Gemini begrijpt na update toonhoogte en spreeksnelheid beter bij gesprekken

Google Gemini ondersteunt na een modelupdate beter nuances van menselijke gesprekken, zoals toonhoogte en spreeksnelheid. De gespreksmodus ondersteunt daardoor beter wat de gebruiker wil en kan daardoor ook andere antwoorden geven, zegt Google.

Het verbeterde gespreksmodel komt 'vanaf vandaag' naar iOS en Android en zorgt voor 'adaptievere en expressievere gesprekken', stelt Google. Het bedrijf geeft het voorbeeld van een gebruiker die op weg is naar een les en een spoedcursus wil over het vak. Gemini begint dan op het normale tempo over het vak te praten, waarna de gebruiker Gemini onderbreekt en vraagt om sneller te reageren, omdat de les zo begint. Gemini geeft hierna opnieuw antwoord, maar dan sneller en korter.

De chatbot kan gebruikers ook ondersteunen bij het leren van een nieuwe taal, claimt Google. Een voorbeeld hiervan is dat de gebruiker iets wil bestellen bij een restaurant in Spanje en Gemini vraagt uit te leggen hoe dit in het Spaans kan. De chatbot spreekt deze vertaling dan iets trager uit, met een grotere nadruk op de verschillende klanken. De gebruiker kan deze vertaling dan zelf uitspreken, waarna Gemini reageert op de nieuw geleerde zin en of deze juist is uitgesproken.

Het nieuwe model moet volgens Google ook beter kunnen helpen bij het oefenen van ingewikkelde sollicitatiegesprekken of moeilijke gesprekken, omdat Gemini beter kan reageren op wat de gebruiker zegt. Gemini kan ook accenten nabootsen om bij het vertellen van verhalen bijvoorbeeld een cowboy na te doen, of Julius Caesar.

Door Hayte Hugo

Redacteur

13-11-2025 • 10:22

26

Lees meer

Reacties (26)

Sorteer op:

Weergave:

Heeft iemand Gemeni eigenlijk al in zijn Google Home via de Nest Hub of andere speakers?
Waarom komen we in Europa ook met alles zo veel achter... Het is ook niet dat we Europese alternatieven hebben voor spraakassistenten natuurlijk.
Onder andere door wat @MarvinJames schrijft.

Er moeten voordat iets hier uitkomt gewoon (terecht!) veel meer veiligheid en juridische controles door.

In de VS kan je gewoon veel gemakkelijker alles maken zonder last te hebben vervelende mensen die volledig in hun recht staan maar dit recht daar onmogelijk kunnen halen.

Daarnaast, is het nog uit in de hele EU of alleen Nederland? We zijn namelijk een extreem klein land waar ze wel veel moeite voor moeten doen. Meestal komen dit soort dingen eerst uit in Spanje, Duitsland en Frankrijk.

En denk je dat het ook al uit is in Venezuela, China, Rusland of Korea? Waarom zou de EU voorrang moeten krijgen met veel zeer kleine landjes?

Hun eigen taalgebied en regio is gewoon veel gemakkelijker om in te ontwikkelen.
Het is nog in beta: nieuws: Gemini for Home vervangt Google Assistant, krijgt verbeterde spraakfuncties, dus dat heeft niets te maken met het feit dat Europa achterloopt. Geen idee waar je dat vandaan haalt.
Ik vermoed dat @telenut telenut doelt op het feit dat veel functies wel in de VS verschijnen maar (nog) niet in Europa?

Dat komt vooral door onze strengere privacywetgeving (GDPR/AVG). Veel van die geavanceerde functies gebruiken persoonlijke data of contextuele informatie, en dat mag hier niet zomaar. Bedrijven moeten ze eerst aanpassen aan de Europese regels en dat kost tijd of is commercieel niet interessant genoeg.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 13 november 2025 10:52]

Ik bedoelde het 2 ledig.
Inderdaad zijn er hier voor alles meer regels waardoor buitenlandse bedrijven hun producten hier altijd 'slechter' werken. Tesla met FSD, Google, met spraak...

Maar ook: hier in Europa hebben we geen deftig alternatief voor Google, Apple, Tesla... En moest er iets in de buurt komen zou het veel te duur zijn ook.
Daar ben ik het zeker mee eens :)
Ik ben het daar zeer niet mee eens. Nee, misschien niet qua grootte van bedrijven. Maar het is geen marketing wedstrijd. We hebben hier in Europa zeer goede bedrijven die vaak net zoveel of zelfs meer kunnen dan de VS bedrijven. Het feit dat we groter kunnen zijn bewijst bijvoorbeeld een Spotify. Ik raad je aan eens meer te verdiepen in alle alternatieven die er zijn voor VS software, via https://european-alternatives.eu/
Je zou hiervoor bijna korting moeten krijgen op de Gemini Pro abonnementen 😅
Op zich, als we hier gewoon objectief naar kijken: Ja, zou logisch zijn. Toch?

Kijk ook naar Android of Apple telefoons die gelanceerd worden, maar waar 30% van de functies niet in Europa werken. Maar je betaalt wel de volle prijs ervoor. "Ja, dat komt later nog. Ooit."
Europa loopt met álles achter wat dat betreft. We hebben hier geen durfinvesteerders zoals Silicon Valley dat heeft. We spreken niet eens één en dezelfde taal. Laat staan dat we ons nog steelds laten beheersen door malle arbitraire landsgrenzen. We kunnen hier werkelijk helemaal niks en zowel Amerika als Azië lachen ons compleet uit. En terecht.

(Hoewel we met z'n allen ook smakelijk kunnen lachen om die idioterie in Amerika momenteel maar dat even terzijde).
Je krijgt een -1 maar jouw comment legt wel de vinger op de zere plek.

Het krampachtig vasthouden aan nationale soevereiniteit is onze grootste rem binnen Europa. Vooral de EU is nog steeds een verdeelde markt en daardoor een makkelijke prooi voor zowel Big Tech als geopolitieke machten (Rusland, China, VS). Die soevereiniteit wordt vervolgens ook nog eens misbruikt door politici om moeilijke keuzes te ontwijken.

Maar! We moeten niet doen alsof Amerikaans durfkapitaal een wondermiddel is. Dat is géén puur privaat geld; de basis is gelegd door enorme overheidsinvesteringen via DARPA, NASA, In-Q-Tel en soortgelijke programma's. Het is risicokapitaal dat eerst door de belastingbetaler is gefinancierd en daarna is 'geprivatiseerd'. M.a.w. het is soort van witgewassen staatshulp naar huidige maatstaven.

Onze kans ligt in een unieke, Europese aanpak: samenwerken en focussen op digitale soevereiniteit. Ik deel je hoop in projecten als de EDIC's (voor gezamenlijke digitale infra), het Europees Defensiefonds (voor onafhankelijke R&D) en Horizon Europe (en dan bijv. de projecten van NLNet). De oplossing ligt in het doorbreken van die verouderde nationale grenzen via zulke pan-Europese projecten. Achterstand inhalen doen we met Europese slagkracht, niet door een Amerikaans model te kopiëren.
Allicht. En zoals je aangeeftg, het is niet allemáál op te lossen met durfkapitalisten. Het is de interne markt die één grote bende is hier in Europa, taalbarrieres, economische wanorde, noem maar op.

Feit blijft dat als je als techbedrijf groot wil worden, je in Amerika of in China moet zijn. Wil je iemand die 500 miljoen investeert in je bedrijf in Nederland of de EU vinden? Héél veel succes.

Maar, het is inderdaad niet allemáál slecht: onze voedselwetgeving is prima, onze privacy-regels zijn prima (op zich), onze mededingings-dinges is best ok - maar het zijn minuscule stapjes vooruit en bij het minste of geringste nemen we 4 stappen terug.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 13 november 2025 13:15]

Ik heb op enig moment de keuze gehad om over te schakelen van Home Assistant naar Gemini. Ik heb eerst uitgezocht of ik dan eventueel nog terug kon en toen dat bleek te kunnen heb ik de overstap gewaagd. Daarna was mijn hele Google infrastructuur (speakers, camera's, hubs) "van de leg". Zo werden commando's op een hub wel ontvangen (die worden onderaan het scherm weergegeven) maar daarna gebeurde er gewoon niets meer. In een ander geval gaf ik een commando aan een speaker op locatie A en reageerde een speaker op locatie C. Ik ben snel teruggegaan naar Home Assistant en heb sindsdien elk verzoek om naar Gemini over te stappen, geweigerd.
'begrijpt' of 'interpreteert' ?
Neen, een mens kan beiden, een computer slechts 1.
Begrip is niet puur objectief en vindt vaak plaats in een bepaalde context.
Bij mijn weten kunnen computers dit ook beiden. Het menselijke brein is immers ook een computer, zei het een biologische.
Tuurlijk...

En emoties ook zeker? 8)7
Nog niet, mar dat komt nog wel.
Gemini spreekt dus op 1.5x snelheid als je erom vraagt. Wat een innovatie
Als dat het enige is wat je uit het artikel haalt moet je misschien zelf op 0.5x snelheid gaan lezen :)

Het is verder gewoon een update, heeft verder niet perse met innovatie te maken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 november 2025 12:04]

Bij mij loopt hij helaas nog vaak vast nadat ik iets vraag, misschien een te lange of complexe vraag.
Bij mij op de meest simpele vragen. In het beste geval krijg ik onderweg (met Android Auto) een samenvatting van een Wiki, maar elke andere vorm van "kennis" weet de assistent niet te vinden. Het meest gehoorde antwoord is bij mij "Sorry, ik begrijp het niet". Het systeem lijkt ook nauwelijks, of niet, te leren resp. eerder vergaarde "kennis" te vergeten: Waar ik de evolutie heb meegemaakt van "OK Google - Stream Deep Radio op TuneIn naar Badkamer Mini" naar "OK Google - Deep Radio", is die "kennis" op een ander moment net zo makkelijk weer verdwenen en moet je weer het hele commando inspreken om resultaat te krijgen. Ook lijkt het dat die "kennis" beperkt blijft tot het specifieke device waarmee je interactie hebt; in mijn infrastructuur accepteert het ene apparaat wel het korte commando terwijl het andere dan niks doet, en het lange commando moet ontvangen. Beide apparaten zijn van Google zelf en hangen native in de infrastructuur (dus niet via een "werkt met Google" service), dus daar zou het niet aan moeten liggen.

[Reactie gewijzigd door RetroMan op 13 november 2025 13:04]

Gemini is op dit moment nog niet beschikbaar voor Android Auto of Nest apparaten in Nederland. Wat je nu beschrijft zijn bekende problemen die de verouderde Google Assistent heeft. De bedoeling is dat Gemini de Google Assistent gaat vervangen en daardoor beter antwoord kan geven.
Gemini is (of in ieder geval was) in Nederland beschikbaar als vervanger voor de Assistent. Wellicht alleen voor deelnemers aan Beta functies, want daar ben ik er een van.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn