Leveringen goedkope smartphones dalen dit jaar met 22 procent door ramprijzen

Er worden dit jaar fors minder goedkope smartphones geleverd. Dat verwacht analistenbureau Omdia. Dat komt door de enorme prijsstijgingen van werkgeheugen en opslagchips. Budgettelefoons hebben daar meer last van dan topmodellen.

De geheugen- en opslagprijzen zijn 'een serieuze last' voor smartphones in het lage en middensegment, schrijft Omdia. Daarom leveren fabrikanten dit jaar 22 procent minder telefoons van onder de 400 dollar, verwacht het analistenbureau.

Hoewel ook dure telefoons last hebben van de torenhoge ram- en opslagprijzen, is dat bij goedkopere smartphones nog erger. De kosten van zulke chips zijn het afgelopen jaar bijna verdubbeld in het middensegment, schrijft het analistenbureau. Bij de inkoop van componenten voor een smartphone van 100 tot 400 dollar gaat 59 procent van het budget op aan geheugen.

High-end telefoons hebben minder last

Ook bij duurdere telefoons zijn de geheugenkosten ruim verdubbeld, maar daar gaat het nog altijd om een relatief klein aandeel: 26 procent van de componentenkosten bij een premiumtelefoon van meer dan 800 dollar.

Hoewel de prijzen dus ook daar stijgen, ligt het aandeel nog steeds relatief laag. En bij duurdere telefoons kan ook nog bezuinigd worden op andere onderdelen, zoals het scherm. Budgettelefoons gebruiken al zo goedkoop mogelijke onderdelen, dus dat is geen optie.

Krimp in de complete smartphonemarkt

Omdia verwacht dat de complete smartphonemarkt dit jaar met twaalf procent gaat krimpen. Ook dat komt voornamelijk door de daling in de lagere marktsegmenten.

Sterker nog: leveringen van high-end toestellen zullen juist met 5,7 procent groeien, verwacht het analistenbureau. Dat komt deels omdat fabrikanten zich steeds meer op de hogere, winstgevendere segmenten richten. Ook zijn consumenten die toch al dure telefoons kopen minder gevoelig voor prijsverhogingen, schrijft Omdia.

De verwachtingen van Omdia komen niet helemaal uit de lucht vallen. Chipmaker Qualcomm zei eerder dit jaar al dat fabrikanten minder goedkope smartphones gaan maken. Onder andere Xiaomi zou de productie van zijn budgettelefoons fors hebben teruggeschroefd.

Aandeel geheugen bij smartphonekosten. Bron: Omdia
Geheugen is goed voor 59 procent van de componentenkosten bij goedkopere smartphones. Bron: Omdia

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

07-07-2026 • 20:25

95

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het dan nog bijzonder dat de laatste tijd nog zo wordt gestunt met telefoons zoals de Pixel 10a op Belsimpel. Deze kostte 60 euro, plus een abonnement van een jaar van 8,50 per maand met 20 GB data + belminuten, dus totaal maar zo'n 160 euro kostte inclusief abonnement. Mijn moeder heeft dit ook maar gedaan, en de Simkaart bij wijze van in de prullenbak gegooid.
Heb ik zelf ook gebruik van gemaakt, enige wat ik kan bedenken is dat Google nog marktaandeel in Nederland wil veroveren, en het zich ten slotte toch kan permitteren
Aanbieding is er zo te zien niet meer?
Mooi, de enigste manier om fabrikanten over te halen om meer focus op consumenten te hebben is simpelweg niet meer kopen.

Persoonlijk krijgen ze van mij gewoon de middelvinger. Heb dus ook een 2e hands smartphone gekocht. Ik weiger de AI bubble te sponsoren.
Ik denk dat je beter gewoon geen AI services kan gebruiken. Dat levert meer op. Als de hele zeepbel uiteenspat dan kan de wereld weer herstellen.
Dat de AI-zeepbel moet barsten, dat is duidelijk. Want Altman en Damodei (de bazen van OpenAI en Anthropic) hebben niksv goeds voor met hun tech. Ook al zeggen ze van wel. En ga vooral niet op zoek naar de handel en wandel van het bedrijf Palantir, welke maar al te graag gebruik maakt van AI om hun zeer bedenkelijke ideeen los te laten op de samenleving in het algemeen.

Ben je bekend met de film Brazil en/of het boek 1984? Want dat is Palantir's ideale wereld.

Maar genoeg gedwaal. De wereld zal flink gaan betalen. Want het geld dat AI bedrijven er nu al doorheen hebben gejast en de nog grotere bedragen in de toekomst, het is niet alleen een AI bubbel meer. Het begint namelijk ook de Hyperscalers aan te tasten.

Hyperscalers als Google, Microsoft, Amazon AWS en Oracle moeten in het derde kwartaal van dit jaar meer uitgeven aan uitbreidingen in compute capaciteit dan dat er binnenkomt. Dat betekent dat Hyperscalers, die van zichzelf wel degelijk behoorlijke winsten konden draaien, nu in de schulden moeten gaan om de AI beloftes waar te maken. Bedrijven met zo'n vooruitzicht, krijgen alleen nog maar leningen aangeboden onder zeer ongunstige voorwaarden, dus stukken sduurder.

Maar wat is cloud-AI zonder Hyperscalers? Hopeloos. Dus als je te maken hebt met AI, leer wat je kan leren van de cloud-versies en pas wat je geleerd hebt toe op lokale LLMs. LLMs zijn zeker wel nuttig, maar de personen achter de huidige cloud LLMs hebben de hype veel en veel te ver doorgetrokken.
Dat gaat niet meer weg. Hou er maar rekening mee, helaas.
AI moet van hype naar bruikbaar/nuttig gaan.
Daar tref je niet de "boosdoeners" mee. De componentenleveranciers raken hun spullen wel kwijt. De smartphonefabrikanten kunnen niet zoveel. Als je geheugen verkoopt maakt het je niet uit waar het voor wordt gebruikt. De hoogste bieder krijgt het.
Tja, als de smartphonemarkt instort dan zal Samsung mobile toch echt wel aan de bel gaan trekken bij Samsung geheugen.
En ik zie tweakers vol staan met nieuwe apparatuur waar vooral het motto is: minder hardware voor meer geld.
Dat gaan consumenten toch echt wel opvallen. Ik las iets over een hele 1GB upgrade bij de nieuwe Apple. Dat is zelfs voor de apple fanboys wel een hele magere upgrade om zoveel geld voor te dokken.
De prijzen van de iPhone 18 zijn nog niet bekend dus of het een dure upgrade wordt, is maar afwachten.

Afgelopen jaar had Apple ongekende waar-voor-zijn-geld deals. Met de Mac mini en de Neo als uitblinkers. Al menig 'Neo-killer' heeft zijn tanden stukgebeten op de ongekend lage prijs.
Dan heb je zeker dit nieuws gemist: nieuws: Apple verhoogt prijzen: volgens ceo Cook 'onvermijdelijk' door geheugentekorten

Ook Apple ontkomt niet aan het verhogen van de prijzen.
Ik las iets over een hele 1GB upgrade bij de nieuwe Apple. Dat is zelfs voor de apple fanboys wel een hele magere upgrade om zoveel geld voor te dokken.
Als je er vanuit gaat dat ‘Apple fanboys’ elk jaar een nieuwe telefoon kopen wellicht wel. De meeste gewone mensen die ik ken die een iPhone gebruiken doen een aantal jaar met zo’n ding en als je van een iPhone 12/13 ofzo uitkomt is het gewoon een upgrade hoor ;)

Dat roepen ‘het is een marginale update, wie koopt dat nou’ is ondertussen niet meer dan wat populair geroep want meeste iPhone gebruikers upgraden niet elke generatie maar om de 3,4,5 generaties en dan is het zeker een leuke stap :)
De enige iphone gebruikers die ik ken upgraden ieder jaar. Zijn ze best vocaal over. Als ik dan vraag, wat kan deze wat je vorige niet kan, staan ze met een mond vol tanden. Want een rekenmachine die net iets sneller rekent is precies dat, iets sneller rekent. Wat je er dan precies aan voordeel van hebt en wat hij kan t.o.v. de vorige generatie, is eigenlijk niet te merken. Misschien in synthetische benchmarks, maar heb je daar echt winst mee?
Samsung Semiconductor Global trekt zich enkel iets aan van zijn eigen omzetcijfer. Daar heeft Samsung Electronics (waar Samsung Mobile een onderdeel van is) geen invloed op, want beiden zijn onafhankelijke spelers in hun eigen markt en moeten van Samsung Group zoveel mogelijk verdienen. Vanuit de Zuid-Koreaanse overheid is het ook zelfs verboden om elkaar te bevoordelen ten nadele van andere bedrijven, net omdat ze onderling onafhankelijk van elkaar zijn.
Dat gaan consumenten toch echt wel opvallen. Ik las iets over een hele 1GB upgrade bij de nieuwe Apple. Dat is zelfs voor de apple fanboys wel een hele magere upgrade om zoveel geld voor te dokken.
Zo ver ik begrijp is het bij apple altijd heel veel extra betalen voor een beetje mindermeer.....
De gabber waarvan je de telefoon hebt gekocht, koopt ook een nieuwe. Dus praktisch ben je indirect de bubbel aan het spekken.
Je leest het hier in de comments ook, ze verkopen om met dat geld een nieuwe te kopen (of het potje van de volgende aan te vullen).
Dus je ontkomt er niet aan.
Tja zijn keuze, heb ik weinig invloed op. Misschien is het ook wel een 2e hands, dat weet ik niet. Maar worst case is er maar 1 nieuwe telefoon verkocht ipv 2 nieuwe. Dus ik heb mijn druppeltje gedaan.
Schrikbarend om te zien hoe de effecten van de RAM- en geheugenprijzen doorsijpelen richting alle technologische productmarkten.
Normaal gesproken zou ik verwachten dat er iets van substitutie gaat optreden. Ik ben benieuwd of we dit ook gaan zien dmv kleinere hoeveelheden werkgeheugen/kleinere hoeveelheden opslag. Uiteindelijk verwacht ik deze onderkant nog wel eens helemaal kan gaan verdwijnen en niet meer terug zal komen.
Misschien wordt er juist meer op cloud ingezet. In de toekomst heb je misschien wel een smartphone met 2GB Ram puur voor een booting systeem en ben je verbonden aan je smartphone via een leverancier die software aanbiedt op AWS of Azure op een fysieke drager. Je apps, je contacten, foto’s, muziek, etc. Alles staat op een cloud. In plaats van dat je geheugen krijgt, betaal je maandelijks voor geheugenopslag. Ik zie eerder dit doemscenario als de AI bubbel niet snel barst.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 7 juli 2026 21:29]

Dat is nu al, de meeste apps zijn simpele webbrowsers die niks anders doen dan de content van de server doorgeven. En nog steeds sluit mijn iPhone met 4 GB RAM aan de lopende band apps waardoor ze steeds weer opnieuw moeten opstarten en ik kwijt ben waar ik was gebleven.
Het bekende streamen van alles, dat je PC/telefoon alleen inlogt en beeld doorgeeft, heeft ook flinke nadelen.

Vooral traagheid en instabiliteit. En dat is in landen met mindere internet verbindingen helemaal fataal. Nederland heeft nog top 10 beste internet in de wereld. En hier gaat het wel mis ook.
Met netwerk dekking in mijn regio zou het stom zijn om dan een mobieltje aan te schaffen want dan werkte die nooit.
Van mij mogen ze, dan gaan ik weer terug naar de dumbphone, een smartphone is leuk, maar niet nodig gelukkig ;)
Ik denk dat er vanuit de electronica industrie druk gezet zal worden op de geheugen producenten, zij voelen het omdat de klant minder snel koopt.

Op zich is het ook niet erg als de mens wat minder impulsief koopt.

[Reactie gewijzigd door Olympus user op 7 juli 2026 21:05]

Op zich is het ook niet erg als de mens wat minder impulsief koopt.
Minder consumeren is alleen goed als dat gat niet door een ander wordt gevuld natuurlijk. Anders is er helemaal geen verschil gemaakt, behalve dat een ander het koopt ipv jij :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juli 2026 10:10]

Ik vind het persoonlijk hilarisch hoe lichtzinnig de meesten omgaan met de ai boom en de stijgende prijzen voor it componenten.

Wij hebben projecten lopen die allemaal diep, maar dan ook DIEP in het rood aan het gaan zijn hierdoor. Industriele clients die van €300/stuk naar €1200 zijn gegaan. Servers die plots 25% duurder uitvallen. Automatisatie materiaal die plots 20-40% duurder is geworden.

Werkings budget voor zowel it als ot blijkt ver ontoereikend te worden.

Deze kosten gaan doorgerekend worden. Ik verwacht een vertraagde inflatie golf en slechtere cijfers voor heel wat bedrijven.
Maar .. dan heb je wel ai. Tenminste, bedrijven claimen dat ze ai hebben, gebruiken en leveren. De hype rond ai is inmiddels al zo’n 2 jaar achterhaald. Ja het is handig met wat basistaken enzv. maar meer dan dat het nu doet, gaat het ons niet brengen.
Als hierdoor mensen eerder voor een premium telefoon moeten sparen en zuiniger omgaan met hun telefoon vind ik het goede ontwikkeling.
Ben ik het niet helemaal mee eens, veel basis telefoons bieden al genoeg functionaliteit en zouden toegankelijk moeten blijven zijn voor iedereen. Neem bijvoorbeeld een Samsung A37 met zes jaar aan android updates. Ook daar kan je zuinig op zijn en een hoesje omheen doen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, veel basis telefoons bieden al genoeg functionaliteit en zouden toegankelijk moeten blijven zijn voor iedereen. Neem bijvoorbeeld een Samsung A37 met zes jaar aan android updates. Ook daar kan je zuinig op zijn en een hoesje omheen doen.
Tuurlijk geldt dit niet voor iedereen... en zijn er ook een hoop mensen die heel lang met hun basic phone kunnen doen. Maar er is wel degelijk nog een groep die elke twee jaar een nieuwe nodig heeft, omdat ze gewoon onzorgvuldig met het toestel omgaan en denken... ach koop zo weer een nieuwe (of doe het in de abonnementsprijs).
Lacht bijvoorbeeld een Samsung nu niet, omdat ze zelf RAM maken? Dat ze wel voor een normale prijs smartphones kunnen blijven maken. Of zijn de prijzen van de materialen waarmee ze RAM maken ook flink gestegen?
Samsung memory rekent ook gewoon toren hoge prijzen aan Samsung electronics zover bekend e.g Hier
Dit is best wel heftig voor de mensen in Azië, India, Afrika en Zuid en Midden-Amerika.

Voor ons is een budget telefoon van € 250.- veel geld maar niet een probleem.

Voor de bewoners van bovenstaand is een verschil van € 150.- naar € 250 een enorme investering. De grootste telefoonmarkt wordt keihard geraakt.
Nou, heftig... heftig... armere mensen in die werelddelen hebben volgens mij een heel ander idee van heftig dan jij en ik.

Vergeet niet dat die mensen heel anders zijn opgegroeid dan wij.

Een overstroming, aardverschuiving, lawine, tsunami, vulkaanuitbarsting, aardbeving, dakloosheid of hongersnood... dat is heftig.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 8 juli 2026 03:41]

Ongeneselijk ziek is ook heftig.

Maar in de meeste Afrikaanse landen kun je net als hier niet zonder smartphone. De meeste mensen maken gebruik van mobile betalen, ze hebben geen bankrekening.
Geen bankrekening :?

Hoe werkt dat dan daar met betalen? Betalen is van... naar...

Waar vandaan gaat het betalen dan als ze geen bankrekening hebben?

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 8 juli 2026 07:18]

Net als bij ons vroeger. Een ander voorbeeld wat bij ons normaal is dat wij elektriciteit hebben. Maar er zijn behoorlijk wat landen waar je de ‘meter’ kunt opladen, zoals wij met een telefoon deden vroeger, dat je een kaart kocht voor 5 euro en kon je bellen. Als het op is , is het op. Deze mensen kopen vaak elektriciteit zodat ze ‘s avonds kunnen koken met wat licht. Als het bedrag op is, gaat de meter weer uit…
Bedoel je dat die mensen in Afrika een wallet op hun telefoon hebben waarin ze inkomen ontvangen en waarmee ze ook betalen?

Dat is toch hartstikke riskant? Dan heb je het over een single point of failure. Als je dan je smartphone verliest heb je ineens helemaal niks meer.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 8 juli 2026 11:17]

Hoe denk je dat de mensen in Bangkok, Mumbai, Mombassa of Lagos hun Uber bestellen en bestelling afrekenen bij AliExpress?

Wanneer je telefoon verliest, ben je niet je telefoonnummer kwijt. Je kunt natuurlijk pech hebben dat ze je vinger afhakken en je telefoon ontgrendelen met de afgehakte vinger en je wallet leegroven.

Maar dan is een aardverschuiving nog steeds heftiger.
Dat weet ik niet, want ik ben nooit in die landen geweest en ik heb ook nooit een penpal gehad die me daarover heeft kunnen vertellen.

Ik hoef het in principe ook niet te weten omdat ik daar niet woon. Ik voel eerlijk gezegd geen enkel verlangen om er ooit naar toe te gaan.

Ik ben tot nu toe alleen in landen geweest waar ik vanaf mijn bankrekening kon pinnen.
Dan is het wel heel logisch dat je weet te vertellen dat de mensen daar toch echt heel anders zijn opgevoed en voor hun offline leven niet zo erg is.

Beetje vreemd, nooit in Bogota, Mumbai, Bangkok of Mombassa geweest, maar wel weten dat ze daar helemaal geen smartphone nodig hebben.

Ze vinden een natuurramp veel erger dan een goede baan met een online leven.
(y) Je hebt gelijk, ik ben een betweter. Maar daarvoor kom ik hier op tweakers.net.

Om daarin af en toe gecorrigeerd te worden. Dat is altijd nog beter dan hier niet komen en blijven geloven in mijn eigen met feiten verwarde aannames.

Ik kan niet altijd overzien wat een feit en wat een aanname is. Vooral nu niet, omdat ik nogal wat problemen heb die me afleiden van mijn dagelijkse leven. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Kortom, dank voor het mij wijzen op de (gigantische) hiaat in mijn berichtje.
In eerste plaats siert dit je en vind ik het nobel dat je zo open bent.

Ik had een boosheid opgemerkt, maar dat kan ik niet herleiden aan de hardwerkende derdewereldlander die met een maand inkomen van zeg maar € 450.- een oude telefoon moet vervangen die plotseling een week salaris duurder is geworden.

Ik heb respect voor je open en eerlijkheid!
Ik ben boos vanwege het feit dat mijn moeder drie jaar geleden is overleden en de manier waarop dat is gegaan. Ik ben ook boos over het feit dat mijn vader heeft aangegeven dat hij verwacht niet lang meer te leven. Ik ben ook boos omdat de wereld daarna gewoon doorgaat alsof er niks bijzonders is gebeurd.

Ik weet dat dat zinloze boosheid is, maar ik heb dit bij een vriend van mij ook gezien nadat zijn moeder net was overleden.

Dieper binnenin mijn wezen zit er volgens mij angst achter. Alles en iedereen dat mij van kinds af aan een veilig gevoel geeft begint weg te vallen.

Zelfs mijn appartement, dat normaal gesproken een veilige en rustgevende haven voor me is, heeft nu een probleem dat me onrustig maakt vanwege een lekkende leiding in het beton in de vloer. Daardoor heb ik nu problemen met mijn onderbuurvrouw waar ik normaal gesproken prima mee overweg kan.

Snap je? Gelukkig heb ik nu een aantal weken zomervakantie.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 8 juli 2026 14:32]

De door mij zeer geliefde zwager is vierdagen geleden van ons heen gegaan, zoals hij zei, er is weer een vacature vrij. Hij is 52 geworden.

Ik weet niets van je en kan je alleen uit eigen ervaring vertellen dat boosheid een algemeen begrip is. Waar zij boosheid zegt, zeg ik machteloosheid en verdriet.

Waarom zou je boos zijn op je moeder en waarom op je vader, waar verdienen ze dit aan?

Je zou niet boos, maar machteloos en verdrietig kunnen zijn, het glipt je immers door de vingers en je staat machteloos.

Pijn is universeel, maar het effect is anders.

Mijn ouders zijn er niet meer, veel vrienden en nu mijn zwager, ik accepteer het, gedane zaken nemen geen keer. Het is goed zo.

Een aantal weken niets doen maakt ze gevoel nooit beter, praat met je huisarts. Heb je misschien een trauma, daar is edrm een perfecte oplossing voor.

Laat je zelf niet gijzelen door jezelf als gijzelnemer.
Ik ben niet boos op mijn ouders, ik ben boos op een werkelijkheid waarin dit mogelijk is.
Je boosheid is gewoon machteloosheid, dat verwar je en dat is heel normaal.

Maak een afspraak met je huisarts, vertel over je boosheid. Dit is het beste wat je kunt doen voor jezelf. Leven is zo faking kort, je verdient het niet om in die tijd ''boos'' te zijn.
Dankjewel. Mijn huisarts kan echter niets meer voor me doen. Al zijn opties zijn voorlopig uitgeput.

Ik ben via een WIJ team aangemeld voor een balansgroep hier in Groningen. Die praatgroep begint over ongeveer anderhalve maand.
Het Wij team kan zeker iets voor je betekenen.

Ik kom niet uit Gunn, maar heb de informatie online opgezocht.

Wat ik je wel op het hart wil drukken, deze organisaties hebben het beste met je voor, ze zijn niet helderziend en hebben geen glazenbol. Ga ervan uit dat je pas bij de vierde of vijfde begeleiding jackpot hebt en dat je dan pas hulp krijgt die bij je past. Je moet het de tijd en energie gunnen. Denk in periodes van 24 of 36 maanden dat je bent waar je wil zijn.

Een bodemverzakking is natuurlijk altijd veel erger :-)
Umm ik zal even met iemand gaan praten.
Ik ben tot nu toe alleen in landen geweest waar ik vanaf mijn bankrekening kon pinnen.
Dat kan daar ook, credit card is er ook (al was het maar voor de Amerikaanse toeristen) maar de meeste mensen hebben G-Cash oid.
Zoals ik het me goed herinner, koop je als het waren een kaartje + nummer... dat voer je in in je meter:

Ik heb dit stukje niet doorgelezen, maar mogen mij is dit het systeem wat ik eens besproken had: https://mybroadband.co.za/news/energy/637183-good-news-for-prepaid-electricity-users-with-solar-power-in-south-africa.html

Geology het of niet, in NL zit een bedrijf die andere andere de software maakt voor dit soort systemen.

Hier in NL hebben we het maar wat lux hoor....

OP je vraag, dus geen single point of failure.. Dat failure zit al in de regering van dat soort landen..
  1. Cash. Heel veel gaat met contant geld.
  2. Mobiele portemonnees (soort van paypal maar dan zonder bankrekening en direct gekoppeld aan je telefoonnummer)
Mobiele portemonnees (soort van paypal maar dan zonder bankrekening en direct gekoppeld aan je telefoonnummer)
Dus eigenlijk gewoon een bankrekening zonder expliciet bankrekeningnummer (maar een emailadres/username).
Functioneel gezien is het meer een wallet. Geen savings of investments, geen ATMs, geen insurance en bedoeld voor relatief kleine bedragen.

Ze zijn populair omdat het meestal erg onhandig is om een bankaccount te openen: je moet er uren voor reizen, een hoop papierwerk invullen en maandelijkse fees betalen. Als je een paar honderd euro cash per maand verdient ga je dat daar niet doen.
Hoe werkt dat dan daar met betalen? Betalen is van... naar...
Apps zoals G-cash, Maya en soortgelijke. Je hebt een soort wallet op je telefoon, beheerd door je telefoon-provider. Deze twee zijn Filipijns maar in India en Afrika zijn er soortgelijke diensten. G-cash is van Globe Telecom/Globe Fintech en heeft geen bank-status maar Maya wel.

Wikipedia: GCash
https://gcash.com/
https://apps.apple.com/ph/app/gcash/id520020791
https://play.google.com/s...globe.gcash.android&hl=en

Wikipedia: Maya (mobile payments)
https://www.maya.ph/
Misschien niet helemaal slecht, vaak koopt men een telefoon omdat het kan, niet omdat het moet. Dus dat we wat langer doen met een telefoon is helemaal niet slecht. De stappen zijn ook niet meer zo groot en zo nodig als 10 jaar geleden.
Telefoons zijn een gebruiksvoorwerp. Ze slijten gewoon na een paar jaar.
Ik moest een nieuwe telefoon kopen omdat mijn oude nog op Android 10 draait en mijn bank app dat niet meer ondersteunde. En dat is het enige gebrek dat dit toestel heeft. Na 8 jaar zijn er wel wat sporen van gebruik. Maar de batterij houd het nog steeds bijna 2 dagen vol met mijn normaal gebruik. Altijd langzaam laden via mijn PC is daar debet aan, durf ik te wedden.

