Driekwart van winkels misleidt consumenten met nepkortingen, waarschuwt ACM

De ACM waarschuwt voor misleiding door winkels die nepkortingen tonen. De Nederlandse toezichthouder meldt dat 75 procent van de onderzochte winkels hun kortingen onjuist weergaf. Consumenten moeten alert zijn: eerst checken en dan pas bestellen, luidt het advies.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keek in de aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst naar de manier waarop winkels hun kortingen presenteren. Daarbij werden de afgelopen weken de aanbiedingen van 24 grote verkopers onderzocht in de sectoren wonen, kleding, doe-het-zelf en tuin, huishoudelijke elektronica en cosmetica. Deze controle werd zowel online als in fysieke winkels uitgevoerd.

Bij 18 van de 24 onderzochte verkopers zijn een of meer misleidende prijsvermeldingen vastgesteld. De Nederlandse toezichthouder meldt nu dat 75% van de onderzochte verkopers 'hun kortingen niet juist vermelden'. Daarmee misleiden zij consumenten, aldus de ACM.

Deze misleiding speelt vooral online met zogenaamde 'van-prijzen'. Dat zijn doorgestreepte prijzen bij een product met kortingspercentages ernaast die een veel hogere korting suggereren dan er daadwerkelijk is. De regel voor de ‘van'-prijs is dat dat de laagste prijs is die de verkoper in de afgelopen 30 dagen heeft gerekend, geeft de toezichthouder aan. Daarnaast goochelen winkels 'met termen als ‘adviesprijs’ of ‘meestal-prijs’ zonder dat duidelijk is wat daarmee wordt bedoeld'.

De ACM spreekt bedrijven nu aan die zich schuldig maken aan dit soort misleidingspraktijken. Zij moeten hun prijsvermelding aanpassen. Bij weigering of nalatigheid kan de toezichthouder sancties opleggen. Ondertussen geeft de ACM consumenten het advies om eerst prijzen te controleren en dan pas te bestellen.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

20-11-2025 • 08:10

200

Reacties (200)

Sorteer op:

Weergave:

Tweakers doet hier zelf ook aan mee: .plan: Amazon’s Black Friday: veel korting op elektronica en gadgets

De smartwatch kost normaal € 499,99 en is nu beschikbaar voor € 361,49
Dat is dus op basis van de Adviesprijs!! En dat mag dus niet
Er stond/staat op hellotv een Samsung tv met bf korting. Echter, als je op de website van Samsung kijkt, kan je daar de verkopende partijen van dat model vinden. Alle 4 de verkopende partijen hebben dezelfde prijs, en alleen Hello Tv zet er black friday korting bij. Niet dat ik er raar van sta te kijken, Over het algemeen reageert men nu eenmaal sneller op verkoop termen. Alleen vind ik het wel raar dat het blijkbaar mag. Kruidvat doet of deed dat ook met geuren in de folders.. Prijzen die al jaren hetzelfde zijn en in de folders promoten “aanbiedingen” met dezelfde prijs alleen zou dat geurtje voorheen dan een fors bedrag hoger liggen. Wat uiteraard nooit zo is geweest.
HelloTV (vroeger PlatteTV) staat er om bekend dat ze de randjes opzoeken van wat mag. Bijvoorbeeld ook met garanties niet uitleveren, en als je ze vertelt dat je ze dan wel bij de rechter ziet sturen ze hele pakketten aan zaken die ze van andere klanten hebben gewonnen om je af te schrikken. Naar klotebedrijf.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 20 november 2025 15:05]

Laats ook gehad toen ik een koelkast en een vrieskast van Liebherr ging kopen. Alle leveranciers dezelfde (advies)prijs. Als er dan een keer een kortingsactie is, is die ook bij alle leveranciers hetzelfde. De prijzen die ze hanteren komen direct van Liebherr's database zelf. Winkels bepalen niet zelf de prijs. Technisch gezien is hier misschien geen sprake van prijsafspraken, maar eerder van een door Liebherr opgelegde dwang. Een vertegenwoordiger van Liebherr liet zich ontvallen dat: "de baas nu eenmaal niet van prijs stunten houdt". Van dit voorval heb ik ook melding gemaakt bij de ACM. Hoor je niets meer van.
Ach ja de pricewatch van tweakers helpt hier ook aan mee.

Leuk, zie de Lenovo ThinkCentre M75 gedaald met 46%, maar de prijs was een maand er voor zelf goedkoper dan nu met BF week. Word je toch ook oOo zo moe van die nepaanbiedingen….
Ach ja de pricewatch van tweakers helpt hier ook aan mee.
In de positieve zin van het woord, IMO. Want dankzij de PW zie je ook de nepaanbiedingen van nu in je vergelijking met bijv. een maand terug. :)
In het pricewatch-overzicht (waar overzichten van producten zichtbaar zijn, niet op de productpagina zelf) is een daling in procenten zichtbaar die soms ook misleidend is. Erg ironisch als je de Tweakers-radioreclame kent.

De grafiek die jij bedoelt is inderdaad wel goed om de echte prijsontwikkeling in te zien en zo de nepaanbiedingen/kortingen eruit te halen
Een leuke misleiding-alert badge bij zo'n nepaanbieding, is dat niet wat?
ACM zou met de macht die ze hebben bedrijven meteen aan moeten pakken. Typisch weer die behandeling met fluwelen handschoen. Eerst waarschuwen en dan rustig afwachten, sancties volgen vaak niet. Ik denk dat alleen daarom al driekwart van de bedrijven dit doet, want ze komen er toch mee weg. Ondertussen waarschuwt de toezichthouder consumenten om eerst de prijzen te checken. Als de ACM haar taak serieus uit zou voeren, dan was dat waarschuwen ook niet nodig geweest.
Neoliberaal beleid. Willen we meer of minder regels? Moet er meer of minder geld naar de bescherming van de burger?

(Het land schreeuwt: "Minder! Minder!" en moet op de blaren zitten.)
Neoliberaal beleid. Willen we meer of minder regels? Moet er meer of minder geld naar de bescherming van de burger?
Dat is wat men verkoopt, maar niet wat men doet. Waar neoliberaal en conservatief beleid wordt toegepast, resulteert het niet in minder regels. In plaats daarvan worden bestaande en nieuwe regels selectief toegepast met als doel het privatiseren van winst en het socialiseren van kosten, en onderdrukking.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2025 10:12]

Niet om je te tegen te spreken, maar onder liberaal beleid (neo-lib is meer van hetzelfde) wordt de markt wel steeds vrijer om slimme methodes te verzinnen om meer kapitaal te vergaren voor eigenaren en investeerders, bvb door consumenten te misleiden.
Hoezo meer of minder regels? Handhaaf de huidige regels gewoon, dan zijn er geen nieuwe regels nodig. Misleiding is toch gewoon strafbaar? Als ACM bewijst dat een winkel doelbewust consumenten misleid kan dit gewoon gehandhaafd worden met de huidige regels, doe dat dan ook. Daar doelt @SillBro dan ook op.
Schreeuwt het land echt om minder of zijn er gewoon bepaalde onderdelen waarvan mensen tegen zijn (zoals de leeftijd controle)?Hier zit wel een groot verschil in. Want ik vermoed dat iedereen echt wel redelijke wetten wil zonder te veel gedoe (bijvoorbeeld dus bescherming tegen ongewenste cookies maar niet elke website een eigen banner). Ik verwacht ook wel dat bedrijven controleren op misbruik wel iets zal zijn wat mensen willen.

Zoals al in een andere reactie werd gezegd. De wetten zijn er al. En het geld hoeft ook geen probleem te zijn. Laat ze eens echte boetes geven en gebruik dit geld.
Je bijdrage is hier op t.net slechts een +1 waard, maar zo enorm van toepassing op... nouja, eigenlijk de hele wereld tegenwoordig -O-
Als de ACM haar taak serieus uit zou voeren, dan was dat waarschuwen ook niet nodig geweest.
Zeker, als je ziet hoe lang deze praktijken al op de radar staan (en bijvoorbeeld Tweakers er al een paar jaar op inhaakt met zijn échte Black Friday-deals-campagne), dan voelt dit als een veel te milde opstelling van de ACM.

Maar daarbij geldt ook: het zijn niet de minste bedrijven waar de ACM nu onderzoek naar doet, en als de ACM een boete oplegt waarvan de onderbouw niet waterdicht is, dan staat er een legertje advocaten klaar om dat besluit aan te vechten.

Als de ACM dan ook nog gekort wordt in haar begroting en dus met minder mensen hetzelfde werk of zelfs meer moet doen, dan is een berisping misschien wel begrijpelijk.

Als je een boete uitdeelt ben je bovendien te laat, het is de dreiging van een boete die het meest effectief is, zo stelt de ACM ook zelf:
De ervaring leert dat 80 procent van de bedrijven gewoon de wet wil naleven, 15 procent komt pas in actie als ze zien dat er een risico is op boetes, en 5 procent gaat nooit naleven. (Bron: Change inc.)
Gelukkig is er de pricewatch, waar je echt alle deals kunt checken!
De pricewatch voorziet maar beperkt in 1 categorie van alle onderzochte categorieën: wonen, kleding, doe-het-zelf en tuin, huishoudelijke elektronica en cosmetica.
Klopt, maar we zitten dan ook op Tweakers he
Ondanks dat we op Tweakers zitten zou het geen overbodige luxe zijn als de Pricewatch meer categorieën krijgt. Het trekt meer bezoekers die blijven hangen, en voor consumenten is het een win-win omdat ze zo betere prijzen kunnen vinden.

Ik gebruik de Pricewatch juist om te zien wat de historische waardes van producten waren zodat ik kan beoordelen of een deal echt de moeite waard is. Als ik zie dat iets in de afgelopen zes maanden goedkoper is geweest wacht ik soms bewust nog even. Zeker nu met Black Friday waarin sommige monitoren die al in de aanbieding waren van 749 euro naar 699 euro gaan. Dat scheelt toch weer een aantal tientjes.
Ja eens. Trek het uit Tweakers, maak er een aparte website van, voor allerlei categorieën. Kan nog wel eens wat worden, dat internet.
Lastige is wel dat veel producten moeilijk goed te volgen zijn, en websites goed moeten meewerken om alle data op orde te houden. Verder moeten alle producten ook toegevoegd worden.

Ik denk er zeker ruimte is om meer non-tech toe te voegen, maar de vraag is of je het wel breed genoeg je het kan krijgen om het echt goed te laten werken voor een breed publiek.

Tevens vind ik websites zoals Budgetgaming veel beter werken voor games, en dat geeft al aan hoe lastig het is voor Tweakers om alle info goed up-to-date te houden.
Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde tweaker ook helemaal niet geïnteresseerd is in de prijzen van bijv. theedoeken... :O
Klopt, maar wat is een goed, betrouwebaar alternatief voor de overige categorien? Bestaat dat uberhaupt?
Op Tweakers PW klopt ook niet altijd alles, maar het doel is wel echt om kloppend te zijn en niet mee te doen aan de misleiding om te verdienen aan clicks.
Op Pepper krijg je wel een aardig idee over kortingen. Is wel volledig door de community gerund wat dat aangaat, maar ik kom er geregeld goede deals tegen.
Daar mis je dus een transparante historie van de prijzen en mis je de verschillende verkopers van het zelfde product.

Prima platform om deals te vinden ja, maar niet vergelijkbaar met een pricewatch voor non elektronica.
Pepper en Pricewatch zijn beiden verschillende instrumenten die mooi samen te gebruiken zijn.
Voor electronica, ja, niet voor wonen, kleding, doe-het-zelf, cosmetica en tuin producten. Dan heb je niks aan de PW. (En daar ging dit draadje nou juist over, niet elecontrica producten)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @SHiNeye20 november 2025 10:44
Pepper is niet volledig door de community gerund. Er zit ook een vaste crew die aanbiedingen post (en commentaar erop weghaalt). Het is niet zo onafhankelijk als je denkt. Volgens mij is er ook sponsoring maar dat kan ik mis hebben.
Iemand anders maakte al de mooie suggestie dat Tweakers in de pricewatch (dankzij de prijs history grafiek) hier nog een tandje mooier in zou kunnen zijn door te waarschuwen voor neppe kortingen.

Het voorbeeld dat aangehaald werd is de Lenovo ThinkCentre M75, gedaald met 46%, maar week geleden goedkoper dan nu met Black Friday.

Tweakers zou een mooie rolling window van 32 dagen kunnen aanhouden waarbij ze de huidige "van/voor" prijs vergelijken met die van tot 32 dagen geleden. Is de "van" prijs ondertussen verhoogd, dan komt er een mooie rode "pas op!" badge onder te korting te staan die aangeeft dat de shop de klant illegaal probeert te misleiden.

(ik zou liever 60 dagen zien, maar 31 dagen is de wettelijke grens volgens de ACM)

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 20 november 2025 15:14]

Klopt. Maar pas wel op: Steeds meer deals zijn gesponsord, en plaatsers kunnen nu ook geld krijgen voor het plaatsen van deals... Waarbij er dus incentive komt om deals op te hemelen in de comments die misschien toch niet zo geweldig zijn.

IMHO gaat het wat dat betreft niet de goede kan op met Pepper....
Vroeger , jaren 2000 tijd vliegt , was kieskeurig natuurlijk DE site van Nederland op dit vlak. Wat een tijden waren dat , beste site ooit !


Ok ok ik ben bevooroordeeld
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @xxxMaverick20 november 2025 08:59
Kieskeurig was toch de site met nep reviews etc? Ipv "beste site ooit" viel dat meer in de categorie "niet (helemaal) betrouwbaar" volgens mij.

Naast nep kortingen neemt de waarde van reviews hard af, internet breed. Gesponsorde content, bots die reviews plaatsen, bedrijven die nep reviews op hun eigen website plaatsen etc. Het is aan de orde van de dag.
Kieskeurig was toch de site met nep reviews etc? Ipv "beste site ooit" viel dat meer in de categorie "niet (helemaal) betrouwbaar" volgens mij.

Naast nep kortingen neemt de waarde van reviews hard af, internet breed. Gesponsorde content, bots die reviews plaatsen, bedrijven die nep reviews op hun eigen website plaatsen etc. Het is aan de orde van de dag.
Ooit in een grijs verleden ben ik daar mod geweest en we moesten handmatig alle reviews controleren en toelaten op het platform.

Zal vast een nepreview doorgeglipt zijn, maar het gros was echt.

Helaas is het tegenwoordig echt troep, gebruik het nooit meer.
Goeie ouwe tijd, was idd betrouwbaar platform. Vroeger veel gebruikt.

Voor ondernemers die wel korting als juiste en effectieve instrument willen gebruiken is het toch ook funest dat andere ondernemers het misbruiken.

Consument en goedwillende ondernemers moeten beschermd worden. Korting misbruiken is misleiding en moet bestraft worden. Als ACM dit weet en data heeft, waarom niet massaal beginnen met handhaven? Eerst wasrschuwingsbrief en daarna boetes en collecteren. Tevens goed voor de staatskas.
Misschien na 2006 , toen is het overgenomen. Daarvoor zeker geen nep reviews
Geen nep reviews meer misschien maar de site is qua navigatie en filteropties echt een draak geworden.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @xxxMaverick20 november 2025 10:42
Daarvoor ook. Ik kende mensen die reviews indienden zonder het betreffende apparaat ooit gekocht of zelfs gebruikt te hebben om zo bv de concurrentie minder populair te maken. Dat probleem heb je nog steeds op heel veel reviewsites. Nep reviews zijn van alle tijd en een nog steeds groter wordend probleem. Naast fake reviews op vergelijkingssites en in online shops zie je meer en meer neppe reviews en "top x" vergelijkingen waarbij de content gesponsored is of lijstjes die alleen naar eigen aanbod op bv een platform als bol.com wijzen.
Ik gebruik een mix van diensten. Sowieso zal ik niet snel iets kopen omdat het NU in de aanbieding is.

Vaak kijk ik op Amazon waarbij ik met de Keepa applicatie de prijshistorie zie en kan ik een tracker aanzetten die mij informeert als de prijs onder mijn voorkeursprijs komt.

Daarnaast gebruik ik Coupert, die is wat breder inzetbaar, die controleert wanneer je een product bekijkt waar die ergens anders voor verkocht wordt en soms ook prijshistorie. Het klopt niet altijd, maar vaak genoeg wel. Voordeel is ook dat de plug in ook meteen kortingscodes checkt en cashback activeert. OK, waarschijnlijk geef ik meer privacy weg dan ik normaal zou doen, maar aan de andere kant helpt het mij wel mijn impulsaankopen te beperken. Als je geen haast hebt ben je vaak veel goedkoper uit.
Daar hebben de fabrikanten ook wat op gevonden. Door heel veel verschillende modellen op de markt te brengen voor kortere tijd.
Zo kunnen ze een black friday model op de markt brengen. Zodat je als klant de prijs nu niet kan vergelijken. Maar ook zodat je in februari niet kan zien dat het apparaat een stuk goedkoper was, onlangs.
Zelf gebruik ik Keepa icm. Amazon. Veel en echt veel uitgebreider dan de Pricewatch. Je kan echt per product de volledige prijshistorie zien, plus welke acties er geweest zijn en wat de prijzen in andere landen zijn. Waar de pricewatch op Tweakers gewoon erg beperkt is in deze gegevens, helaas.
Sja, maar dat kost weer 19 dollar per maand. Dat moet je dan wel weer terugverdienen :)
Wat kost 19 doller per maand? De Plugin is gratis..
https://keepa.com/#!addon
To use this addon, you must register an account or log in. To use our data features, you must have a subscription for € 19 per month.

Dus ik heb het maar weer weggegooid.
Jij hebt het over de "Premium Data Access", de plugin voor browers is gewoon gratis en kan je de gehele historie van prijzen op Amazon (per product) mee zien.

Zie ook de FAQ:
Do I have to create an account to use Keepa?
No, you can use Keepa without registration if you so choose. It does however have many benefits if you do decide to make an account with us. This way you can conveniently manage your product trackings, alert preferences etc.; registration is of course completely free.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 20 november 2025 11:58]

maar die datafeatures hoef je helemaal niet te gebruiken als normale gebruiker. Alleen als jij met meer data aan de slag zou willen voor een eigen systeem. Als gewone gebruiker heb ik nooit hoeven te betalen. Zeker aan te raden als je Amazon koopt, of idd als referentie, want Amazon zit vaak niet ver weg van de laagste prijs.
Dat is zeker een goede app/extensie, maar je beperkt je zoektocht volledig naar Amazon. Hoeft niet per se slecht te zijn, maar dat betekend niet dat je de beste deal krijgt.
Ja de extensie werkt alleen op Amazon, maar dan vergelijk ik de Amazon prijs met prijzen op andere webwinkels. Daar pak ik dan de historie van de prijs bij en weet dat het soms bv handig is om een paar weekjes te wachten. Opzich zou ik zoiets op elke webshop willen zien.
Een webshop hoeft je natuurlijk niet wijzer te maken dan je hoeft te zijn.

Het gaat er hier om dat men niet mag liegen om (of sjoemelen met) de 'van-prijs'.
Klopt helemaal.

Wel is het zo dat Amazon voor meerdere winkels hun prijs bijsteld. Als de concurrent een lagere prijs heeft, neemt Amazon die over. Het kan dus wel inzicht geven in het prijsverloop, alleen kleinere zaken worden hierbij niet altijd meegenomen.
Maar dat is dan weer alleen Amazon en die wil ik liever niet sponsoren. Je kan daar dan wel prijzen controleren en dan elders gaan kopen.
Grotendeels waar, maar ik heb in de pricewatch ook regelmatig verkeerde prijzen gezien, waardoor je weleens een verkeerd beeld krijgt van prijsverloop van een product.

Maar nogmaals, pricewatch is ook dan in mijn ogen een erg betrouwbare bron voor prijs vergelijking, maar beetje opletten of dingen kloppen blijft common sense.
Klopt ja als je dan door klikt op die laagste prijs zie je een veel hogere prijs op de site van de winkel. Dat is dan vaak. Erg vervelend en vernaggelt de prijs historie.
Ik vraag mij vooral af hoe dit bij de Pricewatch geregeld is voor Bol en Amazon. Zij hebben vaak producten die via partners worden verkocht, en die worden standaard getoond wanneer Bol of Amazon zelf uitverkocht is of om andere redenen niet levert. Dat zorgt weer voor schommelingen in de prijshistorie.
Daar maakt men misbruik van door altijd coupons actief te hebben. De wet gaat over de laagste winkelprijs. Dat dat apparaat van 100 euro in de praktijk met een kortingscode (waar je voor moet inloggen) altijd 50 euro kost zie je nergens officieel terug en tijdens Black Friday kan je dan dus gewoon legaal 60% korting claimen als de coupon dan 60 euro korting geeft op de 100.


Maar nog belangrijker: buiten het adverteren met nepkorting om, is het een manier om prijsvergelijking te manipuleren. Als pricewatch 100 euro zegt, altijd 100 euro, dan voelt 70 euro als een deal ookal is het altijd 70 euro. Je kan zodoende dus alsnog in een nep korting trappen die niet geadverteerd wordt als zodanig maar die je zelf 'voelt' omdat je een normaal prijsniveau van 100 ziet op een voor jou betrouwbare plek. Het zijn vooral D2C shops die dit flikken. Van fabrikanten zelf dus. Dan is adverteren met een before prijs niet eens nodig.. de before prijs is er gewoon, maar de kortingsprijs met coupon ook!

Ik geloof dat het psychologische deel hiervan price anchoring heet.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20 november 2025 09:12]

Van de subgroep van winkels die betalen voor vermelding inderdaad.
Alle? Dat valt tegen... er missen vooral heel veel non-tech categorieën. En winkels; waardoor je dus het een en ander wel mist.
Hij geeft ook Aliexpress deals weer waarvan vele tech producten vaak replica/nep zijn.
Gelukkig is er de pricewatch, waar je echt alle deals kunt checken!
Jammer dat de ACM niet meteen die winkels die de zaak flessen vervolgt, het misleiden speelt al jaren, jaren wordt er voor gewaarschuwd, en er veranderd niks. Zie zelf ook dat er misleiding is door winkels, ben van plan om gereedschap te kopen, kijk uit voor een goede deal.
Zeg me dan even of Mline goed bezig is met zijn matrassen.
Er staat voornamelijk elektronica in van specifieke bedrijven. Dat is dus al een subset op een subset, dat zijn echt niet 'alle deals' die er zijn...

Daarnaast werkt de PW helemaal niet met kortingen dmv coupons of acties (die standaard niet van toepassing zijn) staan daar helemaal niet in. Voor veel Samsung producten heb je eigenlijk niks aan de pricewatch, want die geven vaak extra kortingen/producten en codes via verschillende wegen uit.

Eergisteren nog een speaker gekocht die 10 euro goedkoper was (na de mogelijkheid om om korting te vragen) dan in de PW/website stond.

Of een shop die zegt bij de kassa krijg je 20% korting, en een product is 100 euro, dan is dat product in de pricewatch 100 euro, maar bij afrekenen maar 80 euro want daar wordt die 20% er pas af gehaald :)

De PW is een leuke en handige tool maar dekt bij lange na niet alle deals...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 november 2025 11:23]

In de pricewatch doen alleen winkels mee die tweakers.net betalen voor hun vermelding.
En water is nat. Dit gebeurt al sinds er reclame bestaat.
En als water op water zit, maakt het dat water dan ook nat? :+
Nee, maar stel het antwoord is ja dan is water nog steeds niet per definitie nat maar specifiek in de situatie die jij schetst :)
Water op water is nog steeds 'gewoon' water. Je zal vast een grapje maken en zo, maar het wordt lastiger om mensen het voordeel van de twijfel te geven.
Ik dacht dat :+ toch algemeen bekend was dat het niet serieus is.

verder kunnen alleen Tweakers zich druk maken over of water "nat" is of niet.

In de echte wereld? Nobody cares en iedereen ziet je als een betweter ;-) "water is nat" is gewoon een uitdrukking en als je mensen dan gaat "verbeteren" vind iedereen je gewoon een flapdrol.
Had het zelf ook al gezien met echt bizar veel producten, een goed voorbeeld is de Nothing phone 3a die toevallig een week of 2-3 voor black friday start er 80-100 euro boven op kreeg en nu weer gedaald naar dat originele nummer.

Daarnaast waar ik al bang voor was dat bedrijven een black friday week/month doen en dat de kortingen dan blijven haken op max 20-30% korting, wat voor mij de lol er een beetje afhaalt want die kortingen kan je ook zomaar krijgen door het jaar heen.
Wat verwacht je dan? Dat winkels bewust een flink deel van hun omzet mis gaan lopen voor onzin als een “black friday”? In de drukste periode van het jaar? Hoe groter de poppenkast, hoe minder waardevol het wordt. Dat hele black friday (wat allang al geen friday meer is), is 1 grote retailbrede marketing campagne, om geld uit je zak te troggelen door het laten kopen van spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Beter om het gewoon, net als alle andere vormen van marketing, gewoon te negeren.

En eigenlijk komt het allemaal door de rare gewoonte om cadeaus te geven met de feestdagen. Kunnen we daar niet gewoon mee stoppen en de feestdagen om de gezelligheid te laten draaien ipv de hebberigheid?
Black Friday was (en is nog steeds) een prima manier voor winkels om van oudere stock af te komen. 50% korting op nieuw spul gaat inderdaad niet, maar op oude voorraad kan het vaak prima. Nu zie je alleen dat winkels overal maar (geringe) kortingen op plakken, en niet alleen op die specifieke vrijdag, waardoor heel de kracht van Black Friday verloren gaat. Ik zag gisteren zelfs een reclamebord dat sprak over Black Friday Week en veel winkels nemen zelfs heel de maand november ervoor. Black Friday heeft z'n waarde compleet verloren. Overgenomen vanuit de VS en vervolgens gesloopt omdat men te hebberig is.
Dit is toch treurig? 75 procent van de de onderzochte winkels doet aan misleidingspraktijken, en ACM legt de verantwoordelijkheid eigenlijk bij de consumenten. In een ideale wereld zou je kunnen moeten vertrouwen op de woorden van een bedrijf, en ik snap dat dat een utopia is... maar driekwart is gewoon véél te veel. Hier moet veel daadkrachtiger tegen worden opgetreden.
De ACM spreekt bedrijven nu aan die zich schuldig maken aan dit soort misleidingspraktijken. Zij moeten hun prijsvermelding aanpassen. Bij weigering of nalatigheid kan de toezichthouder sancties opleggen.
Oh, bedrijven worden aangesproken? Tegen die tijd zijn periodes zoals Black Friday alweer voorbij. De schade is dan al geleden. Volgend jaar komt zo'n bedrijf met nieuwe artikelen, nieuwe kortingen, en begint het feestje weer opnieuw. Driekwart van de winkels maakt zich schuldig, maar slechts een miniscuul deel (als ik de nieuwsberichten mag geloven) wordt daadwerkelijk ''teruggefloten''.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 20 november 2025 08:30]

Het zal met 'normale' kortingen en aanbiedingen niet heel anders zijn, maar daar doet dan weer niemand moeilijk over. Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee dat ACM de consumenten zelf ook wat onderzoeksplicht geeft; die willen zo nodig hebberig zijn en voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan mogen ze daar ook zelf wel wat voor doen. Bij een normale aankoop doe je toch ook vooraf onderzoek, waarbij prijs, verkrijgbaarheid en gunfactor voor bepaalde winkeliers allemaal worden afgewogen.
Ja en nee. Natuurlijk heb je als consument een onderzoeksplicht. Maar aan de andere kant is het voor bedrijven simpelweg bij wet niet toegestaan om te liegen over je prijzen. Hoe kun je als consument zijnde een weloverwogen beslissing maken, wanneer de informatie waarop je die beslissing baseert simpelweg bewust incorrect is gemaakt? Wanneer je als bedrijf op die manier je klanten voorliegt, overtreedt je daarmee de wet en dan moet de instantie die zich met de handhaving daarvan bezig houdt, niet met een slappe waarschuwing komen, maar gewoon keihard (denk aan ~10% jaaromzet ofzo) beboeten, zeker als het op zo'n grote schaal gebeurt.
Zo'n beetje bij alle berichten over het ACM zie je dat ze waarschuwen, pappen en nathouden. Maar echt ingrijpen doen ze praktisch nooit. het ACM lijkt eerder een orgaan te zijn dat de schijn moet ophouden dat consumenten beschermd worden tegen oneerlijke kapitalistische praktijken....
Het zou helpen als er een plek is met een prijsgrafiek van het afgelopen jaar; waarop je precies kunt zien wat de prijs heeft gedaan.

Zeker met de komst van die extreme Black Friday ellende. Hoe harder er geschreeuwd wordt, hoe slechter de aanbiedingen. En blijkbaar valt iedereen als een blok. Ik kan alleen maar denken aan de Braveheart meme... hold! HOLD! Nowww!
Tweakers Pricewatch en Consumentenbond bieden dat wel aan. Generiek, niet per winkel. Of bedoel je dat webwinkels dat zelf verplicht zouden moeten weergeven per product?
Consumentenbond ook? Openbaar of als lid?

Hoewel ik het ook betuttelend vind, zou elke winkel dit bij elk product misschien wel moeten doen. Vooral omdat ze zelf de misleiding in de hand werken.
Maar de fabrikanten kunnen dat omzeilen door met nieuwe of "andere" producten te komen. Voorbeeld: van Bosch/Siemens staan er maar liefst 70 types wasmachines met 9 kilo en 1600 toeren in de pricewatch.
De ene voor de MM, de andere voor CB, de andere niet meer leverbaar.
Ja, dat zijn ook wel vuile spelletjes. Bedrijven zijn eigenlijk gewoon kut :+
Alleen als lid zie ik nu.
Logisch maar wel jammer.
Dit zit al tijden in de Pricewatch?

met een lijn voor minimum prijs en een lijn voor gemiddelde prijs

[Reactie gewijzigd door Mikemkm op 20 november 2025 08:51]

Ja, maar dat is voor een klein deel van producten.
Werkt de wetgeving dan wel goed? Misschien dat ze ook eens naar andere landen moeten kijken zoals in België.
In dit geval zou toelichting rondom de Belgische wetgeving (want die kent niet iedereen) wel een toegevoegde waarde zijn op je opmerking.
Wat bedoel je precies, in relatie tot dit artikel?
In België hebben ze geen kortingen. Ze hebben dacht ik wel èèn periode per jaar?
Volgens het ministerie daar moet de vorige prijs de laagste prijs zijn in de 30 dagen ervoor. Zie verder https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/prijsverminderingen voor verdere uitleg.

Dat nog even als aanvulling. Wel zie meer meldingen daar. Volgens die website sinds 2021
2.671 meldingen waarvan na onderzoek 1.229 overtredingen waarna 635 waarschuwingen en 540 processen-verbaal. 302 ondernemingen minnelijke schikking, 121 procedures geldboete en 47 dossiers naar parket.

Blijkbaar zijn ze daar actiever. Boete is trouwens daar 20.000 max. Hier 10k.

[Reactie gewijzigd door martwoutnl op 20 november 2025 13:03]

Thanks voor de toelichting.
Om welke winkels gaat het dan? Op de site van ACM kan ik het ook niet vinden.

Namen en schamen graag. Iedereen wint, want negatieve aandacht is ook aandacht immers. Dat zeggen al die marketeers zelf ook altijd 8-)
En de 6 webwinkels van 24 onderzochte die het wel goed doen hebben ook baat bij publicatie van namen.
En wat gaat de ACM hier tegen doen? Want volgens mij zijn dit soort praktijken verboden? Als winkels keer op keer het randje opzoeken dan is het tijd voor hele flinke boetes waardoor ze het uit hun hoofd halen het nogmaals te doen, toch?
Waarschuwen, en pas als de verkoper na een aantal waarschuwingen niet aanpast een boete geven. Tegen die tijd heeft de consument er natuurlijk helemaal niets meer aan en is het voor de show.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn