Amazon verhoogt prijzen Prime-abonnement in VS

Amazon verhoogt de maand- en jaarprijzen van zijn Prime-abonnement voor Amerikaanse klanten. Die gaan 2 dollar per maand meer betalen. Dat meldde Amazon bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers. Amazons omzet nam met 9 procent toe, met name door AWS.

De maandprijs voor Amazon Prime gaat in de VS omhoog van 13 naar 15 dollar en de jaarprijs van 119 naar 139 dollar. De nieuwe prijzen gaan per 18 februari in voor nieuwe klanten en vanaf 25 maart voor bestaande klanten die hun abonnement vernieuwen. Als redenen voor de prijsstijging noemt Amazon de 'continue uitbreiding van voordelen voor Prime-leden en de stijging in lonen en transportkosten'.

De prijsstijging geldt specifiek voor Amerikaanse klanten. Niet bekend is of Amazon ook internationaal plannen heeft om de prijzen te verhogen. Het bedrijf hanteert verschillende prijzen voor Prime in verschillende landen, om marktaandeel in regio's op te bouwen. Zo kost een Amazon Prime-abonnement voor Amazon.nl 3 euro per maand en voor Amazon.de, die al veel langer bestaat, 6 euro per maand.

Amazons kwartaalomzet steeg met 9 procent tegenover het vierde kwartaal van 2020 tot 137,4 miljard dollar, omgerekend 120 miljard euro. Met name de omzet uit AWS nam toe. Voor het eerst specificeerde Amazon ook de omzet uit advertenties. Het bedrijf behaalde in het vierde kwartaal van 2021 9,7 miljard dollar uit advertenties. Daarmee maken advertenties 7 procent van de totale kwartaal omzet uit. Verder lichtte Amazon uit dat tussen Black Friday en kerst, Amerikaanse verkopers gemiddeld 11.500 producten per minuut via Amazon verkochten.

Segment Q4 2021 omzet Verandering vs 2020

Noord-Amerika

$82,4 miljard 9%

Internationaal

$37,3 miljard (1%)
Amazon Web Services (AWS) $17,8 miljard 40%

Totaal

$137,4 miljard 9%

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-02-2022 • 07:53

253

Reacties (253)

253
246
88
4
0
59
Wijzig sortering
Wat een bizar prijsverschil met Nederland. Waarschijnlijk proberen ze met deze lage prijs hier goed voet aan de grond te krijgen om daarna de prijzen te verhogen.

Ik moet wel zeggen dat ik de 'Prime Original' series vaak wel erg goed vind. Weet iemand of het aanbod in de VS veel uitgebreider is om het prijsverschil te rechtvaardigen?
Dit is de manier hoe Amazon werkt. Inkopen met zeer lage prijzen en zodra ze genoeg marktaandeel hebben gaat de prijs omhoog. Dit is gewoon een strategie om concurrenten uit te sluiten. Amazon heeft enorm veel geld dus die kan het ook lang volhouden. Kijk naar Duitsland waar je online voornamelijk nog Amazon hebt. Dat is de verdiensten door de prijs zo laag te zetten. In NL hebben ze meer concurrentie met een bol.com en coolblue.
Het is nog veel erger. Doordat Amazon de data bezit, kan ze heel goed kijken welke producten veel verkocht worden. Die big data mining alleen al is veel waar, laat staan dat Amazon ook nog in staat is jouw zoekgedrag te sturen omdat eenvoudige operators als and en not niet echt meer ondersteund worden.

Dat betekent ook dat ze dus geld op andere zaken kunnen verdienen en concurrenten uit de markt kunnen drukken. Je zit ook dat Amazon steeds meer "Amazon Basics" heeft die het geld voor anderen wegmaaien.
Kortom, Amazon gedraagt zich als een monopolist en doet aan zowel verticale als horizontale integratie.

De onzichtbare hand van de markt stuurt wel aan op dit soort totaalintegraties en op lange termijn is dat niet goed voor de consumenten. Je krijgt ook dat er nog meer digitale verzuiling ontstaat, kies je Amazon, komt krijg je een soort van "andere services worden relatief duurder".

Wat mij betreft tijd dat daar paal en perk aan wordt gesteld.
En toch hè, net als veel andere zaken, kun je er zelf ook voor kiezen om geen zaken met ze te doen. Het is niet dat ze dingen leveren die elders niet te krijgen zijn of die een eerste levensbehoefte zijn.

Ik snap dat er genoeg smoesjesredenen zijn om wel bij ze te bestellen, maar dat laat naar mijn inzien vooral de zwakte en de gemakzucht van de consument zien. En natuurlijk hoe beïnvloedbaar we als mensen zijn. Het zou toch wat zijn als je een luxeproduct moet laten liggen omdat het bedrijf dat het aanbiedt niet zo netjes is hè. Hetzelfde zie je met Apple en Foxconn. Die Chinezen worden finaal uitgebuit, veel is er niet beter geworden maar de consument keurt het gewoon goed door de verkopen van Apple in stand te houden. Het is niet zo alsof je sterft als je een keer geen nieuwe iphone hebt. Net als dat Nike ook weinig verkopen heeft ingeleverd na alle heisa rondom hun productie.

Ik ben zelf overigens bewust geen klant bij bovenstaande bedrijven. Niet alleen omdat het in de keten fout gaat bij ze, maar ook omdat ik mij als consument belazerd zou voelen als ze een product dat, bij wijze van spreken, een euro of drie kost om te maken verkopen aan mij voor driehonderd. Of, zoals Apple doet alle keuze weghalen bij mij en van alles dat ik met het product wil doen, ze er geld op willen verdienen. Van Apple pay tot de app store tot carplay en airplay. Overal willen ze geld van klanten en leveranciers tegelijk zien.
Eens.
Ik koop uit princiepe geen klant abonnementen voor spullen winkels.
Deze zorgen voor monocultuur als de bedrijven te groot worden.
Per aanschaf "vrij" opnieuw kijken wie de beste aanbieding heeft.
En een beetje lokaal kopen voor een paar centen extra mag ook wel...
Amazon Prime is natuurlijk wel iets meer dan een abonnement op een 'spullen winkel'. Alleen voor het streaming platform vind ik het z'n geld al waard, significant goedkoper dan Netflix met een - in mijn optiek - kwalitatief beter aanbod (vind vooral de Amazon Originals vaak erg sterk, maar dit is natuurlijk subjectief). Daarbij geeft het je gelijk Twitch Prime en krijg je maandelijks een aantal games (gratis wil ik niet zeggen, je hebt immers een abonnement) waar af en toe wel degelijk wat leuke titels tussen zitten.

Al met al vind ik het toch best wel een verschil met Bol.com Select of iets dergelijks.
Helemaal akkoord..

Maar wat dat lokaal kopen betreft, je moet soms wel gek zijn om dit te doen hoor. Een aantal weken geleden: ik heb een elektrische tandenborstel nodig. Ik loop braaf naar de lokale Mediamarkt, heb ik em lekker snel in huis. Mediamarkt blijkt vooral de erg dure modellen van 150 EUR+ te pushen. Het model dat ik wil kopen kost bij Mediamarkt 74,99 EUR. Ik kijk even online: voor 39 EUR te vinden. Ik ben gewoon terug buitengewandeld.

Sorry, maar als je een product voor het dubbele van de prijs hebt gekocht voel je je toch genaaid? Ik wil heus wel 5 of 10 EUR meer betalen om een fysieke winkel te hebben waar je dingen ook nog eens kan vastnemen en snel meenemen. Maar het dubbele betalen voor een product dat ik ook de volgende dag thuis geleverd kan krijgen...
Hetzelfde zie je met Apple en Foxconn. Die Chinezen worden finaal uitgebuit, veel is er niet beter geworden maar de consument keurt het gewoon goed door de verkopen van Apple in stand te houden. Het is niet zo alsof je sterft als je een keer geen nieuwe iphone hebt. Net als dat Nike ook weinig verkopen heeft ingeleverd na alle heisa rondom hun productie.
Tja, iedereen maakt tegenwoordig alles in China. Dat is met name een geopolitiek probleem. Onze afhankelijkheid van China speelt ons nu parten.

Ik vind ook wel dat de Chinese werknemers beter behandeld moeten worden, maar dat is voornamelijk iets dat ze echt zelf moeten doen door tegen hun overheid in opstand te komen. Gaan ze niet doen, maar dat vind ik echt iets aan hen. De Chinese overheid is niet gevoelig voor druk van buitenaf. Dat zie je ook weer met de Oeigoerse kwestie.

Overigens is Apple juist een van de betere, en betaalt juist door de schandalen meer. Werknemers staan te trappelen om een baantje te krijgen bij de Apple produktielijnen.

Verder ben ik ook totaal niet blij met het lock-in beleid van Apple hoor! Ik gebruik het ook nog maar mondjesmaat. Met name iOS heb ik alleen nog maar voor mijn werk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 01:37]

Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Qua streaming series heb je echter geen keuze, veel zijn alleen op één streaming provider te zien dus wordt je een soort van verplicht die, al dan niet tijdelijk, af te nemen. Je ziet het nu ook in de spelletjeswereld met de overnames van spelstudio's door de consolebouwers. Die horizontale integratie zorgt voor te weinig marktwerking.

Daarbij komt dat er maar een paar wereldwijde spelers zijn en de lokale spelers zullen op lange termijn alleen in niches kunnen overleven als er geen anti-monopolistische maatregels komen.

Qua uitbuiting,,dat is niks specifieks, dat zie je in textiel, voedsel, etc. Ik weet niet of de huidige cancel culture daar een antwoord op is. Het is wel zo dat er langzamerhand welvaartsopbouw in China is waarbij langzamerhand de omstandigheden verbeteren net als hier tijdens de industriële revolutie is gebeurd.

Een kant die we op zouden kunnen gaan is verhoogd belastingtarieven als je meer economisch, milieutechnisch of andere vormen van monopolisme/roofbouw/uitbuiting plaatsvinden.
Over de gemakzucht van de consument gesproken, dat is de markt. Ik bedoel, zie jij de videotheken nog?
Uiteindelijk draait het om de consument en des te makkelijker de UI is en des te aantrekkelijker de kosten zijn, des te meer klanten vergaar je.
Jij en ik als consument hebben de videotheken de rug toe gekeerd toen VOD z'n intrede maakte in NL. Leuk bedragje per maand en kijken tot je erbij neervalt.
En waarom maken streamingdiensten die videotheken vervangen geen "misbruik van je medemens" door ze te geven wat ze willen, maar Amazon wel?
Sorry hoor, je slaat de plank echt totaal mis. In de markt is het gewoon zo, dat des te makkelijker is (UI) en des te beter iets geprijs is, de klant er naartoe beweegt. Of dit nu Netflix/Prime Video is of bv naar de balie bij een bank lopen en je geld afhalen of pinnen.
Je zit echt in een negatieve flow heb ik het idee.

Het is gewoon hoe het is, of je het er mee eens bent of niet. Open je ogen en kijk om je heen!

[Reactie gewijzigd door Karimpje op 23 juli 2024 01:37]

Ik snap die hele strategie ook al niet. Bijna iedereen probeert producten zo goedkoop mogelijk in te kopen. Als Amazon eindelijk een grote marktaandeel heeft, zal er altijd wel een kleine webshop zijn die dat ene koffieapparaat goedkoper levert.
Amazon kan iets wat normale webshops niet kunnen: Jarenlang verlies lijden.

Dat is waar zij een oneerlijk voordeel mee kunnen bereiken. Doordat ze zo veel winst uit andere takken halen, kunnen ze een nieuwe opstarten en, na door alle concurrentie eruit te vechten met oneerlijke prijzen, overstappen naar cash cow status.

Ik koop ook wel eens wat bij Amazon, maar eigenlijk schaam ik me er voor...
Snap wat je bedoelt, laatst moest ik zoiets als ruitenwissers kopen. Autozaak kosten de ruitenwissers 50 Euro, Amazon tussen 20 a 25 Euro (Bosch ruitenwissers). Tja je bent ook dief van je eigen portemonnee als je de helft meer betaald.
Je kan natuurlijk ook de overweging maken om het bij een Nederlandse webshop te kopen, dan heb je min of meer de gulden middenweg, goedkoper dan in de winkel, maar wel een Nederlands bedrijf...
Eens gedaan, maar kreeg toen wat gezeur over garantie (en de prijs bij Amazon was nog goedkoper dan een online Nederlandse Shop) . Bij Amazon waren ze toen ook veel makkelijker met retour. Niet dat ik elke maand bij Amazon bestel, maar zo eens een paar keer roer jaar.
Dat is de valkuil idd. De prijs icm de snelheid en klantenservice is onverslaanbaar en ook de reden dat ze zo gigantisch groot zijn geworden. Als ik een retour aanmeld en wegbreng bij een DHL servicepunt wordt het geld al teruggeboekt dus niet wachten tot een medewerker het retourproduct helemaal heeft nagekeken en daarna het bericht dat je binnen 10 - 14 dagen het geld terug kunt verwachten. Eigenlijk is amazon de nieuwe Albert Heijn van vroeger. Toen de eerste supermarkten in Nederland werden uitgerold verdwenen de kleine kruideniers ook. Nu is retail 1.0 volledig achterhaald en verdrongen door horeca en leegstand. Ik denk dat dat uiteindelijk is waar we naartoe gaan. Een paar grote webshops net zoals we nu een paar grote supermarktketens hebben. En ja ik gun ook iedereen zijn boterham maar na jaren druk en matiging op inkomen en belasting kijkt iedereen naar zijn eigen portemonnee en de verschillen zijn gigantisch. Wij zijn er niet als enige schuld aan. Veel fabrikanten verkopen inmiddels ook direct via Amazon omdat ook hun hele logistieke proces onverslaanbaar is.
Ik heb een hele nare ervaring gehad met de klantenservice van Amazon NL. Er ging iets mis bij het bestellen van een product en betaling met cc, waarbij het totaalbedrag 2x werd afgeschreven en bovendien Amazon maandenlang loog over de levertijden. Mijn teveel betaalde geld kon ik pas terugkrijgen als de hele order was afgehandeld (wettelijk gezien bullshit maar zorg er maar eens voor dat Amazon met je meewerkt als zij vinden dat dat 'hun proces' is). De order annuleren was niet mogelijk door een fout in het systeem. Bij het contacteren van de servicedesk was de scriptmatigheid van de hulp enorm en was het resultaat altijd 'we gaan het doorzetten naar een ander team, wacht maar af'. Pas toen ik de chargeback procedure van mijn cc inschakelde kreeg ik ineens binnen 24 uur alles terug en was het gedaan.
Mijn punt: die geweldige service van Amazon is leuk tot het moment dat je iets nodig hebt dat niet in hun scripts voorkomt. Dan word je zonder pardon en zonder enige redelijkheid genadeloos door een enorm apparaat gehaald.
Gewoon een dispuut betwisting inschieten bij je creditcard maatschappij. Moet je eens kijken hoe snel het opgelost is.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 23 juli 2024 01:37]

Je kan nog een stap verder gaan. Amazon is door zijn infrastructuur en diensten (denk dan niet aan het verkopen van rebranded Chinese goedkope producten voor het dubbele) een strategisch bedrijf voor de VS, Nog meer dan dat van Aliexpress of DHGate dat is voor de Chinese overheid. Van int. shipping distrbutieketens tot serverparken, alles heeft Amazon in handen en dat geeft de VS een enorme macht.

Ooit in een senaatscommissie in de VS aangegeven dat bedrijven als Amazon nooit failliet mogen gaan of worden overgenomen door buitenlandse partijen, omdat ze hiervoor van te groot strategisch belang zijn.
Voor de achterhaalde Retail 1.0 geldt een uitzondering: de Action. Online nauwelijks te vinden, maar in Europa inmiddels 2000 winkels. Wanneer je maar steeds de klanten weet te verassen met een combo van steeds variërende aanbod en lage prijzen, dan komen ze massaal.
Voor de achterhaalde Retail 1.0 geldt een uitzondering: de Action.
Over plastic rommel gesproken.
De prijs is vaak zelfs lager dan op aliexpress, de kracht van groot inkopen.
Vuurvliegjes krijgen bij de Action een extra heet plekje.
Het probleem met die kleine Nederlandse webshopjes is het vertrouwen. Soms leveren ze veel te langzaam, soms vallen ze opeens om in een faillissement en dan mag je fluiten naar je centen omdat de belastingdienst en de werknemers vooraan staan.

Daarom zou ik nooit iets duurs bij een kleine webshop kopen. Het Nederlandse faillissementsbeleid maakt dit gewoon een te risicovolle actie. Bij een amazon zal zoiets je nooit gebeuren.

Als ze vooruitbetaalde bestellingsgelden gewoon niet bij de inboedel zouden tellen en direct terugstorten naar de klant dan zou ik het een stuk eerlijker vinden. Nu is het gewoon gelegaliseerde oplichting.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 01:37]

idem 1 jaar office365 bij MS zelf 70€ bij amazon 55€ voor dezelfde singel user license.
Dus ja waarom bij MS kopen dan ?
En er is toch geen locale versie van. de gewone PC winkel op de hoek vraag ook 70€.
Er zijn online computer winkels waar je ook minder betaald. Office 365 personal kost 4 tientjes bij nandusoftware . eu.
't kan nog goedkoper... kijk maar

[Reactie gewijzigd door Patientzero op 23 juli 2024 01:37]

of je koopt lokaal. Heb de ruitenwissers bij de lokale (merkloze of hoe heet dat) werkplaats. Deze sponsort ook nog eens de plaatselijke voetbalclub (jeugdteam) dus beter dan aan Jeff z'n grote roeiboot meebetalen.
maar ja, Jeff laat zijn bootje weer in Nederland maken
Ik probeer wel eens dat aan te kaarten, zeker op auto onderdelen zit idioot veel marge.
Stom vooraf geen prijs gevraagd maar:
Mijn achterruitwisser kon ook ineens van €100,- inc btw naar €50,- toen ik vroeg of waar ik die op de plank terug kon leggen…

Beetje montageloon prima… maar ik ga niet me niet laten afzetten.

Dit was overigens bij de dealer zelf dus niet een algemene..
Ik koop al heel lang niets meer bij Amazon. Uit principe. Dan betaal ik maar iets meer elders. Overigens koop ik ook niks meer bij Bol. De kwaliteit is lang geleden zo achteruit gegaan dat ik ze links laat liggen. Ik koop nog wel bij Coolblue, en soms bij Mediamarkt. En al het andere bij kleinere, liefst lokale winkels.
Welke kwaliteit bij Bol is zo hard achteruit gegaan dan? Ik bestel daar echt heel veel en echt nog nooit problemen gehad. Retourneren ook veel makkelijker dan bij Amazon. Kijk altijd wel even bij welke shop ik het daadwerkelijk koop, maar dat lijkt me logisch.
Heel veel dropshipments waar bol.com geen verantwoording voor neemt
Heb je er ook nog iets mee gedaan? Bijvoorbeeld een klacht neergelegd bij Consuwijzer?
Jij hij koopt (net als ik overigens) nooit meer bij bol.com, das de enige echte keuze die je hebt als consument.

Net als de Wehkamp, zal ik nooit meer iets kopen. En dat is door ervaringen die ik heb gehad kunnen 100 anderen heel blij zijn met ze, maar is niet zo relevant voor mij.
Merkspullen zijn bij Bol.com natuurlijk van prima kwaliteit. De merkloze spullen zijn vaak van slechte kwaliteit. Voorbeelden: een dekkleed voor op de scootmobiel. Zo'n ding kost €50, terwijl het eigenlijk €5 zou moeten kosten. Ik heb het vaker aan de hand gehad. Dan kan ik nog beter bij Ali Express kopen. Als je goed uitkijkt heb je daar voor minder geld beter spul.
De spullen misschien wel maar die wederverkopers die claimen de spullen te verkopen misschien niet.
De formule van bol zorgt er ook wel voor dat relatief goedkope producten exorbitant duur worden.

Dat gezegd hebbende, niet alles hoef je proberen te slijten op bol/amazon.
Bedrijf waar ik voor werk heeft zo'n 30 aanmeldingen per week van webshop jongens die spullen hier willen kopen. Grote verschillen alhier, er zijn er slechts een paar die het begrijpen, maar het gros komen recht van school, nul ervaring maar een beetje geld en denken via een bol een imperium op te zetten met minimale moeite.
Doe dat dan niet. Alleen roepen dat je je er voor schaamt werkt niet. Ik koop uit principe nooit bij Amazon. Precies om de reden die hierboven wordt genoemd. Ik weet wel dat het geen zin heeft als ik dat alleen doe, maar ik hoop dat door aan de bel te trekken, zoals nu, anderen volgen. Ik neem dus ook geen Amazon Prime.
Hier nog een. Precies om dezelfde redenen.
Juist. Lubach had hier een mooi verhaal over: https://www.youtube.com/watch?v=VIc5crNUBBU
Probleem is natuurlijk dat je als kleine webshop nooit zoveel korting kan afdwingen bij een producent of transporteur.
Het is gewoon een stuk goedkoper om een hele trailer naar het Amazon Distributie Centrum te sturen ipv 30 kleine webshops af te gaan en daar bij ieder 1 pallet af te leveren. Dus zodra Amazon een dominante marktpositie heeft kom je er eigenlijk niet meer tussen op prijs.
Dus zodra Amazon een dominante marktpositie heeft kom je er eigenlijk niet meer tussen op prijs.
Juist wel, op het moment dat Amazon een dominante positie heeft, gaat het niet meer concurreren op prijs en kunnen kleine webwinkels dat juist weer wel. Nu kunnen ze dat ook door een kleinere marge te hanteren.

Ik ben rond 2000 begonnen met een online webwinkel voor oa. sci-fi fantasy boeken voor pnp RPGs, CCGs, etc. Juist omdat de lokale winkel(s) schandalig hoge prijzen er op nahielden en heel slecht leverden of voorraad hadden (je moest bestellen). Ik heb dat er ongeveer 10 jaar bij gedaan, daarna mee gestopt omdat bv. een Amazon.de een verkoop prijs had van onder mijn inkoopprijs (bij Nederlandse groothandels). Ben ik daar rouwig om? Absoluut niet! Bedrijven hebben geen bestaansrecht, die zijn er om een markt te bedienen, zodra die veranderd verandert het bedrijf mee, stopt het ermee of gaat het failliet. We hebben toch ook niet nog op elke hoek van de straat een stal nadat de auto het paard verving als primair vervoersmiddel? Door webshops hebben we significant minder fysieke winkels nodig, imho een goede ontwikkeling.

Wat betreft Amazon, het is een van de vele opties om wat te bestellen en omdat ze van alles (wat) hebben en je er dus veel vaker zal bestellen dan bij een specialist. Ik heb in 2021 bv. 5x wat besteld bij Amazon en bv. 4x bij Alternate.nl, echter zijn slechts drie van die Amazon producten iets wat Alternate.nl verkoopt, een Alternate.nl doet het dus imho beter dan een veel grotere speler dan een Amazon. Hetzelfde geld ook voor andere type producten bij bv. Bol.com, 4x wat besteld, drie daarvan een bordspel, maar ik koop meer spellen in een keer bij een specialist (meedere keren per jaar) dan bij een van de grote leveranciers zoals Amazon/Bol.com. Het is een combinatie van natuurlijk prijs, maar zeker ook aanbod, verzendkosten, service en een mogelijke voorkeur voor een specifieke leverancier.

Even afgezien van de aanbiedingen, zie ik Amazon/Bol.com juist als een van de duurdere verkopers. Af en toe moet je goed zoeken, maar vaak heb je bij specialisten scherpere prijzen...
... Bijna iedereen probeert producten zo goedkoop mogelijk in te kopen.
Daar vergis jij je. Ik dacht ook dat ik producten altijd zo goedkoop mogelijk wilde, maar daar is mijn gedrag niet naar.

Soms wil producten gewoon vandaag of uiterlijk morgen. Of ik wil ze ergens kopen waar ik ze zeker makkelijk kan vinden, en ze zeker geleverd worden als er staat dat ze op voorraad zijn. Of ik wil zeker weten dat ik ze makkelijk terug kan sturen. Of ik ben op de site waar alle juiste productinformatie er al bij staat en zie op een andere (goedkopere) site dat die info er niet goed staat, dan twijfel ik of ze me variant x of y gaan opsturen.

Er is natuurlijk een grens, 100 euro erbij of eraf is veel. Maar 50 euro op een laptop van 1500? Dat voelt als minder, en het totale risico voelt als 'liever ergens kopen waar ik bekend mee ben'.
Maar waarom zou je nog zelf een webshop bijhouden als Amazon alles voor je regelt? Jij hoeft alleen nog in te kopen en Amazon beheert je voorraad, verzendingen, retour, alles.
Er zijn voorbeelden waarbij succesvolle individuele shops die van het platform gebruik maakten werden weggedrukt door Amazon zelf toen bleek dat ze zo succesvol waren. Dan sta je ineens op pagina 2 van de zoekresultaten en koopt iedereen het product weer direct zelf bij Amazon.

Op zich is het idee van een platform niet zo'n gek idee, maar zou je eigenlijk een universeel platform moeten hebben die niet zelf verkoopt en je dus alleen het platform bent.
Dat kost dus wel flink geld. Ik ken verschillende kleine webshops waarvan de eigenaar de voorraad in de garage heeft liggen. Kost niets.Het inpakken gaat tussendoor, en het verzenden bestaat uit een wandeling naar het postnl punt samen met de hond. Je kunt dat allemaal wel uit handen geven, maar het zijn wel allemaal extra kosten voor dingen die je zelf ook kunt doen.

Bij Amazon betaal je voor opslag van je spullen, het verzenden etc. Het haalt het grootste deel van je marge af.

En op het moment dat men weet dat een product goed verkoopt dan komen ze zelf met een eigen alternatief dat iets goedkoper is dan jouw versie en dat boven jouw product in de zoekresultaten beland.
Amazon past hun prijzen dynamisch aan. Je ziet duidelijk dat als iemand anders een goedkope aanbieding heeft, amazon er net een paar procent onder gaat zitten. Soms verandert de prijs per minuut.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 01:37]

In feite doet een prijsvechter als Action noet veel anders: veel goedkope artikelen aanbieden om flink marktaandeel te winnen en dan met een overgewaarderd bedrijf de beurs op gaan of in de verkoop doen.
Amazon kan ook grotere kortingen bedingen ivm schaalgrootte, daar het je lokale winkel ook niet tegen op kunnen.
Niet enkel Amazon, natuurlijk. Vrijwel iedere grote onderneming volgt deze strategie.
Het verschil hier is inderdaad dat Amazon zo'n gigant is dat ze dit heel lang uit kunnen houden. Het is dan aan de overheid om dit soort vernietiging van de interne markt tegen te houden.
Niet enkel Amazon, natuurlijk. Vrijwel iedere grote onderneming volgt deze strategie.
Genoeg bedrijven die deze strategie niet volgen, merendeel volgt dit zelfs niet. Kijk naar een bedrijf zoals Coolblue, de strategie gaat daar om kwaliteit en service.
Service kost ook veel geld natuurlijk. En de kwaliteit/service van Amazon is echt niet slecht (hun strategie uiteindelijk wel).
Kwaliteit is een beetje apart in deze context aangezien zowel Amazon als Coolblue zelf geen producten maken en feitelijk dus dozenschuivers zijn.
Anoniem: 306567 @Tintel4 februari 2022 11:08
Kwaliteit is een beetje apart in deze context aangezien zowel Amazon als Coolblue zelf geen producten maken en feitelijk dus dozenschuivers zijn.
Kwaliteit bedoel ik hier dat Coolblue een beperkt assortiment heeft die zorgvuldig geselecteerd is. Op Amazon kan je van alles vinden, van rotzooi tot goede kwaliteit.
Ja - dat is zeker waar. Inderdaad een probleem wat op Amazon goed te zien is. Daarnaast rotzooien ze met de reviews. Wat dat betreft heeft Coolblue een streepje voor.
Maar Coolblue heeft natuurlijk ook sowieso een beperkter (minder breed) assortiment. Wat eigenlijk ook wel beter is. Die verzamelbak bij Amazon is een allegaartje aan produkten waarbij van bepaalde produkten juist heel weinig gerelateerde produkten te vinden zijn.

De ellende is wel: dat gratis bezorgen (met Prime) en relatief lage prijzen en redelijke service maakt dat het toch een veel gebruikte webwinkel is (wat mij betreft). Terwijl ik eigenlijk niet eens ben met hun tactiek en werkgevers ethiek. Maar kiezen met je portomonee is makkelijk gezegd.

De service is zeker niet altijd redelijk - als in: zodra het sub-contracters zijn dan heb je meer gezeur. Net zoals bij Bol).

Het is een beetje zoals de Action en AliExpress: veel spul en veel rommel maar wel lage prijzen. Die formule werkt blijkbaar. Jammer maar waar. 'Bijna-van-alles-wat' -retailers zoals de V&D en Blokker hadden/hebben een beter kwaliteitsbeleid maar toch redden ze het niet (Blokker heeft het zwaar).
De service is zeker niet altijd redelijk - als in: zodra het sub-contracters zijn dan heb je meer gezeur. Net zoals bij Bol).
Klopt wel maar als je alleen dealt met verkopers die versturen via Amazon heb je weinig te klagen. In het ergste geval retourneer je het gewoon en heb je je geld terug.
Ja dat is waar. Het is letterlijk zo dat de enige keer dat ik mijn geld kwijt was, zo'n doorverkoper betreft (produkt retour - zegt niet te hebben ontvangen - daarna verkoper foetsie - tijd voor dispute verlopen en geld dus kwijt)
Dat is niet helemaal zo, Amazon maakt de fire, kindle serie, heeft produkten als Ring en ook de Amazon Basics lijn met heel veel soorten produkten. Die laatste zijn gewoon OEM Chinese produkten met een Amazon labeltje erop maargoed, zo doen veel merken het tegenwoordig. Het voordeel van Basics over andere random merk OEM produkten is dat ze de echte troep er al uitgefilterd hebben, dus over het algemeen valt het niet tegen.

Ik vind de service van Amazon ook prima eigenlijk. Retourbeleid is enorm soepel en ze hebben machines waar je je bestellingen af kan halen zodat je niet steeds thuis hoeft te zijn. Ik ben er eigenlijk erg tevreden mee. Waar ik woon (in Spanje) is sowieso niet al te veel concurrentie op dit gebied, er is geen bol of coolblue.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 01:37]

Amzon OEM - dat wist ik niet. Op zich positief gezien de soms beroerde kwaliteit van Chinees spul wat ze direct op de markt brengen.
(De ellende met 'Chinees spul' is: heel veel goed spul is ook in China gemaakt. Maar als ze het zelf op de markt brengen dan lijkt de kwaliteit bijzonder ondergeschikt)
Ten eerste is Coolblue natuurlijk geen grote onderneming. Coolblue heeft 6000 medewerkers, Amazon 1300000 medewerkers. Het feit dat Coolblue deze strategie niet volgt komt juist omdat ze niet kunnen concurreren met Amazon of Aliexpress. Hun marketing is juist het tegenovergestelde van een grote organisatie. Kwaliteit en service is ook moeilijk om in cijfers weer te geven en heeft een enorm marketing gebabbel. Geef anders even een voorbeeld met echte cijfers?

Als een grote organisatie voet aan wal wil krijgen in een nieuwe markt of land dan is het enorm belangrijk jezelf niet direct de markt uit te prijzen. Neem een Apple die naar een armer land wil uitbreiden. Die gaat niet dezelfde marges nemen als dat ze doen in een gevestigde markt. Dit is hopelijk niet moeilijk om te begrijpen.
Ten eerste is Coolblue natuurlijk geen grote onderneming. Coolblue heeft 6000 medewerkers, Amazon 1300000 medewerkers.
Vanaf wanneer is een bedrijf wel een grote onderneming? Medewerkers van Coolblue vs Amazon kan je natuurlijk ook niet echt vergelijken. Aangezien Coolblue alleen opereert in Nederland, Duitsland en België. Voor in welke landen het opereert mag je wel zeggen dat Coolblue een grote onderneming is.
Het feit dat Coolblue deze strategie niet volgt komt juist omdat ze niet kunnen concurreren met Amazon of Aliexpress.
Dat Coolblue een andere strategie heeft dat heeft verder niks te maken met het wel of niet willen concurreren met Amazon. De strategie is anders, net zoals dat Apple een premium merk is en niet concurreren op prijs.
Kwaliteit en service is ook moeilijk om in cijfers weer te geven en heeft een enorm marketing gebabbel. Geef anders even een voorbeeld met echte cijfers?
Service kan je meten aan de hand van gebruikersreviews, onderzoeken onder gebruikers etc.
Als een grote organisatie voet aan wal wil krijgen in een nieuwe markt of land dan is het enorm belangrijk jezelf niet direct de markt uit te prijzen. Neem een Apple die naar een armer land wil uitbreiden. Die gaat niet dezelfde marges nemen als dat ze doen in een gevestigde markt. Dit is hopelijk niet moeilijk om te begrijpen.
Dit voorbeeld heeft natuurlijk niks te maken met mijn statement. Amazon biedt prijzen die lager liggen dan de concurrenten in dat land. Het voorbeeld wat je aanhaalt gaat over de koopkracht van een bepaald land. Dat is een compleet andere discussie.
Vanaf wanneer is een bedrijf wel een grote onderneming?
Alles is relatief. Kijk naar de nummers en trek zelf de conclusie? De vragen die je stelt is whataboutism en zijn helemaal niet relevant. Amazon is een concurrent van Coolblue. Daar moeten ze mee omgaan en dan moet je niet een discussie gaan vervormen naar een vraag wat nu eigenlijk een groot bedrijf is.

Het feit is gewoon dat een buitenlandse gigant marktaandeel van Coolblue gaat afsnoepen. Dat ziet iedereen wel aankomen.

Dit voorbeeld heeft natuurlijk niks te maken met mijn statement.
Jouw statement is 'Genoeg bedrijven die deze strategie niet volgen, merendeel volgt dit zelfs niet.'
Het is volledige onzin om te zeggen dat 'het merendeel' die strategie niet volgt. Marges, prijzen en kosten zullen altijd de belangrijkste punten zijn voor je strategie tenzij je geen concurrentie hebt (en dat is in deze sector altijd het geval). Wat denk je dat bedrijven dit doen voor de lol?

Service kan je meten aan de hand van gebruikersreviews, onderzoeken onder gebruikers etc.
Jaja, gebruikersreviews zijn echt harde cijfers, totaal niet objectief en altijd volgens dezelfde standaard. Het enige wat gebruikers reviews feitelijk maakt is dat je ze voor nop op het internet kunt kopen en dat ze verschrikkelijk eenvoudig zijn om te beïnvloeden (Laat een positieve review achter op tweakers en je krijgt 10 euro op je bank teruggestort).

Amazon biedt prijzen die lager liggen dan de concurrenten in dat land. Het voorbeeld wat je aanhaalt gaat over de koopkracht van een bepaald land. Dat is een compleet andere discussie.
Dude, jij begon met het afwijken van de discussie, ik niet. Ik gaf enkel aan dat niet enkel Amazon deze agressieve strategie voert en toen begon jij dat het merendeel dit niet deed met Coolblue als voorbeeld. Een bedrijf dat niet eens beleggers kan overtuigen met hun uitbreidingsstrategie:
https://www.rtlnieuws.nl/...ers-beursgang-ipo-uitstel
Beleggers zijn waarschijnlijk afgehaakt vanwege de te hoge prijs, zegt Van Zeijl nu. "Je moet zo'n prijs kunnen verdedigen, dat is niet gelukt. Verder zullen sommige investeerders vraagtekens hebben bij de plannen voor Duitsland. Daar is Amazon al heel groot."
Dit voorbeeld heeft natuurlijk niks te maken met mijn statement.
Jouw statement is 'Genoeg bedrijven die deze strategie niet volgen, merendeel volgt dit zelfs niet.'
Het is volledige onzin om te zeggen dat 'het merendeel' die strategie niet volgt. Marges, prijzen en kosten zullen altijd de belangrijkste punten zijn voor je strategie tenzij je geen concurrentie hebt (en dat is in deze sector altijd het geval). Wat denk je dat bedrijven dit doen voor de lol?
Deze reactie van mij was op jouw voorbeeld dat Apple lagere prijzen biedt in een arm land. Maar die prijzen zijn wel vergelijkbaar met andere aanbieders daar. Je kan door de koopkracht uiteraard niet dezelfde prijzen bieden als in een rijk land. Daarom snap ik deze opmerking niet helemaal, omdat dit totaal irrelevant is voor de discussie.
Het feit is gewoon dat een buitenlandse gigant marktaandeel van Coolblue gaat afsnoepen. Dat ziet iedereen wel aankomen.
Je kan natuurlijk niet iets als feit neerzetten als je hier geen enkel bewijs voor hebt dat dit gaat gebeuren. Of je moet een glazen bol hebben.
Service kan je meten aan de hand van gebruikersreviews, onderzoeken onder gebruikers etc.
Jaja, gebruikersreviews zijn echt harde cijfers, totaal niet objectief en altijd volgens dezelfde standaard. Het enige wat gebruikers reviews feitelijk maakt is dat je ze voor nop op het internet kunt kopen en dat ze verschrikkelijk eenvoudig zijn om te beïnvloeden (Laat een positieve review achter op tweakers en je krijgt 10 euro op je bank teruggestort).
Je vergeet alleen even dat marketing onderzoeken onder gebruikers zeker wel relevant zijn. Geen idee of je ooit een marketing studie hebt gedaan? Maar dit is zeker wel te meten.
Je kan door de koopkracht uiteraard niet dezelfde prijzen bieden als in een rijk land.
Er zijn hier natuurlijk vele manieren voor. Apple doet dit door oude hardware te verpakken in een nieuwe body. De iPhone SE is een voorbeeld om voet aan wal te krijgen. Door oudere hardware te gebruiken kan men harder snijden in de marges en men in het ecosysteem krijgen. Met als doel uiteraard om ook meer high end apparatuur te verkopen. Een recent voorbeeld (gerucht):
https://www.gsmarena.com/...pad_models-news-52980.php
Maar dat is inderdaad Offtopic.

Je kan natuurlijk niet iets als feit neerzetten als je hier geen enkel bewijs voor hebt dat dit gaat gebeuren. Of je moet een glazen bol hebben.
Niemand kan de toekomst voorspellen. Maar als je naar Amazon kijkt is er genoeg bewijs:
https://markets.businessi...untries-2018-5-1025753496
https://www.investopedia....amazon-effect-us-economy/
https://www.asiafinancial...worldwide-empire-ambition
Dont trust my word for it. Google laat genoeg resultaten zien.
Amazon VS Coolblue is het enige waar investeerders over praten:
https://www.businessinsider.nl/amazon-strategie-nederland/

Je vergeet alleen even dat marketing onderzoeken onder gebruikers zeker wel relevant zijn. Geen idee of je ooit een marketing studie hebt gedaan? Maar dit is zeker wel te meten.
Ik vind het een heel belangrijk onderdeel om userreviews uit te voeren tijdens een project (zeker voor en na). Ik weet heel goed hoe moeilijk het is om goede en betrouwbare data te krijgen (snij de onderste en bovenste data er maar direct vanaf). Reviews zijn heel erg gebonden aan emoties en review data is erg eenvoudig te presenteren in een eigen positief blikveld. Ik heb dezelfde brondata zien gebruiken bij voor en tegenstanders met heel verschillende conclusies. Het is zeker te meten maar de menselijke factor maakt het altijd een metric die met een grote twijfel moet worden gezien. Een goed voorbeeld is Max ICT die momenteel frustratie gooit op Tweakers. Levenslang de meest gehate shop van de pricewatch maar plots enkel (overdreven) positieve reviews. Moeten we die reviews geloven? Ik ben niet de enige die daar twijfels bij zet. Zie de reacties hier: plan: Shops uitsluiten in prijsalerts - Development-iteratie #225/226
En toch is het assortiment in Duitsland beter en de prijzen lager, bij Amazon... Hoe kan dat dan als Amazon de concurrentie daar schijnbaar al van de markt gedrukt zou hebben?
Amazon prime is inmiddels al 7,99 euro i.p.v. de 2,99 euro die wij hier betalen. Amazon matcht met een spider alle prijzen van zijn concurrenten, aangezien bedrijven zoals Mediamarkt nog steeds bestaan...
Precies dezelfde Blu Ray die ik gisteren wilde kopen kost in Duitsland 27 euro, in nederland 35. Hij is zelfs zo erg hetzelfde dat er dezelfde Duitse tekst op de nederlandse pagina stond en op de hoes. Maar ook bij bol.com is die 35 euro.
Prime is dan ook een aanvulling op de dienstverlening vanuit de webshop, zoals Select dat is bij Bol. Bij Prime krijg je echter wat meer, zoals Prime Video, Twitch Prime, Prime Gaming en weet ik wat nog meer. Hoe dat concurrenten uitsluiten is ontgaat mij even als zelfs Bol.com iets vergelijkbaars doet (met Select). Zo zullen er vast meerdere bedrijven zijn die een dergelijke aanvullende dienst aanbieden.
Anoniem: 306567 @CH4OS4 februari 2022 09:36
Ik heb het dan vooral over de algemene strategie van Amazon en niet alleen over de dienst Prime.
Dezelfde tactiek gebruikte Mediamarkt in het begin ook, specialisten zoals de fotograaf kapotmaken, etc. door veel goedkoper camera's aan te bieden.
En de Albert Hein.

Het is wat de gemiddelde massa aan producten wil.
Dat gaat nooit werken hier in Nederland. Geloof nooit dat ze Netflix weg kunnen concurreren. En lukt het hun wel een verhogen ze daarna hun prijzen dan komt er vanzelf weer een nieuwe concurrent doordat het dan weer lonend is om tegen Amazon te gaan concurreren.
Maar met zo'n redenering doe je precies wat Amazon wilt: Het land of andere winkels de schuld geven en zeggen 'ik koop wel bij Amazon'.
Natuurlijk kan Media markt de prijzen niet aan, Amazon verkoopt een groot deel van hun spul tegen kostprijs of verlies, gecombineerd met de bizarre bias die mensen hebben zodra ze prime hebben (in NL is het 3 euro, maar toch voelen mensen alsof ze dan bij Amazon 'moeten' kopen).

Het heeft weinig met het land te maken, maar puur met Amazon die hier even de markt probeert de verpesten. Gelukkig is de launch hier echt schandalig slecht gedaan, dus hebben ze nog niet zo heel veel voeten aan de grond gekregen als ze zouden willen.

Overigens vraag ik me af bij welke winkels jij in Nederland geen gratis retour hebt. Meestal is het inderdaad niet via een antwoordnummer, maar vrijwel iedere medium-grote winkel biedt gewoon gratis retouren aan (even los van of dat uberhaupt goed is). Dus nee dat is niet verdwenen, misschien bij 'goedkopechipstotaalgeenscamkoophieralleenmetbitcoin.nl, maar verder valt dat flink mee ;)
maar toch voelen mensen alsof ze dan bij Amazon 'moeten' kopen
Het verzenden is gratis. Bij Bol lukt dat ook wel vaak natuurlijk (dankzij de relatief lage bestedings drempel en daarboven gratis) maar op de 1 of andere manier gaat het zoeken bij Bol nog beroerder dan bij Amazon.
bol.com verkoop veel ali express rotzooi,
Nee, de resellers op bol.com verkopen veel ali express rotzooi. En diezelfde resellers zitten ook op amazon.
Anoniem: 306567 @KuroHana4 februari 2022 09:10
en dan als ik moet rma is het nog gratis ook, ook dat is verdwenen in nederland, niemand gebruik antwoordnummer meer,
Dat is bij wet geregeld in Nederland dat het gratis moet zijn. Ik ben nog geen webshop tegen gekomen waar dit niet gratis is. Edit: Goede opmerking van @watercoolertje hieronder. Alleen het retourzenden moet je in NL betalen.
zelfs media markt kon de goedkoopste prijs niet meer aan en stopde “laagste prijs garantie” nederland is gewoon een land dat alleen maar belasting wilt binnen halen,over een product minimaal 3x belasting betalen, echt niet normaal, en danv erglijk je dit met be waar belasting hoger is en producten goedkoper, denk ik hoe dan, ik koop mijn meeste aankopen ook buiten nederland, veel goedkoper inc. verzending
3x belasting betalen? Dat moet je even uitleggen...
Cool blue? Die is duur man
Prijs is niet de enige manier om te concurreren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 01:37]

Dat is bij wet geregeld in Nederland dat het gratis moet zijn. Ik ben nog geen webshop tegen gekomen waar dit niet gratis is.
Dat is vrijwel zeker niet waar! Je redenatie is trouwens geen argument. Ik heb nog nooit een mol gezien dus die bestaan niet? Zo werkt het toch niet...

Heb zelf jaren een webshop gehad en nooit gratis retour geaccepteerd (want dat hoeft niet), wat je wel moet doen is indien iemand zijn volledige bestelling retourneert de verzendkosten (van de bestelling niet van het retour) ook terug betalen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 01:37]

Psst, 90% van de meuk op Amazon is ook gewoon Ali Express rommel
Weet ik ook wel hoor , maar ik bedoel maar, bol.com doet alsof het een duur product is, amazon niet, anker en ugreen zijn ook ali express,
Anker is geen “Ali Express” en Amazon doet niet alsof het dat wel is.

https://www.amazon.com/st...CF-46BB-AF47-AF4647D2B1F8
Het is wel een typisch Chinees OEM merk geweest in het begin, maar het heeft zich opgewerkt tot kwaliteitsprodukten. Een beetje zoals Xiaomi ook gedaan heeft.

Ugreen is voornamelijk OEM spul, gewoon OEM spulletjes met hun logo erop.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 01:37]

Het is wel een typisch Chinees OEM merk geweest in het begin, maar het heeft zich opgewerkt tot kwaliteitsprodukten. Een beetje zoals Xiaomi ook gedaan heeft.
Dat zou je ook van Samsung kunnen zeggen, die leverde in het begin ook niet echt denderende kwaliteit af hoor. Ik weet nog wel dat die CRT's best wel een drama waren vroeger. Die hebben zich ook ingekocht in de markt en pas later high end spul op de markt gezet. (Afgezien dat Samsung Koreaans is en niet Chinees)
3x Belasting betalen, hoe dan?

[Reactie gewijzigd door Jeuvie op 23 juli 2024 01:37]

Niet de schrijver, maar vooruit. Jouw tegen argumentie kan wellicht zijn dat inkomstenbelasting niet in het rijtje hoort omdat niet gerelateerd aan de aankoop. Je kunt ook aanvoeren dat sommige invoerheffingen in plaats van niet geheven BTW is nog.

Dus jij hebt natuurlijk gelijk, toch is er aardig wat belastingen/toeslagen/heffingen waar je rekening mee moet houden.

Als ik dan toch iets probeer op te schrijven kom ik tot dit:
- Inkomstenbelasting
- BTW
- Invoerheffingen/accijnzen/datadragerheffing/tolgelden/etc.
Cool blue? Die is duur man, bol.com verkoop veel ali express rotzooi, ik weet niet hoe je die ken verglijken met amazon, maar tog, die 2 zijn veel duurder dan amazon, zelfs media markt kon de goedkoopste prijs niet meer aan en stopde “laagste prijs garantie” nederland is gewoon een land dat alleen maar belasting wilt binnen halen,over een product minimaal 3x belasting betalen, echt niet normaal, en danv erglijk je dit met be waar belasting hoger is en producten goedkoper, denk ik hoe dan, ik koop mijn meeste aankopen ook buiten nederland, veel goedkoper inc. verzending, en dan als ik moet rma is het nog gratis ook, ook dat is verdwenen in nederland, niemand gebruik antwoordnummer meer,
Misschien moet je voordat je daadwerkelijk op 'Plaats reactie' klikt je post nog even doorlezen.

Door het ontbreken van interpunctie en de grote hoeveelheid spel- en grammatica fouten in zo'n korte tekst is je post erg slecht leesbaar.
Dat gaat ten kosten van de boodschap die je wil overbrengen.

Geen afkraak post....slechts opbouwende kritiek ;-)

[Reactie gewijzigd door versc049 op 23 juli 2024 01:37]

voor 5x de prijs
Ja, het aanbod in de VS is uitgebreider..

Volgens mij is het Prime Gaming aanbod uitgebreider, je krijgt er Prime Reading bij voor de ebooks. Prime Music hebben we volgens mij ook niet in Nederland? Ze hebben een 2h bezorgtijd op boodschappen...en nog wat kleine dingetjes.

Daarom zie je dat het Duitse aanbod ook al wat duurder is, dat aanbod is ook wat uitgebreider.

Dus dat, tezamen met nieuw marktaandeel willen krijgen, zal wel een beetje het prijsverschil verklaren.
Aanbod op prime vind ik echt om te janken.
Wil je een film kijken, krijg je de melding: dit hoort bij dat kanaal, neem een subscription om te kijken.

Maar ze pleuren het wel in het overzicht alsof het allemaal inbegrepen is.
En zelfs als je een abonnement hebt moet je voor veel alsnog extra betalen.
En het is amazon dus je krijgt er ook nog ads bij.
Tja, ik had al prime, betaalde 3 euro per maand, voornamelijk voor snel en gratis verzenden. Kreeg daar later af en toe gratis Kindle boeken bij, en later weer prime video. Dat niet alle films gratis zijn vind ik dan prima. Maar 15 euro per maand is het nu nog niet waard. Wellicht dat de VS veel meer aanbod heeft.
Ik heb mbv VPN weleens naar het VS aanbod gekeken maar dat vind ik niet veel beter dan hier. ook daar kun je op extra kanalen abonneren. Dat gedeelte heeft wel veel meer kanalen.
Ik denk dat de prijs verhoging meer zit in de bezorging. De VS is erg groot land en ze willen naar levering binnen 1 dag gaan, dat brengt nogal wat kosten met zich mee als een pakketje 1500km moet reizen lijkt me.
Anoniem: 454358 @glatuin4 februari 2022 12:51
Ik woon in Spanje, en ook genoeg pakjes komen gratis binnen een dag uit een warenhuis uit Duitsland.
Personeelskosten bij Amazon in de VS zijn ook een stuk hoger geworden, als ik daar ben is het constant op de reclame, verdien nu minimaal 15$ per uur met healthcare.
Ben blij dat te horen van de health care, ik had begrepen dat ze echt akelig met hun personeel omgingen. Vakbonden traineren en dat soort sneue dingen.
Je moeten kijken naar de blauwe text.(in geval van zoeken) naar de tekst prime. Of inbegrepen bij prime. Bij die andere staat meestal abonneren.

Als je het weet valt het wel mee. En ik gebruik voornamelijk toch https://www.justwatch.com/nl
Krijg ik gelijk een overzicht van eventueel alle streaming diensten en niet alleen of prime of Netflix etc.(zij maken onderscheid tussen prime video en eventueel huur/koop/extra kanalen).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juli 2024 01:37]

thanks voor de info, was niet bekend met justwatch, mooie service.
Moet ik erbij vermelden ik heb prime niet meer, koop te weinig bij amazon en ik had prime eigenlijk voor the grand tour en diens specials :)
Die melding heb ik nog nooit gezien…
Primevideo heeft een bijzonder slechte interface die erg rommelig oogt. Tussen hun eigen aanbod tonen ze ook huur / koop films en aanbod van derden (starzplay) waarbij je dan via amazon een abonnement af kunt sluiten.
starzplay en film1 ofzo...
Ik heb er bloedhekel aan eerlijk gezegd wanneer je diensten moet aanschaffen binnen een betaalde dienst...
Beiden zijn buiten Amazon aan te gaan? Ik had al langer een abonnement op beiden voordat Amazon dit via Prime video beschikbaar stelde.
Ja - dat is bijzonder irritant - al geven ze het wel aan (met icontje in bovenhoek meen ik) maar het is een truc om net te doen of er toch veel content te zien is. Terwijl dat dus wel tegenvalt. Maar ja, daar is de prijs misschien ook wel naar (het is nu het goedkoopste streaming abonnement).

Het is dat de Expanse en Top Gear (en afgeleiden) op Amazon staan. Natuurlijk met groot geld ingekocht maar ja, deze trend zie je overal. Eenmaal boven een bepaalde threshold (qua vermogen) dan nemen bedrijven andere - winstgevende - bedrijven (of enkel onderdelen), gewoon over en hoppa, nog meer winst en zo ontstaat een sneeuwbal effect. Natuurlijk hebben we een mededingingsautoriteit, maar ik heb niet meer de illusie dat die het onder controle heeft.
Een beetje zoals Apple TV dus, waar het koop/huur aanbod ook rommelig tussen het TV+ aanbod staat. Bizar trouwens dat een bedrijf dat zo inzet op UI zo'n onduidelijke interface heeft.

Ik moet zeggen dat ik op Prime nog nooit een melding heb gekregen dat ik een film of serie niet mag kijken. Woon wel in België.
Er staat toch duidelijk boven dat het koop/huurfilms zijn. Ik vind het juist prettig om via dezelfde app te kunnen huren. Dan vind je een stuk vaker een film die je zoekt, al moet je een keer €4 betalen.
Als ik een andere app zou moeten installeren voor huren zou ik dat waarschijnlijk nooit doen.
Ik heb regelmatig gehad dat ik denk: ooh leuke film, klik ik aan, wordt ik doorverwezen naar blijkbaar een soort subkanaal waar ik dan geld voor moet betalen want daar kan je die film wel kijken.
Hoe dan? Het overzicht bij mij staat vol van die films die ik moet kopen of huren. Super irritant. Daarnaast wordt ik ook gek van die promotiefilmpjes van andere series op Prime elke keer als je een film opstart e.d.
Oh dat heb ik niet eens doorgehad, want ik heb nog niet zo vaak een film op Prime gekeken (voor hun Original Series). We hebben het erbij genomen voor hun eigen series in combinatie met de lage prijs. Als de prijs echt flink gaat stijgen, weet ik niet of we nog klant blijven. We hebben voorlopig al genoeg content op andere streamingdiensten die we al hebben.
De interface is prima, alleen anders dan je dan bent gewend. Bovenaan kun je altijd kiezen Gratis voor mij.

Het aanbod is gigantisch groot. Voor die 3 euro per maand krijg je nog veel meer in je Prime abonnement dan alleen maar de videodienst.
Of zat ik met het gezin Harry Potter te kijken moet je voor de laatste films betalen terwijl de eerste films gratis kan zien.
Er verdwijnt momenteel ook nog een heleboel van prime doordat Warner met hun eigen dienst komt (https://www.google.com/am...-potter-supernatural/amp/)
Mocht Amazon ook in Nederland met een prijsverhoging komen dan lijkt dit me een heel slecht moment, dus ze zullen nog wel even wachten.
Zit zelf midden in supernatural dus ik baal flink :(
Aanbod op prime vind ik echt om te janken.
Wil je een film kijken, krijg je de melding: dit hoort bij dat kanaal, neem een subscription om te kijken.

Maar ze pleuren het wel in het overzicht alsof het allemaal inbegrepen is.
Dan kijk je niet goed, zodra het ergens bij inbegrepen is, wat niet onderdeel is van Prime, zie ik gewoon in een van de bovenhoeken een Euro symbooltje staan.
Dat doet elke nieuwe dienst om marktaandeel te krijgen. Ik heb nog geweten dat zaken als Digitenne of Netflix iets van 7 euro per maand waren en die zijn intussen ook flink duurder. Epic probeert met bergen gratis games mensen aan hun platform te binden om Steam te beconcurreren etc. Zodra het marktaandeel er is kan de prijs omhoog, dat is niets nieuws.
Er is ook nog zoiets als inflatie. Digitenne mort het nu ook alleen nog hebben van het feit dat je er geen label voor nodig hebt. Dat is dus een niche geworden waardoor het ook duurder kan en moet zijn.
Gratis games krijg je tegenwoordig ook bij je Amazon Prime account.
Je moet niet vergeten dat men in de VS ook veel meer voordeel uit Prime krijgt. Zoals Prime reading en een hele lijst aan andere voordelen. Zie hier de volledige lijst. In Nederland krijg je een streaming dienst en gratis bezorging (zogenaamd dezelfde dag of binnen een dag maar dat halen ze bijna nooit).
In Nederland krijg je met Prime veel meer dan alleen video en gratis bezorging. Staat prima uitgelegd op Amazon.nl.

De beeldkwaliteit van Prime is daarnaast uitstekend, tot en met 4K en HDR voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 01:37]

Ik bestel wekelijks op Amazon en ik denk dat ik 90% (misschien wel meer) de volgende dag in huis heb.
Ja die is groter dan in NL zelfs die van de VK is groter dan hier.
Tevens met prime uk krijg je iedere maand een paar gratis Kindle boeken en ook boeken voor 1 pond zelfs boeken die gloednieuw zijn.
dus ja voor nu is de prijs van prime nl nog laag maar zodra het aanbod groter wordt hier gaat ie ook vliegen
Tevens met prime uk krijg je iedere maand een paar gratis Kindle boeken en ook boeken voor 1 pond zelfs boeken die gloednieuw zijn.
Bij nl ook - misschien wat andere titels maar veel zijn ook gewoon dezelfde.
Aanbod Nederland en Duitsland verschilt al dan zal het met de VS helemaal zijn..
Wat een bizar prijsverschil met Nederland. Waarschijnlijk proberen ze met deze lage prijs hier goed voet aan de grond te krijgen om daarna de prijzen te verhogen.
Er is natuurlijk ook een verschil in aanbod. Dat zal ook meehelpen. Maar inderdaad, 13-15 USD vs. 3 EUR is nogal een verschil. Ik vermoed dat een prijsverhoging er hier ook aankomt. Waarschijnlijk kijken ze ook naar wanneer andere streaming services hun prijzen verhogen, om het zo tegelijkertijd te doen.

De prijsverhoging bij Netflix was in oktober. Bij Disney+ was de laatste verhoging in februari 2021. Dat neemt de speculatie weg met prijsverhogingen van de grootste concurrenten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 01:37]

Amazon Prime is niet alleen streaming. Amazon Prime is ook 'gratis' levering, zelfde dag levering, kortingen enz. in de webwinkel.
Amazon Prime streaming begon in Nederland toen het assortiment in de Amazon webwinkel vrijwel nihil was, toen zelfs de Kindle ebook lezer uit Duitsland moest komen.
Met Amazon Prime heb je ook geen verzendkosten (op veel producten) en snelle bezorging. In Amerika betaal je relatief veel om iets thuis te laten bezorgen en heb je bezorgtijden die vaak in de weken lopen. Regelmatig meegemaakt dat je voor een product van 10 dollar 20 dollar verzendkosten neer moet leggen en dan nog 10 dagen op je product wacht. In Nederland zitten we goed met vaste (redelijk) lage tarieven en bezorging vaak de volgende dag al, zelfs in het weekend.
Prime is het abonnement op Amazon, dat geeft je meer dan alleen Prime Video. Maar je vraag daarover is al beantwoord, ja het aanbod is veel beter dan in Nederland. Maar Amazon Prime in de VS heeft Prime Music, Books, Gaming, Amazon Pharmacy (apotheek incl. doktersrecepten), Amazon Photos, en zaken als gratis same-day of one-day delivery (wat in een land van die grootte wat unieker is als ons land dat in een paar uur te doorkruisen is, bovendien is bij ons alles boven de 20 Euro gratis verzending bij de meeste webshops, dat is in de VS ook niet gebruikelijk).

Dus ja, je krijgt er inderdaad wel meer voor dan wij. Naast dat wij nog in de honeymoon-fase zitten en een zeer lage prijs betalen vanwege de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 23 juli 2024 01:37]

Dat heb je ook met amazon de vs nl, aanbod in de is veel beter dan nl, service en verzending ook, meeste goede shops vind je op amazon us, en bestaande shops verkopen meer in de us dan eu ,b.v anker, ugreen ,verglijk die maar eens, en waarom weet ik zelf ook niet, het zijn maar kabels, amazon nl is veel goedkoper maar ook veel slechter, ik had nooit over moeten stappen van de naar nl,
Dan maak je toch een nieuw account aan?

Amazon.nl is niets mis mee. De Anker en Ugreen shops zitten er gewoon in. En het loont altijd om meerdere Europese Amazon sites even te vergelijken en rekening houdt met de verschillen in de BTW.
weet ik , maar ik bedoel het aanbod is minder dan in de, verglijk ze maar en er zullen veel meer shops zijn die veel minder aanbieden in nl dan de
Misschien gaan we hier ook wel een prijsverhoging zien, afhankelijk van hoeveel Jeff moet betalen om zijn boot door Rotterdam te krijgen, die jacht betaalt zichzelf niet :p

Maar inderdaad, dat is het hele idee van die lage prijs: De markt opkopen totdat je altijd de grootste bent/beste schaalvoordelen hebt, daarna de prijzen langzaaamaan verhogen omdat je gijzelaars klanten toch nergens heen kunnen.
Prime is natuurlijk veel meer dan alleen Prime Video.

In de VS heb je in sommige steden "same day delivery", soms met drones.

Het prijspunt is ook zo gekozen dat het in alle gevallen kostendekkend is natuurlijk. Dus ook als jij in Middleofnowheretown, Wyoming woont, krijg jij nog je pakketjes zonder verzendkosten als Prime-abonnee.

Daarnaast krijg je in de VS ook allerlei diensten die in Nederland niet zijn inbegrepen, zoals gratis e-books op je Kindle en een aanbod van boeken voor $1, zelfs nieuwere boeken worden daar soms voor aangeboden (maar wel alleen voor Prime-abonnees natuurlijk).
Inderdaad de prijsverschillen zijn eerst gebaseerd op de verschillen in wat incl de dienst is. Daarna pas de regionale markt koop strategie.
Voor €3/maand wil ik nu niet direct klagen, maar Prime Video heeft toch wel wat issues.
Vorige zomer wou m'n vrouw naar een Tsjechische wat romantische reeks kijken. 11 episodes, met NL subs. Bleek dat 11 eps maar het halve seizoen was 8)7. Even geklaagd via de feedback optie, maar nooit reactie gekregen. Staat nog steeds het halve seizoen beschikbaar...
Tijdje terug waren we aan Person of Interest begonnen. Bleek dat enkel het eerste seizoen NL subs had. En da's voor vrouwlief wel een issue. Heb ik maar alternatieven gezocht...
Zal wel typisch zijn aan streamingplatformen, maar vb Dexter verdwijnt midden deze maand. Wel leuk als je nog maar halverwege zit...
Sowieso, het zijn vooral oudere reeksen en films die beschikbaar zijn voor onze regio. De recentere zijn dan producties van Amazon zelf. Die zijn ook wel goed, maar beperkter in aantal.
Inflatie. Zal hier ook wel gaan gebeuren.
das volgens hun de reden...
de reden van een prijsverhoging staat altijd al maanden in de krant/nieuws/media...
zo werkt dat nu eenmaal.... of het geheel reëel is of niet...
dus olie duurder, grondstoffen duurder, vervoer duurder, krapte op de arbeidsmarkt, corona, nu inflatie... en over een tijd weer het "nieuwste" uit de media...
Dat is onzinnig.

Een partij als Amazon gebruikt bewust prijsstategieen om oa marktaandeel te pakken.

Wat er nu gebeurt in de VS is dat ze de prijs langzaam omhoog kunnen gooien omdat ze zoveel klanten hebben. Verder is er ook praktisch geen concurrentie.

Wat er ook al een tijd speelt is dat ze vanuit overheidswege zouden moeten splitsen. De totale omzet bedraagt in 2022 470 mld en een gevaar voor andere bedrijven (werkgelegenheid).
Zij zitten al best lang in het vaarwater van Wallmart en andere supermarkten wat de grootste werkgever zijn met in principe minimumloon, echter wel redelijk over het hele land verspreid.
Als dat allemaal links en rechts wegvalt door een bedrijf dat aan de absolute onderkant zit met alleen groei als doel, dan heb je een probleem.


Ook vanuit het oogpunt dat onderdelen meer zelfstandig zouden moeten opereren speelt een rol in de prijsstrategie.
Nee wordt al langer over gesproken,

https://www.forbes.com/si...zon-services-and-products

Het fysieke gedeelte en het digitale gedeelte willen veel mensen graag uit elkaar halen.
Digitaal zit dikke marges op en houd deels het fysieke overeind.
https://s2.q4cdn.com/2992..._and_financial_update.pdf
Je ziet dat de marge op het fysieke gedeelte minimaal is en op sommige vlakken verlies.
Amazon prime in de VS heeft dan ook wel meer extra's tov die in nederland, waaronder Amazon Music. En bij mijn weten is het aanbod niet-orignals wat grote in Prime Video. Maar in NL is het behoorlijk goedkoop
Prime originals zijn als ik mij niet vergis overal ter wereld te bekijken. Net als bij Netflix originals. wat betreft het andere aanbod, die zijn wel regio verbonden. Dus in America is het aanbod ook wat ruimer dan in Nederland, ook hebben zij meer keuze uit VOD.

Nederland/Europa zijn nog opkomende markten met een beetje concurrentie voor hen. In nederland al hebben wij bol, mediamarkt, Coolblue en nog een paar, die Amazon met hun lage prime kosten per maand zwaar aan het uithongeren zijn.

Op tweaker zie je ook al hun absurde tactiek te werk gaan waarbij ze soms honderden euro lager dan de eerste beste nederlandse keten zitten. Soms is het product niet eens op voorraad maar voor hun geld dan, geld is binnen, hoppa. Opdracht sturen naar verkoper en die bekijken het, maar wanneer het geleverd wordt. En als het niet geleverd wordt of retouraanvraag, dan krijg je gewoon je geld terug. Voor jou 10 anderen die geen retour hebben aangevraagd of geld terug vragen.

Amazon kan die verliezen leiden. Bol heeft het ook goed voor elkaar met PostNL en leveringen, vandaag besteld vandaag in huis, maar de 3e partijen die daar verkopen zie je al onder druk van verzendkosten in elkaar vallen.
Prime originals zijn als ik mij niet vergis overal ter wereld te bekijken. Net als bij Netflix originals.
Maar niet gelijktijdig...
Eerste voorbeeld dat me zomaar in mijn hoofd komt:
Undercover S3, Netflix Original... was vroeger in andere landen, reeds in Nederland op Netflix, maar nog steeds niet in Belgie
Het staat letterlijk in het stuk toch?
Dat is de gebruikelijke tactiek van Amazon; klanten lokken met belachelijk lage prijzen, in de hoop dat die klanten blijven plakken, zodat ze beetje bij beetje de prijzen kunnen verhogen. Op die manier drukken ze kleine leveranciers uit de markt & krijgen ze een monopolie-positie. In Amerika is ze dat al aardig gelukt.

Ik vind het een walgelijk bedrijf, die met geleend durfkapitaal lokale markten verstoort & het personeel als slaven behandeld. Daarom zou ik dus never nooit niet iets bij hun kopen!
Amazon zet het ook af tegen het aanbod. Prime Video heeft hier een veel kleiner aanbod dan in amerika (weet ik omdat als ik uit amerika kom ik de series wel in mijn account zie staan, maar er geen afleveringen zijn die ik kan zien :P )

Maar voor wat je bij een prima account krijgt blijft het heel goedkoop met een NL of DE account. Gezien het gratis 1-dag levering is, prime video, prime gaming en twitch premium.
Ik trek die 6 euro er paar maand makkelijk uit.
Dat Amazon hier voet aan de grond probeert te krijgen is nogal evident. Zelf heb ik een Amazon Prime abonnement voor mijn partner die het nodig had voor iets van Warframe en Twitch. Weet niet precies meer wat en waarom, maar o wee mijn gebeente als ik het afzeg. Verder gebruik ik Prime voor niets anders. Ik bestel niet via Amazon, ik kijk hun videodienst niet en ik gebruik verder niks wat ze aanbieden. Dit zou een partij als Amazon toch heel erg moeten plezieren denk je, maar dat is niet geheel waar. Ik ontving half januari dan ook de volgende mail van ze:
We sturen je deze e-mail omdat je lid bent van Amazon Prime, maar niet optimaal profiteert van alle voordelen waar je recht op hebt. Als lid van Prime kun je gratis onbeperkt kijken naar films en tv-series. Je hoeft hiervoor alleen maar in te loggen op je Amazon-account.
Het is dus erg duidelijk dat ze mij willen binden aan hun diensten en liever op mij verliezen dan dat ze nu pure winst draaien. Immers als de prijs van 3 euro per maand omhoog gaat en dat alleen voor een spelletje is dan kan mijn partner klagen wat hij wilt, maar ik ga echt niet meer betalen. Dat gaat Prime er gewoon uit. Dus ja dan gaan ze me benaderen: waarom gebruik je de videodienst niet? Waarom bestel je niks via Amazon? Pech!
Gezien de diepe zakken van Amazon is het voor hun geen probleem om het onder de kostprijs in de markt te zetten en zo de concurrentie uit te schakelen. Geen enkele concurrent heeft zoveel kapitaal er achter zitten om dit te kunnen pareren. En consumenten hobbelen braaf achter Amazon aan alsof het een soort Rattevanger van Hamelen is. Om later te gaan klagen.
Onze individuele invloed op de wereld grenst aan nul, en van principes kun je niet eten. Ik heb ook wel eens gedacht: koop lokaal, dat is beter, maar er worden zoveel hindernissen opgeworpen dat ik daar geen zin meer in heb.

Amazon valt imho in dezelfde categorie als Bol.com, Mediamarkt en Coolblue. Alleen voor de laatste heb ik nog enige sympathie.
Wat een bizar prijsverschil met Nederland. Waarschijnlijk proberen ze met deze lage prijs hier goed voet aan de grond te krijgen om daarna de prijzen te verhogen.

Ik moet wel zeggen dat ik de 'Prime Original' series vaak wel erg goed vind. Weet iemand of het aanbod in de VS veel uitgebreider is om het prijsverschil te rechtvaardigen?
Het is een vergissing om naar prime als videodienst te kijken. De kern van het product, uit 2005, is de gratis verzinding binnen x tijd en korting op snelle verzending. Dit is later uitgebreid met diverse extra diensten. Tegenwoordig heb je in de US niet alleen Prime Video en Prime Gaming maar ook Prime Music, Prime Day, Amazon Pharmacy, Prime Reading, Amazon Photos en een try before you buy programma.

In Nederland is de dienst een stuk beperkter. Hier heb je ook de korting op verzenden, Prime Video, Prime Gaming en Amazon photos.
Dat is ook de hele reden waarom je nooit voor streamingsdiensten moet kiezen. Je wordt genaaid waar je zelf bij staat. Binnen een paar jaar is de prijs hoger dan bij menig TV provider waar je alles kreeg.

Gewoon downloaden wat je graag kijkt en laat ze maar barsten, hoe meer mensen dat gaan doen hoe eerder die troep weer weg is. Bovendien geen gezeik met rechten die ineens vervallen of dat je bepaalde dingen niet meer mag of kan. Oh en als het internet plat gaat kan ik gewoon nog steeds kijken en luisteren naar wat ik wil.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 23 juli 2024 01:37]

Prime in het buitenland is een stuk uitgebreider, het video aanbod bij Prime Duitsland is minstens twee keer zo groot en heeft ook nog live Champions League en andere zaken.
Het Duitse Prime abo is altijd die prijs geweest, zo niet duurder, die van NL is juist zo laag gezet omdat het video aanbod in het begin heel minimaal was.
We heb nu Netflix en Disney+, maar ben aan het kijken of Netflix te vervangen is voor Amazone Prime. Netflix is niet vies van periodieke prijsverhogingen en hebben de neiging om spontaan series er af te gooien waar je net lekker in zit..
Nu weet ik dat er bij Prime een "catch" is.. Het is beste wel goedkoper dan Netflix, maar is las dat je dan alsnog voor veel films (en series??) ook nog even een soort extra moet betalen...
Is te achterhalen hoe dat in zijn werk gaat en om welke films (er series) dat gaat als nog geen abonnementje hebt?
Op de pc (neem aan verder hetzelfde als op een tv app)Als je eenmaal amazon primevideo geactiveerd hebt (eventueel gratis proefmaand kiezen ) er staat bij iedere filmfoto de tekst dat het inbegrepen bij prime is en dus binnen die 3 euro vallen(of er staat een euro bedrag bij de foto indien alleen ook met bijbetalen)) Of je selecteerd preventief onder browsen/categorieen het 'inbegrepen bij prime' dan zie je alleen de filmfoto's die onder prime vallen. verder heb je nog sub kanalen als MGM of film1 enz waar je eventueel ook weer extra apart op moet abonneren en voor zou moeten betalen. Maar het staat er allemaal zeer duidelijk bij dus ik denk niet dat je per ongeluk iets aanklikt daar is het te duidelijk voor Op de pc heeft netflix wel een betere beeldkwaliteit dan amazon (als je eenmaal iets afspeelt op amazon boven in onder opties de data op goed (max) zetten )

[Reactie gewijzigd door modo op 23 juli 2024 01:37]

De amerikaanse Prime is wel een stuk uitgebreider dan de nederlandse toch? Zat daar ook niet een abo voor ebooks bij? Bovendien zijn de verzendvoordelen in NL een lachertje, je moet zoeken naar dingen die met prime verzonden worden.

Neemt niet weg dat het vast wel snel duurder zal worden......
Amazon prime in de VS is inclusief free two delivery, dat is in Nederland vanzelf sprekend maar in de VS kost het verzenden van pakketjes een stuk meer dan in Nederland. Vandaar het prijs verschil, Amerikanen kopen het voor de gratis verzending.
Ik vind het aanbod echt verschrikkelijk! De Prime Original dingen zijn soms (erg) leuk, soms ook echt niveautje bonte avond. Wel geinig dat er ook aardig wat Russisch spul tussen zit. Maar mocht het hier ook flink duurder worden dan gaat het zonder enkele twijfel de deur uit.
Al die negativiteit.
Velen zijn hier nogal anti Amazon maar bedenk wel dat de Amerikaan enorm veel meer krijgt voor wat hij betaalt.
Het aanbod van wat films is maar een deel van wat Amazon Prime biedt.
Hier in Nederland kan je Alexa device vrijwel niets voor je doen maar in Amerika is bijna alles gekoppeld en kun je je halve huishouden ermee runnen (fig.).
Je moet eens kijken hoe groot de prime videotheek is in Amerika versus Nederland.
In Amerika hebben ze veel veel meer voordelen gekoppeld aan hun prime.
En daar is tomorrow delivery echt, zoals Coolblue


Het is dus geen strategie voor voet aan wal te zetten . Je betaald voor wat je krijgt.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 01:37]

Ik ken wel Amazon Duitsland omdat ik daar woon: ik wilde weleens overstappen naar Amazon.nl zodat ik niet alles in het Duits krijg, maar toen ik het filmaanbod van Amazon.nl zag, heb ik niet verder geprobeerd... wat was dat beperkt. Amazon.de kan wt mij betreft goed meekomen met Netflix, maar voor heel wat minder geld, zeker als je de creditkaart en andere voordelen benut.
Je hebt hier voor 3 euro niet alleen prime video, maar ook prime verzenden, prime photo onbeperkt foto’s opslaan en video’s tot 5gb en nog iets met prime gaming (gratis dlc etc).
Van sommige series zijn de nieuwere seizoenen hier niet te zien.
amazon.de was 49 euro per jaar of ietsje meer dan 4 euro per maand, daarvoor had je wel gratis verzenden uit Duitsland.
Bij die €2,99 zit ook nog eens gratis verzenden als je iets koopt op Amazon.nl en al je foto’s in de cloud. Dus ik vind het best een goede deal.
Alleen handig als je veel onder de 20 Euro koopt, want gratis verzending krijg je ook bij Amazon als je meer dan 20 Euro uitgeeft.
Dat is ook de reden dat ik het nu heb, maar voor omgerekend ~13 euro pm (VS prijzen) zou ik er wel anders tegenaan kijken.
Bovendien zit in die €2.99 ook nog eens Amazon Prime Gaming, waarbij je maandelijks ook goodies of zelfs complete games krijgt. Ook pas vorige maand achter gekomen.
Die €2.99 is eigenlijk een ongelooflijke deal, maar vrees dat het sprookje ook niet zal blijven duren als je ziet wat Prime in andere landen kost.
Anoniem: 851517 @Jackb014 februari 2022 08:40
Wanneer je regelmatig iets besteld en af en toe wat content consumeert is het natuurlijk nog steeds een prima deal.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 851517 op 23 juli 2024 01:37]

Natuurlijk is het een goede deal, het hele idee van de deal is dat het letterlijk niet kan: Het is inkopen in een markt, hopen dat de concurrenten worden verdreven (denk een bol.com) en zodra ze kunnen de prijzen omhoog gooien, want dan heb je geen concurrent om heen te gaan (of in ieder geval niet een die de schaalvoordelen heeft van El Jeffe en de Amazones).
Als Bol.com verdwijnt, zal ik daar geen traan om laten. Het is in principe hetzelfde als Amazon.
Tja, typisch Nederlands; voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, zonder de gevolgen te willen inzien, wat voor een walgelijke praktijken dit bedrijf erop na houdt...
Waarom zou dat walgelijk zijn? Er zijn wel meer bedrijven geweest die de concurrentie niet aankonden en verdwenen. Zit jij nog te wachten op producten van Kodak, Saab en Telefunken? Mis je Erres en Aristona?

Onze koopkracht wordt jaar na jaar lager, dus kopen mensen waar het het goedkoopst is. Na ons de zondvloed, zo gaat onze regering ook te werk.
Ik werk iig niet mee aan het instant houden van bedrijven, die er dubieuze praktijken op na houden. Wat jij aanhaalt mbt. oude merken staat hier totaal los van.

En ook ik let uiteraard op goede aanbiedingen, maar niet ten kostte van alles. Als ik bijvoorbeeld iets een tientje goedkoper zie bij een shady winkel, dan koop ik liever voor een tientje meer bij een betrouwbare winkel.
Met dat laatste ben ik het wel eens. Maar Amazon is geen shady winkel; die is én goedkoop én heeft uitstekende service.
Elk bedrijf is verrot. Ik denk inderdaad met mijn eigen portemonnee. Sterker nog, als ik iets niet van ze koop, of geen abbo afneem, is dat dan doorslaggevend? Nope.
Niet als jij dat alleen doet, nee. Maar hoe meer consumenten ageren tegen dit soort walgelijke bedrijven, des te eerder ze moeten bijdraaien. Ik ken gelukkig zat mensen in mijn omgeving, die niets met Amazon te maken willen hebben, om dezelfde redenen. Dus er is nog hoop... Het valt mij sowieso op dat Amazon in NL nog niet echt populair is. Bedrijven als Coolblue & Bol zijn nog steeds de best verkopende groot-retailers.
Niet als jij dat alleen doet, nee. Maar hoe meer consumenten ageren tegen dit soort walgelijke bedrijven, des te eerder ze moeten bijdraaien. Ik ken gelukkig zat mensen in mijn omgeving, die niets met Amazon te maken willen hebben, om dezelfde redenen. Dus er is nog hoop...
Advocaat van de duivel; hoeveel heeft dat nu teweeg gebracht bij Amazon, volgens mij slechts een pipetje water uit de oceaan halen. Dus ja, zelfs als ik iedereen die ik ken, Amazon laat boycotten, is er nog niks aan de hand. Ze zijn wereldwijd te groot. Zelfs als heel Nederland breekt met Amazon, kan het hun nog niks boeien.
Het valt mij sowieso op dat Amazon in NL nog niet echt populair is. Bedrijven als Coolblue & Bol zijn nog steeds de best verkopende groot-retailers.
Op zich is dat niet zo gek, men kende Amazon wel als internationale partij, maar als gewone Nederlandse consument is een bol.com als Nederlandse club, en coolblue waarvan je de auto's ziet rijden, toch interessanter dan een Duitse website genaamt amazon.de.
Doordat Amazon nog niet in Nederland direct beschikbaar was, heeft Bol.com zich ontpopt tot de Amazon van Nederland, en iedereen kent bol.com, iedereen kent Cool Blue, of Mediamarkt als fysieke keten. Net zoals Marktplaats populairder is dan EBey in Nederland, terwijl het intussen dezelfde partij is.
Ik zou het iig prima vinden, als ze uit Nederland zouden verdwijnen op die manier. Wil overigens niet zeggen dat andere retailers wel verantwoordelijk bezig zijn, laat ik dat voorop stellen. Over Bol hoor ik de laatste tijd ook niet meer zo'n positieve verhalen, net zoals de MediaMarkt. Ik persoonlijk vind Coolblue nog steeds de beste retailer. Ze zijn niet altijd de goedkoopste, maar leveren wel een erg goede service & dat is mij veel meer waard, dan dat een artikel een paar Euro goedkoper is. Heb ook het idee dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, zo zie ik ze hier bijvoorbeeld regelmatig bezorgen met bakfietsen.
Ik heb prime ooit genomen voor The Expanse, daarna aangelaten en kijk ik heel af en toe eens een film via die stream of verkies ik amazon.nl voor bestellingen door de voordelen van Prime.
Maar zodra ze de prijs te veel gaan verhogen zal ik het toch wel stopzetten.
Hier ook vergelijkbaar. Ooit aan gezet met maand gratis voor black Friday.

Daarna voor €3 aan gelaten; af en toe amazon prime gekeken en een extra backup van mn foto’s (is onbeperkt, video’s daarentegen niet).

€3 kon wel op het stapeltjes abo’s dacht ik (netflix, youtube premium, spotify, tidal, office 365, nlziet - weliswaar sommige ‘gratis’)
Denk dat het heel persoonlijk is of je Prime het geld waard vindt. Zelf vind ik het aanbod vrij karig en heb ik het nu vanwege de lage prijs, bij een verhoging ga ik het ook zeker opzeggen.Het gratis leveren van bestellingen heb ik niks aan gezien ik niks bestel bij Amazon. Laten we voorop stellen dat ze een hele scherpe prijsstelling hebben en dat een lichte prijsverhoging natuurlijk niet gek is in deze tijd. Dit doen met als reden de winstdaling vind ik wel vrij absurd. We hebben het over een enorm tech reus. Uiteraard moeten ze de investeerders tevreden houden, maar het zegt wel iets over een enorm geld gedreven bedrijf.
Verzendingskosten zijn daar ook iets duurder. Maar hier vind ik het best te pruimen. Gratis verzending, zelfs als je iets kleins besteld. Enja ik doe dat soms wegens dat ik anders 30-45 minuten in de wagen moet zitten om soms simpele dingen te halen. En nee ik woon niet in the middle of nowhere, maar gewoon naast een drukke as. Tijdens "prime time" iets gaan duurt gewoon veel te lang. En als er nu iets is dat je met geld niet kan kopen is het tijd. Je kan wel mensen betalen om dingen voor jou te doen, maar dat is nog niet 100% hetzelfde. En dan spreken we nog niet over de geleverde kwaliteit. In elk geval hier is de prijs veel te laag. En snel geleverd. Bol & coolblue zullen dit zeker voelen. Als ik iets duurder koop dan vergelijk ik de prijs wel meestal even. En heel af en toe is bol wat goedkoper. En bij Amazon is de service zeker niet slechter dan bij coolblue. 2x een probleem gehad. 2x correct opgelost en veel sneller dan bij coolblue. Nuja het hangt allemaal af wie je aan de lijn krijgt uiteraard. Maar in de US is leveringen interstate wel iets duurder. En als jij dan iets van 5$ gaat bestellen elke week en shipping kost 5$ elke keer, tsja dan is dit een verliespost. Uiteraard heeft Amazon daar veel grotere voet aan wal dan hier in de EU. Hier is een Visa en/of mastercard nog altijd wat specialers. Ok je kunt nu ook via bancontact betalen en ik dacht ideal dat dit ook mogelijk was in de nl versie. Geen idee aangezien ik België woon. Dit is een struikelblok voor velen. En veel mensen kennen coolblue en bol door de vele reclame en bestellingen gebeuren gewoon daar. Net hetzelfde als ik een webshop zou openen in België met targe Nederland en geen iDEAL aanbieden, tsja kan ik evengoed boeken toe doen. En daar hebben ze hun een beetje in verslikt denk ik, het aantal mensen met visa/mastercard/amex etc. Ik weet tot een paar jaar terug kon je niet met bancontact betalen. Je kan ook je rekening linken, maar dat willen vele mensen ook niet. Dus daar zitten ze wel met een "groei" issue. Maar het enige wat ik wel niet zo leuk vind is ... in de US is het aanbod van films/series 10x meer dan hier. En dan is er nog het verschil tussen .fr, .nl, .de ... Als Belg maak ik gebruik van de 3, levertijd is quasi hetzelfde, met iets trager uit frankrijk. Maar het aanbod van series/films is dus ook anders. Nuja het is een mooie extra, het is niet alleen verzenden, maar ook films/series en er is ook nog prime gaming ... skins etc die je dan kan gebruiken. Dit is ook nog zoiets extra. Voor onze huidige prijzen zeker de moeite op voorwaarde dat je dan toch regelmatig iets besteld. Anders hangt het sterk af van de films/series die jij wel kan pruimen
Wat een prijsverschil tussen de verschillende landen. Daar was ik me niet bewust van.
Hier staat Amazon Prime regelmatig aan, maar de dienst zelf hebben we in huis naast Disney+ en Netflix vanwege de lage prijs.

Binnenkort komt HBO Max ook naar Nederland. Ik las al iets van een startaanbod van €4,50 per maand.
In combinatie met een mogelijke prijsstijging van Amazon Prime is voor mij persoonlijk de keuze snel gemaakt voor HBO. Ik gok dat ik daarmee niet de enige zal zijn. Amazon kan zich nog wel eens verkijken op de zuinigheid van de Nederlanders wanneer ze hun prijzen omhoog gooien, terwijl de concurrentie juist toeneemt.
Op zich wordt het steeds beter qua aanbod, maar de app is echt een kriem.
Je hebt meerdere 'kanalen', maar ik wil alleen 'prime aanbod' zien.
Het is heel onoverzichtelijk en de vertalingen van My Watch list naar mijn spullen is ook een lachtertje.
Verder werkt het wel allemaal goed en goed qua kwaliteit (stream)

Edit: Ik praat nu alleen over het Video Aanbod.
Rest gebruik ik zelf niet of weinig.

[Reactie gewijzigd door Electr0n op 23 juli 2024 01:37]

Prime is meer dan video hè
Yes, maar we hebben nu alleen over video.
(Althans ik)
Voor drie euro de videodienst, free shipping, gratis games en DLC, muziek, cloud opslag en whatnot, kan je niet over klagen imo
Totdat de concurrentie de markt uit gedrukt is en amazon hier ook 15 euro gaat vragen... Ik vind Amazon een beetje een eng bedrijf. Net als de meeste écht grote multinationals trouwens, die houden er meestal vergelijkbare strategiën op na...
Dat is voor mij dan ook de reden dat ik never nooit iets van Amazon zal afnemen. Sowieso doe ik dat niet bij bedrijven, die zijn personeel als slaven behandeld. Bezos is zo asociaal rijk geworden, door met "gratis" geleend geld van durfinvesteerders de online markt te verstoren.
Een persoonlijke noot hier:

We hebben glasvezel maar ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van het Prime Video beeld matig vindt (Apple TV 4K). Wisselend op zijn best. Blokkerige beelden of groen gesmeurde beelden vallen regelmatig op. Vooral als er veel beweging plaatsvindt. Weet niet hoe je het noemt, maar het lijkt dan de verste verte niet op gewone HD tv-kwaliteit.

We ervaren dit niet bij Apple+, Netflix of Youtube (kan niet uitsluiten dat het incidenteel eens gebeurt). Aanbod is wel OK hoewel het aantal gave films wel lijkt te zijn afgenomen. Met het huidige prijspunt geen reden tot opzeggen, maar het zou met deze ervaring niet veel duurder moeten gaan worden.
Ik kijk de laatste tijd meer prime dan netfix. De beeld en geluidskwaliteit is ook velen malen beter dan bij Netflix.
Ik heb bij Prime (in tegenstelling tot Netflix) wel regelematig dat de subtitles niet lekker werken Bijv. dat je balk met grijze/zwarte achtergrond rondom de letters krijgt en de optie om dat uit te zetten niet zichtbaar is, dan de hele app afsluiten en opnieuw opstarten en dan verschijn de optie voor puur alleen de letters van de subtitles zien ineens weer wel in het instellingenmenu.. En als je de app (of de browser, daarbij heb ik het ook) dan afsluit en later weer gaat kijken is het probleem er weer.
Of dat subtitles niet synchroon lopen, of dat compleet verkeerde subtitles, of audio sync issues, dat de audio net niet goed synchroon loopt met het beeld.
Vet irritant als je bijv. in seizoen 4 van 8 zit van een serie die je kijkt, en vanaf dan lopen de subtitles ineens niet meer synchroon en kan je dus niet verder kijken want dat is vet irritant, of soms begrijp je er dan helemaal niks meer van als het andere talen zijn dan Engels.
reageer op verkeerde, niet wakker :) .. beetjevreemd van me :9
las dat iemand meer prime keek vanwege de kwaliteit e.d.
Op pc zit je nog steeds vast aan 1080p |:(
Amazon Prime is mij makkelijk 10 euro per maand waard. The Boys is bijvoorbeeld fantastisch maar ook het filmaanbod is super goed. Kwaliteit ben ik zeker ook over te spreken. De bitrate ligt dichter bij Apple TV dan bijvoorbeeld het erbarmelijke Netflix (ook al zie je dit alleen als je er recht op staat, specs zijn specs toch?)

In Amerika hebben ze sowieso meer dan alleen Prime (TV) en verzend voordelen, dat verklaart de hogere prijs wel
Ik vind het heel erg afhankelijk per serie / film. Zo is de streaming kwaliteit van The Expanse erg goed, maar van Wheel of Time erg slecht, terwijl dat beide amazon originals zijn.
Had deze series ook in gedachten bij mijn post hierboven/-onder. Heb dezelfde ervaring.
Kwaliteit? Hoe ken je in vredesnaam 4k 1 uur in 400 mb proppen….. weet niet of je ooit een film gedownload heb maar zelfs met handbrake luk dat niet hoor, of je tv moet alles a.i. herstellen maar in werkelijkheid is het slecht

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 23 juli 2024 01:37]

Dat is niet hoe video werkt. Een hogere resolutie met dezelfde bitrate en dezelfde codec gaat je geen voordeel opleveren. De resolutie zegt eigenlijk niets. Het is prima mogelijk een om 720p export te maken die er kwalitatief beter uit ziet dan een 4k export. Uiteindelijk gaat het om de bitrate en de codec.

Overigens heb ik geen idee wat de huidige bitrate bij Prime is. In 2020 hebben ze aangegeven in de EU de 4K bitrate te verlagen om de druk op het Europese internet te verlagen; nieuws: Ook Amazon Prime Video verlaagt bitrate videostreams. Netflix en youtube waren toen ook al bezig met maatregelen.
Netflix claims that its new encoding approach can cut bitrates for 4K video in half without affecting picture quality.

- "Computing the Bjøntegaard Delta (BD) rate shows 50% gains on average over the fixed-bitrate ladder. Meaning, on average we need 50% less bitrate to achieve the same quality with the optimized ladder," the company said in a blog post. "For members with high-bandwidth connections we deliver the same great quality at half the bitrate on average. For members with constrained bandwidth we deliver higher quality at the same (or even lower) bitrate."

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 01:37]

Aanbod van prime is wel wat karig

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.