Ben het wel met je eens dat een telefoon een gebruiksvoorwerp is, maar dat onstslaat je niet van de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor je spullen. De kortste periode dt ik een telefoon heb gebruikt is 4 jaar. De rest van mijn telefoons langer dan dat.
Als je 2 dagen met een batterij doet denk ik dat je heel anders met je telefoon om gaat dan 95% van de mensen. Een groot deel van de mensen kijkt gewoon meer dan 4-5 uur per dag naar dat telefoon scherm, en heeft dat ding dus ook veel vaker in hun handen. Dat deze dan een keer valt is dan niet zo raar. Of mensen die werken in een industrie waar de boel vies wordt, dan slijten dingen als USB poorten en luidsprekers veel harder.
Ik zit in hetzelfde schuitje als GeroldM, en ik laat mijn telefoon makkelijk twee keer per dag vallen, en toch heb ik pas recentelijk (week geleden) mijn 2020 telefoon vervangen.
Dus het kan wel, ik snap ook niet hoe mensen hun telefoon kapot krijgen om eerlijk te zijn.
Dus het kan wel, ik snap ook niet hoe mensen hun telefoon kapot krijgen om eerlijk te zijn.
Pech met vallen. Het maakt veel uit hoe die neerkomt.
Na een paar jaar al?

Ik denk dat je wat dat betreft een beetje achterloopt op de feiten.

Wij hebben op het werk een spotgoedkope Samsung Galaxy A die uitsluitend dienst doet als onderdeel van een elektronische kassa en die gaat al veel langer mee dan een paar jaar. Hij krijgt ook nog steeds updates van Samsung.
Mijn vorige telefoon in 2020 gekocht, pas vorige week vervangen omdat het niet meer ging.
Een beetje netjes omgaan met je spullen helpt heel veel.
Minder kopen zodat er minder gemaakt wordt ben ik 100% voor, maar zodat andere (veel) meer kunnen maken? Dan is het eigenlijk ook helemaal nergens goed voor :)

Imo de verkeerde reden om te consuminderen. De productie van al die basiscomponenten gaat juist omhoog, dat is dus NIET goed.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juli 2026 10:41]

Dit is natuurlijk een inkopper, als een goedkope telefoon niet meer goedkoop is door het dure RAM en opslag. :+
Toch vandaag, een half jaar na dat de prijzen omhoog schoten, kan ik op een Bol.com nog prima 125 euro Samsung telefoons halen, instapmodellen 4GB, 6.7inch. Prima voor mensen.

En het is niet zo dat ze bijna uitverkocht zijn, ik denk dat de smartphone markt nog gigantische voorraden in de wereld heeft. Die markt is zover verzadigd. Dat uitputten gaat nog wel even duren.
Misschien heeft het ook een positief effect. We gaan de producten langer gebruiken ipv elke keer maar nieuwe kopen. Repareren is dus de moeite nog waard ook! Zelf heb ik het ook, mijn macbook kan in principe wel een upgrade krijgen, maar met die prijzen denk ik toch ach kan volgend jaar ook nog wel of over 2 jaar.
Op een gegeven moment zijn de mijnen en de zeebodem hoe dan ook uitgeput.

Dan moeten we definitief gaan doen wat jij beschrijft.

Nou ja, "we"... ik hoop dat ik dat niet meer mee maak.
Heel makkelijk, als grondstoffen voorraad op iets uitgeput is, dan gaat de mensheid andere oplossingen zoeken. Het is niet zo dat de aarde instort als de smartphone, zoals hij nu is, niet meer beschikbaar is.
Sinds ik Mad Max heb gezien, heb ik daar zo mijn twijfels over.
Dat zou kunnen.Maar ik verkoop mijn toestel als ik een nieuwe koop.

Tot nog toe altijd gelukt.

Dus het is niet zo dat hij word weggegooid .
Als je scherm stuk gaat, ga je die dan repareren of koop je een nieuwe..
Dat heb ik 1 keer gehad.

Geclaimd op de inboedelverzekering.

En laten repareren.

Maar het ligt eraan hoe duur een reparatie is en hoe oud het toestel is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn