Amazon steekt 1,4 miljard euro in snellere bezorging en lagere prijzen in NL

Amazon gaat de komende drie jaar meer dan 1,4 miljard euro investeren in Nederland. Dit is de grootste investering van de webwinkelreus in Nederland. Amazon specificeert de investeringen niet, maar noemt lagere prijzen en snellere en makkelijkere bezorging.

Het Amerikaanse webwinkelbedrijf, dat sinds 2020 actief is in Nederland, verklaart zijn bestaande activiteiten te verbeteren en uit te breiden. De investering van meer dan 1,4 miljard euro is in extra middelen die 'zullen worden gebruikt om de algehele ervaring voor zowel klanten als ondernemers die via Amazon verkopen te optimaliseren'. Amazon spreekt daarbij in het persbericht van 'investeringen in technologie en logistiek om het productaanbod uit te breiden'. Daarnaast belooft het bedrijf lagere prijzen, verbeterde snelheid en groter gemak van bezorging.

De lokkende boodschap die Amazon nu uitzendt, is niet alleen aan consumenten gericht, maar ook aan Nederlandse mkb'ers die producten verkopen via het webwinkelplatform. "Deze investering zal aanzienlijk ten goede komen aan Nederlandse mkb’ers die via Amazon.nl verkopen. Meer dan 60 procent van alle producten die op Amazon.nl worden verkocht, komt inmiddels van onze verkooppartners", aldus Amazon. Die partners krijgen mogelijkheden voorgespiegeld 'om met moderne cloud- en dataoplossingen hun productiviteit te verhogen, innovatie te stimuleren en AI‑mogelijkheden te benutten om hun bedrijf te laten groeien'.

Het Financieele Dagblad schrijft nu dat het Amazon maar niet lukt om marktleider Bol te verslaan in Nederland en België. Eerder deze maand kondigde Amazon een investering van zo'n 1 miljard euro aan in België. Dat geld gaat onder meer naar het verbeteren van de bezorging. Daarvoor investeert Amazon in de infrastructuur en logistieke keten om bezorging op dezelfde dag mogelijk te maken. De investering in België omvatte ook datagedreven steun voor kleine en middelgrote ondernemingen die producten aanbieden op Amazon.com.be.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

27-10-2025 • 15:02

195

Reacties (195)

Sorteer op:

Weergave:

Dit is dus zo’n keuzemoment. Zo’n moment waarop je later, als je alleen nog kunt kiezen voor Amazon denkt, had ik toch maar bij Bol besteld.

Dus, ook als Jeff Bezos z’n Amazon een paar knaken goedkoper is, blijf ‘n keer trouw aan een lokale(re) partij en voorkom dat deze Amerikaanse techreus het ook hier voor het zeggen krijgt.
Eerlijk gezegd valt dit helaas ook voor Bol ook te zeggen, ook jarenlang gefinancierd met venture capital en rode cijfers, totdat vele andere Nederlandse webwinkels oneerlijk waren weggeconcurreerd. Bestel bij je 'lokale/regionale' webshop i.p.v. de mega bedrijven.
Maar de strijd is grotendeels al gestreden.
Maar bol.com is nog wel een Europees bedrijf, dat is op dit moment een wezenlijk verschil.
Nederlands misschien. Vanuit Duitsland kan ik geen enkel product bekijken, kerstcadeaus waar de taal uitmaakt moet ik elders zoeken. Enkel helpdeskpagina's zijn toegankelijk, alle andere tonen een <h1> met dat mijn IP-adres geblokkeerd is (wat dagelijks wisselt... wat is de kans!). De klantenservice weet uiteraard niks en verzoeken dingen als cookies wissen.

Europees actief zijn ze in ieder geval niet. Ze geoblocken juist zodat je niks bij ze kán bestellen. Bij Amazon wil ik echter ook niet winkelen. En steeds naar Nederland rijden is ook niet erg groen

Ik hou van het moderne internet vol controles en blokkades
Amazon duitsland en nl werken top voor mij als grensbewoner. 10-15% goedkoper vaak in duitsland voor hetzelfde product. Gewoon afhalen in een locker of dhl afleverpunt
Amazon Duitsland kan toch ook gewoon bezorgen in NL? Ik heb een prime abonnement in Duitsland en bestel alles daar, volgende dag gewoon in huis. Kijk zelden in de .NL winkel
Ik ook maar niet alle leveranciers versturen naar NL
Niet waar. Ik heb een antieke Amazon account, bijna 30 jaar maar kan rustig via DE of BE vanuit Nederland bestellen al komt het uit Polen.

Zo heb ik mijn kleindochter een kinderkamer gegeven. Alles vanuit Polen. Via Amazon.de terwijl ik in Nederland zit.

(Moet wel zeggen dat dochter aandrong op wil alles roze en kwam dus qua locatie in Polen uit) Bezorgtijd? 3 dagen.
Bestel jij eens een LG oled in duitsland en laat die bezorgen in NL
Ja bij Amazon shoppen zou een oplossing zijn wanneer Bol niet werkt. Maar dat is nou net wat ik niet wilde :(

[Reactie gewijzigd door baseoa op 28 oktober 2025 18:06]

Dan ga je naar de Mediamarkt. Je bent toch niet gek? ;)
Europees of niet, als de producten die erop staan letterlijk uit China komen, waarom zou ik dan kiezen om via bol te kopen voor vaak 4x de prijs dan op AliExpress?
Gemak en snelheid, als je bij bol.com bestelt dan zijn die producten vaak binnen een dag of 2 wel thuis, maar via AliExpress duurt het toch vaak wat langer.
Als je het niet direct nodig hebt dan is het inderdaad goedkoper om op AliExpress te bestellen.
Gemak en snelheid, als je bij bol.com bestelt dan zijn die producten vaak binnen een dag of 2 wel thuis, maar via AliExpress duurt het toch vaak wat langer.
Als je het niet direct nodig hebt dan is het inderdaad goedkoper om op AliExpress te bestellen.
Je wilt niet weten hoeveel dropshippers er op bol.com zitten, die levering 'uit voorraad' en een levertijd van één of twee dagen toezeggen, maar onder de streep hun klanten soms doodleuk twee weken of langer laten wachten - omdat het alsnog uit China moet komen. Het overkwam me recent nog voor een vervangende accu voor een wat oudere SKIKK laptop; na veel zoeken vond ik er een die 'op voorraad' zou zijn, ik had de verkoper daar zelfs op voorhand nog voor benaderd, maar achteraf moest ik er toch weer bijna drie weken op wachten.

Als ik op zoek ga naar artikelen op bol.com, kijk ik standaard of de afbeeldingen waarmee wordt geadverteerd, ook op AliExpress staan. 99 van de 100 dropshippers neemt namelijk niet de moeite om zelf foto's te maken. En als je daarin de overeenkomsten ziet, dan weet je al genoeg. Dus ja, als ik het artikel dan nog steeds wil, bestel ik dat bij Ali, veelal voor een fractie van de prijs en ook meestal binnen een week in huis.
Ik bestel vaak via ali en alles is binnen 2 weken binnen. Als ik via bol koop en het is inderdaad verscheept uit china, duurt het net zo lang.

AliExpress heeft ook heel veel warenhuizen in europa (Spanje, Frankrijk, Polen), dus soms zijn je aankopen binnen 3 dagen al af te halen/bij je deurmat.
Alleen op papier.... ze zijn gewoon onderdeel van Ahold Delhaize. En dat is een multinational met grote (Amerikaanse) vermogensbeheerders als belangrijkste eigenaren. Maar eigenlijk gewoon eigendom van wereldwijde aandeelhouders, zeker niet meer Europese aandeelhouders dan Amerikaanse.

En ze maken 60% van hun omzet in de VS, gebruiken vervolg allerlei schimmige constructies met Zwitserland om de winst af te romen om zo min mogelijk belasting te betalen.

Het is dus maar wat je een Europees bedrijf wil noemen.
Vindt je? Ja, het is Europees, maar het beste blijf je er zo ver mogelijk van weg.


Bol.com is minstens net zo erg als Amazon, schaal in acht genomen. Het zijn beide bedrijven die alles en iedereen kapot willen maken om een paar grijpstuivers extra uit te kunnen betalen aan de aandeelhouder(s). Ik blijf zo ver als mogelijk weg van al dit soort grote bedrijven, al is dat bij Amazon veel makkelijker dan bij Bol, gezien de verkrijgbaarheid van producten in fysieke winkels tegenwoordig. Amazon kiezen mensen vooral om een eurootje of twee uit te sparen t.o.v. een lokale(re) leverancier.
Ik bestel bij Amazon vanwege het veel grotere aanbod. Zo heb ik laatst een meubelstuk gekocht via Amazon ergens bij een bedrijf in het noorden van Duitsland. Drie dagen later stond het meubel in mijn huiskamer.
Waarmee je onderdeel bent van het probleem. Dit bedrijf maakt alles en iedereen kapot. Eerst groeien met hulp van allerlei resellers, dan de resellers de nek omdraaien en vervolgens de kopers nog meer uitmelken dan ze nu al doen. Een verlies voor de bedrijven, de kopers, de werknemers en wat nog meer.
Alsof Bol.com zo heilig is. Die verkopen rustig hetzelfde meubelstuk voor 30% hoger qua prijs.
Dat zie je me toch nergens zeggen? Maar er is een reden dat er een prijsverschil is. Iets in de richting van wel aan wet- en regelgeving voldoen.
Amazon voldoet aan Europese regelgeving. Bol ook hoor. Maar als het prijsverschil 175 euro in het voordeel van Amazon zal ik het via hun bestellen.

En met je eens hoor zodra het lokaal kan, doen. Kan het niet of het verschil is te hoog, ja dan niet. Net zoals boodschappen doen in Duitsland. Scheelt de helft omdat er in Nederland kunstmatige prijsafspraken zijn. Jammer voor NL, geen BTW als ik een bestelbus vol gooi met spullen uit Duitsland maar doet Nederland toch echt zelf.

En dan rij ik eens per maand op en neer vanuit Rotterdam. Gelijk een dagje uit.

Het werkelijke probleem is dat Nederland kunstmatig duur is. Dus men zoekt een goedkopere manier om de te hoge energierekening te betalen oid.
Amazon voldoet aan geen enkele wetgeving (uitbuiten resellers en werknemers). Ze doen gewoon waar ze zin in hebben. Dat is algemeen bekend. Dit soort bedrijven zou ook van de Europese markt geweerd horen te worden. Veel van die grote bedrijven lijken aan de wetgeving te voldoen, maar dat is vaak niet het geval. Via allerlei constructies ontwijken ze de wet waar mogelijk.

Ik betaal liever meer lokaal - of koop het gewoon niet - dan te bestellen bij dit soort bedrijven.


Vergeet ook niet dat Nederland een heel andere schaalgrootte en beleid heeft dan bijvoorbeeld Duitsland. Vergelijk het dan met een land als Denemarken, wat meer vergelijkbaar beleid heeft.
Eens en nu zijn we hier én kunnen we wéér een keuze maken.
Amen! Amazon is een Amerikaanse techreus die eerst met bakken kapitaal de lokale concurrentie uit de markt duwt. En als ze eenmaal een monopolie hebben eerst het MKB uitknijpt (wil je op mijn platform, dan mag je vanaf nu fors meer gaan betalen) en vervolgens de consument (die nergens anders meer kan kopen). Ik boycot Amazon daarom volledig, ook vanwege Bezos overigens.

Koop lokaal, het liefste direct bij de bedrijven zelf en als het niet anders kan via Bol of Coolblue of whatever!
Lol, bol de lokale winkel noemen terwijl het net alle lokale winkels en webshops de afgrond in heeft geconcurreerd
Ik had het net er nog over met een collega hoe Bol vroeger voor een kaalslag zorgde.
Mocht Bol.com deftige support afhandeling hebben en weten wat ze verkopen zou ik die uitspraak kunnen volgen.

Bol mag van mijn part evengoed verdwijnen. Het niet is niet meer dan een boxmover die geen idee heeft wat hij verkoopt of wat de origine is. Geen idee heeft wat z'n stock is, en geen extra service kan bieden op eender welke vraag die je ze stelt. Hun stock op de site is meestal incorrect, zeker bij pre-orders.

Nee dank je.
Nou dit dus. Bol is gewoon een dropship website geworden met ditto klantenservice. Zodra er een situatie buiten de reguliere support valt val je in een gat van onkunde en het is ook echt niet dat ze je proactief gaan bellen zoals ze vroeger wel deden.

Ik laat Bol niet compleet links liggen, voor gebruiksproducten wil ik ze nog wel gebruiken, maar producten waar je ook echt supoprt voor nodig kunt hebben pak ik liever een ander.
En Amazon is béter?

Nee, helaas, van mensenrechten tot klantenservice, van dropshipping tot garantie - Amazon is vooral bezig met extreme winstmaximalisatie.

Ik hoop dat Bol meeleest en zich bedenkt vwbt de nepzooi, dropshipping en andere schimmige zooi die er nu rond gaat. En dat wij hier toch geld uit blijven geven aan een Europesere partij.
De punten die je noemt, zoals klantenservice en garantie, zijn bij Amazon gewoon beter geregeld dan bij Bol. Het begint al bij contact opnemen: Amazon biedt aan om jou te bellen, zodat je niet zelf hoeft te bellen en in een wachtrij belandt. Je krijgt iemand aan de lijn die vloeiend Nederlands spreekt, en bij garantie sturen ze het vervangende product eerst op voordat jij het defecte hoeft terug te sturen. Dat is gewoon strak geregeld.

Dat neemt niet weg dat ik je punt over winstmaximalisatie snap — maar eerlijk is eerlijk, Amazon is op dit moment in vrijwel elk opzicht beter dan de Europese concurrentie.

Bol, als onderdeel van Ahold, lijkt vooral budget te steken in het minder gebruiksvriendelijk maken van hun platform. De webshop maakt niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de verzending, en als je contact zoekt met de klantenservice, krijg je vaak iemand die het Nederlands niet goed beheerst. Als het om een derde partij gaat, mag je zelf achter die verkoper aan — dat is gewoon omslachtig.

Ik hoop ook dat Bol hun model weer omgooit naar hoe het vroeger was. Want zoals het nu draait, voelt het minder betrouwbaar dan Marktplaats of eBay — en dat zegt genoeg.
Daarbij, als je dus in een aparte situatie beland is het eerste contact met Bol al direct dat in het geval van een derde partij zij per definitie niet verantwoordelijk zijn en proberen de verantwoordelijkheid ook direct af te schuiven naar de derde partij, of naar de fabrikant (zeg maar nog een laag dieper de keten in). Al met al een onprettige manier van service, aangezien je zelf een groot deel van de service bent voor jezelf.
In mijn ervaring is de klantendienst van Amazon uitmuntend. Heb een 3tal keer contact met hen opgenomen laatste jaar. Telkens was er iemand onmiddelijk beschikbaar en werd het probleem zonder vragen opgelost. Dit ging dan over niet toekomen van pakjes terwijl het volgens leverancier geleverd was, en een item welle defect was. Telkens gewoon vergoed binnen de paar dagen.

Bij bol vorig jaar contact opgenomen door defect item en ik moest mijn plan trekken omdat het product niet rechtstreeks van hen kwam.
En Amazon is béter?
Dit noemen ze een vals dilemma.

Ze zijn gewoon beiden kut en mogen morgen failliet gaan van mij.
Bol is albert heijn, en wat mij betreft dus net zo rot als amazon.
Maar als ik toch moet kiezen, hou ik het geld liever wel aan onze kant van de plas.
Geweldig support... die ophangt omdat ze vinden dat je onbeschoft bent omdat je hun verhaal onderbreekt wat ze al drie keer in dat gesprek aan je verteld hebben en wat niet klopt. Ja, dan onderbreek ik inderdaad en er werd opgehangen... Bizar genoeg werd ik automatisch doorverbonden met een hogere lijn op support toen ik weer belde (nummer op blacklist?). Daar werd ik overigens wel door geholpen, maar uiteindelijk klopte er niets van de bestelling (foutieve voorraad bol van een item dat niet meer geproduceerd werd en enkel nog daar verkrijgbaar was) waarna de boel weer retour ging.

De fout? Een onjuiste - intern geprinte - barcode (van het niet meer geproduceerde item) over de juiste barcode (van het ontvangen item) geplakt. En na retour stond het vrolijk weer als voorraad beschikbaar (dus wederom dat onjuiste item). Heeft allemaal veel tijd gekost waardoor ik ze nu helemaal links laat liggen.
Had je die barcode moeten verwijderen of tape eroverheen moeten plakken voor je het retour stuurde. Dan zou het namelijk bij Breezy terecht zijn gekomen en die doen wel onderzoek naar de inhoud.
Er was expliciet aangegeven dat ik dat niet mocht doen. Ik vond dat namelijk ook slimmer, maar aan de andere kant, dan had ik mogelijk te horen gekregen een ander product teruggestuurd te hebben dan ik besteld had. Los van mijn tijd heb ik het geld terug en ergens anders een ander model besteld.
Als ik tussen die twee moet kiezen dan heb ik ook liever Bol.

Maar soms ontkom je niet aan Amazon, soms heeft geen enkele winkel in Nederland een betreffende product maar Amazon wel, dus sta je voor een keuze dat je het niet koopt en iets anders zoekt, voor meer geld importeert of via Amazon koopt.


Gebeurt niet vaak gelukkig, ik denk dat ik gemiddeld 2 a 3 keer per jaar alsnog bij Amazon moet aankloppen voor dingen.
Ja maar dat is heel iets anders dan bij Amazon kopen omdat het goedkoper is. Jij zoekt specefiek een bepaald product.
Dat doe ik dus ook. Amazon vermijden zolang ik het item voor een redelijke prijs kan vinden in Nederland.
Doe dan ook maar niet bij Bol.com, neem eerder een kleinere Nederlandse webshop.
Het probleem is alleen welke kan ik vertrouwen? Er zijn genoeg scam sites te vinden. Bol.com ken ik en vertrouw ik. Daarnaast heb ik een uitkering en dan kan bol.com toch wel leuk besparen zoals met select en gratis bezorging.
Amazon is handig om artikelen op te zoeken als je niet precies weet wat je wilt. Vervolgens koop je direct bij de winkel die op Amazon verkoopt, of zoek je een alternatieve europese webshop.

Bol.com laat ik helemaal links liggen. De manier waarop zij telkens (vaag gerelateerde) gesponsorde artikelen laten zien irriteert me mateloos.

En ja, die mensen die dan voor die paar knaken Amazon of Bol kiezen (of die chinese giganten), werken gewoon mee aan de marktdominantie van die partijen.
Ja dit heb ik ook eens een keer geprobeerd. De pot pillen bij Bol waren € 20,00 incl. Dezelfde pot bij de leverancier € 20,00 excl.verzendkosten van bijna € 7,00. Dan wil ik geen dief zijn van eigen portemonnee. Bijde partijen tevreden denk ik dan.
Ik kies ook voornamelijk bol.com of Coolblue, maar als het lokaal kan, dan nog liever lokaal. Vandaag toevallig een nieuwe TV moeten kopen, en die was bij de EP met een leuke inruil actie best aantrekkelijk. Mooi voor de deur kunnen parkeren en zo mee naar huis kunnen nemen,
Maar naast bol is ook coolblue zo'n drama toko die alles om zich heen de vernieling in helpt. Dit zijn, net als mediamarkt bijvoorbeeld, allemaal toko's die met zware verliezen de markt overnemen, alles wat wel eerlijke handel drijft op hun weg vernietigend. Het moment dat ze die kans krijgen, zullen ze nog veel erger dingen doen dan ze nu doen of dan die Amazon (waarvan ik echt niet begrijp dat die in Europa niet verboden is) doet. Smerige handel drijven is wat die bedrijven doen.
Ik ben klaar met Amazon. De service is al een stuk minder, net zoals bij bol overigens in de afgelopen jaren en zoveel goedkoper is Amazon.nl niet. Beide webshops hebben hun spontane aanbiedingen.
Allemaal goed en wel tot een grotere gigant jouw opkoopt. In een vrije markt is dit geen oplossing tenzij de regering er tussenkomt.
Bol is bijna een frontend voor AliExpress met prijzen x10. Is een verschrikkelijke website geworden waar ik zelden wat koop en dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken.
Als ZZP'er (de Belgische variant dan toch) is bol.com echt onhandig. Vanaf er een product uit het buitenland komt, begint bol lastig te doen over de BTW. Terwijl dit bij Amazon gewoon werkt. En er zijn véél producten die uit het buitenland komen, dus ik kan bijna niets op bol.com bestellen zelfs zonder last te krijgen met die BTW die ik niet wil betalen.
Bol als voorbeeld geven, serieus? Die dropshipper-facilitator is gewoon de Nederlandse Amazon.
Ik vind Bol.com echt afschuwelijk als ik eerlijk ben. Amazon is niet veel fijner. Ik vind het lastig om tussen 2 kwaden e moeten kiezen, maar ik neem mezelf in ieder geval voor om niet extra bij Amazon te gaan bestellen. Ik merk overigens wel dat ik iets vaker in de klassieke winkelstraat kom tegenwoordig.
Of beter: ik bestel mijn boeken bij de fysieke boekenwinkel hier in de stad i.p.v. online en bestel mijn switch games bij kleinere partijen, zodat er keus overblijft en dus concurrentie.

Bol is ook niet zoveel beter dan Amazon als het gaat om hoe ze met hun personeel omgaan. Eigenlijk kan je niet zo'n snelle bezorging tegen lage prijzen met goede service krijgen zonder dat er ergens iemand afgeknepen of (bijna) uitgebuit wordt.
Bol is al jarenlang van Ebay en dezelfde afbrokkeling ingegaan.
Marktplaats is van Ebay, bol.com is Ahold
Marktplaats is al 5 jaar geleden verkocht door eBay aan het Noorse Adevinta.
Inderdaad is Marktplaats verkocht. Geheel off topic, is dit nu een verbetering of een verslechtering? Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel zijn er de nodige dingen aan het veranderen.
Ik weet niet hoe je die informatie hebt gevonden en / of door elkaar haalt, maar:
  • bol.com is eigendom van Ahold Delhaize
  • marktplaats was jarenlang eigendom van ebay
  • marktplaats is eigendom van het Noorse Adevinta
Ik koop ook alleen bij amazon als het echt nergens anders te krijgen is. bol.com plaza, dan zoek ik de partij zelf op en bestel ik daar waar mogelijk.
Helaas deed ik dat hier ook zo... GPU besteld bij Azerty, op Bol hun platform (Dus Azerty als verkoper)...

De ventilator ratelde en had veel driver crashes, Azerty had de GPU gewoon retour gestuurd en gezegd, geen defect gevonden... Ik stuur naar Bol dat Azerty de garantie niet afgehandeld heeft maar gewoon mijn GPU terug gestuurd heeft...

Bol reageert dan, wat jammer om te horen dat je pakje verloren is... daar ging het niet over... nooit meer iets van gehoord van mijn reactie daarop.

ASRock heeft mij dan wel geholpen... maar wat een drama, als het een ASUS was of ZOTAC, die bekend staan om slechte RMA's zou ik 1000Euro verloren hebben...

Sindsdien bestel ik enkel nog bij Amazon... NVMe, SSD, CPU, Moederbord... voorheen Azerty en Megekko en Alternate. (Die laatste had ook garantie voor een goedkoop toetsenbord geweigerd tot ik hen op de wet wees en dan kreeg ik als geste een nieuwe toegestuurd...)
Nooit maar dan ook nooit dat ik voor bol kies.
Honderd procent mee eens! En niet alleen voor wat betreft Bol, maar ook voor heel veel andere, kleinere webwinkels.
Gewoon 90% van de spullen op aliexpress alle dropshippers op bol doen het zelfde.
Het mag leuk klinken voor de consument, maar op de lange termijn is het waarschijnlijk nadelig. Ik verwacht dat deze "investering" voor het financieren van het "verkopen met verlies" gebruikt wordt. Daarmee proberen ze de concurrentie uit de markt te drukken, totdat de meeste concurrentie weg is. Dan verhogen ze de prijzen weer en zijn ze zo groot dat een ander er niet meer tussen kan komen.

De commissie voor MKB bedrijven zal op termijn ook gewoon omhoog gaan. Dat zie je bij al die platforms. Kijk ook maar eens naar Booking, Thuisbezorgd, ...

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 27 oktober 2025 15:13]

Bekijk ook deze uitzending van VPRO Tegenlicht: Waarom Amazon het einde van de samenleving kan betekenen, volgens Yanis Varoufakis
Belangrijk onderwerp: technofeodalisme
interessante uitzending, maar wel erg eentonig betoog, waar vooral klagen in zit, zonder echt een oplossing aan te dragen.

Het enige echte wat ik er zelf een goed punt uit vind is dat ik weer herinnerd wordt aan het feit dat grote bedrijven te makkelijk belasting ontduiken waardoor een oneerlijk speelveld gecreeerd wordt door onze regering(en).
Veel hoger kunnen ze de commissie niet meer gooien hoor. Het is nu al bijna 20% (15%+BTW+€0.30)
Inderdaad, de commissie is al behoorlijk hoog. Wij verkopen al een tijd niet meer op Amazon vanwege de hoge concurrentie en het onduidelijke beheersysteem.
Bol is daarin een stuk gebruiksvriendelijker voor MKB bedrijven.
Maar wel met een soort van dictator regime. Zij bepalen hoe je mag verkopen en tegen welke prijzen. Dat is al meer dan genoeg reden om daar geen zaken mee te willen doen.
Zij bepalen hoe je mag verkopen en tegen welke prijzen.
Precies zoals Amazon. Als ik een product te "duur" verkoop, dan weigert Amazon mijn listing online te houden.
En dat is dus geen normale manier van doen. Als verkoper behoor je zelf een prijs te kunnen bepalen. Een platform is enkel dat, een manier om iets aan te bieden. Als jij jezelf uit de markt wil prijzen, moet je dat toch zelf weten?


Ik blijf het liefst ook ver van dat soort platformen / resellers weg. Er is maar één winnaar bij een reseller die andere resellers op het platform toelaat, de betreffende reseller. Voor de rest zijn er enkel verliezers.
Je hebt helemaal gelijk (en ik zeg dat als ex-verkoper op Amazon).

Amazon argumenteert dat ze haar klanten beschermd tegen "price gouging". Sterker nog, zelfs als je je eigen merkproducten verkoopt, kijkt Amazon naar vergelijkbare producten in hun assortiment. Als je dan "een stuk" duurder bent, worden je producten gedelisted. Ik had 50k SKUs op Amazon en ongeveer 1000 werd continu door Amazon verwijderd omdat ze het te duur vonden.
En dat is het meest bizarre. Omdat ze het te duur vonden... Ik zou zeggen, dan krijgen hun ook meer marge als het verkocht wordt toch? Als je nu op een manier goedkoper bent dat ze denken: "hier klopt iets niet, dat moeten we onderzoeken" wordt het wat anders.


Maar zelfs producten die niet deugen blijven ze verkopen. Louis Rossmann heeft toen smeltzekering getest. Volgens mij 2A die na een 30 minuten met 20A nog steeds niet doorgebrand waren. Veel mensen hadden bij hem aangegeven dat die dingen niet deugden, maar dat hun negatieve recenties verwijderd werden.


Mijn insteek is ook simpel. Een artikel dat goed verkocht is met alleen maar positieve recenties is niet mogelijk. Je hebt nooit 100% tevreden klanten en juist klanten met problemen later eerder een recentie achter. Een artikel welke ook negatieve recenties heeft, los van "waardeloos" of "meuk", is vaak interessanter. Wat ik zie is dat er dan vaak sprake is van verkeerd gebruik of (te hoge) verwachtingen of foutief gebruik. En ja, soms ook gewoon pech ("kwam kapot aan") waar je dan niet van terug kan lezen of het opgelost is.
Je bedoelt precies wat ze in de vs hebben gedaan? Was ook mijn eerste gedachte. Overigens is dat ook wat zalando (en nog vast wel meer) heeft geprobeerd, eerst marktaandeel kopen en dan oogsten. Het enige waar een consument bij gebaat is, is een markt met veel spelers, niet 1 of 2. Dan betaal je de hoofdprijs.
Ja ze willen bol.com natuurlijk wegvagen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen al voor de gebruiksvriendelijkheid naar Bol.com ga.
Ik vind Bol echt onoverzichtelijk hoor. En hun filters werken langs geen kanten. Amazon is zeker niet overzichtelijk maar hun filters werken wél.
Amazon heeft echt de slechtste filters van alle webwinkels. Man man man, wat een troep is dat.
Het lijkt wel alsof ze de hele user experience vergeten zijn te testen op hun website. Ik snap werkelijk niet dat mensen producten kunnen vinden op dat gedrocht van een website
Ik moest laatst een stang hebben voor het trekken van een kinderkar achter de fiets. Geen enkele nederlandse site/winkel kunnen vinden die had wat ik hebben moest anders had ik het daar gekocht en je kan het inderdaad op website voor geen meter vinden maar via google kwam ik direct op de juiste productpagina uit bij amazon. Met tegenzin daar gekocht omdat ik het toch echt nodig had.
Haha de Amazon webwinkel is een typisch Amazon product. Ik moet voor m'n werk ook weleens wat met AWS doen. Qua ui/ux ook een brandende vuilcontainer.
Als ik filter bij Amazon dan krijg ik te zien wat ik heb gevraagd. Bij Bol krijg ik door hun filters de helft niet meer te zien, dingen die wel voldoen aan de filtervoorwaarden.
Ligt dat aan de verkopers die niet de juiste eigenschappen aan hun producten toekennen op Bol?
Niet alleen wat. Want vorige keer filterde ik op prijs tussen een bepaald minimum en maximum. Veel artikels kwamen niet tevoorschijn terwijl ze wel op de website te koop stonden en voldeden aan de criteria. Dat verkopers onjuiste info vermelden wist ik al en dat is moeilijker aan te pakken. Maar hoe kan het zijn dat Bol geen cijfertjes kan sorteren? Dat kan een simpele Excel al!

Nog iets: sorteren op prijs. Soms sorteer ik van hoogste naar laagste en omgekeerd. Als ik dat laatste doe krijg ik vaak de 50 goedkoopste artikelen niet te zien, ze zijn gewoon weg. Dan merk ik dat de sorteren helemaal fout is nl. ik zie dat de artikelen van goedkoopst naar duurst gaan wat juist is maar dan ineens zie ik artikelen aan 60€ boven artikelen aan 20€, en dan loopt de sortering weer beperkt goed tot ik weer zo'n paar artikelen zie die veel verder onderaan zouden moeten staan.

Als het komt op verkeerde specificaties maakt zelfs Coolblue heel veel fouten. Ik heb het al meerdere keren gemerkt.
Ik vind het 50/50: de ene keer heeft Amazon betere filters, de andere keer Bol. Vind wel dat je op Amazon gerichter kunt filteren, en Amazon kijkt ook beter naar details in je zoekopdracht. Maar Bol oogt wel weer minder druk.
Laat Amazon eerst maar eens het expliciete merk en type dat ik bij de zoekopdracht opgeef als eerste tonen, i.p.v. eerst 3 pagina's aan goedkope 'aanbevolen' namaak alternatieven.
Het is niet alsof Bol daar zoveel beter in is, kijk bijvoorbeeld eens naar de massage apparaten; grotendeels dezelfde apparaten met allerlei merknamen waar men nog nooit van gehoord heeft. Allemaal meuk.

Bol is grotendeels Amazon achterna gelopen, met dezelfde gevolgen van dien. Ik vind het niks, geef me svp een "first-party" webshop waar het aanbod en dergelijke van hunzelf is ipv derden.
Bol is ook heel slecht met details in zoekopdrachten. Als ik bijvoorbeeld vraag om een stang van 30 cm, dan komt Bol met alles behálve een stang die ook maar enigszins in de buurt komt van die lengte. Op Amazon krijg ik precies de juiste resultaten. Ik vind Bol an sich fijn, maar niet alles werkt even geweldig.
Klopt, dus als Amazon daarop wil verbeteren zullen ze dat mijns inziens als eerste moeten aanpakken.
Hangt af van het product.

Bij sommige dingen zijn de filters van Amazon waardeloos en bij andere die van bol
Amazon is echt een bagger website met hun filters. Doe mij maar bol.com - ik bestel hooguit bij uitzondering op Amazon, maar liever mijdt ik dit engnek platform als de pest.
Amazon werkte goed, inmiddels al lang niet meer. Je krijgt vooral bergen gesponsorde crap te zien.
De filters van Amazon werken helemaal niet. Als ik al iets op Amazon bestel dan moet ik echt precies weten welke product en merk ik zoek anders begin ik er niet eens aan.
Bol.com vind ik juist dropship walhalla, allemaal troep dat je 5x goedkoper via AliExpress kan kopen.

Amazon heeft dat ook wel, maar naar mijn inziens is het daar makkelijker om producten van betere kwaliteit te vinden.
Dat is toch echt zelf even goed kijken, koop je bij bol, of koop je bij een partner. Een beetje eigen onderzoek mag prima. Want op Amazon is het af en toe net zo'n dropship walhallah :)
Want op Amazon is het af en toe net zo'n dropship walhallah
Waar baseer je dat op? Je hebt op Amazon drie soorten, producten verkocht en verstuurt door Amazon, producten van partners die door Amazon verstuurd worden en producten van partners die ze zelf versturen. Die laatste groep producten lijkt toch een vrij beperkt aandeel te hebben en je kunt ze makkelijk wegfilteren op de website. Ook kun je filteren op producten die door Amazon zelf verkocht worden, iets wat je bij Bol.com niet kunt doen.
Die partners zijn inderdaad super irritant. Dat was bij Blokker ook wat de webshop zo bizar slecht maakte.

Het zou wat mij betreft ook gewoon verboden moeten zijn: je bent óf een verkoopplatform dat anderen laat verkopen (zoals marktplaats en ebay doet), óf je bent zelf een verkoper. Die twee rollen mixen is m.i. geen goed idee om toe te laten, omdat het monopoliegedrag in de hand werkt. Bol kan bijvoorbeeld monitoren welke 3rd party artikelen het goed doen, en die vervolgens zelf gaan verkopen. Of de zoekresultaten manipuleren omdat dat beter uitkomt. Het levert voor de consument ook gewoon onduidelijkheid op, ondanks dat er wel (met kleine letters) staat of het een "partner" of bol zelf is.
Echt he. En dan beloven die verkopers dat het de volgende dag wordt bezorgd. Maken ze ook een verzendlabel voor aan. En dan gewoon 3 weken later pas afleveren.

Waarbij bol.com klantenservice dan zegt, oh we zien dat er een verzendlabel is aangemaakt, dus heb nog even geduld, uw pakket kan elk moment komen.


Echt een ramp, al die externe verkopers.
Pas ben ik er ook nog weer ingetrapt. Ik koop regelmatig bij Bol.com, maar eigenlijk alleen als ze het zelf verkopen. Want als het van derden moet komen, heb je aan de klantenservice van bol.com geen reet. En ja, vaak zooi die je voor een fractie van de prijs zelf op Ali besteld.
Dat het spul van ali is vind ik nog niet zo'n probleem, soms heb je het gewoon snel nodig en wil je daarvoor extra betalen.

Maar doen alsof ze eigen voorraad hebben en snel sturen en alsnog dropshippen, dat is gewoon oplichterij.

Heb toen het product wel retour gestuurd, zit je daar dan als dropshipper met een product waar je niks aan hebt :)
Goed dat je de moeite hebt genomen van het terugsturen, alleen de verkoper zit er amper mee: omdat het product in werkelijkheid zo spotgoedkoop is, maakt een groot percentage retouren ze niks uit. Om slechte reviews te voorkomen, doen ze vaak zelfs extra hun best bij retouren, zoals geld terugstorten en ‘per ongeluk’ evengoed gratis een nieuw exemplaar opsturen. Dat is een van de manieren waarop veel B merken zo weinig slechte reviews krijgen. Een succesvolle verkoop levert ze zoveel op, dat ze de schamele kosten van de vele retouren makkelijk voor lief kunnen nemen.

Coolblue is vast niet heilig, maar ik heb de indruk dat die hun personeel tenminste enigszins fatsoenlijk betalen. Wat ik me bij de goedkope leveranciers echt afvraag. Die ene keer dat ik bij Coolblue een (A merk) moest retouren, ging het overigens uitstekend.
Bij bol is het wel zo dat als je bij veel producten, een hoge retour ratio hebt, dit effect kan hebben op je zichtbaarheid... En bij aanhoudend problemen kan je winkel ook gesloten worden. en ook https://partnerplatform.bol.com/en/need-help/performance/policy-points/delivering-from-outside-the-eu/
Amazon is daar echt veel lakser in.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 27 oktober 2025 22:13]

Vergeet het maar dat via Amazon.nl marketplace producten van betere kwaliteit te vinden zijn. Misschien nog wel te vinden, maar niet te leveren.

Dat Amazon Marketplace wordt overspoeld met Chinese verkopers die of niet leveren (het verkoopmodel daarvan lijkt wel te zijn dat mensen vergeten te melden dat ze niets gekregen hebben), want pas zodra je gaat informeren blijkt het pakket helemaal niet verstuurd te zijn, ondanks dat in het Amazon tracking systeem staat van wel. Of het pakket is zogenaamd zoekgeraakt. Probeer het maar met die 80 € 4P 100A MCCB schakelaars die thermisch instelbaar zijn. Drie keer geprobeerd bij drie verschillende verkopers, 3 keer ongeveer dezelfde werkwijze.

Als die Chinese Amazon.nl Marketplace verkopers wel leveren, dan is het net iets anders dan op de foto's staat. Bijvoorbeeld op de foto staat een apparaat met CE, dan krijg je er vervolgens ééntje zonder. Wil je retourneren dan moet je "zonder reden" én niet dat "de omschrijving niet overeenkomt met het geleverde", anders betaal je ook nog extra verzend- en/of retourkosten (volgens de A-Z retourvoorwaarden). De laatste grap daar was een retouradres van een huisartsenpraktijk in Delfzijl.

Amazon.nl zelf heeft het retourproces ook steeds minder goed voor elkaar. 1 zending met 3 items, worden er maar 2 ingescand. Vervolgens krijg je dat 3e item echt niet teruggestort. De klantenservice medewerker zegt en schrijft doodleuk dat het bedrag is teruggestort.

Een paar van dat soort voorvallen en inmiddels bestel ik hooguit 1x per kwartaal spullen bij Amazon die ik elders niet/met veel moeite kan krijgen.
Bol.com heeft voor mij de plank misgeslagen toen ze externe verkopers/partijen hebben toegestaan. 9 van de 10 keer is een externe verkoper een dropshipper. Daardoor is het erg lastig om in bepaalde segmenten kwalitatieve producten te vinden.

Het lijkt erop alsof ze geen controle(s) op dropshipping toen; er zijn vaak meerdere verkopers die exact hetzelfde Ali-product aanbieden.
Als ze controles doen is het minimaal, het enige is dat je direct met Bol kunt praten als er een probleem is. Maar (ik neem aan) dat dat een kwestie is van geld terug en ja, gooi het apparaat maar weg ofzo, boeit ons niet.

Bol en Amazon en de rest die dropshippers toestaan op hun platform hebben allang door dat dit ze meer winst oplevert dan hun eigen inventaris te hebben en hun eigen fulfilment te doen.

Als een partij als Amazon daar mee wil concurreren moeten ze dat zelf doen. In de VS hebben ze hun eigen bezorging, begin daar eens mee want de bezorg kwaliteit van PostNL, DHL, etc zakt steeds verder terug. Waarschijnlijk ook onder druk van de grotere webshops zoals Bol, "ja we willen minder betalen per pakketje, regel het maar anders gaan we naar een ander"
Eigen bezorging? Hoop dat je het dan ook niet erg vind om plastic flesjes met urine in de berm te vinden.
Amazon behandeld hun warenhuis medewerkers enorm slecht maar de bezorgers krijgen nog niet de tijd voor een plaspauze. Overigens niet enkel in de US een problem, gebeurt hier in de UK ook
Bol verstuurt tenminste nog met PostNL, Amazon met welke partij het goedkoopste is en internationale pendels gaan met Oostblokkers/Aziaten die voor Oost-Europese bedrijven werken omdat hun eigen volk te duur is die weken/maanden in hun truck wonen en 400-1000 euro per maand betaald krijgen.

Dat is waarom Amazon goedkoop is en toch nog winst maakt.

Linkje naar hoe Ikea het doet/deed:
YouTube: IKEA's new product - EXPLÖITED trückdriväer!

Toen nog Roemenen, inmiddels is de race to the bottom al zover dat ze "chauffeurs" uit Kazachstan, Oezbekistan, India en Pakistan halen om hier goedkoop spullen rond te rijden.

Van de behandeling van werknemers in de distributiecentra ken ik alleen de verhalen en ik weet niet wat daar waar van is.
Ik denk eerder dat de Chinese concurrentie een groter probleem is geworden voor Amazon.
Ik snap die website van Amazon ook niet. Alsof het nog uit de jaren 90 komt.
Ik vind beide platforms echt mega onoverzichtelijk. Er zal vast iets achter zitten want anders had je dat al lang verbeterd.

Het voordeel van bol.com ten opzichte van Amazon is dat ze beide an sich next day delivery aanbieden maar bij Amazon is dat altijd in de avond na 17:00 tot 21:00. Mega irritant.
Het voordeel van bol.com ten opzichte van Amazon is dat ze beide an sich next day delivery aanbieden maar bij Amazon is dat altijd in de avond na 17:00 tot 21:00. Mega irritant.
Voor heel veel mensen is dat juist een groot pluspunt. Ik werk bv overdag, en als er dan iets bezorgd wordt kan ik weer 10 huizen verderop mijn pakket gaan halen, of naar een pakketpunt dat in de avond dicht is...
Dat had ik eerst maar tegenwoordig zit bol vol met dropshippers.
Bol.com is vaak wat duurder, en het aanbod dat van Bol.com zelf is is vrij klein. Het is toch vooral een platform voor andere verkopers geworden. Op Amazon heb je ook veel derde partijen maar Amazon zelf blijft een grote speler die veel zelf verkoopt. Wel is het prettig dat de andere verkopers op Bol.com vaak Nederlands of Belgisch lijken zijn, daar waar het bij Amazon minder het geval is.

Qua gebruiksvriendelijkheid van de website vind ik niet dat Bol.com beter is dan Amazon, tenminste voor wat betreft het bestelproces. Ook vind ik het prettig dat ik bij Amazon niet elke keer opnieuw moet inloggen, zoals bij Bol. De retourprocedure en klantenservice van Bol zijn wel wat beter vind ik. En ik heb ook veel meer sympathie voor Bol.com dan ik heb voor Amazon. Maar het gemak van bestellen, het grotere aanbod en lagere prijzen wegen toch zwaar mee.
Wij bestellen regelmatig bij Amazon en laten Bol links liggen, maar dat ligt niet aan de shops zelf, perse. Bol verstuurd met PostNL en Amazon met DHL. En daar zit voor ons het verschil in. Bezorging is minstens net zo belangrijk als het assortiment.

PostNL komt hier vroeg in de ochtend en plempt het pakket gewoon voor de deur, waar voorbijgangers dan de hele werkdag de tijd hebben om het van je te jatten, of kapot geregend te worden met slecht weer. DHL komt later in de avond en wacht vaak tot we de deur opendoen. Wij kopen dus niet bij webwinkels die PostNL gebruiken als bezorgpartner. Natuurlijk kun je, betaald, voor avondbezorging kiezen bij PostNL, maar dan komen ze niet eens opdagen. Klagen bij PostNL helpt niet, dus dan maar in de ban met die club. Als het kan halen we het wel bij een stenen winkel. Zo niet, dan is Amazon aan de beurt.

Tuurlijk is dat voor iedereen verschillend qua bezorgtijden, maar bij ons is de keuze voor DHL de betere.
En qua assortiment verschillen de webwinkels ook niet, evenals de prijzen. Die lopen niet heel ver uiteen.
Dan ben je de eerste in tientallen mensen die ik ken die DHL prettiger vindt! Ze bestaan dus toch. In appartementgebouwen wordt het pakket in de hal neergeplempt door DHL, ze tekenen zelf af, de track en trace is ruk, pakketten raken kwijt en wat al niet meer. Als je terug wil sturen, dan zijn de DHL pakketpunten dungezaaid en kom je na 12:00, dan is de retour-kar al geheel gevuld en accepteren ze geen extra pakketten meer.
Ik heb ook geen goede ervaringen met DHl. Postpakket lag in het portiek zonder aan te bellen. Voor de vereniging vanaf 9.00 uur in het clubgebouw zitten wachten voor een groot pakket, krijg ik op de telefoon te zien dat ik niet aanwezig was, terwijl ze voorbij scheurde. Mocht ik de volgende dag bij het depot de zending ophalen. De leverancier de opdracht gegeven om in het vervolg alleen te vezenden met PostNL. Dit is mijn ervaring in Rotterdam.
Nou, ik erger me de laatste tijd juist ook veel aan bol. Dat er allerlei fouten in product info staan, met name foto's van de verkeerde producten, zonder zinnige mogelijkheid dat te melden. En dan heb ik het over a-merk gereedschap, met, zo heb ik inmiddels geleerd, heldere infopagina's van de fabrikant zelf.

Heb dat nu meermaals geprobeerd, maar je komt er echt niet door. Terwijl dáár bij Amazon op elke pagina een knop voor terugmelding voor is, waarop ook effectief geacteerd lijkt te worden. Daarmee blijven de wat meer 'mainstream' listings best netjes schoon.
Meer chinese dropshipmeuk om chinese dropshipmeuk platform bol buiten spel te zetten.

Race to the bottom.
Het is er eentje die Amazon kan winnen, ook - het bedrijf draait $60 miljard winst per jaar, nog buiten andere financiële constructies zoals aandelen om. Als ze ervoor kiezen kunnen ze met investeringsgeld consequent onder de prijzen van alle concurrenten gaan zitten, en dat jaren volhouden totdat die de handdoek in de ring gooien.

Het valt me eerlijk gezegd nog mee dat Amazon niet gewoon Bol gekocht heeft, zoals Ebay dat met Marktplaats deed jaren geleden omdat het ebay maar niet lukte om marktaandeel van Marktplaats over te nemen. "If you can't beat them, buy them".
Het geld wordt puur verdiend uit de afdeling Amazon Web Services, in de vele miljarden per jaar vanwege de hoge vraag naar cloud/compute. Dat daar dan tijdelijk andere bedrijfsonderdelen mee gefinancierd worden is begrijpelijk tot op zekere hoogte. Maar de Amazon-webwinkels zijn op zichzelf nog steeds nooit winstgevend geworden ondanks decennia prijsvechten in vele landen. Er moet continu onder de prijs verkocht worden, of met flinterdunne marges op z'n hoogst, om het interessant te houden ten opzichte van andere webwinkels.

De producten die de winkel aanbiedt zijn niet exclusief aan Amazon en de meeste hebben geen hoge drempel tot toetreding om ze zelf te gaan verkopen. Zodra de Amazon-webwinkel echt winstgevend wil worden door de prijzen te verhogen (van de producten en/of van het Prime-abonnement), dan schieten andere webwinkels er volgens mij gewoon onderdoor. Tandpasta en badeendjes kan iedereen wel gaan verkopen.

Dus zodra Amazon hun centrale marktpositie echt te gelde wil maken dan geeft dat direct ruimte voor elke andere concurrent. Zelfs als Bol.com compleet failliet zou zijn gegaan door de concurrentie met Amazon, dan komt er alsnog snel een nieuwe webwinkel omhoog die mee kan concurreren op dat hogere prijsniveau. Niet dat dat heel makkelijk zou zijn, maar met een aantal pogingen zullen sommige wel slagen (nieuwe of nog bestaande webwinkels). En verhoogt Amazon de prijzen nooit, dan blijft het een kostenpost voor onbepaalde tijd. Aandeelhouders kunnen daar toch haast niet op zitten te wachten.

Het idee van eerst de markt veroveren met onmogelijk lage prijzen en dan overstappen op een winststrategie, dat kan nog wel eens uit wanhoop of arrogantie geboren zijn, of als hoopvolle belofte voor investeerders. Volgens mij gaat dit in de praktijk niet gebeuren omdat het aanbod en de services niet uniek genoeg zijn aan Amazon alleen. Zelfs in de VS zouden mensen nog wel andere webwinkels weten te vinden als het prijsverschil significant zou worden. En in andere landen zijn mensen veel minder gericht op Amazon, en zijn ze niet zo gek gemaakt met merken en consumptie zoals in de VS, noch met ultrasnelle levering (het is sowieso al vrij snel in een klein land als Nederland en nog sneller hoeft voor velen niet). Ook een abonnement voor klantenbinding zoals Prime is al veelvuldig nagebootst.

En toch blijven ze miljarden investeren in de webwinkels. Ik ben benieuwd wat de precieze verwachtingen zijn en of die wel reëel zijn. Als 30 jaar niet genoeg is voor een strategie als deze, waarom zou 35 of 40 jaar dan wel werken?

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 oktober 2025 17:00]

Lang verhaal maar volgens het jaarverslag van Amazon heef Amazon vorig jaar met de retail verkoop, advertenties en abonnement 25 miljard dollar verdient (operating income) (Noord Amerika) en 3,7 miljard in de rest van de wereld tov 40 miljard AWS. Dus ja met AWS wordt meer verdient en zijn de marges hoger (387 miljard omzet NA tov 107 miljard omzet AWS) maar ook met de rest wordt gewoon goed geld verdient.
Ze hadden eerst iBazar overgenomen.
Ik merk dat ik steeds vaker weer rechtreeks bij een 'kleine' website maar een account aanmaak en daar bestel. Je hebt danwel niet het voordeel van Bol Select's altijd gratis verzendkosten, maar je bent dikwijls goedkoper uit dan bij bol.com wanneer je meer dan één exemplaar van een product koopt
Ja, Amazon is vooral handig als je AliExpress meuk snel nodig hebt tegen een hogere prijs.
Ik zag een keer een gieter op Amazon. Toen heb ik met Google Lens een afbeelding van de gieter gescand. Dezelfde gieter stond te koop op Temu.

[Reactie gewijzigd door Almeda op 27 oktober 2025 21:22]

Wat? Ik koop alleen kwaliteit producten op Amazon.
Euh, de dropshipmeuk ellende is VEEL erger bij Amazon. Ik ben absoluut niet platform gebonden, maar als het om wat exotischere dingen gaat koop ik liever bij BOL. De kans dat ik bij Amazon rotzooi krijg is veel groter.
Ben benieuwd hoe Amazon precies denkt de bezorgsnelheid en het gemak te verbeteren. Uiteindelijk ligt dat toch vooral aan de koeriersdiensten die de pakketten afleveren. Je kunt nog zo’n goed systeem hebben, maar als de bezorger het te druk heeft of per pakketje wordt betaald, gaat het vaak alsnog mis.

Persoonlijk betaal ik liever iets meer, zodat bezorgers fatsoenlijk worden beloond en je pakketje netjes wordt afgeleverd. In plaats van dat de bezorger aanbelt en meteen weer weg is, net als bij belletje lellen vroeger. Misschien dat we straks ook hier de herkenbare Amazon-busjes gaan zien rondrijden, dan zouden ze pas echt controle kunnen hebben over de bezorging en de kwaliteit van de bezorging.
Ben benieuwd hoe Amazon precies denkt de bezorgsnelheid en het gemak te verbeteren. Uiteindelijk ligt dat toch vooral aan de koeriersdiensten die de pakketten afleveren. Je kunt nog zo’n goed systeem hebben, maar als de bezorger het te druk heeft of per pakketje wordt betaald, gaat het vaak alsnog mis.
Investeren in nieuwe eigen busjes + personeel is ook investeren. als je daardoor niet meer afhankelijk bent van een externe partij om te bezorgen, kan het misschien ook sneller & goedkoper.

Hier niks te klagen over amazon&DHL. we zitten als een van de eerste op de route vanaf het depot. Is er dus bijna altijd begin van het tijdvak. en word gewoon in de bus/pakketbox gedaan. nooit voor de deur of ergens anders.
Bij mij in de buurt is het zeker anders. Pakketjes die extreem beschadigd zijn, veel te laat bezorgd, voor de deur gedropt worden, niet langs gereden zijn en toch melding we hebben u gemist.

Amazon heb ik ook niks over aan te merken. Het is puur de bezorg dienst die er tussen zit.
Door nog dezelfde dag het aan de bezorgdienst aan te bieden. Ik denk dat dat een grote reden is waarom Amazon in Nederland relatief impopulair is: In andere landen van next day delivery een echte pré. In Nederland doet letterlijk elke webshop next day delivery, en Amazon doet dat nog steeds slechts beperkt als je ze niet bijbetaald (Prime).
Ik heb Prime dus ik heb het vaak next day maar probleem is dat DHL en DPD bij mij in de buurt alles voor de deur leggen en gewoon aan bellen en meteen door rijden. Probleem is dat ik in de binnen stad woon en dus mijn door direct aan de straat zit. Dit is iets waar Amazon zolang ze geen eigen bezorgdienst hebben niks aan kunnen veranderen.

[Reactie gewijzigd door TheProst op 27 oktober 2025 15:36]

Natuurlijk kunnen ze dat wel veranderen als ze luisteren naar klanten die daarover klagen en n.a.v. daarvan betere afspraken maken (en ook meer betalen). Uiteindelijk is het nog steeds de verantwoordelijkheid van Amazon en zij kunnen daar prima sturend in zijn.
Nu net is mijn pakket afgeleverd met een Prime busje. Heb geen Prime abonnement.
Waarschijnlijk door meer artikelen in een lokaal magazijn op te slaan, of een grotere voorraad daarvan.
Meeste bestellingen worden bij mij geleverd door Amazon zelf.
Van de week een onderhoudspakket voor mijn auto samengesteld via Amazon. Alles gekocht direct bij Amazon zelf als verkoper en alles stond op voorraad. Zelf had ik geen enkele haast bij. Heb het pakket in 4 (!) delen ontvangen. 3x DHL en 1x Amazon zelf. Na het eertse pakket van DHL heb ik via hun app maar ingesteld dat het bij een pakketautomaat in de buurt moet. Maar dit sloeg letterlijk nergens op. Ik weet 100% dat ze verlies hebben gedraaid op mijn bestelling. Hier valt echt wel veel te verbeteren in het proces.
Laat ze misschien eerst eens die site knap ontwerpen. Ik kan er nooit iets vinden zonder eerst via hagglezon.com te zoeken wat ik zoek.
Op de site van amazon kan je tenminste wel via verkoper zoeken, ook als je bv alleen iets van amazon.nl wilt kopen.

Zo jammer dat dat bij bol.com niet kan.

Verder moet ik inderdaad wel zeggen dat de site van amazon maar rommel vind, begrijp daar echt niks van...
Dit kan bij bol.com ook wel alleen moet je beetje creatief zijn met de filters. Probleem is dat bol.com graag een marketplace wil zijn 1 en daarna pas een webshop. En amazon nu is een webshop die als 2 een marketplace heeft.
Kan juist heel makkelijk, gewoon op de naam van de verkoper klikken en dan op het aanbod van die verkoper.
Hagglezon is een goede tip, kende ik nog niet
Inderdaad, wat een behoorlijke verschillen zeg!
De klantenservice en betrouwbaarheid vind ik bij Amazon nu al een stuk beter dan bij bol.com, weet niet hoe het nog beter kan.

In het verleden had bol.com nog enige toegevoeggde waarde met same day delivery en dergelijke, alleen ik merk dat dit de laatste tijd bijna nooit beschikbaar is.
Klantenservice van Amazon verschuift tussen “hier is je geld terug zonder vragen, hou het product maar” en “neem ff lekker contact op met de fabrikant ook al hebben wij het aan je verkocht”.
We zouden er alles aan moeten doen om een partij als Amazon zo klein mogelijk te houden in NL als je kijkt naar tot wat voor praktijken ze in de VS in staat zijn door bijv. keihard vakbondsvorming tegen te gaan en elke vorm van concurrentie de nek om te draaien.

Toch verbaas ik me erover dat mensen er toch alsnog veel bestellen voor een euro minder. Erg kortzichtig.

En het is ook niet alsof er niet genoeg alternatieven zijn in NL. Nog wel althans.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 27 oktober 2025 15:18]

Er zijn ook regelmatig onderzoeken bij Bol geweest in de magazijnen. Die zitten in dezelfde race to the bottom en zijn van hetzelfde laken een bak. Alleen door dat guitige blauwe mannetje en omdat het Nederlands is, denkt men dat het beter is.
Ik heb bol.com niet genoemd. bol.com zal ook niet zo snel omvallen. Veel kleinere partijen lopen meer risico.
Alsjeblieft mensen betaal een paar euro meer om niet weer een Amerikaanse reus hier de dienst uit te laten maken.

'Onze' (web)winkels zijn verre van perfect, maar je geld vloeit minder snel en hard Europa uit als je een Nederlandse of Europese webshop gebruikt voor je aankopen.
Het is nou niet dat Bol (Wikipedia: Ahold Delhaize) een kleine jonge is...
Ahold Delhaize is natuurlijk wel een kleintje vergeleken bij Amazon.

Ik zou zeggen: steun Europese bedrijven!
Dan kun je de app BrandSnap downloaden. Die kan aangeven wat de herkomst van producten is.

[Reactie gewijzigd door Almeda op 27 oktober 2025 19:15]

Wow, betere bezorging? Betekend dat dat we weer pakketjes geleverd word in plaats van tegen de voordeur aan in de regen met de kans dat ze nog aanbellen ook?
Ze investeren niet in PostNL, welke meestal de oorzaak van dit soort zooi is.
Op dit moment is Dragonfly shipping daar erg debet aan. Laatst op donderdagmiddag een pakketje, ik reageer binnen 10s op de Eufy maar de bezorger zat al in de auto. Jammer dat ik pas vrijdagavond thuis kwam en dat pakketje tegen de voordeur stond. Echt een kansloos bedrijf.
Die race naar de bodem voor bezorging is mijn inziens de reden dat Amazon het niet automatisch gaat winnen. Kies voor kwaliteit van bezorging want dat is wel je enige fysieke klantcontact.

En dragonfly met 15 jaar oude VW caddies die dwars op de stoep worden gepleurd zijn NIET de reclame die Amazon nodig heeft.
Dat dus, voorheen had ik nooit problemen met Amazon (DE en FR), altijd keurig via DHL. Niet thuis, dan morgen of eventueel op een later moment van de dag of anders naar een afhaalpunt.

Nu krijg je dus Dragonfly, bezorgers die als een kip zonder kop overdag voor je deur staan en je bellen met de opmerking.. "je bent niet thuis". Wat dacht je ervan dat ik ook moet werken? Dan kan je nog een bericht bij je pakket doen wanneer deze wordt verzonden. Maar dat meegeleverde bericht lezen.. tuurlijk niet!

Echt, ik snap dat ze nog minder aan bezorging kwijt willen zijn, maar ga dan in zee met een koerierdienst die zijn zaken wel op orde heeft. En laten we het maar niet hebben over de klantenservice, ongeacht of je nu voor Engels of Nederlands kiest, je krijg "door een technische storing?! 8)7 ", altijd iemand uit India aan de lijn.

Al met al Dragonfly is zo'n beetje de meest trieste koerierdienst die je kan bedenken en dat Amazon hiermee in zee gaat. dan hoop ik dat die 1,4 miljard ook voor een deel wordt gestoken in een betere koeriersdient.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn