Google Maps krijgt Gemini-ondersteuning voor gesprekken tijdens navigeren

Googles Gemini-AI-assistent komt naar Maps, waardoor gebruikers natuurlijkere gesprekken kunnen voeren tijdens het navigeren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld vragen welke restaurants of EV-laders er onderweg zijn en vervolgvragen stellen zonder de route te onderbreken.

De Gemini-integratie laat gebruikers tijdens het navigeren multisteptaken uitvoeren, schrijft Google. Gebruikers kunnen de chatbot bijvoorbeeld vragen welke goedkope veganrestaurants er op de route zijn, waarna zij kunnen vragen naar parkeermogelijkheden om daarna Gemini te vertellen daarheen te navigeren. Gemini kan ook, na toestemming van de gebruiker, werken met externe apps zoals Calendar, zodat gebruikers via de Maps-spraakassistent Gemini kunnen vragen een kalenderafspraak aan te maken, bijvoorbeeld voor de voetbaltraining.

Google zegt dat gebruikers met de Gemini-integratie ook hun verwachte aankomsttijd eenvoudig kunnen delen met anderen, vermoedelijk via een dienst als WhatsApp, al bevestigt Google dit niet. Gebruikers kunnen ook eenvoudiger verkeersinformatie delen. Zo kunnen gebruikers zeggen dat ze een ongeluk of file zien, waarna Google dat deelt met andere Maps-gebruikers. De Gemini-Maps-integratie komt de komende weken naar Android- en iOS-gebruikers wereldwijd, en later ook naar Android Auto.

Google deelt verder drie Maps-Gemini-functies die vooralsnog alleen in de Verenigde Staten uitkomen. Zo gaat Maps oriëntatiepunten als tankstations, restaurants en bekende gebouwen gebruiken bij spraaknavigatie. Maps gaat bestuurders bijvoorbeeld vertellen om rechtsaf te slaan 'na het Thai Siam Restaurant'.

Maps gaat Amerikaanse gebruikers ook tijdens het rijden informatie geven, ook als ze niet actief Maps gebruiken. Google geeft het voorbeeld van file op de snelweg waar de gebruiker op rijdt. Maps kan de gebruiker dan via een notificatie informeren over die file, ook al navigeert de gebruiker niet met Maps. De laatste nieuwe Amerikaanse Gemini-functie laat gebruikers binnen Maps Google Lens gebruiken om bijvoorbeeld restaurants te scannen, waarna gebruikers Gemini vragen kunnen stellen over het betreffende restaurant. Google deelt niet wanneer deze drie VS-functies buiten de Verenigde Staten komen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-11-2025 • 10:58

69

Reacties (69)

Sorteer op:

Weergave:

Google pusht hun Ai wel erg extreem wie wilt dit nou?
Ik hoef alleen van punt a naar b te rijden, niet daar tussen nog allemaal onzin te vragen voor een restaurant, dat was niet mijn doel!

ik snap dat niet, en persoonlijk blijf ik er nog ver weg vandaan.
Ai was iets voor helpen, nu wordt het nier meer zo gezien, en wilt het overal toegepast worden.
Eigenlijk moet je dit soort dingen zo min mogelijk in ons leven toepassen.


---------------------------------------------------------------------------------
Ik zal niet verder in detail treden. Persoonlijk is het niets voor mij, dat is het nooit geweest. En als ik een plek zoek om te eten, kan ik gewoon stoppen of kijken wat er in de buurt is, tenslotte was je al van plan om het op te zoeken, al dan met Ai. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om iets speciaals te doen tijdens het rijden, misschien ben ik gewoon ouderwets!

Ik zie zoveel mensen die er geen probleem mee hebben, wat natuurlijk geweldig is. Voor mij is AI niet meer wat het oorspronkelijk bedoeld was. Maar nu is het gewoon zo dat je overal AI van bedrijven moet lezen.
----------------------------------------------------------------------------------

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 6 november 2025 12:18]

Ik kan me dit best goed voorstellen. Je plant een route in en moet onderweg even langs de wc of wilt wat eten omdat je vanwege een file langer onderweg bent. Dan kun je zonder je ogen van de weg af te halen, deze tussenstop inplannen.
Ik kijk dan op mijn route dat ik een benzinepomp zie, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik extra op zoek ga naar een benzinepomp. In nederland is dat goed geregeld, hier in Duitsland ook, vaak tussen 5-10km altijd wel een benzinepomp.

Ai wordt nu voor nutteloze dingen toegepast heb ik het gevoel iets waar nooit problemen waren, opeens dit problemen zijn ontstaan?
In het Verenigd Koninkrijk zijn er veel minder tankstations langs de snelweg. De ingebouwde BMW-navigatie geeft dat duidelijk weer, bijvoorbeeld met een permanente melding als “over 100 km volgend tankstation met services”. Dat mis ik bij CarPlay (Google Maps of Waze) dus wat mij betreft is dit een waardevolle toevoeging.

Zeker als je reist met kinderen kan dat wel handig zijn.

[Reactie gewijzigd door silent785 op 6 november 2025 11:24]

Maar, um, als er dus ineens geplast moet worden, wat gebeurt, weet je nu dus dat er een services aan komt over 13m? Zeg maar waarvoor ze ook regelmatig borden hebben staan? Services in 1m, next services in 25m?
Dit heb je met elke fatsoenlijke navigatiesysteem. Google maps en elke andere navigator in android auto of CarPlay mist dat in het interface.

Op de telefoon heeft Here WeGo wel zoiets ingebakken (maar Here WeGo heeft helaas ook wensen over, zoals een keer goede wegen neerzetten, sateliet view updaten, POI updaten, integratie met reviews, etc).

Helaas is Google Maps wel de #1 als het gaat om allrounder. Het is relatief snel up to date met veranderingen (op de weg en POI), goede integratie met reviews (bijv restaurants), etc. maar navigatie kan het nog steeds niet al te goed.
Kan jij ook in een ander zijn perspectief denken?
Ai wordt nu voor nutteloze dingen toegepast heb ik het gevoel iets waar nooit problemen waren, opeens dit problemen zijn ontstaan?
Het zijn ook gewoon geen problemen waar AI voor bedoeld is. Ik snap de haat naar AI eerlijk gezegd niet zo goed.

Voor mij is het juist een handige en snellere manier om bepaalde dingen te doen. Met ChatGPT vind ik bijvoorbeeld veel sneller oplossingen dan via Google, en ik laat er ook mijn mails door controleren op spelfouten (ik ben best dyslectisch). Met Gemini kan ik weer makkelijk iets of iemand uit een foto verwijderen via een ingebouwde functie op mijn S25+.

Natuurlijk is het nu ook een trend. Elk bedrijf wordt beetje gedowngen het ook te maken omdat ze anders minder functies hebben dan de concurent. Maar eigenlijk is het gewoon de volgende stap, net zoals tien jaar geleden alles ineens “smart” moest zijn en elk apparaat verbonden werd met internet.
we hebben al een transitie gemaakt in 2000.
Is dit dan de nieuwe transitie?
Dat denk ik wel, zo voelt het inieder geval. Meer voorbeelden zij:
  1. Smart-boom (rond 2010–2018): ineens was alles smart. Smart-tv, smart-toothbrush, smart-fridge, smart-home… terwijl veel van die apparaten gewoon wifi kregen zonder echt slim te zijn.
  2. Cloud-boom: alles moest in de cloud. Zelfs simpele opslagdiensten of lokale software met online login werden ineens cloud-oplossingen genoemd.
  3. Green/eco-boom: alles werd duurzaam of groen, ook als het dat niet echt was. Denk aan producten met greenwashing.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 6 november 2025 11:53]

Welke transitie hebben we in 2000 gemaakt?
net zoals tien jaar geleden alles ineens “smart” moest zijn en elk apparaat verbonden werd met internet.

Hoezo mijn stofzuiger, wasmachine, koelkast, lampen, kachel, Nespresso, magnetron, oven, elektrische tanden borstel zijn nog steeds niet met het internet verbonden(Hebben geen wifi of bluetooth zelfs).
Ze zijn niet eens 10 jaar oud, Mijn elektrische fornuis met oven is zelfs pas van vorig jaar en heeft dit niet(Wasmachine van 2 jaar geleden ongeveer).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 november 2025 12:15]

Dat is dan jou keuze geweest op basis van enkele parameters zoals budget, smart of classic en mogelijk meer... Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch?
Het feit dat jouw apparaten geen smart-functionaliteit hebben, betekent niet dat fabrikanten er de afgelopen jaren niet mee bezig zijn geweest. Veel merken hebben juist al langere tijd slimme varianten ontwikkeld, maar het hangt er natuurlijk van af welke modellen jij hebt gekocht. Als je nooit een model met wifi of andere smart-opties hebt gekozen, dan heb je die opties vanzelfsprekend ook niet.

Ik had thuis gewoon een smart wasmachine en droger, smart tv, smart lampen, smart schakelaars en smart Airco. Allemaal te bedienen met een app. Mijn vader heeft nu thuis alles op app. van gordijen tot de deur tot de robot stofzuiger.
edit:
Zelfs mijn tandenborstel is 'smart' met app en bluetooth.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 6 november 2025 12:36]

Zelfs mijn tandenborstel is 'smart' met app en bluetooth
Lijkt mij alleen handig als je een kunstgebit hebt, want dan kun je je nog eens omdraaien tijdens het tandenpoetsen. _/-\o_

Maar zitten we op de integratie van Gemini in Google Maps te wachten? Voor sommige mensen zal dit een uitkomst zijn, voor anderen in de verste verten niet. Maar de kans is groot dat we over een jaar of 10 dit heel gewoon vinden en dat bijna iedereen het gebruikt. Met name de jongeren kunnen zich nu helemaal niet voorstellen dat wij hebben kunnen leven zonder een mobiele telefoon en dan heb ik het nog niet eens over de smartphone.
Met name de jongeren kunnen zich nu helemaal niet voorstellen dat wij hebben kunnen leven zonder een mobiele telefoon en dan heb ik het nog niet eens over de smartphone.

Wat ik dus nu nog steeds prima kan, ik doe 3 of 4 dagen met mijn batterij zelfs :P.
Ik heb dan wel een smartwatch, maar gebruik het voor hardlopen., en betalen ook wel makkelijk(Kan telefoon in de broekzak blijven).
Maar een Esim in mijn smartwatch o nee, ik hoef niet bereikbaar te zijn als ik even ga hardlopen buiten zonder telefoon bijv(Of even banen ga zwemmen in zwembad).
Wat ik dus nu nog steeds prima kan
Is dat zo? Wat ik lees, is dat je diverse mogelijkheden, die je op je smartphone hebt, overgeheveld hebt naar je smartwatch. Zonder die smartwatch zul je hoogstwaarschijnlijk je telefoon intensiever gebruiken dan wat je nu doet. Neemt niet weg, dat je buiten als je aan het hardlopen bent, onderweg bereikbaar bent. En dat bedoelde ik eigenlijk.
Welke functies heb ik dan overgezet dan, doordat ik een watch ook gebruik ?

Notificaties staan uit op de iphone, maar ook de Apple watch(Dus mijn watch doet al amper iets)
watch heeft geen esim, dus ben ook niet bereikbaar(Wanneer die geen verbinding heeft dus kan er dan ook weinig mee)
muziek luister ik niet tijdens het hardlopen
Gelukkig heb ik die nog niet. Voor mij ging het eigelijk meer om het lampje die je laat zien of je te hard of te zacht poetste.

Terug ontopic, ik denk dat niemand hier echt op zit te wachten. Het kan een handige toevoeging zijn, maar het is zeker niet essentieel. Ik zie wel een paar momenten waarop het handig kan zijn, maar zeker niet iets dat je dagelijks nodig hebt. Daarnaast gebruik ik zelf bijna nooit navigatie tijdens het rijden.
Ga eens in Zweden rijden, dan is zoiets echt wel handig! Laatst een flink stuk daar gereden in de winter. Na enkele uren rijden wil je toch wat eten, dan is het handig als Google Maps je kan helpen een restaurant aan te raden die ook nog open gaat zijn zodra je er aan komt.
Hangt er ook een beetje van af hoe slim die kan plannen.
- Ik rijd van NL naar BE met electrische wagen en wil naar de laatste snellader op NL grondgebied gaan op mijn route.
- Ik rijd in een ongekend gebied en heb een kind met allergieën en vraag naar een geschikte eetplek die een geschikt menu heeft.
- Onderweg naar huis en vraag naar een bloemenwinkel die nog open is op mijn route.
...
Hier wel, genoeg andere landen waar het volgende tankstation of restaurant 50-100km verder op je route ligt. Dan is een melding wel handig.
vaak tussen 5-10km altijd wel een benzinepomp.
Echt niet in heel Duitsland hoor, zo veel borden daar gezien met 50km+ voor het volgende tankstation.
ja maar daar tussenin zie je ook dus borden dat je de ausgang nemen moet omdat er niet op de route is maar direct na de exit.

Dit zie je vaak tussen grotere steden met daar tussen kleine dorpjes. Dat er geen benzinepomp op dezelfde weg is, maar dat je dus de ausgang nemem moet. Net zoals je ziet in oostenrijk.
Ik vind het wel handig hoor. Ik rij electrisch en dan heb je heel soms in het buitenland dat je er even af moet om te laden, bv ri wintersport, dan is het toch fijn dat je kunt zeggen, joh, ik kan nog ongeveer 100km, geef me de volgende 3 laadstations van 250kw die nog leeg zijn en binnen de komende 100km liggen zonder dat ik heel ver om moet rijden. Ook het maken van afspraken in je agenda als je onderweg iets moet noteren is reuze handig, bovendien kun je het vast uitzetten dus het probleem dat een ander het niet gebruikt dus waar is het allemaal voor nodig, is wat ver gezocht.
Nou specifiek voor Duitsland zoek ik vaak naar een pomp die net van de snelweg afligt (want goedkoper), maar liefst zo dat ik zo min mogelijk tijd verlies.
Ik zie wel een use case voor een app waaraan ik dit kan vragen.
Heel toevallig had ik van de week een situatie waar Gemini ondersteuning perfect voor zou zijn:

Ik was onderweg terug van Rotterdam (waar ik normaal nooit kom) naar Eindhoven. Halverwege kwam ik er achter dat ik nog een boodschap nodig had van de supermarkt maar mijn aankomsttijd was na 22:00. Dan is alles hier in Eindhoven dicht.

Dus; Eerste parkeerplaats opgezocht, navigatie stopgezet, in maps zoeken op "albert heijn", kijken welke winkels op mijn route liggen en nog open zijn want sommige sluiten om 21:00 of zelfs al om 20:00, opnieuw plannen, en weer gaan. Toch weer 5 minuten stil gestaan.

Als ik dit allemaal zou kunnen doen tijdens het rijden via Gemini zonder mijn navigatie ook maar aan te raken zou dat een enorme verbetering zijn.

Ga ik dit vaak nodig hebben? Zeker niet. Maar ik zie het absoluut als een verbetering.
Wel leuk dat JIJ er geen meerwaarde in ziet, maar ik zit er bijvoorbeeld wel op te wachten.

Dit is juist wel een hulpmiddel. Leuk dat er tankstations langs een snelweg zitten, maar dat zijn gelijk veruit de duurste tankstations die je maar kunt vinden. Ik zou dus graag ff van de snelweg afgaan om een stuk goedkoper te tanken.

Prima dit, laat maar doorkomen! Jij zit er niet op te wachten, prima, anderen wel.
Dat KON al lang. Ik nevigeer al jaren met b.v. "navigeer naar supermarkt X".
Dit is recent & plots niet meer mogelijk voor mij. :(
En ondertussen vergaart de AI nog meer data, denk je echt dat gemini alleen naar je stem luistert en geen andere data uit de app doorstuurt?
Onderweg in de auto krijg ik vaak ideeën die ik graag wil noteren of een ingeving van een klus die ik nog moet doen.

Fijn als ik dat nu in de auto kan inspreken en dat daarvan dan een notitie of taak wordt aangemaakt. In Assistant werkte dit altijd maar half, hopelijk werkt dit nu goed.
Het heet een agenda, jij had er vroeger ook een. In je agenda plan je vooruit of noteer je wanneer je dat tankstation hebt gevonden.Persoonlijk vind ik het niet leuk. Ik hoef niet van AI te leven. Als ik iets wil, zoek ik het op, wacht ik erop, bijvoorbeeld een tankstation, enz. Eten, enz., in een restaurant, zoek je vaak op Google op, lees je de recensies en ga je er dan heen. Waarom zou je AI gebruiken?Misschien ben ik te ouderwets en achterhaald, natuurlijk.
Sorry dat ik het hele wegennet niet compleet uit mijn hoofd ken.

Maar ook had je een plan, het gebeurt jou nooit dat je even wil stoppen omdat je dorst hebt?

Maar dan nog, sorry dat ik het zo moet zeggen, wat een onzin argument. De wereld moet zich maar aanpassen aan jouw werkwijze. Er zijn genoeg casussen te bedenken die totaal anders zijn en niet iedereen hoeft jouw manier van werken en denken aan te houden.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 6 november 2025 11:50]

het heeft decennias lang goed gewerkt, nooit mensen gehoord oh had ik numaar dit en dat.
Opeens komt Ai, ah ja dat had ik net nodig.

Het is niet mijn wijze maar sinds Ai is, proberen ze het allemaal op manieren te pushen waar nog nooit een probleem was is.

Maar goed zal wel aan mij liggen.
Ik geloof dat Robin Hood ook nooit geklaagd heeft over het feit dat hij niet de beschikking had over een mitrailleur om de rijken te beroven. En hij en zijn mannen overleefden helemaal prima door af en toe een everzwijn te schieten met dezelfde pijl en boog waarmee ze ook de sheriff van Nottingham belaagden.

Maar veel belangrijker: je gebruikt twee stroman-argumenten:

Natuurlijk werd er vroeger heel veel geklaagd over papieren kaarten. Die waren nooit up-to-date, ze waren gescheurd en winkels, openbare toiletten en laadpalen stonden er niet op. Wie heeft er niet in de ANWB winkel een heel pakket detailkaarten opgehaald voor de route naar Zuid-Frankrijk om dan onderweg tijdens het rijden (...) de goede kaart te moeten zoeken. Bovendien kon je tijdens het rijden helemaal niet zien waar je nu precies was dus ook niet zien hoe ver het volgende tankstation was. En wie heeft er niet op Duitse snelwegen vlak voor een aangekondigd tankstation moeten afslaan om dan op de nieuwe snelweg te zien dat het volgende tankstation nog heel ver weg was? Ik wel.

En AI wordt op dezelfde manier gepusht als magnetrons en platte beeldschermen gepusht werden: door marketing gedreven. Het levert gewoon geld op en we hebben met z'n allen onze maatschappij zo ingericht dat iedereen in staat wordt gesteld (of beter: aangemoedigd wordt) geld te verdienen. En als dat een service of product oplevert dat voor veel mensen het leven iets makkelijker of leuker (of in het dit geval beide) maakt, dan is dat winst voor iedereen.

Er zijn mensen die op werkelijk elke technologische ontwikkeling hetzelfde argument weten toe te passen: "vroeger hadden we dat niet nodig, dus nu ook niet". Werkelijk geen idee wat die mensen op Tweakers doen.
Ja je had ook decennia lang kaarten in je auto liggen.. waar zijn die dan? Get with the times.

"Zo doen wij het altijd" is nauwelijks een argument, eerder reden voor achteruitgang.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 6 november 2025 12:04]

toen waren er nog geen navigatiesystemen, of waren pas in opkomst.
Nu heb je gewoon navigatiesystemen, die hebben het vervangen.

Ai zou dan de navigatie moeten vervangen als ik jou moet geloven?
Ik weet niet hoe je dat inziet, maar volgens dit artikel is AI eerder een aanvulling als een vervanging. Maar goed als AI een betere route kan plannen of ervoor kan zorgen dat wij minder files krijgen, waarom niet? Ik zou niet weten in welke vorm dat zou moeten zijn, maar het kan.

Denk dat je eerder moet stellen dat AI het algoritme en interactie zal verbeteren.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 6 november 2025 12:42]

Hahaha! Ja klopt! Onlangs mijn oude stratenboek weggegooid. Dikke pil vol met kaarten van alle plaatsen in Nederland. Toen GPS kwam, nooit meer gebruikt. En met de komst van de smart phone ging de GPS de kast in. Ligt er nu nog, binnenkort maar eens opruimen.
Sorry, maar je reactie slaat kant noch wal.

Geen idee ook waarom je op mij specifiek reageert.

Misschien je eigen reactie nog even nalezen.
Het is misschien niet jou doel maar er zijn mensen genoeg die bijvoorbeeld een goedkoop tankstation zoeken tijdens hun rit of een specifiek restaurant. Ik zie hiervan de meerwaarde wel in.
Dit is juist super handig en als je het niet wilt.. dan gebruik je het niet. Dit is een vervanging voor Google Assistant dus eigenlijk gewoon een update die functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid verbetert.
Buiten dat Google Maps nu dus via Gemini ook als je het niet aan hebt staan je lastig gaat vallen.
Ik zou dit nog best handig vinden (als het ook goed werkt). Soms als ik voor mijn werk ver moet rijden, wil ik ergens snel even wat eten zonder te ver van mijn route af te wijken. Voor dat soort momenten lijkt dit mij echt ideaal. Dan hoef je niet te stoppen om iets op te zoeken of tijdens het rijden op je telefoon te kijken.
Enige wat ik altijd heb met dit soort functies en zeker bij Google is dat ze waarschojnlijk alleen de opties laten zien die betaald hebben om genoemd te worden. Misschien is er wel een hele rits aan betere restaurants of voorzieningen, maar die laat Google, in dit geval, dan niet zien omdat het geen inkomsten genereert.
Aan de ene kant begrijp ik dat wel, het is logisch dat betaalde opties meer zichtbaar zijn. Maar ik heb er wel een dubbel gevoel bij. Het is net zoals bij afhaalrestaurants die een fee moeten betalen als je via Thuisbezorgd bestelt. Enerzijds begrijpelijk, anderzijds voelt het soms alsof kwaliteit en keuzevrijheid ondergeschikt worden aan betalingen.
I wil onder het rijden weleens een notitie maken of een afspraak in de agenda zetten. Puur om iets niet te vergeten. Dat lukt momenteel niet.
Tijdens het rijden moet je je bezighouden met rijden? Wild idee, ik weet het.
Dus als er een persoon naast je in de auto zit kan je daar ook niet mee praten omdat je moet rijden? Wat een onzin. Dit maakt het in mijn ogen juist nog makkelijker om handelingen te verrichten op je telefoon zonder dat je daarbij fysiek je handen hoeft te gebruiken. Dus lijkt mij alleen maar veiliger.
Vandaar dat ik het graag via stemherkenning doe ipv een kladblok. Ik kan me niet voorstellen dat je nooit ergens aan denkt tijdens het rijden.

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 6 november 2025 13:56]

Tijdens een wat langere rit heb ik als passagier op de route een wegrestaurant met enigszins goed aanbod opgezocht op mijn telefoon toen we honger kregen (want een tankstation dat een broodje kaas verkoopt wil ook nog wel eens als wegrestaurant worden geïndexeerd). Als ik alleen zou rijden, zou ik daarvoor de parkeerplaats moeten hebben opzoeken. Een wat uitgebreidere navigatiefunctie lijkt me daar heel handig voor.

Voor een half uur woon-werkverkeer is het niet zo'n ding, maar als je twee of drie uur moet rijden, wordt de situatie net iets anders.
AI bedreigt hun cashcow, ik denk dat Google Search, en andere zoekmachines, veel minder traffic krijgt sinds AI voor het grote publiek toegankelijk geworden is. Dat zijn flink wat reclames minder.

Toen ChatGPT uitkwam, merkte je aan alles dat Google een beetje in paniek was, Bard werd ineens uitgebracht terwijl die duidelijk nog helemaal niet klaar was. Alles was ineens AI bij Google (niet alleen bij Google), alleen maar om te laten zien dat ze ook enorm met AI bezig zijn. Het is nu vooral de publieke opinie die telt. Al die partijen zijn als de dood om de AI-boot te missen.
Ik gebruik (in Waze) toch regelmatig de mogelijkheid om bijv. een tankstation op de route te vinden, of een parkeerplaats, of een tankstation met winkel. Als je alleen in de auto zit en 4 uur moet rijden is het handig als je dat met je stem kunt vragen
Je hoeft het ook niet te gebruiken... Zelf ben ik redelijk vaak onderweg, en wil af en toe nog wel eens wat eten onderweg. Het is dan handig dat je kan vragen wat er op de route is, want anders weet je vrij zeker dat je weer bij de McDonalds terecht komt. Lijkt mij dus erg handig.
Google Assistant is er alleen maar slechter op geworden. Simpele commandos die eerder prima werkte krijgen nu een random antwoord terug i.p.v. een actie.
Misschien dat jij dagelijks van dezelfde A naar dezelfde B rijdt, maar ik rij best veel en dan kan een goeie spraakassistent juist veel bieden en dit is juist een van de toepassingen waar AI een oplossing is.

Op dit moment is het zo dat de spraakassistent simpelweg dom is en de commando's niet eens kan begrijpen.

Stel je wil even stoppen om een broodje te pakken of bij een fastfoodketen om snel wat te eten, nou succes ermee om die te vinden zonder interactie met het scherm en dan nog is het een hele klus en dan maakt het niet uit welke app je gebruikt.

Als je wil zoeken naar iets wat op je route zit dan is dat onmogelijk. Stel je toetst "McDonald's" in, dan zoekt de software naar alle McDonald's-restaurants in je omgeving, ook al liggen ze niet op je route, dus zelfs restaurants die achter je liggen.

Je moet door de lijst scrollen, nadenken over waar ze ongeveer kunnen zijn en beslissen hoeveel moeite het is om ernaartoe te rijden. Allemaal tijd dat je niet op de weg let.

Dat kan allemaal simpel opgelost worden als het algoritme slim genoeg is om bepaalde factoren mee te nemen en met 1 duidelijke aanbeveling te komen.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 6 november 2025 11:51]

Ik wil dit. Ik gebruik ontzettend veel Google Assistant. Ik zou die graag vervangen zien door Gemini.
Ik heb er ook niks mee, ben wellicht ook te ouderwets daarin.
Bij mij thuis hangt ook niks aan het internet, het kan niet eens. want de producten hebben dit niet.

Hoor ik op het werk, och wat handig die vaatwasser of wasmachine app bijv, Nou mijn wasmachine / nespresso / lampen/ kachel / stofzuiger / koelkast / oven etc doet prima zonder app/wifi etc.

Ook nog nooit het nut voor mij gezien in een digitale assistent als Siri/ Alexa / Google ding, ik hoef niet tegen mijn telefoon te kletsen(Zet afspraak etc erin bijv kan ik prima zelf).
Ook mijn mails etc samen vatten laat ik niet doen, ik lees gewoon mijn emails. Ook die dingen als Focus etc in outlook schijt irritant(ik bepaal wel wat belangrijk is)
Navigeren ook niet, ik vul de locatie in en klaar. hoef niet tussendoor te lullen tegen de telefoon van doe dit of dat(Dat kan ook na de rit wel weer).

We moeten tegenwoordig maar alles vlug vlug(Liefst effe snel zeggen tegen smart device zodat die het doet), nergens hebben we schijnbaar tijd voor. We hebben geen sociaal leven ik wil 4 dagen in de week werken in plaats van 5.
Huishouden hebben we geen tijd voor, moet van zelf maar gaan. De hele wereld is een beetje aan het doordraaien hierin(Vind ik dan).

Hoe denk je dat onze ouders dat vroeger deden, o ja er was wel allemaal tijd voor(Zelfs als beide fulltime werkte).
Als ik een route van A naar B wil gebruik ik Waze. Ben ik bijvoorbeeld op vakantie of in een onbekende stad, dan gebruik ik heel vaak Google maps om een restaurant te vinden wat we allemaal lekker vinden, een tankstation in de buurt te vinden, een wandelroute naar een toeristische locatie, etc.
Gelukkig is Apple Maps echt geweldig......... :'( zo zonde dat Appe zo achterloopt op AI en Maps
AI mis ik bij hen niet, zou eerder een reden zijn het wéér een kans te geven. Maar qua usability knap ik keer op keer echt keihard af op Apple maps. En dat is dan nog zonder de navigatie functie te willen gebruiken (is bij Google overigens ook enkel goed voor voetgangers en OV, voor de auto is het nog altijd niet op Duits niveau).
Ik vindt Apple Maps juist onbruikbaar. In ieder geval hoe deze in DuckDuckGo is geïmplementeerd.
Ik heb liever niet dat Apple AI toevoegt aan iOS of MacOS. Laat ze eerst eens goed kijken waar het echt toegevoegde waarde kan oplevert.
Ik hoop vooral dat in zowel Android Auto als ook Google Maps het ook mogelijk wordt om je eigen voice assistant te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 6 november 2025 11:57]

Dat kan nu al. Welke zou je willen?

Oeps: had je reactie niet goed gelezen. In Android kan het wel, in Maps niet voor zover ik weet inderdaad.

[Reactie gewijzigd door GurbieV op 6 november 2025 11:22]

Dat kan nu al. Welke zou je willen?

Oeps: had je reactie niet goed gelezen. In Android kan het wel, in Maps niet voor zover ik weet inderdaad.
Ik zou het liefst mijn eigen Home Assistant voice assistant koppelen! :Y)

Hoewel die nu vaak ook nog een cloud-LLM als Gemini of ChatGPT gebruikt, is het uiteindelijke doel natuurlijk een volledig lokale assistent. Zodra de hardware dat zuinig en betaalbaar kan, ben ik meteen om.
Op zich wel handig, denk ik. Er vanuit gaande dat dit ook soepel werkt op Android Auto.
Minder zooi in de Google maps app, graag.
Helemaal voor dit. Zo handig om eventjes naar starbucks te vragen zonder route te stoppen en naar het scherm te kijken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn