Google onthult Pixel 10a die sterk lijkt op zijn voorganger

Google heeft de Pixel 10a-smartphone aangekondigd in een teaser. Het bedrijf toont een korte video van de telefoon, maar deelt vooralsnog weinig details over het toestel. De Pixel 10a is vanaf 18 februari te preorderen.

Google deelt nog weinig concrete details over de Pixel 10a, maar zegt wel dat de telefoon 'binnenkort' in de winkels ligt. Preorders beginnen over twee weken, maar de exacte releasedatum en de adviesprijs zijn nog niet bekend.

In een korte video is al wel het ontwerp van de Pixel 10a te zien. Het uiterlijk van het toestel is vrijwel identiek aan dat van zijn voorganger, de Pixel 9a van vorig jaar. Ook de 10a krijgt een volledig platte achterkant, zonder camera-eiland dat uitsteekt.

De overige specificaties van de Pixel 10a zijn nog niet bekendgemaakt. Ook de prijzen zijn nog onbekend. Bekende leaker billbil-kun stelde onlangs dat de adviesprijs ongewijzigd blijft ten opzichte van de Pixel 9a: 549 euro voor de 128GB-variant, en 649 euro voor het 256GB-model. Diezelfde leaker zei in januari al dat de preorders op 18 februari zouden beginnen, wat nu dus blijkt te kloppen. De officiële verkoop zou op 5 maart beginnen.

Google Pixel 10a
Bron: Google

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-02-2026 • 20:03

45

Submitter: Gerjannn

Reacties (45)

Sorteer op:

Weergave:

100 euro voor 128GiB extra opslag ? 8)7
Vroeger was het 100 euro meer voor 8 of 16gb meer opslag. Het is ook nooit goed :P en heb je de geheugen markt gezien de laatste maanden?
Google had ook voor die tijd voor meer geheugen een forse meerprijs. Meer dan bijvoorbeeld Samsung. Dus het zit niet (alleen) in de toegenomen geheugen prijzen. Naar verhouding is sowieso de Pixel best prijzig tov de kracht van de cpu.
Exact, als ik veel geld uitgeef dan toch liever ook de beste SoC. De tensor laat het echt afweten tegenover de Snapdragon Elite serie, en ja vergelijk het daarmee gezien de prijzen van de Pixel lijn in verhouding liggen met de S serie of zelfs iPhone
...en dat maakt de Snapdragon Elite de SoC die het beste aansluit op jouw situatie, de beste SoC voor jouw voorkeuren. De Snapdragon Elite is evident sneller dan de Tensor, maar voor mijn voorkeuren en wensen is het niet de beste SoC.

Ik prefereer een SoC met MTE, BTI, IOMMU, CFI, pKVM en andere hardware-backed security features. Bovendien maakt de Tensor het voor Google veel makkelijker om de minimale zeven jaar aan updates te garanderen, alsmede regelmatige nieuwe kernel branches - wat voor een vendor met een Snapdragon device toch echt een heel ander verhaal is. Die zijn dan van Qualcomm afhankelijk en peperdure contracten daarvoor.

Goed, lang verhaal kort: er is geen universele "de beste SoC".
Exact, als ik veel geld uitgeef dan toch liever ook de beste software. De Galaxy S laat het softwarematig echt afweten tegenover de Pixel, en ja vergelijk het daarmee gezien de prijzen van de Galaxy S lijn in verhouding liggen met de Pixel of zelfs iPhone. :+


Even zonder gekheid, Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om voor een bepaald toestel te kiezen. Ik gebruik een Pixel 10 Pro die ik lekker snel vind in mijn dagelijkse dingen, batterij haal ik prima de dag mee, camera is geweldig en de software en update beleid/snelheid is het beste wat je bij Android kan vinden.
Mee eens. Ik heb precies hetzelfde. Ik ben echt tevreden met mijn Pixel 10 pro na een upgrade vanaf Pixel 7 pro. Ik had hem gelijk na 1 dag release en was gelijk op vakantie naar Azie, prachtige mooie foto's kunnen maken. Pixel 7 pro had snel last van oververhitting en throtteling. Pixel 10 pro in Vietnam en Doha gebruikt. Dat zijn best warme landen, vrijwel geen enkele keer throtteling
Ik irriteer me echt minder met een Pixel over verschillende dingen, hoewel de UI van de Samsung op sommige punten beter is. En de Tensor SoC is vooral voor de UI snel zat; ik heb nooit problemen met scherm updates, scrollen enzo.
Dit is opslag he, geen werkgeheugen.
Klopt, het is nooit goed. Niemand die een smartphone wil met de specs van vroeger, iedereen wil vooruit... 128 GB is eigenlijk ook niet echt meer een optie als je veel video's maakt of de grotere games speelt.
128 GB is eigenlijk ook niet echt meer een optie als je veel video's maakt of de grotere games speelt.
Video's gaan toch bijna standaard naar de cloud? en heb er geen bronnen voor maar echte grootte games op de telefoon spelen? klinkt mij als een niche markt

Meeste games die op telefoons gespeeld worden zijn volgens mij meer van de simpele variant, en zelf in 64GB passen daar meer dan genoeg van op
Vroeger was het vele honderden, zo niet duizenden guldens voor een HDD van 40MB.

De huidige marktontwikkelingen zullen zeker meespelen, die voorlopig nog niet voorbij gaan zijn. Ben je alsnog goedkoper uit dan bij Apple :+
649 voor een Pixel telefoon is een koopje.

Ik heb de Pixel 6 Pro en ik krijg nog steeds updates etc. Alles werkt nog fenomenaal goed.
Extreem duur, voor dat (ongeveer) geld liever een S25, 10 Pro of 9a.

MAAR, niemand moet dit kopen at launch, 9a is nu 369 euro en Pixel 10 Pro (10 is het omkijken niet waard) is vanaf 742 euro.

Dit is klassiek "hoge launch prijs zodat daarna de prijs kan dalen naar de werkelijke waarde", iets wat ik veel vaker zie met Pixels, nog erger dan met Samsung die vaak hetzelfde flikt.
Is het wel extreem duur op lange termijn?

Voorbeeld:
De S21 kwam op January 29, 2021 uit. En vandaag lezen we dit. S21 krijgt geen updates meer.

De Pixel 6 pro kwam op October 19, 2021 uit en ik krijg nog steeds updates,

De S21 blijft hangen op Android versie 15.
Mijn Pixel 6 pro zit op Android versie 16 en ik moet nog een beveiligingsupdate installeren.

De Samsung S21 koste bij launch rond de 900 euro
De Pixel 6 Pro koste bij launch rond de 1000 euro.
Dus je negeert mijn hele comment.

Sure...

Vanaf S24 series krijgt Samsung ook 7 jaar aan OS en security updates, net als de Pixels.

Ik noemde de S25, de Pixel 9a en de Pixel 10 Pro, je negeerde alle 3.

649 euro is pepperduur voor 10a, niemand zou dit voor de launch prijs moeten kopen, het slaat ergens op tot de prijs daalt, maar gezien de bijna nul komma nul aan upgrades, is 9a (qua Pixel A series) een betere keuze.

En hetzelfde geldt voor de andere merken als ze voor te hoge prijs launchen, alleen wat Google hier vraagt is best extreem.
De Pixel 6 pro kwam op October 19, 2021 uit en ik krijg nog steeds updates,
Klopt, tot oktober dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 4 februari 2026 22:42]

Met alle respect, maar het moet nog blijken dat de S24 7 jaar updates krijgt. De S24 is pas in 2024 uitgekomen. Dat betekent dus dat het updates krijgt tot 2031.
De Pixel heeft een trackrecord van langere updates dan alle Android fabrikanten.

Dus, nee. Voor 649 euro ben je nog steeds beter af met een Pixel 10a. Waar ik het wel mee eens ben is dat je even moet wachten want de prijzen zakken snel.
Samsung geeft aan de huidige S serie minimaal 7 jaar te ondersteunen. Even los van de legale complicaties, de reputatieschade zou enorm zijn.

Je kan er echt wel vanuit gaan dat Samsung deze belofte gewoon nakomt.
Met alle respect, dat Pixel telefoons zo lang updates krijgen maakt weinig uit. Elke keer als Google een nieuwe pixel launched krijgt de nieuwe telefoon alle nieuwste speeltjes, terwijl die pas veel later of nooit geshipped worden naar oudere versies van de Pixel.

Er is geen enkele hardware-gerelateerde reden waarom dit gebeurd. Oftewel, je krijgt wel lange software support maar daarbij grotendeels alleen security patches. Veel van de core PixelOS feature drops zijn alleen voor de nieuwste telefoon.

Dus ik zou zeggen, koop de telefoon voor de beste prijs niet omdat ie een jaartje langer OS updates krijgt.

In dit geval is dat de 9a voor de Pixel a-series, niet die 10a. Dat duurt nog wel een paar maandjes na de release.
De comment gaat over dat het niet verstandig is om bij launch een telefoon te kopen en dat is gewoon zo. Zelfs als je soms een paar weken wacht is de telefoon zo al 5 tientjes goedkoper. Maakt niet uit of dat een Samsung, Pixel of wat dan ook is.
Als het alleen aan updates ligt, ik zou 2 telefoons kopen voor 325,€ met bijna dezelfde specs en half zo lange support.
Ja, want het is van zilver, gesmeed door elfen bij maanlicht.
Je hebt gelijk, het is belachelijk. Apple doet al jaren hetzelfde, dankzij collectieve incompetentie.
Kijk, dat is nou mooi (Vind ik) die lelijke camerabult eindelijk weg.
Ik denk dat het goed is dat er meer van dit soort modellen komen, zeker ook op de high end. Zelf vind ik de bulten een noodzakelijk kwaad (je kan nu eenmaal niet een flinke sensor met de juiste lenzen, in een telefoon van 8-9mm stoppen zonder dat dit uitsteekt), maar tegelijker zie ik ook dat er mensen zijn die dit gewoon niet relevant genoeg vinden.

Zelf maak ik veel foto's, veelal ook van mijn kinderen, en dan vind ik een stukje kwaliteit wel echt belangrijk (heb de Pixel 10 Pro), maar in veel gevallen zal de camera op een telefoon zoals deze, meer dan zat zijn, dan is dit gewoon fijner.

Sowieso zou ik graag weer wat meer weg willen van groot en zwaar. Mijn 10 Pro wordt gezien als een 'kleine' smartphone tegenwoordig. 10 jaar terug behoorde dit echt tot het grote segment, het formaat van bijvoorbeeld een S8+ (die tevens wel veel lichter was), de S8 was veel kleiner, en was toen wel redelijk de norm qua formaat.

Maarja, alles wat klein is, is dood, niemand maakt meer kleine telefoons met high end hardware. Ik zou oprecht wel gaan voor een formaat zoals de S8 met dan bijvoorbeeld 1 bult voor een high end wide angle camera.
Ja voor mij ook kleine telefoons, liefst helemaal geen bult zoals mijn oude S8 die ik nog steeds heb. Zoiets met moderne SoC zou ik geweldig vinden.

Om de camera geef ik echt weinig, dat is alleen voor wat snelle kiekjes, voor echte foto's heb ik gewoon een DSLR.

Wat er in een midrange telefoon zit aan camera zou meer dan voldoende zijn, maar die hebben dan altijd weer een te groot formaat (Samsung's midrangers zijn groter dan de high-end) en hebben dan ook gelijk een ruk SoC.

Zoiets als de iPhone mini maar dan Android, dat zou ik meteen kopen <3
Ik weet niet of ze nog verkocht worden, maar de Asus Zenfones tot versie 10 waren klein.


Ik deel dat stukje over een DSLR niet, die zijn veel te groot om constant mee te nemen, ik wil altijd een fatsoenlijke foto kunnen maken, en zelfs met de topmodellen qua camera, loop je al tegen grenzen aan wanneer er veel beweging is en/of wat donkerder is. Kwaliteit van onze telefoons is prima voor dingen zoals fotoboeken.
Dat was met de 9a al het geval. Ik vind het ook hoor, ik heb een hekel aan die cam bulten. Het is ook duidelijk niet nodig. Ik hoop dat Samsung hier ook mee begint, ik ben niet zo'n fan van Google. En om de camera geef ik eigenlijk weinig.
(y), heb daarom ook 9A gekocht 256Gb

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 4 februari 2026 20:21]

Idem. Fijn toestel die 9a 👍
In Duitsland kun je bij Mediamarkt / Saturn alvast registeren tot 15 februari. Daarmee ontvang je een code waarmee je 256GB krijgt voor de prijs van 128GB. Zie hier.

Mogelijk interessant voor mensen die dicht bij de grens wonen. Of de code ook in andere landen werkt staat er niet bij.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 4 februari 2026 20:29]

Ja, het vervelende hieraan is dat je geen flauw idee hebt bij het registreren wat het toestel zal kosten. Er wordt nergens een prijs genoemd.

Profitiere jetzt von unserer Aktion zur Google Neuheit und sichere dir das Google Pixel 10a mit 256 GB zum Preis der 128‑GB‑Version. Registriere dich dafür im Zeitraum vom 04.02. bis 15.02. über das Formular. Am 19.02. erhältst du deinen persönlichen Code per E‑Mail, den du anschließend bis einschließlich 18.03. beim Kauf einlösen kannst.²⁰

So funktioniert es:
  1. Untenstehendes Formular ausfüllen
  2. Spätestens bis zum 19.02.2026 erhältst du den Code per E-Mail an die angegebene Adresse
  3. Den Code während des Bestellprozesses der Google-Neuheit eingeben, um das Upgrade zu erhalten
Klopt. Maar het kost je niks en het verplicht je tot niks. Je ontvangt simpelweg een code. Gratis.

Wanneer het toestel beschikbaar komt, kun je zelf bepalen of je het koopt of niet. En dan kan die code handig zijn, toch?

Ik zie er geen nadeel in.

Registreren duurde letterlijk korter dan het typen van dit bericht :Y)

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 4 februari 2026 22:09]

Ja, het klopt allemaal wat je zegt.

Maar ik moet wel mijn gegevens achterlaten om erachter te komen voor welke prijs ik iets eventueel ga aanschaffen.

Snap je een beetje wat ik bedoel?
Als ik de prijs gelijk zou zien, dan kan ik zelf beslissen of ik mijn gegevens wil achterlaten om te reserveren.
Dan kan ik je alleen maar adviseren om het niet te doen.
prijs bekend €549, 128Gb, €649, 256Gb. Maar verschil met 9a is wel erg miniem. glas en laadsnelheid.
9a kostte laatst minder dan 400 euro. Dan is t een redelijk goede deal!
Bij Ben was de 256GB variant van de 9a lang voor 240 euro te verkrijgen in combinatie met een abonnement.
Ik wil geen abonnement bij ben
Nieuws: "Telefoonfabrikant onthult telefoon die sterk lijkt op zijn voorganger."
Telefoon lijkt op een zwarte rechthoek van glas. Net als alle telefoons van de laatste decennia.
Daarom heb ik laatst maar een 9A gehaald. Merk niet eens zo veel verschil met de oude 6A, behalve dat de batterij langer mee gaat en de USB poort de stekker nog steeds kan vast houden. Ook een beetje jammer dat het design op Apple gebaseerd lijkt te zijn.
Zoals het er nu uitziet is er 0 reden om de 10a over de 9a te kopen.

De 9a is straks de helft van de prijs van de 10a, voor 99.5% van alle features. Je zou gek moeten zijn om dan voor de 10a te springen.
Jammer dat het formaat nog steeds wat aan de grote kant is. Tenmininste, ik loop nog steeds met de fantastische Pixel 5 rond!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn