Pakketjes uit China worden 3 euro duurder door Europese heffing

Het wordt medio volgend jaar duurder om producten te bestellen bij Chinese webshops. Er komt namelijk een nieuwe Europese heffing op goedkope pakketjes van buiten de EU. Het gaat om een vast bedrag van 3 euro.

Het voorstel is vrijdag goedgekeurd door de lidstaten van de Europese Unie. De maatregel wordt per 1 juli 2026 van kracht. Het gaat vanaf dat moment gelden voor alle pakketten onder de 150 euro die afkomstig zijn van buiten de Europese Unie.

De maatregel wordt geïntroduceerd om de 'toestroom' van goedkope pakketjes in Europese landen aan te pakken. Momenteel zijn dergelijke bestellingen vrijgesteld van douanekosten. Dat leidt volgens de EU tot 'oneerlijke concurrentie voor Europese verkopers, gezondheids- en veiligheidsrisico's voor consumenten, veel fraude en milieuproblemen'.

De maatregel zal vooral leveringen van Chinese e-commerceplatforms treffen, zoals Shein, Temu en AliExpress. Vorig jaar was 91 procent van de 'getroffen' e-commercepakketjes afkomstig uit China, schreef de EU-raad onlangs.

Een bron van de EU-raad meldt aan Reuters dat de heffing wordt berekend 'per producttype'. Voor een pakketje met tien paar van dezelfde sokken zou dan een heffing van 3 euro gelden. Maar als een enkel pakket vijf paar katoenen sokken en vijf paar wollen sokken bevat, wordt dat als twee producttypes gezien en bedraagt de heffing 6 euro.

Het gaat vooralsnog om een tijdelijke maatregel. Tegelijkertijd werkt de EU aan een permanente regeling. Sinds november werken Europese lidstaten aan een oplossing om de vrijstelling van douanekosten volledig af te schaffen. Vanaf dat moment worden goedkopere pakketjes ook onderhevig aan de 'gewone' invoerheffingen. De vaste heffing van 3 euro wordt dan weer afgeschaft. Wanneer die permanente regeling er komt, is niet bekend.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

12-12-2025 • 16:17

147

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (147)

Sorteer op:

Weergave:

Het wordt tijd dat de bezorgkosten eerlijk worden verrekend. Het kan toch niet zijn dat ik een pakketje van een paar euro gratis kan laten bezorgen vanuit China maar als ik zelf iets verstuur kost het al bijna 7 euro en het wordt door het zelfde bedrijf en bezorger afgehandeld
het verschil is dat de chinese overheid de verzendkosten betaald om de chinese (handels)economie te boosten, dat lukt aardig op deze manier.
Dus de Chinezen betalen onze bezorgers? Dat is toch prima dan? Krijgen we toch hun geld binnen.
En wat hebben de Europese webshops hier die daarmee moeten concurreren er aan? Die betalen namelijk wel het volle pond en dat moeten ze wel aan de klant doorbelasten (anders maken ze er verlies op).
Omdat China PostNL volgens mij net zoveel betaald als een EU webshop. Dus wat is het verschil voor de post?
Nee China betaald Post.nl niet net zoveel als een EU webshop. Dat is nu net het hele probleem. China heeft de status van derde wereld land en betaald daardoor stukken minder voor de bezorging.
Dat zie ik ook maar daar denkt Internet toch echt anders over.
Kernpunten over China's ontwikkelingsland-status:

Formele status: China wordt formeel nog gezien als ontwikkelingsland, vooral door de Wereldbank en de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Grootste ter wereld: Het is het grootste ontwikkelingsland ter wereld in absolute termen, ondanks zijn enorme economische omvang.

Economische indicatoren: Het BBP per hoofd van de bevolking is nog steeds aanzienlijk lager dan dat van ontwikkelde landen, wat een reden is voor deze classificatie.
Posttarieven: Dankzij deze status kan China Post gebruikmaken van gereduceerde tarieven voor internationale zendingen, wat resulteert in zeer lage kosten voor kleine e-commerce pakketjes naar Europa.
Waar heb ik het precies over PostNL? Dat is toch geen Europese webshops waar ik het wel over heb!
Nee dat doen ze niet. Post.nl krijgt nauwelijks betaald bij het bezorgen van Chinese pakketjes. Nog altijd het gevolg van de status van ontwikkelingsland die China heeft in het kader van de Universal Postal Union. En die status bij de VN is maar zeer lastig gewijzigd te krijgen omdat China zich daar tegen verzet.
Dan ken ik de UPU niet goed, waarom hebben die met de kosten van de Nederlandse postbezorging te maken? Het zou best bijzonder zijn dat 'we' hier een exploit hebben om onder het minimumloon van postbezorgers te kunnen komen. Als zij alleen pakketjes uit China zouden bezorgen, dan zouden ze niks verdienen? Bijzonder.

En volgens Blokker_1999 (zie de post achter de link) heeft China géén korting meer bij de UPU.

Blokker_1999 in 'Pakketjes uit China worden 3 euro duurder door Europese heffing'

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 12 december 2025 16:51]

Ws het niet zo dat de Nederlandse pakketdiensten voor dez ekosten opdraaien?
Daar voor moet je de Universal Postal Union (UPU) aankijken die regelen dit. Tis gek dat zij China nog zien als 3e wereld / transitie land en dus krijgen ze korting op al het verzenden.
Dit is dus niet meer het geval. China krijgt geen korting meer bij het verzenden, maar het is de Chinese overheid die de boel nu subsidieert.
Niet alleen dat, Tenu/Shein spenderen miljarden zelf in logistiek. Ze outbidden letterlijk meer cargo space dan apple. Het is complete waanzin dat dit soort partijen de markt overspoelen met rotzooi om market share te krijgen.
Nou ja, rotzooi... Het is populair om alles dat van Chinese webshops komt rotzooi te noemen, maar enorm veel producten zijn net zo goed of beter of kun je hier helemaal niet aankomen. Als het allemaal of het meeste rommel zou zijn, dan zou niemand het kopen.

Chinese webshops zijn helaas in veel opzichten superieur met het aanbod, zelfs als we de rommel wegfilteren.

Nederlandse en Europese webshops zijn vaak gewoon veelte duur. Deels door hunzelf, deels door alle handjes tussen fabrikant en webshop, deels door onze en de EU overheid.

Daarbovenop veel van de spullen die wij bij onze eigen webshops kopen, staan ook op Chinese webshops.

Voor Nederlanders die Ali of Temu gebruiken om onderdelen te bestellen om dingen te maken, is die 3€ een doodvonnis.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 12 december 2025 17:15]

Er zijn genoeg rapporten onderhand die aangeven dat bij verre het merendeel rotzooi zo niet levensgevaarlijk is. 70% van de kinder speelgoed bevat loodverf, veel electrische apparaten voldoen niet aan de lokale eisen enz.

Chinese rotzooi is goedkoop omdat het rotzooi is. Als ze moeten voldoen aan de lokale eisen zijn de producten vaak met zo duur.
Dit inderdaad.. ja die door een minderjarige voor een hongerloontje geproduceerde adapter brandschadeclaim in wording van €0,34 incl. Verzendkosten…
Grappig, want de andere rotzooi in Westerse winkels wordt ook in China gefabriceerd.
Ik denk niet dat Europes webshops te duur zijn, maar Chinese webshops te goedkoop.
Maar zelf dan... de "last mile" logistieke dienstverlener moet toch een eerlijke vergoeding krijgen voor zijn deel in de dienst? Of subsideert de Chinese staat indirect bijvoorbeeld ook PostNL?
Vandaar die inval bij Temu hoofdkantoor in de EU vorige week.
Dat geloof je toch zelf niet?
De Chinezen betalen voor onze postbedeling en wij gaan klagen???
Komt het niet door de afspraken tussen bedrijven? Ik kan me herinneren toen belminuten duur waren, dat ik op vakantie in Azie goedkoper naar Nederland kon bellen met een lokale sim; dan dat ik vanuit NL naar een NL nummer kon bellen.

Heeft PostNL misschien niet van die wholesale of hoe je het noemt prijsafspraken met die landen? En dat die prijzen anders is dan voor ons?

Hier rekent PostNL makkelijk €4 administratiekosten aan de ontvanger, als de verzender de postzegel code niet in het vakje invult, maar ernaast en wellicht niet gescand werd. Dat is meer dan de verzendkosten uit China.
Nee het komt doordat China nog altijd aangemerkt is als ontwikkelingsland in het kader van de afspraken van de Universal Postal Union. En ze doen er bij de VN alles aan die status te behouden.
Betekent dat, dat PostNL alleen lagere tarieven mag vragen voor zendingen uit een ‘3e wereldland’ als PostNL? Opmerkelijk dat een verzending uit zo ver weg, goedkoper zou zijn dan bijv een binnenlandse verzending.
Als ik het goed begrijp "vraagt" PostNL helemaal niks. En enige wat ze hebben is een bezorgplicht waar een vergoeding van een paar cent tegenover staat.

Kortom die pakketjes kosten PostNL geld, en dat die kosten moeten worden goedgemaakt met de "normale" pakket tarieven.
Exact. PostNL krijgt minder betaald voor het bezorgen van zendingen uit een derde wereld land. Ze mogen dit compenseren door extra veel te vragen voor verzending naar een derde wereld land.

Vandaar dat het versturen van een pakketje naar China heel duur is. Post.nl vraagt voor een klein pakketje tot 500 gram al bijna 23 euro.

Een doos tot 2 kg gewicht versturen naar China met de afmetingen kleiner dan 100 x 50 x 50 cm kost je al bijna 75 euro.
Nu bestel ik minimaal uit China en zoveel mogelijk lokaal zolang het redelijk is, maar heb vrij recent nog iets gekocht voor €0.78 incl. verzending wat via pakketpost is geleverd.
In dit geval toch maar gedaan want hetgeen ik zocht (een behuizing om een bestaande Laptop DVD speler via USB te kunnen gebruiken) was in Nederland gewoon niet te vinden; maar ergens maakt hier gewoon een partij gigantisch verlies op want geloof er niks van dat een verzending op deze manier uitkan.

Zelfs het versturen van een brief of kaart (tot 20 gram) binnen NL kost mij al €1,31 voor alleen het verzenden
:+

[Reactie gewijzigd door !mark op 12 december 2025 16:35]

eerlijk betekent niet dat je minder gaat betalen voor jouw verzendingen natuurlijk ! er zit gewoon subsidie achter het verzenden van Chinese paketten, om een handelsoverschot te krijgen. En het werkt!
Vergeet de handlingsfee van 2 euro per productregel die NL er nog naast wil invoeren niet.

Schaf gewoon douanerechten onder de 150 af, klaar. Dit is gewoon ordinair harken onder het mom van douane die het niet aan kan. Terwijl inklaren extreem minder arbeids intensief is geworden.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12 december 2025 16:23]

Die fee is omdat Nederland het per 1 januari wil invoeren, waar de EU dit per juli wil. Het is exact hetzelfde, de 3 euro vanuit de EU vervangt dan de 2 euro van NL. (tenzij we hier besluiten nog meer te willen innen natuurlijk)
Binnen de EU wordt ook gewerkt aan een gezamenlijke regeling met hetzelfde doel, maar die gaat waarschijnlijk pas op 1 november volgend jaar in. Frankrijk, België en Luxemburg vinden dat te lang duren en gaan op zeer korte termijn, het liefst volgende maand, een eigen heffing invoeren van 2 euro per product.
Op de radio zeiden ze dat die €2 er boven op komt. Waanzin. €5 extra per product.
Dat remt bestellingen van Temu, SheIn en Ali wel af :o
dat is niet waar, de 2 euro komt er nog bovenop, dus 5 euro.
Tijdje terug op tv De douane in actie gezien. Daar moesten ze van een koffiemok bepalen welk soort keramiek dit was ivm bepalen van hoogte van de heffing. Daarvoor braken ze een mok in stukken en werd het in een lab onderzocht. Als je dit soort futiliteiten achterwege laat zal de douane meer tijd hebben voor het echte werk.
Een mooie eerste stap om ongezonde en gevaarlijke troep te weren!

Maar hoe gaat dit binnen de B2B, waarbij Europese bedrijven het hier doorverkopen? Ik heb namelijk niet het idee dat dat enorm wordt tegengewerkt. Deze maatregel tbv concurrentieposities is mooi, maar ik zou het fijn vinden als er ook veel aandacht gaat naar de veiligheid van producten - iets waar enorm veel mensen mee in aanraking komen.

Edit: oftewel, gezien de nullen en eentjes en men blijkbaar /s moet gebruiken: maak onveilige producten verboden en intensiveer de controle hierop.

[Reactie gewijzigd door Orangelights23 op 12 december 2025 17:55]

Tot je bedenkt dat hier exact dezelfde spullen liggen, die allemaal 'gekeurd' zijn.
Precies wat ik schrijf. Dit is toch een onzinnige maatregel die slechts een klein gedeelte van het probleem oplost?
Een mooie eerste stap om ongezonde en gevaarlijke troep te weren!
Het enige wat deze stap doet is extra belastinginkomsten voor de EU genereren.
Nee hoor, die vlakken af doordat Europese bedrijven dezelfde producten verkopen - wat ze al doen. Een blamage van een maatregel.
Een mooie eerste stap
Het is anders wel een piepklein stapje waarvan het effect vrijwel 0 zal zijn. Die Chinese troep is zo goedkoop dat zelfs een heffing van € 3.00 het nog steeds aantrekkelijk zal laten zijn om toch te bestellen.

En onze afvalberg wordt steeds groter: men zou beter een afvalheffing per 100 gram pakket kunnen invoeren die niet mals is. Uiteindelijk belandt het overgrote deel van deze rotzooi binnen een jaar bij het afval.....
Is dit niet heel eenvoudig te omzeilen door een DC (pakket forwarder) binnen de EU te hebben?
Moet het niet alsnog binnenkomen dan? Alles wordt getracked en/of belast.
Klopt, maar wel meer georganiseerd, want dat leveren ze op pallets (want ze betalen per productregel, dus bundelen loont), veel makkelijkere controle en handling! En ook nog eerlijke prijzen voor verzending!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 december 2025 17:05]

Die eerlijke prijzen voor verzenden zijn er al!

Zie ook: Blokker_1999 in 'Pakketjes uit China worden 3 euro duurder door Europese heffing'


Maar ik snap de handeling wel. Alleen het wordt nu weer dom geregeld dmv nog meer belasting. Er zou toch wel een ander slim iets te verzinnen moeten zijn dit wél beter te regelen zonder meteen de burger dwars te zitten?
Die eerlijke prijzen voor verzenden zijn er al!

Zie ook: Blokker_1999 in 'Pakketjes uit China worden 3 euro duurder door Europese heffing'
Als China dat betaald gaat het nog net zo goed ten koste van bedrijven hier die dat voordeel niet hebben...

Dus het is niet eerlijk voor bedrijven hier want die krijgen (terecht!) de subsidie om gratis te verzenden niet.

Als China dat voor onze bedrijven zou betalen dan zou het pas eerlijk zijn!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 december 2025 17:29]

Nee, want je betaald dus bij binnenkomst van de EU. Het huidige systeem gebruikt een uitzondering waarbij goedkope pakketten dus geen extra belastingen moeten betalen, een uitzondering die vooral bestaat omdat het een heel grote administratieve kost met zich meebrengt als je voor elk klein pakket een inklaring moet gaan doen. Chinese webshops zijn daarom massaal alles individueel beginnen te versturen omdat vele pakketten dus onder die 150 euro uitkomen en daardoor zonder kosten de EU in kunnen. Dit terwijl handelaars die laten produceren buiten de EU en een container vol koopwaar laten overkomen wel die kosten moeten betalen.

Om te voorkomen dat douanediensten en koerierdiensten gaan verdrinken in papierwerk wordt er dus gekozen voor een vlaktaks in te voeren voor alle pakketten die vroeger dus uitgezonderd waren van enige invoerkost.
Inderdaad 'uit china' vervalt dan en als extra voordeel lekker vlot in huis.

Voorbeeld wat al uit Duitsland komt: https://nl.aliexpress.com/item/1005008375955032.html
Aliexpress heeft al tig distrubutiecentra in Europa, bijna alles wat ik op Ali bestel wordt verzonden vanuit Europa, vaak Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Via bol amazon en andere word precies diezelfde rommel verkocht. Word alles nog duurder weer een middle man meer die er aan verdient nu ze je trollen met direct kopen. Er kont genoeg rommel niet volgens de regels via die 3rd party sellers
Dat klopt, maar dat is niet het probleem hier.

Een verkoper op bol.com haalt in bulk zijn producten binnen, dat is voor 100 items 1 zending. Als iedereen dat product zelf koopt, heb je 100 keer een losse zending. Dat kan de douane niet aan. En onze wereld ook niet.
Maar het komt alsnog met exact dezelfde container deze kant op, het is op exact dezelfde manier verpakt en word door exact dezelfde koerier aan huis geleverd. Met het enige verschil dat er nog een middleman is dus eigenlijk nog een extra leverstap in dit hele proces.
Dus ze lossen het probleem om de meest domme manier op: burgers belasten.

Er zal toch vast een slimmere manier zijn om dit af te dwingen?
Er zal toch vast een slimmere manier zijn om dit af te dwingen?
Verzin het maar dan, en dan zonder die burger te belasten!

Imo gaat je dat niet lukken, alles wat geld kost komt uiteindelijk bij de burger vandaan of zorgt dat geld van burgers minder waard wordt zoals geld bijprinten.
Er werken 720 Europarlementariërs en 60.000 EU-ambtenaren en andere personeelsleden daar. Waarom zou ik dat moeten verzinnen?


Je zou bijvoorbeeld kunnen eisen dat winkels zich moeten registreren en verzendingen bundelen. Of alleen massa accepteren van grote winkels die makkelijk kunnen bundelen.
Er werken 720 Europarlementariërs en 60.000 EU-ambtenaren en andere personeelsleden daar. Waarom zou ik dat moeten verzinnen?
Omdat jij het als probleem ziet en jij er makkelijk over lijkt te denken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 december 2025 17:26]

Nee, omdat het een probleem is (gaf je zelf ook aan) en niemand het leuk vindt om zinloos belasting te betalen.

Ze doen daar een berg complexe dingen, dit lijkt mij niet anders dan wat ze daar doen (en horen te doen).
Nee, omdat het een probleem is (gaf je zelf ook aan) en niemand het leuk vindt om zinloos belasting te betalen.
We hebben het duidelijk over een ander probleem, jij vindt deze heffing een probleem, ik vind de veel te goedkope rommel uit China een probleem...

Dus nee ik vind deze belasting (waar ik bijna niks van terug ga zien omdat ik die troep al bijna niet koop :)) helemaal geen probleem en ook niet zinloos. Van mij mag die nog verdubbeld worden of verviervoudigd.
Dat die rommel via Alie wordt verkocht en dezelfde rommel duurder via Bol maakt het nog steeds rommel. Je kan er ook voor kiezen die rommel gewoon niet te willen kopen.
Meer dan de helft van de producten die ik op Ali koop zijn of niet eens beschikbaar of rustig 10x zoveel hier in Nederland. Pas als een pakket +€20 zou worden moet ik echt gaan nadenken en aankopen "opsparen". Maar logisch voor producten die onveilig zijn. Maar dan zouden ze het CE keurmerk ook kunnen veranderen dat er een echt test rapport moet zijn.

En de boetes voor artikelen die zich voor doen als een ander merk (Apple AirPods of Samsung laders etc) flink verhogen.
. Pas als een pakket +€20 zou worden moet ik echt gaan nadenken en aankopen "opsparen".
Nee, dat werkt dus niet. Lees het nieuwsartikel nog eens en je ziet je denkfout.
opsparen werkt niet, je betaalt per productregel
Ali heeft nu ook al magazijnen in Europa.

Het gevolg van deze actie zal zijn dat het per container naar een warehouse in Europa gaat (met dus bv 100 of 1000x hetzelfde product) en vandaar uit naar de individuele klant gestuurd wordt.
Dit maakt het controleren op product veiligheid wel gemakkelijker, evenals het detecteren van illegale goederen.
En dat is precies waar deze maatregel voor is.
Tsja...mensen lopen veelal te klagen over het feit dat zogenaamd alles uit China goedkoop is maar vergeten er vaak wel bij te vermelden dat veel van die 'goedkope troep' net zo hard door Europese winkels worden verkocht die het bij diezelfde Chinese groothandel halen.

Hoezo zou ik dief van mijn eigen portemonnee moeten zijn en dus bij duurdere Europese alternatieven kopen..??
THoezo zou ik dief van mijn eigen portemonnee moeten zijn en dus bij duurdere Europese alternatieven kopen..??
Omdat die niet door de Chinese overheid betaald worden om Europese concurenten uit te schakelen? Het is angstaanjagend dat er nog zoveel tweakers zijn die voor een paar Euro bereid zijn om Bejing te helpen.
Lees...

Waar laten die Europese concurrenten vaak hun spullen halen of maken..???
Er zijn voor 99% van de spullen niet eens een alternatief. Dat hele alternatief argument bestaat niet.
Veel producten in Nederland komen ook gewoon uit China, maar worden 10 x over de kop gegooid. Tja, ik noem dat geen oneerlijke concurrentie, als ik iets bestel uit China.

Voorbeeld, een Matcha setje, in China 5 euro, in Nederland 70 euro.

Wat is oneerlijker? Dat ik het koop in China, of dat de winkel hier te veel vraagt?

[Reactie gewijzigd door honey op 12 december 2025 17:19]

Jup. Dat heb ik ook al vaak gezien. Gewoon garage bedrijfjes die alles doen importeren en dan 10x de prijs vragen.
Waarom wordt dit telkens vermeld als uit China terwijl het artikel duidelijk spreekt over buiten Europa algemeen? Een vinylplaat 2e hands uit Japan is ook 2 euro duurder, stukje specialistisch (maar goedkoop) gereedschap uit Australië toch ook?
Omdat ze zelf praten over '90% komt uit China'

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn