan ook RCS op m'n PC doen ?
Waarschijnlijk wel. De standaard Google berichtenapp ondersteunt koppelen met andere apparaten.

Zit onder 'account' (je hoofdje of logo) en dan apparaatkoppelingen. Of surfen naar messages.google.com
helemaal eens.
Ja! Waarom duurt het zo lang?
Want RCS van google is beter. Als de providers het zelf oplossen, waardoor het een verdeelde markt wordt misschien. Maar ook providers zijn meer geworden dan data boeren.
Kom maar op met RCS in NL. Eerste wat ik dan doe is WhatsApp van m'n telefoon verwijderen.
nieuws: KPN gaat sms-opvolger RCS ondersteunen voor bedrijven

Er is hoop...zou je kunnen stellen.
Heb je al Signal? Installeer het gewoon eens naast WhatsApp en ga vanaf dan eerst kijken of iemand al Signal heeft, voordat je WA probeert.

Het zal je waarschijnlijk reuze meevallen. 90% van mijn een-op-een gesprekken gaat via Signal. 50% van mijn groepsgesprekken.

Goed ik zit in wat nerdy kringen en sommige dingen zijn hardnekkig op WhatsApp, maar het scheelt dat Zuckerberg niet meer met alles kan meelezen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 11 mei 2026 22:07]

Signal is prima, maar je kunt nog steeds geen backup maken naar een provider naar keuze en zolang dat niet kan ga ik niet overstappen.
Backups zijn Signal zijn gewoon lokaal. Versluis die naar waar je maar wil met FolderSync.
Signal is een gesloten walled garden van hun apps. RCS is (in theorie) gewoon een open standaard.

Er zit vast een fatsoenlijk bedrijf/stichting achter Signal, maar technisch en qua architectuur is het een kopie van Whatsapp. Met alle nadelen (en, toegegeven, voordelen) van dien.
War zou de ondersteuning moeten bieden dan? Lijkt me dat voor een rcs-server mijn encrypted bericht gewoon ‘gibrish’ is tot het bij de ontvanger aankomt?
MLS (het versleutelingsmechanisme) vereist dat er een ‘ratelboom’ (ratchet tree) wordt opgezet. Je provider (of in elk geval de RCS-facilitator) moet dat ondersteunen.

MLS heeft die ratelboom onder andere nodig omdat het protocol is ontworpen om gigantisch schaalbaar te zijn (tot op 50000 gebruikers in een groepschat, het Signal-protocol ongeveer 1000 gebruikers, ivm de overhead van het Signal-protocol), en je kunt ook op meerdere apparaten tegelijk ingelogd zijn. Dit is iets dat niet kan met Signal (die vereist een soort primair apparaat dat zaken kan doorsturen, en dus online moet blijven).

Je kunt stellen dat MLS een modernere evolutie van Signal is.
Dit is iets dat niet kan met Signal (die vereist een soort primair apparaat dat zaken kan doorsturen, en dus online moet blijven).
Het kan prima met Signal, maar het is een keuze om het niet te doen. Net als met WA kan je primaire apparaat een bepaalde periode (volgens mij twee weken) offline zijn terwijl secundaire apparaten gewoon Signal kunnen blijven gebruiken.
Ik vind een groepschat met meer dan 50 gebruikers al best veel. Dan kijk je even niet op je mobiel en heb je een stuk of 80 ongelezen berichtjes…
Het Particuliere nut is inderdaad op z’n best beperkt, maar denk is aan mogelijkheden voor automatische systemen. Of met een alternatieve client, waarmee je een heel stadion aan mensen met één druk op de knop en bericht kunt versturen op die manier. (Een keer versleutelen en iedereen krijgt het op z’n eigen apparaat uniek versleuteld opgestuurd.)

MLA is echt een heel mooi mechanisme 😊
Ik hoop eigenlijk niet dat dit zomaar gebruikt kan worden om zomaar broadcastverkeer uit te zenden :/ Dat zou niet zo mooi zijn. Daarnaast: als je alle mensen in een stadion hetzelfde bericht wil sturen, wat heeft encryptie dan voor toegevoegde waarde? :P
Dat is echt al jaaaaaren niet meer zo bij Signal. :) Het protocol is aangepast waardoor elk apparaat zelfstandig kan verbinden en je “hoofd”-apparaat niet perse online hoeft te zijn. Wel is het hoofdapparaat (je mobiel) nog vereist om een account te maken en extra devices te koppelen aan je account.
Mischien zodat de providers de berichten dan eerst kunnen decrypten om te kijken dat er niets illegaals in zit
Je weet hopelijk wel waar E2EE voor staat, toch?
Je weet dat facebook een vpn server had, die verkeer ontsleutelde, daarna opsloeg en weer versleutelde naar de eindbestemming.
Dat is bij definitie geen E2EE.
Het zou wellicht helpen als voor dit artikel de NL providers om een reactie was gevraagd. Ik begin me echt te irriteren aan die lakse houding en dat uitstel gedrag van ze.
Dat zou de journalistiek zeker beter maken
RCS-servers kosten geld (software, servers, onderhoud, extra beveiligingsrisico's, de nodige scambescherming, etc.), zijn tien jaar geleden geflopt, en heel Nederland zit toch op WhatsApp. Ik zie voor providers het voordeel niet om nog eens RCS te proberen, helemaal nu ze RCS niet kunnen melken voor inkomsten. Eén van de grote drie in Nederland kan niet eens IPv6 op hun glasvezelnetwerk voor elkaar krijgen, ik verwacht niet dat ze RCS prioriteit gaan geven.

Het zou natuurlijk mooi zijn als Tweakers hier naar vraagt, maar ik gok dat het antwoord iets zal zijn dat lijkt op "het zit op onze roadmap maar we hebben nog geen vaste datum".

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 11 mei 2026 21:34]

Maar is die infrastructuur er niet al?
Op Android werkt RCS namelijk wel bij (volgens mij) alle providers in NL.
Ik zou het fantastisch vinden als ik voor mijn berichtenverkeer niet meer afhankelijk ben van een bepaalde app die de ander ook moet hebben.
Dat komt niet van de providers maar van Google. In Nederland zijn er geen providers die RCS ondersteunen voor consumenten. KPN is volgens mij net begonnen met RCS voor zakelijke klanten.
Check! Dat is goede informatie. Thanks.
Voor Google Messages heeft Google de rol van de provider aangenomen en zelf een RCS-server opgezet. Die gebruikt niet de RCS-servers van je provider zoals het protocol ontworpen is. Een soort iMessage, maar dan gebruik makende van het RCS-protocol. Je provider weet niet eens dat je RCS gebruikt als je Google's RCS-servers gebruikt.

Daarom werkte RCS zo lang ook alleen op Android: het was een Google-only feature. Google wilde aanvankelijk dat Apple integreerde met hun RCS-server, maar toen heeft Apple besloten gewoon de spec te volgen. De Android-app kan ook gebruik maken van je providerservices. Pas nu dat iOS-mensen ook RCS hebben, zie je weer een opkomst van RCS-servers aan de providerkant.

Overigens is de meestgebruikte RCS-server die providers in hun netwerk stoppen ook gemaakt door Google, maar dat wordt nog wel beheerd door je provider. Dat heeft wel een nadeel: providers vallen onder allerlei aftapwetgeving, Google niet per se.
Dat heeft wel een nadeel: providers vallen onder allerlei aftapwetgeving, Google niet per se
Voor metadata is dat inderdaad een ding. Voor E2EE is dat geen gevaar in theorie.
E2EE is een optionele toevoeging aan RCS, en de eerste implementatie op iOS was dan ook zonder E2EE gemaakt. Daarnaast zitten er een aantal extra use cases in RCS buiten chatten met bekenden en in groepen (zoals bijvoorbeeld de interactieve klantenservicefunctie en bepaalde presence-informatie) die niet met E2EE werken.

Ook is het met RCS triviaal om te zien wie met wie praat, in welke groep(en), wanneer, en vanaf waar ongeveer. Dat is toch een hele hoop metadata waar de politie (of een hacker, of een kwaadaardige overheid) waarschijnlijk bijna net zoveel aan heeft als aan een kopie van het berichtenverkeer zelf.
Over de metadata kunnen we heel kort zijn. Je hebt volkomen gelijk. Daarom zie ik RCS niet als een vervanging van Signal, maar wel van WhatsApp. Metadata door meta laten opslaan en gebruiken of door een Telecom provider... Dan kies ik voor de tweede, net zoals dat ook ging met sms.
Tja, als het op dingen als dataretentie (voorbeeld België heeft de lachwekkende details, maar dat is niet het enige land waar dat nog gebeurt, en dat gaat alleen om de wettelijke verplichting) aankomt, vertrouw ik WhatsApp toch meer dan providers.

Nog steeds valt WhatsApp niet heel erg te vertrouwen met persoonlijke gegevens, maar de insteek vanuit de overheid is toch anders.
Ik zou het fantastisch vinden als ik voor mijn berichtenverkeer niet meer afhankelijk ben van een bepaalde app die de ander ook moet hebben.
Slecht nieuws: ook hier moeten de mensen waarmee je wil chatten/in een groep wil zitten een toestel hebben met RCS-ondersteuning. Dat zijn ze niet allemaal.
Ja, dat is niet zo. Alle iPhone en Android-telefoons ondersteunen het.

Iemand met een exotisch OS heeft dan pech, maar die heeft sowieso ook geen WhatsApp of Signal. Dus dan is toch sms de enige optie. Maar ik ken niemand met een andere telefoon dan Android of iPhone.
Alle iPhone en Android-telefoons ondersteunen het.
Enkel iPhone's die iOS 26.5 (of hoger at some point) kunnen draaien. Bij Android is de backward support er wel iets langer, maar voor 't geval er nog mensen zijn met oude telefoons: dat vereist ook Android 10 of hoger. (Dan heb je het over vanaf Samsung Galaxy S9-territorium).

Althans als we het over de versleutelde variant hebben waar dit artikel over gaat.
Maar is die infrastructuur er niet al?
Op Android werkt RCS namelijk wel bij (volgens mij) alle providers in NL.
Ik zou het fantastisch vinden als ik voor mijn berichtenverkeer niet meer afhankelijk ben van een bepaalde app die de ander ook moet hebben.
Nederlandse providers ondersteunen geen RCS, dat staat los van Android en/of iOS.
Tussen Android en iPhone is het in Nederland toch nog steeds sms? Dat krijg ik te zien wanneer ik een bericht stuur. Stuur ik een bericht naar een Android telefoon stuur is dat wel RCS.
Zoals in het artikel staat:
Bij Nederlandse providers is dat niet zo. Die ondersteunen ook geen andere vorm van RCS op de iPhone.
Blijkbaar gaat Orange dan toch RCS ondersteunen op de iphone? Ze ondersteunen het al jaren op Android, maar tot op vandaag is dat nog steeds niet beschikbaar op iphones.
Ze ondersteunen het al jaren op Android
Dat denk ik niet. In NL werkt RCS ook op Android terwijl geen enkele provider RCS servers heeft (behalve Vodafone een korte tijd). In Android koppelt Google Messages je automatisch aan de Google RCS servers als je niet expliciet die van je provider instelt. Daar merkt de gewone gebruiker niets van en Googles reclame en datasurveillance vaart er wel bij.
De berichten app van Google zeurt oneindig door om RCS aan te zetten. Je kan het niet uitschakelen om niet meer gevraagd te worden. Het wordt ook makkelijk gemaakt om als je niet oplettend bent perongeluk accepteert.

Het feit dat Google zo graag wilt dat ik het aanzet en alles eraan doet dat ik het perongeluk accepteer of het zo zat wordt en maar aanzet om er van af te zijn, wekt bij mij de argwaan dat ze maar al te graag mijn berichten willen lezen.

Iets soortgelijks hebben ze ook in Android Auto doorgevoerd. Normaal krijg je bericht meldingen te zien op je radio. Sinds enige tijd is er een nieuwe optie:
Meldingen met de Assistent
Sta toe dat Android Auto je meldingen naar Google stuurt voor functies zoals je berichten hardop afspelen.
Nou dat wil ik niet, dus zet ik uit, maar hier komt het leuke, als je dat uitzet worden de volgende opties ook uitgeschakeld zonder enig reden:
  • Bericht meldingen tonen
  • Groepsgesprekken tonen
  • 1e regel van berichten tonen
  • Berichtgeluid afspelen
Deze opties hebben niks met de assistent te maken en eerder kon het wel. Maar ze willen je dwingen al je notificaties naar Google te sturen, waarmee Google en daarmee de Amerikaanse overheid en daarmee ook weer de Nederlandse overheid die het bij hun kan opvragen, al je notificaties kunnen lezen. Dat betekend dus ook de berichten van al je E2E encrypted andere apps waar je meldingen van krijgt.

Lang verhaal kort E2E encryptie is populair en iedereen gooit met de termen, maar de complete keten is belangrijk. Niet volledig in eigen beheer = geen encryptie.

Ik mis BlackBerry..

[Reactie gewijzigd door HakanX op 12 mei 2026 03:30]

Ik ben ook nogal sceptisch dat google dit zo graag aan wil hebben. Straks gaat iedereen dit gebruiken en weet google precies wie met wie communiceert (de meta data). Kom maar hier, zegt Google, het is gratis... Ja ja
Zoals Meta met Whatsapp bedoel je dan?

Of telefoonproviders, of …, of …
Je provider heeft geen totaalbeeld van wat je doet, en belangrijker, heeft (op dit moment) geen enkele behoefte aan die gegevens.

Ze verkopen geen ads dus ze hebben geen profiel nodig, en al zouden ze het willen mag het niet. Een stuk veiliger dan Google.
Ik reageer op de opmerking dat Google straks weet wie met wie communiceert. En dat weten zoveel instanties en bedrijven.
Het is dus niet enkel meta data. Dat willen ze je laten geloven met E2E. Maar ze beheren de hele keten en willen ook je meldingen synchroniseren. In je meldingen heb je gewoon de plaintext inhoud van de berichten. E2E is in dit geval enkel tegen een man in the middle aanval die dan tijdens het transport de inhoud niet kan lezen vanwege de encryptie.
Je bent gewoon een verdien model voor Google, daarom is je Android telefoon ook goedkoper, het OS betaald Google, bij IOS betaal je dat mee in de iPhone prijs, en dan nog klagen...
Dit is toch meer iets voor Amerikanen dat je er niet bij hoort als je geen groene (of was het blauwe) tekstballonetjes hebt?
Daar gaat het nu niet om. Dit is een vendor-onafhankelijk en loopt gewoon over je telefoonnummer. Zie het als een neutrale manier om berichten te versturen en ontvangen in je eigen voorkeursapp met enkel je nummer als aanspreekpunt zonder dat je accounts moet maken op specifieke platformen.
Werkt RCS dan ook zonder Google of Apple account?
RCS is de opvolger van MMS en SMS. Je hebt een account nodig, namelijk de SIM-kaart en telefoonnummer van je provider.

Google heeft voor o.a. Fi hun eigen RCS-server geschreven en besloten om, compleet tegen de normale standaard in, een eigen RCS-server voor iedereen toegankelijk te maken. Dat doet veel mensen denken dat het een Google-standaard is, maar dit komt gewoon van de mensen die ook LTE maken.

De standaard zelf is openbaar, al zul je er weinig mee kunnen tenzij je providers kunt overtuigen om een verbinding met jouw server te leggen. Als client heb je bij veel RCS-configuraties (niet alle) toegang nodig tot gegevens en functies van de SIM-kaart, iets dat je alleen op custom ROM's zult krijgen. In principe kun je dus je eigen RCS-app maken, maar werkt die effectief alleen maar op LineageOS en andere systemen waar je zelf de softwaresleutels in handen hebt.
Blauwe inderdaad (iMessage), want groen is sms
Ook voor ons. Elke SMS tussen gebruikers gaat dan via RCS. Je kan dan in principe alle 3rd party berichten apps verwijderen en enkel RCS gebruiken. Tenzij je echt extra functies wilt kunnen gebruiken.
RCS encrypted kan wel een dingetje worden als satelliet berichten beter ter beschikking komt in NL. Als bijvoorbeeld Amazon LEO RCS gaat ondersteunen, net als iMessage, wil je toch liever niet dat het open en bloot wordt verzonden.

De NL providers hebben het aan zichzelf te danken dat "iedereen" naar WA overstapte. Ik ken nog de tijd dat een SMS 25 oude centen kostte. Daarom was Blackberry ping zo populair. Voor een tientje per maand kon je onbeperkt berichten met elkaar uitwisselen.
Die lijstjes van apple zijn niet echt up to date...
- Tele2 is geen mobiele provider meer.
- KPN en Odido ondersteunen wel e-sim.
- Odido ondersteunt wel Wi-Fi Calling.

Maar het klopt idd dat geen Nederlandse provider RCS ondersteuning heeft. Best jammer, want nu moet ik via de servers van google berichten versturen...
Even voor de Vlaamse medetweakers :) Wordt RCS op Android in de praktijk 'echt gebruikt' door veel mensen, of komt het niet echt van de grond af, en is het meer 'de happy few'? Het zal allicht een stukje schelen dat iOS heeft nu eindelijk ook ondersteund (weliswaar in bèta).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn