Google Pixel-telefoons gaan meldingen samenvatten, wat misging bij Apple

Google Pixel-telefoons krijgen een functie om notificaties samen te vatten met generatieve kunstmatige intelligentie. Apple bracht een dergelijke functie vorig jaar voor iOS uit. De functie werkt alleen op de nieuwste modellen.

Het gaat alleen om samenvattingen van langere groepschats, meldt Google. Daarmee lijkt de zoekgigant niet alle meldingen te willen samenvatten, iets dat bij Apple vorig jaar fout ging. De release daarvan bleek niet soepel te verlopen. Zo vatte de software bijvoorbeeld pushberichten van nieuwsmedia foutief samen, waardoor mensen niet-bestaand nieuws in hun meldingen zagen. Ook veronderstelde de functie de relatie van de gebruiker tot bepaalde contactpersonen, waardoor deze verkeerde voornaamwoorden gebruikte en bijvoorbeeld vrouwen en mannen door elkaar haalde. De samenvattingen van notificaties werken alleen op telefoons uit de Pixel 9- en Pixel 10-serie. De Pixel 9a krijgt de functie niet.

Google heeft ook een technische implementatie van Apple afgekeken. De functie Magic Cue werkt via Private AI Compute, waarbij Google data verwerkt op servers op een manier dat het bedrijf er zelf ook niet bij kan. Mogelijk is dat in voorbereiding op het gebruik van Gemini als backend voor de nieuwe Apple Siri. Die functie is nog niet direct in Nederland en België beschikbaar.

De functies maken onderdeel uit van Googles Pixel Feature Drop van november, een upgrade van zijn telefoons die elk kwartaal uitkomt. In Google Foto's komt 'Help me edit' om bijvoorbeeld zonnebrillen van gezichten te laten verdwijnen in groepsfoto's, en Google Maps krijgt een Power Saving Mode om langer te navigeren als opladen niet mogelijk is, door diverse functies uit te schakelen.

Update, 10.57 uur – In het artikel stond dat Magic Cue een fotofunctie was, maar dat is het niet. Ook is toegevoegd dat die functie niet in Nederland en België beschikbaar is.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-11-2025 • 07:40

70

Submitter: bresjt

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

De Pixel 9a heeft toch exact dezelfde chip als de pixel 9? Het lijkt erop dat het dus nu al zo is dat de 9a om arbitraire redenen bepaalde features niet krijgt, terwijl hij nog geen jaar oud is... Dat lijkt me echt een hele slechte ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 november 2025 07:50]

Een spijtige evolutie die bij meer en meer producten gedaan wordt. Puur op softwarematige manier een verschil maken tussen modellen. Heel flauw.
En het is normaler dan je denkt.

Tesla's die na een software update 'ineens' zelf kunnen rijden, BMW's waar je bij betaling ineens geactiveerde stoelverwarming hebt. Alles zonder hardware aanpassing; ze verschillen niet van hetzelfde type van hetzelfde merk. Het enige verschil is software (of een activatie van functionaliteit). En we zijn het normaal gaan vinden. Ik vond 't eerder in de tijd van de NES / SNES / MegaDrive heel normaal dat ik een spelletje kon uitspelen en dat dát het dan was. Tegenwoordig moet je al veel geluk hebben dat een spel goed speelbaar is op een releaseday. Daarnaast is het verhaal vaak nooit helemaal 'af'; DLC galore. En om het te winnen heb je vaak nog specifieke items nodig.

Maar goed, wat ik 'normaal' vind, dat verschuift met de jaren. In de middeleeuwen was het gangbaar je om je ontlasting uit het raam op straat te kieperen. Ben ook wel blij dat we daar van af zijn. Maar niet elke verandering is een verbetering.
Dat over de middeleeuwen is overigens grotendeels een mythe
Daarom heb ik mij tweedehands een Wii en playstation 3 aangeschaft, goedkope tweedehands spellen die gewoon werken zoals het hoort.

Het online gebeuren vermijd ik.
En we zijn het normaal gaan vinden.
Het voelt heel krom, maar vroeger had je ook al gewoon optiepakketten voor je auto. Alleen vroeger was het zo dat met het basispakket de stoelverwarming en parkeersensoren niet ingebouwd werden. Tegenwoordig zijn de onderdelen zo goedkoop dat het voordeliger is om maar één productielijn aan te houden en de marktsegmentatie van opties d.m.v. software te doen. Maakt het natuurlijk niet dat het minder zuur dat je weet dat de apparatuur er in zit, maar je het niet kan gebruiken.

Uiteindelijk komt door te weinig concurrentie. Kijk maar naar de Chinese markt, daar concurreren BYD, Xpeng en Xiaomi elkaar zo'n beetje kapot en de consument is de lachende derde. Dan kun je als merk het niet maken om karig te zijn met je opties, want je concurrent pakt dan zo je klanten af als je dat doet.

Bij Android telefoons verdient eigenlijk alleen Google er goed aan, en alleen doordat ze aan Android zelf flink verdienen. Samsung verdient een beetje, en bij bijna alle andere merken draaien maximaal een paar procent winst. Chinese merken lijken Android meer te gaan forken, waardoor ze waarschijnlijk ook meer aan de software kant gaan verdienen d.m.v koppelverkoop van services.

Ik begrijp vanuit strategisch oogpunt best dat de autoindustrie in Europa beschermd wordt d.m.v importtarieven, maar in feite belonen we daar hun totale laksheid mee. Als Europese autorijder betaal je nu twee tot drie keer zoveel voor een EV van BMW die kwalitatief gewoon ondermaats is vergeleken met eentje van BYD.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 12 november 2025 13:48]

Deze aanpak is al vrij oud en werd vroeger ook al in de tijd van de mainframes gedaan. Die hardware werd gewoon met alle CPUs geleverd, maar afhankelijk van de betaalde licenties werden er een X aantal gebruikt door de software. Betaalde je meer, dan gebruikte de software meer processoren. Dan kwam er voor de vorm nog iemand langs die dat even aanpaste voor je. Maar hardware matig werden er geen aanpassingen gedaan.
Het is zelfs nog ouder dan dat. De eerste IBM "computers" waren nog volledig mechanisch. Je kon daar een upgrade voor aanschaffen. Dan kwam er een technicus van IBM langs met een hoop ingewikkeld gereedschap. Maar wat hij in feite deed was niks meer dan een riempje omzetten van het ene tandwieltje naar het andere waardoor de machine sneller ging draaien.

En dan hebben we het over de jaren '20 van de vorige eeuw.
Ik ben de echte term er even voor kwijt maar dit is toch gewoon tiered pricing? wat zo'n beetje elk bedrijf doet zeker met services, kan onmogelijk nieuw zijn

Ze bieden iets aan voor elk prijs punt, maar ik begrijp het als de hardware hetzelfde iskan het wel slecht, aanvoelen. maar bedenk je zelf als dit wel achter hardware vast had gezeten en het prijs verschil was nog steeds het zelfde geweest.. vond je het dan wel ok?

Wat eigenlijk zou er dan helemaal niks veranderen voor de gebruiker, behalve dat er nu een reden is

[Reactie gewijzigd door Sinester op 12 november 2025 09:31]

Je kunt dat ook op een positieve manier bekijken: Je krijg voor minder geld dezelfde hardware.
Volgens mij heet dat volgens de experts: “malicious obsolescence”
Nu is obsolecence wel een hele overdreven term voor een "nice to have". Maar ik ben het er wel mee eens dat wat er gebeurt ergerlijk is.
Het fijne is dat android open source is, toch? Dus je kunt waarschijnlijk gewoon die software alsnog op die 9A draaien
Dit geeft aan dat je niet snapt hoe het Android echo systeem in elkaar zit. Google voegt wel degelijk eigen proprietary features aan telefoons toe, helemaal aan Pixel toestellen. Android is de basis.
Ik kan er ook niets aan doen dat ik in de marketing van google getrapt ben, jammer men roept altijd “android is open source” maar dat gaat dan dus zelden om nuttige delen
Nou ja, was tot nu toe voldoende om er alternatieve distro's mee te maken. En je kan bijvoorbeeld ook stores toevoegen zoals F-Droid die alleen O/S applicaties zonder reclame bevatten. Niet al te veel natuurlijk omdat de meeste apps van services afhankelijk zijn, maar goed, het is er wel.

Misschien handig om je iets te verdiepen als je het niet snapt in plaats van door te blijven roeptoeteren? Of ben je aan het trollen?
Ik heb wel eens Linux gehad, dat is open source en daar kon je alles mee doen. Ik vind het jammer als dat op google niet zo is, voor de mensen die het dagelijks moeten gebruiken althans want ik heb er zelf niet veel last van eerlijk gezegd
Dit doet Google al vele jaren, nieuwe features eerst op de meest recente en premium telefoons en met vertraging op de oudere en goedkopere modellen.
de 9a krijgt niet alle AI functies als de pixel 9 vanwege 4GB minder werkgeheugen. de pixel 9a moet het doen met gemini nano xxs, terwijl de 9 met gemini nano xs werkt, die multimodaal is
De 9a heeft een stuk minder RAM om de modellen in op te slaan. De kleinste Gemma-modellen eten zo'n 3-4GiB (V)RAM op om te functioneren. Wellicht kan een model dat alleen samenvattingen doet nog kleiner zijn, maar zelfs Google's "dit model is alleen om andere kleine modellen op te trainen"-versie van Gemma eet nog makkelijk een gigabyte aan RAM op.

1/8e tot de helft van je geheugen reserveren voor het samenvatten van meldingen vind ik nogal overkill en ik denk dat veel Pixel 9a-gebruikers het daarmee eens zijn. De 4GB extra RAM van de Pixel 9 brengt bij het gebruik van een enigszins degelijk model de hoeveelheid RAM beschikbaar in standby gelijk aan die van de 9a...
Wanneer Apple een OS-functie als nieuw presenteert die op Android-toestellen al jaren gemeengoed is, zal de redactie dit dan voortaan expliciet in de titel vermelden?

[Reactie gewijzigd door Joncik91 op 12 november 2025 08:35]

Ja, zoals een datalimiet kunnen instellen voor mobiele gegevensgebruik. Dat zou gewoon verplicht moeten zijn zoiets.
Ik kan me het ontbreken van T9 dialing nog herinneren. Dat heeft Apple EINDELIJK vorig jaar toegevoegd aan iOS 18. Revolutionair.

Was echt een van de meest irritante ontbrekende dagelijkse QoL features tov Android. En gewoon jaren volhouden dit NIET te implementeren. Gelukkig toch overstag gegaan.

Zelfde met Notificaties; het is al een stuk beter in iOS (mis nog steeds notificatie historie), maar nog altijd relatief clunky tov Android.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 12 november 2025 09:05]

Als Android in het nieuws komt omdat zo'n functie voor controverse zorgt verwacht ik dat wel, ja. De verwijzing is niet omdat de feature eerder in iOS beschikbaar was maar omdat de feature leidde tot veel ophef nadat AI berichten verkeerd interpreteerde.

Toen het nieuws van Apple's implementatie uitkwam (nieuws: 'Apple werkt aan AI-functie in iOS 18 om teksten on-device samen te vatten') stond er ook niet "de functie die al jaren in Google Chat zit" in de titel, omdat de Google Chat-variant nog tot weinig controverse heeft geleid. Waarschijnlijk omdat zo weinig mensen Google Chat gebruiken dat het niemand is opgevallen :) .

Zodra Apple hun implementatie van Recall toevoegt aan macOS/iOS, zal het artikel ongetwijfeld zo'n titel krijgen.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 12 november 2025 12:58]

Omdat het in de comments om de inhoud moet gaan en niet de titel:

Goed dat de optie er is, maar ik wil em graag uit kunnen zetten, want ik vertrouw andermans samenvattingen nooit, al helemaal niet van een computer.

[Reactie gewijzigd door Schway op 12 november 2025 09:03]

Dan hoop ik dat je niet vaak naar de huisarts moet want die gebruiken nu ook een soort ‘samenvatting’/LLM :(
Scheve vergelijking. Mijn dokter neemt niet klakkeloos over wat hij van een LLM krijgt na wat symptomen in te geven.
Misschien niet als je de dokter om 9uur in de ochtend ziet, maar na X aantal patienten aan de lopende band en het einde van de werkdag? Dan is het misschien toch vooral de LLM die het advies geeft.
Eh, nee? Natuurlijk zoeken ze wel eens wat op, want ook dokters zijn niet alwetend (er komen letterlijk ieder uur nieuwe studies en diagnoses bij), maar uiteindelijk maken ze wel zélf de afweging.
Verschillende vrienden die huisarts zijn, gebruiken allemaal een medische LLM bij hun dagelijks werk. Natuurlijk geven zij de diagnose maar ga er maar vanuit dat er met werkweken van 60+uur er veel word geleund op de LLM.
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, en ik ken ook mensen die arts zijn. Misschien staat de ene arts er meer open voor dan de ander?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 november 2025 10:14]

Mijn vrienden werken in Portugal en Ierland dus dat kan mogelijk een verschil maken.

Daarnaast stuurt de gemiddelde huisarts in Nederland je natuurlijk eerst nog even 2 weken naar huis met een paracetamolletje :-D
Ik las jaren geleden al over een studie van IBM die aan het zoek gedrag van een gebruiker redelijk nauwkeurig de ziekte kon identificeren.

Helemaal niks mis mee zolang er voorlopig nog een arts bij aanwezig is.
Het uitzetten van notificaties is absoluut aan te raden..

deze zijn catastrofaal voor je concentratie en stressniveau en zijn heel bewust zo ontworpen om mensen continue een focus op hun telefoon te laten houden.

De optie om een AI 'samenvattingen' te laten maken is natuurlijk gewoon deel van de voortdurende pogingen zulke notificaties een essentieel deel van het contact tussen user en device te laten zijn.
Wat een enorm slechte titel zeg. Totaal irrelevant tweede deel. Dit had gewoon in de tekst zelf als note kunnen staan.
Wauw hebben ze voor het eerst eens iets sinds de iphone introductie, iets wat ze eerder hebben dan Android...
man man man,
Zolang het ook uit kan, prachtig, vooral toevoegen. Iedereen die er z'n voordeel mee kan doen zal blij zijn :)

De "wat iPhones al een jaar doen" in de titel is wat onnodig lijkt me. Dan verwacht ik in de toekomst bij iPhone nieuws ook een bijzin over hoe lang Android een functionaliteit al heeft.Voegt weinig toe.
De "wat iPhones al een jaar doen" in de titel is wat onnodig lijkt me
Helemaal mee eens. Een misplaatst waardeoordeel dat nergens voor nodig is.
(Inmiddels is de titel verandert, maar toch...) Mja, is het een waarde oordeel? Anders is de eerste reactie steevast: "Dat doet m'n iPhone al een jaar!" Net als toen iOS je toe ging staan app iconen op elke plek te zetten. Eerste reactie(s) "Dat kan Android al 12 jaar!"
Hè, gun die iPhone bezitters ook een pleziertje op de woensdagochtend. We moeten af en toe laten blijken dat iPhones ook heel innovatief kunnen zijn.

(Sent from a Samsung)
Ja en de iPhone van een aantal jaar geleden is vast ook weer geïnspireerd door iets anders en zo gaat het maar door. Mijn punt was sarcastisch bedoeld, want hoelang een ander dit al doet voegt weinig tot niks toevoegt.

[Reactie gewijzigd door Ted_W op 12 november 2025 09:23]

Wat is Magic Cue en wat heeft het te maken met de samenvattingen van berichten?
Wat een rare titel dit. Leest alsof een Apple fanboy iets op Reddit post ofzo.
Je kan Arnoud van veel dingen betichten, behalve een apple fanboy, hij is er als de kippen bij om apple af te katten.
Wat is nu het nieuws? Dat Pixels en nieuwe functie krijgen? Dat Apple die al had of dat het bij Apple niet goed ging en we moeten afwachten hoe dat bij de Pixel gaat?

Als we bij ieder nieuwsbericht in de titel al gaan uitweiden wie dat eerder al had of juist niet wordt het een complex geheel die potentieel ten koste gaat van gewoon objectieve berichtgeving.

Dit soort vergelijkingen hoort thuis in reviews
Ik gebruik al jaren een iPhone maar ik vind dat hele notificatiecentrum op iOS maar niks. Ik vond dat op mijn voorlaatste (stock android) telefoon een stuk prettiger werken maar dat is inmiddels alweer 6 jaar geleden en zal inmiddels wel veranderd zijn.

[Reactie gewijzigd door Elbino op 12 november 2025 08:19]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn