Amazon zet Duitse Prime-abonnementen ongevraagd over naar Nederlandse versie

Amazon heeft in de afgelopen week klanten met een Prime-abonnement voor Amazon Duitsland eenzijdig overgezet naar een abonnement voor Amazon Nederland. Klanten klagen over gebrekkige communicatie over deze stap en over ongewenste gevolgen.

Diverse klanten met een Prime-abonnement voor Nederland bij Amazon.de kregen afgelopen dinsdag een mail van Amazon, met de melding dat ze hun abonnement met succes hadden overgezet naar Amazon Nederland. Bij artikelen die al in hun winkelmand zaten, waren meteen de verzendkosten vanuit Duitsland van 3,49 euro gerekend, ongeacht het totale bedrag in de winkelmand. Klanten kunnen zelf hun abonnement overzetten, een stap die niet omkeerbaar is, maar in dit geval migreerde Amazon de Nederlandse klanten ongevraagd. In een chat geeft de klantenservice van Amazon aan dat het om 6140 klanten ging.

Die klanten hadden nog een abonnement voor de Duitse winkel. Een Amazon Prime-abonnement voor Amazon.nl kost 2,99 euro per maand. Dat is goedkoper dan het abo voor Amazon.de, waar gebruikers 49 euro per jaar of 5,99 euro per maand voor betalen. Verscheidene klanten geven aan toch Prime voor Amazon.de te willen behouden, vanwege het grotere aanbod en de soms lagere prijzen.

Gebruikers die niet gediend waren van de automatische omzetting, namen contact op met de supportafdeling van Amazon. Die gaf aanvankelijk aan niet te weten wat er aan de hand was, maar dit wel uit te gaan zoeken. Zo kreeg gebruiker An9nymous te horen: "We weten nog niet waar dit vandaan komt, maar zodra we een update hebben, kan ik je hier een terugkoppeling van sturen per mail."

Amazon.de Amazon.nl
De meldingen die Nederlanders al een tijd te zien krijgen als ze de Prime-pagina op Amazon.de openen

Diverse klanten kregen later op dinsdag te horen dat Prime niet langer beschikbaar was op Amazon.de voor Nederlandse klanten, daarom werden alle Prime-lidmaatschappen automatisch overgeschakeld naar Amazon.nl. In een Engelstalige chat meldde een supportmedewerker aan pinda powerrr dat dit een jaar geleden gecommuniceerd zou zijn, maar op gebrekkige wijze. "Ze hebben niet de informatie gegeven dat deze stap automatisch na 10 januari van dit jaar gezet zou worden."

Niet duidelijk is naar welke communicatie van vorig jaar de helpdeskmedewerker verwijst. In maart 2020 startte Amazon.nl met de levering van producten in Nederland; het Prime-abonnement werd daarmee ook vernieuwd. Klanten met een abonnement voor Amazon.de kregen de melding dat ze hun abonnement over konden zetten, maar dat ze met Prime op Amazon.nl niet konden terugkeren naar het vorige Prime-lidmaatschap voor Nederland op Amazon.de.

Die mededeling staat nog steeds op Amazon Duitsland. Daar staat ook "Nederlandse klanten hebben hun eigen Amazon-ervaring op Amazon.nl" en "Prime-lidmaatschap voor Nederland is niet langer beschikbaar op Amazon.de." Maar er staat niet dat bestaande klanten hun abonnement niet kunnen behouden en ook niet dat ze op een moment in de toekomst overgezet worden. Ook een aanvullende notitie meldt alleen dat klanten zich zelf kunnen aanmelden als ze hun Prime-lidmaatschap willen overschakelen naar Amazon.nl. Overigens behielden Belgische klanten die zich registreerden voor Prime op Amazon.nl, wel de mogelijkheid Prime op Amazon.de te behouden, na een nieuwe registratie.

Amazon Nederland-woordvoerder Dirk van den Bogaart kon Tweakers ook bijna vier dagen na het omzetten nog geen duidelijkheid geven over wat er misging. Hij meldt vrijdag: "We zijn op de hoogte van een verandering die sommige klanten hebben ervaren met hun Prime-lidmaatschap op Amazon.de. We doen momenteel onderzoek naar de oorzaak en een oplossing. We vragen klanten die zich zorgen maken over de status van hun huidige Prime-lidmaatschap, vriendelijk om contact op te nemen met onze klantenservice." De klantenservice belooft klanten met klachten inmiddels dat ze voor 20 januari antwoord kunnen verwachten. Sommigen hebben inmiddels een tegoed van 5,99 euro ontvangen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-01-2022 • 16:14

317

Submitter: ehtweak

Reacties (317)

317
309
129
25
0
136
Wijzig sortering
Het wordt echt tijd voor een amazon.eu. Als ik iets bij amazon.nl bestel komt het negen van de tien keer uit een duits of frans warehouse, maar als ik als nl prime member iets in duitsland of frankrijk bestel kan ik weer verzendkosten gaan betalen. Nog los van het feit dat de prijzen voor exact dezelfde spullen die op hetzelfde stapeltje in dat warehouse liggen met een of andere random multiplier worden verhoogd voor nederland; de beste prijzen vind je zelden bij amazon.nl. Ben ooit zo dom geweest om mijn DE prime om te zetten, maar dan was ik dus nu alsnog geforceerd.
Je kan ook stellen dat het tijd is dat je als klant grenzen stelt en geen diensten af blijft nemen bij een bedrijf dat te veel doet wat je niet bevalt. Dan geef je andere ondernemers die mogelijk wel naar je luisteren een kans en financiële beloning.
Ik koop principieel niet bij Amazon, tenzij ik iets echt nergens anders kan krijgen (en dat is zeeeeer zelden zo). Met andere woorden: ik gun ieder ander met liefde de omzet, zelfs als het duurder is, tenzij ik geen andere kant op kan. Amazon is zo'n verschrikkelijk bedrijf, daar wil ik liefst niks of zo min mogelijk mee te maken hebben.
Ik heb Amazon niet meer gebruikt sinds de .nl (duur en alles wat jij net schrijft)
Of het nu toeval is of iets anders, maar Bol.com heeft sindsdien echt heel erg veel stapjes gezet (al is er voor Tech meer dan een beter alternatief).
Tel daar bij op hoe Amazon als werkgever is en wat het voor impact heeft op de algehele economie en het milieu.
En je zoekt al snel iemand anders (nog los van de baas die allerhande leuke spelletjes aan het spelen is voor de veel te rijken).
Bol.com is net zo erg als Amazon. Ook daar (bij bol.com) bestel ik niets meer.
Graag enige toelichting. Gaat bol.com hetzelfde om met marktpenetratie, verkrijgen van overheidssubsidie, werknemers rechten als Amazon? Daar zit echt een groot verschil tussen!
Mwah ze doen sowieso hetzelfde m.b.t. hun 3rd party sellers: Dingen die hard lopen gewoon zelf gaan stocken. En uiteraard is er altijd ruimte om die sellers te undercutten als je die mensen 15% vraagt. Verder heb je er tegelijkertijd dezelfde problematiek als bij amazon: dubieuze sellers die troep verkopen en een onoverzichtelijke website. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze goed met hun werknemers omgaan gezien ze geliwerd zijn aan AH. Maar goed ik ga de meeste retailers en dergelijke die je tegenwoordig hebt ook niet de hemel in prijzen...
Toch raar dat dit een +2 krijgt, als ik zonder onderbouwing op een willekeurig topic zo zou reageren zouden de -1tjes niet van de lucht zijn. De hypocrisie is echt soms niet te verhapstukken op Tweakers.
bol.com zijn gloriedagen zijn helaas ook al heel lang gedaan. Het is een Chinese dropsite geworden waar enorm veel rommel verkocht wordt.

Zoek maar eens naar een fietspomp of waterblazer. Allemaal dezelfde producten van 10 verschillende merken, recht van AliExpress.
Pricipeel niet tenzij je toch iets niet elders kan kopen. Daar gaan de principes dus alweer..
Als je het "echt" niet wil heb je Amazon niet nodig hoor.
Een tijdje terug zocht ik naar een vervangend kussen voor de band van mijn koptelefoon. Senheisser verkoopt ze niet (alleen earpads) en de enige site die ze aanbod was Amazon. Nergens anders te krijgen.
Helemaal mee eens. Vooral bij een bedrijf als Amazon is het voor mij zeer makkelijk om ze te boycotten. Vindt het jammer dat mensen niet meer stemmen met hun portomonee, en ergens blijven ondanks dat ze bedonderd worden.
Ik koop uit 'principe' niks bij Amazon.

1. De winst die gemaakt wordt op mijn aankopen zie ik liever niet richting een Amerikaanse gigant verdwijnen die vervolgens geen/nauwelijks belasting betaald
2. Ik wil geen zaken doen met een reus die een slechte werkgever is en succesvolle producten kopieert (lees jat).

Ik wil niet meewerken aan het creeeren van een markt dictator. Net als bv. bij chromium wordt daarmee (imo) diversiteit plat geslagen
Ik heb niet de indruk dat ik als ‘kleine consument’ veel verschil kan maken. Voor mij is Amazon een bedrijf met goede klantenservice, waar vaak problemen worden opgelost in mijn voordeel. In een o-zo-corrupte wereld wil ik als kleine man mijn voordeel kunnen halen tegenover oppermachtige bedrijven die matige support leveren. Amazon zal bijv. garantiekwesties of discussies in jouw voordeel afhandelen, ipv jou als consument te benadelen omdat de producent het probleem niet wil toegeven.

Als Amazon zo’n maatschappelijk probleem is, is het hoofdzakelijk de taak van regelgeving en wetgeving om hierop in actie te komen.
Als veel kleine consumenten besluiten om het verschil te willen maken is dat dus wél merkbaar... Het overlaten aan "regelgeving en wetgeving om hierop in actie te komen" betekent dat er niets zal veranderen omdat er niemand klaagt of zich aangesproken voelt om te klagen.
Dat snap ik inderdaad ook niet. Ook op fora zoals van Kassa of Radar zie je soms hele principediscussie over hoe slecht sommige bedrijven wel niet zijn. Als je nu je energie stopt in zoeken naar een betere bedrijf dan tref je die slechte bedrijven meer dan als je er over zeurt maar er toch blijft kopen. Als je een bedrijf wilt raken is niet meer kopen zonder tegen ze te zeggen waarom het allerbeste. Klagende klanten zijn immers goed voor een bedrijf. Daar kan je eventueel nog wat mee. Maar geen sales meer zonder te weten waarom is echt vervelend.
Zou er een plek/site staan waar alternatieven worden uitgelegd met rationale?

Bijv een aantal criteria waarop bedrijven beoordeeld worden obv maatschappelijke /ethische kwesties (omgang medewerkers, wel/geenn vakbond, uitbuiting bekend) naast criteria voor consumenten (klantentrvredenhei, etc).

Zou een mooi initiatief zijn?
mooi als 1% van de consumeten dat doet wordt je dus zelf de pineut,

het is een mooi streven maar zolang de mensen niet naar andere kijkt ze je alleen je zelf buiten spel,
Hoe word ik de pineut dan? Ik ben niet tevreden over Amazon, dus ik koop er niet. Welke geweldige ervaring loop ik zo mis? Ik ga ook niet naar een restaurant waar ik het eten of de service slecht vind, ik koop geen auto die me niet bevalt en ik zit op een bank die lekker zit, in plaats van oncomfortabel. Je maakt keuzes in het leven, daarmee sluit je alternatieven uit, daar word je verre van "de pineut" door :)

En "maar zij doen het ook" is echt een slecht argument om maar door te gaan met iets waar je eigenlijk niet achter staat.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 14:52]

Goeie aftersales, snelle verzending, het pricematchen wat ze doen bij andere ketens/winkels/producten? Het feit dat je voor een paar euro per maand gratis shipping hebt op een hoop dingen, een streaming platform er bij krijgt, een gaming platform er bij krijgt.. Er zijn vast ketens die dit ook gedeeltelijk doen (gratis shipping is bijv. bij een bol.com ook af te kopen) maar geen enkele die dit alles biedt.
Dat zijn allemaal kortetermijn-voordelen en ook enkel en alleen voor de consument. Als je zo shopt vraag je er gewoon om om op niet al te lange termijn volledig afhankelijk te zijn van een (of twee) groot machtig bedrijf die dan volledig hun zin kunnen gaan met prijzen en arbeidsomstandigheden omdat ze onuitroeibaar zijn. De overheid heeft geen macht meer omdat ze afhankelijk zijn van de werkgelegenheid en concurrenten hebben geen kans om een business op te bouwen omdat de magnaat dan zelf hetzelfde doet of snel opkoopt. Vooral Amazon scoort al erg slecht in de delen van de wereld waar ze die monopolie al (bijna?) hebben (US).

Dat is niet iets waar we heen zouden moeten willen. Dus ik snap (en deel) die principes van de andere reacties wel.
De overheid zou er e.e.a. aan kunnen doen om het voor de consument gemakkelijker te maken om niet alleen te beslissen op basis van eigen financieel gewin, maar helaas zijn die er de laatste jaren ook langs alle kanten vooral in geslaagd op dat vlak te falen , en van Nederland vooral voor bedrijven een soort utopie te maken.

Onder de streep ben ik toch een consument. De lange termijn ben ik compleet met je eens, maar je kan het ook anders benaderen en bedenken dat het allicht ook als maatstaf kan dienen waar andere bedrijven zich aan kunnen proberen te meten. En dan heb ik het neit over de werkomstandigheden bij een Amazon zelf, maar over een prijsbeleid of een garantieafhandeling bijvoorbeeld.
Als je weg gaat omdat te veel niet bevalt zet je niet buiten spel. Je hebt geen last van wat je niet bevalt. Dat het je ergens anders ook niet allemaal bevalt wil niet zeggen dat het daar slechter is. Daarbij is het principe van marktwerking dat als vraag en aanbod niet bevallen de markt ook stil kan vallen, dus dan kosten wat het kost blijven kopen of verkopen is niet zomaar zinnig.
De meesten geven geen fuck om principes en willen alles goedkoopst mogelijk.
wie bedoel je daarmee?.. de bedrijven of de consumenten? :+
Neem aan allebei, want er zijn maar weinig consumenten of bedrijven die echt principes hebben als het om geld gaat, of iig er niet over na gedacht hebben en gewoon voor het goedkoopste gaan.

Persoonlijk mag van mij amazon.nl gewoon ophouden met bestaan, de NL shop is duurder, bepaalde dingen mag je niet kopen, anders dan in NL (o.a. Echo producten), zijn vaak duurder dan .de en hebben langere en vaak slechtere levertijden als er zelfs geleverd wordt, heeft niet voor niets een van de slechtste shop reviews in de PW.

Bv de Echo dot is in NL €60, in FR €30, in DE €30, in IT €30 en in de UK £30 (€35)

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 juli 2024 14:52]

Tja met het gegeven dat de meeste mensen modaal verdienen is het niet zo raar dat je principes aan de kant moet zetten... het is een nogal dure hobby met alle inflatie...
NL lijkt wel altijd net dat buitenbeentje te zijn tegenover de rest. Moet altijd meer betalen dan de andere landen.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 22 juli 2024 14:52]

Laten we eerlijk zijn, einde van de dag kijk je toch ook voor een groot gedeelte naar je eigen portomonee, zeker in een land waar we gemiddeld gezien hoge vaste lasten hebben en een hoge belastingdruk voor consumenten.
Daarmee benadeel je dan ook zelfstandige ondernemers die Amazon als marktplaats gebruiken.
En gelukkig mag iedereen zelf bepalen met wie hij zaken doet en omgaat en iedereen heeft eigen grenzen en moraal.
Niet per se, want niet iedereen is overgezet. Ik zit gelukkig nog op amazon.de. Het verschil in assortiment is gelukkig kleiner geworden, maar vaak zijn de prijzen nog steeds hoger op amazon.nl 🙄
Nederland staat bekend in internationaal retail land als:
* Naief
* Is bereid de hoogste prijs te betalen, als het maar als koopje wordt gepresenteerd

Wij denken allemaal slim te zijn en daar wordt door sales-mensen gretig gebruik van gemaakt....

Veel markteting tests gebeuren in Nederland. Als het aanslaat, dan komt een introductie in een ander land. Duitsland pikt dit gewoon niet. Consumenten(organisaties) zijn ook veel mondiger. Veel mensen weten niet dat in Duitsland de bedenktijd anders is georganiseerd:

* Het financieel risico ligt tijdens de bedenktijd ook echt bij de retailer. Tijdens deze periode (b.v. 30 dagen : wat in NL wet kopen op afstand heet) wordt er geen geld afgeschreven. Pas daarna kan worden ge-ind. Daar mag geen retailer (ook geen Amazon) van afwijken.
Heb je daar ook een bron van? Want zover ik weet verschilt DE niet zo veel met NL.

Tevens bestelt iedereen in Europa al bij
Amazon Europa S.A.R.L
https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=GF4WKPX3G65RNNRJ

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 14:52]

In Duitsland 100% (even geen tijd om te googlen) in NL 50%:
“Het is namelijk een wettelijke verplichting om minimaal 50% van de kosten in een later stadium te mogen voldoen. Het uitbesteden van deze verplichting aan partijen als AfterPay of Klarna scheelt een hoop zorgen voor de webwinkel. "

https://www.thuiswinkel.o...en-over-achteraf-betalen/

Van NL wist ik dit overigens niet...
Dus het is een gunst (en geen vereiste) dat de NL consument vooraf betaald....

Veel openbare links zijn weg hierover, maar ik vond er nog wel eentje vanuit Procter & Gamble. (30% producten in supermarkt over voedingsupplementen)

"Toch kiest P&G ervoor om het merk Swisse in Nederland als één van de eerste landen op de markt te brengen. Volgens Manhoudt omdat het concern veel van Nederland leert. "
https://fd.nl/ondernemen/...in-innovatie-xna2caOxR30t

[Reactie gewijzigd door metalpro2021 op 22 juli 2024 14:52]

Er moet volgens de wet minimaal 1 betaaloptie geboden worden waar maar 50% aan betaling vereist is. Maar een betaling waar 100% vooruit betaald moet worden is gewoon toegestaan. Tevens ma die overige 50% bij aflevering betaald worden. En niet 14 tot 30 dagen zoals door jou gesteld. En ook draagt daarmee de ondernemer geen risico maar bedrijven als AfterPay/Klarna

Dus je zal het vast goed bedoelen maar verwordt het verkeerd.
Als er een optie aangeboden is waar er maar 50% bij aankoop wordt afgeschreven, betekent dat de overige 50% niet wordt betaald tijdens aankoop, maar erna toch? Die overige 50% moet in 'een redelijke termijn na ontvangst goederen' worden voldaan. (in NL en DE overigens). Wat die redelijke termijn is, mag onderling tussen retailer en consument worden bepaald. Wat in Duitsland betekent: als dat niet 30 dagen is, vinden zij het 'onbetrouwbaar' en kopen ze gewoon niet....

Hoe dan ook, in 'die termijn' kun je stellen dat het risico dus bij de verkoper ligt.

Een optie dat je 100% vooruit betaalt, mag natuurlijk ook. (Ik zeg toch nergens dat het niet mag?) Maar 'praktisch gezien' doe je dan wel afstand van een 'praktisch recht' : immers vanaf dat moment moet jij moeite doen om je geld terug te krijgen i.p.v. een retailer om het geld te ontvangen.
Je geeft zelf aan:

Het financieel risico ligt tijdens de bedenktijd ook echt bij de retailer. Tijdens deze periode (b.v. 30 dagen : wat in NL wet kopen op afstand heet) wordt er geen geld afgeschreven. Pas daarna kan worden ge-ind. Daar mag geen retailer (ook geen Amazon) van afwijken.

Dat komt bij mij en andere over als je mag pas na 30 dagen geld innen.

Tevens heeft herroepingsrecht niets met een eventuele betaal verplichtingen te maken. En het financiële risico daarvan ligt ook niet bij de ondernemer.

Dus je bedoeling is goed. Maar je verwording is verkeerd.
Wellicht onduidelijk geformuleerd of een kwestie van 'omdenken'.

Hoe dan ook een samenvatting van wat ik bedoel:

1. Je kiest als consument een betaling 'achteraf'. Welke betaalmethode dan ook. (wat in Duitsland nog steeds de norm is en wat wettelijk dus aangeboden moet worden ook in NL)
2. Je betaalt 0% (wat in NL dus 50% is)
3. Je krijgt de producten
4. Je besluit de overige 100% niet te betalen

Dan heeft de retailer voor de 100% het risico en moet moeite doen om te innen.

Of variant:

4b. Je besluit de producten terug te sturen.

Dan hoef je niet op je geld te wachten.
Dan loop je als consument 0% risico i.p.v. 100%

Als je als consument dit niet weet (je rechten niet kent of uitoefend), is het voor retailers toch 'makkelijker' zaken doen in NL dan in DE? (dit was het punt dat ik wilde maken)
Een kredietkaart of PayPal (met incasso) aankoop bieden ook betaling achteraf aan, en vrijwel alle, dan wel niet enorm veel, Nederlandse webshops bieden die betaalmethoden aan.

Overigens zou ik zeggen dat betaling via CC in Duitsland, zeker online, veel gebruikelijker is dan in Nederland.

Klarna, Afterpay etc zijn in Duitsland gebruikelijker bij mensen met een lager inkomen, zonder kredietkaart.
In weze zijn dit "aankoop op afbetaling" aanbieders, en alle stigma die hierbij komt kijken is natuurlijk zeker gedeeltelijk gefundeerd. Niet bepaald typisch Duits, ook.
Waar haal je deze wijsheden vandaan? Veel van wat je zegt klopt echt helemaal niks van. Heel handig dat je 'openbare links hierover' verdwenen zijn. kerel je praat over 'volgens de wet' die is openbaar hoor. Je fabeltjes verdwijnen wellicht omdat het fabeltjes zijn.

Volgens jou overtreed amazon dan al sinds introductie in duitsland tot nu to altijd de wet. Want ze innen nameliijk geld op moment van versturen in ELK land. Het zou letterlijk mongools zijn als een winkelier pas 30 dagen na levering geld mag innen. Het financieel risico staat daar geheel los van maar die is niet noemenswaardig anders in NL dan in DE. Er moet enkel een 'later betalen' optie aangeboden worden, dat is toch een totaal andere kwestie en ook dat heeft niks te maken met financieel risico binenn de x dagen.

Klok, klepel, wtf

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 juli 2024 14:52]

Zoooo. Als je iets zo stellig afwijst, moet je zelf ook met stellige bewijslast komen dat het tegendeel bewijst. Dat zie ik ook niet.

Maar los van 'de toon' :

I) Mijn wijsheid komt uit het feit dat ik voor grote retailorganisaties technisch verantwoordelijk was voor de betaalintegratie via PSP. Alleen voor Duitsland werden (vooral) creditcard betalingen gereserveerd in plaats van gecrediteerd. Creditatie stond na 30 dagen ingesteld. Het motief hiervoor was deels 1) wettelijk kader 2) normaal gebruik consument en imageschade retailer

II) Ik lees mijn post na en zie nergens dat ik over 'de wet' spreek. Wel 'wettelijk' in het antwoord op iokoi504, maar wat daar staat is een quote met bronlink? Over het financieel risico aspect heb ik een antwoord geformuleerd n.a.v. de opmerkingen van ioki504.
De reden dat het hier eerst geprobeerd wordt is dat Nederland klein, redelijk innovatief en welvarend is. Als iets hier niet lukt is de schade voor een bedrijf minder dan als je iets in een groot land gaat proberen.
Een oorzaak van verschillende prijzen is ook dat alle landen in de EU andere BTW tarieven hanteren. Zo is Duitsland bijvoorbeeld 19%, en daarom betaal je daar opeens meer als in met een NL adres in DE besteld. Dit zie je ook pas bij checkout, niet bij de productpagina (hoewel daar wel klein vermeld wordt dat BTW en verzendkosten later berekend worden).

Mede hierdoor zal er ook niet snel een uniforme Amazon komen, tenzij opeens de EU een uniforme markt en BTW tarief gaat hanteren. Beide verwacht ik niet mee te maken in mijn leven, daarvoor is de EU te verschillend.
De verschillen zijn vaak groter dan alleen de btw (je betaalt trouwens altijd Nederlandse btw vziw). Het loont vaak wel om even alle euro Amazon's langs te gaan voor je een aankoop doet.
Tip: de website https://www.hagglezon.com/ is daar een mooie oplossing voor
Het loont vaak wel om even alle euro Amazon's langs te gaan voor je een aankoop doet.
Helemaal eens, laatst nog iets op de Italiaanse site besteld...incl hogere vracht nog altijd goedkoper dan hier 8)7
Een paar maanden terug zelfs iets van de Amerikaanse Amazon bestel en nog goedkoper uit dan de Nederlandse Amazon.
( Elektronische gehoorbescherming )
€60 ipv €€89 in Amazon.nl incl verzenden en douane
Er moet bij aflevering in NL gewoon NL BTW berekend worden.
Van buiten de EU heb je gelijk. Maar Nee binnen de EU hoeft dat niet aangezien we vrij verkeer van goederen hebben.
Helaas heb je het fout, en is en webwinkel binnen de EU met omzet boven de € 10.000 op jaarbasis verplicht om de BTW in het land van de klant/aflever adres door te berekenen.
Wanneer je met je webshop de drempel van 10.000 euro aan omzet in andere EU-lidstaten dan Nederland overschrijdt, word je btw-plichtig in de betreffende EU-lidstaten. Op dat moment gelden de btw-regels van de EU-lidstaat van je consument.
bron: KVK

Probeer maar zodra je gaat afrekenen bij amazon.de en je nederlands adres invult verandert de BTW naar 21%
Intracommunautair geldt tussen handelaars/bedrijven onderling.
Als je als bedrijf koopt bij een winkel in het buitenland, maar binnen de EU, moet je geen BTW afdragen aldaar. Wordt allemaal dan verrekend op je eigen BTW aangifte.

Geldt totaal niet voor particulieren die iets kopen. Particulieren betalen steeds BTW.
Waarom zou dit een probleem zijn? Je vult je verzendadres nu ook al boven aan in bij amazon. Op basis daarvan moet de BTW ook berekend worden dus dat kunnen en doen ze nu ook al. Dit kan ook gewoon bij een Amazon.eu voor elk land in Europa. Waar we allemaal dezelfde spullen te zien krijgen.
Btw is een kul argument: er zijn in USA genoeg verschillende taxes en toch kan het daar ook allemaal op Amazon.com
Alleen zijn de regels in de VS wel anders als in de EU. Want hier in NL(en geloof ook de EU) moet de prijs al direct Inc BTW laten zien. Dus iets aanbieden ex BTW gaat al lastig worden.

Wat wel zou kunnen is een meer ex BTW prijs beleid. En niet natte vinger werk met elke een andere prijs.
Er zijn nog veel meer factoren die de prijs bepalen. Je wilt in ieder land de prijs vragen die betaald kan worden. Aangezien het gemiddelde inkomen in Nederland hoger is dan in Duitsland kan je hier dus al iets meer vragen. Dan heb je lokalisatie. Handleidingen, verpakkingen, user interfaces etc moeten voor een kleinere markt worden gemaakt in het geval van Nederlands, terwijl de kosten daarvoor net zo hoog zijn als voor een groot taalgebied. En zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen.
Het gemiddelde inkomen in Nederland is niet hoger dan in Duitsland.

https://www.allesoverhr.n...-inkomen-huis-600x650.png
Ik verkoop voor mijn bedrijf via Amazon.de en .nl het verschil zit hem voornamelijk in de FBA fees. (De kosten die amazon rekent voor de verwerking en het versturen van je product. Ik verkoop een product op .de voor €4,99 (en dus € 5,07 als je met een NL adres koopt door de btw) maar als ik het zelfde product op amazon.nl wil verkopen moet ik €6,50 vragen om exact de zelfde winst te maken.

Een ander groot verschil is de concurrentie in Duitsland. In Duitsland zijn voor sommige producten veel meer aanbieders waardoor de prijs omlaag schiet. Ik verkoop een product in Duitsland voor €4,75 waar ik in Frankrijk bijvoorbeeld €8,99 voor reken. Rondkijken is altijd belangrijk. UK is nog meer concurrentie volgens mij maar daar zijn we pas een paar weken actief.

Overigens is mijn prive .de account ook overgezet naar een .nl en ik baal daar echt van. Met gratis verzenden uit Duitsland was ik vrijwel altijd goedkoper uit dan in nl.
Toch is bestellen op een van de andere Europese Amazon winkels ook niet zaligmakend. De prijs is doorgaans wel goedkoper maar ik moest afgelopen week zelf voor de kosten opdraaien van een retour zending richting Amazon Spanje.

Het voordeel wat ik had bij de koop was ik dus weer kwijt met de retour zending (van een defect product ook nog eens).
https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm

Ik kan daar o.a lezen dat er geen kosten mogen zijn. De eventuele verzendkosten naar de winkel zou u dan ook teruggevorderd moeten krijgen (als blijkt dat u effectief recht op garantie hebt). Of dit ook zo is voor buitenlandse winkels weet ik niet, dat kan ik niet terugvinden.

Even met Amazon contact opnemen en wijzen op dit Europees recht?
Ja wel geprobeerd en je kunt dan €5,50 krijgen. Alleen voor €5,50 verstuur ik geen product (dit was een Apple. Dus moet ook duur verzekerd worden enz) terug.

Tussen je recht hebben en je recht krijgen zit dan wel een hele wereld helaas.
Dat gaat over vezendkosten van winkel naar fabrikant, niet alle verzendkosten. De verzendkosten van de consument naar de winkel, zijn wel voor rekening van de consument. Op die manier hou jij als consument namelijk de optie het te verzenden op de manier die jij wilt, maar ligt ook de verantwoordelijkheid voor het verzenden bij jou!
Uit eerder gelinkte website:

“Maar de verkoper mag wel vragen of hij de camera mag onderzoeken om na te gaan of deze defect was op het moment van levering. In dat geval moet u wellicht betalen om de camera naar de verkoper te sturen. Als de camera inderdaad defect blijkt te zijn, kunt u deze kosten terugvragen.”

Het gaat hier inderdaad om het garantierecht en niet het herroepingsrecht.
Had ik niet gelezen dat het om een defect ging?

Er is inderdaad een verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Je kan contact opnemen met het ECC om eventueel bijstand te krijgen, dacht dat dit gratis was, er zijn wel wachttijden. Ik gun het grote bedrijven niet om zomaar mijn rechten te negeren…

[Reactie gewijzigd door Marsmillo op 22 juli 2024 14:52]

Tja, de pagina schrijft ook dat de garantie twee jaar is, wat voor NL ook al anders is (garantie gedurende economische levensduur). Dat de EU anders schrijft als het minimale, betekent niet dat daar niet van afgeweken mag worden, zolang het in bet voordeel van de burger is.
Daar zeg je het ook "in het voordeel van de burger" . Van EU-regels kan soms afgeweken worden zolang het minimale wat EU oplegt maar gerespecteerd wordt. In deze dus minimaal 2 jaar garantie.

Ik ben mij er van bewust dat het gelijk hebben en het gelijk krijgen twee heel verschillende zaken zijn en dat je de afweging moet maken of je daar tijd en moeite wil insteken. Voor mij zou het een principe kwestie zijn, even het ECC contacteren is nu ook niet zoveel moeite en de rest kan je zijn beloop laten gaan.

https://www.eccnederland.nl/nl
https://www.eccbelgie.be/

[Reactie gewijzigd door Marsmillo op 22 juli 2024 14:52]

Dat geldt allen in geval van retourneren I.v.m. Defecten, dus garantie. Voor het herroepingsrecht is dat niet verplicht.
Was dat een reseller of echt amazon? Je moet soms opletten dat het niet uit de marketplace komt want die hebben soms hun eigen retour beleid.
Nee dit was Amazon Spanje zelf.
Nog mooier; jaar abbo bij .DE en maandelijks op .NL. Heb dit DE abbo maand geleden aangevraagd en wat hebben ze gedaan: gewoon mijn DE abbo opgezegd zonder restitutie.
Wat ik vreemd vind, is dat mijn account op de .de site nog steeds voorzien is van Prime. Er is niks omgezet. Zou dit misschien komen omdat ik duitse en oostenrijkse aflever adressen van vrienden en familie in mijn account heb zitten?
Jep, dat klopt. Goede tip. Adres van je favoriete Duitse hotel bij mogelijk aflever adres en klaar is klara
Zo heb ik initieel ook mijn prime aangevraagd, maar helaas adres omgezet naar NL adres waardoor ik eruit gefilterd ben...
Het wordt echt tijd voor een amazon.eu.
Volgens mij is Europa geen homogene markt. Op het gebied van marketing en productaanbod zijn er significante verschillen tussen bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland. Ook op het gebied van wetgeving.

Een dusdanig heterogene markt als homogene markt behandelen lijkt mij geen recept voor succes.
Waarom zou dat niet kunnen als het wel in de USA kan (zoals @Nimac91 schrijft).
In de USA gelden namelijk per staat ook andere BTW regels en ik verwacht ook andere regelgevingen.
Er zijn significante verschillen tussen de VS en Europa.

De VS heeft twee talen. Europa meer dan twee.

De VS heeft een redelijk homogene cultuur. Significante feestdagen in verschillende staten komen gewoon overeen, zoals 4 juli in de gehele VS.

Er is een federale overheid in de VS. De EU is niet vergelijkbaar binnen Europa.
Gelden de Europese wetten boven die van de deel nemende landen ja, heeft de eu het hoogste Woord ja. Ik zie weinig verschil.
Er zijn geen Europese wetten.
Klopt ze noemen het richlijnen. En EU lidstaten zijn verplicht dat binnen 2 jaar in locale wetgeving op te nemen. Hoe je het beestje wilt noemen. De EU bepaald dus wetgeving.
Ja en nee. Harde wetten ja. Maar de EU heeft ook een hoop richtlijnen. En daar mag je landelijk zeker wel van afwijken.

Zo moet je als land minimaal 2 jaar garantie geven als verkoper. Maar NL kiest er voor vewachte levensduur. En ook Amazon moet zich hier aan houden. Maar bestelt je bij Amazon.IT ipv Amazon.NL omdat iets daar 5 euro goedkoper kan dat nog wel eens de consequentie zijn.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 14:52]

Voor je verdergaat. Begrijp dat Ebay 1 platform is waar je wereldwijd artikelen kan bestellen en vinden zonder regio gebonden zones. Maar bij het bestellen van een product uit bijvoorbeeld amerika simpelweg anddere kosten erbij krijgt.

Amazon heeft de blueprint al liggen voor een Amazon.eu laat mensen die op amazon.nl zitten ook producten vinden die in de de of fr website te vinden zijn. Zolang ik mijn adres invoer zou ik simpelweg alle artikelen moeten kunnen zien die op mijn adres te leveren zijn. Zelfs de Amerikaanse met verzend kosten mits er geen EU oplossing is. Amazon wilt niet dat we prime in meer dan 1 regio hebben maar dat is scheef. Want doordat je prime exclussief tot eigen regio gebonden houd zal iemand minder snel een product kopen die hij anders in de duitse of franse shop wel had gevonden voor de prime prijs. De Nederlandse winkel zal nooit maar dan ook nooit hetzelfde kunnen bieden aan artikelen als de duitse amazon. Duitsland loopt niet alleen al 15 jaar voor in Amazon services het is ook nog eens een land wat 9 keer de grote van NL heeft en dus meer verkopers en meer klanten.

Bol.com is al sinds begin der internet tijden een rechtstreekse kopie geweest van Amazon, en nu nog kun je veel niet vinden op Bol en Amazon.nl.

Ik heb afgelopen zomer een complete airconditioning systeem besteld via Amazon.de en deze zelf geinstalleerd voor slechts 900 euro. Dat soort producten vind je niet op Amazon.nl

De EU heeft in principe een redelijk goeie markt met veel vrijheid. Vooral tussen EU landen. En ik weet ook zeker dat een merk als Amazon heel makkelijk een EU winkel had kunnen maken als ze dat echt wilden. Feit is dat het voor hun geen prioriteit is of hun marketing strategie compleet is gebasseerd op per land basis. Geloof mij nou. Een Amazon.eu zou binnen 1 dag de grootste zijn in heel europa inclussief al die landen waar nu geen aparte amazon winkel voor is maar waar mensen wel bestellingen doen via de verschillende regio's.

Ik heb mijn iPhone 13 Pro via de Franse amazon besteld. In NL en DE hadden ze niks.
Ik vind het een goeie vraag die je stelt. In Amerika is men behoorlijk gewend aan het zien van prijzen zonder BTW. Ik kan mij dan voorstellen dat het tonen van prijzen zonder BTW hier niet echt aanslaat. Maar, waarom niet gewoon 1 EU prijs hanteren zonder BTW, en afhankelijk van je landinstellingen toon je de juiste BTW. Net zoals ze nu eigenlijk al doen op .de, maar dan pas aan het eind van je orderproces.

Lijkt mij een leuke uitdaging. Aan de andere kant moet er natuurlijk ook meer achter zitten. Want waarom kost de Fire Stick Max in alle andere Europese landen tijdens blackfriday rond de 39 euro en hier gewoon volle poet? Of EVE thermostaten. Die heb ik maar in Spanje gekocht omdat het echt tientallen euro’s scheelde.
Het tonen van prijzen inclusief BTW is verplicht als je je richt op consumenten
Helaas wel. Het zorgt er voor dat mensen niet beseffen hoe veel belasting ze daadwerkelijk betalen.
Hoezo? Bij de meeste shops zie je gewoon in het overzicht een Inc en exc BTW bedrag.
Ik weet heel goed wat ik aan BTW betaal.
Maar dat zeg ik toch ook? Toon de prijzen met de juiste BTW.
Maar dat mag dus niet pas aan het einde van het orderproces. De incl BTW prijs moet op de productpagina staan.
Dat is heel simpel real time te berekenen op basis van je landinstelling.
Amazon heeft in de VS niet eens een eigen fiscaal of anderszins homogene markt …
De amazon.nl site is knudde. Ik bestel altijd uit Duitsland en als dit waar is wat ze gedaan hebben dan bestel ik nooit weer bij ze. Ze zijn de laatste jaar niet echt meer de goedkoopste en bestel steeds meer via winkels en bol etc.

Net even gekeken en zit nog op amazon.de. .. Ik moet wel zeggen dat ik op een bepaald moment elke week een mail kreeg en ook op de site en werd er op een bepaald moment wel flauw van.

Laten ze gewoon een amazon.eu van maken voor Duitsland, Nederland ,Belgie, luxemburg.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 14:52]

De reden van de prijsverschillen is BTW. Hoewel we vrij verkeer van goederen en personen hebben rekent Amazon de BTW wel af in het land waar je woont. Duitsland is dat 16% in Nederland 21%.
Ik had een flir c3x via amazon.de in m'n mandje liggen voor 419 incl verzendkosten op het moment dat ik naar betalen ging werd het 5% duurder. Smerige actie maar wel te klaren door het BTW verschil. Iets wat ze niet zou hoeven te verrekenen lijkt mij?
Ze hebben mij de afgelopen 2 jaar wel 10 keer gebeld met het verzoek mijn Duitse Prime om te zetten naar de Nederlandse. Elke keer heb ik hier aangegeven dat ik daar niet van gediend ben en ik gewoon de Duitse Prime wil behouden. De voordelen die men noemde bij de Nederlands Prime heb ik toen gelijk allemaal met de grond gelijk kunnen maken.

Zojuist mijn account nog even gecheckt en ik heb gelukkig nog steeds een Duits Prime account.

Zoals je aangaf komt het met regelmaat voor dat prijzen in Amazon.de goedkoper zijn incl verzending dan in de Nederlands Prime. Of gewoonweg niet op voorraad in NL en wel in DE.
Amazon heeft wel een warehouse in Zwolle staan trouwens, van waaruit zij ook best regelmatig spullen versturen die ik heb besteld via .DE

Mocht het zo zijn dat ze mijn prime alsnog omzetten naar NL, dan zeg ik hem per direct op en maak direct weer een nieuwe prime aan op .DE.
Werkt een nieuwe .de Prime dan nog met NL adressen?
Nee, amazon.de staat geen nieuwe accounts meer toe met NL adressen. Ik heb vorig jaar tijdens de vakantie mijn prime laten verlopen op amazon.de en niet meer terug kunnen krijgen helaas ....
Die random multiplexer is de aanpassing van het BTW percentage in het buitenland (D: 16%) naar het NL percentage (21%). Dat is binnen de EU zo afgesproken (helaas).
Misschien is het beter om helemaal niks bij Amazon te halen, vanwege hun aggressieve anti-competitive gedrag :) Ik doe het alleen als het nergens anders te halen is.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 14:52]

Die "random multiplier" is gewoon het BTW-verschil tussen Duitsland (of welke Amazon je nou koopt) en Nederland, waar je op Amazon.nl de prijzen met Nederlandse BTW ziet.
Het probleem is volgens mij dat de copyright wetgeving en distributie nog steeds nationaal geregeld is in de EU.
Ik ben er een paar jaar geleden eens ingedoken, omdat toen de verschillen in aanbod tussen EU landen op netflix, AppleTV e.d. mij erg irriteerden.
Het lijkt erop dat bestaande afnemers van copyright materiaal, zoals TV zenders, bestaande rechten hebben, die het moeilijk maken om naar een EU-brede regeling te gaan, en ook omdat allerlei landen eisen stellen aan de taal waarin bijv. een film of TV serie te zien moet zijn.

Ik vind het niet van deze eeuw, en zou verwachten dat wereldwijd het aanbod anno 2022 wel hetzelfde zou zijn. Maar we zitten nog met overblijfsels uit de jaren negentig.
Nee, juist niet. Een .eu zou de kleine ondernemer de kans ontnemen om producten uit Duitsland te halen waar de BTW van EU bedrijf naar EU bedrijf er al afgehaald is. Zo hoef je als onderneming niet later nog te wachten op voorbelasting die je dan nog terug moet krijgen.

Zelf vind ik het superhandig.

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 22 juli 2024 14:52]

Helaas is het ook mijn ervaring dat Amazon vaak dingen doorzet zonder enige communicatie (of het nou wettelijk toegestaan is of niet). De enige oplossing die ze dan vaak bieden is een tegoed van 5e. Als je dan verwijst naar de Nederlandse wet worden emails/live chats jammer genoeg genegeerd.

Het is jammer om te zien dat de service van Amazon en bijvoorbeeld ook bol.com de laatste jaren (naar mijn mening) steeds slechter wordt.
Ik zou graag bij alternatieven willen shoppen maar prijsverschillen zijn vaak bizar groot (bijvoorbeeld 30e bij amazon en 80e bij een alternatief).
Hierdoor kiezen veel mensen toch voor amazon ook al is hun werkwijze niet echt goed te noemen voor de markt.

[Reactie gewijzigd door Fuzzy-logics op 22 juli 2024 14:52]

Ik zou graag bij alternatieven willen shoppen maar prijsverschillen zijn vaak bizar groot (bijvoorbeeld 30e bij amazon en 80e bij een alternatief).
Dat grote prijsverschil is dan ook precies de strategie waarmee Amazon de markt probeert te veroveren. Eigenlijk is het voor de lange termijn beter om die bodemprijzen (hoe verleidelijk ze ook zijn) links te laten liggen. Natuurlijk zou je voor nu dief van je eigen portemonnee zijn als je 80 in plaats van 30 euro neerlegt. Maar als het gevolg is dat Amazon over een paar jaar een hoop concurrentie uit de markt gedrukt heeft, dan zul je daar ook niet meer met 30 euro wegkomen. En de alternatieven zijn dan weggeconcureerd.
Probleem is dat de meeste mensen dat niet doen en zolang we massaal bij de goedkoopste en de grootste blijven kopen kun je als enkeling nog zo nobel bij de concurrent kopen, het gaat niet helpen. Het enige dat helpt is Europese wetgeving tegen dumping en een eerlijk belastingsysteem voor de hele branche.
Ja - want gek genoeg wordt ook je salaris niet op dergelijke principes uitbetaald. Dus goedkoper en precies hetzelfde produkt => grote kans dat je daar wilt/zult kopen.

En natuurlijk haalt Amazon verschrikkelijk nare fratsen richten haar leveranciers en medewerkers uit. Klanten hebben daar minder last van - maar dus niet altijd blijkt nu.

Maar ik ben bang dat (en dat klinkt als een excuus) dat de enorme schaalgrootte van bedrijven dit effect heeft. Ze hebben ook een soort monopolie op werkverschaffing (binnen een bepaalde regio).
En dit is niet nieuw; Net zoals dat in een mijnbouw-stadje de eigenaar van de mijn ook niet bepaald netjes omging met zijn/haar medewerkers. Want waar zouden die mensen anders moeten gaan werken?
Vakbonden waren een antwoord hierop maar hebben ook aan kracht in moeten boeten.
Een verbod op “gratis” bezorgen zou ook al veel helpen, als je overal gewoon 10 of 15 euro verzendkosten had zouden mensen niet zoveel onnozele zooi van een paar euro laten bezorgen.
Bij mij zijn pas sinds vandaag de winkelsvoor onozele zooi weer open, hoe deed jij dat?
Geen onnozele zooi kopen, of bestellen en afhalen bij winkels in het dorp hier.

Ik zeg overigens ook niet dat er niets meer bezorgd mag worden zoals jij lijkt te impliceren, ik zeg dat het niet zogenaamd gratis zou moeten zijn.
Anoniem: 1248692 @Vizzie15 januari 2022 19:56
Beetje blijven aub, niets is gratis. Dit zit gewoon mee in de prijzen verrekend. Het beeld wat je schets met amazon is net wat wij hier in België zien met Nederlandse winkels, veelal is elektronica een pak goedkoper bij jullie dan hier.. Iedereen kijkt op naar zijn portefeuille, op het einde van de maand moet de rekening kloppen.
Amazon is voor mij niet eens vanwege 'de goedkoopste'.
Ze bieden gewoon bij de beste service ook en hebben een uitgebreid aanbod.

Ik heb nooit problemen met een retour bij hun en als er iets fout loopt zijn ze tot nu toe altijd hulpvaardig geweest.

Dat is iets anders dan dat ik van Fnac, vandenborre, Krefel, bol, kan zeggen.

Alleen Coolblue tipt naar mijn ervaring aan hun qua klantenservice maar die concurreren zichzelf op vlak van prijs er wel echt vaak uit.
Ik lees vaak dat de end-game is dat concurrentie wegvalt en dat prijzen dan omhoog worden getrokken vanwege dat ze een monopolie zouden zijn op dat punt. Echter ondanks dat Amazon al jaren in de markt is, zijn ze nog steeds onderhevig aan concurrentie. Het is dan ook onmogelijk om concurrentie uit de markt te drukken, de eenvoud om een webshop op te zetten voorkomt dat.

Amazon bied waardeloze service omdat dit is wat de klant wilt. Kijk naar internet providers, de enigste goede was XS4ALL, die hadden service maar iedereen gaat standaard voor goedkoop zonder service, en als iets misgaat klaagt men vervolgens dat er geen service is. Service kost geld zoals je zelf aangeeft, niemand wilt daarvoor betalen.
Dat is toch het mooie van een vrij land? Sommigen willen service en kiezen voor XS4ALL. Anderen hebben die service nooit nodig en kiezen dus voor een provider met een minder goede service. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. En ik heb de afgelopen 20 jaar al best veel geld bepaard door el cheapo te gaan qua provider.
Ik bedoel, het is Amazon, een van de rijkste bedrijven ter wereld en bekend om hun uiterst onethische praktijken. Is dit nou echt zo buiten verwachting voor ze? Dit wordt gewoon dood gezwegen, en degene die door blijven zeuren krijgen die ene 5,99 en verder geen reactie meer. En zo komt er weer een paar miljard in de kas.
Weet niet waarom dit nu perse -1 krijgt, want zit wel een kern van waarheid in. Amazon staat erom bekent de meeste regeltjes te negeren om zo de grootste te worden. Omdat wij allemaal goedkoper en goedkoper willen met slechtere service komen ze er mee weg. En de Nederlandse webshops en winkels laten we links liggen. Ik zeg boycotten die handel.
Amazon staat bekend om een van de meest klantvriendelijkste bedrijven die de wereld kent.
Op andere gebieden zijn ze zeker niet fraai. Maar klantvriendelijkheid staat erg hoog. En dat. Is een actie als deze best raar.
Klantvriendelijkheid ten kosten van al het andere? Doe mij dan maar een bedrijf die zich beter inzet voor het personeel, milieu, retour waste etc. (Nu denk ik wel dat het moeilijk wordt om deze te vinden tbh)
Klantenservice van Amazon is voor mij tot nog toe belabberd geweest .Ze waren wel vriendelijk, maar ook onkundig. Ik heb dezelfde e-mail letterlijk 18 keer moeten sturen voor ik een daadwerkelijk antwoord kreeg.
Ik koop niet bij/via Amazon.

Het is een vreselijk bedrijf naar mijn mening. Ik betaal liever wat meer bij een fatsoenlijk bedrijf, bij voorkeur hier in mijn eigen stad.
Dit is dus zo vreselijk rot aan Amazon. Ik ben ondernemer en heb een Amazon Business account welke met flink wat handige voordelen komt en het liefst wil je dit combineren met een Prime abonnement om zo zowel belastingvrij als met prime korting te kunnen bestellen. Amazon.nl heeft geen Amazon Business. Dus het is ook waardeloos voor mij om een prime abonnement te nemen in Nederland gezien mijn voordelen meer liggen in de duitse of franse winkel. De Nederlandse Amazon winkel heeft tevens ook veel minder artikelen en keuze en een gebrekkige klanten service.

Klanten zomaar omzetten is absoluut niet oke. Tevens snap ik niet waarom je bij Amazon voor iedere Amazon regio een aparte prime abonnement nodig hebt om voor die regio de voordelen te krijgen. Heel soms bestel ik via Amazon.com, soms Amazon.fr of .nl maar meestal Amazon.de. In Europa is het volstrekt onlogische om je te binden aan enkel 1 regio terwijl in USA Amazon een compleet continent producten bied inclusief Canada.

Amazon slaat echt de plank volledig mis door niet alle europese Amazon regio's te combineren in 1 winkel. Laat mensen filteren als ze enkel producten willen uit NL of Duitsland maar combineer alle europese Amazon winkels tot 1 en dan heb je een zeer succesvolle winkel met enorme aanbod voor alle regio's.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 22 juli 2024 14:52]

Ik ben zelf ook overgezet.
Vanuit Amazon begrijp ik best dat ze zoveel mogelijk lokaal willen werken. Dan kunnen ze hun aanbod en acties afstemmen op de lokale situatie. Mediamarkt hanteerd een vergelijkbaar model.
Maar probeer dan de nederlandse Prime DE klanten te verleiden (en dat is niet je abbogeld terug geven, of grote banners blijven tonen) om naar Prime NL over te stappen.
Het zijn immers vaak de klanten die al het langste bij Amazon zitten en de voorlopers waren in NL.
Hopelijk gaan ze het nog goed maken, maar ik vrees het ergste.

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 22 juli 2024 14:52]

Ik heb destijds 49 euro ofzo terug gekregen na overstappen, zo te zien geldt dat aanbod nog steeds.
Als je momenteel een Nederlands Prime-lidmaatschap hebt op www.amazon.de, beschik je niet automatisch over Prime op amazon.nl. Als je je Prime-lidmaatschap wilt overschakelen naar amazon.nl, moet je je hier aanmelden. Zodra je je hebt aangemeld, wordt je vorige lidmaatschap op amazon.de automatisch opgezegd en ontvang je een terugbetaling van je laatste abonnementskosten. Je kunt niet langer deelnemen aan het vorige programma als je overstapt naar Prime op Amazon.nl. Als je een jaarlijks lidmaatschap hebt, ontvang je een terugbetaling van EUR 49 en als je een maandelijks lidmaatschap hebt, ontvang je een terugbetaling van EUR 5,99. Het kan 5 - 7 dagen duren voordat een terugbetaling is verwerkt. Houd er rekening mee dat je je niet opnieuw kunt aanmelden voor het vorige programma. Je vindt meer informatie op Je Amazon Prime-lidmaatschap wijzigen.
https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=G6LDPN7YJHYKH2J6

Ik vind het prima.
Dat is gewoon het geld dat je hebt betaald voor Prime. Als je in Duitsland per jaar betaalt, dan krijg je het jaarabo terug. Betaal je per maand, krijg je een maand terug. Typisch een gevalletje van sigaar uit eigen doos.
euh ...als je al 11 maanden gebruik hebt gemaakt van prime.de en voor een jaar betaald hebt en vervolgens 49 euro terug krijgt is dat toch niet écht een gevalletje sigaar uit eigen doos toch?
amazon.de probeert al tijden prime klanten om te zetten. Grote popups (pagina groot), lastig om nog in de Prima account pagina te komen.
Gelukkig staat mijne zo te zien nog op Amazon.de Prime (is lastig te zien). Heb hem ook in december ook nog verlengt.
Herkenbaar. Ik zit in hetzelfde schuitje. Ervaar deze eenzijdige stap van amazon niet echt als beloning voor mijn jarenlange lidmaatschap. Baal bovendien ook echt, want de producten die ik vaak op de duitse site bestel worden op de nl site gewoon niet aangeboden.
Vrees ook het ergste over het herstellen van mijn account...
Vreselijk rot, maar het is ergens ook logisch dat pakketjes vanuit Duitsland niet gratis verstuurd kunnen worden naar Nederland. Binnen Nederland ook niet, maar dat is wel goedkoper dan internationaal. Ergens moet iemand er voor betalen. Het zit of in de kosten van het product, of de andere klanten die wel de S&H betalen dokken ook jouw verzendkosten. Of, misschien nog wel erger: men verkoopt 't met verlies om de concurrentie uit te schakelen.

Dit lijkt mij desondanks contractbreuk. Je kunt niet zomaar eenzijdig een abonnement overzetten zonder dat je dit helder communiceert en aankondigt.

Verder mis ik sinds ik over ben van Amazon Prime Duitsland naar Nederland wel bepaalde Duitse series. Daar zaten pareltjes tussen. Geen probleem hoor, Sonarr harkt het dan wel binnen, maar vind het wel jammer, en onnodig. Er zijn ook zat mensen in Nederland (grensstreek) die graag Duitse TV kijken.
Er staat geen magazijn van Amazon in Nederland. Bestellingen van Amazon.nl komen uit een magazijn net over de grens in Duitsland.

Mijn abonnement is gelukkig niet overgezet. Dat doe ik wel als het aanbod van .nl hetzelfde is als bij .de.
Volgens mij hier in t dorp een klein optrekje van Amazon:


https://www.gelderlander....r-werkzaamheden~a2c7f2e6/
Volledig overslag. Alles van magazijn X elders in Europa, bestemd voor een flink stuk van Nederland rijdt in één vrachtwagen (of stroom vrachtwagens) naar Oss. Vanaf daar gaat het naar PostNL, DHL, etc.
Er is toch een magazijn bij Schiphol? Er rijden hier in het westen al genoeg van die Amazon Prime busjes, waar komen die dan vandaan?
Geen magazijn, uitsluitend overslag naar die busjes. nieuws: Amazon opent Nederlands bezorgcentrum bij Schiphol
Ik krijg al jaren pakketjes uit Nederland die ik op amazon .de / .fr / .es / co.uk had besteld (ja ik zoek de goedkoopste) en dit was al jaren voor de webwinkel werd uitgebreid en misschien zelfs voor het bestaan van .nl
Ik ben gelukkig ook (nog) niet overgezet en stap ook pas over als het aanbod in NL beter is. Ik vergelijk veel en meestal (niet altijd) is het gunstiger om bij DE te kopen. Daar betaal ik graag die paar euro meer voor. En wat je al zegt: het magazijn staat in Duitsland, dus daarvoor hoef ik de overstap ook niet te maken. Bijna altijd worden mijn pakketten netjes de volgende dag al bezorgd.
De pakketjes komen echter vrijwel nooit uit Duitsland, maar verspreid vanuit Europa. Dus die kosten maken helemaal niet uit voor amazon.
Van de vele bestellingen die ik heb gedaan, kwamen de meeste toch echt uit Duitsland (ook die van vandaag).
Vorige week een hele lading besteld en vN de 30 producten kwamen er maar enkele uit Duitsland de rest verspreid over Europa.
Alleen zullen veel dingen die je via Amazon.nl besteld ook vanuit Duitsland verzonden worden. Ik geloof niet dat Amazon veel infrastructuur heeft in Nederland.

Overigens heb ik weleens wat Duitstalige wetenschappelijke literatuur die ik via Amazon.de had besteld vanuit Italië geleverd gekregen. Het kan dus overal vandaan komen, net wat ze het beste uitkomt.
Waarom kan het dan nog wel steeds voor Belgie?
Wij hebben geen eigen amazon site.

Ik ben ook een duitse prime gebruiker en amazon heeft ook al meermaals geprobeerd mij naar de nederlandse te sturen, maar daar ben ik niet zo tevreden van qua aanbod en ik hoor ook heel veel slechte verhalen met support daar, waar dit bij de duitse tot nu toe altijd perfect geweest is voor mij.
Sorry, wij als in België. Gezien de persoon waarop ik reageerde over België sprak ging ik er van uit dat ik ons beiden als Belg mocht beschouwen ;)
Eigen was gwn over een Amazon site specifiek voor België.
Het is ook niet gratis, je betaald voor dat abonnement. Los daarvan, Duitsland is zo groot dat het best wel eens kan zijn dan de gemiddelde kosten binnen Duitsland hoger liggen dan de gemiddelde kosten voor Duitsland > Nederland.
Het is ook niet gratis, je betaald voor dat abonnement.
Oh ja? 3 EUR per maand voor cloud storage, video toegang, gratis games, en gratis verzending. Klinkt te mooi om waar te zijn.
Amazon heeft in Nederland uitsluitend een stukje eigen en ingehuurde overslag, géén magazijn. Gebruik van de .de site verandert niets aan de shipping & handling kosten van Amazon. Exact hetzelfde algoritme zal bepalen uit welk magazijn het naar je toe moet, via exact dezelfde routes.
Mag ik je vragen wat de voordelen zijn van een DE Business account?

Zelf shop ik vaak zakelijk met mijn NL Prime account. Ik heb het adres van de zaak als een van de adressen ingesteld, inclusief bedrijfsnaam en openingstijden. Facturen zijn keurig met BTW, verzenden is kosteloos en retour sturen is ook kosteloos, zonder restocking fees.
Je kan dan de btw laten verleggen denk ik, en je hebt de factuur van Amazon DE netjes op je bedrijfsnaam. Ze vragen het mij ook regelmatig maar ik weet niet of je er dan 1 kan hebben naast je eigen prive, anders zit je daar weer mee (prime/btw) dus ik heb het zo gelaten. Maar als je voornamelijk zakelijk aankopen doet is het mogelijk wel handig.
Prijzen in Duitsland zijn nog iet scherper dikwijls dan in Nederland. Als Belg zijnde vergelijk ik .fr, .nl, .de. Dikwijls is de .de de goedkoopste.
Inderdaad wij kopen veel met een duits prime account. Is bij sommige leveranciers per product 8/10 euro goedkoper dan via eigen websites of amazon.nl. Bij grotere aantallen scheelt dat echt gigantisch.
Je bestelt direct producten zonder BTW dat bespaard heel wat administratie werk. Wellicht dat dat simpelweg in Nederland nooit kan maar buitenlandse webshops zijn daarin vaak beter.

Verder heb je bij Business ook business only producten en discounts en heb je een optie om prime business te nemen waar je ook een extra set voordelen krijgt die je met prime alleen niet krijgt. Zoals gratis verzending of sneller opties voor dezelfde prijs. Maar grotendeels dat het mij de BTW aangiftes veel tijd bespaard gezien ik veel producten bestel via Amazon.
Ik snap niet zo goed hoe een factuur inboeken zonder BTW heel veel minder tijd kost dan mét. Ik gok per factuur 5 seconden, misschien zelfs minder als het een ervaren boekhouder is. Of ga je nu vertellen dat je als ondernemer 100-en keren per kwartaal bij Amazon.de besteld en zodoende 5-10 minuten boekhoudkosten bespaard?
Je bestelt direct producten zonder BTW dat bespaard heel wat administratie werk. Wellicht dat dat simpelweg in Nederland nooit kan maar buitenlandse webshops zijn daarin vaak beter.
Waarin zijn buitenlandse webshops dan beter? Het niet laten betalen van BTW? Dat lijkt me namelijk nogal logisch. Ik snap het niet.

Wil geen zuurpruim zijn hoor, maar voor mij is je verhaal over je ondernemerschap en de eventuele voordelen van Amazon.de nogal wazig.

[Reactie gewijzigd door RemmesB op 22 juli 2024 14:52]

Ik doe gemiddeld zo'n 64 bestellingen per week. Dat tikt wel aan. Na een kwartaal zou ik dus zo'n 800 facturen hebben die ik dan langs moet enkel voor Amazon bestellingen. Of ik moet mijn boekhouder meer betalen voor het extra werk. Tax free bestellen bespaard mij zo ook nog eens wat geld omdat ik vaak de boekhouding zelf kan doen en maar 1x per jaar de boekhouder het geheel laat nakijken.

Tevens moet ik in Amazon de facturen steeds 1 voor 1 downloaden. Dat is klote werk, trust me.

Dat moet ik nu dus altijd doen voor de Nederlandse Amazon winkel. Dat kost VEEEL MEER dan 5 seconde. Je bent gemiddeld 3 a 4 min per factuur kwijt zo. En de kans op menselijke fouten is ook aanwezig. BTW loos bestellen betekent ook dat je die fout niet kan maken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 22 juli 2024 14:52]

Voor Prime zit er ook een stuk digitale dienstverlening achter, en juist dat deel heeft enorm versplinterde wetgeving rondom auteursrechten die overal enorm beschermt zijn.
Dat maakt het een stuk lastiger om over grenzen te opereren als je iets wel in land A mag zien/horen/lezen, maar niet in land B.
Maar ik heb al jaren amazon.de prime, waarom waren die juridische beletsels er toen niet, en zullen die er nu wel komen nu er een .nl versie bestaat?
Ik ben bekend met het feit dat er qua land rechten betaald moeten worden, en dat mede daarom de nl-netflix andere dingen heedt dan op de .fr versie. Maar voor mij is onduidelijk waarom dat voor amazon prime dan niet gold.
Dat zit in de contracten. In Nederland is er een andere stichting die auteursrechten belangen behartigd dan in Duitsland, dus zolang er niets is wordt er gedoogd, zodra er wel iets is gehandhaafd door die stichting. Vermoedelijk met een transitie periode van één jaar, want dat is de tijd van een jaarcontract, en daarom nu geforceerd over.

Want Amazon moet kiezen, meebewegen, of de rechtzaal, waarbij dat laatste risico verlies alle rechten om te verkopen meebrengt. Op de miljoenen klanten maken die 6000 die geraakt worden dan relatief weinig uit.
Aanbiedingen en prijzen zijn in Europa regionaal itt de VS, dus ik begrijp het wel. Eigenlijk ben ik al blij dat ze uberhaubt internationaal versturen.
Niet alles hoor. Er zijn soms wel producten die in .de staan die ik niet naar België kan krijgen, maar via Frankrijk van dezelfde verkoper (als het niet Amazon is) dan weer wel. Valt niet dikwijls voor, maar ik ben het al een paar x tegen gekomen. En dan is er nog dat elke amazon andere prijzen heeft. Als je dikwijls de .de, .fr, .nl versie gaat vergelijken dan valt het wel op dat de .de meestal goedkoper is. Bij de .fr en .nl zijn de dingen die in "promo" staan dan heel af en toe goedkoper dan in .NL. Omdat ik in België woon bekijk ik de 3 dus altijd voor ik wat bestel, maar meestal is dat dus .de wegens de goedkoopste prijs.
Canada heeft zijn eigen Amazon, al weet ik niet of die de Prime delen met .com variant.
Mogelijk heeft het filmaanbod en de bijbehorende licenties die vaak regiogebonden zijn, daarmee te maken.
Hoe bestel je nu nog op Amazon.de? Ik kan namelijk niet vanuit amazon.de naar NL laten verzenden (maar ik heb een Duits amazon.de account, dus misschien dat daar het verschil ligt).
Dat is vreemd, is dat bij alle aanbiedingen of bepaalde? Ik kan met een NL prime wel bestellen met bestemming Nederland op DE.
je kan gewoon nog naar NL laten versturen.
Heb vandaag nog de Eternals UHD in de duitse store besteld (Met prima gratis verzending), gezien het prijs verschil van 10 euro bij Bol en dat Amazon.NL hem uberhaupt niet kent.
Ik log met hetzelfde account in op de .nl, .de en .uk site en als ik mijn wachtwoord wijzig gebeurt dit voor alle drie tegelijk (ofwel het is echt hetzelfde account).

Ik ben Amazon Prime lid op .nl maar twee weken geleden heb ik nog iets besteld op .de omdat het in de .nl winkel niet verkrijgbaar was.
Dat ging vlekkeloos.
Zelfde hier. Business account in De
nm-

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 juli 2024 14:52]

Het probleem is volgens mij dat de (copyright) wetgeving en distributie nog steeds nationaal geregeld is in de EU.
Ik ben er een paar jaar geleden eens ingedoken, omdat toen de verschillen in aanbod tussen EU landen op netflix, AppleTV e.d. mij erg irriteerden.
Het lijkt erop dat bestaande afnemers van copyright materiaal, zoals TV zenders, bestaande rechten hebben, die het moeilijk maken om naar een EU-brede regeling te gaan, en ook omdat allerlei landen eisen stellen aan de taal waarin bijv. een film of TV serie te zien moet zijn.

Ik vind het niet van deze eeuw, en zou verwachten dat wereldwijd het aanbod anno 2022 wel hetzelfde zou zijn. Maar we zitten nog met overblijfsels uit de jaren negentig.
Ze zijn gewoon to big to give a fuck.

Paar klanten die er (grote) problemen mee hebben als jij, maar het gros zal er geen last van hebben.

Volgende week is iedereen het weer vergeten en gaan ze weer door met hun mensonterende praktijken. (Niet dat die nu gestopt zijn overigens).
En die klanten die er een probleem mee hebben zeuren even en gaan dan waarschijnlijk gewoon naar de Nederlandse Prime.

Amazon is een kut bedrijf, maar blijkbaar interesseert het niemand iets.
Kan je eens uitleggen hoe de bezorgdienst van Amazon eruitziet? ik krijg namelijk alleen mijn bestellingen met DHL bezorgd. Daarnaast kan iedere winkelier ook zijn producten aan de man brengen via Amazon.
Amazon heeft ook eigen bezorgdienst, ik had er gisteren nog eentje aan de deur, en die kwam in een Amazon-bestelbusje.
Ze hebben eigen bezorg diensten. Dat moet natuurlijk ook zo goedkoop mogelijk dus dan kun je wel raden wat er gebeurt met je pakketje.
In de US is dit al vol aan de gang en we zouden de ondernemers in Europa/NL moeten beschermen tegen dit soort praktijken.
Waarom moet je die ondernemers beschermen?
Het is niet anders als de kolenmijnwerkers vóór de komst van schonere energie-vormen, of de mensen die handmatig kleedjes weven vóór de komst van weefmachines.
Vanuit het oogpunt van koude marktwerking en economie misschien, maar verder vind ik het een slechte vergelijking.

Ten eerste is dit niet zo zeer een technologische ontwikkeling maar andere bedrijfsvoering (mogelijk gemaakt door technologie), lokale winkels en internetaankopen kunnen prima naast elkaar bestaan, Amazon die MKB uit de markt drukt is gewoon machtsmisbruik. En maatschappelijk kun je amazon juist als verslechtering zien, met slechte lonen en arbeidsvoorwaarden, en mogelijk ook meer CO2 uitstoot door die bezorging aan huis (vermoed ik, ik heb daar geen cijfers van).
en mogelijk ook meer CO2 uitstoot door die bezorging aan huis (vermoed ik, ik heb daar geen cijfers van).
Waarom voer je het dan als argument aan?

Ik vermoed dat die grote maar slecht geisoleerde winkelpanden met de verwarming boven 20 graden, goed verlicht, met alle deuren wijd open, waar klanten vaak met de auto naartoe reizen, wel eens veel meer CO2 kunnen uitstoten dan webwinkels met dat ene onverwarmde distributiecentrum.
Nu er nog wachten dat de bestelbusjes op lucht rijden. (Perslucht. Waarbij het samenpersen is gedaan middels aardwarmte.)
Omdat Amazon te groot is. Wanneer je te groot bent heb je de macht en kracht om complete markten op te kopen. Wanneer je zo groot bent moeten er speciale spelregels worden opgesteld.
Vergis je niet, het MKB doet veel meer voor de maatschappij dan een Amazon (of Apple, Google, Facebook, MCD, KFC, Star Bucks en andere eenheidsworst en) ooit zullen doen. Niet alleen met betrekking tot belasting bijdrage maar ook met sponsoring, opleiding/stage etc etc.
Kortom, genoeg reden om niet bij Amazon te kopen wanneer je enigszins maatschappelijk bewust bent.

[Reactie gewijzigd door Floor op 22 juli 2024 14:52]

Totdat je iets nodig hebt wat een lokale winkel gewoon niet in het assortiment heeft. Of als je iets moet vervangen, een simpel insteekhalogeenlampje bijvoorbeeld. Bij de doehetzelver om de hoek, die ik graag steun, vroegen ze 8 euro voor 1 zo'n lampje. Dat is me te dol dus even online iets gezocht. Bij Amazon had ik er tien voor twee euro meer, en dan meteen als LED waarmee ik de rest in huis ook kon vervangen.
Hetzefde met CR20 batterijen. In een offline electronica-shop vragen ze 5 euro per stuk; op Aliexpress vroegen ze 1 euro voor 5. Da's 25x zo goedkoop.
Wat kan Amazon daaraan doen? Die gebruiken hier gewoon dezelfde bezorgdienst als alle andere webwinkels. En er valt op alle bezorgdiensten wel het een en ander aan te merken.
Als ze zo groot zijn kunnen ze toch eisen stellen aan een bezorgdienst of anders zelf bezorgen.
In theorie wel. Maar ik zie bezorgers van alle besteldiensten uit laksheid wel dingen doen die ze van hun werkgever eigenlijk niet mogen doen. Daar zullen “eisen” ook weinig aan veranderen.
Voor de duidelijkheid: Ik bestel al ruim 20 jaar spullen online, ook heel vaak bij Amazon, en de meeste bezorgers doen hun werk gewoon prima maar zo af en toe tref je weer een bezorger die het gewoon teveel moeite vindt om zijn werk naar behoren te doen.
Voor de lezers hierboven die zich afvragen waarom je liever de Duitse Prime houdt tov de (inmiddels al wat langer beschikbare) Nederlandse Prime? Het aanbod op de Duitse website is aanzienlijk breder, in veel gevallen voordeliger en komt net zo snel als wanneer je op de Nederlandse Amazon besteld.

Een nadeel kan zijn dat je via de Duitse Prime Video je nu niet kan abonneren op de extra kanalen die het video platform biedt, maar daar is overheen te komen denk ik. Oh en je ontvangt regelmatig mail dat je voor minder geld per maand over kan op de Nederlandse prime.
Daarnaast lijkt het alsof Amazon NL nooit iets op voorraad heeft.

Even wat willekeurige producten bekeken uit de Pricewatch:
- Levering 22 Januari
- Niet op voorraad
- Levering 22 - 25 Januari
- Levering 20 Januari

Allemaal producten welke andere winkels morgen nog kunnen leveren.
Dat verschilt gewoon per product, net even 3 producten bekeken en die waren allemaal beschikbaar om morgen geleverd te worden.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08DFPZG71/
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07G5XJLWK/
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B091CQH6VT/

Edit: Toevallig alle 3 in de aanbieding dus wellicht komt het daardoor.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 22 juli 2024 14:52]

Misschien als je op Amazon zelf zoekt, maar vanuit de Pricewatch is het 9/10 keer niet op voorraad of levering over een week.
Ligt het dan aan de Pricewatch of aan Amazon?
Ook de logica achter identieke producten is soms ver te zoeken tussen .nl en .de.

Ik bestel op Amazon DE al lang (Pepsi) Sodastream siroop voordat deze in Nederland te koop was.
Om een voorbeeld te geven;

7UP Free 440ml
- Op Amazon DE te koop voor €3,84 per stuk (uiteindelijke prijs bij afrekenen), verzonden door Amazon, morgen (15 januari) gratis geleverd met Prime.
- Op Amazon NL te koop voor €13,78 per stuk, of in bulk verpakking van 6 stuks voor €7,76 per stuk. Alleen aangeboden door externe verkopers, met €2,95 verzendkosten ongeacht Prime lidmaatschap. Levering 24-25 januari.
- Lokaal kopen bij Albert Heijn; €5,99 per stuk.

Daarnaast zijn er op DE meer smaken te krijgen (Mountain Dew, Pepsi Max Cherry etc.) voor een vergelijkbare prijs, én bij aankoop van 4 stuks krijg je 10% extra korting.

Als ze zorgen voor een vergelijkbaar aanbod met consistente prijzen wil ik wel overwegen om over te stappen op Prime NL, maar met bovenstaand voorbeeld zit dat er voorlopig nog niet in.

[Reactie gewijzigd door Sanchaz12 op 22 juli 2024 14:52]

Tijd voor een Amazon.EU domein, grootste warenhuis van de wereld in Oostenrijk flikkeren en los gaan.
Er is toch ook geen Amazon.fl(orida) Amazon.ca(lifornia) of restricties (behalve belasting) op alle staten in de VS.

Ben je nou helemaal Bezosdemietert!
probleem is dat de eu de regels heeft aangepast waardoor het eerder moeilijker is om spullen online in buitenland te bestellen, diverse leveranciers in duitsland zijn ook al gestopt aan nl te leveren
Ja want omgeweerde Kereld.
Gas uit NL - Gas naar DLD - Kernenergie in de toekomst naar NL - Kernenergie slopen in DLD.
Ik wordt er zo moe van.

Mss tijd voor een EU president.

[Reactie gewijzigd door Bad Brains op 22 juli 2024 14:52]

Die is er in principe al, maar ze hebben bij die toko nog nooit van democratie gehoord; daarom kent niemand ze. :+
of gewoon terug naar de eeg toen de regels duidelijk waren en gewoon te handhaven
Is dat zo, er is toch vrij transport van goederen, dat is net de kracht van de eu.. Als ze dit terug schroeven kan je de eu beter opdoeken.
Prime DE is meer dan video. Zo is voor mij de toegang tot Amazon Photo (loopt via Prime DE) onzeker, waardoor ik aan het einde van de maand niet weet of ik nog een backup heb van al mijn foto's en video's. Beide helpdesken (NL en DE) konden niets doen en suggereerden dat ik zelf de overgang aangevraagd heb. Dit heb ik niet, en eenzijdig zonder aankondiging een betaalde service voor een jaar (Photo was net betaald en kost 99 euro) opzeggen kan niet in Europa. Ik ben nu nog in overleg met de technische ondersteuning of en hoe dit herstelt kan worden op een NL account, maar als dat niet kan dan wil ik er principieel een rechtzaak over beginnen. Zo kun je niet met klanten omgaan, zeker niet als grootste bedrijf ter wereld.
Ze verwijderen niks, je kunt alleen niet meer uploaden.
Amazon doet wel meer dingen tegen de regels in. Tijdens de Primedagen hadden ze een aanbieding die ik besteld heb. Die bestelling hebben ze geannuleerd, kan het zelfde product wel voor duurdere prijs kopen. Ik ben van mening dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen door aanbod en acceptatie. Amazon vind van niet. Zij zeggen dat ze een aanbod hebben gedaan tot koop, zo omzeilen ze de Europese consumenten regels.
Zulke bedrijven moet je in Europa dus verbieden.
Jeetje, dat is wel erg bot idd.
Dat klopt toch ook? Ze hebben een aanbod gedaan. Ik zie alleen geen motivatie waarom er volgens hun geen aanvaarding is geweest van jouw kant, door de bestelling te plaatsen. Aanbod + aanvaarding = overeenkomst.
Volgens Amazon is het als volgt:
Aanbod op platform = uitnodiging tot aankoop.
Interesse voor aankoop (lees bestelling plaatsen) + levering door Amazon = koopovereenkomst.
Zojuist ontving ik het volgende bericht van Amazon. Blijkbaar wordt er toch achter de schermen aan gewerkt:

"Op 11 januari 2022 hebben we onbedoeld uw Prime-lidmaatschap overgezet van amazon.de naar amazon.nl. We begrijpen dat dit onverwachts was en we willen ons verontschuldigen voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.

We zijn hard aan het werk om uw Prime-lidmaatschap naar zijn originele staat op amazon.de te herstellen. We verwachten dit proces uiterlijk 4 februari 2022 te voltooien. U ontvangt een email zodra dit is gelukt.

Nogmaals onze oprechte excuses voor deze situatie. We waarderen uw geduld en blijven werken aan een oplossing.

Neem gerust contact met onze klantenservice voor verdere vragen. U kunt ons bereiken via:

Amazon.de: www.amazon.de/kontakt
Amazon.nl: www.amazon.nl/contact-us

(Let op: Deze e-mail is verstuurd vanaf een adres dat geen inkomende e-mails kan ontvangen. Beantwoord deze e-mail niet.)"

Laten we niet te vroeg juichen...
Net mij even laten bellen door Amazon Kundenservice uit Duitsland, (met een nummer uit Londen :+ ) en het was een bekend probleem was het eerste wat ik hoorde. Ze waren van de fout (hun eigen woorden) op de hoogte. Ze hadden een support-ticket ingeschoten om dit terug te laten zetten. Dat terugzetten zou op de 20e gaan gebeuren. "Keine sorgen, bitte etwas geduld" werd meermaals herhaald tijdens het gesprek. Op de 20e zouden ze er meer over naar mij communiceren, en toen volgde wederom een herhaling van bovenstaande.

Nou ja, even afwachten maar tot de 20e.


Edit 21:28u: Ook nog een mail gekregen van de betreffende supportmedewerker nav de call. Ik citeer daar even uit:

"uns ist bekannt, dass Ihre Prime Mitgliedschaft aufgrund einer technischen Änderung von Amazon.de nach Amazon.nl verschoben wurde. Bitte entschuldigen Sie dies!

Wir prüfen derzeit, welche Möglichkeiten bestehen, Ihnen zu helfen und werden uns bis zum 20. Januar diesbezüglich bei Ihnen melden. In der Zwischenzeit habe ich aufgrund der Umstände eine Erstattung ihrer Prime Mitgliedschaft für diesen Monat in Form eines Aktionsgutscheines über 5,99€ veranlasst."

Over een definitieve oplossing wordt nog niet gerept, dus maar even afwachten wat die zal inhouden. Maar het feit dat ze de oorzaak als technische verandering benoemen maakt mij duidelijk dat er in ieder geval geen beleid aan ten grondslag ligt. Dat geeft toch weer hoop dat iemand ergens gewoon een fout heeft gemaakt en dat ze aan het kijken zijn hoe ze dat terug kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Skynett op 22 juli 2024 14:52]

Hij is fijn! Krijg net een mailtje dat mijn automatisch naar prime.nl omgezette account is gecanceld omdat de betaling niet tijdig voltooid kon worden. Heerlijk zo'n groot bedrijf met logge processen. :(

Nav van deze 'vlek op vlek' situatie maar weer even telefonisch contact gehad met Amazon.de, en daar werd me op het hart gedrukt vooral te wachten tot de 20e. Hij noemde ook de meer dan vijfduizend anderen waarmee hetzelfde is gebeurd. En ook noemde hij het "Ein Fehler", dus hen is echt wel duidelijk dat de oorzaak bij hen ligt.

Hij stuurde gelijk een mailtje waarmee ik me opnieuw kon aanmelden voor Prime in Duitsland. Het leuke was alleen dat ik direct doorgestuurd werd naar prime in Nederland. Dus nu is het een 'vlek op vlek op vlek' situatie geworden, en toen bleef er voor de medewerker kennelijk geen andere optie meer over dan het maken van veel excuses en te vragen of ik geduld wilde hebben tot de 20e.

Ik ben wel benieuwd wat ik voor mailtjes ik nog meer ga krijgen voordat het de 20e is. :+
Kreeg een nette mail dat ik mijn prime.de account kon herstellen als ik dat wilde. De mail hoefde alleen maar met Ja beantwoord te worden. En dat heb ik gedaan.
Vlak daarna gebeld door Amazon, zonder dat ik daarom verzocht had, door dezelfde medewerker die ik hier eerder al over had gesproken, en die wilde mij ook hierover informeren. De reactie op de mail was al voldoende.
Hier werkt het nog steeds niet, moet tot 4 feb wachten
Ongekend dat ze zo'n hoge omzet halen, als ik zie wat voor puinhoop die website is.
Puinhoop? Vind dat wel meevallen, niet erger dan bv bol.com of een coolblue.
Puinhoop? Ik vind Amazon een verademing ten opzichte van Bol.com. Die is inmiddels overladen met andere partijen met vage namen en ondergaat een teloorgang zoals dat met Marktplaats ging. Wat electronica betreft is Amazon vaak goedkoper en heeft het een veel groter aanbod dan Coolblue (waar ik wel tevreden over ben). Ik vind Coolblue overigens wel een prettige website hebben met een goed bereikbare fysieke winkel.
We kopen sinds dat de winkels steeds dicht zijn tegenwoordig bijna alles op Amazon, van speelgoed tot cadeautjes en huishoudartikelen tot electronica. Prime Video is daarbij een mooie extra met soms verrassend leuke series.

[Reactie gewijzigd door Gethijsem op 22 juli 2024 14:52]

En Amazon heeft geen vage aanbieders? De laatste bestelling die ik op Amazon deed, bleek van een dropshipper te komen. In plaats van dat het 2-3 dagen duurde om het te leveren, bleek het product vanuit China gestuurd te worden. 3 weken. Ik heb meteen gecanceld, maar dat kon niet meer, want het was al onderweg. Uit China. Of ik dan toch niet 50% korting wilde accepteren. Nee, want ik wilde er geen 3 weken op wachten. Ik had het binnen 1 week nodig. En als ik het in China had willen bestellen, was ik wel naar Ali Express gegaan. Uiteindelijk mocht ik het gratis houden, als ik het maar niet terugstuurde. Ik had het al ergens anders besteld, dus had ik er ineens 2 (het is naar een goed doel gegaan). Ik vind al die andere winkels op Bol.com ook niets hoor, maar als ik daar een order cancel of terug wil sturen, wordt er niet moeilijk over gedaan.
Automatische vertalingen moet ik bij Coolblue en bol.com nog tegenkomen...
Puinhoop ja. Design fouten. Missende plaatjes in de UI. UX van lik mijn vestje.

Dat hebben Coolblue en Bol.com beter voor elkaar. Sterker nog. Menig Europese webshop.
UX is all in the eye of the beholder, en design ook.
Maar zelf heb ik totaal geen probleem met de site zelf voor shoppen.
ik blijf me ook altijd verbazen over het feit dat je met zo'n design toch kunt scoren. Al geldt dat ook voor alibaba etc.
Aanbod en prijzen... that's it. Je kan nog zo'n mooie webwinkel bouwen, als een ander met betere prijzen en een veel groter aanbod dezelfde soort artikelen verkoopt, dan zal de klant echt niet veel geven om het uiterlijk van de webshop.
In het geval van een Amazon zullen ze dat niet zo snel doen nee, maar als jij één of andere vage website zonder reviews of thuiswinkelkeurmerk in de lucht hangt met de allerlaagste prijs op het internet denken mensen toch wel 3x na voordat ze een paar euro willen besparen op een website die er uit ziet alsof het door MS Frontpage is gemaakt.
Ik vind het ook verbazingwekkend hoeveel bugs er in hun systeem zitten. Ik heb al zovaak contact op moeten nemen met de helpdesk voor een blokkerende bug. En elke keer weer compleet iets anders.
Maar bestellen (betalen en leveren) werkt prima en de puinhoop helpt ze wellicht in het pushen van produkten of het niet kunnen vinden van (goedkopere) alternatieven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.