Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon breidt Prime uit naar andere webwinkels

Amazon introduceert Buy with Prime, waarmee andere webwinkels gebruik kunnen maken van Amazons platform voor betalen, leveren en retourneren voor Prime-abonnees. De dienst start in de Verenigde Staten op uitnodiging.

Met Buy with Prime kunnen webwinkels Amazons Prime-dienst integreren in hun site, in aanvulling op hun eigen check-outomgeving. Prime-abonnees kunnen dan op de Buy with Prime-knop klikken, hun producten afrekenen en laten bezorgen via Amazon Prime en ook van het retourbeleid van Amazon gebruikmaken.

Webwinkels kunnen deelnemen als ze zich opgeven en vervolgens een uitnodiging krijgen. In eerste instantie gaat het om Amerikaanse webwinkels die deelnemen aan Fulfillment by Amazon en zo al toegang hebben tot het logistieke netwerk van het bedrijf. Later in 2022 kunnen ook andere webwinkels de dienst integreren, belooft Amazon, en die hoeven dan niet al via het handelsplatform Amazon.com te verkopen. Of Amazon ook plannen heeft om de dienst internationaal beschikbaar te stellen, is niet bekend.

De kosten voor een webwinkel hangen van verschillende factoren af, volgens Amazon. Het bedrijf geeft als voorbeelden de afmetingen en het gewicht van pakketjes, de gemiddelde verkoopprijs en het aantal producten per bestelling via Buy with Prime.

De stap lijkt vooral bedoeld om te concurreren met Shopify. Deze software neemt webwinkels het technische werk en de beveiliging voor afrekenen uit handen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-04-2022 • 13:06

114 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (114)

Wijzig sortering
Ik kan wel gokken wat er gaat gebeuren.

Klanten worden gelokt omdat het wel lekker ont zorgt.
Het wordt gigantisch groot waardoor andere webshops hier simpelweg niet meer omheen kunnen.
Prijs wordt zwaar opgedreven en ridicule marges worden gehanteerd.

Zo gaat het namelijk elke keer weer.

De eerste stap was al prime introduceren met een streamingdienst eraan gekoppeld voor lage prijs waarvan ik moeilijk kan geloven dat deze winst dienst winst maakt. Het is simpelweg marktaandeel kopen.

[Reactie gewijzigd door Proliges op 22 april 2022 13:15]

Net als thuisbezorgd enzo. Het begint goedkoop (goedkoper dan eigen bezorgers), iedereen doet er aan mee, de consument raakt er aan gewend en gaat voortaan zoeken via thuisbezorgd ipv de 'restaurants' en dan kun je de prijs opdrijven want ze moeten toch wel meedoen omdat ze anders die klanten missen.
Thuisbezorgd deed voor zover ik weet helemaal niet zelf aan bezorging tot relatief kort geleden. Het is opgericht in een tijd waarin restaurants geeneens een website hadden of een belabberde website zonder bestelmogelijkheid hadden. Het is groot geworden omdat het voor de consument veel gemak bood en restaurants zichtbaarheid gaf. Ze boden de infrastructuur om makkelijk bestellingen op te nemen van een groter publiek. En tja, dat heeft zich verder inderdaad tot, praktisch, een monopolie ontwikkeld waarbij je er haast niet meer omheen kan maar wel een steeds hogere commissie wordt afgedwongen. Ik merk wel dat steeds meer restaurants zich afzetten tegen Thuisbezorgd. Ze gaan met andere, goedkopere platforms aan de slag bijvoorbeeld. Ik vermijd zelf Thuisbezorgd ook zoveel mogelijk. Vaak krijg je ook nog iets extra's als je bij het restaurant zelf bestelt.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 22 april 2022 13:33]

Ik zoek altijd in Thuisbezorgd. Ideaal, overzicht van beschikbare restaurants, simpele menukaart. Vervolgens bestel ik dat bij het restaurant zelf, omdat die inderdaad een minder overzichtelijke pagina heeft bijvoorbeeld, zodat ze die fee niet hoeven af te dragen.

Voor mij kost het niets extra's om het via het restaurant zelf te doen, maar ze houden er meer aan over. Easy as that.
precies het zelfde hier, in het verleden was de commissie aan thuisbezorgd 6%, dat is in mijn ogen wel een redelijk bedrag. Toen ik te horen kreeg dat ze dit naar 12 procent hadden verhoogd (en een jaar later zelfs naar 13) en je bij je vaste restaurants in de buurt wel eens een eigenaar spreekt die daar zijn verbazing/ongenoegen over uitspreekt vond ik het wel mooi geweest. Op een bestelling van 50 euro hoeft toch zeker geen 6,50 naar thuisbezorgd.

Maar ontopic; vervelende ontwikkeling dit, veel te grote bedrijven die alle concurrentie eruit forceren.
Op een bestelling van 50 euro hoeft toch zeker geen 6,50 naar thuisbezorgd.
Het is helaas nog erger dan dat. Die 13% is slechts voor bezorging. Thuisbezorgd neemt ook een 12% cut voor het gebruik van hun platform. Wanneer je dus voor 50 euro besteld op Thuisbezorgd, dan pakken ze 12,50 euro daarvan (25%)

Bron: De Volkskrant, 2021.
Maaltijdbezorging is de levenslijn van de lockdown, maar restaurants vrezen de branche
Thuisbezorgd is ook uitgebreid om websites aan te bieden, dus dat hoeft niet per se zo te zijn :D Op zich een slimme en logische uitbreiding voor ze.
Vaak krijg je ook nog iets extra's als je bij het restaurant zelf bestelt.
Thuisbezorgd en soortgelijke hebben ook vaak flinke kortingsacties, waar de deelnemende restaurants dan geen direkt nadeel van hebben (al komt het wel uit hun eigen totale bijdragen). Kan oplopen tot meer dan 10 euro per bestelling.
Precies dat inderdaad. De commissie op thuisbezorgd was eerst 2-3% inmiddels is dat 13 of 30%. horeca ondernemers klagen steen en been omdat ze bijna niets overhouden, maar ze hebben geen keus want als ze niet bij thuisbezorgd zitten besteld er geen mens meer.

Dit soort toko's kunnen makkelijk 15 jaar lang verlieslatend zijn alleen maar om marktaandeel te verkrijgen en daarna de prijs op te pompen voor woekerwinsten.
De commissie is nooit 2-3% geweest. Jaren geleden ooit begonnen op 6%, keer 9% als ik het goed heb, en inmiddels een aantal jaar op 13%. Vergeet niet dat ze daarvoor software leveren, een vrij grote klantenservice hebben, de infrastructuur moeten bouwen en onderhouden en ga zo maar door. 30% betreft overigens wanneer restaurants gebruik maken van hun bezorgdienst. Wederom een comment met onwaarheden.
Als tegenbeeld - de overheid is met DigiD precies zo gestart. Gratis, min of meer verplicht/opgedwongen op zowel bedrijven als de bevolking, en nu vragen ze goud geld voor zowel de mogelijkheid het te gebruiken en ook nog eens per login. Niemand is hierin heilig helaas.
Waar moet je betalen voor DigiD dan?
Voor zover ik weet ook nergens. Wellicht verwart @Zebby het met eHerkenning voor bedrijven? Betalen aan een commerciële partij voor je bedrijfsopgaven aan overheidsinstanties, wie dat bedacht heeft...
Jaarlijkse audits door een gecrediteerde partij, deze kosten al snel 10-15k. Dan heb je nog de login, dit kost € 0,13 ex per login, en natuurlijk inrichtingskosten om het geheel werkend te krijgen. Je moet ook de iets duurdere PKI Overheidscertificaten aanschaffen, die kosten volgens mij een paar honderd per jaar.

https://logius.nl/onze-or...-met-logius/doorbelasting

En ook voor @Andros

[Reactie gewijzigd door Zebby op 22 april 2022 19:36]

Toch zijn het allemaal diensten waar mensen op zitten te wachten. Ik lees veel weerstand tegen bedrijven als Amazon, maar de prijzen en het gemak dat ze bieden is precies wat mensen willen. Hetzelfde met Uber, Grubhub, etc. Er is veel kritiek op, maar de enige reden dat al deze bedrijven groot zijn is niet omdat het mensen wordt opgelegd om ze te gebruiken. Klanten willen het gemak wat deze bedrijven bieden! Dat is hoe kapitalisme werkt.

De keerzijde is echter dat bedrijven dusdanig groot kunnen worden dat ze alle concurrentie van de markt kunnen drukken. Als dat gebeurd, zou de overheid in kunnen grijpen. Met Amazon zijn we daar echter nog niet.
Je omschrijft wat Paypal doet, maar in Nederland hebben we alsnog gezonde alternatieven.

Echter in Amerika met de dure creditcard (hoge transactiekosten), zijn ze wel de sjaak.
Paypal, Apple, Google, Thuisbezorgd, Bol.com, Uber en ongetwijfeld nog vele andere. Ze doen het allemaal (of proberen het in ieder geval) en de kleine ondernemer is de sjaak want die kunnen niet zonder deze service diensten of moeten opeens concurreren met dit soort diensten die gewoon letterlijk 15 jaar verlies kunnen lijden terwijl jij dat niet kan omdat je gewoon je hypotheek moet betalen en je gezin moet voeden.

[Reactie gewijzigd door Proliges op 22 april 2022 13:49]

Mja ik denk dat je hier ook wat minder snel marktdominantie kunt verwachten. Het is vrij simpel om nadat ze te duur worden, weer over te stappen op een alternatief. Het lijkt me niet dat ze paypal zo makkelijk wegconcurreren.
Allicht, maar dit is natuurlijk wezenlijk niet anders, dan dat je nu je webwinkel volledig in amazon.com of bol.com hebt zitten, alleen heb je nu 'je eigen site'. Er zijn zat bedrijven die hun volledige assortiment allen via bol.com verkopen en mogelijk niet eens een eigen site hebben, anders dan een soort placeholder met wat contactinformatie.

Er zijn ook andere bedrijven die dergelijke diensten aanbieden, alleen is het minder transparant dat het zo werkt. In Nederland kan je, bijvoorbeeld, je gehele fullfillment laten afhandelen door PostNL (zo krijgen relatief kleine webwinkels het voor elkaar om "Voor 00:00 besteld, morgen in huis" te doen, want het ligt al in de magazijnen van PostNL). Dan heb je alleen nog maar een derde partij nodig voor de financiële transacties en klaar. Wat Amazon nu aanbiedt, is dat je beide taken bij één partij neerlegt voor een externe site (ipv op de site zelf)
Ja, maar dat soort toko's zijn in mijn ogen ook niet meer dan dropshippers of een variant daarop. Vraag me af of dat allemaal legitieme toko's zijn.
Die zitten er uiteraard tussen, maar ik ben ook wel fabrikanten tegengekomen op bol.com die het zo doen. Dus dat je als bedrijf geen 'zin hebt' om zelf een webwinkel met het hele gedoe er omheen bij te houden, maar niet met allerlei tussenwinkels wil werken, of dat je zelf alleen een fysieke winkel hebt en de online dingen via bol.com doet.

Op zich hoeft een dropshipper ook niet erg te zijn natuurlijk. De dropshipper is voor jou de partij die de garantie e.d. regelt. Wezenlijk doet een groothandel ook niks anders dan dat (inkopen, in een magazijn gooien en verkopen voor meer), alleen zie je dat dropshippers vaak maar bij één toko inkopen. Zelfs een supermarkt doet met veel producten weinig anders dan dat, behalve dat ze het in traditionele vorm 'mooi in een schap' plaatsen. Ze kopen een pak hagelslag in bij de Venz, zetten het (al dan niet) in een schap, en verkopen het. Ze voegen niks toe aan het product zelf, zelfs geen service anders dan het aanbieden van het product. Er is niemand in de winkel die ook maar enigszins iets weet van dat pak hagelslag anders dan wat er op de verpakking staat.
Goed punt. hoewel ik het hebben van een fysieke winkel wel wezenlijk anders vind als online verkopen uit een magazijn dat niet van jou is terwijl dat magazijn zelf ook producten aan biedt.
Maar je kunt je heel vaak afvragen of het uitkan en ze er winst op maken. Kijk maar eens naar die flitsbezorgers, die hebben elke dag verlies! Alleen de sterksten met het meeste geld zullen het overleven. Eenmaal de grootste gaat de prijs omhoog
Dit werd al vanaf het moment gedacht waaruit bleek dat Amazon ideeën had op om een webwinkel te openen in Nederland.
Tot nu toe is dat nog niet echt gelukt. En op weg daar naar toe zijn ze in mijn ogen ook nog niet. Het oogt meer als een rommeltje in tegenstelling tot bijvoorbeeld BOL, die vanaf het begin af aan al een gelikte webshop had,
Ik denk dat Amazon te makkelijk dacht de Nederlandse markt wel even te veroveren.
Nederland is voor Amazon geen makkelijke markt dat klopt. Maar als kleine webshop is het een ander verhaal. Bol gaat die knop echt niet installeren, maar andere kleine ondernemingen waarschijnlijk wel, voor hen is de keuze tussen bol of amazon niet heel verschillend. Beide pakken (redelijk veel) commissie en schaalvergroting is het enige wat voor wat meer vet op de botten kan zorgen bij dit soort kleine ondernemingen.
Waarom zou Bol dat niet doen? Ze zitten al met verkopers binnen hun eigen platform maar die hebben vaak nog een eigen site. Als ze de orders daar ook van afhandelen, dan is dat gewoon winst. De Nederlandse Paypal worden, zal misschien niet hoog op het lijstje staan, maar ik gok wel dat het er is. En als ze hun eigen betaalsysteem opzetten (volgens mij is dat nu nog wel via derde partij), dan is het beschikbaar maken aan derden niet zo heel verrassend.
Omdat Bol een directe concurrent is van Amazon en ze Amazon echt niet aan marktaandeel in Nederland gaan helpen via hun eigen website. Zou kunnen dat ze dat wel gaan doen hoor, maar ik geloof niet dat het een hele sterke zet zou zijn van Bol.
Tenzij de Bol.com-aandeelhouders zich voorbereiden op een toekomstige overname door Amazon. :+
Ja, zou ik ook denken. Maar het vreemde is dat Amazon nu ondanks hun agressieve tactieken nog steeds niet echt kunnen concurreren, met de gevestigde orde, hier in NL. Nederlanders gaan vooral voor de laagste prijs, maar vreemd genoeg is Amazon zelden de goedkoopste & moeten ze het hebben van lokkertjes, die uiteindelijk ook niet meer dan dat zijn, aangezien uiteindelijk die artikelen domweg vaak niet leverbaar zijn.
Niet concurreren met de gevestigde orde ?
Daar denk ik toch echt anders over.
Amazon geeft zeker wel concurrerende prijzen, als ik iets nodig heb, is het vaak juist Amazon dat de laagste prijs heeft.
Ok, soms zitten daar zeer uitzonderlijke uitschieters tussen, zoals deze iPad voor €170 onder de advies verkoopprijs, maar doorgaans zijn vaak net even wat goedkoper dan bijvoorbeeld een Bol.com.
Het verschilt wel erg per productgroep, tuin benodigdheden, gereedschap en schoonmaakmiddelen is vaak een stuk goedkoper, PC hardware vrijwel nooit en vaak duurder.
Verder is het voor mij vaak het sneller alternatief van AliExpress. Veel producten van AliExpress zijn ook op Amazon te krijgen, uiteraard wel duurder, maar dan wel met een levertijd van 1 a 2 dagen ipv maanden.

Als ik dan ziet hoeveel Amazon pakketjes op het afhaalpunt liggen, vooral vergeleken met de bol.com dozen die erbij liggen, doen ze het intussen aardig goed in Nederland.
Ik ben puur van de gegevens van de Tweakers-pricewatch uitgegaan & zoals jezelf al constateerde geldt dit dus niet voor computer hardware.

[Reactie gewijzigd door MazDaMan1970 op 22 april 2022 16:57]

Ik zie anders zó geregeld Amazon-bezorgers, dat mij lijkt dat ze aardig voet aan de grond aan het krijgen zijn.

Maar natuurlijk is de weg naar de top een proces wat wat langer gaat duren, aangezien ze met gevestigde namen als bol.com moeten concurreren.

En dan nog zegt het heel weinig, want Amazon is meer dan een winkel. Het kan best zijn dat maar 10% bij Amazon.nl bestelt, terwijl 50% een Prime-abonnement heeft om Prime Video te kunnen kijken. (uiteraard fictieve schatting om mijn punt te onderbouwen)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 april 2022 18:09]

Ik bestel nooit wat bij Amazon omdat ze gewoon niet handig zijn. De combi van Bol en Albert Heijn supermarkten is ideaal. Ik laat al mijn spullen bezorgen bij de dichtstbijzijnde supermarkt- en dat is in Nederland nooit verder dan een paar kilometer.
Prime "korting" is sws een beetje een wassen neus, want ik betaal voor een item bij .DE 15,- + 4,- verzending, en bij .NL met Prime is het 19,- met gratis verzenden. Want het item komt gewoon vanuit hetzelfde warenhuis. Het heeft andere voordelen, maar uiteindelijk is het allemaal in de prijs verwerkt.
Je vergeet:
- Personeel wordt zwaar uitgezogen.
- Ze proberen je prime door je strot te drukken als je iets bestelt.
veel mensen klikken per ongeluk op ja ik wil prime omdat ze niet in de gaten hebben dat ergens met piepkleine lettertjes staat "nee ik wil niet".
Je zoekt je vervolgens helemaal het lazerus om de opzegknop te vinden die zover mogelijk is weggestopt.
Beloven je met prima dan bezorging de volgende dag maar leveren pas dagen later.
en uiteraard is je bestelling in de regel verrampenneerd

Echt...
Laat die Bezos lekker thuis bruggen gaan slopen ipv hier

[Reactie gewijzigd door Baron Ballsaver op 23 april 2022 12:46]

Ik vind het heerlijk dat Amazon. Soms heb ik kleine dingen nodig die lokaal helemaal niet meer te koop zijn óf iig niet in meerdere vormen en/of veel te duur zijn, dus ik vind het goud.

Ik zou iig niet meer zonder Amazon kunnen en ook Prime Video wordt steeds interessanter. Mij interesseert het verder dus weinig wat de verhouding lokaal en grote spelers wordt. Met grote spelers weet ik waar ik aan toe ben (ook zakelijk) en lokaal moet ik altijd naar een winkel óf echt moeite doen om te vinden wat ik zoek (en het dan alsnog vaak niet heb).
Dat zou je wel moeten interesseren. Als kleine spelers uit de markt zijn gedrukt kun je wel raden wat er gaat gebeuren met de prijzen.
Als die prijzen omhoog gaan wordt het voor andere spelers juist weer interresant om in die markt te stappen.
Mooi voorbeeld is thuisbezorgd. prijzen werden opgedreven -> Horeca ondernemers beginnen eigen bezorgdienst. Uiteraard wordt dat geen succes want ja, waarom zouden klanten overstappen van thuisbezorgd naar iets anders?

einde verhaal en thuisbezorgd verhoogd de marges weer want ze weten nu zeker dat ondernemers geen keus hebben.
Klopt, en ik heb al van een paar zaken bericht gehad dat ze stoppen met thuisbezorgd en er weer zelf voor gaan zorgen. Sinds ze die mogelijkheid hebben bestel ik ook al direct bij ze.
Ja, en mits je geen bekende naam in de omgeving bent heb je gewoon vette pech en ben je afhankelijk van ze. Een relatief bekende/populaire toko kan hier misschien nog wel mee wegkomen, een startende onderneming niet.
"Vroeger" moest een onbekende (nieuwe) toko ook reclame maken voor er klanten binnen kwamen, dat is nu niet anders.
"Vroeger" waren er geen Nee-stickers op brievenbussen. :+
"Vroeger" waren er net zoals nu meerdere mogelijkheden reclame te maken, sponsoren bij de lokale sportverenigingen, lokale kranten, reclameborden langs de weg, lokale tv en radiozenders. Tegenwoordig zijn daar zelfs nog meer mogelijkheden bijgekomen via internet.
En als je ook nog eens een goed product levert praten mensen over je en maken zo gratis reclame voor je.
Kleine spelers zonder naam, zonder connecties, en zonder grote afzet?
Amazon kan naar een fabrikant gaan en zeggen "lever ons 10.000 <...> en we willen 10% korting". Vervolgens kunnen ze de prijs gelijk houden met wat de concurrent vraagt maar die concurent koopt maar 500 of 1000 stuks en krijgt geen korting van de fabrikant. Dan heeft Amazon dus meteen een leukere marge te pakken. En als er geen concurrent meer is dan is het voor iemand die wilt concurreren ook een stuk lastiger om voet aan de grond te krijgen. Immers kan die nieuweling niet meteen een contract met korting afdingen bij een fabrikant, daar heeft die de naam en verkoopvolumes niet voor. En de klant gaat er niet kopen want kent het bedrijf niet eens.
Kleine spelers zonder naam, zonder connecties, en zonder grote afzet?
Nee, andere grote spelers. Er zijn diverse andere grote bedrijven die nu niet in die sector zitten, maar wellicht er aan gaan denken als er geld is te verdienen.
Helemaal niet, want een bestaande toevoerketen optuigen is duur. Tegen de tijd dat je op de markt komt mag je met Amazon gaan concurreren op prijs. Dat lukt niet en je bent dus weer uit de markt.
Dat hoor je vaker als (drog)reden, maar ik zie het voorlopig niet gebeuren. Amazon verkoopt zoveel en ze zullen nooit de enigste worden.

Tot nu werken dit soort bedrijven voor mij fantastisch. Lokaal interesseert me echt verder niet en fysieke shops wordt de service steeds minder. Daar heb ik al meermaals mn neus gestoten.

Er wordt al jaren enorm gebasht op dit soort bedrijven, maar voor mij werkt het verhelderend. Zelfde heb ik met Apple. Dit soort bedrijven hebben de wereld veranderd en beetje meer waardering vind ik wel op de plaats. Ik doe dit in de vorm dat ik deze bedrijven meeneem in mijn keuzes.
Die drogreden is al werkelijkheid aan het worden. In landen waar ze een groot marktaandeel hebben en mensen praktisch niet om ze heen kunnen zijn prijzen hoger. In Duitsland is het prime abonnement bijv al het dubbele als in Nederland. In de VS 12,99 (dollar)
Hoe groter het marktaandeel wordt hoe hoger de prijs wordt.

Wat denk je wat er gebeurd als vrijwel elke webshop de amazon button heeft, terwijl het marktaandeel van prime hoger wordt? Tuurlijk worden die marges veel hoger, ze zijn het gewoon al aan het doen. Lokken met lage prijzen en de prijs verhogen als het markt aandeel hoog is. Elke toko doet het op deze manier, letterlijk allemaal.

Leuk dat ze de wereld veranderen en dat ze er zijn voor het gemak van de mensen die er gebruik van maken. Het moment om de consument tegen dit soort praktijken te beschermen is nu. (eigenlijk 10 jaar te laat, maar goed)

[Reactie gewijzigd door Proliges op 22 april 2022 15:29]

Die verhoogde aboprijzen hoef je geen gebruik van te maken en volgens mij is het video aanbod ook een stuk beter daar, dus logisch dat het bedrag dan hoger is. Bovendien zijn dit grotere landen dus zal de impact met bezorging (en het regelen daarvan) ook groter zijn.

Draai het eens om: wat schiet Amazon en co ermee op om het zo duur te maken dat er vele mensen afhaken?
Het gaat om een machtspositie. Dus of ik er wel of geen gebruik van maak is niet relevant. Het gaat erom of ondernemers praktisch gezien verplicht worden om het af te nemen omdat ze anders niet meer relevant zijn.

Of het aanbod van prime voor particulieren beter is is subjectief en ook niet perse waar.

Het idee van een hoog marktaandeel is dus dat mensen niet afhaken. En dat wordt dus versterkt als er meer zogenaamde voordelen zijn zoals bij veel webshops kunnen betalen via prime etc. Ze zijn een oplossing voor een probleem dat ze zelf gaan creëeren.
Ja en nee.

Mensen hebben vaak een onterecht idyllisch beeld bij kleinere zaken en evenzogoed een vreselijk beeld bij grote bedrijven.

Loop eens door een winkelstraat of klik door de kleinere webwinkels en je zal zien dat ze vaak niets meer of minder goed of slecht doen dan de grote bedrijven.
Bol / Toolstation / Futurumshop / MediaMarkt / Coolblue..... :) en mijn lokale 2 fietsenmakers niet te vergeten!
Genoeg grote jongens!

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 22 april 2022 13:50]

Wedden dat je wel zonder Amazon kunt :D
Vast wel, ik zou misschien ook wel zonder iPhone kunnen. Moet de rest het ook doen. ;)

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 22 april 2022 16:20]

Mee eens dat het praktisch is maar het effect is dus al zicthbaar :
die lokaal helemaal niet meer te koop zijn
Het blijft alleen een gegeven dat uiteindelijk de grootte van een aanbieder niet in het voordeel van de afnemer is. Want het mag dan nog geen monopolie zijn maar het komt dat op een gegeven moment wel op neer.
Zelfs al er is een concurrent met een lagere prijs, als het bezorgen duurder is of minder praktisch of minder goed retour-beleid - dan kies je nog voor de grote speler.

Dus waarom maak je dan nog druk zou je zeggen? Omdat de kleine speler op een gegeven moment zijn prijzen omhoog moet brengen omdat er te weinig omzet is - en dan volgt Amazon gewoon ook [met de prijs]. Niets aan de hand lijkt het. Maar ondertussen stijgen dus wel de prijzen en geeft het vooral nog meer winst voor die ene grote speler.
Amazon is met hun aws inkomsten al jaren aan het proberen om elke markt te domineren. Vraag me af hoe lang het gaat duren totdat ze tot opsplitsing worden geforceerd.
Ik denk dat dat pas lukt als ze monopolist zijn en dat gaan ze niet worden (in de juridische zin).
De stap lijkt vooral bedoeld om te concurreren met Shopify. Deze software neemt webwinkels het technische werk en de beveiliging voor afrekenen uit handen.
Ik vermoed eerder dat het vooral met het logitieke process te maken heeft. Op deze manier kan Amazon makkelijk een groter volume creeëren waardoor de logistieke kosten relatief verminderen. Zie ook bijvoorbeeld deze video over hoe dat logistiek process nu eigenlijk werkt in de verenigde staten.
Aan het logistiek proces zal niets veranderen want webshops die kunnen deelnemen gebruiken nu al fulfillment van Amazon.
Niet voor hun hele orderstroom.
Hoe meer van je shipments full truck loads zijn, hoe goedkoper het wordt en ook hoe frequenter je kunt rijden. Iedere dag of iedere twee uur een truck naar een bestemming gaan sturen maakt een enorm verschil voor je kosten en flexibiliteit. Zelfs de laatste paar km zitten de wagentjes voller en is het daarmee goedkoper.
Je geeft alleen je hele klantenbestand uit handen aan Amazon met het risico dat zij de behoefte van jouw klanten elders gaan betrekken en je klanten kwijt raakt.
Waarom is dit bij de bedrijven die fulfillment van amazon nu al gebruiken niet het geval?
Dat hebben ze nu ook al en er zijn voldoende voorbeelden waar het gebeurt alleen dan met partijen die via de Amazon website zoeken. Dat geeft wel een ander business model.
Interessant filmpje maar eigenlijk weer wat out-dated want ze hebben nu ook veelal 1 day delivery en niet zoals in het filmpje 2 day..
Die schaalvergroting, zeker met Jeff Bezos, leidt uiteindelijk tot uitbuiting, van winkels, personeel en daarna Amazon dominantie.Bol.com is hetzelfde gedoe, of AliBaba. De kleine ondernemer wordt uit de markt gedrukt.
Het is jammer dat mensen dit niet inzien en niet andere keuzes maken in hun consumptiegedrag. Juist de mensen die niet veel geld hebben kiezen voor dit soort bedrijven, terwijl dat ook de mensen zijn die het soort baan hebben dat gevoeliger is voor uitbuiting. Daarmee voeden ze eigenlijk hun eigen neerwaartse spiraal. Het is deels een probleem binnen kapitalisme natuurlijk, maar het is wel te doorbreken als mensen zich er bewust van zouden zijn.
Dit is gewoon om data te vergaren wat men elders koopt en tegen welke prijs. Op termijn gaat de provisie omhoog en wordt hetzelfde item voor goedkoper aangeboden op de eigen site.

In zee gaan met Amazon is de doodsvonnis van je bedrijfje.
Voor mij een reden om dan juist niet bij die winkel te bestellen. Als er één webwinkel is met waardeloze service dan is het wel amazon.
Deel die mening niet. Als er één winkel is waar ze niet moeilijk doen over service, is het Amazon wel.
- Videokaart van anderhalf jaar oud defect. Amazon repareert niet -> aankoopbedrag terug ontvangen. Ofwel, gratis gebruikt voor 18 maanden.
- Pakket kwijt / niet bezorgd -> In plaats van 2 jaar wachten op een onderzoek, stuurt Amazon alvast een nieuwe op
- Met Prime alles gratis retour en verzonden.
Mijn ervaring is dat als iets ook maar een fractie afwijkt van de gebruikelijke gang van zaken dat het compleet in de soep loopt. Verder zijn levertijden lang tov. andere webshops. Gebruikte bezorgdiensten zijn waardeloos (dan doel ik vooral op DHL) en de rating in de tweakers pricewatch is niet voor niets veel lager dan de meeste andere webwinkels. De keren dat ik iets bij amazon heb besteld heb ik niets anders dan ellende gehad.
Goh, ik bestel al sinds eind jaren 90 bij Amazon en ik heb alleen maar excellente service gehad als er iets mis ging.
Ik heb nog nooit iets op de beloofde datum gekregen, ik heb prime geprobeerd en het maakte geen moer uit, alles werd net zo geplet geleverd.
Omdat ik LEGO collector ben is het voor mij zaak dat de verpakking in perfecte staat verkeert, nou dan hoef je niet bij jeffie te bestellen want alles wordt systematisch grondig gemolesteerd.
opzeggen van prime is een drama, pas na vele bijna onleesbare links te hebben gevolgd kom je eindelijk ergens de juiste "knop" tegen.

DIEP TRIEST dat ze op zo'n manier met klanten omgaan en hun walgelijke prime praktijken aan de man brengen.
Hoe vaak heb jij iets besteld en een positieve review achter gelaten? Negatieve reviews zijn over het algemeen in vele malen hogere aantallen aanwezig, puur omdat een negatieve ervaring eerder triggerd om een recensie te schrijven.

Op dit moment 91 reviews. Dat is waarschijnlijk het aantal orders dat zij in de afgelopen 10 seconde in Nederland hebben verwerkt.

Betreft verzenden; met Prime heb ik producten meestal binnen 24 uur bezorgd, tenzij anders aangegeven. Neem bijvoorbeeld mijn laatste zending; gisteravond besteld om ~19:00 uur en wordt vanavond bezorgd russen 18-20:00 uur.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 22 april 2022 13:56]

Als mensen enkel een review achterlaten wanneer ze negatief zijn, waarom staan er dan zo veel positieve reviews in de pricewatch?
https://tweakers.net/shopreview/

Ik heb een tijd geleden nog een product bij amazon besteld op maandag. Zou op woensdag bezorgd moeten worden, werd uiteindelijk op donderdag met dhl meegegeven, dhl claimde dat ze mij hadden gemist ondanks dat ik thuis was en het pakket door de brievenbus had gemoeten, in plaats van het de volgende dag wel aan te bieden werd het naar een servicepunt aan de andere kant van de stad gebracht dat enkel op weekdagen open was tot half 6, daar kan iemand met een kantoorbaan dus niet langs. Vervolgens moest ik een week wachten voor ik bij amazon aan kon geven dat ik mijn pakket niet had ontvangen, voor die tijd weigerden ze iets te doen. Service noemen ze dat, en dit was geen uitzondering, letterlijk 50% van de bestellingen die ik bij amazon heb gedaan ben ik tegen problemen aangelopen. Aan de andere kant heb ik laatst bij megekko een scherm gekocht, dit kwam binnen 24 uur binnen via dynalogic op exact de tijd die was aangegeven inclusief actuele tracking van de bezorger. Het scherm viel tegen, binnen een uur retour geregeld en de volgende dag teruggestuurd. De dag erna retour afgehandeld en een dag later het geld terug op mijn rekening. Dat is positief in tegenstelling tot amazon.
Je hebt eigenlijk een probleem met DHL, diezelfde sores heb je namelijk ook bij alle andere webshops die met DHL verzenden. Hier ook altijd te laat, kwijt, of ze knallen volgas door je straat en krijg je niet veel later een melding dat je niet thuis was :(
Daarom laat ik mijn Amazon bestellingen bij een afhaalpunt afleveren, dan gaat dat via PostNL, en gaat dat eigenlijk altijd wel goed.
Qua aftersales, nooit geen gedoe gehad, men start zelfs de terugbetaling al op het moment dat jouw retour pakket bij je lokale afhaalpunt wordt ingescand.
Je reageert op selectieve woorden uit mijn reactie.
Ik geef nergens aan dat men enkel en alleen bij negatieve ervaringen reviews post. Wat ik wel aangeef is dat men eerder geneigd is bij een negatieve ervaring hierover te schrijven.
In 4 jaar - 4x contact gehad. En altijd goede service ervaring gehad.
Via website en pers. bestellinglijst is klantenservice goed te benaderen. Er worden eerst een aantal opties aangeboden - indien je iemand wil spreken (i.p.v. de chat) kun je dit aangeven. Werd altijd binnen max 2 min teruggebeld.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 22 april 2022 13:45]

Ik deel ook deze positieve ervaringen. Gisteren nog een issue met een voeding en netjes, via de chat, geholpen en Amazon kwam met een passende oplossing. Ook in het verleden waren de ervaringen, via Amazon, goed te noemen.
Zit ik echt op te wachten - zonder het door te hebben dat je subscribed weer vast te zitten aan die zooi van Amazon. En dan weer een urenlang gevecht met support om er vanaf te komen en je centen terug te krijgen.

Amazon mag zo snel mogelijk weer vertrekken uit NL
Schaalvergroting helpt beide partijen. Maar in de long run vergroot het vooral de macht van Amazon natuurlijk.
Bol / Toolstation / Futurumshop / MediaMarkt / Coolblue..... meer grote jongens :) en mijn lokale 2 fietsenmakers niet te vergeten!
Dat Amazon zo succesvol is heeft alles te maken wat stenen winkels niet zijn, klantvriendelijk en service gericht. Ook veel andere online shops kunnen daar van leren. Maar ja, veel van de kruideniers hebben liever gelijk dan succes.
Inderdaad, zo ervaar ik het ook. Pasgeleden nog meegemaakt in een winkel voor een jas. De verkoper zei doodleuk dat ik even de site moest checken of het andere filiaal er nog één had. Ik had namelijk een ander maatje nodig. Ik zei: kan jij dit niet checken dan of even bellen? Stond die me raar aan te kijken en ging verder met broeken opvouwen. Ging om een jas van € 700,-. Uiteindelijk gescoord op internet bij een veel groter bedrijf voor € 575,-.
Verkoper: ik kan hem bestellen
Ik: Dat kan ik ook en dan krijg ik hem thuisbezorgd