FOD Economie België deelde honderden sancties uit voor Black Friday-nepkortingen

De Belgische FOD Economie kreeg sinds 2021 al 2671 meldingen over onterechte Black Friday-acties. In 1200 gevallen gingen bedrijven over de schreef en werden er waarschuwingen en processen-verbaal uitgedeeld, bijvoorbeeld omdat kortingen geen echte kortingen waren.

De Belgische overheidsinstantie zegt dat ze sinds 2021 al 2671 meldingen heeft gekregen over Black Friday-kortingen die geen echte kortingen bleken te zijn. De FOD waarschuwt klanten ook voor nepkortingen tijdens de koopjesactie en wijst op haar eigen meldpunt.

De instantie zegt dat de Economische Inspectie bij 1229 bedrijven een overtreding vaststelde. Daarbij werden 635 waarschuwingen uitgedeeld. In 540 gevallen volgde ook een proces-verbaal, waarvan 302 ondernemers een schikkingsbedrag betaalden en in nog eens 121 gevallen werd een boeteproces ingesteld. In nog eens 47 gevallen werd een bedrijf doorverwezen naar het Federaal Parket, waarop mogelijk ook een strafrechtelijke uitspraak kan volgen.

De FOD Economie waarschuwt met name dat veel bedrijven oneerlijke kortingen rondom Black Friday geven. De Belgische wet schrijft voor dat kortingen moeten zijn gebaseerd op de laagste prijs van de afgelopen dertig dagen. Ook zijn er regels, zoals dat het niet is toegestaan adviesprijzen door te halen. De FOD zegt dat klanten op meerdere punten kunnen letten, bijvoorbeeld wanneer voorwaarden vaag zijn of wanneer producten vrijwel altijd met korting worden verkocht. Ook wijst de instantie op haar eigen meldpunt, waar klanten oneerlijke kortingen kunnen melden. Op basis daarvan kan de FOD opnieuw onderzoeken starten.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-11-2025 • 09:43

82

Reacties (69)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zit in de sector en ik kan je garanderen dat het gewon de standaard is. Zeker nu de economie wat trager gaat en de verkopen stagneren is men extra geneigd 'deals' in scene te zetten.

Black Friday was eerst een dag, dan een weekend, dan een week en nu een maand. Black month dus. Ik ken bedrijven die in 2025 hun aanbevolen retail prijs met 30% lieten stijgen (blijvend) om heel het jaar 50% korting te kunnen geven. Per jaar lopen er 9-tal acties van 1 tot 2 maanden. Black Friday is daar gewoon een deel van maar de prijzen zijn niet per definitie lager.

Sommige weken zijn er geen kortingen en dat leidt dan tot zeer ontevreden klanten want pas na aankoop merken ze dat er beter 48h hadden gewacht om die 20% korting of 2+1 of weet ik wat te krijgen.

Exterioo en Juntoo zijn meubelwinkels die constant 50% korting bieden. De mannier waarop en de voorwaarden veranderen vaak maar -50% is eigenlijk hun effectieve advies prijs.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 21 november 2025 09:54]

Exterioo en Juntoo zijn meubelwinkels die constant 50% korting bieden. De mannier waarop en de voorwaarden veranderen vaak maar -50% is eigenlijk hun effectieve advies prijs.
Ik ben wel eens in meubelwinkels geweest waar de '50%-kortings' borden die bij de ramen hingen overduidelijk een hele andere kleur hadden dan verderop in de winkel... Oftewel; verbleekt door de zon, dus ze hingen er al heel erg lang.
Voor mij hebben Nederlandse bouwmarkten het verpest door permanente kortingen. Als ik daar geen 30% korting krijg, voel ik me opgelicht...
Laten we het bij deze verbleekte korting noemen. De reclame verbleekt door de zon en de korting verbleekt door de tijd ...
Ik ben principieel ook tegen reclame, het is verwerpelijk gedrag.
Een consument wil weten of een product "goed" of "niet goed" is, wat dat ook mag zijn.
Bij reclame is de hele definitie van of een product goed is of niet, gebaseerd op niet relevante zaken.

Uiteindelijk belanden we in een situatie waarin allerlei psychologische trucjes de basis vormen om ons te bewegen om een product te kopen, door ons te overtuigen van dat een product "goed" is (waarbij "goed" op kwaliteit kan slaan, maar ook in dit geval prijs).

Maar ... is wat hier gebeurt maatschappelijk gezond? We staan het toe om ons koopgedrag te beïnvloeden met misleidende informatie. Nog sterker: daar zijn wereldwijd (tien)duizenden mensen dagelijks mee bezig. Om ons te misleiden. Waarom zouden we die mensen niet iets nuttigs laten doen? Meer winst voor een onderneming is niet per definitie gunstig. Zeker niet als dat het gevolg is van misleiding van mensen.

Misschien ben ik te principieel, maar ik vind het raar dat we dat massaal toestaan. Omdat we het toelaten zien we nu ook dat onder andere Tweakers schrijft over misleidende prijzen en worden er boetes uitgedeeld. Maar het probleem zit eigenlijk veel dieper. En zolang we daar niks mee doen, vind ik ons als maatschappij collectief incompetent.
Ik snap je verhaal, maar ben het niet met je eens.

Stel dat jij met je bedrijf een nieuw product maakt die (anders had je hem niet gemaakt) een verbetering is (op een vlak) ten opzichte van dingen die er al zijn. Hoe ga je dit dan aan mensen vertellen? Door dit op een of andere manier te uiten. Dat is precies wat reclame is.

Stel dat jij nog voorraad over hebt, wat kun je dan doen? Nou, onder andere de prijs verlagen. Maar ja, als niemand dat weet, schiet je er niks mee op. Dus wat doe je? Je gaat het weer op een of andere manier uiten. Ook dat is precies wat reclame is.

Ik ben het daarom ook niet eens met je stelling dat "Bij reclame is de hele definitie van of een product goed is of niet, gebaseerd op niet relevante zaken." Dat is wellicht een (slechte) toepassing van reclame, maar het is zeker niet onderdeel van de definitie van wat reclame is.

Het probleem zit daarom denk ik niet specifiek in reclame zelf, maar in de wijze waarop dit (middels je genoemde misleidende psychologische trucjes) gebeurt. Ik heb niet het idee dat dit probleem niet ingezien wordt, het is alleen heel erg lastig om een grens te leggen wat dan wel en wat niet door de beugel kan.

Voor sommige overduidelijke dingen (zeggen dat iets in de aanbieding is, terwijl de prijs hetzelfde is als gisteren) zijn al regels, die mogelijk beter nageleefd moeten worden, mar voor veel andere dingen is het gewoon lastig. Maar denk niet dat "reclame helemaal verbieden" een oplossing is.
Wat ik wel vind is dat er meer regelgeving mag komen, zoals een max duur van een kortingsregeling. Het is natuurlijk bizar Dat een "Black Friday" nu een week word genoemd, wat ook al niet klopt. Plus dat de acties van 1 + 1 gratis ook al helemaal over de top zijn, met 3+2, 2+2, ja verzin het maar acties. Doe dan gewoon x procent korting, als dat 50% is dat idem als 1+1. Maar nee, ze willen plus acties zoals de betreffende producent, klanten aan zich bind.

Maar het ergste is nog, dat ondanks die acties ze vaak nog steeds niet echt goedkoop zijn. Wat je kan zien in vergelijk met landen om ons heen.
[quote]Stel dat jij met je bedrijf een nieuw product maakt ... Hoe ga je dit dan aan mensen vertellen?[/quote]

Door het in de schappen te leggen? Simpelweg informatie in de winkel maakt het nog geen reclame.

[quote]Nou, onder andere de prijs verlagen. Maar ja, als niemand dat weet ... [/quote]

Dan kijkt er niemand naar het prijskaartje in de winkel? Stel dat ik het een goed product vind, dan laat ik het anderen weten als dat goedkoper is.

[quote]Het probleem zit daarom denk ik niet specifiek in reclame zelf, maar in de wijze waarop dit (middels je genoemde misleidende psychologische trucjes) gebeurt.[/quote]

Klopt, maar ik wil niet naar het kat en muisspel dat er vanalles omzeild wordt, wat uiteindelijk ook weer een groep mensen (juristen) aan iets nutteloos voor de maatschappij gaan werken.

[quote]Het probleem zit daarom denk ik niet specifiek in reclame zelf, maar in de wijze waarop dit (middels je genoemde misleidende psychologische trucjes) gebeurt.[/quote]

Ik wil niet naar het kat en muisspel van regels omzeilen, dus wat mij betreft gaan we eerst naar een nulbeleid en dan na jaren als de misleidcultuur is doodgebloed, zouden we met regels wat kunnen toestaan. Misbruik? Terug naar nul.


Ik snap de discussie, maar dat is ook eigenlijk wat het probleem laat zien: het is genormaliseerd dat we niet anders meer denken. Ik wil nergens, maar dan ook echt 100% nergens, dat ik reclame krijg of mijn gegevens worden verzameld.

De reden is dat het verwerpelijk is dat groepen mensen zich bezig houden met dat soort dingen. Het verzwakt de maatschappij. We zijn niet gebaat bij reclame of bij non-privacy. Integendeel, het is nadelig voor individuen.

Maar de norm is dat ik nergens normaal kan betalen, dus zonder reclame en zonder privacyschending. En waarom? Het lijkt wel alsof het niet normaal is wat ik wil (en dan vraag ik me af: is dat zo?)
Het drijven van handel is geend op het maken van winst. De ander een hogere prijs te laten betalen dan je zelf hebt gedaan. De ander overhalen om bij jou te kopen. Daar komt nog eens bij dat Nederlanders verzot zijn op aanbiedingen. Jumbo heeft eens getracht de aanbiedingen te laten varen en standaard de laagste prijs te bieden en die beslissing heeft ze marktaandeel gekost. Nederlanders gaan lekker op kortingsacties. Het zit in ons dna.
Het zit in ons DNA is te makkelijk. Je kan ook zeggen "geindoctrineerd" door de marketeers. Al tientallen jaren. Geen hond wil teveel betalen, wel een goede prijs. En dat is niet perse "iets Nederlands".

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 november 2025 11:39]

Potato potato. Maakt toch niet uit. Wat jij zegt is plausible. Behalve dat de korting cultuur wel iets Nederlands is. Ik bedoel de ‘hele haar door’ kortingen waar je over leest in de comments.
Zo werken alle supermarkten in NL, alleen maar omdat mensen aanbiedingen willen. Ga je naar Duitsland dan is de standaard prijs daar zo hoog als hier de aanbieding is.
Men kan ook gewoon genoegen nemen met minder marge. De verkoopprijzen in Duitsland liggen op aanbiedingsprijs in Nederland soms, dus het is niet perse 'hebberigheid' van de consument. Dat mag best uitgelicht worden.
Het is in Duitsland niet veel anders? Er zijn veel standaardaanbiedingen die elke week circuleren tussen verschillende handelaren, en veel consumenten kennen inmiddels het patroon en kopen bepaalde producten alleen in de aanbieding.

Zo is de bekende krat 12x1L cola voor 10€ de ene week bij rewe, andere week bij edeka/trinkgut en 3e week bij kaufland, deze cirkel al jarenlang. En zo nog andere tientallen voorbeelden te vinden

Of de lidl die elke week gehakt in grootverpakking in de aanbieding heeft, maar elke week circuleert het tussen kip,varkens,rund of gemixte gehakt

[Reactie gewijzigd door vrilly op 21 november 2025 14:42]

Lubach heeft het gewoon uitgezocht. Het is daar goedkoper. Hier moet je alle acties vergelijken en kom je alsnog duurder uit aan het eind van je winkelmandje.
Ik vraag me de laatste tijd af of supermarkten een "workaround" hebben. IK zie steeds minder vaak x% korting en steeds vaker 1+1 gratis, 1+2 gratis, 2e halve prijs, etc. Daarmee omzeilen ze de "kortings"regel.
Onzin. Het + verhaal is puur iets door de marketeers bedacht. Aanbiedingen zijn prima mogelijk met gewoon een x korting. We nemen de + acties om dat ze er gekomen zijn, niet omdat wij erom gevraagt hebben. De fabrikanten zitten hierachter, zodat je langer aan hun merk vastzit.
daarom altijd bestellen via internet en dan ophalen of laten bezorgen.

14 dagen retour recht, no questions asked.

Als ze alsnog moeilijk doen, bestel je hetzelfde artikel nog eens, en dan retourneer je je eerste bestelling
Als je gaat ophalen geef je je retourrecht op, want je hebt dan wanneer je komt ophalen de kans om het product te inspecteren en te proberen zodat als het je niet bevalt, direct achter te laten. Het retourrecht, of de wet koop op afstand, gaat erom dat alles op afstand gebeurd en jij geen voet in het verkooppunt zet.
Als je gaat ophalen geef je je retourrecht op, want je hebt dan wanneer je komt ophalen de kans om het product te inspecteren en te proberen zodat als het je niet bevalt, direct achter te laten.
Bedankt voor deze waardevolle informatie. Ik meende altijd dat je bij alle nieuw gekochte producten in de EU altijd 2 weken recht had op retourneren (behalve op hygiënische producten).
Bedankt voor deze waardevolle informatie.
Maar het klopt niet. Bij 'koop of afstand' (dus online of aan de deur; buiten een "verkoopruimte") heb je altijd 14 dagen de tijd om de koop te ontbinden. Ook als je het afhaalt.
als het goed is maakt dat helemaal niks uit, zolang je de bestelling via internet hebt geplaatst.

Hoe het vervolgens wordt geleverd maakt voor de wet niets uit.

Idealiter betaal je ook gelijk bij het plaatsen van de bestelling, dan sta je zowieso sterk.
Maar ook de betaling in de winkel doen doet niets af aan het feit dat de koopovereenkomst tot stand is gekomen op een scherm, en niet fysiek in de winkel.
Een beetje zoals de supermarkten werken vandaag ten dag.

Koop ik mijn deo/shampoo/wasmiddel vandaag, of volgende week als die ( misschien ) aan 50% is, want je weet dat 7 euro voor een bus deo de prijs van 4 stuks is ( zeker ik, want ik heb jaren in de handel van die rommel gezeten )

Even een kort relletje op de TV, wat kamervragen voor de buhne, 2 weken even veranderen en daarna gewoon ongewijzigd zoals vanouds door, woekerprijzen rekenen om zo nu en dan korting te bieden... dit model gaat online idd, zoals Juntoo enz. ook nog breder worden uitgerold denk ik.


Googlen op ''de beste prijs'', das war einmal, vroeger kwam je inderdaad nog stunters tegen, heden zijn de prijzen eigenlijk te duur, wetende wat er allemaal in verdiskonteerd is.
De customer acquisition cost te hoog, prijzen online worden stilletjes duurder dan brick and mortar stores.. vind ik niet erg, alleen wel zonde dat ze eerst dfie brick and mortar stores genekt hebben...

Mooiste is nog als je dan als sales in gesprek bent met zo'n grote webwinkel, dat ze beginnen over ''groene artikelen, beter voor het milieu''.. probeer dan je gezicht nog maar recht te houden.
Het enige doel van al die kortingen lijkt te zijn de consument te misleiden en ik zie dan ook weinig toegevoegde waarde in het toelaten ervan.

Als consument neem ik de korting niet op in mijn aankoopbeslissing. Ik heb iets nodig en vergelijk op dat moment de prijs met de prijs op andere plaatsen. Bij grote aankopen (tv, meubels, wagen, ...) die niet dringend zijn kijk ik een tijdje rond. Maar altijd op basis van wat het uiteindelijk kost, kortingspercentages zeggen niks.
Volgens mij is het hele jaar door korting geven ook niet toegelaten. Toch als ik het artikel van vrt mag geloven https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/20/black-friday-misleiding-prijzen-economie/
Het feit dat je het al "standaard" noemt geeft aan dat er een handhavingsprobleem is. Er kan wel om meer wetten en regels geklaagd worden maar als de huidige niet gecontroleerd worden heeft dat geen zin. Nederland lijkt er in veel zaken bekend om te staan terwijl België wel wat doet zoals in dit geval met gerommel van "blekfraaidee" acties.

Zo bestaat er in België ook een regel dat je niet mag verkopen met verlies om de concurrentie kapot te maken. Ook promoties die snel uitverkocht zijn om mensen te lokken kent beperkingen. Albert Heijn België had onlangs een actie 2+5 gratis (twee betalen, ZEVEN stuks meenemen) op een hoop artikelen van noedels tot doekjes tot zelfs steelpannen die daarna op de tweedehands sites verschijnen. Totale waanzin, als consument vraag je je dan af of ze je de rest van de tijd bedonderen en deze handelspraktijken worden dan ook onderzocht.
Een advies voor je sector: stop dan met de vicieuze cirkel van steeds meer korting te willen faken. Op deze manier graven jullie je eigen graf. Alleen in NL kennen we dit soort idiote taferelen in bijv. supermarkten. In Duitsland kennen ze het idee van korting amper en hebben ze gewoon blijvend lage prijzen.
Je zal maar net die persoon zijn die op die ene dag dat ze geen korting geven iets koopt. Want de wetgever heeft dit net proberen te voorkomen door een korting altijd te adverteren als de huidige prijs ten opzichte van de hoogste prijs in de laatste maand.
Bij doe-het-zelf zaken heb ik ook dat gevoel. Ik betaal er standaard minstens 20% teveel, want elke paar weken is er 20% korting op bijna alles… maar enkel in het weekend.

Sta je daar mooi aan de kassa op vrijdag, en bij de uitgang zie je een bord met tussen de lijnen: haha, je.kan beter alles terug binnen brengen en jouw en onze tijd zondag komen verdoen.
als de uiteindelijke prijs vergelijkbaar is of goedkoper dan die van concurrenten heb ik er geen probleem mee. Je bent gewoon dom als je denkt dat je dan écht maar de helft betaalt.
De vraag is, hoe is het er in Nederland mee gesteld?? Wat mij de laatste tijd opvalt dat bedrijven banners met Black Friday op hun website hebben, met links naar pagina's waar je ziet "van / voor", met de "van" prijzen die de fabrikant of importeur op geeft als adviesprijs, waar zij dan een Black Friday korting op lijken te geven, wat geen "Black Friday" korting is, want die prijs is hun normale verkoopprijs.

Wat heeft de ACM nog meer gedaan dan waarschuwen de laatste jaren rondom Black Friday?
Helemaal mee eens. Ik verbaas me er ook altijd over dat de ACM niet ingrijpt op dit soort misleiding omdat het zo ontzettend makkelijk vast te stellen is.
Daar is van de week nog een artikel over geweest, even zoeken dus in het nieuws hier :)

Als er niet in staat dat ze meer hebben gedaan dan waarschuwen hebben ze waarschijnlijk ook niet meer gedaan dan dat...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 november 2025 10:08]

Daar is van de week nog een artikel over geweest, even zoeken dus in het nieuws hier :)

Als er niet in staat dat ze meer hebben gedaan dan waarschuwen hebben ze waarschijnlijk ook niet meer gedaan dan dat...
Er kan meer gebeurt zijn dan op Tweakers bekend is, daarbij is het onmogelijk om al het nieuws te volgen over wat de ACM wel of niet doet, of gedaan heeft.
Nederland en Belgie zouden heel vergelijkbaar moeten zijn, deze regels (laagste prijs in de afgelopen 30 dagen is de refentieprijs) vloeien tenslotte voort uit Europese regels die in beide landen het zelfde zijn.

Nederland
  • ??? meldingen
  • 24 winkels gecontroleers
  • 18 overtredingen vastgesteld
  • 0 schikkingen
  • 0 boetes
  • 0 naar het OM geescaleerd
Belgie
  • 2671 meldingen
  • ??? winkels gecontroleerd
  • 1229 overtredingen vastgesteld
  • 302 schikkingen
  • 121 boetes
  • 47 naar het OM geescaleerd
Van welke handhaving zou de meeste afschrikkende werking uit gaan?
Helaas gaat er geen afschrikkende werking uit van de handhaving, ook niet in België. Daar kennen we namelijk ook de solden-periode en daar doet zich exact hetzelfde voor met nep-kortingen: daar wordt al decennia lang tegen opgetreden, boetes uitgedeeld etc. (vandaar dat in je overzicht ook zo'n hoge cijfers staan). De winkels doen er in interviews zelfs lacherig over, dat de boete gewoon niet opweegt tegen de extra winst die ze maken op één dag.
Dat is waar progressieve boetes goed voor zijn. Hoe vaker je in de fout gaat, hoe hoger de boete wordt.
Tweakers zit echt een beetje in de spagaat met zichzelf, nu weer dit artikel en gister een bijzondere advertorial.

.plan: Amazon’s Black Friday: veel korting op elektronica en gadgets
Wat is de spagaat precies in deze zin, ik zie de tegenstelling tussen die 2 dingen eigenlijk niet, zijn gewoon 2 losse zaken!

De PW laat wel goed zien wat de prijzen waren (grafiek) en of de prijs wel lager is dan de afgelopen x maanden:
Laagste prijs sinds 6 maanden

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 november 2025 10:06]

Ze hebben het artikel aangepast, gisteren stond de pw link er nog niet bij.
Hmmm, ik heb wel een paar foutjes ontdekt in de PW mbt die melding "laagste prijs sinds..."
Zou interessanter zijn als je dan ook daadwerkelijk meld waar het probleem zit. En hoe je dat gevonden hebt, mits natuurlijk niet een kritieke fout voor tweakers is. Ik gebruik zelf PW al heel lang en zie amper tot geen foutjes, maar mogelijk ben ik blind..
Ik had gezocht, toen ik dat bericht aan het maken was. Maar helaas kon ik op dat moment geen foutjes vinden (random bij een stuk of 6 gekeken).

Maar kan ook zijn dat ik gewoon blind was😅
Kan de beste overkomen maar maakt je reactie iig niet sterk ;-)
Misschien is dit niet echt een populaire mening, maar ik ben blij dat zo veel bedrijven nog op Tweakers willen adverteren zonder dat zij invloed hebben op wat er hier gepost mag worden. Juist het feit dat Tweakers kritisch mag zijn over hun sponsors vind ik fijn omdat het laat zien hoe onafhankelijk wij hier nog zijn.
Uiteraard zijn er kaders, maar over welke kaders je heb je het precies?
Ach, ze hebben ook vaker een artikel over hoeveel bedrijven zich nog steeds niet aan de wetgeving omtrent cookies houden. Terwijl ze zelf een illegale twee klik weigering hebben op hun cookiewall. Wat al een hele verbetering is op de daarvoor ook illegale je kan niets weigeren cookiewall.
Compleet te verwachten als er weinig risico's zijn voor de shops zelf. Zolang ze er goed mee kunnen verdienen en ze wegkomen met een waarschuwing of kleine boete zal dit echt niet stoppen. Dit is een typisch voorbeeld waarom er handhaving nodig is en ze met spoed op Europees niveau een wet moeten gaan maken en daar sancties aan moeten gaan koppelen die wel impact maken. Misleiding op deze schaal is bewust misbruik maken van de markt.
Zelfs al 'letten ze op' ze doen er uiteindelijk toch helemaal niets aan daar waar hun Belgische collega's dat wel doen, geloof je dat niet, zie dan:
de post van @jochemd hier
Moet je kijken hoeveel sancties je met alle consumenten kunt opleggen door niet meer als kippen zonder kop dingen te kopen omdat iemand zegt dat het goedkoop is. Daar kunnen geen boetes tegenop.
Leuke gedachte, maar helaas niet realistisch, verreweg de meeste mensen kunnen nauwelijks tot geen weerstand bieden tegen de continue stroom aan marketing BS...

De meeste mensen doen (dat vereist enig bewustzijn over het gedrag en verondersteld dat je ook tot anders in staat bent) niet als "kippen zonder kop" maar zijn het waar het gaat om marketing.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 21 november 2025 15:19]

Het is goed dat er van het meld punt gebruik gemaakt wordt. Toch denk ik dat er meer moet worden ingezet zodat mensen weten dat dit meldpunt bestaat en de wetten rond kortingen zodat elk bedrijf de wetten gaat volgen.


Die 30 dagen mogen van mij wel opgetrokken worden naar 90 :)
ja, maar vraagt veel moeite van de klant, die er uiteindelijk zelf weinig aan heeft.
Ik zal alvast niet snel die moeite doen... is hetzelfde als spam melden bij de overheid... vrij zinloos.
Zit me ook af te vragen of deze regels gelden voor benzinestations. Daar zie je dagelijks andere "kortingsprijzen".
(Helaas) niet, want de benzineprijs is een dagvariabele adviesprijs. Dit is alleen voor online aankopen/webshops. Ik deel je frustratie, want ik zie de meest idiote 'kortingen' voorbij komen.
Geven ze geen nepkorting dan doen ze het wel anders. Bijvoorbeeld een Samsung TV kan speciaal voor BF zijn, staat ie heel het jaar te koop voor 1250 te koop. De inkoop prijs voor winkels is 250, en dan kunnen ze een geweldige prijs tijdens de sale aanbieden van 500, terwijl ze nog steeds een flinke marge aanhouden.
Bwa maar als je zo denkt mag je niets meer kopen. Die winkel moet wel zijn personeel betamen, de huur vd winkel, eventueel transport van goederen, elektriciteit..

Als je denkt dat ze daat slapend rijk worden waarom start je dan zelf geen zaak...
Ik vind dat deze website daadwerkelijk de echte kortingen laat zien dus tweakers hoeft van mij geen sancties te verwachten!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn