'Smartphones worden volgend jaar bijna 7 procent duurder'

Smartphones worden volgend jaar bijna 7 procent duurder, zo schat analistenbureau Counterpoint Research in. Dat komt door de stijgende prijzen voor geheugen. Vooral bij goedkope smartphones gaat dat veel impact hebben.

Counterpoint zegt dat fabrikanten gaan proberen de prijzen in bedwang te houden door te beknibbelen op andere componenten zoals camera's, het scherm, audiohardware en geheugenconfiguraties. Desondanks zullen de prijzen van een smartphone gemiddeld stijgen met 6,9 procent.

Vooral Chinese fabrikanten, die veel actiever zijn op de markt voor goedkope smartphones, krijgen last van de stijgende geheugenprijzen. Apple en Samsung verkopen veel smartphones in allerlei prijsklassen en kunnen door hun grotere volumes geheugen ook groter inkopen en de prijsstijging daardoor drukken. Dat geldt in mindere mate voor smartphonemakers als Honor, OPPO en Xiaomi.

Counterpoint verwacht dat alle grote smartphonemakers minder smartphones gaan leveren volgend jaar. Het gaat in totaal om een daling van 2,6 procent. Dat is anders dan een paar maanden geleden, toen het analistenbureau nog verwachtte dat Chinese fabrikanten juist meer smartphones zouden gaan leveren volgend jaar.

Smartphones 2025 2026

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-12-2025 • 18:27

67

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

Dan maar geen nieuwe telefoon volgend jaar :+

Mijn huidige doet het trouwens toch nog goed genoeg, ik heb totaal niet het gevoel dat ik iets ga missen als ik niet upgrade.
Herkenbaar, zo werk ik op de bank ook nog op een 9 jaar oude laptop, lenovo ultralight, een van de eersten, en dat ding kan nog prima mee - is wel toe aan de derde accu merkte ik laatst.

En zelfs de budget telefoons zijn zo snel nu dat er echt iets geks moet gebeuren zouden die achterhaald gaan worden .


ALs je gamet op telefoon is het natuurlijk anders, net zoals als men meent dat een telefoon beter moet zijn dan een DSLR fototoestel maar soit. Voor dagelijks gebruik is de bruikbare levensduur de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen.
Voor de categorie ik hoef mijn hardware niet up te graden verwacht ik dat software support de levensduur bepaalt voor 99% van de telefoon eigenaren. Anders gezegd, bepaalde apps stoppen simpelweg met werken, zoals bank apps of zakelijke omgeving. Daarvoor zijn security updates nodig.
Daarom moet je ook voor een Pixel phone of iPhone gaan. De software support is super.

Ik heb de Pixel 6 pro gekocht met Android 12, heb gisteren Android 16 binnengekregen.
Persoonlijk vind ik Google producten helaas geen garantie voor (lange) support. Mijn Nexus 7 was een flop, was vrij snel alleen nog als onderzetter te gebruiken doordat het eMMC geheugen traag werd. Bij fitbit, overgenomen door Google, gaat het momenteel ook niet lekker.

Ondertussen voorziet Samsung telefoons tegenwoordig officieel van 6-7 jaar updates. De Samsung S20 FE kreeg in november zijn laatste update, 5 jaar dus.
Nexus 7 🤣 dan hebben we het over 2012. Dat is 13 jaar geleden....
Ondertussen voorziet Google vanaf Pixel 8 officieel updates voor het OS en beveiliging van 7 jaar, net als Samsung. In 13 jaar kan er veel veranderen }:O
Yes echter de Pixel 1,2,3,4 en 5 zijn allemaal EOL en hadden 3 jaar updates. Samsung deed eigenlijk altijd al langer updates, in mijn ervaring ook langer dan beloofd. Dat was vroeger, denk aan de S2 i9100, eigenlijk al effectief 3 jaar en werd later dus 5 jaar en tegenwoordig 6/7 jaar.

Google is overigens gestopt met Nest thermostaten in Europa en in fitbit devides heb ik ook een hard hoofd, De Verse 4/Sense 2 was alweer de laatste smartwatch uit 2022.

Ik zie Google dus niet bepaald synoniem met continuïteit, dan zou ik eerder Samsung en Apple als voorbeeld noemen.
Daarom heeft de EU richtlijnen gesteld voor alle smartphone fabrikanten. Updates Zijn dus gewaarborgd, ook bij Google.

Dat jij niet gelooft in Googles development, laat ik aan jou. Daar heb ik weinig kennis van. Buiten dat, reviews zullen uitwijzen of Google mee kan komen of niet
En volgens mij heb je dan alsnog wel custom roms die je erop kan zetten toch? Of is dat iets uit een ver verleden?
Ja dit zat ik ook te denken. Zelf momenteel niet in thuis..

Of volgende telefoon een fairphone?
Custom ROM's kan maar dan moet je uitkijken met de Play Integrity API. Die zal niet volledig werken met custom ROM's waardoor sommige stricte apps niet zullen werken.
Klopt helaas

Ik heb een oneplus 5 met latest lineagos

Werkt super met 3e accu.

Probleem is dat sommige apps uit de playstore dit niet accepteren want de bootloader is unlocked.

Zolang mijn bankapp nog wel werkt ga ik er mee door. Dan Netflix app maar uit 'andere' bron halen.

Opzich te begrijpen maar ook weer bijzonder want draai de laatste patch level en Android 15. Wat mij veiliger lijkt dan de versie van de fabrikant jaren geleden.
Nog +- een jaartje dan is mn perfecte werkende S21FE ook al klaar met updates ontvangen.

Dat is al de tweede telefoon in perfecte staat die in de ladekast gaat.

Mn OnePlus 6T dient nu als navigatie, wat ik met de s21fe ga doen weet ik nog niet

Ook niet echt de motivatie om met Roms/firmware te spelen
Heb van mijn vorige Oneplus Nord een hele leuke emulatie handheld gemaakt , doet het super en is zelfs beter dan men Anbernic en Mioo handhelds .Mijn S21Fe gaat de rol ook overnemen in 2027 , met een nieuwe accu naturlijk. Dus ik doe langer met mijn huidige telefoon en geef ze daarna een 2e leven voor mezelf en mijn familie en vrienden.
13 jaar oud dit device, draait bij mij nog als een zonnetje als home assistant interface centraal in de woonkamer icm LineageOS!
Ook dat hoeft geen belemmering te zijn. De door mij en mijn partner gebruikte banken bieden allemaal een werkende website aan. Dan heb je ook geen afhankelijkheid aan een app. Dan hoef je alleen nog maar te zorgen voor een recente browser, maar dat is tot op heden nog geen probleem gebleken met GraphenOS en Linix mobile.
Ik denk dat jij met graphenOS en linix mobile onder die 1% valt dan?
Neen, ik verwacht dat het er wel meer zijn. In mijn omgeving zie ik genoeg mensen met een niet meer ondersteunde telefoon rondlopen en die dus geen bankapps meer kunnen gebruiken, maar waar dit via de browser nog wel gewoon kan.
Mijn raboapp werkt nog op mijn Samsung Galaxy A5 2017 (Android 8 ) en andere banken had ik een paar jaar geleden gezien op minimaal Android 9. Dus genoeg software kan gewoon werken op oudere telefoons. Nee zeker niet alles en sommige dingen werken iets minder soepel maar de telefoon hoeft dus niet gelijk nutteloos te zijn vanwege software.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 17 december 2025 02:02]

Mijn vrouw gebruikt haar telefoon voor haar werk (byod). Kleine 2 jaar geleden moest zij haar pixel 4a vervangen vanwege geen updates meer(security policy vanuit haar werkgever). Daarnaast herken ik het meer van vroeger bv bij zeer oude tablets dat netflix zegt; jij bent me te oud Android ik draai hier niet meer op.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 17 december 2025 09:03]

Gelukkig zijn daar altijd alternatieven voor.

PC: Zorin OS is een aantrekkelijk Linuxdistro voor windows-gebruikers.
Smartphones: Graphene/Lineage OS.

iPhones kunnen ook een goede optie zijn. Ik zie de meeste iPhone gebruikers toch upgraden na max 3 jaar maar ik denk dat ze nog steeds snel genoeg zijn voor de meeste taken. Facebook/YouTube zullen niet de beste SoC nodig hebben.
Voor tweakers wel, maar wij vallen toch echt in de 1% imo. En zelfs een tweaker (zeker met kinderen) moet keuzes maken.
ZorinOS is echt heel gebruiksvriendelijk. Daarom wordt het ook steeds bekender bij mensen die niet zo erg into tech zijn, zelfs met kinderen. Hetzelfde geldt voor Lineage. Die heeft OTA updates dus je hoeft niet zelf meerdere keren per week je flasher in te gaan en het handmatig te doen.

Ja het is nog steeds een relatief kleine groep. maar 1,45% van alle devices is nog steeds best veel. En het lijkt er op dat er in het gamingsegment meer mensen beginnen te overstappen naar Linux. Die is van 1 naar 3,2% gegaan.
Ik heb laatst de apps van ABN Amro, ING en N26 (Duitse online bank) draaiende gekregen op mijn oude OnePlus 7 Pro met security update uit 2022. Ik ben nog geen app tegengekomen die echt de security updates checkt.
Je hebt gelijk, maar mijn ervaring van heel wat jaartjes terug was dat bepaalde apps toch een minimale android versie vereiste, bv bij Netflix -> Netflix op je Android-telefoon of -tablet gebruiken | Netflix Helpcentrum

Daarnaast een herhaling van 1 van mn vorige berichten:

Mijn vrouw gebruikt haar telefoon voor haar werk (byod, bij grote toonaangevende werkgever in NL). Kleine 2 jaar geleden moest zij haar pixel 4a vervangen vanwege geen updates meer(security policy vanuit haar werkgever).

Fijn dat er ook andere ervaringen zijn. Maar minimale android versies voor apps heeft altijd bestaan + security policy's van werkgevers ook en dat was een beetje mijn punt (kwam misschien niet helemaal goed uit de verf ;-) )

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 17 december 2025 18:43]

En zelfs de budget telefoons zijn zo snel nu dat er echt iets geks moet gebeuren zouden die achterhaald gaan worden .
Klopt. Een mid-ranger van vier jaar geleden iz prima voor dagelijks gebruik vandaag. Het lastigste blijft softwareondersteuning. Tweakers kunnen dat voor bepaalde toestellen verlegen via AOSP, maar het blijft een stuk slechter gesteld t.o.v. bijvoorbeeld x86 notebooks.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 december 2025 18:32]

Dan gebruikt jullie banksoftware zeker geen API's die je via New Relic moet begluren, dat lukt een 9 jaar oude ultralight zeker niet meer :+

Het hangt maar net van je usecase af wil ik zeggen.
echt iets geks moet gebeuren
iets geks zoals het stoppen van de support waardoor die geen updates meer krijgt en dus hoe langer hoe onveiliger wordt.


Die werklaptop, heeft die nog een update naar Windows 11 gekregen of gebruiken jullie een alternatief OS?
Idd zoveel beter worden ze nou ook weer niet.

Ik blijf ook mijn S24 Ultra trouw voor een paar jaar.
Een telefoon van een jaar oud een jaar langer gebruiken gebruiken als voorbeeld van lang met toestellen om te gaan. Zelfs de goedkoopste smartphones leveren twee jaar software update support.
Meh, ik wil er juist wel 1 volgend jaar. Oktober is mijn plan, dan is de huidige 4.5 jaar oud. Accu begint ook op te raken, en geen zin om er nu nog een nieuwe in te gooien.

Achja, anders een modelletje die nu net uit is, de niet enige fabrikant die ik wil (want geen productie in China) doet toch een jaar of 7 updates.
Of nu nog snel even eentje pakken? xP
Ik ben al die-hard tech-enthousiast ook al op het punt dat ik gewoon mijn huidige toestel net zo lang gebruik tot die kapotgaat of gestolen wordt. Tot die tijd houd ik hem in leven met een nieuwe batterij om de 3 jaar.
Ik had dit wel een beetje zien aankomen. 😅 Dit jaar een fold 7, nieuwe laptop (met 32gb ram), nieuwe samsung smartwatch. Ik kan weer een flink aantal jaar vooruit
Je zal wellicht internet bankieren missen? Mijn telefoon die nog prima mee kan moet ik straks wegdoen omdat de app van ABN niet meer compatible zal zijn met de oudere android versie die erop staat en ik kan niet upgraden... Moeders moest ik ook al om die reden een nieuwe telefoon voor in huis halen.
Je kan je afvragen waarom heel eenvoudige smartphones veel intern geheugen nodig hebben want kijk maar naar enkele jaren geleden. Toen was b.v. 2 of 4 GB intern geheugen heel normaal in een smartphone en je er net zo goed alle dingen mee kon doen. Zou bijna zeggen van laat eerst eens die AI flauwekul weg en zorg daarna eens dat de software fatsoenlijk om gaat springen met intern geheugen.
Android 16 heeft al minimaal 6gb nodig en het ligt sterk aan je gebruik, steeds meer mensen gebruiken de smartphone als desktop vervanger.

Je hoort het goed ja desktop vervanger, je kan hem aansluiten op een scherm, toetsenbord en muis, android heeft tegenwoordig desktop mode.

De tijd van één enkel appje open is nu wel voorbij, ook kan Android tegenwoordig multitasking.

Een Netflix stream open terwijl whatsapp op een ander deel van het scherm open staat en terwijl de navi aanstaat als bijrijder ermee bezig bent.

Ook voor de smartphone is 8gb ram niet zo bijzonder meer als je er meer mee doet dan één ding.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 december 2025 22:30]

Je hoort het goed ja desktop vervanger, je kan hem aansluiten op een scherm, toetsenbord en muis.
O ja hoor, dat weet ik, heb zelf een Samsung S23 Ultra met Samsung DEX wat al een aantal jaren bestaat. Alleen tja, leuk maar ik gebruik mijn gewone pc voor desktopzaken.

Waar ik meer op doel zijn eenvoudige smartphones die je niet als desktopvervanger kan gebruiken, of in elk geval dan daar te traag voor zijn. Dat Android 16 al minimaal 6 GB nodig heeft, daar zou aan gewerkt moeten worden en alle onnodige flauwekul weghalen. Zeker nu geheugenprijzen de lucht in schieten word het tijd dat softwareontwikkelaars zich dat eens gaan realiseren.

Denk mede ook de lage prijzen voor geheugen mede de oorzaak ervan is dat software nu zoveel intern geheugen nodig heeft. Zo van het kan dus waarom dan druk maken om wat meer geheugengebruik, tja....
"leuk maar ik gebruik mijn gewone pc voor desktopzaken."

De doorsnee consument(jongere generatie) heeft dat niet meer, kom het regelmatig tegen, ook geen laptop.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 december 2025 22:34]

Ik kom toch anders steeds meer mensen tegen, van jong tot oud, die uiteindelijk toch weer richting laptop/desktop gaan.
In mijn omgeving: niemand heeft een desktop behalve PC gamers. Iedereen heeft een laptop om de simpele reden dat iedereen met een kantoorbaan die van z'n werkgever krijgt. Bijna niemand heeft nog een prive laptop, omdat het meeste voor prive doeleinden gewoon op je telefoon kan en wat niet op je telefoon kan doe je even op je werk laptop.
Ben het met je eens met je, maar de grootste Android software ontwikkelaar (Google) richt zijn pijlen op het opdringen van AI aan steeds meer mensen, omdat ze denken daar meer winst mee te maken, omdat meer gegevens over de mensen verzameld kunnen worden. Dus ik denk dat je kan vergeten dat ze zuiniger met geheugen zullen gaan omgaan.
Zeker, dat is puur commercie wat dat tegenhoud.
Ik gebruik DeX heel vaak hoewel het huis vol staat met PC's 🤭

Handig voor onderweg met Xreal bril en op kantoor in het Lenovo dock als ik even iets prive moet doen zonder alle spyware van het werk.
Ahhhh OK, maar dan zakt de prijs dus ook gewoon weer als de geheugen prijzen omlaag gaan, toch....? Juist...
In een simpele wereld wel, maar dit is niet de enige ontwikkeling in de wereld. Als in 2027 de geheugenprijzen normaliseren, zouden er bijvoorbeeld diezelfde 7% vanaf kunnen gaan — maar in 2027-euro's. De euro's van 2025 zijn tegen die tijd ook een aantal procentpunten minder waard. Optimistisch 2 procent inflatie per jaar komt uit op 4.04% inflatie over 2 jaar. Dus in dit voorbeeldscenario blijven er 3 procentpunten over die het omlaag zou kunnen, dus een telefoon van 199 kan dan over de toonbank voor 199×0.97 = 193 €. Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen 7 euro de doorslag laten geven (op een bedrag van bijna 200), dus is er geen druk vanuit de vraagkant en dus geen aanpassing aan de aanbiederskant. Wel zou je dan verwachten dat de volgende prijsstijging langer kan wachten. Een jaar inflatie kunnen ze bijvoorbeeld incasseren als ze denken daarmee concurrentievoordeel te behalen
Mooie voorrekening en betoog, en mee eens hoor 😉

Mijn punt is vooral dat iedere reden voor een prijsverhoging altijd wordt aangegrepen, maar ik heb nog nooit vervolgens een daling gezien (zelfs al is het maar een beetje...) omdat de kosten gedaald zijn.
Ik vorige week nog. Mijn energieleverancier kondigde een prijsverlaging aan omdat ze nu schijnbaar minder kosten maken

In het algemeen is het niet alsof kunstmatig hooggehouden prijzen succesvol zijn in een kapitalistische markt wanneer die enigszins te betreden valt voor nieuwkomers of er al genoeg bestaande concurrentie is. Wanneer de prijs serieus omlaag zou kunnen, zou een fabrikant gek zijn om dat niet te doen en zo alle klanten weg te kapen bij concurrenten die hun winstmarge niet aanpassen op gedaalde kosten

Edit: Niet dat ik per se kapitalisme zo geweldig vind, maar dit is wel de voornaamste functie ervan. Als je denkt dat marktwerking geen effect heeft in onze economie, zou ik niet weten hoe je dat rijmt met de werkelijkheid. Afgeven op grote boze machten (of nu een overheid of bedrijven het weer eens gedaan hebben) is een internationaal bedreven sport maar voegt verder niet veel toe

[Reactie gewijzigd door baseoa op 16 december 2025 20:03]

Helemaal mee eens. Mijn internetprovider heeft eerder dit jaar nog mijn prijzen met 4% laten dalen. Het is waarschijnlijk niet de norm, maar het kan wel.
En dan zijn er nog tariffs en Europese importheffingen die eraan zitten te komen
Geloof ook niet dat we moeten verwachten dat deze prijzen nadien weer gecorrigeerd zullen worden maar dan in de andere richting. Dit lijkt me wel een opportuniteit om de basis iPhone, Samsung S en anderen aan te bieden aan prijzen bestaande uit minstens 4 cijfers voor de komma.

Ik hoop het niet maar heb er een naar gevoel bij.

[Reactie gewijzigd door kayjay op 16 december 2025 18:30]

Geloof ook niet dat we moeten verwachten dat deze prijzen nadien weer gecorrigeerd zullen worden maar dan in de andere richting.
Ik denk het ook niet, maar mijn oplossing is simpel: gewoon niet als eerste het nieuwste model kopen. Als je bijvoorbeeld een Pixel een jaar later koopt, vlak voor de nieuwe modellen uitkomen, zijn er zoveel acties dat je hem nog net niet gratis mee mag nemen.

Nog een voordeel: je laat meteen je portemonnee spreken!

[Reactie gewijzigd door allabouteve op 16 december 2025 18:53]

Ach, de modellen van dit jaar zijn goed genoeg, die zakken over het algemeen ook erg snel want ‘oud’ ofzo…

Niet dat ik in de markt zit voor een nieuwe, mijne 5 jaar oude xiaomi 10t werkt nog als een tierelier nml, maar misschien dat ik over 2 jaar eens naar een 15T kijk als die onder de 450 eu zit…
Zoveel verschilt het aantal niet tussen de top 3. De bewering dat Samsung en Apple goedkoper kunnen inkopen, vind ik niet zo overtuigend.

Top 10 merken wereldwijd
Samsung – Rond 16–19% wereldwijd marktaandeel in 2024–2025, vaak nummer 1 in verkoop.
Apple – Ongeveer 16–19% wereldwijd, zeer sterk in het hoge prijssegment en in Europa/VS.
Xiaomi (incl. Redmi/POCO) – Ongeveer 12–15% wereldwijd, sterk in China, India en Europa (vooral Spanje).
Transsion (Tecno, Infinix, itel) – Rond 12% wereldwijd, dominant in Afrika en opkomende markten.
OPPO (incl. OnePlus) – Ongeveer 7–8% wereldwijd, sterk in Azië en delen van Europa.
Vivo – Ongeveer 7–9% wereldwijd, vooral groot in China en Azië‑Pacific.
Motorola (Lenovo) – Groeit in o.a. Europa en Latijns‑Amerika; in Europa rond 6% marktaandeel in 2024.
Realme – Klein maar snel groeiend merk, met betekenisvolle aandelen in delen van Europa en India.
Honor – Belangrijk merk in China en sommige internationale markten na afsplitsing van Huawei.
Huawei – Klein wereldwijd aandeel door sancties, maar nog relevant in China en enkele andere markten.

In Nederland specifiek zijn Apple, Samsung en Xiaomi duidelijk de drie grootste mobiele merken, met Apple rond 38%, Samsung rond 34% en Xiaomi rond 7–8% marktaandeel (november 2025).
Als het daadwerkelijk bij die zeven procent blijft, valt het me nog mee.

Persoonlijk maak ik me veel meer zorgen over laptops, want daar heb ik meer opslag nodig dan standaard en meer werkgeheugen is ook gewenst. Bij smartphones heb ik voldoende aan een basismodel iPhone 17.
Gelukkig gaat mijn Galaxy A35 nog wel een paar jaar mee. En als ik tegen die tijd een nieuw exemplaar koop is het even kijken naar een leuke Black Friday deal (indien van toepassing).

De enige dwingende reden voor mij om een nieuwe mobiele telefoon te kopen is het verdwijnen van security updates van zowel de relevante apps (bank/DigiD en dergelijke) en het OS.

Wat ik erg zou toejuichen is als de GSM fabrikanten hun toestellen langer van security updates te blijven voorzien (ik denk dat dat wishful thinking is).

[Reactie gewijzigd door Clu3M0r3 op 16 december 2025 20:10]

Bij mij valt de achterkant er zowat vanaf als 'ie van het opladen een beetje warm en zacht geworden is. Yay voor aan elkaar gelijmde toestellen maar hoe dan ook: er zijn meer "dwingende" redenen om een nieuw toestel te willen dan updates xD

Wilde van de zomer al een nieuw toestel maar er is niks te koop. Ik moet op meerdere vlakken functionaliteit inleveren, of een toestel kopen dat ongeveer even oud is als wat ik heb. Dus zing ik het hier nog even mee uit. Hoopte op een betere volgende generatie maar dat lijkt dus een relatief duur grapje te worden. Uitstellen gaat op een gegeven moment niet meer :(

[Reactie gewijzigd door baseoa op 16 december 2025 20:10]

er zijn meer "dwingende" redenen om een nieuw toestel te willen dan updates xD
Die blijken dus van persoon tot persoon te kunnen verschillen. Dat heb ik in mijn post duidelijk aangegeven.
De enige dwingende reden voor mij om een nieuwe mobiele telefoon te kopen is het verdwijnen van security updates van zowel de relevante apps (bank/DigiD en dergelijke) en het OS.
Mocht mijn toestel (ik verwacht het niet) voortijdig van ellende uit elkaar vallen dan ontstaat er een andere prioriteit, hetgeen evident is.
Gelukkig net een nieuwe iPhone 17 Pro gehaald (had een oude 11) voor de geheugengekte...
De geheugengekte voor telefoons moet nog beginnen want iedereen heeft afspraken voor de huidige modellen. Voor de volgende generatie wordt het mogelijk, dat zag je al aan Samsung die voor de S26 van hun eigen geheugenfabriek al geen lange termijn contract meer mogen.
Niet als ik er nooit 1 kan. Haha , take that!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn